S-ryhmä ja Pirkanmaan Osuuskauppa kokeilevat tulevana syksynä uudenlaista itsepalvelukauppaa, joka toimii pääsääntöisesti ilman myymälähenkilökuntaa Täysin automatisoidusti toimiva, 24/7 auki oleva Sale Automaatti avautuu Tampereelle Sale Puutarhakadun myymälän tiloihin elo-syyskuun vaihteessa.

S-ryhmässä kokeillaan ja kehitetään aktiivisesti erilaisia digitaalisia ratkaisuja, joiden tavoitteena on tarjota asiakasomistajille entistä parempia palveluja. Kaupparyhmän ensimmäisen, automatisoituun ostamiseen pohjautuvan Sale Automaatin tavoitteena on testata itsepalvelukaupan valikoiman ja uuden teknologian toimivuutta yhdessä asiakkaiden kanssa.

Vastaavaa itsepalvelukauppaa ei Suomessa tällä hetkellä ole.

– Lähdemme rohkeasti kokeilemaan itsepalvelukauppaa yhdessä asiakkaidemme kanssa. Valikoima tulee jo ensivaiheessa kattamaan koko viikon keskeiset ostostarpeet päivittäistavaratuotteiden osalta ja täydentyy asiakastarpeiden mukaan. Lisäksi voin jo sen verran paljastaa, että Sale Automaatti tulee olemaan auki 24/7 eli ostoksia voi tehdä vapaasti mihin kellon aikaan tahansa, valottaa Pirkanmaan Osuuskaupan Sale-ketjujohtaja Asta Kantola.

Teknologia pohjautuu älykkääseen tuoteseurantaan

Kumppanina pilotissa on kotimainen start up -yritys Blockstore Group Oy, jonka kehittämään teknologiaan Sale Automaatti pohjautuu. Teknologian keskiössä ovat hahmonseuranta sekä älykäs, digitaalinen ja reaaliaikainen tuoteseurantajärjestelmä.

Kokeilun tulosten perusteella arvioidaan, miten Sale Automaatin konseptia mahdollisesti jatkokehitetään ja miten se voisi täydentää Sale-ketjun palveluja tulevaisuudessa.

– Sale Puutarhakadun myymälä muutetaan Sale Automaatiksi, ja asiakkaat pääsevät sinne ostoksille elo-syyskuun taitteessa. Samaan liiketilaan avataan myös Prisman ruoan verkkokaupan noutopiste. Sale Puutarhakadun henkilöstö jatkaa meillä töissä uudella työnkuvalla, Kantola kertoo.

Hope ry:n viime syksynä saama Kannustajat-tuki mahdollistaa tänä vuonna yli kahdenkymmenen lapsen harrastuksen. Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajat ratkaisevat tänäkin keväänä 35 000 euron Kannustajat-tukipotin jakautumisen. Ilmoita yhdistyksenne mukaan 15.4. mennessä!

Hopelle tuki tuli tärkeään aikaan

Vaikean maailmantilanteen myötä moni suomalaiskuluttaja on pyrkinyt karsimaan kuluja. Hankala tilanne on näkynyt myös Hope ry:n asiakasmäärissä. Hope on kotimainen hyväntekeväisyysjärjestö, joka auttaa vähävaraisia suomalaisia lapsiperheitä. Avun tarve on viime aikoina ollut kovassa kasvussa, kun lapsiperheissä on ollut vähemmän rahaa muun muassa vaatteisiin ja harrastuksiin.

Tampereen toimipaikka on Hopen suurin. Asiakasperheitä on tällä hetkellä noin 1700 ja aktiivisia vapaaehtoistyöntekijöitä noin kymmenen. Tampereen Hope on täynnä kaikkea vaatteista urheilutarvikkeisiin ja leluihin.

– Tiukassa taloustilanteessa joudutaan valitettavan usein säästämään karsimalla lasten harrastuksista. Harrastusten puute sekä vaatetus voivat eriarvoistaa lapsia ja nuoria. Hope haluaa tukea perheitä luomalla lapsille tasa-arvoisemman mahdollisuuden hyvään elämään, kertoo Hope Tampereen tiiminvetäjä Kirsi Pärri-Hedman.

Hopen toiminta tapahtuu hyvin pitkälle ilman välikäsiä. Lahjoitukset saadaan suoraan ihmisiltä ja lahjoitukset menevät suoraan ihmisille. Toiminnan merkitys välittyy myös suoraan asiakaskohtaamisissa.

– Osa asiakkaista silminnähden liikuttuu kiitollisuudesta liikkeestä lähtiessään. Koen toimintamme todella tärkeäksi ja olen ylpeä siitä, mitä me vapaaehtoiset teemme, Kirsi kertoo.

Vaate- ja tavaralahjoitusten lisäksi Hope tukee lasten arkea kustantamalla esimerkiksi harrastusmaksuja ja elämyksiä, kuten Särkänniemen rannekkeita.

Kannustajat-tuki mahdollisti lapsille harrastuksen

Kasvaneen avuntarpeen myötä on ollut ilo huomata, että ihmiset lahjoittavat aktiivisesti.

– Hopelle tulee lahjoituksia joka päivä. Lisäksi joulupuukeräykset ovat olleet onnistuneita ja kukaan mukana ollut lapsi tai nuori ei ole jäänyt ilman lahjaa, Kirsi sanoo.

Pirkanmaan Osuuskaupan järjestämässä Kannustajat-äänestyksessä asiakasomistajat antoivat runsaasti ääniä Hopelle. Hope sai suurimman mahdollisen Kannustajat-tukisumman, 3000 euroa.

– Se tuntui hyvältä. Kannustajat-tuki on mahdollistanut yli kahdenkymmenen lapsen harrastuksen tänä keväänä. He ovat päässeet harrastamaan jääkiekkoa, voimistelua, musiikkia ja vaikka mitä. Tukisummasta on vielä hieman jäljellä syksylle, jolloin pystymme jälleen tukemaan lasten harrastamista, Kirsi iloitsee.

Miten yhdistys voi päästä kannustettavaksi?

Yhdistykset voivat hakea mukaan toukokuun äänestykseen 15.4. saakka. Lisätietoa ja hakulomake: kannustajat.fi

Ylöjärven Prisman rakentamiselle saatiin viimeinenkin vihreä valo, kun hankkeelle myönnettiin rakennuslupa ja urakkasopimukset allekirjoitettiin. Kuokat isketään maahan helmikuussa, ja jos rakentaminen etenee suunnitellusti, Prisman avajaisia vietetään syksyllä 2024.

Ylöjärvelle pitkään toivottu Prisma alkaa rakentua kevättalvella. Rakennusvalmistelut aloitetaan helmikuussa, ja varsinaiset työt alkavat maaliskuussa. Prisman arkkitehtisuunnittelusta vastaa Arkkitehtitoimisto Q’ark Oy, ja pääurakoitsijaksi valittiin Skanska Talonrakennus Oy.

Prisma toteutetaan nykyisen S-marketin laajennuksena siten, että rakennus kasvaa noin 3 500 neliömetristä 9 500 neliömetriin. Rakentaminen aloitetaan uudisosasta, joka käsittää myös myymälätilojen alle sijoittuvan pysäköintihallin. Pysäköintihalliin tulee 168 autopaikkaa ja sen pinta-ala on 4 700 neliömetriä. Ajoyhteys halliin tulee rakennuksen eteläpuolelle rakennettavalta uudelta Oksasentieltä.

Prisma tuo ylöjärveläisten saataville markkinan edullisimman ruokakorin, jossa paino on kotimaisuudessa ja paikallisuudessa. Hypermarketin yhteyteen saadaan kumppaneiden ja vuokralaisten myötä myös uusia arjen palveluita ja ravintoloita. Näistä Hesburger ja Prisma parturi-kampaamo ovat jo vahvistuneet, ja lisää paljastuksia tehdään pitkin matkaa.

S-market palvelee asiakkaita koko laajennushankkeen ajan. Asiakkaat pääsevät jättämään toiveitaan uudelle kaupalle ensi syksynä.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan Prisma-ketjujohtaja Karlos Kotkas, puh. 010 767 2520, karlos.kotkas@sok.fi

Alkuperäisestä aikataulusta venynyt S-market-avaus on jo hyvän askeleen lähempänä, kun kaupparakennus on saavuttanut harjakorkeuden. Uuden kaupan työntekijöiden rekrytointi on pian käynnistymässä.

Hämeenkyrönväylän varrella Tippavaarassa vietetään tänään uuden S-marketin harjannostajaisia. Avajaispäivän tähtäin on tällä hetkellä kesäkuun alussa.

– Valitettavasti maailman tilanne vaikutti hankkeen aikatauluun siten, että myöhästyimme alkuperäisestä suunnitelmastamme avata jo joulukauppaan 2022. Hankkeen harmillinen viivästyminen tarjoaa meille kuitenkin lisäaikaa ja mahdollisuuden käydä vuoropuhelua tulevien asiakkaidemme kanssa, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan S-marketien ryhmäpäällikkö Sami Hieta-aro.

S-market Tippavaara on käynnistänyt tammikuun alussa sähköisen kyselyn, jossa asiakkaat voivat jättää valikoimaan ja palveluun liittyviä toiveitaan uudelle kaupalle. Tippavaaran S-marketiin tulee kattava, edullisen hintatason valikoima, jota terästetään paikallisella omaleimaisuudella ja asiakastoiveilla. Asiakaskysely on lähetetty niille kaupan vaikutusalueella asuville ja asioiville, joiden sähköpostiosoite löytyy Pirkanmaan Osuuskaupan asiakastiedoista.

Rekrytointi käynnistyy helmikuussa

Henkilökunnan rekrytoiminen upouuteen S-marketiin alkaa helmikuun lopussa. Tehtävät ovat monipuolisia ja muiden alueella palvelevien S-kauppojen kanssa tehtävä yhteistyö mahdollistaa työn ja vapaa-ajan yhteensovittamisen mahdollisimman hyvin.

­­- Alueen sydämellinen kolmikko Sale Kyröskoski, S-market Hämeenkyrö ja S-market Tippavaara oheispalveluineen palvelee asiakkaita yhdessä ja on keskittäjälle hyödyllinen yhtälö. Sen lisäksi se tarjoaa myös työntekijöille mahdollisuuden sekä kehittää osaamistaan että räätälöidä työtä omaan elämäntilanteeseen sopivaksi. Käytännössä pyrimme siihen, että vuoroja voisi ottaa kaikista kolmesta toimipaikasta, Sami avaa.

S-marketin lisäksi uuteen kaupparakennukseen tulee liiketila Pirkanmaan Osuuskaupan Hesburgerille drive-in-kaistoineen. Rakennuksessa on myös varaus kokonaisuuden täydentämiselle muilla palveluilla. Lisäksi marketin yhteyteen nousee sähköautojen latauspisteitä sekä uusi ABC-autopesuhalli ja ABC-automaattiasema.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan ryhmäpäällikkö Sami Hieta-aro, sami.hieta-aro@sok.fi, puh. 010 767 0085

www.pokrekry.fi

Pirkanmaan Osuuskauppa testasi lokakuussa uudenlaista vaikuttamisen tapaa, Kuulolla-äänestystä. Ensimmäiseen Kuulolla-äänestykseen tuotiin osuuskaupan jäsenten päätettäväksi iso asia: Bonus tuplana marraskuussa ja rahat tilille joulukuussa vai Bonus tuplana joulukuussa ja rahat tilille tammikuussa?

Kutsut tähän tutkimuksellisesti toteutettuun kyselyyn lähtivät lokakuussa ruskan aikaan. Äänestykseen osallistui valtava joukko pirkanmaalaisia osuuskauppamme jäseniä: ääniä annettiin yhteensä 28 366. Äänestyksen tulos oli seuraava: 77 prosenttia äänesti sen puolesta, että Bonuksen saa tuplana joulukuussa, jolloin rahat tulevat tilille tammikuussa. 23 prosenttia liputti marraskuun puolesta.

Mutta mistä ajatus Kuulolla-äänestyksestä oikein sai alkunsa? Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko kertoo, että ideaan otettiin mallia Sveitsistä.

– Kävimme muutama vuosi sitten pienellä porukalla työmatkalla Sveitsissä tutustumassa ruokakauppojen toimintamalleihin. Ajatuksena tällaisella matkalla on tunnistaa sellaisia toimivia ideoita ja ajatuksia, jotka voisivat kirittää meidän omaa tekemistämme uudelle tasolle. Matkalla tuli puheeksi hiukan laajemminkin Sveitsi yhteiskuntana, mikä on aika omanlaisensa tarina keskellä Eurooppaa.

– Pohdimme sveitsiläisen demokratian ominais­piirteitä: siellä päätöksenteko, erilaiset äänestykset, tuodaan hyvin lähelle ihmisten omaa elämää ja arkea. Saatetaan esimerkiksi äänestyttää kunnan tai kaupungin asukkaita siitä, että rakennetaanko uimahalli. Ja jos päätetään rakentaa, sen jälkeen äänestetään siitä, millainen ja minkä hintainen uimahalli rakennetaan. Tämä tuo päätökset, niiden merkityksen ja kustannusvaikutukset hyvin lähelle ihmisten omaa elämää.

Ajatus jonkin sortin Sveitsin-mallista jäi pyörimään taustakeskusteluihin ja aiheeseen palattiin aina silloin tällöin.

– Päätimme testata tätä heti hieman järeämmällä, kolmen miljoonan euron kysymyksellä. Oikeastaan tämä idean testaus ja kehitys eteni sitten suunnittelupöydältä toteutukseen hyvin nopeasti. Moni asia vaikutti samaan aikaan, Timo summaa.

Limittäisten ja lomittaisten kriisien aika

Maailma on nyt hyvin erilainen kuin vaikkapa kolme tai neljä vuotta sitten erilaisten kriisien takia: oli korona, sitten sota Euroopassa, energiakriisi, inflaatio ja korkotasot.

– Aikamoista aikaa. Samaan aikaan olemme kaupan alalla todella kovassa kilpailussa. Meillä on menossa ja tulossa isoja investointeja, jotka vaativat rahoitusta. Laajennamme myymäläverkostoa, tuomme tuttuja kauppoja lähemmäs. Kehitämme ruoan verkkokauppaa ja monia muita palveluitamme. Täytyy reagoida myös aikaan. Tässä tilanteessa totesimme, että haluamme ja pystymme tukemaan asiakasomistajien elämää ylimääräisellä, jopa kuukauden mittaisella Bonus tuplana -kampanjalla. Ja tähän päätimme kytkeä Kuulolla-äänestyksen, Timo kertoo.

Kuulolla-äänestyksen kautta tuli aivan hämmästyttävät 2 800 avointa kommenttia. Kommenteissa kysyttiin sitäkin, miksi osuuskauppa kyselee tällaisesta mielipidettä asiakasomistajiltaan. Eikö siellä itse tiedetä mikä olisi oikea vaihtoehto?

– Kyllä mekin kaikenlaista tiedämme, mutta emme ihan kaikkea. Nyt olemme kaiken kaikkiaan vähän uudessa tilanteessa, ja haluamme kuulla, mitä asiakasomistajamme ajattelevat. Tämä oli vähän sekä että tilanne: joillekin Bonus tuplana marraskuulle ja rahat tilille joulukuussa olisi parempi malli, se toisi helpotusta heti. Toisilla taas tarvetta on enemmän Bonuksen tuplaukselle joulukuussa siten, että rahaa tipahtaa tilille enemmän tammikuussa. Emme aidosti tienneet kumpi on useammalle parempi malli ja siksi toimme asian Kuulolla-äänestykseen.

Oliko Pirkanmaan Osuuskauppa ottanut etukäteen selvää, kumpi vaihtoehto olisi parempi? Tai ohjattiinko valintaa jotenkin? Tällaisiakin on kysytty.

– Emme ole selvittäneet ja aiemmistakaan Bonus tuplana -kampanjoista ei synny suoraa vertailukohtaa. Molemmilla vaihtoehdoilla oli puolensa. Tässä ajassa on vaikea sanoa, kumpi vaihtoehto olisi ollut enemmistön mielestä parempi. Nyt vastaus tiedetään, selvä enemmistö eli 77 prosenttia äänesti joulukuun puolesta. Bonus tuplana joulukuussa ja rahat tilille sitten tammikuussa.

Pirkanmaan Osuuskaupalla on suunnitelmissa toteuttaa Kuulolla-äänestyksiä myös jatkossa. Ensimmäisestä Kuulolla-äänestyksestä kerätään kokemusta ja mallia kehitetään eteenpäin. Samoin pohditaan ja testataan aiheita ja asioita, joita tuodaan äänestyksiin.

– Kaikki viisaus ei asu osuuskaupan väen omassa päässä. Tuskin edes puolet viisaudesta. Tiedämme, että ihmisillä on halu vaikuttaa asioihin, joilla on suora merkitys omaan arkeen ja elämään. Haluamme kuulla, mitä ihmiset ajattelevat. Ja tästä kuulemme – Kuulolla-äänestyksen kautta.

 

Pirkanmaan Osuuskauppa pilotoi lokakuussa uudenlaista vaikuttamisen tapaa, Kuulolla-äänestystä. Äänestyksen avulla Pirkanmaan Osuuskauppa haluaa antaa omistajilleen lisää mahdollisuuksia osallistua liiketoimintaan vaikuttaviin asioihin. Ensimmäisessä Kuulolla-äänestyksessä asiakasomistajat pääsivät vaikuttamaan koko kuukauden kestävän Bonus tuplana -kampanjan ajankohtaan. Samalla asiakasomistajilta kysyttiin, mihin he haluaisivat jatkossa vaikuttaa. Keräsimme vastaukset asiakasomistajia eniten mietityttäneisiin kysymyksiin.

1. Miksi Pirkanmaan Osuuskauppa ei tällä hetkellä maksa ylijäämänpalautusta ja osuuspääoman korkoa?

Palkitsemme asiakasomistajat ennen kaikkea edullisella ostoskorilla ja vuonna 2018 korotetulla bonustaulukolla. Koko joulukuun 2022 kestävä Bonus tuplana -kampanja on kertaluontoinen lisäpalkitseminen, jonka 120-vuotias Pirkanmaan Osuuskauppa haluaa toteuttaa taloudellisesti haastavana aikana.

Pirkanmaan Osuuskauppa maksaa ylijäämänpalautusta, kun sen operatiivinen tulos ylittää 28 miljoonaa euroa. Käytämme tulosta toimipaikkojen palvelun parantamiseen sekä uusien myymälöiden ja ravintoloiden perustamiseen kasvavalla Pirkanmaalla.

Hallintomme haluaa varmistaa tällä tulosrajalla, että Osuuskauppa pystyy lyhentämään lainoja ja kehittämään toimipaikkaverkostoa sekä palveluita asiakasomistajille myös tulevaisuudessa. Myyntimme on noin 1,1 miljardia euroa, johon suhteutettuna 28 miljoonaa on 2,5 prosenttia. Osuuskaupan tulevaisuuden tarpeisiin siis jää maksimissaan 2,5 euroa jokaisesta 100 euron myynnistä.

Osuuspääoman koron maksun lopettamiseen ovat vaikuttaneet lisääntyneet multijäsenyydet eli se, että asiakkaat ostavat useiden osuuskauppojen jäsenyyksiä sijoitusmielessä. Tämä ei ole osuustoiminnallisuuden tarkoitus. Haluamme suunnata hyötyjä Bonuksen ja edullisten hintojen muodossa suoraan heille, jotka keskittävät meille ostoksensa.

2. Haluaisin vaikuttaa ruoan hintaan. Hinnat ovat nousseet S-ryhmän ruokakaupoissa monissa tuoteryhmissä. Mistä on kyse?

Perustehtävämme on puolustaa edullisia hintoja Pirkanmaalla. Tänäkin vuonna olemme tehneet lukuisia toimenpiteitä edullisen ostoskorin varmistamiseksi. Ostoskorivertailut todistavat, että Prisma onkin halvin – ja Bonukset päälle.

Ruoan hinta on ollut nousupaineessa jo viime syksystä lähtien. Muuttunut maailmantilanne, energian ja polttoaineiden hinnannousu sekä osan maataloustuottajista kohtaama akuutti kustannuskriisi kärjistävät tilannetta edelleen. Me kohtaamme nämä kustannuspaineet hintaneuvotteluissamme tavarantoimittajien kanssa.

Koska ruoan tuottajien ja valmistajien kulut ovat nousseet huomattavasti, S-ryhmä on neuvotellut poikkeuksellisella aikataululla niiden valmistajien kanssa, joihin akuutti kustannuskriisi osuu voimakkaimmin. Kohtaamme kaikkien tuoteryhmien osalta hintapaineen ostohintaneuvotteluissa, joita teemme jaksoaikataulumme mukaisesti. Laskelmiemme mukaan tähän mennessä käymistämme neuvotteluista syntyneistä korotuksista välittyy ruokaketjuun yli puoli miljardia euroa vuositasolla.

3. Mielestäni osuuskaupan on otettava kantaa kotimaisen alkutuotannon kannattavuuteen. Haluan, että ruoan hintaa ei halpuuteta tuottajan kustannuksella.

Kotimaisena kauppana ja isona toimijana paras apumme alkutuottajille on se, että pidämme suomalaista alkuperää olevien tuotteiden kysynnän korkealla – nykyisin 80 prosenttia myymästämme ruoasta on kotimaista ja haluamme pitää osuuden korkeana vastakin.

Osuuskaupan peruslupaus on asiakasomistajan ruokakorin edullisuuden varmistaminen. Tätä edullisuutta ei kuitenkaan haeta tuottajan selkänahasta, vaan se perustuu siihen, että toimimme tehokkaasti, karsimme jatkuvasti omia kulujamme ja maksimoimme siten asiakasomistajien hyötyä. Osuuskaupassa ei ole myöskään ylimääräisiä välikäsiä, vaan hyöty valuu suoraan omistajille eli suomalaisille kotitalouksille.

Maatalouden tilanteen helpottamiseksi olemme käyneet ja käymme edelleen ylimääräisiä keskusteluita teollisuuden kanssa erityistoimista. Se tarkoittaa neuvotteluja ja toimenpiteitä siitä, kuinka pystymme yhdessä korjaamaan tilannetta. Poikkeustilanteesta aiheutuneiden ostohintaneuvotteluiden kautta elintarvikeketjuun on ohjautumassa lisää rahaa, puhutaan jopa puolesta miljardista eurosta.

4. Haluaisin vaikuttaa kauppojen ruokavalikoimaan, eli olisi kiva päästä ehdottamaan jotain tuotteita.

Pirkanmaan Osuuskaupan myymälöiden valikoimat perustuvat jokaisen myymäläketjun omiin ketjuvalikoimiin, jotka työstetään ketjuohjauksessamme SOK:lla. Pohjana kussakin ketjuvalikoimassa on perustuotteet, joissa valikoiman ja tilan kasvaessa myös tuotelukumäärä kasvaa. Valikoiman laajuuteen kussakin myymälässä vaikuttaa moni asia, esimerkkeinä myymälän koko ja alue, missä myymälä sijaitsee.

Ketjuvalikoimia täydennetään paikallisten toimittajiemme tuotteilla sekä syventämällä toivottuja ja Pirkanmaan alueella hyvin myyviä ketjuvalikoiman tuotteita useampiin myymälöihin. Paikallisissa valikoimissa pääpainomme on pirkanmaalaisissa toimittajissa ja tuottajissa.

Valikoimatoiveet pyrimme toteuttamaan aina mahdollisuuksien mukaan, joskus kuitenkin on tilanteita, että esimerkiksi toimittajalla ei ole toimituksia toivottuun myymälään, ja näissä tapauksissa toiveiden toteutus ei onnistu tai kestää ainakin hieman kauemmin, kun toimitushaastetta ratkotaan. Tuotteiden menekkiä seurataan säännöllisesti ja valikoimia muokataan muun muassa menekin mukaan.

Uusia tuotteita nostetaan valikoimiin toimittajien niitä tuodessa markkinoille. Uusien toimittajien kanssa yhteistyö aloitetaan aina tietyn prosessin mukaisesti, jossa sovitaan esimerkiksi tilaus- ja toimitusehdoista. Alkuprosessin jälkeen pääsemme pohtimaan yhdessä tuotevalikoimia ja niiden laajuutta. Alkuprosessi voi tuntua välillä pitkältä, etenkin asiakkaan odottaessa uutta tuotetta valikoimaan, mutta kun perusta on kerran toimittajan kohdalla laitettu kuntoon, on uusien tuotteiden valikoimaan nostaminen jo huomattavasti nopeampaa.

Valikoimatoiveita voi lähettää meille S-kanavan palautesivuston kautta tai suoraan sähköpostilla. S-marketeille toiveita voi lähettää sivulla sinuntoive.fi.

5. Haluaisin valikoimiin enemmän lähiruokaa. Myymälässä olisi myös hyvä olla erillinen lähiruokapiste tai hyllypääty.

Olemme tehneet jo pitkään työtä monipuolisen lähiruokavalikoiman eteen. Missiomme sai lisäpontta edustajiston vaaleissa vuonna 2019, kun ehdokkaiden suurin toive oli saada kauppoihin lisää lähellä tuotettua ruokaa. Tämä toive muuttui vastuullisuuslupaukseksi, joka ohjaa nyt toimintaamme vahvemmin kuin koskaan. Haluamme tehdä lähiherkkujen ostamisesta sinulle inspiroivaa ja entistä helpompaa.

Lähiruokaa löytyy Pirkanmaan S-kaupoista jo yli 3 000 tuotteen verran – ja lisää tulee koko ajan. Tunnistat pirkanmaalaisen lähiruoan S-kaupoissa omasta tunnuksesta hyllyn reunassa. Lisäksi myymälöissämme on erillisiä lähiruokakalusteita, joihin paikallisherkkuja on koottu helposti löydettäväksi.

Lue täältä lisää lähiruokalähettiläämme työstä tai tutki lähiruokavalikoimaamme täällä.

6. Asiakasomistajapäivillä monet tuotteet jäävät alennusten ulkopuolelle. Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajaedut voisivat ylipäätään olla laajemmat.

Asiakasomistajaedut on keskitetty Bonukseen, jota maksamme vuodelta 2022 yhteensä noin 37 miljoonaa euroa. Meillä on päivittäistavarakaupan edullisimmat hinnat, ja edullisen hinnan lisäksi maksamme Bonusta. Asiakkaan kannalta tämä on hyvä yhtälö. Toimintamme perustuu tarjousten sijaan siihen, että joka päivä on edulliset hinnat.

Pirkanmaan Osuuskaupassa kaikki käyttötavaratuotteet ovat mukana asiakasomistajapäivien kampanjassa. Esimerkiksi pesuaineet, kemikaliotuotteet, leivinpaperit jne. ovat meillä päivittäiskäyttötavaraa, jotka eivät tuotteiden katerakenteesta johtuen kuulu asiakasomistajapäivien käyttötavara-alennusten piiriin.

7. Salessa joutuu maksamaan tuotteista enemmän ja valinnanvaraa on vähemmän. Miksi Salessa sama tuote maksaa enemmän kuin vaikkapa Prismassa?

Kaupan koko ja myyntivolyymi vaikuttavat kaupan hintatasoon. Mitä isompi kauppa, sitä enemmän tavaraa myydään suhteutettuna kiinteistöön ja henkilöstökuluihin. Tätä kautta isommassa kaupassa voidaan pitää hinnat matalampina. Kaupan koko mitoitetaan aina paikallisen asukasluvun mukaan.

8. Polttoaineen hinnan pitäisi olla alhaisempi ja samalla tasolla eri asemien kesken. Polttoaineesta pitäisi myös kertyä Bonusta samalla tavalla kuin muista ostoksista. Miksi pitää olla erillinen tankkausbonus?

Polttonestetuotteiden hintoihin vaikuttaa merkittävästi paikallinen kilpailutilanne, ja hintatasot eri puolilla Suomea ovat sitä kautta erilaiset. Alueiden välillä hintatasot vaihtelevat eri aikoina ja voivat johtua esimerkiksi siitä, että alueelle tulee tai sieltä poistuu jokin toimija tai kilpailutilanne muuttuu muulla tapaa.

S-ryhmä siirtyi erilliseen tankkausbonukseen, koska polttonesteiden hintatasoon tuli suuria korotuksia muun muassa verolainsäädännöstä johtuen. Kuitenkin polttonesteiden kate on pysynyt koko ajan matalana. Tästä johtuen mme voi maksaa prosenttipohjaista Bonusta. Polttonesteostojen eurot lasketaan kuitenkin mukaan kuukauden bonusostoihin, ja ne kasvattavat asiakasomistajatalouden kalenterikuukauden bonusprosenttia.

Lue lisää Pirkanmaan Bonus tuplana -kuukaudesta

Mitä tarkoittaa Bonus tuplana?

Pirkanmaan Osuuskauppa järjesti 3.–16. lokakuuta Kuulolla-äänestyksen, jossa asiakasomistajat pääsivät vaikuttamaan siihen, milloin Osuuskauppa toteuttaa poikkeuksellisen, kuukauden mittaisen Bonus tuplana -kampanjan. Äänestyksessä joulukuu vei marraskuusta ylivoimaisen voiton. Näin ollen joulukuun ostosten Bonukset kilahtavat asiakasomistajien tileille tuplana tammikuussa. Asiakastieto paljastaa, mitä tuotteita asiakasomistajat hamstraavat joulun ja uuden vuoden alla.

Pirkanmaan Osuuskauppa pilotoi lokakuussa uudenlaista vaikuttamisen tapaa, Kuulolla-äänestystä. Äänestyksen avulla Osuuskauppa haluaa antaa omistajilleen lisää mahdollisuuksia osallistua liiketoimintaan vaikuttaviin asioihin. Ensimmäisessä Kuulolla-äänestyksessä asiakasomistajat pääsivät vaikuttamaan koko kuukauden kestävän Bonus tuplana -kampanjan ajankohtaan. Kampanjan myötä Osuuskauppa palkitsee asiakasomistajia ylimääräisellä kolmella miljoonalla eurolla.

– Pirkanmaan Osuuskauppa on jo 120 vuoden ajan halunnut helpottaa ihmisten arkea, ja tässä maailmantilanteessa näemme, että taloudellinen apu on osuvin tapa pitää huolta asiakasomistajistamme. Ylimääräisen palkitsemisen ajankohta valittiin äänestyskohteeksi siksi, että emme aidosti tienneet, kumpi vaihtoehto on enemmistön mielestä parempi: taloudellinen helpotus joulunalusaikaan vai alkuvuoteen, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko.

Äänestyksessä asiakasomistajat saivat valita, onko marras- vai joulukuu heille mieluisampi Bonus tuplana -kampanjan ajankohta. Kampanja toteutetaan 77 prosentin enemmistöäänillä joulukuussa, ja siinä ovat mukana valitut ketjut. Bonus maksetaan asiakasomistajan tilille rahana aina seuraavan kalenterikuukauden kymmenentenä päivänä.

Jouluun valmistaudutaan vasta joulukuussa

Pirkanmaan Osuuskaupan asiakkuusanalyytikkoa äänestyksen tulos ei yllätä.

– Joulukuun eri pyhien myötä juhlaostettavaa kertyy kuukauden mittaan niin paljon, että moni on varmasti laskenut saavansa joulukuun Bonuksista marraskuuta suuremman rahallisen hyödyn. Äänestyksessä saamiemme avointen palautteiden perusteella tammikuuta pidetään yleisesti kalliina kuukautena muun muassa siksi, että monella on silloin useita laskuja maksettavanaan. Taloudellinen helpotus tammikuulle oli vastausten perusteella erittäin tervetullut, Heidi Länsipuro muotoilee.

Joulun viettoon valmistautuminen alkaa asiakasdatan perusteella useimmilla vasta joulukuussa. Tätä indikoi esimerkiksi kukkien ja suklaiden myynti. Jos kukkia myydään Pirkanmaan Osuuskaupan myymälöissä marraskuussa hieman yli 50 000 kappaletta, niin joulukuussa myydään lähes 130 000 kukkaa. Fazerin Sinisen maitosuklaalevyn myynti kasvaa puolestaan marraskuun lähes 9 000 kappaleesta jopa 23 000 kappaleeseen. Maitosuklaan jälkeen suosituimmat suklaat joulukuussa 2021 olivat Sininen & valkoinen (22 300 kpl), Vihreitä kuulia -patukka (14 936 kpl) ja Geisha-konvehdit (13 761 kpl).

Erilaisia kynttilöitä ja ulkotulia hankitaan paljon sekä jouluksi että uudeksi vuodeksi. Viime vuonna viikolla 51 menekki oli 79 034 kpl ja viikolla 52 menekki oli 21 474 kappaletta. Luvuissa on melkoinen pomppaus marraskuun 2021 vertailuviikosta 47, jolloin kynttilöitä ja ulkotulia ostettiin 15 965 kpl.

Uuden vuoden viettoon varaudutaan asiakasdatan perusteella myös laastarein. Laastaripakkauksia myytiin viime vuonna marraskuun viikolla 47 yhteensä 4 238 kappaletta, kun viikolla 52 myynti oli 23 740 kappaletta.

Info:

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko, puh. 010 767 0070, timo.maki‑ullakko@sok.fi

Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajat äänestävät 35 000 euron tukipotin jakautumisesta.

Lisää uusia harrastajia, laajempi viikkotarjonta ja oman salin kehittäminen mahdollistuivat valkeakoskelaiselle Tanssiseura Rocking Flamesille. He hakivat keväällä mukaan Kannustajiin ja saivat 2500 euroa toimintansa kehittämiseen. Rocking Flamesin porukassa puhutaan paljon tunteista. Tanssi on tapa kanavoida omia tunteita ja oppia elämänhallintaa.

Kannustajat-tuella helpotusta kolmeen koohon

Toukokuun äänestyksessä asiakasomistajamme antoivat 366 ääntä Rocking Flamesille. Se oli toisiksi eniten Muu Pirkanmaa -sarjassa. Yhteensä jaettiin 35 000 euroa, josta Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajamäärään pohjautuen puolet meni tamperelaisille yhdistyksille, puolet muualle Pirkanmaalle.

Harrastuksissa vanhemmilla on kolmen koon rooli.

”Kannusta, kuljeta, kustanna, sehän on se vanhempien rooli lapsen harrastuksissa”, Rocking Flamesin hallituksen puheenjohtaja ja valmentaja Laura Hell nauraa.

Monet Kannustajat-tukea saaneista yhdistyksistä käyttävätkin tukisummaa harrastusmaksujen alentamiseen, jotta kaikki lapset, perheen taloudellisesta tilanteesta riippumatta, pääsisivät mukaan harrastamisen riemuun.

Pomppiva pikkutyttö pääsi tanssimaan

Rocking Flamesissa harrastajia on viitisenkymmentä aina viisivuotiaista skidirockaajista kuusikymppisiin kuntorockaajiin.

”Emme halua lokeroida ketään. Sunnuntaisin on koko seuran treenit, joihin kaikki saavat tulla. Kaikki kuulutaan samaan porukkaan ja pystytään tekemään samoja asioita, kukin omalla tavalla. Idoleita ja roolimalleja tarvitaan. Vielä aikuisenakin”, Laura hymyilee.

Porukassa on myös yhtä monta jännittäjää kuin jäsentäkin. Kisabussissa kuunnellaan musaa ja lauletaan, se laukaisee suurimman jännityksen.

Tanssista on tullut monelle tytöistä elämäntapa.

”Olin pikkutyttönä pomppimassa lavan reunalla, kun isosisko oli tanssimassa, ja halusin kovasti mukaan. Viisivuotiaana pääsin sitten aloittamaan”, Kerttu Jurvanen hymyilee.

Rocking Flamesin riveistä on kasvettu kansainvälisillekin lavoille. Sara Hell on voittanut paritanssin Pohjoismaiden mestaruuden. Suomessa laji on vielä aika pieni.

Saran harrastuksen myötä Inka Heinonen innostui myös kokeilemaan tanssia. Hän tykkää harrastuksen monipuolisuudesta.

”Tanssissa voi tehdä niin paljon erilaista. Jokainen löytää siitä oman juttunsa. Samalla saa kavereita”, hän iloitsee.

Kannustajat-tuki

Tanssi on hitsannut Kerttua, Venlaa, Inkaa ja Saraa yhteen. Tanssiporukan kesken puhuminen on helppoa ja yhdessä tsempataan ja autetaan toisia eteenpäin.

Elämänhallintaa ja tunteiden bongausta

Rocking Flamesin porukassa puhutaan paljon tunteista. Tanssi on tapa kanavoida omia tunteita. Harrastuksessa panostetaan hyvinvointiin kokonaisvaltaisesti.

”Jokainen kirjoittaa itse viikkotavoitteensa. Se voi olla vaikkapa, että syö kouluruokaa aiempaa paremmin, jotta jaksaa. Näiden tavoitteiden kirjaaminen kehittää myös nuorten kykyä keskittyä tärkeisiin asioihin”, hallituksen jäsen ja valmentaja Heikki Hell kertoo.

Mitä taitoja harrastus sitten kehittää?

”Kuntoa, tasapainoa, sosiaalisia taitoja, esiintymistä, niin ja suunsoittoa ja hiljaa oloa”, tyttöporukka nauraa.

Harrastuksesta voi jonain päivänä tulla myös ammatti. Venla Hallinmäki on toden teolla tempautunut tanssin pyörteisiin.

”Kehittelen showtanssiin erilaisia kuvioita. Ehkä jonain päivänä teen tätä työkseni. Olen harjoitellut ohjaamista Lauran kanssa. Pitäähän jonkun tätä työtä jatkaa tulevaisuudessa”, hän visioi pilke silmäkulmassa.

Mukaan Kannustajiin?

Yhdistykset voivat hakea mukaan marraskuun äänestykseen 15.10.2022 saakka.

Lisätietoa ja hakulomake: kannustajat.fi

Osuuskaupan idea on aina perustunut yhdessä tekemiseen ja asiakasomistajien hyvinvointiin. Luonteva tapa juhlistaa 120-vuotiasta Pirkanmaan Osuuskauppaa on järjestää yhdessä nuorten ja Tampereen kaupungin Nuorisopalveluiden kanssa nuorten hyvinvointia tukeva tapahtuma. Bright Friday kokoaa pirkanmaalaiset seiskaluokkalaiset yhteen tärkeiden asioiden äärelle.


Ei mitään kakkukahveja

Meitä Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajia on jo yli 211 000. Asiakkaiden omistaman Osuuskauppamme taivalta on takana 120 vuotta. Vanhimmat juuremme ulottuvat Virroille joulukuussa 1901 perustettuun Edistys Kauppakuntaan, josta monien vaiheiden kautta tuli osa Pirkanmaan Osuuskauppaa.

– Syntymäpäiviä voi juhlia monella tapaa. Kakkukahvien järjestämisen sijaan pureuduimme tänä vuonna Osuuskaupan perustehtävän äärelle. Olemme olemassa auttaaksemme asiakasomistajiamme. Luomme hyvinvointia pirkanmaalaisille. Viime aikojen keskusteluita niin kahvipöydissä kuin julkisuudessakin on leimannut yhteinen teema – huoli nuortemme hyvinvoinnista ja mielenterveydestä ajassa, jossa ensin tuli korona, siten sota. Mietimme, miten voimme yhdessä auttaa nuoriamme, Pirkanmaan Osuuskaupan viestintäpäällikkö Viivi Pärssinen pohtii.

Ideoita livenä ja luurista

Pirkanmaalaisille seiskaluokkalaisille on luvassa 25.11. tapahtuma Bright Friday, jonka toteutusta on ideoitu nuorten kanssa. Tapahtuma toteutetaan yhteistyössä Pirkanmaan Osuuskaupan ja Tampereen kaupungin Nuorisopalveluiden kanssa.

Osuuskaupan idea on aina perustunut yhdessä tekemiseen.
–  Tämä tapahtuma pitää loihtia yhdessä nuorisotyön asiantuntijoiden ja seiskaluokkalaisten kanssa. Totesimme ideoinnissamme jo alkumetreillä, ettei me tädit tiedetä, mitä nuoret toivovat ja mistä he tykkäävät, Viivi virnistää.

Nuoria piipahti elokuussa Tampereen Monitoimitalo 13:ssa kertomassa toiveistaan. Ohjelmaa lähdettiin suunnittelemaan pohtimalla, mitkä ovat nuoria kiinnostavia puhujia ja paikallisia nuorisobändejä, joita olisi kiva kuulla. Illan viimeistä toivebändiä unohtamatta.

Yksi ideoijista oli Vuoreksessa seiskaluokkaa käyvä Pinja Uusitalo.
– Bileissä pitää tietysti olla ilmapalloja, ja olisi hienoa saada ottaa niitä lopuksi mukaan kotiin. Kiva, jos tapahtumassa olisi myös erilaisia pelejä.

Ideointia tehtiin myös seiskaluokkalaisten tutustumisilloissa eri nuorisokeskuksissa sekä livenä että sosiaalisen median kanavissa.

Yhdessä syntyi monia ajatuksia onnenpyörästä VR-laseihin. Pinja voisi innostua kokeilemaan tapahtumassa myös sumopainia:
– Mä oon tosi vahva, harrastan painonnostoa ja teatteria, Pinja nauraa.

Hauskaa ohjelmaa on siis eittämättä luvassa, jännitys tiivistyy.

Bright Friday POK

Pinja lupasi tulla toistekin ideoimaan!

Et ole yksin. Yhdessä olemme enemmän

Bright Fridayn tavoitteena on tarjota nuorille oivalluksia ja konkreettisia eväitä elämään.

Nuoruus on monelle etsikkoaikaa.
– Millainen minä olen, olenko ainut tällainen, onko ok olla tällainen ja pääsenkö mukaan porukkaan? Haastavat sosiaaliset tilanteet mietityttävät. Nuoret ansaitsevat tukea ja konkreettisia eväitä sosiaalisiin tilanteisiin ja omien tunteiden hallintaan, Tampereen kaupungin Nuorisopalveluiden johtava koordinaattori Tiina-Liisa Vehkalahti kuvailee.

Tätä tematiikkaa on luvassa Bright Fridayssä yhteistyössä nuorten toivomien esiintyjen kanssa.

– Toivomme kaikkien saavan konkreettisia eväitä sosiaalisiin tilanteisiin. Ohjelma rakennetaan niin, että nuoret pääsevät luontevasti tutustumaan toisiinsa. Ehkä illan mittaan löytyy myös hengenheimolaisia. Yhdessä olemme enemmän, Viivi hymyilee.

 

Lisätietoja ja ilmoittautuminen: brightfriday.fi

 

Pääkuva:

Nauru raikui Monitoimitalolla, kun nuoret miettivät, mitä hauskaa tapahtumassa voisi olla. Tapahtumaa ideoimassa olivat muun muassa seiskaluokkalainen Pinja Uusitalo, Osuuskaupan Rebecca Lahnalampi sekä Tampereen kaupungin Nuorisopalveluista Mari-Katri Lempinen ja Tiina-Liisa Vehkalahti.

Pirkanmaan Osuuskaupan verollinen myynti kasvoi elokuun loppuun mennessä 10 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Toimialoista ravintolatoimialalla tehtiin jopa yli 30 prosentin harppaus edellisvuoteen nähden, kun ala elpyi koronarajoitusten purkautumisen myötä. Alkuvuoden tuloksesta käytetään loppuvuonna poikkeuksellisesti noin 3 miljoonaa ylimääräiseen asiakasomistajien palkitsemiseen.

Ravintolatoimialan kiivaasta kasvusta huolimatta myynti ei ole vielä palautunut koronaa edeltäneelle tasolle. Alalla on edelleen myös haasteena työvoiman saatavuus, minkä vuoksi esimerkiksi aukioloaikoihin on joissakin yksiköissä jouduttu tekemään tilapäisiä muutoksia.

Osuuskauppa investoi ravintolatoimialaan korona-aikana muun muassa avaamalla Keskustorille uuden karaokeravintolan Las Palmasin ja uudistamalla liikenneasemat Viinikassa ja Akaa-Toijalassa. Lisäksi Häijään liikenneasema siirtyi kesällä Pirkanmaan Osuuskaupan omistukseen. Tänä vuonna on tulossa vielä uusiakin avauksia: pubipuolen tulokas Koppi avataan Kalevaan lokakuussa ja Sokoksen uudet ravintolat kutsuvat ruokailemaan marras–joulukuussa.

Ennennäkemätön palkitseminen asiakasomistajille

Vaikka myynti on kasvanut niin päivittäis- ja käyttötavarakaupassa kuin ravintolatoimialalla, kiihtyvä inflaatio luo kuluttajille epävarmuutta ja keventää kukkaroita. Tämä on toiminut kimmokkeena sille, että Pirkanmaan Osuuskauppa toteuttaa asiakasomistajien arjen helpottamiseksi poikkeuksellisen lisäpalkitsemisen.

– Käytämme liiketoiminnan tulostamme toimintamme kehittämiseen tavoitteena entistä paremmat palvelut asiakasomistajille. Samaan aikaan on kuitenkin niin, että meidän täytyy reagoida aikaan. Tuloksemme antaa vaikeana aikana myöten ylimääräiselle palkitsemiselle, ja nyt jos koskaan on oikea aika toteuttaa se, sanoo Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko.

Pirkanmaan Osuuskaupan hallitus on tehnyt päätöksen ylimääräisestä koko kuukauden kestävästä Bonus tuplana -kampanjasta. Ensi viikolla starttaavassa Kuulolla-äänestyksessä Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajat pääsevät vaikuttamaan siihen, saavatko he koko kuukauden Bonukset tuplana marraskuun vai joulukuun ostoista. Tämä merkitsee sitä, että asiakasomistajille maksetaan Pirkanmaan Osuuskaupan tuloksesta ylimääräisinä Bonuksina yhteensä noin 3 miljoonaa euroa.

– Olemme kulkeneet osuuskauppana pirkanmaalaisten rinnalla 120 vuotta, ja haluamme ottaa asiakasomistajiamme jatkossa entistä tiiviimmin mukaan päätöksentekoon. Kuulolla-äänestys on yksi tapa toteuttaa S olet sinä -ajatusta, Timo pohtii.

 

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko, puh. 010 767 0070, timo.maki-ullakko@sok.fi