Sokos-tavarataloketju ja second hand -muodin verkkokauppa Emmy aloittavat yhteistyön, jonka odotetaan kasvattavan vaatteiden kierrättämistä sekä käytettyjen vaatteiden markkinaa merkittävästi Suomessa. Kaikkiin 20 Sokos-tavarataloon tulee Emmy-myyntilaatikot. Lisäksi Tampereen Sokokselle avautuu Suomessa aivan ainutlaatuinen kestävän muodin kerros, jonne tulee second hand -osasto sekä pukeutumisen ompelu-, korjaus- ja tuunauspalveluja.

(Pääkuvassa Sustinaren luova johtaja Elina Korri sekä Tampereen Sokoksen myyntipäällikkö Tuula Markkula.)

Sokos on Suomessa ensimmäinen tavarataloketju, joka tuo vaatteiden kierrätysmahdollisuuden asiakkaiden ulottuville tällä laajuudella. Suomalaisten vaatekaapeissa lymyää käyttämättömänä rahanarvoisia aarteita. Yhteistyön tavoitteena on pidentää vaatteiden, asusteiden ja jalkineiden käyttöikää ja helpottaa käyttökelpoisten ja hyväkuntoisten vaatteiden kierrättämistä.

Jatkossa kaikissa maan Sokoksissa on mahdollisuus jättää myyntiin tarkoitettuja vaatteita Emmy x Sokos -laatikkoon. Tätä ennen asiakkaan tulee täyttää myyntilähete verkossa osoitteessa emmy.fi.

– Etsimme keinoja vaatteiden arvostuksen kasvattamiseksi, käyttöiän pidentämiseksi ja hoitamiseksi asiakkaalle helpolla tavalla. Tuomalla kestävän kuluttamisen palvelut lähelle arjen asiointia kynnys niiden käyttämiseksi madaltuu. Tätä asiakkaammekin ovat toivoneet, sanoo kehitysjohtaja Päivi Juntunen, S-ryhmän tavaratalo- ja erikoisliikekaupasta.

– Yhteistyö on kiertotaloudellisesti historiallinen. Neljän miljardin euron vaatemarkkinasta käytettyjen osuus on nyt vain 1–2 prosenttia ja arvioimme, että nyt käynnistyvä yhteistyö voi kasvattaa käytettyjen vaatteiden markkinaa jopa 40 prosentilla. Kyse on tähän saakka Suomen suurimmasta käytettyjen vaatteiden markkinan laajentamisoperaatiosta, taustoittaa Emmy Clothing Company Oy:n toimitusjohtaja Timo Huhtamäki.

Jotain aivan uutta Suomessa: tavarataloon vaatteiden korjausta, tuunausta, lähimuotia ja second handia

Sokos Tampereelle avautuu maaliskuun aikana ennennäkemätön kestävän muodin kerros, jossa toimii myös Emmyn ensimmäinen second hand -muodin kivijalkamyymälä. Yli tuhannen tuotteen second hand -osastolla on satsattu erityisesti esillepanoon, jotta eri vaatekokoja, värejä ja tyylejä olisi saatavilla monipuolisesti.

Tampereen Sokokselle on nyt avattu second hand -muodin verkkokauppa Emmyn ensimmäinen kivijalkamyymälä.

Neljänteen kerrokseen rakentuvaan osastokokonaisuuteen tulee aivan uudenlaisia palveluita, kuten Sustinaren tarjoamaa vaatteiden korjausompelua ja kierrätysmateriaalista valmistettua muotia. Myös paikallisten muotisuunnittelijoiden DesignOnTampere-osasto kasvaa. Lisäksi Sokoksen neljänteen kerrokseen tulee hukkatekstiilien keräyspiste.

DesignOnTampere-osastolta saa tamperelaisten huippusuunnittelijoiden vaatteita, asusteita, laukkuja, koruja, keramiikkaa ja lasia. Brändit: Aarrelabel, Leena Hyttinen, Dead Birds & Lion heart, FeelK, Pispala Clothing, FAU, Viona Blu, Nouki, MUKA VA, Kuppitehdas Uoma ja Humbugi.

– Kestävän muodin kerroksemme on aivan uudenlaista Suomessa. Otamme Tampereella nyt tärkeän harppauksen kestävän kuluttamisen saralla yhdessä edelläkävijäkumppaneidemme ja asiakkaidemme kanssa. Meillä isoilla toimijoilla on tärkeä vastuu kehittää ja luoda uudenlaisia kestävän muodin ja kiertotalouden palveluja kohti parempaa huomista, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan palveluliiketoiminnan kehityspäällikkö Mia Häkkinen.

Sustinaren palveluihin tulevat lukeutumaan vaatteiden, jalkineiden ja asusteiden korjaus, huolto, ompelu ja tuunaus. Sustinaren luova johtaja Elina Korri odottaa innolla uuden osaston valmistumista.

Tampereen Sokoksen uusi kestävän muodin kerros avautuu asteittain huhtikuuhun mennessä. Sokoksen ja Emmyn yhteistyötä on tarkoitus syventää jatkossa. Tampereen Sokokselle avautuvasta kestävän muodin kerroksesta kerätään oppeja ja kokemuksia koko tavarataloketjua varten.

Yhteenveto kestävän muodin kerroksen kumppaneista ja palveluista:

Lisätietoja:

Päivi Juntunen, kehitysjohtaja, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan ketjuohjaus, paivi.juntunen(at)sok.fi, puh. puh. 010 768 1023
Mia Häkkinen, Pirkanmaan Osuuskaupan palveluliiketoiminnan kehityspäällikkö, mia.k.hakkinen(at)sok.fi, puh. 010 767 2527
Timo Huhtamäki, Emmy Clothing Company Oy:n toimitusjohtaja, timo(at)emmy.fi, puh. 040 714 0705
Lasse Huuhka, toimitusjohtaja, Sustinare Oy, lasse(at)sustinare.fi, puh. 040 744 2022

Kuvat: Karri Harju.

Tampereen Sokoksen neljännessä kerroksessa toimii myös Kuopus, jonka monipuolinen valikoima kattaa lasten sisä- ja ulkovaatteet, tarvikkeet ja lelut. Myymälän lisäksi Kuopus palvelee verkossa osoitteessa kuopus.fi.

Pirkanmaan Osuuskaupan verollinen myynti nousi viime vuonna ennätykselliseen 1,3 miljardiin euroon ja liikevaihto ensi kertaa osuuskaupan historiassa yli miljardin euron. Toiminnan tulos oli hieman yli 24 miljoonaa euroa. Hyvän myynnin myötä myös Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajille maksetun Bonuksen määrä kipusi viime vuonna kaikkien aikojen korkeimpaan lukuun, 43 miljoonaan euroon. Ennätyksellinen Bonus ja markkinoiden edullisimmat päivittäistavarahinnat toteuttivat osuuskaupan perustehtävää hyvin.

Vuoden 2022 alussa valmistauduimme palaamaan samanlaiseen maailmaan kuin ennen koronaa. Vanhaa, turvallista maailmaa ei kuitenkaan tullut, vaan tapahtui Venäjän hyökkäys Ukrainaan, joka ravisutti elämän perusarvoja Euroopassa. Kaikki tämä heijastui myös Pirkanmaan Osuuskaupan liiketoimintaan. Marraskuussa 2022 inflaatio oli Suomessa 9 prosenttia, ja vuoden 2022 keskimääräinen inflaatiokin tammi-marraskuussa 7 prosenttia. Ruoan ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat viime vuonna keskimäärin noin 11 prosenttia.

Pirkanmaan Osuuskaupan myynti kasvoi vuonna 2022 yhteensä 11 prosenttia edellisvuodesta, eli 130 miljoonaa euroa, kokonaismyynnin ollessa 1,3 miljardia euroa. Kasvusta liikenteen energioista tuli peräti 61 miljoonaa euroa, pääosin polttonesteiden inflaatiosta.

Odotimme ruokakaupan toimialan volyymin olevan viime vuonna negatiivinen. Tämä toteutuikin, kun ruokamyyntiä siirtyi takaisin ravintoloihin. Kallistuneen ruoan vaikutuksesta asiakkaan ruokaan käyttämä raha, eli keskiostos, pysyi samana, mutta ruokakorin sisällä painottuivat edullisemmat vaihtoehdot. Osuuskauppamme päivittäistavarakauppa kasvoi viime vuonna 6 prosenttia. Päivittäistavarakaupan markkinaosuutemme kasvoikin viime vuonna selvästi.

Verkoston ja verkkokaupan kehitystä

Päätimme viime vuonna tilata ruoan verkkokaupan kasvattamiseksi ja tehostamiseksi ensimmäisen automaatioavusteisen keräilykeskuksen. Neuvottelut ja selvitykset keskuksen sijaintipaikasta ovat parhaillaan käynnissä Tampereen kaupunkiseudulla.

Investointeja teimme yhteensä 50 miljoonalla eurolla suurimpina Sastamalan Prisman sekä Niemenrannan S-marketin rakentaminen ja Sokoksen ravintoloiden uudistus. Useissa toimipaikoissa jatkettiin liikeidea- ja miljööuudistuksia ja tehtiin asiakaspalvelua ja energiatehokkuutta parantavia kiinteistö- ja kalustouudistuksia, joilla otetaan askelia kohti S-ryhmän yhteistä hiilinegatiivisuustavoitetta.

Lisäksi teimme päätöksen investoida tulevina vuosina merkittävästi sähköautojen latausverkostoon: ABC-teholatausverkostoa kasvatetaan Pirkanmaalla Osuuskaupan toimipisteiden yhteydessä. Tavoitteena on rakentaa suurteholatausverkosto sekä säilyttää nykyiset peruslatauspisteet.

Pirkanmaan kehityksen puolesta

Edistimme kestävää kuluttamista vahvistamalla lähellä tuotetun ruoan tarjontaa valikoimassa. Osuuskaupassa toimii Suomen ainoa lähiruokalähettiläs, jonka tehtävänä on lisätä aktiivisesti lähituotteiden saatavuutta myymälöissä. Vuoden 2022 aikana valikoimissa oli yhteensä 3 617 lähituotetta 184 paikalliselta tuottajalta.

Pirkanmaan Osuuskauppa haluaa lisäksi mahdollistaa kaikille terveellisen, hyvinvointia edistävän ja ilmastoystävällisen ruokavalion. Tavoitteena on, että vuoden 2030 loppuun mennessä 65 prosenttia myymästämme ruoasta on kasvipohjaista. Mahdollistamme asiakasomistajiemme matkaa kohti kestävää kuluttamista myös investoimalla uusiin, innovatiivisiin palveluratkaisuihin. Esimerkiksi ilmastoystävälliseen ostoskoriin tähtäävää pilotoitavaa S-ravinto-palvelua käyttää jo yli 600 asiakasta, ja loppuvuodesta käynnistetty yhteistyö Swappien kanssa mahdollistaa kuukausittain yli sadan puhelinlaitteen kierrätyksen uudelleenkäytettäväksi.

Hävikin ja tuotetun jätteen vähentäminen on keskeinen tavoite toiminnassamme. Pirkanmaan Osuuskaupan tuottamista jätteistä jo täydet 100 prosenttia menee hyötykäyttöön. Vuoden 2022 aikana hävikkiruokaa lahjoitettiin 179 000 kg kaikkiaan 45 toimipaikasta yhteistyössä 23 paikallisen hyväntekeväisyystoimijan kanssa. Lisäksi tarjoamme asiakkaille kattavat kierrätysmahdollisuudet myymälöiden yhteydessä.

Paikallista hyvinvointia edistimme tarjoamalla kesätyöpaikkoja kaikkiaan 1417 nuorelle sekä 18 vuotta täyttäneelle. Lisäksi loimme polkuja erityistä tukea tarvitsevien työllistymiseen. Vuoden 2022 aikana erityistä tukea tarvitsevia työskenteli osuuskaupassa yhteensä 49, joista 20 vakituisessa työsuhteessa. Lisäksi tuimme Kannustajat-ohjelmamme kautta lasten ja nuorten harrastustoimintaa 72 000 eurolla. Osuuskaupan 120-vuotisjuhlavuoden kunniaksi järjestimme pirkanmaalaisille seitsemäsluokkalaisille Bright Friday -tapahtuman teemalla ”Et ole yksin. Yhdessä olemme enemmän.”

Bonusta maksettiin yli 43 miljoonaa

Bonusta Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajille maksettiin ennätykselliset 43 miljoonaa euroa – kasvua edellisvuoteen oli peräti 7 miljoonaa euroa. Bonuksen kasvusta merkittävä osa tuli poikkeuksellisesti koko joulukuun kestäneestä Bonus tuplana -kampanjasta, jolla Pirkanmaan Osuuskauppa päätti palkita asiakasomistajia tänä vaikeana aikana. Asiakkailla oli mahdollista vaikuttaa Bonus tuplana -kuukauteen Kuulolla-äänestyksen kautta.

Henkilökunnalle bonus erinomaisesta työstä

Pirkanmaan Osuuskaupalla on käytössä koko henkilökuntaa koskeva palkitsemisohjelma, jossa kaupan ja ravintoloiden henkilökunnan on mahdollista saada maksimissaan jopa 2000 euron suoritepalkka tavoitteiden saavuttamisesta. Hyvä viime vuosi mahdollisti tämän maksimipalkkion toimipaikan päästessä tavoitteisiinsa.

Osuuskaupan loppuvuodesta teettämän työyhteisötutkimuksen mukaan työyhteisön tila on hyvä AA+. Ihmiset ensin -kulttuuri on nostettu Pirkanmaan Osuuskaupan tärkeimmäksi kehityssuunnaksi. Kokoaikaiseksi muutettuna henkilöstömäärämme kasvoi viime vuonna 60 henkilöllä, vuoden lopussa henkilöstön määrä oli 3206.

Hallinnon kokoonpano muuttui

Pirkanmaan Osuuskaupan hallitus muuttui, kun professori Hannu Saarijärvi Pirkkalasta jäi hallituksesta pois yhdeksän vuoden hallitusjäsenyyden jälkeen. Hallintoneuvostoon valittiin uusina jäseninä yrittäjä Arja Ylä-Nojonen Virroilta, toimialajohtaja Sami Rantanen Tampereelta ja toimitusjohtaja Marianne Kukko Tampereelta. Hallintoneuvoston puheenjohtajana vuonna 2023 jatkaa hankejohtaja Timo Rajala ja varapuheenjohtajana yrittäjä Tuila Jaatinen.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko, puh. 010 767 0070, timo.maki-ullakko@sok.fi

Ideaparkin ja Lielahden Prismat palvelevat 9.–10.2.2023 kaupanalan lakon vuoksi rajoitetuin aukioloajoin.

Ideaparkin Prisma on auki 9.–10.2. klo 8–12. Ruokatori ja info ovat kiinni.

Lielahden Prisma on auki to 9.2. klo 00–12 ja pe 10.2. klo 8–12. Ruokatori, info, Posti sekä Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki ovat kiinni. Postin, Matkahuollon ja Budbeen automaatit toimivat normaalisti. Ravintolat Hesburger ja Siipiweikot sekä muut Prisma-keskuksen liikkeet palvelevat normaalisti.

Pahoittelemme tästä aiheutuvaa haittaa. Muissa POK:n toimipaikoissa palvelemme normaalisti. Tervetuloa asioimaan!

Prisma Ideapark palvelee lauantaina 11.2. klo 8 alkaen ja Prisma Lielahti klo 7 alkaen.

Paikallinen bonusyhteistyö päättyy Tampereen Sähkölaitoksen ja Pirkanmaan Osuuskaupan välillä Tampereen Sähkölaitoksen päätöksellä. Bonusta kerryttävien uusien sähkösopimusten myyminen asiakasomistajille päättyi jo 11.10.2022 energiakriisin aiheuttaman muuttuneen markkinatilanteen vuoksi.

Muutos vaikuttaa Bonusten kerryttämiseen seuraavasti:

Toistaiseksi voimassa olevat sähkösopimukset

Määräaikaiset sähkösopimukset

Ilokkaanpuiston Wattipankki-sopimukset ja Tarasten Aurinkopuiston aurinkopaneelit

Bonusyhteistyön päättyminen ei vaikuta sopimusten voimassaoloon, voimassa olevien sähkösopimusten hintaan eikä hinnanmääräytymisperusteisiin.

Yhteistyön päättymisen jälkeen minkään Osuuskaupan asiakasomistajille ei kerry Bonusta Tampereen Sähkölaitoksen sähkösopimuksista. Määräaikaisista sopimuksista kertyy kuitenkin Bonusta määräaikaisuuden loppuun asti. Muutos perustuu sopimusehtojen SME 2014 kohtaan 8.6, jonka mukaan myyjä voi muuttaa yksipuolisesti sopimuksen ehtoja, jos muutokseen on erityistä syytä olosuhteiden olennaisen muuttumisen johdosta tai vanhentuneiden sopimus- tai hinnoittelujärjestelyjen uudistamisen takia. Sähkölaitoksen ja Pirkanmaan Osuuskaupan bonusyhteistyön päättyminen on sopimusehtojen mukainen olosuhteen olennainen muutos.

Jos et hyväksy muutosta, sinulla on sopimusehtojen mukaisesti myös oikeus irtisanoa toistaiseksi voimassa oleva sähkön myyntisopimuksesi kahden viikon irtisanomisajalla.

Bonussäännöt löytyvät Tampereen Sähkölaitoksen verkkosivuilta osoitteesta www.sahkolaitos.fi/bonussaannot/

Lisätietoa: sahkolaitos.fi/bonustiedote

Kalevassa sijaitseva kortteliravintola Kivenheitto sulkee ovensa, mutta legendaarisessa ravintolalokaatiossa herkuttelu jatkuu. Kesäkuussa paikalle avataan italialaista ruokaa ja viiniä suurella sydämellä tarjoava La Famiglia.

Lähes 13 vuotta Kalevassa toiminut kortteliravintola Kivenheitto viettää läksiäisiään 26.2. Liikepaikka menee sen jälkeen remonttiin ja avaa kesä-heinäkuussa ovensa rennosta nautiskelusta innostuville. Paikalle avataan pääkaupunkiseudulla suosittu italialainen ravintola La Famiglia.

– Ravintolaruokailun suosio jatkaa kasvuaan, ja ihmiset ostavat yhä suuremman osan aterioistaan ravintoloista. La Famiglian myötä pääsemme vastaamaan asiakastoiveisiin, joissa ruokaravintolalle on ollut tällä liikepaikalla kysyntää. Kalevan ja Tammelan alue kehittyy, ja keskusta siirtyy koko ajan kauemmas keskustasta. Tällainen kehitys tukee ruokaravintolatoimintaa juuri tässä liikepaikassa, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Mikko Hautasaari.

Perheiden ja ystäväseurueiden kiireettömäksi ja kotoisaksi ravintolaksi profiloituvaan La Famigliaan tulee pari sataa asiakaspaikkaa. Ravintola säilyttää suuren, kahteen ilmansuuntaan avautuvan terassinsa, ja tarjoaa sesonkien mukaista, herkullista ruokaa. Lisäksi ravintolaan rakennetaan erillinen viinibaari ja kabinetti, jota voi käyttää juhlien ja kokouksien järjestämiseen.

Uuteen ravintolaan avautuu kaikkiaan noin 15 työpaikkaa, joista ensimmäisenä täytetään ravintolapäällikön ja keittiöpäällikön pestit. Haut alkavat jo tällä viikolla.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Mikko Hautasaari, puh. 010 767 0080, mikko.hautasaari@sok.fi

Kuva: Tero Honkaniemi

Ylöjärven Prisman rakentamiselle saatiin viimeinenkin vihreä valo, kun hankkeelle myönnettiin rakennuslupa ja urakkasopimukset allekirjoitettiin. Kuokat isketään maahan helmikuussa, ja jos rakentaminen etenee suunnitellusti, Prisman avajaisia vietetään syksyllä 2024.

Ylöjärvelle pitkään toivottu Prisma alkaa rakentua kevättalvella. Rakennusvalmistelut aloitetaan helmikuussa, ja varsinaiset työt alkavat maaliskuussa. Prisman arkkitehtisuunnittelusta vastaa Arkkitehtitoimisto Q’ark Oy, ja pääurakoitsijaksi valittiin Skanska Talonrakennus Oy.

Prisma toteutetaan nykyisen S-marketin laajennuksena siten, että rakennus kasvaa noin 3 500 neliömetristä 9 500 neliömetriin. Rakentaminen aloitetaan uudisosasta, joka käsittää myös myymälätilojen alle sijoittuvan pysäköintihallin. Pysäköintihalliin tulee 168 autopaikkaa ja sen pinta-ala on 4 700 neliömetriä. Ajoyhteys halliin tulee rakennuksen eteläpuolelle rakennettavalta uudelta Oksasentieltä.

Prisma tuo ylöjärveläisten saataville markkinan edullisimman ruokakorin, jossa paino on kotimaisuudessa ja paikallisuudessa. Hypermarketin yhteyteen saadaan kumppaneiden ja vuokralaisten myötä myös uusia arjen palveluita ja ravintoloita. Näistä Hesburger ja Prisma parturi-kampaamo ovat jo vahvistuneet, ja lisää paljastuksia tehdään pitkin matkaa.

S-market palvelee asiakkaita koko laajennushankkeen ajan. Asiakkaat pääsevät jättämään toiveitaan uudelle kaupalle ensi syksynä.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan Prisma-ketjujohtaja Karlos Kotkas, puh. 010 767 2520, karlos.kotkas@sok.fi

Pirkanmaan 34. Sale-myymälä avataan 1. helmikuuta hervantajärveläisten omaksi lähikaupaksi. Makkarajärventien energiatehokkaassa myymälässä on pätevän valikoiman lisäksi arjen palvelut paistopisteestä take away -tiskiin.

Raitiotien päätepysäkin ympärille rakentunut Hervantajärven kaupunginosa saa lähikauppansa, kun Sale avataan kerrostalon kivijalkaan. Myymälän myötä helpompi arki on alueen asukkaiden saatavilla maanantaista perjantaihin klo 7–23, lauantaisin klo 8–23 ja sunnuntaisin klo 9–23.

Naapuruus on olennainen osa Sale-ketjun identiteettiä, sillä Sale on aina asiakasta lähellä. Sale-myymälöiden pyöreistä valokylteistä voikin bongata oman lähikaupan uniikin paikallistunnuksen, joka kertoo alueen tarinaa persoonallisesti, rennosti ja ripauksella huumoria.

– Pirkanmaan Sale-tunnusten kuvaideat ovat peräisin kunkin Salen henkilökunnalta. Hervantajärven Salen tunnukseen valikoitui luonnollisesti ratikka, hymyilee Pirkanmaan Osuuskaupan Sale-ryhmäpäällikkö Heidi Keva.

Töihin Hervantajärven Saleen haki lähes sata henkilöä.

Vihreää vieressä, vihreää mielessä

Myymälän energiaratkaisut tukevat S-ryhmän vuodelle 2025 asetettua hiilinegatiivisuustavoitetta.

Kaupan kylmälaitoksen lauhdelämpöä voidaan hyödyntää kerrostalon asuntojen lämmityksessä yhdessä kiinteistön maalämpöjärjestelmän kanssa. Maaperään voidaan varastoida kesällä lauhdelämpöenergiaa sen sijaan, että se hukattaisiin ulkoilmaan.

Luonto on Salea lähellä myös aivan konkreettisesti. Lähin nuotiopaikka ja uimarannat sijaitsevat vajaan kilometrin päässä, ja läheiseltä luontopolulta eväsretkeilijöillä on helppo yhteys Birgitan polulle.

– Uskoisin, että kuumimpaan retkeilyaikaan Salen ovi käy tiheään. Pidämme kaupassa ajankohtaista mukaan otettavan ruoan ja herkkujen valikoimaa, jotta asiakas voi keskittyä olennaiseen, Heidi sanoo.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan Sale-ryhmäpäällikkö Heidi Keva, puh. 010 767 2592, heidi.keva@sok.fi

Alkuperäisestä aikataulusta venynyt S-market-avaus on jo hyvän askeleen lähempänä, kun kaupparakennus on saavuttanut harjakorkeuden. Uuden kaupan työntekijöiden rekrytointi on pian käynnistymässä.

Hämeenkyrönväylän varrella Tippavaarassa vietetään tänään uuden S-marketin harjannostajaisia. Avajaispäivän tähtäin on tällä hetkellä kesäkuun alussa.

– Valitettavasti maailman tilanne vaikutti hankkeen aikatauluun siten, että myöhästyimme alkuperäisestä suunnitelmastamme avata jo joulukauppaan 2022. Hankkeen harmillinen viivästyminen tarjoaa meille kuitenkin lisäaikaa ja mahdollisuuden käydä vuoropuhelua tulevien asiakkaidemme kanssa, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan S-marketien ryhmäpäällikkö Sami Hieta-aro.

S-market Tippavaara on käynnistänyt tammikuun alussa sähköisen kyselyn, jossa asiakkaat voivat jättää valikoimaan ja palveluun liittyviä toiveitaan uudelle kaupalle. Tippavaaran S-marketiin tulee kattava, edullisen hintatason valikoima, jota terästetään paikallisella omaleimaisuudella ja asiakastoiveilla. Asiakaskysely on lähetetty niille kaupan vaikutusalueella asuville ja asioiville, joiden sähköpostiosoite löytyy Pirkanmaan Osuuskaupan asiakastiedoista.

Rekrytointi käynnistyy helmikuussa

Henkilökunnan rekrytoiminen upouuteen S-marketiin alkaa helmikuun lopussa. Tehtävät ovat monipuolisia ja muiden alueella palvelevien S-kauppojen kanssa tehtävä yhteistyö mahdollistaa työn ja vapaa-ajan yhteensovittamisen mahdollisimman hyvin.

­­- Alueen sydämellinen kolmikko Sale Kyröskoski, S-market Hämeenkyrö ja S-market Tippavaara oheispalveluineen palvelee asiakkaita yhdessä ja on keskittäjälle hyödyllinen yhtälö. Sen lisäksi se tarjoaa myös työntekijöille mahdollisuuden sekä kehittää osaamistaan että räätälöidä työtä omaan elämäntilanteeseen sopivaksi. Käytännössä pyrimme siihen, että vuoroja voisi ottaa kaikista kolmesta toimipaikasta, Sami avaa.

S-marketin lisäksi uuteen kaupparakennukseen tulee liiketila Pirkanmaan Osuuskaupan Hesburgerille drive-in-kaistoineen. Rakennuksessa on myös varaus kokonaisuuden täydentämiselle muilla palveluilla. Lisäksi marketin yhteyteen nousee sähköautojen latauspisteitä sekä uusi ABC-autopesuhalli ja ABC-automaattiasema.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan ryhmäpäällikkö Sami Hieta-aro, sami.hieta-aro@sok.fi, puh. 010 767 0085

www.pokrekry.fi

Pirkanmaan Osuuskaupan pitkäaikainen toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko jää vuonna 2023 syksyllä pois tehtävästään. Timo on tullut työssään tunnetuksi etenkin tarkkanäköisenä ja ihmisläheisenä kulttuurin uudistajana. 

Nyt kuusitoista vuotta Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtajana työskennellyt Timo Mäki-Ullakko aloitti S-ryhmän kaupallisessa kenttäkoulutuksessa vuonna 1987 ja toimi sen jälkeen vuoteen 2006 saakka erilaisissa tehtävissä ryhmän sisällä.  

Timon uran alkuvaiheeseen osui Suomen 80-luvun nousukausi ja sitä seurannut 90-luvun lama, ja hän pääsi näkemään aitiopaikalta, miten S-ryhmä lähti laman juurilta nousuun. 

– Tämän päivän osuuskaupat ovat hyvin erilaisia yrityksiä kuin 90-luvun alun osuuskaupat. Ruokakaupan markkinaosuus oli meillä pieni, omat pääomat osuuskaupoissa olivat tuskin plussalla. Isoista kaupungeista puuttuivat osuuskaupan myymälät. Onneksi polku ja yhteys asiakasomistajaan löytyi silloin, Timo kertoo. 

Lisää nousuja ja laskuja seurasi. 2000-luvulla Suomessa elettiin uutta nousukautta, ja Timo pääsi aloittamaan Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtajana vuonna 2007 – hieman ennen kuin Suomi notkahti rahoituskriisin aiheuttamaan taantumaan. 

Turbulensseista huolimatta Pirkanmaan Osuuskaupan ruokakaupan markkinaosuudessa nähtiin Timon toimitusjohtajakaudella roima nousu: vuonna 2006 markkinaosuus oli 33 prosenttia, kun vuoden 2022 lopussa se oli jo 45 prosenttia. 

Valta työntekijöille 

Pirkanmaan Osuuskaupan työntekijöille päin Timo on näkynyt yrityksen toimintakulttuurin uudistajana ja toiminnan kasvattajana, joka on antanut valtaa rohkeasti henkilökunnan käsiin. 

– Maailman muutos nopeutui 2010-luvulla hurjasti. Yritystämme johdettiin silloin vahvasti toimintaohjeisiin perustuen, eikä sellainen yritys pärjää nopeassa muutoksessa. Päätimme antaa henkilökunnallemme vapauden ja vastuun ratkaista asiakaskohtaamisia arkijärjellä, tavoitteena sydänteot ja loistava asiakaskokemus, Timo kertoo. 

Tänä päivänä Pirkanmaan Osuuskauppa on myynniltään 1,2 miljardin euron nykyaikainen monitoimialayritys, jonka menestyminen perustuu laajasti koko henkilökunnan osaamiseen ja innostukseen. Yli 213 000 asiakasomistajaa ja 3 000 työntekijää muodostavat yhteisön, joka rakentaa yhdessä helppoutta ja hyvinvointia pirkanmaalaisille. 

Kuuma markkina-alue luotsattavaksi 

Pirkanmaan Osuuskaupassa yhteensä 22 vuotta työskennellyttä Timoa on pitänyt Pirkanmaalla etenkin alueen kiinnostavuus. Tampereen seutua pidetään tällä hetkellä yhtenä Suomen mielenkiintoisimmista ja kasvavimmista alueista. Se on pitänyt toimitusjohtajan vuosien mittaan hereillä ja mahdollistanut työssä uuden oppimista.

– Elämässä on vaiheita, ja toimitusjohtajuus on ollut yksi hieno vaihe elämässäni ja urallani. Toimitusjohtajan työ on myös haastavaa, ja nyt koen, että minun on aika hakea uutta vaihdetta elämääni, Timo avaa. 

Pirkanmaan Osuuskaupan uuden toimitusjohtajan haku käynnistyy 15.1.2023. 

Lisätietoja: 

Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko, puh. 010 767 0070, timo.maki-ullakko@sok.fi  

Pirkanmaan Osuuskaupan hallintoneuvoston puheenjohtaja Timo Rajala, puh. 040 174 1205, timo.r.rajala@sok.fi  

Nopeasti muuttuva maailma on kirittänyt Pirkanmaan Osuuskauppaa etsimään uusia keinoja toteuttaa osuustoiminnan ydinajatusta. Osuustoiminnan ideasta ja tulevaisuuden kuluttajan muotokuvasta on rakentunut resepti kumppanuusmalliin. Uudistumisen ansiosta 120-vuotias Pirkanmaan Osuuskauppa on nyt haluttu yhteistyökumppani ja yksi The Most Startup Friendly Company in Finland -kilpailun finalisteista.

Tuhannet Pirkanmaan Osuuskaupan asiakkaat pääsivät kertomaan viime vuonna, mitä hyvinvointi tarkoittaa heille. Muun muassa tämän kyselyn pohjalta Osuuskauppa alkoi muokata toimintaansa vastaamaan entistä paremmin nykyasiakkaan hyvinvointia ja helppoutta koskeviin odotuksiin.

– 120-vuotiaskin voi olla ketterä ja vastata terävästi megatrendeihin. Emme voi kuitenkaan tehdä kaikkea yksin, vaan solmimme erilaisia kumppanuuksia eri toimialueille. Pirkanmaan Osuuskaupan historiassa on tehty vahva pohjatyö ja luotu laaja toimipaikkaverkosto, joka kasvaa tulevinakin vuosina. Tämä mahdollistaa meille nyt uudenlaisen tavan kehittää palvelujamme ja tarjota alustaa monenlaisille kumppaneille, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko.

Asiakkaille kumppanuudet näkyvät muun muassa yhteistyönä start‑upien ja innovaattoreiden kanssa sekä ruokakauppojen grocerant-kumppanuuksina. Näistä tuoreimpia esimerkkejä ovat käytettyjä puhelimia myyvä Swappie ja tamperelainen siipiravintola Siipiweikot.

Kokeiluja ja skaalaamista

Parin vuoden aikana yhteistyöneuvotteluja on käyty yli viidenkymmenen uuden kumppaniehdokkaan kanssa, joista noin kymmenen kanssa yhteistyö on viety päätyyn asti asiakkaiden saataville. Kokeileminen puolin ja toisin on yksi kumppanuusyhteistöiden kantavista ajatuksista. Kokeilemiseen kuuluu yhteistyön kehittäminen asiakkaan tarpeita vastaavaksi.

– Kokeilemalla kumppanuustoimintamme kehittyy ja etsii uomaansa. Aina yhteistyöt eivät syystä tai toisesta onnistu odotusten mukaisesti, ja silloin meidän on osattava päästää irti. Jos kumppanille ei löydy kasvupolkua meidän alustaltamme, haluamme mahdollistaa heidän kehittymisensä ja polkunsa jossain muualla, sanoo kumppanuusmallia Pirkanmaan Osuuskaupalle muovannut palveluliiketoiminnan kehityspäällikkö Mia Häkkinen.

Uuden kumppanin palveluita pilotoidaan yleensä ensin yhdessä tai muutamassa Pirkanmaan Osuuskaupan toimipaikassa. Jos kysyntä ja tarjonta kohtaavat, kumppanille voi avautua mahdollisuus tarjota palvelujaan laajemmin POK:n yli sadassa toimipaikassa sekä digitaalisesti. Pirkanmaan Osuuskaupan kautta tie voi puolestaan aueta valtakunnallisesti koko S-ryhmään.

Yhteistyöpaletti on värikäs mutta harkittu

Pirkanmaan Osuuskauppa kutsuttiin tänä vuonna mukaan The Most Startup Friendly Company in Finland -kilpailuun. Kilpailussa painotetaan osallistujayritysten merkittävää kehittymistä ja kunnianhimoista otetta start-up-yhteistöissä sekä kumppanuuksien laatua ja innovatiivisuutta. Kilpailun voittaja ratkeaa joulukuussa.

– Tampereen kaupunkiseudun tilanne tarjoaa tekemisellemme kiintoisan kulman. Pirkanmaan alue kasvaa nyt voimakkaimmin koko Suomessa, ja kehittymisen tahti on ollut viime aikoina hurja. Se luo hyvän pohjan sille, että alueella on monella alalla vireää ja uudenlaista yritystoimintaa, jopa maailmanluokan tekijöitä, jotka voivat hyötyä yhteistyöstä kanssamme, kertoo toimialajohtaja Ville Jylhä.

Kumppanuuksien kautta asiakkaat hyötyvät elämää helpottavista ja hyvinvointia luovista palveluista ja digisovelluksista, kestävää kehitystä mahdollistavista tuotepalveluista sekä ravintolakumppanuuksista kaupan sisällä. Lähituottajayhteistyöhön panostetaan jatkuvasti esimerkiksi auttamalla uusia lähituotteita kauppojen hyllyille koko Pirkanmaalla. Kivijalkaruokakaupat tarjoavat hyvän asiakasvirran ja vuokrattavia liiketiloja paikallisille yrityksille ja yrittäjille sujuvoittaen ihmisten arkea.

– Hyvän yhteistyön salaisuus on tunnistetun ongelman ratkaiseminen yhdessä tai kumppanimme uuden idean kehittäminen sekä yhteistyön rakentaminen win-win-win-periaatteelle, Ville summaa.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskauppa, toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko, puh. 010 767 0070, timo.maki‑ullakko@sok.fi

Pirkanmaan Osuuskauppa, toimialajohtaja Ville Jylhä, puh. 010 767 0079, ville.jylha@sok.fi

Pirkanmaan Osuuskauppa, palveluliiketoiminnan kehityspäällikkö Mia Häkkinen, puh. 010 767 2527, mia.k.hakkinen@sok.fi

https://pirkanmaanosuuskauppa.fi/yrityksille/

Kuva: Palveluliiketoiminnan kehityspäällikkö Mia Häkkinen luotsaa Pirkanmaan Osuuskaupan B2B-yhteistöitä.