S-ryhmän kaikki 19 alueosuuskauppaa ovat jäsentensä omistamia yrityksiä, joiden päätöksentekoon jäsenet voivat osallistua monella tapaa. Jäseniä osuuskaupoissa edustaa edustajisto, joka valitaan vaaleilla osuuskaupan asiakasomistajista joka neljäs vuosi. Pirkanmaan Osuuskaupan edustajiston vaalien äänestysaika oli 4.–20.3.2024, ja uusi edustajisto on nyt valittu.

Pirkanmaan osuuskauppavaaleissa annettiin 46 299 ääntä, mikä on 1 095 enemmän kuin edellisissä vaaleissa. Äänestysaktiivisuus kuitenkin laski hieman 22,5 prosentista 21,2 prosenttiin. Äänistä 58,4 prosenttia annettiin postitse ja 41,6 prosenttia verkossa.

Edustajistoon valittiin 60 ehdokasta, joiden tehtävänä on toimia äänitorvena osuuskaupan johdon suuntaan ja huolehtia, että osuuskaupan palveluita ja etuja kehitetään asiakasomistajien toiveita kuunnellen.

Ensimmäistä kertaa suora henkilövaali

Osuuskauppavaaleissa oli ehdolla 198 jäsentä. Uusia edustajiston jäseniä meni vaaleissa läpi 28, edustajistopaikkansa uusi 32 henkilöä.

Edustajiston päätöksellä Pirkanmaan osuuskauppavaalit toteutettiin nyt ensimmäistä kertaa suorana henkilövaalina. Valituksi tulivat suoraan eniten ääniä omalla jäsenalueellaan saaneet ehdokkaat. Jäsenalueiden ulkopuolella asuva asiakasomistaja pystyi äänestämään ketä tahansa ehdokasta. Aktiivisimmin äänestettiin pohjoisella jäsenalueella, jossa äänestysprosentti oli 26,4.

Jäsenalueeseen 1 eli Pohjois-Pirkanmaahan kuuluvat Hämeenkyrö, Ikaalinen, Juupajoki, Jämijärvi, Jämsä, Karvia, Kihniö, Mänttä-Vilppula, Orivesi, Parkano, Ruovesi, Virrat ja Ylöjärvi. Jäsenalueeseen 2 eli Etelä-Pirkanmaahan kuuluvat Akaa, Kangasala, Lempäälä, Nokia, Pirkkala, Pälkäne, Sastamala, Urjala, Valkeakoski ja Vesilahti. Jäsenalueen 3 muodostaa Tampere.

Suurimmat äänimäärät jäsenalueittain

Jäsenalue 1: Pohjois-Pirkanmaa

Merja Kohtala, myyjä, Virrat, 824 ääntä
Marika Ala-Herttuala, varhaiskasvatuksen opettaja, Mänttä-Vilppula, 526 ääntä
Sini Kahilaniemi, KTM, FM, Account Manager, Orivesi, 463 ääntä

Jäsenalue 2: Etelä-Pirkanmaa

Sari Lajusuo, restonomi, yrittäjä, Akaa, 728 ääntä
Hanna Katariina Laine, lähihoitaja, Kangasala, 646 ääntä
Outi Heikkilä, maatalousyrittäjä, Akaa, 573 ääntä

Jäsenalue 3: Tampere

Sari Tanus, kansanedustaja, erikoislääkäri, Tampere, 1070 ääntä
Jouni Ovaska, kansanedustaja, luokanopettaja, Tampere, 774 ääntä
Tarja Jokinen, sairaanhoitaja, eläkeläinen, Tampere, 733 ääntä

Täydellinen lista valituista henkilöistä löytyy tämän tiedotteen lopusta ja Pirkanmaan Osuuskaupan verkkosivuilta.

Edustajisto kirittää ja tuo asiakasomistajien äänen kuuluviin

Edustajistossa pääsee vaikuttamaan osuuskaupan toimintaan ja sitä kautta omaa lähialuetta koskeviin asioihin, kuten uusiin palveluihin, asiakasomistajien palkitsemiseen ja kuulemiseen sekä vastuullisuuden eri osa-alueisiin. Näihin teemoihin pureuduttiin myös vaalikoneessa.

Lisäksi edustajisto päättää osuuskaupan säännöistä, vahvistaa edellisen vuoden tilinpäätöksen sekä valitsee hallintoneuvoston jäsenet ja tilintarkastajat. Edustajiston jäsenet voivat myös tehdä hallitukselle aloitteita osuuskaupan toimintaan liittyvistä asioista.

Hallintoneuvosto osallistuu osuuskaupan päätöksentekoon edustajistoa syvemmin oman roolinsa kautta. Hallintoneuvoston jäsenet valitaan asiakasomistajista osuuskaupan sääntöjen ja hyvän hallintotavan kriteerien mukaisesti. Hallintoneuvoston tehtävänä on muun muassa vahvistaa osuuskaupan strategia ja nimittää osuuskaupan toimitusjohtaja.

– Edustajisto on hieno ja konkreettinen vaikuttamisen foorumi, jonka osuustoiminnallinen yritysmuotomme mahdollistaa. Edustajistomme arvokas työ näkyy tänä päivänä pirkanmaalaisten arjessa monina hienoina pieninä ja isoina asioina: se on ollut vaikuttamassa esimerkiksi ruokakauppojemme hävikkituotteiden parempaan merkitsemiseen punalapuin sekä lähiruokavalikoiman kasvattamiseen. Nyt valitun uuden edustajiston myötä saamme varmasti seuraavat hienot syötteet Pirkanmaan kehittämiseksi, Pirkanmaan Osuuskaupan talousjohtaja ja S‑vaalilautakunnan sihteeri Jani Virtanen (kuvassa) toteaa.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan talousjohtaja ja vaalilautakunnan sihteeri Jani Virtanen, jani.p.virtanen@sok.fi, 010 76 70035

Vaalisivut: www.osuuskauppavaalit.fi/pirkanmaa

Pirkanmaan Osuuskauppa tarkoittaa ruokaa, palveluita ja loistavia asiakaskokemuksia. Meidät omistaa 220 000 asiakasomistajaamme. Osuuskauppana tavoitteemme on luoda asiakkaillemme helpompia hetkiä ja lisätä hyvinvointia. Annamme toimintamme hyödyn asiakasomistajille edullisimpina hintoina, palkitsemisena ja vastuullisesti rakennetuilla, laadukkailla palveluilla yli sadassa liikepaikassa ja verkossa 3 000 työntekijän voimin.

EDUSTAJISTOON 2.4.2024 VALITUT HENKILÖT

Edustajistoon valittiin seuraavat henkilöt äänimäärän mukaisessa järjestyksessä.

Jäsenalue 1: Pohjois-Pirkanmaa

Nimi Ammattinimike Kotikunta Äänimäärä
Merja Kohtala myyjä Virrat 824
Marika Ala-Herttuala varhaiskasvatuksen opettaja Mänttä-Vilppula 526
Sini Kahilaniemi KTM, FM, Account Manager Orivesi 463
Katariina Pylsy maanviljelijä, kotiseutuneuvos Hämeenkyrö 423
Annamari Aitolahti tutkimuskoordinaattori Orivesi 419
Hilkka Ala-Kauhaluoma toimistopäällikkö, yrittäjä Parkano 414
Jaana Marja Heikkilä liikunnanohjaaja Ylöjärvi 409
Mervi Härkönen sairaanhoitaja AMK, eläkeläinen Ruovesi 372
Minna Mäkinen sairaanhoitaja Ylöjärvi 355
Mira Susanna Anttila fysioterapeutti Mänttä-Vilppula 326

 

Jäsenalue 2: Etelä-Pirkanmaa

Nimi Ammattinimike Kotikunta Äänimäärä
Sari Lajusuo restonomi, yrittäjä Akaa 728
Hanna Katariina Laine lähihoitaja Kangasala 646
Outi Heikkilä maatalousyrittäjä Akaa 573
Jari Andersson rehtori Sastamala 552
Pia Hänninen sihteeri Valkeakoski 537
Auli Aaltonen lastenhoitaja, eläkeläinen Nokia 495
Leena Saarela sairaanhoitaja Sastamala 431
Heikki Lyytinen kenraaliluutnantti evp Kangasala 409
Johanna Pitkäkoski kotitalousopettaja, KM Sastamala 376
Johanna Matikka yrittäjä, KTM Nokia 365
Merja Techtolin mylläri, pääluottamusmies Nokia 360
Riina Aspila ammatillinen opettaja, tradenomi (YAMK) Lempäälä 324
Saara Inna erityisopettaja Sastamala 323
Jyri Kankila maatalous- ja metsätieteiden maisteri Pälkäne 321
Mikko Nurmo paperityöläinen Valkeakoski 316
Riitta Haapala varhaiskasvatuksen opettaja, ammatillinen opettaja, AmO Valkeakoski 313
Marko Eerola maatalousyrittäjä Valkeakoski 312
Mirja Jussila hoitokodin johtaja el. Kangasala 303
Piia Nurmela FM, sijaisvanhempi Lempäälä 298
Roope Lehto yrittäjä Nokia 295
Pauliina Ahtiainen myyjä, henkilökohtainen avustaja Pirkkala 292

 

Jäsenalue 3: Tampere

Nimi Ammattinimike Kotikunta Äänimäärä
Sari Tanus kansanedustaja, erikoislääkäri Tampere 1070
Jouni Ovaska kansanedustaja, luokanopettaja Tampere 774
Tarja Jokinen sairaanhoitaja, eläkeläinen Tampere 733
Mika Karvinen maatalousyrittäjä, maidontuottaja Tampere 718
Hely Hollo ravintolatyöntekijä, opiskelija Tampere 601
Seija Alatalo koulunkäynninohjaaja Tampere 503
Hanna-Maria Grann työsuojeluvaltuutettu, terveydenhoitaja, sairaanhoitaja Tampere 499
Saara Mustakallio luokanopettaja Tampere 472
Matti Kulkas maanviljelijä Tampere 460
Matti Höyssä tekniikan lisensiaatti Tampere 433
Jarno Koskinen pääluottamusmies, sairaanhoitaja Tampere 422
Anu Ropponen laillistettu sosiaalityöntekijä Tampere 415
Satu Sipilä sairaanhoitaja, eläkeläinen Tampere 393
Riina-Eveliina Eskelinen liiketoimintapäällikkö, kaupunginvaltuutettu Tampere 385
Henri Backman ensihoitaja, HK Tampere 385
Tuula Pohjola linja-autonkuljettaja Tampere 378
Katja Vänni työkyvyttömyyseläkeläinen Tampere 356
Ella Näsi sosiaali- ja terveyspolitiikan tutkija, viestinnän asiantuntija Tampere 354
Elina Siren terveydenhoitaja Tampere 342
Timo P. Nieminen kaupunkineuvos, ex-pormestari Tampere 341
Jussi Kalevi Kuortti toimitusjohtaja, yrittäjä Tampere 331
Ari Wigelius AY-toimitsija Tampere 324
Jyri Keränen lähihoitaja Tampere 320
Noora Silfversten tutkija Tampere 316
Teppo Mattila KM, luokanopettaja Tampere 311
Sanna Viertola lähihoitaja Tampere 305
Ilkka Porttikivi rikosseuraamusesimies Tampere 305
Eija Kamppuri varhaiskasvatuksen opettaja, KM Tampere 302
Heidi Jokela osastonhoitaja Tampere 300

 

Osuuskauppana meillä on iso rooli Pirkanmaan kehittäjänä ja tulevaisuuden tekijänä. Alueemme ulottuu Karvialta Pälkäneelle, Virroilta Urjalaan ja Mänttä-Vilppulasta Sastamalaan.

Edustajistoon valitaan 60 henkilöä kolmelta jäsenalueelta: Pohjois-Pirkanmaalta valitaan 10, Etelä-Pirkanmaalta 21 ja Tampereelta 29 jäsentä.

Edustajisto kirittää ja tuo asiakasomistajien äänen kuuluviin

Joka neljäs vuosi valittava edustajisto vaikuttaa osuuskaupan toimintaan ja sitä kautta omaa lähialuetta koskeviin asioihin, kuten uusiin palveluihin, asiakasomistajien palkitsemiseen ja kuulemiseen sekä vastuullisuuden eri osa-alueisiin. Lisäksi edustajisto päättää osuuskaupan säännöistä, vahvistaa edellisen vuoden tilinpäätöksen sekä valitsee hallintoneuvoston jäsenet ja tilintarkastajat. Edustajiston jäsenet voivat myös tehdä hallitukselle aloitteita osuuskaupan toimintaan liittyvistä asioista.

– Edustajisto on hieno ja konkreettinen vaikuttamisen foorumi, jonka osuustoiminnallinen yritysmuotomme mahdollistaa. Erilaisista ihmisistä koostuva porukka on meidän kaikkien yhteinen etu. Nyt on aika äänestää ja vaikuttaa, kuka edustaa juuri sinua – tehdään yhdessä Pirkanmaasta parempi paikka elää, Pirkanmaan Osuuskaupan talousjohtaja ja S‑vaalilautakunnan sihteeri Jani Virtanen (kuvassa) kannustaa.

Äänestämällä voit voittaa 400 € lahjakortin!

Kaikkien äänestäjien kesken arvotaan 100 kappaletta 400 euron lahjakortteja S-ryhmän toimipaikkoihin. Pirkanmaan osuuskauppavaalit toteutetaan nyt ensimmäistä kertaa suorana henkilövaalina. Valituksi tulevat suoraan eniten ääniä omalla jäsenalueellaan saaneet ehdokkaat. Voit tutustua ehdokkaisiin vaalikoneen avulla. Äänestäminen onnistuu sekä sähköisesti että postitse.

Kuka saa äänestää osuuskauppavaaleissa?

Äänioikeutettuja osuuskauppavaaleissa ovat kaikki ennen vaalivuoden alkua Pirkanmaan Osuuskaupan jäseniksi eli asiakasomistajiksi hyväksytyt ja 15 vuotta täyttäneet henkilöt. Osuuskauppavaalit ovatkin nuorelle pienimuotoinen, mutta erinomainen tapa oppia, miten yhteiskunnallisiin asioihin voi vaikuttaa.

Lue lisää Pirkanmaan osuuskauppavaaleista

Lähiruokavalikoiman kasvattaminen, sähköautojen latauspisteiden määrän moninkertaistaminen sekä uusien kumppanuusetujen solmiminen paikallisten yritysten kanssa. Muun muassa nämä toteutetut toiveet ovat lähtöisin Pirkanmaan Osuuskaupan viimekertaisten osuuskauppavaalien ehdokkailta. Työmme alueen hyvinvoinnin kehittämiseksi jatkuu, ja nyt on aika valita meille uusi edustajisto. Pirkanmaan osuuskauppavaalien ehdokasasettelu on käynnissä 10.–26.1.2024.

S-ryhmän alueosuuskaupat ovat jäsentensä omistamia yrityksiä, joiden päätöksentekoon jäsenet voivat osallistua monella tapaa. Jäseniä osuuskaupoissa edustaa edustajisto, joka valitaan vaaleilla osuuskaupan asiakasomistajista joka neljäs vuosi.

Edustajisto kirittää ja tuo asiakasomistajien äänen kuuluviin

Edustajistossa pääsee vaikuttamaan osuuskaupan toimintaan ja sitä kautta omaa lähialuetta koskeviin asioihin, kuten uusiin palveluihin, asiakasomistajien palkitsemiseen ja kuulemiseen sekä vastuullisuuden eri osa-alueisiin. Lisäksi edustajisto päättää osuuskaupan säännöistä, vahvistaa edellisen vuoden tilinpäätöksen sekä valitsee hallintoneuvoston jäsenet ja tilintarkastajat. Edustajiston jäsenet voivat myös tehdä hallitukselle aloitteita osuuskaupan toimintaan liittyvistä asioista.

– Edustajiston tärkein tehtävä on haastaa ja kirittää toimintaamme. Kaikki viisaus ei suinkaan asu Osuuskaupalla, vaan paras lopputulos syntyy yhdessä tekemällä. Edustajistomme arvokas työ näkyy tänä päivänä pirkanmaalaisten arjessa monina hienoina pieninä ja isoina asioina. Se on ollut vaikuttamassa esimerkiksi ruokakauppojemme hävikkituotteiden parempaan merkitsemiseen punalapuin sekä lähiruokavalikoiman kasvattamiseen. Nyt kaipaamme seuraavia syötteitä Pirkanmaan kehittämiseksi, Pirkanmaan Osuuskaupan talousjohtaja ja S‑vaalilautakunnan sihteeri Jani Virtanen (kuvassa) kertoo.

Ehdolle voivat asettua täysi-ikäiset jäsenet

Ehdolle voi asettua Pirkanmaan Osuuskaupan jäsen, joka on vaalien alkaessa täyttänyt 18 vuotta, on täysivaltainen, asuu Pirkanmaan Osuuskaupan alueella ja jonka jäseneksi hyväksyminen on tapahtunut ja osuusmaksu maksettu täyteen vuoden 2023 loppuun mennessä.

Pirkanmaan Osuuskaupan edustajiston vaalien ehdokasasetteluaika on 10.–26.1. Vaalien ehdokaslistat vahvistetaan 6.2., ja äänestysaika on 4.–20.3. Vaaleissa äänioikeutettuja ovat kaikki ennen vaalivuoden alkua jäseniksi hyväksytyt ja 15 vuotta täyttäneet osuuskaupan jäsenet. Äänestäminen onnistuu sekä sähköisesti että postitse.

Osuuskaupan edustajistoon valitaan yhteensä 60 jäsentä. Vaalien tulos julkistetaan 2.4. ja uusi edustajisto pääsee kääräisemään hihansa ylös vielä kevään aikana.

Ensimmäistä kertaa suora henkilövaali

Edustajiston päätöksellä Pirkanmaan osuuskauppavaalit toteutetaan nyt ensimmäistä kertaa suorana henkilövaalina. Valituksi tulevat suoraan eniten ääniä omalla jäsenalueellaan saaneet ehdokkaat.

– Edustajisto on hieno ja konkreettinen vaikuttamisen foorumi, jonka osuustoiminnallinen yritysmuotomme mahdollistaa. Jos sydämesi sykkii pirkanmaalaisten asioille, rohkaisen ehdottomasti asettumaan ehdolle taustasta riippumatta. Erilaisista ihmisistä koostuva porukka on meidän kaikkien yhteinen etu, Jani kannustaa.

Lue lisää Pirkanmaan osuuskauppavaaleista ja ehdolle asettumisesta osoitteessa osuuskauppavaalit.fi/pirkanmaa.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan talousjohtaja ja S-vaalilautakunnan sihteeri Jani Virtanen, jani.virtanen@sok.fi, 010 76 70035

Pirkanmaan Osuuskauppa tarkoittaa ruokaa, palveluita ja loistavia asiakaskokemuksia. Meidät omistaa 220 000 asiakasomistajaamme. Osuuskauppana tavoitteemme on luoda asiakkaillemme helpompia hetkiä ja lisätä hyvinvointia. Annamme toimintamme hyödyn asiakasomistajille edullisimpina hintoina, palkitsemisena ja vastuullisesti rakennetuilla, laadukkailla palveluilla yli sadassa liikepaikassa ja verkossa 3 000 työntekijän voimin.

Järjestämme jälleen Hopen kanssa joulukampanjan, jossa toteutetaan vähävaraisten perheiden lasten ja nuorten jouluisia toiveita. Kampanjan tavoitteena on antaa jokaiselle lapselle mahdollisuus kokea joulu. Pienikin lahja voi olla lapselle ikimuistoinen.

Toivepuut täyttyvät toiveista 17.11.

Toivepuut pystytetään kaikkiin Prismoihimme, Koskikaraan, S-market Viialaan ja Sokokselle 17.11. ja ovat paikallaan 17.12. saakka.

Näin osallistut: 

Ottamalla Hopen Toivepuusta toiveen ja toteuttamalla sen, annat tiukassa tilanteessa olevan perheen lapselle tai nuorelle joulun. Ilman kiharaista partaa ja punaista takkia, voit olla monen perheen paras joulupukki ❤

Vaihtoehtoinen tapa toimia pukkina

Toivepuu-keräyksen lisäksi voit osallistua Hopen kampanjaan Prisma.fi-verkkokaupassa. Verkkokauppalahjoituksessa et voi valita kenelle lahja toimitetaan. Verkkokaupan mukana olo kampanjassa mahdollistaa kuitenkin myös sellaisten lahjoittajien osallistumisen, jotka eivät asu lähellä Toivepuu-toimipaikkaa. Prisma.fi-verkkokaupan lahjoitusaika on ke 2.11. – su 10.12.

S-ryhmä ja Pirkanmaan Osuuskauppa kokeilevat tulevana syksynä uudenlaista itsepalvelukauppaa, joka toimii pääsääntöisesti ilman myymälähenkilökuntaa Täysin automatisoidusti toimiva, 24/7 auki oleva Sale Automaatti avautuu Tampereelle Sale Puutarhakadun myymälän tiloihin elo-syyskuun vaihteessa.

S-ryhmässä kokeillaan ja kehitetään aktiivisesti erilaisia digitaalisia ratkaisuja, joiden tavoitteena on tarjota asiakasomistajille entistä parempia palveluja. Kaupparyhmän ensimmäisen, automatisoituun ostamiseen pohjautuvan Sale Automaatin tavoitteena on testata itsepalvelukaupan valikoiman ja uuden teknologian toimivuutta yhdessä asiakkaiden kanssa.

Vastaavaa itsepalvelukauppaa ei Suomessa tällä hetkellä ole.

– Lähdemme rohkeasti kokeilemaan itsepalvelukauppaa yhdessä asiakkaidemme kanssa. Valikoima tulee jo ensivaiheessa kattamaan koko viikon keskeiset ostostarpeet päivittäistavaratuotteiden osalta ja täydentyy asiakastarpeiden mukaan. Lisäksi voin jo sen verran paljastaa, että Sale Automaatti tulee olemaan auki 24/7 eli ostoksia voi tehdä vapaasti mihin kellon aikaan tahansa, valottaa Pirkanmaan Osuuskaupan Sale-ketjujohtaja Asta Kantola.

Teknologia pohjautuu älykkääseen tuoteseurantaan

Kumppanina pilotissa on kotimainen start up -yritys Blockstore Group Oy, jonka kehittämään teknologiaan Sale Automaatti pohjautuu. Teknologian keskiössä ovat hahmonseuranta sekä älykäs, digitaalinen ja reaaliaikainen tuoteseurantajärjestelmä.

Kokeilun tulosten perusteella arvioidaan, miten Sale Automaatin konseptia mahdollisesti jatkokehitetään ja miten se voisi täydentää Sale-ketjun palveluja tulevaisuudessa.

– Sale Puutarhakadun myymälä muutetaan Sale Automaatiksi, ja asiakkaat pääsevät sinne ostoksille elo-syyskuun taitteessa. Samaan liiketilaan avataan myös Prisman ruoan verkkokaupan noutopiste. Sale Puutarhakadun henkilöstö jatkaa meillä töissä uudella työnkuvalla, Kantola kertoo.

Hope ry:n viime syksynä saama Kannustajat-tuki mahdollistaa tänä vuonna yli kahdenkymmenen lapsen harrastuksen. Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajat ratkaisevat tänäkin keväänä 35 000 euron Kannustajat-tukipotin jakautumisen. Ilmoita yhdistyksenne mukaan 15.4. mennessä!

Hopelle tuki tuli tärkeään aikaan

Vaikean maailmantilanteen myötä moni suomalaiskuluttaja on pyrkinyt karsimaan kuluja. Hankala tilanne on näkynyt myös Hope ry:n asiakasmäärissä. Hope on kotimainen hyväntekeväisyysjärjestö, joka auttaa vähävaraisia suomalaisia lapsiperheitä. Avun tarve on viime aikoina ollut kovassa kasvussa, kun lapsiperheissä on ollut vähemmän rahaa muun muassa vaatteisiin ja harrastuksiin.

Tampereen toimipaikka on Hopen suurin. Asiakasperheitä on tällä hetkellä noin 1700 ja aktiivisia vapaaehtoistyöntekijöitä noin kymmenen. Tampereen Hope on täynnä kaikkea vaatteista urheilutarvikkeisiin ja leluihin.

– Tiukassa taloustilanteessa joudutaan valitettavan usein säästämään karsimalla lasten harrastuksista. Harrastusten puute sekä vaatetus voivat eriarvoistaa lapsia ja nuoria. Hope haluaa tukea perheitä luomalla lapsille tasa-arvoisemman mahdollisuuden hyvään elämään, kertoo Hope Tampereen tiiminvetäjä Kirsi Pärri-Hedman.

Hopen toiminta tapahtuu hyvin pitkälle ilman välikäsiä. Lahjoitukset saadaan suoraan ihmisiltä ja lahjoitukset menevät suoraan ihmisille. Toiminnan merkitys välittyy myös suoraan asiakaskohtaamisissa.

– Osa asiakkaista silminnähden liikuttuu kiitollisuudesta liikkeestä lähtiessään. Koen toimintamme todella tärkeäksi ja olen ylpeä siitä, mitä me vapaaehtoiset teemme, Kirsi kertoo.

Vaate- ja tavaralahjoitusten lisäksi Hope tukee lasten arkea kustantamalla esimerkiksi harrastusmaksuja ja elämyksiä, kuten Särkänniemen rannekkeita.

Kannustajat-tuki mahdollisti lapsille harrastuksen

Kasvaneen avuntarpeen myötä on ollut ilo huomata, että ihmiset lahjoittavat aktiivisesti.

– Hopelle tulee lahjoituksia joka päivä. Lisäksi joulupuukeräykset ovat olleet onnistuneita ja kukaan mukana ollut lapsi tai nuori ei ole jäänyt ilman lahjaa, Kirsi sanoo.

Pirkanmaan Osuuskaupan järjestämässä Kannustajat-äänestyksessä asiakasomistajat antoivat runsaasti ääniä Hopelle. Hope sai suurimman mahdollisen Kannustajat-tukisumman, 3000 euroa.

– Se tuntui hyvältä. Kannustajat-tuki on mahdollistanut yli kahdenkymmenen lapsen harrastuksen tänä keväänä. He ovat päässeet harrastamaan jääkiekkoa, voimistelua, musiikkia ja vaikka mitä. Tukisummasta on vielä hieman jäljellä syksylle, jolloin pystymme jälleen tukemaan lasten harrastamista, Kirsi iloitsee.

Miten yhdistys voi päästä kannustettavaksi?

Yhdistykset voivat hakea mukaan toukokuun äänestykseen 15.4. saakka. Lisätietoa ja hakulomake: kannustajat.fi

Ylöjärven Prisman rakentamiselle saatiin viimeinenkin vihreä valo, kun hankkeelle myönnettiin rakennuslupa ja urakkasopimukset allekirjoitettiin. Kuokat isketään maahan helmikuussa, ja jos rakentaminen etenee suunnitellusti, Prisman avajaisia vietetään syksyllä 2024.

Ylöjärvelle pitkään toivottu Prisma alkaa rakentua kevättalvella. Rakennusvalmistelut aloitetaan helmikuussa, ja varsinaiset työt alkavat maaliskuussa. Prisman arkkitehtisuunnittelusta vastaa Arkkitehtitoimisto Q’ark Oy, ja pääurakoitsijaksi valittiin Skanska Talonrakennus Oy.

Prisma toteutetaan nykyisen S-marketin laajennuksena siten, että rakennus kasvaa noin 3 500 neliömetristä 9 500 neliömetriin. Rakentaminen aloitetaan uudisosasta, joka käsittää myös myymälätilojen alle sijoittuvan pysäköintihallin. Pysäköintihalliin tulee 168 autopaikkaa ja sen pinta-ala on 4 700 neliömetriä. Ajoyhteys halliin tulee rakennuksen eteläpuolelle rakennettavalta uudelta Oksasentieltä.

Prisma tuo ylöjärveläisten saataville markkinan edullisimman ruokakorin, jossa paino on kotimaisuudessa ja paikallisuudessa. Hypermarketin yhteyteen saadaan kumppaneiden ja vuokralaisten myötä myös uusia arjen palveluita ja ravintoloita. Näistä Hesburger ja Prisma parturi-kampaamo ovat jo vahvistuneet, ja lisää paljastuksia tehdään pitkin matkaa.

S-market palvelee asiakkaita koko laajennushankkeen ajan. Asiakkaat pääsevät jättämään toiveitaan uudelle kaupalle ensi syksynä.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan Prisma-ketjujohtaja Karlos Kotkas, puh. 010 767 2520, karlos.kotkas@sok.fi

Alkuperäisestä aikataulusta venynyt S-market-avaus on jo hyvän askeleen lähempänä, kun kaupparakennus on saavuttanut harjakorkeuden. Uuden kaupan työntekijöiden rekrytointi on pian käynnistymässä.

Hämeenkyrönväylän varrella Tippavaarassa vietetään tänään uuden S-marketin harjannostajaisia. Avajaispäivän tähtäin on tällä hetkellä kesäkuun alussa.

– Valitettavasti maailman tilanne vaikutti hankkeen aikatauluun siten, että myöhästyimme alkuperäisestä suunnitelmastamme avata jo joulukauppaan 2022. Hankkeen harmillinen viivästyminen tarjoaa meille kuitenkin lisäaikaa ja mahdollisuuden käydä vuoropuhelua tulevien asiakkaidemme kanssa, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan S-marketien ryhmäpäällikkö Sami Hieta-aro.

S-market Tippavaara on käynnistänyt tammikuun alussa sähköisen kyselyn, jossa asiakkaat voivat jättää valikoimaan ja palveluun liittyviä toiveitaan uudelle kaupalle. Tippavaaran S-marketiin tulee kattava, edullisen hintatason valikoima, jota terästetään paikallisella omaleimaisuudella ja asiakastoiveilla. Asiakaskysely on lähetetty niille kaupan vaikutusalueella asuville ja asioiville, joiden sähköpostiosoite löytyy Pirkanmaan Osuuskaupan asiakastiedoista.

Rekrytointi käynnistyy helmikuussa

Henkilökunnan rekrytoiminen upouuteen S-marketiin alkaa helmikuun lopussa. Tehtävät ovat monipuolisia ja muiden alueella palvelevien S-kauppojen kanssa tehtävä yhteistyö mahdollistaa työn ja vapaa-ajan yhteensovittamisen mahdollisimman hyvin.

­­- Alueen sydämellinen kolmikko Sale Kyröskoski, S-market Hämeenkyrö ja S-market Tippavaara oheispalveluineen palvelee asiakkaita yhdessä ja on keskittäjälle hyödyllinen yhtälö. Sen lisäksi se tarjoaa myös työntekijöille mahdollisuuden sekä kehittää osaamistaan että räätälöidä työtä omaan elämäntilanteeseen sopivaksi. Käytännössä pyrimme siihen, että vuoroja voisi ottaa kaikista kolmesta toimipaikasta, Sami avaa.

S-marketin lisäksi uuteen kaupparakennukseen tulee liiketila Pirkanmaan Osuuskaupan Hesburgerille drive-in-kaistoineen. Rakennuksessa on myös varaus kokonaisuuden täydentämiselle muilla palveluilla. Lisäksi marketin yhteyteen nousee sähköautojen latauspisteitä sekä uusi ABC-autopesuhalli ja ABC-automaattiasema.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan ryhmäpäällikkö Sami Hieta-aro, sami.hieta-aro@sok.fi, puh. 010 767 0085

www.pokrekry.fi

Pirkanmaan Osuuskauppa testasi lokakuussa uudenlaista vaikuttamisen tapaa, Kuulolla-äänestystä. Ensimmäiseen Kuulolla-äänestykseen tuotiin osuuskaupan jäsenten päätettäväksi iso asia: Bonus tuplana marraskuussa ja rahat tilille joulukuussa vai Bonus tuplana joulukuussa ja rahat tilille tammikuussa?

Kutsut tähän tutkimuksellisesti toteutettuun kyselyyn lähtivät lokakuussa ruskan aikaan. Äänestykseen osallistui valtava joukko pirkanmaalaisia osuuskauppamme jäseniä: ääniä annettiin yhteensä 28 366. Äänestyksen tulos oli seuraava: 77 prosenttia äänesti sen puolesta, että Bonuksen saa tuplana joulukuussa, jolloin rahat tulevat tilille tammikuussa. 23 prosenttia liputti marraskuun puolesta.

Mutta mistä ajatus Kuulolla-äänestyksestä oikein sai alkunsa? Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko kertoo, että ideaan otettiin mallia Sveitsistä.

– Kävimme muutama vuosi sitten pienellä porukalla työmatkalla Sveitsissä tutustumassa ruokakauppojen toimintamalleihin. Ajatuksena tällaisella matkalla on tunnistaa sellaisia toimivia ideoita ja ajatuksia, jotka voisivat kirittää meidän omaa tekemistämme uudelle tasolle. Matkalla tuli puheeksi hiukan laajemminkin Sveitsi yhteiskuntana, mikä on aika omanlaisensa tarina keskellä Eurooppaa.

– Pohdimme sveitsiläisen demokratian ominais­piirteitä: siellä päätöksenteko, erilaiset äänestykset, tuodaan hyvin lähelle ihmisten omaa elämää ja arkea. Saatetaan esimerkiksi äänestyttää kunnan tai kaupungin asukkaita siitä, että rakennetaanko uimahalli. Ja jos päätetään rakentaa, sen jälkeen äänestetään siitä, millainen ja minkä hintainen uimahalli rakennetaan. Tämä tuo päätökset, niiden merkityksen ja kustannusvaikutukset hyvin lähelle ihmisten omaa elämää.

Ajatus jonkin sortin Sveitsin-mallista jäi pyörimään taustakeskusteluihin ja aiheeseen palattiin aina silloin tällöin.

– Päätimme testata tätä heti hieman järeämmällä, kolmen miljoonan euron kysymyksellä. Oikeastaan tämä idean testaus ja kehitys eteni sitten suunnittelupöydältä toteutukseen hyvin nopeasti. Moni asia vaikutti samaan aikaan, Timo summaa.

Limittäisten ja lomittaisten kriisien aika

Maailma on nyt hyvin erilainen kuin vaikkapa kolme tai neljä vuotta sitten erilaisten kriisien takia: oli korona, sitten sota Euroopassa, energiakriisi, inflaatio ja korkotasot.

– Aikamoista aikaa. Samaan aikaan olemme kaupan alalla todella kovassa kilpailussa. Meillä on menossa ja tulossa isoja investointeja, jotka vaativat rahoitusta. Laajennamme myymäläverkostoa, tuomme tuttuja kauppoja lähemmäs. Kehitämme ruoan verkkokauppaa ja monia muita palveluitamme. Täytyy reagoida myös aikaan. Tässä tilanteessa totesimme, että haluamme ja pystymme tukemaan asiakasomistajien elämää ylimääräisellä, jopa kuukauden mittaisella Bonus tuplana -kampanjalla. Ja tähän päätimme kytkeä Kuulolla-äänestyksen, Timo kertoo.

Kuulolla-äänestyksen kautta tuli aivan hämmästyttävät 2 800 avointa kommenttia. Kommenteissa kysyttiin sitäkin, miksi osuuskauppa kyselee tällaisesta mielipidettä asiakasomistajiltaan. Eikö siellä itse tiedetä mikä olisi oikea vaihtoehto?

– Kyllä mekin kaikenlaista tiedämme, mutta emme ihan kaikkea. Nyt olemme kaiken kaikkiaan vähän uudessa tilanteessa, ja haluamme kuulla, mitä asiakasomistajamme ajattelevat. Tämä oli vähän sekä että tilanne: joillekin Bonus tuplana marraskuulle ja rahat tilille joulukuussa olisi parempi malli, se toisi helpotusta heti. Toisilla taas tarvetta on enemmän Bonuksen tuplaukselle joulukuussa siten, että rahaa tipahtaa tilille enemmän tammikuussa. Emme aidosti tienneet kumpi on useammalle parempi malli ja siksi toimme asian Kuulolla-äänestykseen.

Oliko Pirkanmaan Osuuskauppa ottanut etukäteen selvää, kumpi vaihtoehto olisi parempi? Tai ohjattiinko valintaa jotenkin? Tällaisiakin on kysytty.

– Emme ole selvittäneet ja aiemmistakaan Bonus tuplana -kampanjoista ei synny suoraa vertailukohtaa. Molemmilla vaihtoehdoilla oli puolensa. Tässä ajassa on vaikea sanoa, kumpi vaihtoehto olisi ollut enemmistön mielestä parempi. Nyt vastaus tiedetään, selvä enemmistö eli 77 prosenttia äänesti joulukuun puolesta. Bonus tuplana joulukuussa ja rahat tilille sitten tammikuussa.

Pirkanmaan Osuuskaupalla on suunnitelmissa toteuttaa Kuulolla-äänestyksiä myös jatkossa. Ensimmäisestä Kuulolla-äänestyksestä kerätään kokemusta ja mallia kehitetään eteenpäin. Samoin pohditaan ja testataan aiheita ja asioita, joita tuodaan äänestyksiin.

– Kaikki viisaus ei asu osuuskaupan väen omassa päässä. Tuskin edes puolet viisaudesta. Tiedämme, että ihmisillä on halu vaikuttaa asioihin, joilla on suora merkitys omaan arkeen ja elämään. Haluamme kuulla, mitä ihmiset ajattelevat. Ja tästä kuulemme – Kuulolla-äänestyksen kautta.

 

Pirkanmaan Osuuskauppa pilotoi lokakuussa uudenlaista vaikuttamisen tapaa, Kuulolla-äänestystä. Äänestyksen avulla Pirkanmaan Osuuskauppa haluaa antaa omistajilleen lisää mahdollisuuksia osallistua liiketoimintaan vaikuttaviin asioihin. Ensimmäisessä Kuulolla-äänestyksessä asiakasomistajat pääsivät vaikuttamaan koko kuukauden kestävän Bonus tuplana -kampanjan ajankohtaan. Samalla asiakasomistajilta kysyttiin, mihin he haluaisivat jatkossa vaikuttaa. Keräsimme vastaukset asiakasomistajia eniten mietityttäneisiin kysymyksiin.

1. Miksi Pirkanmaan Osuuskauppa ei tällä hetkellä maksa ylijäämänpalautusta ja osuuspääoman korkoa?

Palkitsemme asiakasomistajat ennen kaikkea edullisella ostoskorilla ja vuonna 2018 korotetulla bonustaulukolla. Koko joulukuun 2022 kestävä Bonus tuplana -kampanja on kertaluontoinen lisäpalkitseminen, jonka 120-vuotias Pirkanmaan Osuuskauppa haluaa toteuttaa taloudellisesti haastavana aikana.

Pirkanmaan Osuuskauppa maksaa ylijäämänpalautusta, kun sen operatiivinen tulos ylittää 28 miljoonaa euroa. Käytämme tulosta toimipaikkojen palvelun parantamiseen sekä uusien myymälöiden ja ravintoloiden perustamiseen kasvavalla Pirkanmaalla.

Hallintomme haluaa varmistaa tällä tulosrajalla, että Osuuskauppa pystyy lyhentämään lainoja ja kehittämään toimipaikkaverkostoa sekä palveluita asiakasomistajille myös tulevaisuudessa. Myyntimme on noin 1,1 miljardia euroa, johon suhteutettuna 28 miljoonaa on 2,5 prosenttia. Osuuskaupan tulevaisuuden tarpeisiin siis jää maksimissaan 2,5 euroa jokaisesta 100 euron myynnistä.

Osuuspääoman koron maksun lopettamiseen ovat vaikuttaneet lisääntyneet multijäsenyydet eli se, että asiakkaat ostavat useiden osuuskauppojen jäsenyyksiä sijoitusmielessä. Tämä ei ole osuustoiminnallisuuden tarkoitus. Haluamme suunnata hyötyjä Bonuksen ja edullisten hintojen muodossa suoraan heille, jotka keskittävät meille ostoksensa.

2. Haluaisin vaikuttaa ruoan hintaan. Hinnat ovat nousseet S-ryhmän ruokakaupoissa monissa tuoteryhmissä. Mistä on kyse?

Perustehtävämme on puolustaa edullisia hintoja Pirkanmaalla. Tänäkin vuonna olemme tehneet lukuisia toimenpiteitä edullisen ostoskorin varmistamiseksi. Ostoskorivertailut todistavat, että Prisma onkin halvin – ja Bonukset päälle.

Ruoan hinta on ollut nousupaineessa jo viime syksystä lähtien. Muuttunut maailmantilanne, energian ja polttoaineiden hinnannousu sekä osan maataloustuottajista kohtaama akuutti kustannuskriisi kärjistävät tilannetta edelleen. Me kohtaamme nämä kustannuspaineet hintaneuvotteluissamme tavarantoimittajien kanssa.

Koska ruoan tuottajien ja valmistajien kulut ovat nousseet huomattavasti, S-ryhmä on neuvotellut poikkeuksellisella aikataululla niiden valmistajien kanssa, joihin akuutti kustannuskriisi osuu voimakkaimmin. Kohtaamme kaikkien tuoteryhmien osalta hintapaineen ostohintaneuvotteluissa, joita teemme jaksoaikataulumme mukaisesti. Laskelmiemme mukaan tähän mennessä käymistämme neuvotteluista syntyneistä korotuksista välittyy ruokaketjuun yli puoli miljardia euroa vuositasolla.

3. Mielestäni osuuskaupan on otettava kantaa kotimaisen alkutuotannon kannattavuuteen. Haluan, että ruoan hintaa ei halpuuteta tuottajan kustannuksella.

Kotimaisena kauppana ja isona toimijana paras apumme alkutuottajille on se, että pidämme suomalaista alkuperää olevien tuotteiden kysynnän korkealla – nykyisin 80 prosenttia myymästämme ruoasta on kotimaista ja haluamme pitää osuuden korkeana vastakin.

Osuuskaupan peruslupaus on asiakasomistajan ruokakorin edullisuuden varmistaminen. Tätä edullisuutta ei kuitenkaan haeta tuottajan selkänahasta, vaan se perustuu siihen, että toimimme tehokkaasti, karsimme jatkuvasti omia kulujamme ja maksimoimme siten asiakasomistajien hyötyä. Osuuskaupassa ei ole myöskään ylimääräisiä välikäsiä, vaan hyöty valuu suoraan omistajille eli suomalaisille kotitalouksille.

Maatalouden tilanteen helpottamiseksi olemme käyneet ja käymme edelleen ylimääräisiä keskusteluita teollisuuden kanssa erityistoimista. Se tarkoittaa neuvotteluja ja toimenpiteitä siitä, kuinka pystymme yhdessä korjaamaan tilannetta. Poikkeustilanteesta aiheutuneiden ostohintaneuvotteluiden kautta elintarvikeketjuun on ohjautumassa lisää rahaa, puhutaan jopa puolesta miljardista eurosta.

4. Haluaisin vaikuttaa kauppojen ruokavalikoimaan, eli olisi kiva päästä ehdottamaan jotain tuotteita.

Pirkanmaan Osuuskaupan myymälöiden valikoimat perustuvat jokaisen myymäläketjun omiin ketjuvalikoimiin, jotka työstetään ketjuohjauksessamme SOK:lla. Pohjana kussakin ketjuvalikoimassa on perustuotteet, joissa valikoiman ja tilan kasvaessa myös tuotelukumäärä kasvaa. Valikoiman laajuuteen kussakin myymälässä vaikuttaa moni asia, esimerkkeinä myymälän koko ja alue, missä myymälä sijaitsee.

Ketjuvalikoimia täydennetään paikallisten toimittajiemme tuotteilla sekä syventämällä toivottuja ja Pirkanmaan alueella hyvin myyviä ketjuvalikoiman tuotteita useampiin myymälöihin. Paikallisissa valikoimissa pääpainomme on pirkanmaalaisissa toimittajissa ja tuottajissa.

Valikoimatoiveet pyrimme toteuttamaan aina mahdollisuuksien mukaan, joskus kuitenkin on tilanteita, että esimerkiksi toimittajalla ei ole toimituksia toivottuun myymälään, ja näissä tapauksissa toiveiden toteutus ei onnistu tai kestää ainakin hieman kauemmin, kun toimitushaastetta ratkotaan. Tuotteiden menekkiä seurataan säännöllisesti ja valikoimia muokataan muun muassa menekin mukaan.

Uusia tuotteita nostetaan valikoimiin toimittajien niitä tuodessa markkinoille. Uusien toimittajien kanssa yhteistyö aloitetaan aina tietyn prosessin mukaisesti, jossa sovitaan esimerkiksi tilaus- ja toimitusehdoista. Alkuprosessin jälkeen pääsemme pohtimaan yhdessä tuotevalikoimia ja niiden laajuutta. Alkuprosessi voi tuntua välillä pitkältä, etenkin asiakkaan odottaessa uutta tuotetta valikoimaan, mutta kun perusta on kerran toimittajan kohdalla laitettu kuntoon, on uusien tuotteiden valikoimaan nostaminen jo huomattavasti nopeampaa.

Valikoimatoiveita voi lähettää meille S-kanavan palautesivuston kautta tai suoraan sähköpostilla. S-marketeille toiveita voi lähettää sivulla sinuntoive.fi.

5. Haluaisin valikoimiin enemmän lähiruokaa. Myymälässä olisi myös hyvä olla erillinen lähiruokapiste tai hyllypääty.

Olemme tehneet jo pitkään työtä monipuolisen lähiruokavalikoiman eteen. Missiomme sai lisäpontta edustajiston vaaleissa vuonna 2019, kun ehdokkaiden suurin toive oli saada kauppoihin lisää lähellä tuotettua ruokaa. Tämä toive muuttui vastuullisuuslupaukseksi, joka ohjaa nyt toimintaamme vahvemmin kuin koskaan. Haluamme tehdä lähiherkkujen ostamisesta sinulle inspiroivaa ja entistä helpompaa.

Lähiruokaa löytyy Pirkanmaan S-kaupoista jo yli 3 000 tuotteen verran – ja lisää tulee koko ajan. Tunnistat pirkanmaalaisen lähiruoan S-kaupoissa omasta tunnuksesta hyllyn reunassa. Lisäksi myymälöissämme on erillisiä lähiruokakalusteita, joihin paikallisherkkuja on koottu helposti löydettäväksi.

Lue täältä lisää lähiruokalähettiläämme työstä tai tutki lähiruokavalikoimaamme täällä.

6. Asiakasomistajapäivillä monet tuotteet jäävät alennusten ulkopuolelle. Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajaedut voisivat ylipäätään olla laajemmat.

Asiakasomistajaedut on keskitetty Bonukseen, jota maksamme vuodelta 2022 yhteensä noin 37 miljoonaa euroa. Meillä on päivittäistavarakaupan edullisimmat hinnat, ja edullisen hinnan lisäksi maksamme Bonusta. Asiakkaan kannalta tämä on hyvä yhtälö. Toimintamme perustuu tarjousten sijaan siihen, että joka päivä on edulliset hinnat.

Pirkanmaan Osuuskaupassa kaikki käyttötavaratuotteet ovat mukana asiakasomistajapäivien kampanjassa. Esimerkiksi pesuaineet, kemikaliotuotteet, leivinpaperit jne. ovat meillä päivittäiskäyttötavaraa, jotka eivät tuotteiden katerakenteesta johtuen kuulu asiakasomistajapäivien käyttötavara-alennusten piiriin.

7. Salessa joutuu maksamaan tuotteista enemmän ja valinnanvaraa on vähemmän. Miksi Salessa sama tuote maksaa enemmän kuin vaikkapa Prismassa?

Kaupan koko ja myyntivolyymi vaikuttavat kaupan hintatasoon. Mitä isompi kauppa, sitä enemmän tavaraa myydään suhteutettuna kiinteistöön ja henkilöstökuluihin. Tätä kautta isommassa kaupassa voidaan pitää hinnat matalampina. Kaupan koko mitoitetaan aina paikallisen asukasluvun mukaan.

8. Polttoaineen hinnan pitäisi olla alhaisempi ja samalla tasolla eri asemien kesken. Polttoaineesta pitäisi myös kertyä Bonusta samalla tavalla kuin muista ostoksista. Miksi pitää olla erillinen tankkausbonus?

Polttonestetuotteiden hintoihin vaikuttaa merkittävästi paikallinen kilpailutilanne, ja hintatasot eri puolilla Suomea ovat sitä kautta erilaiset. Alueiden välillä hintatasot vaihtelevat eri aikoina ja voivat johtua esimerkiksi siitä, että alueelle tulee tai sieltä poistuu jokin toimija tai kilpailutilanne muuttuu muulla tapaa.

S-ryhmä siirtyi erilliseen tankkausbonukseen, koska polttonesteiden hintatasoon tuli suuria korotuksia muun muassa verolainsäädännöstä johtuen. Kuitenkin polttonesteiden kate on pysynyt koko ajan matalana. Tästä johtuen mme voi maksaa prosenttipohjaista Bonusta. Polttonesteostojen eurot lasketaan kuitenkin mukaan kuukauden bonusostoihin, ja ne kasvattavat asiakasomistajatalouden kalenterikuukauden bonusprosenttia.

Lue lisää Pirkanmaan Bonus tuplana -kuukaudesta

Mitä tarkoittaa Bonus tuplana?