Pirkanmaan Osuuskaupan hallitus ja hallintoneuvosto on valittu vuodelle 2022.

Pirkanmaan Osuuskaupan hallintoneuvosto valitsi kokouksessaan Osuuskaupalle hallituksen vuodelle 2022. Hallituksen tehtävänä on johtaa ja valvoa operatiivista toimintaa sekä päättää toimintastrategiasta.

Vuonna 2022 Pirkanmaan Osuuskaupan hallitukseen kuuluu kuusi jäsentä. Hallitusta täydennettiin yhdellä jäsenellä. Uutena jäsenenä hallitukseen valittiin Finnairin operatiivinen johtaja Jaakko Schildt Pirkkalasta.

Muut hallituksen jäsenet ovat toimitusjohtaja Timo Jaakkola Sastamalasta, tietohallintojohtaja Pasi Lehmus Tampereelta, professori Hannu Saarijärvi Pirkkalasta, yrittäjä Sari Vaajanen-Ärrälä Pirkkalasta ja toimitusjohtaja Karoliina Lehtonen Tampereelta. Hallituksen puheenjohtajana toimii Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko.

Myös hallintoneuvoston kokoonpano on muuttunut vuoden alusta alkaen, kun Pirkanmaan Osuuskaupan edustajisto on valinnut uudet jäsenet pois jääneiden Tuija Mikkolan ja Ulla Huovisen tilalle. Uusiksi hallintoneuvoston jäseniksi on valittu proviisori Severi Yläjärvi Mäntästä ja Pirkanmaan Osuuskaupan henkilöstön edustajana pääluottamusmies Kirsi-Maria Palander Nokialta. Hallintoneuvoston puheenjohtajana jatkaa vuonna 2022 hankejohtaja Timo Rajala ja varapuheenjohtajana yrittäjä Tuila Jaatinen.

Pirkanmaan Osuuskaupan hallintoneuvostoon kuuluu 24 jäsentä, joista kaksi on henkilökunnan edustajia. Hallituksen ja toimitusjohtajan valitsemisen lisäksi hallintoneuvoston tehtävänä on vahvistaa Pirkanmaan Osuuskaupan strategia, tavoitteet ja vuosittaiset taloudelliset kokonaistavoitteet sekä valvoa hallintoa ja ohjeistaa hallitusta.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskauppa, toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko, timo.maki-ullakko@sok.fi, 010 767 0070

Pirkanmaan Osuuskauppa on työpaikka, jossa työkavereina on rohkeita ja motivoituneita persoonia. Tyyppejä, jotka kehittävät toimintaa yhdessä ja kulkevat samalla omia ammatillisia kasvupolkujaan. Lähes 3 000 työntekijän arjesta löytyy monenlaisia innostuksen siemeniä, jotka tekevät työstä merkityksellistä. Näistä siemenistä syntyy yksi Suomen innostavimmista työpaikoista.

Pirkanmaan Osuuskauppa on saanut vuodesta 2016 alkaen Suomen innostavimmat työpaikat -tunnustuksen, niin myös vuonna 2021. Tunnustus on Eezy Flow’n vuosittain myöntämä työelämän tunnustus, joka osoitetaan henkilöstötutkimuksessa poikkeuksellisen korkeat pisteet saaneille yrityksille.

Vuoden 2021 työtyytyväisyystutkimuksen perusteella Pirkanmaan Osuuskaupan työntekijät olivat erityisen iloisia siitä, että työnantaja tukee heidän ammatillista kehittymistään sekä siitä, että yrityksen periaatteita ja arvoja noudatetaan toimipaikkojen päivittäisessä tekemisessä ja yksikköjen toiminta on tehokasta.

Miten tämä näkyy arjessa?

Hyvä fiilis tarttuu

”Korona-aika on ollut kaikille haastavaa, mutta yhteishenkeämme se on vain vahvistanut: olemme tsempanneet toisiamme vaikeana aikana entistä enemmän. Se on hienoa, sillä yhteishenki on minulle tosi tärkeä asia, kun mietin, missä haluan työskennellä.

Meillä yhteen hiileen puhaltaminen näkyy siinä, että kehitämme yhdessä toimintatapoja jatkuvasti paremmiksi ja teemme kaikkemme työkaverin eteen. Ajattelemme aina seuraavaa vuoroa: miten aamussa voimme auttaa iltaa ja toisinpäin. On mukavaa tulla töihin, kun tietää, että jokainen on tehnyt parhaansa. Vaihtelemme myös työtehtäviä niin, että kaikilla säilyy osaaminen ja mielenkiinto.

Kun näkee, että kaveri tekee tehokkaasti, se tarttuu. Lisäksi esihenkilöllä on suuri rooli positiivisen hengen ylläpitämisessä ja esimerkiksi tehokkaan purun etenemisessä. Sillä on suuri merkitys, että hän johtaa ja luo hyvää fiilistä omalla esimerkillään.”

Johanna Suominen, Kangasalan S-marketin myyjä

Suunnittelimme uudet työvaatteet yhdessä

”Kun bongasin Pirkanmaan Osuuskaupan sisäisestä Facebookista ilmoituksen, jossa etsittiin innokkaita tekijöitä mukaan Unelmien työvaate -projektiin, ilmoitin itseni heti mukaan. Tarkoituksena oli suunnitella salelaisille ja prismalaisille uudet työvaatteet yhdessä työvaateasiantuntija Lindströmin ja Papu Designin kanssa. S-marketlaiset suunnittelivat uudet työvaatteet jo viime vuonna, ja silloin oli kutkuttavaa seurata prosessia sisäisissä viestintäkanavissamme.

On tosi hienoa, että työvaatteiden suunnitteluun otettiin mukaan nimenomaan työntekijöitä, koska meillä on paras tieto siitä, minkälaisessa vaatteessa työskentely sujuu parhaiten. Projektin edetessä tuli vahvasti sellainen tunne, että meidän ajatuksemme ja mielipiteemme kuultiin ja lopputulokseksi saatiin työvaatemallisto, josta löytyy kaikille jotain. Vaikka eri Saleissa työtehtävät ovat varmasti pitkälti samanlaisia, niin työntekijöiden toiveet työvaatteilta voivat silti poiketa toisistaan. Itse olen todella tyytyväinen mallistoon ja odotan innolla, että saadaan uudet vaatteet käyttöön vuoden 2022 aikana!”

– Oona Valo, Hervannan Salen myyjä

Avoimuutta puolin ja toisin

”11-vuotisen esihenkilöurani varrelle mahtuu paljon työnantajan tarjoamia koulutuksia, joista olen saanut hyvän pohjan palautteen antamiselle ja työntekijöiden ammatillisen kehittymisen tukemiselle. Esihenkilönä ei kuitenkaan voi vain toistella koulutuksessa kuultuja sanoja, vaan pitää löytää oma tyyli ja seistä omana persoonanaan sanojensa takana. Haastaviin tilanteisiin saan aina apua omalta esihenkilöltäni tai HR:n kautta. Minulla on myös vertaistukena satakunta muuta Pirkanmaan Osuuskaupan esihenkilöä.

Palautteen antaminen on tärkeä osa päivittäistä johtamista. Annan palautetta keskustellen niin, että työntekijä oivaltaa itse ratkaisun asiaan. Rohkaisen siihen, että jokainen saa olla oma itsensä. Kun työntekijä on avoin, minun on helpompaa auttaa häntä uralla eteenpäin. Pitää uskaltaa sanoa sekin, jos työ ei kiinnosta. Siihenkin ratkaisu löydetään keskustelemalla. Parasta on se, että työntekijä uskaltaa kertoa asioista myös eriävän mielipiteensä. Niistä tilanteista syntyy usein parhaat ideat.

Moni on arka tuomaan omia ideoitaan esille, ja siitä syystä meillä voi antaa palautetta myös nimettömästi. Olemme keränneet ideoita ja aloitteita henkilökunnalta ideataululle, josta niitä poimitaan käsiteltäväksi ja toteutettavaksi. On tärkeää, että jokainen pääsee vaikuttamaan oman työpaikkansa asioihin.”

– Pia Kivistö, Lahdesjärven ABC:n liikennemyymäläpäällikkö

Innostavimmat työpaikat 2021

Kehittymismahdollisuudet motivoivat

”Pirkanmaan Osuuskauppa on kannustava työyhteisö, jossa pääsee matalalla kynnyksellä tekemään erilaisia hommia ja laajentamaan osaamistaan. Meillä ei katsota, miten paljon on kokemusta, vaan innokkuuden ja valmiuksien myötä pääsee kokeilemaan erilaisia töitä ja oppimaan lisää. On motivoivaa, kun työnantaja tarjoaa mahdollisuuden laajentaa ja kehittää osaamistaan käytännössä loputtomiin. Uuden oppiminen ja erilaiset kokeilut tuovat myös lisäpuhtia arkeen. Kun pääsee välillä pois omalta työpisteeltä ja näkee myös muita puolia toiminnasta, perspektiivi laajenee. Täällä pääsee tosi pitkälle, kun vain osoittaa, että tekee hommansa hyvin ja on innolla mukana.”

– Ville Ristilä, Kalevan Pizza & Buffan vuoropäällikkö

Työ ja tekijä kohtaavat

”Mielestäni Pirkanmaan Osuuskauppa kantaa hienosti kortensa kekoon edistääkseen yhdenvertaisuutta ja syrjimättömyyttä. Erityistä tukea tarvitsevien työllistäminen on tästä hyvä esimerkki. Itse olen toiminut viimeisen vuoden ajan Prisma-työni ohella erityistä tukea tarvitsevien koordinaattorina ja päässyt seuraamaan upeita työllistymispolkuja. Olivatpa erityisen tuen tarpeet psyykkisten tai fyysisten haasteiden aiheuttamia, meistä kaikista löytyy vahvuuksia, joita haluamme nostaa näkyville.

Erityistä tukea tarvitsevien myötä olemme saaneet tiimeihimme ihan timanttisia työntekijöitä ja mahtavia työkavereita. Minusta tuntuu hienolta olla töissä paikassa, jossa halutaan edistää yhdenvertaisuutta ja siihen ollaan valmiita laittamaan työpanosta! Omaa innostustani lisää se, että pääsen työssäni aidosti näyttämään ammattitaitoni. En olisi ikinä uskonut, että pääsen hyödyntämään toimintaterapeutin tutkintoani kaupan alalla, mutta toisin kävi. Tuntuu mahtavalta saada jakaa omaa tietotaitoa työympäristön kehittämiseksi.

Mielestäni on myös tärkeää nostaa esille se, että ihmiset ensin -periaate pätee Pirkanmaan Osuuskaupalla jokaiseen. Yksiköissä otetaan huomioon työntekijän henkilökohtaiset vahvuudet ja rajoitteet ja työtehtäviä muokataan ne huomioiden. Esimerkiksi itselläni on tiettyjä rajoitteita, joiden jopa ajattelin estävän työnteon. Kuluneen vuoden aikana olen kuitenkin löytänyt itsestäni ihan uudenlaisia vahvuuksia, ja tästä kiitos kuuluu työpaikalleni ja erityisesti työkavereilleni. Kokemani yhdenvertaisuuden ja syrjimättömyyden avulla olen saanut rohkeutta edetä urallani ja saanut takaisin tunteeni siitä, että ”kyllä minäkin pystyn”. Odotan innolla, minkälaisesta työtehtävästä löydän itseni parin vuoden kuluttua.”

– Saila Bäck-Tulonen, erityistä tukea tarvitsevien koordinaattori ja Kalevan Prisman tuoteryhmävastaava

 

Tampereen Sokoksen uudistumisesta on supistu jo hyvän aikaa. Kaikkien tunteman liikepaikan tulevaisuutta on työstetty yhdessä asiakkaiden, sokoslaisten ja muiden sidosryhmien kanssa. Vaikka toiveiden ja tarpeiden mukaisen uuden Sokoksen ensimmäiset merkit alkavat suunnitelmien mukaan näkyä jo tulevana kesänä, monen ison asiakastoiveen toteuttamiselle on vielä sijaa. Muutostyöt aloitetaan käyttötavaraosastoilta sekä ravintoloista. Suunnitteilla on myös ruokakaupan konseptin vaihtuminen Sokos Herkusta Prismaksi.

Hämeenkadulle vuonna 1974 avattu Sokos on ollut ikoninen osa katukuvaa ja elänyt tamperelaisten mukana kohta viisikymmentä vuotta.

– Kun Sokos avattiin, maailma oli monella tapaa toisenlainen. Kulutuskäyttäytyminen ja elämän syke ovat muuttuneet. Kivijalkakaupan on tarjottava asiakkaille ennen kaikkea elämyksiä, joita verkko-ostamisesta ei saa. Palveluiden pitää löytyä helposti yhdestä ja samasta paikasta – yllätyksellisyyttä, inspiroivaa ympäristöä ja kohtaamisia arvostetaan nyt enemmän kuin koskaan aiemmin, Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Ville Jylhä kuvailee.

Kauneuden ja muodin valikoimat tuodaan uusien osastokokonaisuuksien myötä esille entistä houkuttelevammin ja helpommin. Kuva: Jukka Salminen

Uudistus alkaa näkyä ensi kesänä

Uudistus tarkoittaa asiakkaille Sokoksen kokonaispalvelutarjooman kehittymistä kerros kerrokselta aina katolle asti. Muutostyöt on tarkoitus aloittaa katutasosta ja yläkerroksista kesällä 2022. Koko liikepaikan palvelut kehitetään monikanavaisuutta hyödyntäen keskustassa asuvien ja asioivien tarpeisiin.

– Sokoksen lähiympäristössä asuu yli 15 000 asukasta. Läntisen keskustan asiakkaat tarvitsevat elämän perustarpeita palvelevan keskittymän. Uusi Sokos on vastaus tähän, Ville toteaa.

Muodin ja kauneuden valikoima tuodaan uudenlaisten osastokokonaisuuksien myötä esille entistä houkuttelevammin ja helpommin.

– Meistä jokainen varmasti samaistuu asiakkaana siihen, että erityisesti talvella sovituskoppiin ahtautuminen voi tuskastuttaa. Haluamme nostaa valikoiman ohella myös vaatteiden sovituksen uudelle levelille ja tehdä siitä aidosti miellyttävän kokemuksen – jopa elämyksen, Ville visioi.

Uudistus ulottuu myös ravintolatarjoomaan tuoden uusia makumaailmoja tuttujen suosikkien rinnalle. Esimerkiksi Ravintola Herkku on jo pitkään ollut yksi Tampereen suosituimmista lounaspaikoista ja neljännen kerroksen kahvila-ravintolalta löytyy myös vankka fanijoukkonsa.

Ravintola Herkku lukeutuu Tampereen suosituimpiin lounaspaikkoihin. Kuva: Jukka Salminen

Keskustan halvin ruokakori, valtavin valikoima

Vuonna 2023 on tarkoitus aloittaa kaksikerroksisen Prisman rakentaminen kerroksiin –1 ja –2. Suomen ensimmäisestä suurkaupungin keskustaan sijoittuvasta hypermarketista tulee totutusta poikkeava Prisma. Prisman myötä myös koko Sokos-liikepaikan käyttötavaravalikoima täydentyy.

– Ruokakauppakonseptin muuttaminen on perusteltu liike. Prisma-konsepti taipuu moneen toimintaympäristöön, ja tuttujen kulmakivien lisäksi paikallisille toiveille ja tarpeille annetaan iso tila. Vertailukohtana voisi käyttää viime joulukuussa avattua Pirkkalan Prismaa, josta löytyy monia uniikkeja yksityiskohtia: Suomen ensimmäinen Prisma drive-in, yrttien vertikaaliviljelmä ja pirkanmaalaisista huippuosaajista koostuva ruokamaailma. Myös Sokoksen Prismassa tullaan näkemään mielenkiintoisia partnereita ja palveluita, Ville valottaa.

Prisma tulee tarkoittamaan keskustan halvimpia hintoja, herkullisuudesta tinkimättä. Kasvava päivittäistavaravalikoima mahdollistaa usean hintatason tuotteet jokaisessa tuoteryhmässä.

– Kaksikerroksinen Prisma mullistaa keskustan ruokakauppakentän ylivoimaisen isolla ja inspiroivalla valikoimallaan. Hektisen arjen helpottaminen ja herkullistaminen on tärkeä teemamme, ja heti valmiin ruoan ja takeawayn valikoimassa tullaankin laittamaan suuri vaihde silmään. Sokos Herkku on tunnettu asiantuntevasta palvelustaan ja kaupungin kattavimmasta palvelutiskistä. Näistä valttikorteista aiomme pitää kiinni jatkossakin, Ville hehkuttaa.

Palvelutistkin laadukkaasta tarjoomasta ja asiantuntevasta palvelusta aiotaan pitää jatkossakin kiinni. Kuva: Jukka Salminen

Asiakastoiveita ja uusia työkavereita

Sokosta suunnitellaan yhdessä asiakkaiden kanssa. Asiakastoiveita uudistuvaan Sokokseen aletaan kerätä vielä tämän vuoden puolella osoitteessa www.uusisokostampere.fi.

– Moni asia on vielä päättämättä, jotta toiveiden toteuttamiselle on aidosti sijaa. Kuulemme innolla niitä rohkeimpiakin ideoita – nyt saa antaa mielikuvituksen lentää, Ville kannustaa.

Uudistumisesta ja siihen liittyvistä kehitysehdotuksista on jo keskusteltu Sokoksen henkilökunnan kanssa, ja heiltä on saatu konkreettisia ideoita niin valikoimaan, palveluihin kuin elämyksellisyyteen ja visuaalisuuteenkin.

– Sokoslaiset ovat oman työnsä parhaita asiantuntijoita. Mistään toimivasta ei tietenkään ole tarkoituksenmukaista luopua vaan päinvastoin, hioa yhdessä asioita vieläkin paremmiksi. Vaikka myllerrystä osastojen ja hyllypaikkojen kanssa on taatusti luvassa, pyrimme palvelemaan läpi uudistuksen parhaalla mahdollisella tavalla. Myös rekryjä aukeaa projektin edetessä, Ville kertoo.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Ville Jylhä, puh. 010 767 0079, ville.jylha@sok.fi

Viime kesänä Sokokselle avattu Rekin pop-up esimerkittää hyvin tulevaisuuden tahtotilaa uudenlaisten muotipalveluiden tarjoamisesta. Kuvassa Rekin toimitusjohtaja Bertta Häkkinen sekä Sokoksen naisten pukeutumisen myyntipäällikkö Tuula Markkula. Kuva: Laura Vesa

Kaleva-Hakametsän ydinalueen, Risman, tulevaisuus alkaa piirtyä konkreettiseksi. Kaavaluonnos alueen käytöstä on tullut vastikään nähtäville, ja Risman ulkoiset puitteet saavat sitä kautta tarkemman hahmon. Rakennushankkeen maaliviiva on piirretty 2020-luvun jälkimmäiselle puoliskolle, mutta eri sidosryhmät ovat päässeet vaikuttamaan Risman anatomiaan hankkeen alusta lähtien. Yksi ajatus on hankkeen edetessä vahvistunut: Risma on kokonaisuus, josta päättävät asiakkaat itse.

Risman suunnittelun lähtökohtana on ollut se, että kokonaisuus toimii lähialueen asukkaiden arjessa. Osa nykyisen Prisman päälle rakentuvasta kerrosalasta onkin varattu esimerkiksi päiväkodille ja sen ulkoilualueelle. Risman pääsisäänkäynnin tuntumaan on piirretty pika-asiointiin soveltuva minimyymälä. Alueen asukas- ja asiakaspysäköinti ohjataan nelikerroksiseen pysäköintihalliin.

Kaavaluonnoksen pohjana on toiminut alueen suunnittelukilpailun voittanut Sarana-työ. Risman julkisivu on saamassa omaleimaisen ulkonäön, joka toistuu kuudessa alueelle kohoavassa asuinrakennuksessa. Suunnittelukilpailussa nähdystä työstä poiketen asuintalot on piirretty kaavaluonnokseen maisemallisista syistä paria kerrosta aiottua matalammiksi. Muutamissa Risma-korttelin rakennuksissa nähdään myös viherkattoja.

– Tontin viherkerroin on ilahduttavan suuri, eli vihreää nähdään muuallakin kuin katoilla ja Prisman logossa, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Ville Jylhä.

Asiakkaat Risma-vaikuttajia

Risma-keskukseen tulee tiloja useille kymmenille vuokralaisille, joista vasta kourallinen on lyöty lukkoon. Vuokralaispaletissa pääpaino on ruoassa, hyvinvoinnissa ja viihtymisessä. Keskukseen on pohdinnassa esimerkiksi laajaa ravintolatarjontaa, erilaisia liikuntapalveluita ja elokuvateatteri.

Rismasta viestittäessä on tietoisesti vältetty kauppakeskuksesta puhumista, sillä termi kuvaa vain kapeasti sitä, mitä Risma-keskus edustaa.

– Risma on ennen kaikkea yhteisö ja asiakkaat sen vaikuttajia, Ville sanoo.

Useat sidosryhmät ovat olleet jo hankkeen alkumetreiltä mukana vaikuttamassa Risma-kokonaisuuteen, ja tulevina vuosina Risma nousee vieläkin voimakkaammin osuuskauppa-aatteen esimerkittäjäksi.

– Rismaa ei tehdä Pirkanmaan Osuuskauppaa varten. Rakennamme aidosti keskittymän, jossa on asiakkaiden ja asukkaiden elämää helpottavia palveluita ja jonne ihminen haluaa lähteä hoitamaan asioita. Etsimme inspiraatiota palveluihin globaalisti ja tarjoamme innostavimmat ideat asiakkaiden pureksittaviksi. Osuustoiminnan periaatteisiin kuuluu asiakasomistajien vaikutusmahdollisuus, ja lupaamme antaa ihmisille ennennäkemättömällä tavalla mahdollisuuden osallistua ja antaa panoksensa päätöksenteon tueksi, Ville lupaa.

 

Havainnekuvassa Risman sisäänkäynti Sammonkadulta käsin. Kuva: Lahdelma & Mahlamäki

 

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Ville Jylhä, ville.jylha@sok.fi, puh. 010 767 0079

 

[Edit. 24.3. Kaikki valmennuspaikat on täytetty.]

Pirkanmaan Osuuskaupan ja Varalan Urheiluopiston yhteistyö laajenee henkilöstöhyvinvoinnin parista uusiin, asiakasomistajille tarjottaviin palveluihin. Tästä ensimmäisenä vuorossa on Ravinnolla vireäksi -verkkovalmennus, jota pääsee kevään aikana testaamaan veloituksetta 300 asiakasomistajaa. Valmennus tarjoaa konkreettisia ohjeita, ideoita ja inspiraatiota terveellisempään arkeen. Kokeilusta saatavaa palautetta hyödynnetään Pirkanmaan Osuuskaupan uusien hyvinvointipalveluiden kehittämisessä.

Neljä viikkoa kestävä valmennus tarjoaa ravitsemusvinkkejä, ideoita, inspiraatiota ja tehtäviä. Verkossa toteutettavan valmennuksen ansiosta osallistuja voi hyödyntää materiaaleja joustavasti omien aikataulujensa mukaan. Kevään aikana suoritettavaan valmennukseen pääsee mukaan 300 Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajaa ilmoittautumisjärjestyksessä. Valmennus käynnistyy ilmoittautumispäivän jälkeisenä maanantaina.

– Moni jakaa varmasti sen kokemuksen, että välillä terveellisten elämäntapojen kanssa hankalinta on alkuun pääseminen. Valmennuksen tarkoitus onkin antaa tukea ja oikeita työkaluja arjen pieniin suuriin valintoihin: mitä tuotteita ostoskassiin kannattaa valita, kuinka kokata ravitsevaa ja herkullista ruokaa, miten muodostaa toimiva ateriarytmi ja minkälainen lautasmalli on sopiva? Valmennus sisältää videoita, kirjallisia ravitsemusvinkkejä ja innostavia tehtäviä. Osallistuminen on vaivatonta ja joustavaa, sillä osallistuja voi hyödyntää materiaaleja juuri silloin, kuin se itselle parhaiten sopii. Pilotista kerättävää palautetta hyödynnetään Pirkanmaan Osuuskaupan uusien hyvinvointipalveluiden kehittämisessä, Pirkanmaan Osuuskaupan palveluliiketoiminnan kehittämisestä vastaava Mia Häkkinen kertoo.

Helppokäyttöisillä hyvinvointipalveluilla kasvava kysyntä

Pirkanmaan Osuuskaupalla on yli 207 000 asiakasomistajaa, ja se tarjoaa palveluita yli sadassa liikepaikassa ja verkossa. Näin ollen hyvinvointipalvelujen tuottamiseen ja kehittämiseen tarvittiin kumppani, jolla on kyky ymmärtää ja palvella laajaa ja monipuolista asiakaskuntaa kokonaisvaltaisesti.

– Pirkanmaalaisten hyvinvoinnin kehittäminen on sekä meille että Varalalle sydämenasia. Varala on arvostettu ja innovatiivinen paikallinen toimija, joka on tehnyt vaikuttavaa työtä liikunnan ja hyvinvoinnin parissa yli sadan vuoden ajan. Lisäksi meillä on hedelmällisestä yhteistyöstä jo entuudestaan kokemusta – olemme toteuttaneet yhdessä projekteja Pirkanmaan Osuuskaupan henkilöstön hyvinvoinnin kehittämiseksi. Kaikki on ollut alusta asti sujuvaa ja olemme saaneet Varalan asiantuntijoilta jo nyt mielenkiintoisia näkökulmia ja hyvää haastoa palvelutarjontamme kehittämiseksi. Minulla on vahva usko, että kumppanuus poikii asiakasomistajiemme arkeen mukautuvia, aidosti merkityksellisiä hyvinvointipalveluja hyvinkin pian, Pirkanmaan Osuuskaupan liiketoimintamuotoilija Sini Tiainen iloitsee.

– Niin kokonaisvaltaiset kuin tiettyyn tarpeeseen, kuten oikeanlaiseen ravintoon tai liikuntaan, kohdennetut hyvinvointipalvelut ovat Varalan hyvinvointipalveluiden strategian ytimessä. Olemme viime aikoina panostaneet merkittävästi myös digitaalisten palveluiden kehittämiseen perinteisten vaihtoehtojen rinnalle. Tämä avaa meille erinomaisen mahdollisuuden tavoittaa laaja kohderyhmä, kuten Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajat, Varalan Urheiluopiston toimitusjohtaja Riku Granat kertoo.

− Pirkanmaan Osuuskauppa on näyttäytynyt meille jo aiemminkin hyvinvoinnin kehittämiseen panostavana toimijana heidän henkilöstölleen tekemiemme laaja-alaisten hyvinvointiohjelmien kautta. Asiakasomistajille suunnatut palvelut ovatkin luonteva seuraava askel yhteistyössämme, Varalan Urheiluopiston hyvinvointipalvelupäällikkö Minni Suni toteaa.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskauppa, palveluliiketoiminnan kehityspäällikkö Mia Häkkinen mia.k.hakkinen@sok.fi, 010 767 2527
Varalan Urheiluopisto, hyvinvointipalvelupäällikkö Minni Suni, minni.suni@varala.fi, 040 740 5325

Pirkanmaan osuuskauppalaisten itse suunnittelema Unelmien työvaatteet -mallisto lanseerattiin eilen keskiviikkona 20.1. näyttävästi Tampereen Sokos Hotel Tornissa järjestetyssä muotinäytöksessä. Supermalleina nähtiin joukko rohkeita s-marketlaisia, jotka kantoivat uusia työvaatteitaan ylpeydellä salamavalojen säihkeessä. Uuden malliston suunnittelutyöpajassa olivat osuuskauppalaisten lisäksi mukana nokialainen vaatebrändi Papu Design sekä työvaateasiantuntija Lindström. Tavoite on saada uudet työvaatteet käyttöön kaikkiin Pirkanmaan S-marketeihin toukokuun aikana.

Lue aiheesta lisää tiedotteesta: Hyvästi työmiehen hymy – kaupan työntekijät suunnittelivat itse uudet työvaatteensa

Tapahtuman live-stream katsottavissa jälkikäteen Pirkanmaan Osuuskaupan Facebook-sivulta, videokooste Pirkanmaan Osuuskaupan Youtube-kanavalta.

Tilaisuuden juonsivat Marko Keränen ja Shirly Karvinen.

Pirkanmaan Osuuskaupan S-market ketjujohtaja Sami Laineen mukaan uuden malliston lähtökohtana on ollut se, että jokainen työntekijä voi valita omaan persoonaan ja työtehtävään sopivan asukokonaisuuden.

Tilaisuus alkoi paneelilla, jossa pureuduttiin työvaatteiden merkitykseen niin työn mielekkyyden lisääjänä kuin oman persoonan ilmaisijana. Keskustelussa mukana olivat työvaatteiden suunnitteluun osallistunut Heikki Saukko (Sääksjärven S-market), S-market ketjujohtaja Sami Laine, Papu Designilta suunnittelija ja yrittäjä Anna Kurkela, Lindströmin suunnittelija Minna Kuivamäki sekä LAURIJARVINENSTUDIOn suunnittelija ja yrittäjä Lauri Järvinen.

Järvisen oma brändi keskittyy kokomustiin unisex-vaatteisiin. Hänen mukaansa Pirkanmaan S-marketin uudessa mallistossa on huomioitu erilaiset persoonat ja tyyli ansiokkaasti.

Sitten alkoi itse show!


Työpajassa ylivoimaisesti suosituimmaksi toiveeksi nousi joustavat housut. Kuvan housuissa on erityisen joustavat stretch-alueet, jotka yhdistyvät toiminnalliseen mitoitukseen. Omaa persoonaa pääsee tuomaan esille erilaisten asusteiden, kuten pipojen, lippisten ja huivien avulla.


Malliston yleisilme on rauhallinen yhdistelmä sinisen, mustan ja hiekan sävyjä.

Fleecetakki lämmittää kassalla työskennellessä tai hyllyttäessä. Takissa on raikas syvänsininen sävy.


Kevyeen mustaan liiviin mahtuu taskuihin tarvittavat työvälineet. Liivi sopii kaikkien malliston osien kanssa, ja on erityisen hyvä yhdistelmä lyhyt- tai pitkähihaisen t-paidan kanssa.

Toppaliivi on tyylikäs vaihtoehto vilukissalle. Liivissä on riittävän pitkä helma, eikä selkä palele kyykistyessäkään.

Herkullisin osa mallistosta lienee Papun suunnittelema Antimet-kuosi. Kuosia ideoitiin yhdessä työpajassa ja siitä löytyy niin kaupan antimia kuin sydänkin.


Erittäin joustava ja trendikäs denim näkyy malliston työpaidoissa. Uutena tulokkaana on farkkutunika, jota voi käyttää mukavien leggingsien kanssa joko trendikkäästi väljänä mallina, tai kiristää vyötärön kuminauhaa, jolloin asussa on klassisempi siluetti.

Ruokatorin eli palvelutiskin rouhea farkkuessu tuo rentoutta asuun. Hiukset saa sidottua pois kasvoilta huivilla.

Kokofarkkuinen asu onnistuu yhdistämällä farkkupaita samasta materiaalista tehtyyn toppaliiviin.


Ruokatorin asukokonaisuutta voi halutessa piristää esimerkiksi lippiksellä. Päähineestä löytyy kuosillinen ja yksivärinen vaihtoehto.


Huivilla on helppo tuoda omaa persoonaa esille. Sillä voi viimeistellä asun, mutta se toimii tarvittaessa myös lämmikkeenä kaulalla.

Mallistossa on yli kaksikymmentä erilaista vaatetta, joista voi koota omanlaisen kokonaisuuden, unelmien työvaatteen.

Muotinäytöksen malleina nähtiin joukko Pirkanmaan osuuskauppalaisia. Ylärivistä vasemmalta oikealle: Saara RäsänenMira Mahlio, Heikki Saukko, Päivi Saarela, Valentina BelaicMia KuikkaAnna HarjuSari HallalaPetteri Mylly sekä Saana Budkin.

Kuvat: Aki Rask

Torni-hotellin kongressitilaa halkoi eilen poikkeuksellisesti catwalk, jolla heitettiin kyynärpäätervehdyksiä ja työnnettiin rämisevää rullakkoa. Kaupasta tuttu rekvisiitta kehysti pääosan esittäjiä, joita olivat s-marketlaisten uudet työvaatteet sekä vaatteiden suunnittelijat, työntekijät itse. S-marketlaisten kuukausien yhteistyö Papu Designin ja Lindströmin kanssa sai salamavalojen välkkeessä arvoisensa päätöksen, ja seuraavaksi unelmien työvaatteet nähdään kaikkien Pirkanmaan S-marketien työntekijöiden yllä arjen catwalkeilla – omassa kaupassa.

”Pikkuisen epämukavat, eivät hengitä ja jousta.” Tämäntyyppiset työvaatteista saadut palautteet olivat kimmokkeena Unelmien työvaatteet -pilotille, joka käynnistettiin Pirkanmaan Osuuskaupalla viime kevään korona-aallon harjalla. Oli vähällä, ettei projekti peruuntunut pandemian vuoksi kokonaan. Yhdessä kumppanien kanssa tehtiin kuitenkin päätös aloittaa suunnittelu etätyöpajassa ja edistää projektia mahdollisuuksien mukaan.

Työvaatepilotti osui yhteen myös S-market-uudistuksen kanssa: kun kaikkien Pirkanmaan S-marketien energiatehokkuus, valikoima ja miljöö laitettiin kuntoon, oli työvaatteillakin oikeus päästä oikealle vuosikymmenelle. Työvaatteella on tänä päivänä tärkeä rooli paitsi kantajalleen myös työnantajalle ja asiakkaalle.

– Hyvässä työvaatteessa työntekijä kokee itsensä arvokkaaksi, varmaksi ja mukavaksi. Nykypäivänä työntekijä nähdään myös yrityksen käyntikorttina, ja työvaate on tärkeä osa yrityksen viestiä, summaa Lindströmin suunnittelija Minna Kuivamäki.

Käytännön tarpeista syntyi innovaatioita

Lähtökohtina työvaatemalliston suunnittelulle olivat vastuullisuus ja paikallisuus. Nämä ovat arvoja, jotka kaikki kolme projektissa mukana ollutta yritystä jakavat.

Pirkanmaan Osuuskaupalla työntekijöiden osallistuminen kehitysprojekteihin on pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Olikin alusta asti selvää, että suunnittelutyöpajassa oli oltava mukana työntekijöitä, joille vaatteet tulevat käyttöön.

– S-marketissa myyjällä on laaja työnkuva, ja työvaatteen pitää sopeutua siihen, millaista työtä kulloinkin tehdään, kertoo toimialajohtaja Mirkka Saikanmäki.

Mukaan suunnittelutyöpajaan lähti parikymmentä innokasta osuuskauppalaista, joista yksi on Sääksjärven S-marketissa työskentelevä Heikki Saukko.

– Totta kai myös vaatteiden ulkonäöllä on väliä. Kun näimme ensi kertaa toiveidemme pohjalta suunniteltuja vaatteita, siinä tuli kyllä sellainen vau-hetki – uskomatonta, että tuollaisia meille oikeasti voidaan tehdä, Heikki hehkuttaa.

Osuuskauppalaiset puolestaan painoivat nimensä työvaatealan konkarin, Lindströmin, historiankirjoihin.

– Projektin aikana olemme päässeet tosissamme venyttämään Lindströmin näkemystä työvaatteesta. Työpajalaisten ansiosta teimme ensimmäistä kertaa esimerkiksi legginsit työvaatteeksi, Minna kertoo.

Persoona esille asusteilla ja kuosilla

S-marketin uudessa työvaatemallistossa on 22 erilaista vaatekappaletta sekä asusteita, joilla omaa persoonaa voi tuoda esille haluamallaan ja työtehtävän edellyttämällä tavalla. Vaatteissa toistuu farkunsininen sävy sekä hauska kuosi.

Papu Designin kuosisuunnittelija ja AD Hanna-Riikka Heikkilä piirsi työpajalaisille erilaisia kuosivaihtoehtoja, joista he valitsivat suosikikseen Antimet-kuosin. Antimet leikittelee ruokakaupan antimilla, ja kuosi on toteutettu kokonaan työntekijöiden toiveiden pohjalta. Eräänä kuvioon liittyvänä erityistoivomuksena oli alueemme osuuskauppalaisuuden symboli, sydän.

– Työvaatteiden kuosillisuus on suht uutta Suomessa. Maailmalla työvaatetus on ollut jo pidempään design-henkisempää ja mietitympää. Papua ei tunneta perinteisesti työvaatteista, mutta lähdimme projektiin oppiaksemme itsekin uutta. On hieno idea yhdistää pilotissa eri alan toimijoita, Hanna-Riikka sanoo.

S-marketien ohella työvaateprojektia suunnitellaan laajennettavan tulevaisuudessa mahdollisesti muihin Pirkanmaan Osuuskaupan toimipaikkoihin, kuten Prismoihin ja Saleihin.

– Tämä työvaatepilotti oli meille ensimmäinen laatuaan, ja odotamme kiihkeästi palautetta s-marketlaisilta ja asiakkailta. Jos jatkoa seuraa, kuka tietää, vaikka ottaisimme seuraavalla kerralla luottokumppaneidemme lisäksi asiakkaitakin mukaan suunnittelutyöryhmään, Mirkka vinkkaa.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskauppa, toimialajohtaja Mirkka Saikanmäki, mirkka.saikanmaki@sok.fi, 010 767 0081

Lindström Oy, Key Account Manager Anna Björn, anna.bjorn@lindstromgroup.com, 040 820 7618

Papu Design, suunnittelija ja yrittäjä Anna Kurkela, anna@papustories.com, 050 534 1110