Kaupan ala imaisi Joonas Mäkisen mukaansa jo lukioikäisenä. Nyt Pispalan ja Haukiluoman Salejen myymäläpäällikkönä hän pääsee kannustamaan myös tiimiläisiään kohti omia haaveita. Työn rinnalla kulkenut musiikkiharrastus otti harppauksen kohti uusia mahdollisuuksia, kun Joonas lauloi itsensä yleisön sydämiin The Voice of Finland -ohjelmassa alkuvuodesta 2021.

Joonaksen sykähdyttävä tulkinta Black Chandelier -kappaleesta sai kaikkien neljän tähtituomarin tuolit kääntymään The Voice of Finlandin Ääni ratkaisee -osiossa. Siitä alkoi upea matka, joka päättyi täpärästi vasta juuri ennen livelähetyksiä, kun hän jäi kolmanneksi Comeback Stage -osiossa.

Joonas haki ohjelmaan ensimmäisen kerran jo muutama vuosi sitten ja saikin kutsun koelauluihin. Silloin osallistuminen jäi ulkomaan reissun takia väliin, mutta ajatus jäi kummittelemaan takaraivoon. Kun syksyllä 2020 tuli vastaan mainos uudesta kaudesta, Joonas teki päätöksen nopeasti.

– Työssä eteneminen, opinnot, kolme lasta ja omakotitalo oli yhdistelmä, joka vei pitkään kaiken ajan. Vihdoin elämässä tuntui olevan sellaista väljyyttä, että aika osallistumiselle oli oikea. Esimieskin kannusti ja auttoi järjestämään töiden aikataulut. Tämä oli kuitenkin ainutlaatuinen tilaisuus elämässä, mutta työpäiviä tulee vielä tuhansia, Joonas naurahtaa.

Tosissaan muttei vakavissaan – niin säilyy ilo ja luovuus töissä ja vapaalla

Joonas näkee esiintymisessä ja esimiestyössä paljon samaa. Kun omaan tekemiseensä uskoo, vakuuttavuus ja hyvä fiilis hehkuu myös ympärille.

– Laulamisessa oma tulkinta ja eleet vaikuttavat siihen, miten biisi uppoaa ihmisiin. Esimiestyössä kaupassa tilanne on ihan sama. Kun itse pidän jotakin asiaa hyvänä ja tärkeänä, tehtäväni on viestiä siitä työporukalle samalla aidolla innostuksella ja vakuuttavuudella. Niin viesti menee uskottavasti läpi ja ihmisten on helppo sitoutua yhteiseen tekemiseen, Joonas miettii.

Tosissaan muttei vakavissaan – niin Joonas pyrkii toimimaan sekä työssä että musiikissa. Mistä tahansa tekemisestä katoaa ilo ja luovuus, jos väkisin puurtaa ja puristaa.

– Töissä olen varsin räväkkä persoona. Minulle on tärkeää puhua asioista suoraan ja niiden oikeilla nimillä. Asioita ei peitellä tai käännellä, ja vähän ikävämmätkin hommat tulee kohdata ja hoitaa. Toisaalta pyrin aina menemään pilke silmäkulmassa ja suhtautumaan tilanteisiin iloisella otteella, Joonas kertoo filosofiastaan.

Riittävä vastuu ja sen jakaminen tekevät työstä mielekästä

Toijalan S-marketista uransa aloittanut Joonas on vuosien varrella tehnyt kaupan töitä monissa rooleissa aina tuote-
ryhmävastaavasta apulaismarketpäällikköön. Nykyinen myymäläpäällikön tehtävä on Joonakselle juuri passeli. Hän pääsee kohtaamaan ihmisiä ja toisaalta saa myös kantaa vastuuta.

– Työn merkityksellisyys tulee siitä, että tunnen työni tärkeäksi. Koen vahvasti, että työlläni on suora vaikutus omien tiimiläisten elämään, niin työelämään kuin muuhunkin elämään, Joonas sanoo.

Kahden myymälän päällikkönä vastuuta ja vauhtia riittää. Siinä voisi helposti mennä pää pyörälle ja kädet loppua kesken. Joonas on kuitenkin oivaltanut jotakin oleellista vastuusta, mikä on tuonut työhön rentoutta.

– Jos ottaisin kaikki myymälöiden asiat omalle sydämelleni, varmasti työ kävisi raskaaksi. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että vastuuta kannattaa jakaa muulle työporukalle. On hienoa päästä seuraamaan, miten ihmiset ottavat uusia asioita haltuun, kun heille antaa tilaisuuden, Joonas iloitsee.

Työt sujuvat asiakkaiden kehujen ja nimmarin kirjoittamisen lomassa

Kun päivässä on kymmeniä tai jopa satoja asiakaskohtaamisia, väistämättä osa kaupassa kävijöistä noteeraa televisiosta tutun tyypin hyllyjen välissä.

– Koronamaskin takaa kasvoja ei näy, mutta usein asiakkaat silti tunnistavat minut kaupassa. Moni kehuu hienoa ja persoonallista ääntä ja hyviä esityksiä. Myös kotikylällä Toijalassa ihmiset ovat seuranneet matkaani ja eläneet hengessä mukana, kertoo Joonas.

Maaliskuussa tuli sekin päivä, kun Joonas sai ensimmäistä kertaa kirjoittaa nimmarin asiakkaalle. Näpsäisipä rouva puhelimellaan fanikuvankin muistoksi.

Unelmat toteutuvat vain itseään kuuntelemalla

Joonas itse on löytänyt unelmatyönsä, ja rinnalla kulkee musiikki rakkaana harrastuksena. Hänen viestinsä muille unelmiaan tavoitteleville on yksinkertainen ja selkeä.

– Aina pitää tehdä ja tavoitella niitä asioita, joita itse haluaa. Jos tekee elämänvalintoja yleisen hyväksynnän tai jonkun muun tahdon mukaan, se ei ole pidemmän päälle mielekästä. Kaikilla pitäisi olla työ tai tehtävä, johon on mukava mennä joka päivä, Joonas toivoo.

Pirkanmaan Osuuskauppaa Joonas kehaisee työnantajana. Työmahdollisuuksien kirjo ja kannustava esimiestyö takaavat sen, että pääsee seuraamaan erilaisia uratoiveita ja työ joustaa elämäntilanteen mukaan.

– Meillä osuuskauppalaisilla on aina ollut tilaa kehittyä siihen suuntaan, mihin elämässä haluamme mennä. Esimerkiksi itselläni on ollut halua vaihtaa paikkaa, ottaa enemmän vastuuta ja olla parempi versio itsestäni. Siihen minulle on annettu mahdollisuus, Joonas kiittelee.

Tampereen virallisten kaupunkipyörien, Sale-pyörien, kausi polkaistaan tänään käyntiin, kun 200 ensimmäistä kulkupeliä viedään keskusta-alueen kaupunkipyöräasemille. Kun Tampereen kaupunkipyörät -sovellus on ladattavissa omassa sovelluskaupassa, pyörän voi ottaa käyttöön.

– Sovellus pitäisi löytyä Google Playsta ja App Storesta viimeistään perjantaina, mutta pieniä käyttäjäkohtaisia näkyvyyseroja voi ilmetä. Olemme iloisia saadessamme kaupunkipyörät juhannukseksi liikenteeseen. Pienestä viivästyksestä huolimatta uskon, että Tampereella on edessä pitkä ja aurinkoinen pyöräilykesä, Nyssen joukkoliikennejohtaja Mika Periviita sanoo.

Kaupunkipyöräjärjestelmän kehittäminen jatkuu käyttöönoton jälkeenkin. Jos pyörän käyttöönotossa tai palautuksessa esiintyy häiriöitä, kannattaa toimintoa kokeilla uudestaan. Palautteiden perusteella järjestelmää parannetaan pyöräilykauden edetessä.

Alkuvaiheessa kaupunkipyöräverkostossa on noin 200 pyörää ja 25 pyöräasemaa keskustan alueella. Loput 500 pyörää ja 45 asemaa otetaan käyttöön vaiheittain heinäkuun aikana.

Satulan selkään sovelluksella 

Palvelun käyttöä varten ladataan sovellus, jolla rekisteröidytään kaupunkipyörien käyttäjäksi ja jolla maksetaan pyörän käytöstä. Käyttöoikeuden voi ostaa päiväksi (5 euroa), viikoksi (10 euroa) tai koko kaudeksi lokakuun loppuun asti (25 euroa).

Sovelluksessa näkyvät helposti kaikki käytössä olevat kaupunkipyöräasemat sekä vapaana olevat pyörät. Kaupunkipyörä otetaan käyttöön skannaamalla pyörän lukossa oleva QR-koodi sovelluksen avulla. Käytön jälkeen kaupunkipyörä palautetaan ja lukitaan mille tahansa käytössä olevalle asemalle ja palautus kuitataan sovellukseen.

Kaikkiin käyttöoikeusjaksoihin sisältyy rajaton määrä 30 minuutin pyörämatkoja. Pienestä lisämaksusta voi reissata kerralla pidempäänkin, kuitenkin enintään viisi tuntia.

Vaivatonta ja tyylikästä liikkumista

Kaupunkipyörät ovat helppokäyttöisiä: niissä on kolme vaihdetta, käsijarrut sekä valot edessä ja takana. Lisäksi pyörissä on etukori pienille matkatavaroille, säädettävä satula ja soittokello.

Kaupunkipyörät tunnistaa lähikauppa Salen vastikään uudistuneesta, hillitystä ja raikkaasta värimaailmasta. Pyörien ulkoasun lisäksi yhtenäinen visuaalinen ilme ulottuu pyöräasemiin ja palvelun sovellukseen. Pirkanmaan Osuuskauppa on Sale-brändillään Tampereen kaupunkipyöräjärjestelmän brändäys-, markkinointi- ja mainoskumppani.

Ylläpitotiimi pitää kaupunkipyörät ajokunnossa

Kaupunkipyörien asiakaspalvelusta, ylläpidosta ja huollosta huolehtii Tampereen Sarka Oy. Ylläpitotiimi myös seuraa kaupunkipyörien saatavuutta kaupunkipyöräasemilla ja tarvittaessa siirtää pyöriä asemalta toiselle.

Jotta yhteiskäyttöpyörät pysyvät hyvässä kunnossa ja seuraavankin käyttäjän on mukava ottaa pyörä ajoon, käyttäjiltä toivotaan vastuullista toimintaa. Pienistäkin ongelmista ja vioista kannattaa raportoida asiakaspalveluun, jotta kaupunkipyörät saadaan pidettyä mahdollisimman hyvässä kunnossa.

Kaupunkipyöräkautta juhlistavaa Sale-pyörä-päivää vietetään Tampereen keskustassa lauantaina 28.8. klo 15 alkaen. Lue lisää koko perheen ilmaistapahtumasta osoitteessa www.salepyora.fi.

 

Lisätietoja:

Tampereen kaupungin joukkoliikennejohtaja Mika Periviita  puh. 050 326 7007, mika.periviita@tampere.fi

Pirkanmaan Osuuskaupan Sale-ketjujohtaja Asta Haapanen puh. 010 767 2891, asta.haapanen@sok.fi

Tampereen virallisten kaupunkipyörien, Sale-pyörien, toimituksessa on ollut viivettä ja haasteita johtuen rahtiliikenteen maailmanlaajuisista ongelmista. Tavoitteena on, että pyörät saadaan tamperelaisten käyttöön ensi viikosta alkaen.

– Tilanne on todella valitettava, ja seuraamme toimitusketjun viestejä päivittäin. Kun kaupunkipyörät Tampereelle saadaan, niin ne otetaan käyttöön mahdollisimman pikaisesti, lupaa Nyssen joukkoliikennejohtaja Mika Periviita.

Pyörät voi ottaa ajoon, kun Tampereen kaupunkipyörät -sovellus on ladattavissa ja pyörät ovat telineissä kaupunkipyöräasemilla. Alkuvaiheessa verkostossa on noin 200 kaupunkipyörää ja 25 kaupunkipyöräasemaa, loput pyörät ja asemat otetaan käyttöön vaiheittain kesä–heinäkuun aikana.

Näin ollen kesäkuun alkuun suunniteltu lanseeraustapahtuma vaihtuu lauantaina 28.8. järjestettävään Sale-pyörä-päivään, jota vietetään kaupunkipyöräkauden aloitusajankohdasta riippumatta. Tapahtuman alkuperäinen ohjelma ja sijainti säilyvät ennallaan.

Tapahtumapaikkana on Commercen talon edustalla sijaitseva Jugendtori. Sale-pyörä-päivä näkyy ja kuuluu myös verkossa – ohjelmaa pääsee seuraamaan etäyhteyksin Pirkanmaan Osuuskaupan Facebook-livessä.

Liity Sale-pyörä-päivän tapahtumaan Facebookissa!

SALE-PYÖRÄ-PÄIVÄ JUGENDTORILLA LAUANTAINA 28.8.

klo 15.00 // Tapahtuman avaus
klo 15.10 // Miro Mantere esittää: musiikkia Sale-pyörillä
klo 15.20 // Pyöränkellon soittamisen epävirallinen maailmanennätys
klo 16.30 // Motoriikka-Miikka taituroi Sale-pyörällä
klo 17.00 // Näin Sale-pyörä toimii
klo 17.30 // Miro Mantere esittää: musiikkia Sale-pyörillä
klo 18.00 // Näin Sale-pyörä toimii
klo 18.30 // Motoriikka-Miikka taituroi Sale-pyörällä
klo 20.00 // Sale-pyörän stunt Näsinneulasta – seuraa livestriimiä tapahtuman jättinäytöltä tai Pirkanmaan Osuuskaupan Facebookissa!

Tapahtumassa onnenpyörä ja ilmapallojen jakoa!

Tamperelaiset saavat kaupungin joukkoliikenneverkoston uusimman jäsenen, Sale-pyörän, käyttöön maanantaina 7.6., kun kulkupeli lanseerataan Keskustorin tuntumassa järjestettävässä tapahtumassa. Sale-pyörät lasketaan kaduille hieman ennakoitua aikaisemmin, sillä lanseerauksen arvioitiin alun perin menevän lähemmäs juhannusta. Lanseerauspäivä on samalla ensimmäinen virallinen Sale-pyörä-päivä, jota vietetään jatkossa vuosittain.

Sale-pyörää päästään polkemaan Tampereella jo kesäkuun toisella viikolla, jolloin yhteensä 200 pyörää saapuu helpottamaan keskustassa ja keskustan tuntumassa liikkumista. Kaupunkipyörien infrastruktuuri on nyt valmiina, joten pyöriä ei tarvitse pidätellä tallissa pidempään. Palvelu täydentyy lopuilla 500 pyörällä vaiheittain heinäkuun aikana.

– Olemme iloisia, että saamme kaupunkipyörät käyttöön jo kesän alussa, vaikkei pyöräverkosto olekaan toimitusvaikeuksista johtuen täydessä laajuudessaan lanseerauspäivänä. Alkuun käytössä ovat keskustan pyöräasemat ja niitä otetaan käyttöön lisää sitä mukaa kun pyörien määrä kasvaa, Tampereen kaupungin joukkoliikennejohtaja Mika Periviita kertoo.

Lanseerauksen yhteydessä käyttöön otetaan keskustassa ja sen tuntumassa sijaitsevat kaupunkipyöräasemat. Asemaverkosto laajenee täyteen kapasiteettiinsa vaiheittain kesä–heinäkuun aikana.

Tyylikkäästi satulassa ja ostoksilla

Kesäkaduilla Sale-pyörän tunnistaa hillityn vaaleasta värityksestä, ja Sale-brändi näkyy muun muassa pyörän rungon ja korin teippauksissa. Sale-ilme ei ole aivan yhtä räiskyvä kuin mihin myymälöissä on totuttu.

– Valittu linja johtuu siitä, että Pirkanmaan kaikki Salet uudistuvat tämän vuoden aikana miljööltään entistä harmonisemmiksi. Kaupunkialueella esimerkkeinä uudistuksesta ovat keväällä remontoidut Hatanpään ja Amurin Salet. Samaa hyvää fiilistä haluttiin myös kaupunkipyörien ulkoasuun, Sale-ketjujohtaja Asta Haapanen Pirkanmaan Osuuskaupalta kuvailee.

Tampereen kaupunki valitsi Pirkanmaan Osuuskaupan huhtikuussa Tampereen kaupunkipyöräjärjestelmän brändäys-, markkinointi- ja mainoskumppaniksi, ja Sale-brändi valikoitui kaupunkipyörien visuaaliseksi kärjeksi nopeutensa ja helppoutensa vuoksi. Pyörien ulkoasun lisäksi Sale-brändi näkyy yhtenäisesti pyöräasemissa ja Tampereen kaupunkipyörät -sovelluksessa, jolla pyöräilijä ottaa kaupunkipyörän käyttöön.

Ensimmäistä Sale-pyörä-päivää vietetään näyttävin menoin

Sale-pyörät lanseerataan 7.6. Jugendtorilla Commercen talon edustalla järjestettävässä tapahtumassa, joka näkyy ja kuuluu myös verkossa – ohjelmaa pääsee seuraamaan etäyhteyksin Pirkanmaan Osuuskaupan Facebook-livessä. Pyörät taipuvat tapahtumassa moneen maailmanennätysyrityksestä stomp-esitykseen.

Päivän aikana nähdään myös Sale-pyörällä Näsinneulasta tehtävä stunt, joka striimataan suorana Jugendtorin jättiscreenille ja Facebook-liveen.

Tapahtumassa annetaan henkilökohtaista opastusta kaupunkipyörien käyttöön, ja Tampereen kaupunkipyörät -sovelluksen ladanneille on luvassa päivän mittaan pieniä palkintoja. Koko lanseerauspäivän ohjelma aikatauluineen päivittyy toukokuun aikana osoitteeseen www.pirkanmaanosuuskauppa.fi/salepyora sekä Pirkanmaan Osuuskaupan Facebook-tililtä löytyvään tapahtumaan.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan Sale-ketjujohtaja Asta Haapanen, puh. 010 767 2891, asta.haapanen@sok.fi

Tampereen kaupungin joukkoliikennejohtaja Mika Periviita, puh. 050 326 7007, mika.periviita@tampere.fi

Pirkanmaan Osuuskauppa tarkoittaa ruokaa, palveluita ja loistavia asiakaskokemuksia. Meidät omistaa 207 000 asiakasomistajaa. Osuuskauppana tavoitteemme on luoda asiakkaillemme helpompia hetkiä ja lisätä hyvinvointia. Annamme toimintamme hyödyn asiakasomistajille edullisimpina hintoina, palkitsemisena ja vastuullisesti rakennetuilla, laadukkailla palveluilla yli sadassa liikepaikassa ja verkossa 3 000 työntekijän voimin.

Nysse vastaa Tampereen seudun joukkoliikennepalvelun järjestämisestä. Tampereen kaupunkipyöräpalvelu tulee osaksi Nyssen liikenneperhettä. Lisätietoja kaupunkipyörien käytöstä kevään aikana nysse.fi.

Tampereen kaupunki – Kaupunkiympäristön palvelualue vastaa kaupunkipyöräjärjestelmän suunnittelusta ja kehittämisestä. Kaupunkipyöräjärjestelmää kehitetään kestävän liikkumisen toimenpiteenä osana Hiilineutraali Tampere 2030 -tiekarttaa.

 

Kuvat: Pasi Tiitola

Tampereen kaupunki on valinnut Pirkanmaan Osuuskaupan Tampereen kaupunkipyöräjärjestelmän brändäys-, markkinointi- ja mainoskumppaniksi. Lähikauppa Salen väreissä viilettävien pyörien ensimmäinen kausi on tarkoitus polkaista käyntiin ennen juhannusta. Aluksi noin 700 kaupunkipyörää kattava verkosto tulee ulottumaan keskustan lisäksi sen lähialueille, kuten Amuriin, Hatanpäälle, Kalevaan ja Lapinniemeen.

Tamperelaisten ja turistien liikkumista keskustassa ja sen tuntumassa kätevöittävät Sale-pyörät tulevat osaksi Nyssen julkisen liikenteen palveluja. Sale-brändi nähdään muun muassa pyörien ulkoasussa ja palvelun sovelluksessa.

– On kutkuttavaa päästä toteuttamaan Tampereen ihka ensimmäisiä virallisia kaupunkipyöriä. Meitä ja kaupunkia yhdistävät samat arvot ja tavoitteet. Kehitämme aluetta, sujuvoitamme kaupunkilaisten arkea ja luomme hyvinvointia helpottamalla vastuullisten valintojen tekemistä – ja yhteiskäyttöfillarithan ovat kaikkea tätä parhaimmillaan! Sale-ketju valikoitui kaupunkipyörien visuaaliseksi kärjeksi monestakin syystä. Se on tuttu naapuri keskustassa asuville ja asiakkaamme yhdistävät Saleihin nopeuden ja helppouden. Samat vahvuudet, mihin tuleva kaupunkipyöräverkostokin kulminoituu, Pirkanmaan Osuuskaupan Sale-ketjujohtaja Asta Haapanen kuvailee.

– Kaupunkipyörät täydentävät joukkoliikenteen palveluja laajan keskustan alueella ja lisäävät kestävää ja ympäristöystävällistä liikkumista kaupungissa. On mahtavaa, että saamme Ratikan lisäksi tänä kesänä myös kaupunkipyörät mukaan Nyssen liikenneperheeseen.  Markkinointi- ja mainoskumppanina Osuuskauppa tavoittaa tehokkaasti koko Pirkanmaan, ja kaupunkipyörät saavat ansaitsemansa näkyvyyden, Tampereen kaupungin joukkoliikennejohtaja Mika Periviita kertoo.

– Tampereen kaupunki on meille arvokas kumppani, ja olemme iloisia siitä, että pääsemme syventämään yhteistyötämme kaupunkipyöräpalvelun myötä. Sale-pyörien lanseeraus osuu samaan ajankohtaan, kun koko Sale-toimipaikkaverkostomme uudistuu, eli uutta eivät tänä vuonna ole ainoastaan kulkupelit, vaan myös pyöräilijöiden tankkauspisteet. Toivottavasti saadaan oikein aurinkoinen kesä, Asta hymyilee.

Tampereen kaupunki teki 7.4.2021 hankintapäätöksen Tampereen kaupunkipyöräjärjestelmän brändäys-, markkinointi- ja mainoskumppanuudesta Pirkanmaan Osuuskaupan kanssa. Hankintaoikaisuaika umpeutuu torstaina 22.4.2021, jonka jälkeen aiheesta tiedotetaan lisää.

 

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan Sale-ketjujohtaja Asta Haapanen, puh. 010 767 2891, asta.haapanen@sok.fi

Tampereen kaupungin joukkoliikennejohtaja Mika Periviita, puh. 050 326 7007, mika.periviita@tampere.fi

 

Pirkanmaan Osuuskauppa tarkoittaa ruokaa, palveluita ja loistavia asiakaskokemuksia. Meidät omistaa 207 000 asiakasomistajaa. Osuuskauppana tavoitteemme on luoda asiakkaillemme helpompia hetkiä ja lisätä hyvinvointia. Annamme toimintamme hyödyn asiakasomistajille edullisimpina hintoina, palkitsemisena ja vastuullisesti rakennetuilla, laadukkailla palveluilla yli sadassa liikepaikassa ja verkossa 3 000 työntekijän voimin.

Nysse vastaa Tampereen seudun joukkoliikennepalvelun järjestämisestä. Tampereen kaupunkipyöräpalvelu tulee osaksi Nyssen liikenneperhettä. Lisätietoja kaupunkipyörien käytöstä kevään aikana nysse.fi.

Tampereen kaupunki – Kaupunkiympäristön palvelualue vastaa kaupunkipyöräjärjestelmän suunnittelusta ja kehittämisestä. Kaupunkipyöräjärjestelmää kehitetään kestävän liikkumisen toimenpiteenä osana Hiilineutraali Tampere 2030 -tiekarttaa.

Pirkanmaan Osuuskaupan ainoita omistajia ovat asiakkaat, jotka saivat vuonna 2020 yhteensä 33,4 miljoonaa euroa Bonusta eli rahaa takaisin ostoksistaan. Homma toimii niin, että enemmän ostoja keskittämällä, saa enemmän etua. Bonustelu hyödyttää kuitenkin myös vähemmän ostavia kuten pientalouksia, koska rahaa alkaa kertyä jo viidenkymmenen euron kuukausittaisista ostoista.

Nyt keskittäminen kannattaa

Bonus on tapa palkita asiakkaat ja tutkitusti asiakkaille tärkeä syy kuulua osuuskauppaan. Tästä syystä kiitoksena Bonusta saa 8.–14.3.2021 tehdyistä ostoista kaksinkertaisen määrän Pirkanmaan Osuuskaupan Prismoissa, S-marketeissa, Saleissa ja Sokos Herkussa. Kampanja ei ole voimassa liikenneasemien Sale-myymälöissä.

Bonus on oikeaa rahaa ja nyt sitä saa tuplana

Kun ostoja kertyy esimerkiksi viidellä sadalla eurolla kuukauden aikana, saa 3 %:n sijaan kampanja-ajan ostoista Bonusta 6 %. Yli 900 euron kuukausiostoilla bonusprosentti on 5 %, jolloin kampanjaostoista maksetaan 10 % Bonusta. Nyt siis voi saada jopa kymmenen prosenttia rahaa takaisiin jokaisesta käyttämästään eurosta!

Bonus tuplana kirjautuu automaattisesti ja se maksetaan normaalin Bonuksen mukana. Bonuskertymää on helppoa seurata S-mobiilista.

Kampanjaan kuuluvien ketjujen osalta Bonusta ei kuitenkaan kerry yrityskortilla maksetuista tai yrityksille tehdyistä ostoista, sopimushinnoitelluista tai laskutettavista ostoista, välitysmyynnistä, kuten Veikkauksen Online- ja arpamyynnistä ja pääsylipuista, yli 1,2 % alkoholia sisältävistä juomista ja yli 2,8 % alkoholia sisältävistä elintarvikkeista, tupakkatuotteista, tupakan vastikkeista, tupakointivälineistä, tupakkajäljitelmistä, sähkösavukkeista ja nikotiininesteistä, tax free -ostoista, matkakorttien latauksista, pullopanttien palautuksista eikä lahjakorttien ostosta. Bonus tuplana -kampanjaostojen bonusprosentti määräytyy koko kuukauden bonusostojesi mukaan. Jos kaikki kuukausiostosi oikeuttavat 5 %:n Bonukseen, saat kampanja-aikana kampanjaan kuuluvista toimipaikoista tehdyistä ostoista 10 % Bonusta.

Lue lisää: bonustuplana.fi.

Terälahden Salen päällikkö Eero Viljanen on tyytyväinen uuteen, entistä toimivampaan myymälään.

Seuraavan kahden vuoden aikana koko maassa toteutettava konseptiuudistus tuo Sale-myymälöihin raikkaan ilmeen, uusia arkea helpottavia palveluita ja alueen asukkaiden tarpeisiin räätälöidyn tuotevalikoiman. Terälahden Sale sai kunnian toimia uudistuksen protokauppana Pirkanmaalla. Uuden myymälän avarat tilat herättivät ihastusta terälahtelaisissa, jotka olivat asioineet remontin ajan työmaakonteista kootussa kaupassa.

– Moni kontissa asioiva yllättyi, että täällähän on ihan oikea kauppa! Arki pyöri samalla tavalla kuin kunnon myymälässäkin, vähän vain pienemmässä mittakaavassa. Hyllyjä piti kyllä olla täyttämässä tavallista tiuhempaan tahtiin, kun tuotteita mahtui vähemmän esille, Terälahden Salen myymäläpäällikkö Eero Viljanen muistelee kuukauden mittaista eloa konttikaupassa.

Koko Sale-ketju uudistetaan seuraavien kahden vuoden aikana, ja remontti toki näkyy myymälöissä. Konttikauppa siirtyy Terälahdesta pitkin Pirkanmaata sinne, missä sitä kipeimmin tarvitaan. Kaikkialle kontti ei ehdi, mutta muuallakin myymälöiden toiminta pidetään mahdollisimman normaalina remontin ympärillä.

– Meille tärkeintä on turvata asiakkaiden asiointi ja pitää kaupat auki uudistuksen läpi. Tuotevalikoima voi hetkellisesti olla pienempi, mutta omasta lähi-Salesta saa silti kaiken mitä ihminen arkeensa tarvitsee, marketkaupasta vastaava toimialajohtaja Mirkka Saikanmäki vakuuttaa.

Uudistettu Sale täydentää terälahtelaisten lähipalveluita

Terälahden uudistettu Sale avasi ovensa marraskuussa 2020, ja asiakkaat ottivat sen heti omakseen kehujen kera. Tuotevalikoima täydentyi muun muassa paistopisteellä, mehukoneella ja irtokarkeilla. Verkko-ostoksia helpottaa Postin pakettiautomaatti.

– Itse odotin erityisesti laajempaa valikoimaa tuoretuotteisiin sekä paistopistettä. Näin pystymme vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin entistä paremmin, Eero sanoo.

Terälahden uusi Sale pääsee todelliseen testiin tulevana kesänä, kun asiakasmäärät singahtavat uusiin sfääreihin kesämökkiläisten saapuessa. Oma kauppa on kuitenkin äärimmäisen tärkeä arjen tukikohta ja kohtaamispaikka oman seudun väelle ympäri vuoden. Ostosten lomassa hörpätään kahvit ja vaihdetaan kuulumiset.

– Paikalliset ovat todella otettuja siitä, että syrjäisemmänkin seudun kauppaan on panostettu tällä tavalla. Kyläkaupan merkitys on korona-aikaan entisestään korostunut, kun ihmisten elinpiiri on kaventunut ja lähipalvelut tulleet aiempaakin tärkeämmiksi, Eero muistuttaa.

Vau, mikä valikoima!

Pirkanmaan Osuuskaupan Sale-ketjujohtaja Asta Haapanen hehkuttaa erityisesti uudistuvan Sale-myymälän sydämellistä henkeä ja modernia ihmettä.

– Rauhallinen värimaailma, visuaaliset elementit ja kalusteratkaisut tuovat myymälät uudelle vuosikymmenelle ja tekevät niistä ajan hengen mukaisia ostospaikkoja ja kyläkeskuksia. Uusilla valaistusratkaisuilla luodaan myymälään lämminhenkisyyttä, joka säteilee ikkunoista ulos asti ja houkuttelee ohikulkijoita poikkeamaan, Asta kertoo.

Terälahden Sale toimii uudistuksen protokauppana. Palautteen ja kokemusten perusteella sinne tehdään vielä pieniä parannuksia ja koko Sale-konseptia päivitetään ennen muiden myymälöiden uudistusta.

Asiakkaiden vastaanotto Terälahdessa todisti, että uusi Sale täyttää tavoitteet elämyksellisestä kaupasta jo protovaiheessa. Mirkka muistelee hykerryttävää asiakaspalautetta, jonka hän sai pian Terälahden uuden myymälän avaamisen jälkeen.

– Heti myymälään astuessaan asiakas pani merkille, että myymälä tuntui paljon entistä tilavammalta ja avarammalta, vaikka todellisuudessa neliöitä oli saman verran kuin ennenkin. Valikoima oli ilahduttavan runsas, ja henkilökunta esitteli uusia tuotteita ja palveluita rinta rottingilla. Mascarponea hakemaan tullut asiakas lähti lopulta kotiin 90 euron ostosten kanssa ja oli siitä pelkästään hyvillään, Mirkka hymyilee.

Paikallistuntemus vie kohti universumin parasta Sale-ketjua

– Asioinnin helpottamiseksi myymälöistä on suunniteltu selkeitä ja helppokulkuisia. Kiertosuunnat on huomioitu ja hyvät opasteet auttavat oikeiden tuotteiden luo. Esimerkiksi kylmähyllyillä on joka ovessa opaste kertomassa, mitä hyllystä löytyy, Mirkka kertoo.

Uudistuksen jälkeen Salet palvelevat entistä paremmin juuri oman alueensa asiakaskuntaa niin valikoiman, palveluiden kuin asioinninkin osalta.

Kaupunkialueen Saleissa korostuu nopea asiointi, jota edistämään tulee muun muassa pikakassoja. Mökkipaikkakuntien myymälöissä valikoima voi olla hyvinkin erilainen kesän mökkeilykaudella kuin talven hiljaisempina kuukausina. Paikallista väriä tuotevalikoimaan antavat asiakkaiden toivetuotteet ja alueen lähituottajien herkut.

– Alkukeväällä kerromme lisää Pirkanmaan Salejen uudistuksen aikataulusta. Omassa myymälässä tiedotetaan selkeästi, kun remontti on alkamassa. Kannattaa siis pitää silmät auki kauppareissulla, niin tietää, milloin pääsee asioimaan uudessa upeassa Salessa, Mirkka vinkkaa.

Energiatehokkuus myymälöissä, ruokahävikin vähentäminen ja asiakkaiden tukeminen kohti vähähiilisempää elämää – nämä ovat Pirkanmaan Osuuskaupalla tehokkaimmat keinot pitää huolta ympäristöstä ja samalla ihmisistä. Niin isoja kuin pieniäkin vastuullisuustekoja ympäristön hyväksi tarvitaan, kun yhdessä pyrimme kohti hiilinegatiivisuutta vuoteen 2025 mennessä.

– Uskon, että hyvin monille asiakkaistamme on tärkeää, että he voivat omassa arjessaan tehdä vastuullisia tekoja. Isona toimijana meidän kuuluu kantaa vastuuta ja olla asiakkaiden tukena vastuullisen arjen rakentamisessa, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan vastuullisuudesta ja vastuullisuustyön koordinoinnista vastaava kiinteistövarallisuuspäällikkö Maarit Eklund (kuvassa).

Konkreettisin teoin kohti hiilinegatiivisuutta

Vuoden 2020 alussa S-ryhmä julkaisi kunnianhimoisen tavoitteen olla oman toimintansa osalta hiilinegatiivinen vuonna 2025. Pirkanmaan Osuuskaupan toimipaikoissa on viime vuosina otettu iso harppaus kohti hiilinegatiivisuuden tavoitetta.

Monissa myymälöissä on tänäkin vuonna tehty kalustouudistuksia, joiden yhteydessä on toteutettu myös energiansäästöön tähtääviä toimenpiteitä. Vaikka kauppojen muutostyöt sekoittavat hetkellisesti työntekijöiden ja asiakkaiden arkea, ne ovat vaikuttavuudeltaan todella isoja ja tärkeitä panostuksia.

– Myymälöiden uudistusten yhteydessä on toteutettu esimerkiksi lauhdelämpöjärjestelmiä, joissa kylmälaitteiden jäähdytyksessä syntyvä lämmin ilma hyödynnetään myymälän lämmityksessä. Kylmäjärjestelmiä ja kylmälaitteita on vaihdettu energiatehokkaampiin ja valaistus on vaihdettu ledeihin. Myymälöiden osalta on myös kartoitettu ne yksiköt, joiden energiantuotannossa voisi hyödyntää myös aurinkopaneeleja, Maarit kertoo.

Tesoman uuden S-marketin energiatehokkuus yllätti

Pirkanmaan alueen asukasmäärän kasvaessa on tarpeen vahvistaa Osuuskaupan toimipaikkaverkostoa ja aika ajoin uudistaa olemassa olevia toimipaikkoja. Tämä antaa hyvän pohjan tehdä energiainvestointeja ja ottaa käyttöön uudenlaisia keinoja energiatehokkaaseen toimintaan. Vuosi sitten avattu Tesoman S-market on toinen erinomainen esimerkki siitä, miten vastuullisuus on jo itsestäänselvyys uuden suunnittelussa: se on energiakulutuksensa perusteella koko Suomen energiatehokkain S-market. S-market-ketjun keskimääräinen ominaiskulutus on vuodessa 358 kWh/brm2a. Tesomalla ominaiskulutus on rutkasti pienempi, eli näillä näkymin noin 125 kWh/brm2a.

– Uudessa kaupassa tavoiteltiin jo alun perin hyvää energiatehokkuutta, mutta toteutunut kulutus on päässyt odotuksiinkin nähden positiivisesti yllättämään. Meillä on oikea asenne ja aito tahtotila ottaa näitä isojakin askelia kohti ympäristöystävällisempää toimintaa, Maarit iloitsee.

Myös joulukuussa avatun Pirkkalan Prisman suunnittelussa vastuullisuus oli alusta asti mukana monesta eri näkökulmasta. Energiatehokkuus on sielläkin kärkiteemoja. Lisäksi esimerkiksi take away -ruoan astioissa on huomioitu biomateriaalit ja kierrätettävyys, ja heviosastolla suositaan biopusseja.

Ympäristöteot ovat parhaimmillaan myös hyvää asiakaspalvelua

Toimipaikkojen energiatehokkuuden lisäksi merkittävät askeleet kohti kestävää kulutusta ovat ruokahävikin pienentäminen ja asiakkaiden auttaminen kestävän kulutuksen polulla.

– Vastuullisuus on iso ja kasvava trendi. Me olemme tärkeä osa ihmisten arkea, joten me voimme parhaassa tapauksessa antaa työkaluja, joilla omaa kulutusta voi ohjata kestävämpään suuntaan, Maarit kuvaa.

Konkreettinen vastuullisen kuluttamisen työkalu on S-mobiili, joka näyttää, mistä oma ruokakori koostuu. Sen avulla jokainen pystyy seuraamaan, mikä on vaikkapa omien ostosten kotimaisuusaste, hiilijalanjälki ja vihannesten osuus. Vastuullista arkea helpottavat myös sähköautojen latauspisteet, joiden verkostoa on jatkuvasti vahvistettu. Ruokahävikin pienentämisen eteen tehdään jatkuvasti töitä ja esimerkiksi ruokalahjoitusyhteistyötä on laajennettu vuosi vuodelta. Sen rinnalle on ideoitu ja kehitetty uusia tapoja hävikin pienentämiseen.

– Viime vuonna uutena tuotteena Pirkanmaan S-marketeihin, Saleihin, Sokos Herkkuun ja ABC-liikennemyymälöihin tulleet Hävi-pussit ovat olleet mukava mahdollisuus myös asiakkaille toimia hävikkiä vastaan, Maarit kertoo.