Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajat äänestävät 35 000 euron tukipotin jakautumisesta.

Lisää uusia harrastajia, laajempi viikkotarjonta ja oman salin kehittäminen mahdollistuivat valkeakoskelaiselle Tanssiseura Rocking Flamesille. He hakivat keväällä mukaan Kannustajiin ja saivat 2500 euroa toimintansa kehittämiseen. Rocking Flamesin porukassa puhutaan paljon tunteista. Tanssi on tapa kanavoida omia tunteita ja oppia elämänhallintaa.

Kannustajat-tuella helpotusta kolmeen koohon

Toukokuun äänestyksessä asiakasomistajamme antoivat 366 ääntä Rocking Flamesille. Se oli toisiksi eniten Muu Pirkanmaa -sarjassa. Yhteensä jaettiin 35 000 euroa, josta Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajamäärään pohjautuen puolet meni tamperelaisille yhdistyksille, puolet muualle Pirkanmaalle.

Harrastuksissa vanhemmilla on kolmen koon rooli.

”Kannusta, kuljeta, kustanna, sehän on se vanhempien rooli lapsen harrastuksissa”, Rocking Flamesin hallituksen puheenjohtaja ja valmentaja Laura Hell nauraa.

Monet Kannustajat-tukea saaneista yhdistyksistä käyttävätkin tukisummaa harrastusmaksujen alentamiseen, jotta kaikki lapset, perheen taloudellisesta tilanteesta riippumatta, pääsisivät mukaan harrastamisen riemuun.

Pomppiva pikkutyttö pääsi tanssimaan

Rocking Flamesissa harrastajia on viitisenkymmentä aina viisivuotiaista skidirockaajista kuusikymppisiin kuntorockaajiin.

”Emme halua lokeroida ketään. Sunnuntaisin on koko seuran treenit, joihin kaikki saavat tulla. Kaikki kuulutaan samaan porukkaan ja pystytään tekemään samoja asioita, kukin omalla tavalla. Idoleita ja roolimalleja tarvitaan. Vielä aikuisenakin”, Laura hymyilee.

Porukassa on myös yhtä monta jännittäjää kuin jäsentäkin. Kisabussissa kuunnellaan musaa ja lauletaan, se laukaisee suurimman jännityksen.

Tanssista on tullut monelle tytöistä elämäntapa.

”Olin pikkutyttönä pomppimassa lavan reunalla, kun isosisko oli tanssimassa, ja halusin kovasti mukaan. Viisivuotiaana pääsin sitten aloittamaan”, Kerttu Jurvanen hymyilee.

Rocking Flamesin riveistä on kasvettu kansainvälisillekin lavoille. Sara Hell on voittanut paritanssin Pohjoismaiden mestaruuden. Suomessa laji on vielä aika pieni.

Saran harrastuksen myötä Inka Heinonen innostui myös kokeilemaan tanssia. Hän tykkää harrastuksen monipuolisuudesta.

”Tanssissa voi tehdä niin paljon erilaista. Jokainen löytää siitä oman juttunsa. Samalla saa kavereita”, hän iloitsee.

Kannustajat-tuki

Tanssi on hitsannut Kerttua, Venlaa, Inkaa ja Saraa yhteen. Tanssiporukan kesken puhuminen on helppoa ja yhdessä tsempataan ja autetaan toisia eteenpäin.

Elämänhallintaa ja tunteiden bongausta

Rocking Flamesin porukassa puhutaan paljon tunteista. Tanssi on tapa kanavoida omia tunteita. Harrastuksessa panostetaan hyvinvointiin kokonaisvaltaisesti.

”Jokainen kirjoittaa itse viikkotavoitteensa. Se voi olla vaikkapa, että syö kouluruokaa aiempaa paremmin, jotta jaksaa. Näiden tavoitteiden kirjaaminen kehittää myös nuorten kykyä keskittyä tärkeisiin asioihin”, hallituksen jäsen ja valmentaja Heikki Hell kertoo.

Mitä taitoja harrastus sitten kehittää?

”Kuntoa, tasapainoa, sosiaalisia taitoja, esiintymistä, niin ja suunsoittoa ja hiljaa oloa”, tyttöporukka nauraa.

Harrastuksesta voi jonain päivänä tulla myös ammatti. Venla Hallinmäki on toden teolla tempautunut tanssin pyörteisiin.

”Kehittelen showtanssiin erilaisia kuvioita. Ehkä jonain päivänä teen tätä työkseni. Olen harjoitellut ohjaamista Lauran kanssa. Pitäähän jonkun tätä työtä jatkaa tulevaisuudessa”, hän visioi pilke silmäkulmassa.

Mukaan Kannustajiin?

Yhdistykset voivat hakea mukaan marraskuun äänestykseen 15.10.2022 saakka.

Lisätietoa ja hakulomake: kannustajat.fi

Osuuskaupan idea on aina perustunut yhdessä tekemiseen ja asiakasomistajien hyvinvointiin. Luonteva tapa juhlistaa 120-vuotiasta Pirkanmaan Osuuskauppaa on järjestää yhdessä nuorten ja Tampereen kaupungin Nuorisopalveluiden kanssa nuorten hyvinvointia tukeva tapahtuma. Bright Friday kokoaa pirkanmaalaiset seiskaluokkalaiset yhteen tärkeiden asioiden äärelle.


Ei mitään kakkukahveja

Meitä Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajia on jo yli 211 000. Asiakkaiden omistaman Osuuskauppamme taivalta on takana 120 vuotta. Vanhimmat juuremme ulottuvat Virroille joulukuussa 1901 perustettuun Edistys Kauppakuntaan, josta monien vaiheiden kautta tuli osa Pirkanmaan Osuuskauppaa.

– Syntymäpäiviä voi juhlia monella tapaa. Kakkukahvien järjestämisen sijaan pureuduimme tänä vuonna Osuuskaupan perustehtävän äärelle. Olemme olemassa auttaaksemme asiakasomistajiamme. Luomme hyvinvointia pirkanmaalaisille. Viime aikojen keskusteluita niin kahvipöydissä kuin julkisuudessakin on leimannut yhteinen teema – huoli nuortemme hyvinvoinnista ja mielenterveydestä ajassa, jossa ensin tuli korona, siten sota. Mietimme, miten voimme yhdessä auttaa nuoriamme, Pirkanmaan Osuuskaupan viestintäpäällikkö Viivi Pärssinen pohtii.

Ideoita livenä ja luurista

Pirkanmaalaisille seiskaluokkalaisille on luvassa 25.11. tapahtuma Bright Friday, jonka toteutusta on ideoitu nuorten kanssa. Tapahtuma toteutetaan yhteistyössä Pirkanmaan Osuuskaupan ja Tampereen kaupungin Nuorisopalveluiden kanssa.

Osuuskaupan idea on aina perustunut yhdessä tekemiseen.
–  Tämä tapahtuma pitää loihtia yhdessä nuorisotyön asiantuntijoiden ja seiskaluokkalaisten kanssa. Totesimme ideoinnissamme jo alkumetreillä, ettei me tädit tiedetä, mitä nuoret toivovat ja mistä he tykkäävät, Viivi virnistää.

Nuoria piipahti elokuussa Tampereen Monitoimitalo 13:ssa kertomassa toiveistaan. Ohjelmaa lähdettiin suunnittelemaan pohtimalla, mitkä ovat nuoria kiinnostavia puhujia ja paikallisia nuorisobändejä, joita olisi kiva kuulla. Illan viimeistä toivebändiä unohtamatta.

Yksi ideoijista oli Vuoreksessa seiskaluokkaa käyvä Pinja Uusitalo.
– Bileissä pitää tietysti olla ilmapalloja, ja olisi hienoa saada ottaa niitä lopuksi mukaan kotiin. Kiva, jos tapahtumassa olisi myös erilaisia pelejä.

Ideointia tehtiin myös seiskaluokkalaisten tutustumisilloissa eri nuorisokeskuksissa sekä livenä että sosiaalisen median kanavissa.

Yhdessä syntyi monia ajatuksia onnenpyörästä VR-laseihin. Pinja voisi innostua kokeilemaan tapahtumassa myös sumopainia:
– Mä oon tosi vahva, harrastan painonnostoa ja teatteria, Pinja nauraa.

Hauskaa ohjelmaa on siis eittämättä luvassa, jännitys tiivistyy.

Bright Friday POK

Pinja lupasi tulla toistekin ideoimaan!

Et ole yksin. Yhdessä olemme enemmän

Bright Fridayn tavoitteena on tarjota nuorille oivalluksia ja konkreettisia eväitä elämään.

Nuoruus on monelle etsikkoaikaa.
– Millainen minä olen, olenko ainut tällainen, onko ok olla tällainen ja pääsenkö mukaan porukkaan? Haastavat sosiaaliset tilanteet mietityttävät. Nuoret ansaitsevat tukea ja konkreettisia eväitä sosiaalisiin tilanteisiin ja omien tunteiden hallintaan, Tampereen kaupungin Nuorisopalveluiden johtava koordinaattori Tiina-Liisa Vehkalahti kuvailee.

Tätä tematiikkaa on luvassa Bright Fridayssä yhteistyössä nuorten toivomien esiintyjen kanssa.

– Toivomme kaikkien saavan konkreettisia eväitä sosiaalisiin tilanteisiin. Ohjelma rakennetaan niin, että nuoret pääsevät luontevasti tutustumaan toisiinsa. Ehkä illan mittaan löytyy myös hengenheimolaisia. Yhdessä olemme enemmän, Viivi hymyilee.

 

Lisätietoja ja ilmoittautuminen: brightfriday.fi

 

Pääkuva:

Nauru raikui Monitoimitalolla, kun nuoret miettivät, mitä hauskaa tapahtumassa voisi olla. Tapahtumaa ideoimassa olivat muun muassa seiskaluokkalainen Pinja Uusitalo, Osuuskaupan Rebecca Lahnalampi sekä Tampereen kaupungin Nuorisopalveluista Mari-Katri Lempinen ja Tiina-Liisa Vehkalahti.

Pirkanmaan Osuuskaupan verollinen myynti kasvoi elokuun loppuun mennessä 10 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Toimialoista ravintolatoimialalla tehtiin jopa yli 30 prosentin harppaus edellisvuoteen nähden, kun ala elpyi koronarajoitusten purkautumisen myötä. Alkuvuoden tuloksesta käytetään loppuvuonna poikkeuksellisesti noin 3 miljoonaa ylimääräiseen asiakasomistajien palkitsemiseen.

Ravintolatoimialan kiivaasta kasvusta huolimatta myynti ei ole vielä palautunut koronaa edeltäneelle tasolle. Alalla on edelleen myös haasteena työvoiman saatavuus, minkä vuoksi esimerkiksi aukioloaikoihin on joissakin yksiköissä jouduttu tekemään tilapäisiä muutoksia.

Osuuskauppa investoi ravintolatoimialaan korona-aikana muun muassa avaamalla Keskustorille uuden karaokeravintolan Las Palmasin ja uudistamalla liikenneasemat Viinikassa ja Akaa-Toijalassa. Lisäksi Häijään liikenneasema siirtyi kesällä Pirkanmaan Osuuskaupan omistukseen. Tänä vuonna on tulossa vielä uusiakin avauksia: pubipuolen tulokas Koppi avataan Kalevaan lokakuussa ja Sokoksen uudet ravintolat kutsuvat ruokailemaan marras–joulukuussa.

Ennennäkemätön palkitseminen asiakasomistajille

Vaikka myynti on kasvanut niin päivittäis- ja käyttötavarakaupassa kuin ravintolatoimialalla, kiihtyvä inflaatio luo kuluttajille epävarmuutta ja keventää kukkaroita. Tämä on toiminut kimmokkeena sille, että Pirkanmaan Osuuskauppa toteuttaa asiakasomistajien arjen helpottamiseksi poikkeuksellisen lisäpalkitsemisen.

– Käytämme liiketoiminnan tulostamme toimintamme kehittämiseen tavoitteena entistä paremmat palvelut asiakasomistajille. Samaan aikaan on kuitenkin niin, että meidän täytyy reagoida aikaan. Tuloksemme antaa vaikeana aikana myöten ylimääräiselle palkitsemiselle, ja nyt jos koskaan on oikea aika toteuttaa se, sanoo Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko.

Pirkanmaan Osuuskaupan hallitus on tehnyt päätöksen ylimääräisestä koko kuukauden kestävästä Bonus tuplana -kampanjasta. Ensi viikolla starttaavassa Kuulolla-äänestyksessä Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajat pääsevät vaikuttamaan siihen, saavatko he koko kuukauden Bonukset tuplana marraskuun vai joulukuun ostoista. Tämä merkitsee sitä, että asiakasomistajille maksetaan Pirkanmaan Osuuskaupan tuloksesta ylimääräisinä Bonuksina yhteensä noin 3 miljoonaa euroa.

– Olemme kulkeneet osuuskauppana pirkanmaalaisten rinnalla 120 vuotta, ja haluamme ottaa asiakasomistajiamme jatkossa entistä tiiviimmin mukaan päätöksentekoon. Kuulolla-äänestys on yksi tapa toteuttaa S olet sinä -ajatusta, Timo pohtii.

 

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko, puh. 010 767 0070, timo.maki-ullakko@sok.fi

Uudistuneet Sale-myymälät eivät tingi leppoisasta lähikaupan imagostaan, vaikka viihtyvyyteen ja tuotevalikoimaan onkin viime aikoina panostettu tarmokkaasti.

Ylöjärven Asemantien Salen myymäläpäällikkö Terhi Kivilän mielestä Sale on kuin naapuri: mukava ja mutkaton lähikauppa, jossa myyjät ja asiakkaat tuntevat toisensa eikä kenelläkään ole hoppu tai huono päivä.

– Olen työskennellyt Pirkanmaan Saleissa yhteensä 24 vuotta, niistä kymmenen Ylöjärvellä. Jokaisessa Salessa on kohdeltu asiakkaita kuin ystäviä, konkari tiivistää.

Aamiaistarpeet kipaistaan kotoisasti vaikka pyjamassa

Pirkanmaan uudistuneessa Sale-verkostossa paikallisuus korostuu monella eri tapaa. Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että jokaisessa 34 myymälässä tuotevalikoimaa muovataan alueen asiakkaiden toiveiden mukaan. Lisäksi kutakin myymälää koristaa oma paikallistunnuksensa.

Myös lähiruoan ja tuoretiskien tarjontaa on lisätty, joten monesta Salesta voi hakea vaikka tuoreen kahvin ja sämpylän aamupalapöytään. Naapurisovun ytimessä hehkuu erinomainen asiakaspalvelu.

– Meillä Asemantiellä käy paljon lapsiasiakkaita. Vanhemmatkin siis selvästi luottavat siihen, että tuttu myyjä auttaa, jos pikkuinen ei pärjää ostoksilla yksin. Ja aina saa tulla sellaisena kuin on – vaikka pyjamassa, Terhi nauraa.

Salelaiset suunnittelivat oman työvaatemalliston

Myös myymälämiljöitä on uusittu isolla pensselillä. -Asemantien Salekin on remontin jälkeen raikastunut hillityn värimaailman, matalampien myymäläkalusteiden ja paremman valaistuksen ansiosta. Uusi visuaalinen ilme pomppaa pian salelaisten työvaatteisiinkin.

– Olen mukana unelmien työvaatemalliston suunnitteluryhmässä, johon halukkaat salelaiset saivat ilmoittautua. Odotan uusilta vaatteilta ennen kaikkea muunneltavuutta. Me salelaiset teemme monipuolista työtä, ja vaatteiden pitää joka tilanteessa istua mukavasti kaiken kokoisille ihmisille, Terhi tietää.

Pirkanmaan salelaisten, vaatebrändi Papu Designin ja työvaateasiantuntija Lindströmin yhteistyön tuloksena syntyneen upean työvaatemalliston voi bongata Saleissa syksyllä. Odotellessa ehtii nauttia kesästä.

– Meidän Sale sijaitsee uimarannan kupeessa. Täältä kannattaakin koukata eväät mukaan rannalle – eiköhän tänäkin kesänä herkutella paikallisilla mansikoilla, myymäläpäällikkö haaveilee.

 

Länsi-Tampereen voimakas kehitys nostaa alueen kaupallisten palveluiden rimaa. Asiakaskunnan toiveisiin vastataan Lielahden Prisman uudistuksella, jonka tavoitteena on kehittää arjen palveluiden ympärille entistä monipuolisempi ja helposti saavutettava kokonaisuus. Elämyksellistä, vastuullista ja aikansa etunenässä kulkevaa kauppaa alettiin suunnitella yhdessä asiakkaiden kanssa jo viime vuoden puolella.

Lielahden Prisman uudistuksen myötä saman katon alle on tarkoituksena tuoda parin seuraavan vuoden aikana alueen kattavin ruoan kokonaistarjooma, joka taipuu erilaisiin tarpeisiin: kivijalkakaupasta kotiin vietäväksi, paikan päällä nautittavaksi, verkkokaupasta noudettavaksi tai kotiinkuljetukseen.

Tämän paketin sisältöön on vaikuttanut joukko Prisman henkilökuntaa, kaupunginosan asukkaita ja muita Prismassa asioivia: Loppuvuonna järjestetyissä työpajoissa käytiin läpi Prisman palvelupolun eri pisteitä ja kehitettiin asioimiseen liittyviä teemoja useista näkökulmista. Esille nousivat etenkin piha-alueen liikennejärjestelyjen parantaminen sekä lähiruoan tarjonnan lisääminen.

Nyt suunnitelmissa on kasvattaa kauppakeskuskokonaisuutta Lielahdenkadun varren pysäköintialueelle ja laajentaa maanalaista pysäköintihallia ja verkkokaupan tiloja.

– Haluamme vahvistaa Lielahden Prisman asemaa täyden palvelun Prismana läntisellä Tampereella ja vastata voimakkaasti kehittyvän alueen ihmisten tarpeisiin kokonaispalvelutarjoomaa laajentamalla, kiteyttää Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Ville Jylhä.

Muutoksia toteutetaan vaiheittain

Prisman laajennukseen tähtäävä kaavoitus on alkanut ja rakennustyöt on tarkoitus saada käyntiin kesällä 2023. Jos tällä aikataululla päästään etenemään, valmista tulee loppuvuonna 2024. Uudistustyöt alkavat näkyä nykyisen kiinteistön sisällä kuitenkin jo tänä vuonna, kun Prisman ravintolat vaihtavat paikkaa ja uudistuvat.

– Laajennus yhdistää Prismakeskuksen ja kauppakeskus Liken entistä tiiviimmin yhteen, ja keskittymästä muodostuu Lielahden sydän. Lähiasutuksen kasvu edellyttää toimivia jalankulku- ja pyöräilyreittejä. Kun vielä raitiotien pistoraiteen pysäkki on tulossa Prisman välittömään läheisyyteen, keskuksen saavutettavuus paranee kaikilla kulkumuodoilla, Ville tuumii.

Laajennushankkeen edetessä yhteistyötä asiakkaiden kanssa jatketaan, kun täsmätoiveita pääsee jättämään muun muassa sähköisen asiakaskyselyn kautta.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskauppa, toimialajohtaja Ville Jylhä, ville.jylha@sok.fi, 010 767 0079

Vasta valmistunut myymälä arkea helpottavine palveluineen avautuu sastamalalaisille keskiviikkona 25.5. Prisma on tuttuun tapaan yhtä halpa kuin halvin, mutta Sastamalassa se on myös vihrein. Ojansuun kaupunginosaan rakennettu uusi hypermarket tekee historiaa olemalla koko Suomen ensimmäinen päästötön Prisma.

Sastamalan Prisma on Pirkanmaan Osuuskaupan yhdeksäs Prisma ja neljästoista päästötön toimipaikka. Päästöttömäksi Prisman tekee kaupan kylmälaitoksessa käytettävä luonnollinen hiilidioksidikylmäaine ja maalämpö, jonka ansiosta rakennuksessa voidaan hyödyntää maaperään varastoitunutta uusiutuvaa energiaa yhdistettynä S-ryhmässä käytettävään päästöttömään sähköön. Prismassa hyödynnetään myös muita energiatehokkaita ratkaisuja, kuten aurinkopaneeleita, joilla sähköä tuotetaan paikallisesti marketin tarpeisiin.

– Olen iloinen, että olemme näin konkreettisesti menossa kohti tavoitettamme olla osuuskauppana ja S-ryhmänä hiilinegatiivinen vuonna 2025, lausuu Pirkanmaan Osuuskaupan Prisma-ketjujohtaja Karlos Kotkas.

Palveluiden paletti pohjautuu asiakastoiveisiin

Asiakastoivekyselyn kautta toiveitaan Prismalle jätti talven ja kevään aikana yli tuhat asiakasta. Toiveiden kärkipäässä olivat lähiruoka ja monipuolinen heti valmiin ruoan valikoima.

– Lähes 80 prosenttia myymästämme ruoasta on kotimaista, ja panostamme Prismassa myös hyperpaikallisuuteen. Sastamalan S-marketin valikoimassa on ollut lähemmäs tuhat lähituotetta, ja Prismaan niitä tulee vielä enemmän. Pirkanmaan Osuuskaupan lähiruokalähettiläs Elina Kaukonen tuo asiakkaiden toivomia tuotteita Prisman ja muidenkin myymälöidemme valikoimiin ja pitää huolta siitä, että ne löytyvät kaupasta vaivatta, Karlos kertoo.

Ajan säästöä tarjoaa Prisman sydän, Ruokatori-palvelutiski, jonka antimista voi koota helpon kotiruokalounaan mukaan otettavaksi tai paikan päällä nautittavaksi. Tarjolla on esimerkiksi itse valmistettuja lämpimiä ruokia, salaatteja ja täytettyjä patonkeja, sushia ja pehmistä. Prisman 80-paikkaiseen kahvila-ravintolaan voi jäädä nauttimaan myös Prismassa toimivan ravintola Pancho Villan ruoka-annoksia.

Prisman myötä myös paikkakunnan käyttötavaravalikoima laajenee toiveisiin osuvalla valikoimalla, kuten koko perheen vaatetuksella ja urheiluvälineillä. Uusina palveluina Prisma tuo asiakkailleen ostosreissuja nopeuttavat Kerää ja skannaa -laitteet, ruoan verkkokaupan keräily- ja noutopalvelun sekä Prisma parturi-kampaamon.

Viisi päivää avajaishumua

Avajaispäivänä jännitys alkaa tiivistyä jo ennen aamuyhdeksältä tapahtuvaa seremoniallista nauhan leikkausta ja ovien avautumista: Sastamalan Prisman Facebook-tilillä pääsee klo 8.30 alkaen seuraamaan suoraa lähetystä Prismassa käytävästä paneelikeskustelusta. Paneelissa prismalaiset keskustelevat kaupunginjohtaja Jarkko Malmbergin kanssa muun muassa Sastamalan elinvoimaisuudesta.

Avajaisohjelmaa Prismassa on keskiviikosta sunnuntaihin. Kahvia ja kakkua maistellaan keskiviikkona ja lauantaina, ja jokaisena päivänä ohjelmassa on mukana ripaus taikaa. Avajaisohjelma löytyy kokonaisuudessaan osoitteesta pirkanmaanosuuskauppa.fi/ajankohtaista

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan Prisma-ketjujohtaja Karlos Kotkas, puh. 010 767 2520, karlos.kotkas@sok.fi

Toukokuun 25. päivänä avattavan Pirkanmaan yhdeksännen Prisman suunnittelussa yhtenä lähtökohtana on ollut paikallisuus: kauppa palveluineen rakennetaan sastamalalaisille, sastamalalaisten toiveista käsin. Sopiva paletti on rakentunut marraskuussa avatun asiakastoivekyselyn lähes tuhannesta toiveesta. Suosituimpiin toiveisiin vastaavat nyt prismalaiset itse.

 

Toivoisin oikeasti eettisesti lähellä tuotettuja tuotteita. Pientuottajille omat hyllyt, altaat tai kaapit, jotta ei sekoa massaan.

80 prosenttia myymästämme ruoasta on kotimaista, ja panostamme Prismassa myös hyperpaikallisuuteen. Sastamalan S-marketin valikoimassa lähituotteita on ollut yli 800, ja Prismaan niitä tulee vielä enemmän.

@Lähiruokalähettiläs Elina tuo asiakkaiden toivomia tuotteita Prisman valikoimiin ja pitää huolta myös siitä, että ne löytyvät myymälästä vaivatta. Apuna tässä ovat lähiruokakalusteet, hyllynreunaopasteet ja tuottajajulisteet, joissa kuuluu tuottajan oma ääni – ihmiseltä ihmiselle.

– päivittäistavaran myyntipäällikkö Maarit Pihlajamäki

 

Toivoisin edullista lounasravintolaa mistä saa kunnon kotiruokaa. Ja muutenkin toivon useampia ruokapaikkoja Prismaan.

Prisman sydän on Ruokatori-palvelutiski, jonka valikoimassa on muun muassa lihaa, kalaa, lämpimiä ruokia ja grillituotteita sekä itse valmistettuja salaatteja ja täytettyjä patonkeja, vegaanisia tuotteita ja sushia. Useissa tuoteryhmissä on tarjolla myös erikoisruokavalioita huomioivia tuotteita.

Kotiruokalounaan voi koota Ruokatorin buffetin antimista unohtamatta kahvia, kahvilatuotteita ja pehmisbuffaa. Prismassa toimii myös ravintola Pancho Villa, jolla on tarjolla lounasbuffet ja lista-annoksia. Valinnanvaraa ja vaihtelua siis on, ja tästä kaikesta voi nauttia paikan päällä 80-paikkaisessa ravintolasalissamme tai kesäaikaan pienellä terassillamme.

– Ruokatorin projektipäällikkö Tytti Saxman

 

Toivon laajaa valikoimaa vaate- ja kenkäpuolelle. Erityisesti sesonkivaatteissa saisi olla kunnolla valinnanvaraa.

Pukeutuminen on tärkeä osa uuden Prisman käyttötavaravalikoimaa. Valikoima on koottu osuvaksi siten, että kauden ajankohtaisia ja trendikkäitä tuotteita on saatavilla koko perheelle. Pukeutumisen valikoimista tulee löytymään myös suosittuja Finlayson Arkismi ja Antti Tapani -tuotteita.

– käyttötavaran myyntipäällikkö Kimmo Blomqvist

 

Hyvä urheiluosasto mistä löytyy varusteita moneen lajiin ja harrastukseen.

Prismasta löytyy niin urheilukamppeet sesonkien perinteisiin lajeihin kuin e-urheilussa tarvittavat pelivälineet. Outdoor-valikoimastamme on erityisesti retkeillessä ja luonnossa liikkuessa käteviä tuotteita. Lemmikkien kanssa touhuamiseen Prisma tarjoaa myös monenlaista.

– käyttötavaran myyntipäällikkö Kimmo Blomqvist

 

Toivon verkkokauppaan laajaa valikoimaa ja noutopisteen erilliseksi niin, että siihen on helppo päästä autolla viereen ja nouto on sujuvaa. Käytän noutopalvelua viikoittain.

Osoitteessa S-kaupat.fi Sastamalan Prismalle voi tilata ostosten keräilyn ja noudon. Ostokset voi noutaa laajalla aikahaitarilla lokerikolta, jonka ovelle pääsee kätevästi ja nopeasti suoraan autolla – vaikka kesämökille ajellessa.

– ruoan verkkokaupan myyntipäällikkö Tommi Nieminen

 

Vihdoinkin Prisma tulee riittävän lähelle. Toiveena on, että pyörätuolilla sopii kunnolla kulkemaan ja ulottuu arjessa tarvittaviin tavaroihin kunnolla. Vanhastaan tiedän, että Prisman tavaravalikoima on riittävän kattava kaikin osin normaalin ihmisen tarpeisiin.

Prisman suunnittelussa esteettömyys on huomioitu siten, että kulkuväylät, parkkipaikat, wc-tilat ja kassakäytävät ovat avaria ja käytännöllisiä. Asiakkaiden käyttöön tulee myös pyörätuoli, inva-ostosvaunut ja seniorikärryjä. Kauppareissulla auttavat lisäksi ihanat myyjämme.

– palvelupäällikkö Piia Perälä

 

Sastamalasta ei löydy ainoatakaan Type2-latausta nopeampaa latauspistettä sähköautoille, joten sellaisille olisi todella tilausta! Toivottavasti latauspaikkoja tulee muutenkin tarpeeksi, sillä tarve ei varmasti tulevaisuudessa ainakaan pienene.

Sastamalan Prismalle tulee yhteensä kahdeksan sähköautojen latauspaikkaa. Neljässä parkkiruudussa on saatavilla suurteholataus (max. 150kW eli 2xCCS2) ja neljässä parkkiruudussa peruslataus (2xType2 AC 22 kW).

– palvelupäällikkö Piia Perälä

 

Prisma voisi tuottaa sähkönsä aurinko- tai tuulivoimalla.

Sastamalan Prisman katolla komeilee aurinkopaneeleita, jotka tuottavat sähköä päästöttömästi. Prismassa on muutenkin kiinnitetty huomiota siihen, että olemme kovaa vauhtia menossa kohti tavoitettamme olla hiilinegatiivinen vuonna 2025.

– ryhmäpäällikkö Anni Valtanen

 

Toivon, että tällä kertaa panostettaisiin erityisesti palveluammatissa työskenteleviin myyjiin. Panostakaa valinnoissanne erityisesti iloiseen ja osaavaan joukkoon. Pitäkää heistä huolta, jotta he myös pysyvät sellaisina.

Sastamalan Prismaan haki töihin lähes 400 upeaa tyyppiä, ja valinnoissamme ratkaisi hakijoiden asenne. Kaikkiin tehtäviin annamme hyvän perehdytyksen ja jokaiselle mahdollisuudet kehittää omaa ammattitaitoaan, tulipa työntekijä meille myyjäksi, vastuutehtäviin tai vaikkapa parturi-kampaajaksi.

Pirkanmaan Osuuskauppa on saanut vuodesta 2016 alkaen joka vuosi Suomen innostavimmat työpaikat -tunnustuksen. Tunnustus on Eezy Flow’n vuosittain myöntämä työelämän tunnustus, joka osoitetaan henkilöstötutkimuksessa poikkeuksellisen korkeat pisteet saaneille yrityksille. Pidämme parhaamme mukaan huolen siitä, että meillä viihdytään!

– ryhmäpäällikkö Anni Valtanen

 

Olisi kiva pysyä kärryillä eduista ja Prismassa tapahtuvista jutuista, kuten uutuuksista.

Se on helppoa! Laitahan seurantaan Prisma Sastamala -tili Facebookissa, niin kuulet kauppasi asioista ensimmäisten joukossa. Ja jos puhelimestasi löytyy S-mobiili, edut ja sovelluksen muut hyödylliset palvelut ovat aina kätesi ulottuvilla.

– ryhmäpäällikkö Anni Valtanen

 

Kuva: Kangasalan Pikkuteatterin porukasta paistaa yhdessä tekemisen ilo. Riina Katajisto ja Tanja Tomminen (takana keskellä) toimivat ohjaajina.  

 

”Täällä on tuoretta ruisleipää”, yksi näyttelijöistä huutaa ja heittää leivän repustaan vuohelle. Kuuluu kunnon kopaus, kun heitosta tuleekin huti ja kivikova kimpale putoaa lavalle. Ei ollut tuoretta leipää ei.

– Me pelastetaan tilanne, jos jokin menee pieleen. Improvisaatioharjoitusten avulla opitaan käsittelemään tilannetta, jossa asiat eivät suju odotetusti, Kangasalan Pikkuteatteriyhdistyksen näyttelijäkaarti nauraa.

Pikkuteatteri sai 3000 euroa

Kangasalan Pikkuteatteri on Suomen suurimpia vapaaehtoisvoimin pyöritettäviä lasten- ja nuorten teattereita. Teatterin seinien sisällä harjoittelee viitisenkymmentä 7–19-vuotiasta lasta ja nuorta. Harrastuksesta kiinnostuneita on jonoksi asti, eikä ihme. Meininki on rentoa ja iloista. Yhdessä tekemisen ilo paistaa kasvoilta.


Joulunalla Pikkuteatterin ohjelmistossa oli Adalmiinan helmi. Prinssinä Emilia Eerola, Adalmiinana Henriikka Aalto, kuningattarena Emilia Helminen (oik.) ja taikalähteen henkenä Ilona Pulakka.

Teatterin tilat on remontoitu omin hartiavoimin. Kangasalan Pikkuteatteriyhdistys haki Kannustajat-ohjelmaan syksyllä 2021. Hakemuksessaan he kertoivat tarpeesta omannäköiselle tilalle. ”Ympärillä on neljä seinää, mutta teatteri tarvitsee hengen luomiseen myös muuta.”

Iloiseksi yllätyksekseen teatteriporukka sai suurimman mahdollisen tukisumman, eli 3000 euroa tukea Pirkanmaan Osuuskaupalta. Kannustajat-äänestyksessä asiakasomistajat päättävät tukipotin jakautumisesta yhdistysten kesken. Marraskuun 2021 äänestyksessä asiakasomistajat antoivat 521 ääntä Pikkuteatteriyhdistykselle.

”Teatterissa jokainen saa olla oma itsensä”

Seurat ja yhdistykset tekevät arvokasta työtä lasten ja nuorten harrastusmahdollisuuksien ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Syntyy yhdessä tekemisen iloa.

Teatterissa yhteishenkeä rakennetaan luottamusharjoituksilla. Harrastukseen kuuluu myös ääni-, hengitys- ja keskittymisharjoituksia. Hyviä taitoja myös elämän estradille.

Yhtä näytelmää harjoitellaan puolisen vuotta, mikä hitsaa porukan yhteen. Teatteri on yksi tapa ehkäistä lasten ja nuorten syrjäytymistä.

– Teatterissa jokainen saa olla oma itsensä. Meillä on kannustava ilmapiiri. Kaikki on toistensa tukena. Ei tarvitse pelätä mokaamista, Emilia Eerola

Emilian isä perusti Pikkuteatterin vuonna 2010, jotta kaikilla olisi mahdollisuus teatteriharrastukseen ja teatteriesityksistä nauttimiseen taloudellisesta tai sosiaalisesta asemasta riippumatta.

Tulevana kesänä pikkuteatterilaiset nähdään Kangasalan kesäteatterin näyttämöllä – Tuhkimoa pääsee katsomaan 30.6.–10.7.2022.


-Teatterissa tapaa ihmisiä, joita ei muuten olisi nähnyt. Me ollaan tutustuttu täällä, iloitsevat Siina Riepponen (vas.), Hilda Viitala (taaimmaisena), Iina Marttila ja Siru Kurkipää.

Miten Kannustajat-tukipotti jaetaan?

Nyt on oikea hetki yhdistyksille hakea mukaan Kannustajat-ohjelmaan. Kevään tukipotti, 35 000 €, jaetaan korkeintaan 20:lle eniten ääniä saaneelle yhdistykselle. Alueellisuus huomioidaan Osuuskaupan asiakasomistajamäärän suhteessa: 50 prosenttia tuettavista yhteisöistä on Tampereelta ja 50 prosenttia muualta Pirkanmaalta.

Tukipotti jaetaan kymmenelle eniten ääniä saaneelle tamperelaiselle yhdistykselle ja kymmenelle eniten ääniä saaneelle pirkanmaalaiselle yhdistykselle, jonka kotipaikka on muualla kuin Tampereella. Lisäksi arvotaan bonustonni äänestyksessä mukana olleille yhdistyksille.

Asiakasomistajat pääsevät äänestämään suosikkiyhdistystään ja siten päättävät tukipotin jakautumisesta. Äänestyskutsu lähetetään toukokuun lopulla sähköpostitse kaikille täysi-ikäisille Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajille ja asiakasomistajatalouteen kuuluville henkilöille, jotka ovat ilmoittaneet sähköpostiosoitteensa eivätkä ole kieltäneet tutkimuskyselyiden lähettämistä.

Tulokset julkistetaan kesäkuussa ja tukisumma maksetaan heinäkuussa 2022.

Yhdistykset voivat hakea mukaan viimeistään 15.4. Hakemuksen pääsee täyttämään täällä.

Ikoninen Sokos on elänyt tamperelaisten mukana viidenkymmenen vuoden ajan. Nyt tätä kaikkien tuntemaa ostospaikkaa lähdetään uudistamaan yhdessä sinun, muiden asiakkaidemme ja sokoslaisten kanssa. Ensimmäiset uudenkarheat osastot ja palvelut valmistunevat jo syksyllä.

Kauneuden palvelupäällikkö Anne Sarnan kanssa keskustellessa käy hyvin pian ilmi, että hän on unelmiensa ammatissa. Tehtäviin kuuluvat kosmetiikkaosaston 17-henkisen tiimin luotsaaminen, tavarantoimittajien ja kumppaneiden yhteyshenkilönä toimiminen sekä kampanjoiden, lanseerausten ja esillepanojen näyttävyydestä vastaaminen. Ei siis ihme, että kysymys Sokoksen uudistumisen merkityksestä saa naisen silmät säihkymään.

– Tämä on todella iso ja toivottu tuulahdus. Meillä työskentelee sataviisikymmentä oman alansa huippuammattilaista ruokakaupassa, muodin, kauneuden ja kodin osastoilla, S-Pankissa, kioskissa, asiakaspalvelussa, Kukittamossa sekä ravintoloissa. Asiakaspalvelu on jokaiselle sokoslaiselle kunnia-asia ja olemme siitä tunnettuja. Nyt kun saamme vielä puitteet hiottua viimeisen päälle upeiksi, pystymme viemään asiointikokemuksen aivan uudelle tasolle. Shoppailuympäristöltä odotetaan koko ajan enemmän visuaalisuutta, elämyksellisyyttä ja yllätyksellisyyttä. Olen aina kutsunut Sokosta Hämeenkadun tähdeksi, ja pian se loistaa vieläkin kirkkaampana, Anne hehkuttaa.

Maailma muuttuu maskara kerrallaan

Anne tietää, mistä puhuu. Takataskusta löytyy liki kolmenkymmenen vuoden mittainen ura erilaisissa muodin ja kauneuden esihenkilötehtävissä. Sokoksen kesäapulaiseksi 22-vuotiaana pääseminen oli toiveiden täyttymys. Alati muuttuva ala ja valpas työnantaja ovat tarjonneet koko ajan niin osuvia uusia mahdollisuuksia ja kutkuttavia haasteita, ettei sanavalmis tekijäluonne ole malttanut toisaalle lähteä.

Matkan varrella Anne on nähnyt läheltä kulutuskäyttäytymisen radikaalin murroksen. Isoimmat mullistukset on koettu niin monikanavaisuudessa kuin vastuullisuudessakin.

– Verkko- ja kivijalkakauppa nähdään usein toistensa vastakohtina. Itse ajattelen, että ne pikemminkin täydentävät toisiaan, ja molemmille on omat oikeat hetkensä. Kosmetiikka-osastolla inspiroiva ympäristö syntyy kauniiden tuotteiden taidokkaista esillepanoista ja ihanasta tuoksumaailmasta, Anne listaa ja jatkaa, että kaikista tärkeintä paikan päällä asioidessa on kuitenkin henkilökohtainen palvelu.

– Kosmetiikkaosaston myyjä tuntee parhaimmillaan jopa tuhansia kauneudenhoitotuotteita. Meidän osaajamme ovat paikalla juuri sinua varten, ja rohkaisenkin kääntymään heidän puoleensa, jos esimerkiksi etsit uutta meikkivoidetta. Myyjät auttavat enemmän kuin mielellään löytämään tuotteen, jossa on juuri sinun ihollesi oikea sävy ja koostumus. Meikkien lisäksi tietysti uusien tuoksujen ja ihonhoitotuotteiden testaamiseen on mukavaa saada apua, sillä sokkona netistä tilaamalla valinnat voivat mennä pieleen. Jos tuttu tuote loppuu tai sitä ei tarvitse päästä kokeilemaan, kätevintä on klikata se Sokoksen verkko-kaupasta kotiovelle.

Anne kertoo, että kosmetiikkabrändien ekologisuus ja nollatoleranssi eläinkokeille ovat nykyään tärkeitä arvoja erityisesti nuoremmille sukupolville.

– Ympäristön vaaliminen vastuullisten tuotteiden ja pakkausten kautta vaikuttaa koko ajan enenevissä määrin ihmisten ostopäätöksiin. Juuri eilen esittelin eräälle asiakkaalle vaihtoehtoisia ripsivärejä ja kun kerroin yhden tuotteen vegaanisuudesta, ostopäätös syntyi sillä sekunnilla. Ja juuri se on tässä ajassa hienoa: jokainen meistä voi vaikuttaa pienillä valinnoillaan isoihin asioihin. Luontaistuotteiden ja kotimaisten tuotesarjojen kysyntä on hurjassa kasvussa, ja niille tullaan- toivottavasti antamaan osastomme uudistuksessa lisää painoarvoa, Anne visioi.

Taikasauvan kosketus ulottuu katolle asti

Mittava muodonmuutos koskettaa koko kuusikerroksista Sokosta. Ensimmäisenä päästään nauttimaan uusista käyttötavaraosastoista sekä ravintoloista, joiden on tarkoitus valmistua loppuvuodesta. Suunnitteilla on myös ruokakaupan konseptin vaihtuminen Sokos Herkusta Prismaksi ja laajentuminen kerroksiin –1 ja –2, vuoden 2023 aikana.

Asiakkaiden ja sokoslaisten toiveet ja ideat tulevat olemaan tärkeä osa suunnittelutyötä. Asiakastoiveita on kerätty tammikuusta lähtien teema kerrallaan osoitteessa uusisokostampere.fi. Viimeinen, muotia ja kauneutta koskeva teemakysely on toivesivulla auki viikolla 14.

– Toivesivulla on käynyt kertomassa palautteitaan ja ideoitaan jo yli 1 500 asiakastamme. Asiakastoiveiden ohella myös me sokoslaiset olemme uudistuksessa tiiviisti ja innolla mukana. Eihän tässä enää malttaisi odottaa, miltä lopputulos näyttää. Mutta yksi asia on kuitenkin varmaa: siitä tulee varmasti säihkyvä!

Hervantajärven luonnonläheinen kaupunginosa rakentuu hiljalleen Tampereen raitiotien päätepysäkin ympärille. Päätepysäkin ei kuitenkaan enää kovin pitkään tarvitse olla paikka, johon matka loppuu. Makkarajärvenkadulle ratikkapysäkin viereen valmistuu nimittäin Pirkanmaan seuraava Sale-lähikauppa, joka voi olla alku vaikkapa maukkaalle illalle, pyöräretkelle tai grillijuhlille.

Hervantajärveläisten oman Salen rakennustyöt ovat alkaneet, ja avajaisia arvioidaan vietettävän kevättalvella 2023. Kauppa valmistuu kerrostalon kivijalkaan ja on 288 myyntineliöllään tavanomaista optimaalisen Salen kokoluokkaa.

Liiketilan tekee mielenkiintoiseksi se, että kaupan kylmälaitoksen lauhdelämpöä voidaan hyödyntää kerrostalon asuntojen lämmityksessä yhdessä kiinteistön maalämpöjärjestelmän kanssa. Maaperään voidaan varastoida kesällä lauhdelämpöenergiaa sen sijaan, että se hukattaisiin ulkoilmaan.

Lähikaupan tuotevalikoimaan pyydetään toiveita alueella asioivilta.

– Tarjoamme jo tämän vuoden puolella asiakkaille mahdollisuuden jättää kaupalle toiveita, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan Sale-ketjujohtaja Asta Haapanen.

– Vuoropuheluun Salen porukan kanssa pääsee loppuvuonna kaupalle avattavan Facebook-tilin kautta. Se on myös hyvä kanava tirkistellä naapuriin: missä vaiheessa rakennustyöt ja vaikkapa rekrytoinnit kulloinkin ovat.

Naapuritunnus on vielä salaisuus

Sale tulee Hervantajärvellekin tuoreessa ulkoasussa, jota on viime vuodesta alkaen nähty uudistetuissa Sale-myymälöissä ympäri Pirkanmaata. Myymälämiljöössä vuorottelevat tutun punaisen lisäksi pehmeä kaura ja vihreän eri sävyt. Niitä nähdään myös tänä vuonna uudistuvissa salelaisten työvaatteissa, joiden suunnittelussa työntekijät ovat itse olleet mukana.

Naapuruus on olennainen osa ketjun identiteettiä, sillä Sale on aina asiakasta lähellä. Sale-myymälöiden pyöreistä valokylteistä voikin bongata oman lähikaupan uniikin paikallistunnuksen, joka kertoo alueen tarinaa persoonallisesti, rennosti ja ripauksella huumoria.

– Pirkanmaan Sale-tunnusten kuvaideat ovat peräisin kunkin Salen henkilökunnalta. Hervantajärven Salen tunnusta on jo pohdittu salelaisten kesken, mutta suurelle yleisölle se paljastuu vasta lähempänä avajaisia, Asta hymyilee.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan Sale-ketjujohtaja Asta Haapanen, puh. 010 767 2891, asta.haapanen@sok.fi

 

Kuva: Peab