Ylöjärven Prisman rakentamiselle saatiin viimeinenkin vihreä valo, kun hankkeelle myönnettiin rakennuslupa ja urakkasopimukset allekirjoitettiin. Kuokat isketään maahan helmikuussa, ja jos rakentaminen etenee suunnitellusti, Prisman avajaisia vietetään syksyllä 2024.

Ylöjärvelle pitkään toivottu Prisma alkaa rakentua kevättalvella. Rakennusvalmistelut aloitetaan helmikuussa, ja varsinaiset työt alkavat maaliskuussa. Prisman arkkitehtisuunnittelusta vastaa Arkkitehtitoimisto Q’ark Oy, ja pääurakoitsijaksi valittiin Skanska Talonrakennus Oy.

Prisma toteutetaan nykyisen S-marketin laajennuksena siten, että rakennus kasvaa noin 3 500 neliömetristä 9 500 neliömetriin. Rakentaminen aloitetaan uudisosasta, joka käsittää myös myymälätilojen alle sijoittuvan pysäköintihallin. Pysäköintihalliin tulee 168 autopaikkaa ja sen pinta-ala on 4 700 neliömetriä. Ajoyhteys halliin tulee rakennuksen eteläpuolelle rakennettavalta uudelta Oksasentieltä.

Prisma tuo ylöjärveläisten saataville markkinan edullisimman ruokakorin, jossa paino on kotimaisuudessa ja paikallisuudessa. Hypermarketin yhteyteen saadaan kumppaneiden ja vuokralaisten myötä myös uusia arjen palveluita ja ravintoloita. Näistä Hesburger ja Prisma parturi-kampaamo ovat jo vahvistuneet, ja lisää paljastuksia tehdään pitkin matkaa.

S-market palvelee asiakkaita koko laajennushankkeen ajan. Asiakkaat pääsevät jättämään toiveitaan uudelle kaupalle ensi syksynä.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan Prisma-ketjujohtaja Karlos Kotkas, puh. 010 767 2520, karlos.kotkas@sok.fi

Pirkanmaan 34. Sale-myymälä avataan 1. helmikuuta hervantajärveläisten omaksi lähikaupaksi. Makkarajärventien energiatehokkaassa myymälässä on pätevän valikoiman lisäksi arjen palvelut paistopisteestä take away -tiskiin.

Raitiotien päätepysäkin ympärille rakentunut Hervantajärven kaupunginosa saa lähikauppansa, kun Sale avataan kerrostalon kivijalkaan. Myymälän myötä helpompi arki on alueen asukkaiden saatavilla maanantaista perjantaihin klo 7–23, lauantaisin klo 8–23 ja sunnuntaisin klo 9–23.

Naapuruus on olennainen osa Sale-ketjun identiteettiä, sillä Sale on aina asiakasta lähellä. Sale-myymälöiden pyöreistä valokylteistä voikin bongata oman lähikaupan uniikin paikallistunnuksen, joka kertoo alueen tarinaa persoonallisesti, rennosti ja ripauksella huumoria.

– Pirkanmaan Sale-tunnusten kuvaideat ovat peräisin kunkin Salen henkilökunnalta. Hervantajärven Salen tunnukseen valikoitui luonnollisesti ratikka, hymyilee Pirkanmaan Osuuskaupan Sale-ryhmäpäällikkö Heidi Keva.

Töihin Hervantajärven Saleen haki lähes sata henkilöä.

Vihreää vieressä, vihreää mielessä

Myymälän energiaratkaisut tukevat S-ryhmän vuodelle 2025 asetettua hiilinegatiivisuustavoitetta.

Kaupan kylmälaitoksen lauhdelämpöä voidaan hyödyntää kerrostalon asuntojen lämmityksessä yhdessä kiinteistön maalämpöjärjestelmän kanssa. Maaperään voidaan varastoida kesällä lauhdelämpöenergiaa sen sijaan, että se hukattaisiin ulkoilmaan.

Luonto on Salea lähellä myös aivan konkreettisesti. Lähin nuotiopaikka ja uimarannat sijaitsevat vajaan kilometrin päässä, ja läheiseltä luontopolulta eväsretkeilijöillä on helppo yhteys Birgitan polulle.

– Uskoisin, että kuumimpaan retkeilyaikaan Salen ovi käy tiheään. Pidämme kaupassa ajankohtaista mukaan otettavan ruoan ja herkkujen valikoimaa, jotta asiakas voi keskittyä olennaiseen, Heidi sanoo.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan Sale-ryhmäpäällikkö Heidi Keva, puh. 010 767 2592, heidi.keva@sok.fi

Alkuperäisestä aikataulusta venynyt S-market-avaus on jo hyvän askeleen lähempänä, kun kaupparakennus on saavuttanut harjakorkeuden. Uuden kaupan työntekijöiden rekrytointi on pian käynnistymässä.

Hämeenkyrönväylän varrella Tippavaarassa vietetään tänään uuden S-marketin harjannostajaisia. Avajaispäivän tähtäin on tällä hetkellä kesäkuun alussa.

– Valitettavasti maailman tilanne vaikutti hankkeen aikatauluun siten, että myöhästyimme alkuperäisestä suunnitelmastamme avata jo joulukauppaan 2022. Hankkeen harmillinen viivästyminen tarjoaa meille kuitenkin lisäaikaa ja mahdollisuuden käydä vuoropuhelua tulevien asiakkaidemme kanssa, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan S-marketien ryhmäpäällikkö Sami Hieta-aro.

S-market Tippavaara on käynnistänyt tammikuun alussa sähköisen kyselyn, jossa asiakkaat voivat jättää valikoimaan ja palveluun liittyviä toiveitaan uudelle kaupalle. Tippavaaran S-marketiin tulee kattava, edullisen hintatason valikoima, jota terästetään paikallisella omaleimaisuudella ja asiakastoiveilla. Asiakaskysely on lähetetty niille kaupan vaikutusalueella asuville ja asioiville, joiden sähköpostiosoite löytyy Pirkanmaan Osuuskaupan asiakastiedoista.

Rekrytointi käynnistyy helmikuussa

Henkilökunnan rekrytoiminen upouuteen S-marketiin alkaa helmikuun lopussa. Tehtävät ovat monipuolisia ja muiden alueella palvelevien S-kauppojen kanssa tehtävä yhteistyö mahdollistaa työn ja vapaa-ajan yhteensovittamisen mahdollisimman hyvin.

­­- Alueen sydämellinen kolmikko Sale Kyröskoski, S-market Hämeenkyrö ja S-market Tippavaara oheispalveluineen palvelee asiakkaita yhdessä ja on keskittäjälle hyödyllinen yhtälö. Sen lisäksi se tarjoaa myös työntekijöille mahdollisuuden sekä kehittää osaamistaan että räätälöidä työtä omaan elämäntilanteeseen sopivaksi. Käytännössä pyrimme siihen, että vuoroja voisi ottaa kaikista kolmesta toimipaikasta, Sami avaa.

S-marketin lisäksi uuteen kaupparakennukseen tulee liiketila Pirkanmaan Osuuskaupan Hesburgerille drive-in-kaistoineen. Rakennuksessa on myös varaus kokonaisuuden täydentämiselle muilla palveluilla. Lisäksi marketin yhteyteen nousee sähköautojen latauspisteitä sekä uusi ABC-autopesuhalli ja ABC-automaattiasema.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan ryhmäpäällikkö Sami Hieta-aro, sami.hieta-aro@sok.fi, puh. 010 767 0085

www.pokrekry.fi

Pirkanmaan Osuuskaupan pitkäaikainen toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko jää vuonna 2023 syksyllä pois tehtävästään. Timo on tullut työssään tunnetuksi etenkin tarkkanäköisenä ja ihmisläheisenä kulttuurin uudistajana. 

Nyt kuusitoista vuotta Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtajana työskennellyt Timo Mäki-Ullakko aloitti S-ryhmän kaupallisessa kenttäkoulutuksessa vuonna 1987 ja toimi sen jälkeen vuoteen 2006 saakka erilaisissa tehtävissä ryhmän sisällä.  

Timon uran alkuvaiheeseen osui Suomen 80-luvun nousukausi ja sitä seurannut 90-luvun lama, ja hän pääsi näkemään aitiopaikalta, miten S-ryhmä lähti laman juurilta nousuun. 

– Tämän päivän osuuskaupat ovat hyvin erilaisia yrityksiä kuin 90-luvun alun osuuskaupat. Ruokakaupan markkinaosuus oli meillä pieni, omat pääomat osuuskaupoissa olivat tuskin plussalla. Isoista kaupungeista puuttuivat osuuskaupan myymälät. Onneksi polku ja yhteys asiakasomistajaan löytyi silloin, Timo kertoo. 

Lisää nousuja ja laskuja seurasi. 2000-luvulla Suomessa elettiin uutta nousukautta, ja Timo pääsi aloittamaan Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtajana vuonna 2007 – hieman ennen kuin Suomi notkahti rahoituskriisin aiheuttamaan taantumaan. 

Turbulensseista huolimatta Pirkanmaan Osuuskaupan ruokakaupan markkinaosuudessa nähtiin Timon toimitusjohtajakaudella roima nousu: vuonna 2006 markkinaosuus oli 33 prosenttia, kun vuoden 2022 lopussa se oli jo 45 prosenttia. 

Valta työntekijöille 

Pirkanmaan Osuuskaupan työntekijöille päin Timo on näkynyt yrityksen toimintakulttuurin uudistajana ja toiminnan kasvattajana, joka on antanut valtaa rohkeasti henkilökunnan käsiin. 

– Maailman muutos nopeutui 2010-luvulla hurjasti. Yritystämme johdettiin silloin vahvasti toimintaohjeisiin perustuen, eikä sellainen yritys pärjää nopeassa muutoksessa. Päätimme antaa henkilökunnallemme vapauden ja vastuun ratkaista asiakaskohtaamisia arkijärjellä, tavoitteena sydänteot ja loistava asiakaskokemus, Timo kertoo. 

Tänä päivänä Pirkanmaan Osuuskauppa on myynniltään 1,2 miljardin euron nykyaikainen monitoimialayritys, jonka menestyminen perustuu laajasti koko henkilökunnan osaamiseen ja innostukseen. Yli 213 000 asiakasomistajaa ja 3 000 työntekijää muodostavat yhteisön, joka rakentaa yhdessä helppoutta ja hyvinvointia pirkanmaalaisille. 

Kuuma markkina-alue luotsattavaksi 

Pirkanmaan Osuuskaupassa yhteensä 22 vuotta työskennellyttä Timoa on pitänyt Pirkanmaalla etenkin alueen kiinnostavuus. Tampereen seutua pidetään tällä hetkellä yhtenä Suomen mielenkiintoisimmista ja kasvavimmista alueista. Se on pitänyt toimitusjohtajan vuosien mittaan hereillä ja mahdollistanut työssä uuden oppimista.

– Elämässä on vaiheita, ja toimitusjohtajuus on ollut yksi hieno vaihe elämässäni ja urallani. Toimitusjohtajan työ on myös haastavaa, ja nyt koen, että minun on aika hakea uutta vaihdetta elämääni, Timo avaa. 

Pirkanmaan Osuuskaupan uuden toimitusjohtajan haku käynnistyy 15.1.2023. 

Lisätietoja: 

Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko, puh. 010 767 0070, timo.maki-ullakko@sok.fi  

Pirkanmaan Osuuskaupan hallintoneuvoston puheenjohtaja Timo Rajala, puh. 040 174 1205, timo.r.rajala@sok.fi  

Nopeasti muuttuva maailma on kirittänyt Pirkanmaan Osuuskauppaa etsimään uusia keinoja toteuttaa osuustoiminnan ydinajatusta. Osuustoiminnan ideasta ja tulevaisuuden kuluttajan muotokuvasta on rakentunut resepti kumppanuusmalliin. Uudistumisen ansiosta 120-vuotias Pirkanmaan Osuuskauppa on nyt haluttu yhteistyökumppani ja yksi The Most Startup Friendly Company in Finland -kilpailun finalisteista.

Tuhannet Pirkanmaan Osuuskaupan asiakkaat pääsivät kertomaan viime vuonna, mitä hyvinvointi tarkoittaa heille. Muun muassa tämän kyselyn pohjalta Osuuskauppa alkoi muokata toimintaansa vastaamaan entistä paremmin nykyasiakkaan hyvinvointia ja helppoutta koskeviin odotuksiin.

– 120-vuotiaskin voi olla ketterä ja vastata terävästi megatrendeihin. Emme voi kuitenkaan tehdä kaikkea yksin, vaan solmimme erilaisia kumppanuuksia eri toimialueille. Pirkanmaan Osuuskaupan historiassa on tehty vahva pohjatyö ja luotu laaja toimipaikkaverkosto, joka kasvaa tulevinakin vuosina. Tämä mahdollistaa meille nyt uudenlaisen tavan kehittää palvelujamme ja tarjota alustaa monenlaisille kumppaneille, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko.

Asiakkaille kumppanuudet näkyvät muun muassa yhteistyönä start‑upien ja innovaattoreiden kanssa sekä ruokakauppojen grocerant-kumppanuuksina. Näistä tuoreimpia esimerkkejä ovat käytettyjä puhelimia myyvä Swappie ja tamperelainen siipiravintola Siipiweikot.

Kokeiluja ja skaalaamista

Parin vuoden aikana yhteistyöneuvotteluja on käyty yli viidenkymmenen uuden kumppaniehdokkaan kanssa, joista noin kymmenen kanssa yhteistyö on viety päätyyn asti asiakkaiden saataville. Kokeileminen puolin ja toisin on yksi kumppanuusyhteistöiden kantavista ajatuksista. Kokeilemiseen kuuluu yhteistyön kehittäminen asiakkaan tarpeita vastaavaksi.

– Kokeilemalla kumppanuustoimintamme kehittyy ja etsii uomaansa. Aina yhteistyöt eivät syystä tai toisesta onnistu odotusten mukaisesti, ja silloin meidän on osattava päästää irti. Jos kumppanille ei löydy kasvupolkua meidän alustaltamme, haluamme mahdollistaa heidän kehittymisensä ja polkunsa jossain muualla, sanoo kumppanuusmallia Pirkanmaan Osuuskaupalle muovannut palveluliiketoiminnan kehityspäällikkö Mia Häkkinen.

Uuden kumppanin palveluita pilotoidaan yleensä ensin yhdessä tai muutamassa Pirkanmaan Osuuskaupan toimipaikassa. Jos kysyntä ja tarjonta kohtaavat, kumppanille voi avautua mahdollisuus tarjota palvelujaan laajemmin POK:n yli sadassa toimipaikassa sekä digitaalisesti. Pirkanmaan Osuuskaupan kautta tie voi puolestaan aueta valtakunnallisesti koko S-ryhmään.

Yhteistyöpaletti on värikäs mutta harkittu

Pirkanmaan Osuuskauppa kutsuttiin tänä vuonna mukaan The Most Startup Friendly Company in Finland -kilpailuun. Kilpailussa painotetaan osallistujayritysten merkittävää kehittymistä ja kunnianhimoista otetta start-up-yhteistöissä sekä kumppanuuksien laatua ja innovatiivisuutta. Kilpailun voittaja ratkeaa joulukuussa.

– Tampereen kaupunkiseudun tilanne tarjoaa tekemisellemme kiintoisan kulman. Pirkanmaan alue kasvaa nyt voimakkaimmin koko Suomessa, ja kehittymisen tahti on ollut viime aikoina hurja. Se luo hyvän pohjan sille, että alueella on monella alalla vireää ja uudenlaista yritystoimintaa, jopa maailmanluokan tekijöitä, jotka voivat hyötyä yhteistyöstä kanssamme, kertoo toimialajohtaja Ville Jylhä.

Kumppanuuksien kautta asiakkaat hyötyvät elämää helpottavista ja hyvinvointia luovista palveluista ja digisovelluksista, kestävää kehitystä mahdollistavista tuotepalveluista sekä ravintolakumppanuuksista kaupan sisällä. Lähituottajayhteistyöhön panostetaan jatkuvasti esimerkiksi auttamalla uusia lähituotteita kauppojen hyllyille koko Pirkanmaalla. Kivijalkaruokakaupat tarjoavat hyvän asiakasvirran ja vuokrattavia liiketiloja paikallisille yrityksille ja yrittäjille sujuvoittaen ihmisten arkea.

– Hyvän yhteistyön salaisuus on tunnistetun ongelman ratkaiseminen yhdessä tai kumppanimme uuden idean kehittäminen sekä yhteistyön rakentaminen win-win-win-periaatteelle, Ville summaa.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskauppa, toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko, puh. 010 767 0070, timo.maki‑ullakko@sok.fi

Pirkanmaan Osuuskauppa, toimialajohtaja Ville Jylhä, puh. 010 767 0079, ville.jylha@sok.fi

Pirkanmaan Osuuskauppa, palveluliiketoiminnan kehityspäällikkö Mia Häkkinen, puh. 010 767 2527, mia.k.hakkinen@sok.fi

https://pirkanmaanosuuskauppa.fi/yrityksille/

Kuva: Palveluliiketoiminnan kehityspäällikkö Mia Häkkinen luotsaa Pirkanmaan Osuuskaupan B2B-yhteistöitä.

Tampereen Sokoksen kokonaisuudistus on saavuttanut puolivälin ja uudet ravintolat avattu. Venetsialaistyylinen kahvila Bacaro Doppio on ehtinyt toimia kuukauden päivät ostospaikan katutasossa, ja viime viikon lopulla neljännen kerroksen Sokos 4 -ravintolamaailmassa juhlittiin avajaisia. Ostospaikan uutta ravintolatarjoomaa leimaa erityisesti tiivis yhteistyö pirkanmaalaisten lähiruokayrittäjien, kuten More than Makkaran, Gluteeniton leipomo ILONA:n ja Frantsilan luomuyrttitilan, kanssa.

Asiakastoiveita unelmien Sokokseen kerättiin alkuvuodesta osasto ja teema kerrallaan. Ravintoloita koskevissa toiveissa toistuivat lähiruoka, aasialainen keittiö sekä parempi vegaaninen ja gluteeniton tarjonta.

Sokos 4 -ravintolamaailmaan kuuluu kolme eri konseptia: kahvila Kaffe, Ravintola Sokos Herkun jalanjäljissä jatkava Salad sekä filippiiniläiseen makumaailmaan pohjaava Filppa. Katutasosta löytyy Bacaro Doppion ohella myös Saladin take away -piste kiireisille lounastajille.

– Pirkanmaalla on aivan mieletöntä ruokaosaamista, mitä myös asiakkaamme arvostavat ja kaipaavat koko ajan lisää. Gluteeniton leipomo ILONA, More than Makkara ja Frantsila ovat kukin omien tuotekategorioidensa huippunimiä, joiden intohimo välittyy jokaisessa valmistusvaiheessa. Mahtavaa päästä aloittamaan tämä uudenlainen matka heidän ja muiden lähituottajakumppaniemme kanssa sekä tarjoamaan asiakkaille entistä laajempi valikoima suolaisia ja makeita meidän kaikkien kotikulmilta, Pirkanmaan Osuuskaupan ravintoloiden toimialajohtaja Mikko Hautasaari iloitsee.

Gluteeniton on uusi musta

Lempääläläinen Gluteeniton leipomo ILONA Oy on tunnettu käsinleivotuista gluteenittomista herkuistaan. Kymmenvuotias toimija työllistää tällä hetkellä 15 ammattilaista. ILONA:n perustaja Mira Lindqvist ja työpari Piia Iso-Jussila ovat aina halunneet poistaa gluteenittomiin leivonnaisiin liitetyt vanhanaikaiset käsitykset.

– Tahtotilamme on, että gluteenittomat leivonnaiset eivät häviä maussa yhtikäs millekään. On tärkeää, että gluteenittomiin tuotteisiin panostetaan, sillä niistä voivat nauttia kaikki. Sokoksen molempien uusien kahviloiden valikoimissa on meidän sämpylöitä, pullia ja kausituotteita. Samoin olemme kehittäneet yhteistyössä sokoslaisten kanssa ihanan piirakkapohjan, josta Bacaro Doppion ja Kaffen piirakat leivotaan, Mira kertoo.

Kohahduksesta kipinän saanut makkaratuoteperhe

Käsityön nimeen vannovat myös Patrick ja Roslyn Rafferty, joiden valmistamaa raakamakkaraa käytetään Filppa-ravintolan annoksissa. Pariskunta pyörittää raakamakkarayritystään Sausages Finland Oy:tä Ikurin teollisuusalueella kompaktin kokoisessa tehdasrakennuksessa. Omistajapariskunnan juuret vievät Etelä-Afrikkaan, missä Patrick oppi tekemään makkaraa sukulaistensa farmilla jo lapsena.

Makkaranvalmistuksesta tuli sittemmin harrastus ja myöhemmin työ, kun mies menetti pitkäaikaisen työpaikkansa Nokia Networksilla. Osana pakkoirtisanomisia henkilöstölle tarjottiin yrittäjyysvalmennusta, jossa kaikilla tuli olla oma bisnesideansa.

– Muiden ideat liittyivät luonnollisesti teknologiaan, ja sain kyllä aikaan melkoisen hämmennyksen, kun kerroin perustavani makkaratehtaan. Eli yritysidea lähti kyllä puoliksi vitsistä ja puoliksi harrastuksesta, Patrick hymyilee.

Nykyisin yritys tunnetaan paremmin sloganistaan, More than Makkara. Asioiden tekeminen omalla tavalla on ollut Roslynille ja Patrickille alusta saakka selvää. Makkarat valmistetaan Patrickin suvun resepteillä valtaosin käsityönä, parhaista raaka-aineista, ja niiden lihapitoisuus on 90–95 prosenttia.

– Säilöntä-, väri- tai makuaineita ei näihin makkaroihin mahdu. Lisäksi makkaramme ovat laktoosittomia ja gluteenittomia. Filpalle valmistamamme makkarat kuuluvat filippiiniläisiin Longganisa-makkaroihin ja ne eroavat suomalaisesta perinteisestä makkarasta parillakin eri tavalla. Longganisoissa on enemmän purutuntumaa, niitä ei ole emulgoitu ja makuprofiili on kompleksisempi: makea, hieman hapan ja mausteinen samaan aikaan, Patrick kuvailee.

Sokos maistuu mansikalta

Hämeenkyrön vehreissä maisemissa nelisenkymmentä vuotta toiminut Frantsila on myös yksi Sokos-ravintoloiden kumppaneista. Yhteistyö maistuu niin uusissa salaateissa kuin Sokokselle varta vasten suunnitellussa omassa mansikkaisessa makuvedessäkin. Makuvettä voi nauttia neljännen kerroksen Kaffe-kahvilassa, katutason Bacaro Doppiossa sekä ostaa mukaan. Tuotteessa ei ole säilöntä-, lisä- tai makeutusaineita.

– Miedosti hiilihapotettu ja vähäsokerinen Sokoksen makuvesi sisältää luomuyrttitilamme pelloilla viljeltyä sitruunamelissaa, Poikain Parhaat -mansikkatäysmehua ja puhdasta suomalaista vettä. Sanoisin sen sopivan sekä ruokajuomaksi että janojuomaksi sellaisenaan. Mansikka auttaa kehoa puhdistumaan ja sitruunamelissa rentoutumaan, yrttitilan perustaja Virpi Raipala-Cormier avaa.

Virpi oli aktiivisesti mukana myös Saladin ja katutason Salad take awayn tuotekehityksessä.

– Meillä on Salad take awayssä oma nimikkosalaattimme, Frantsilan tomaatti-mozzarellasalaatti, johon suosittelen lorauttamaan meidän Optimi-omegaöljyä sisältävää vinegretteä, Virpi vinkkaa.

Myös legendaarisesta Ravintola Sokos Herkusta tuttuja tuotteita jäi asiakkaiden toiveesta ja äänestämänä listalle – näitä ovat unkarilainen kastike, kana-caesarsalaatti sekä yrttikana-pastasalaatti.

Ostospaikan kokonaisuudistus etenee

Ravintoloiden lisäksi Sokoksen uudet muodin ja kodin osastot kerroksissa 2 ja 3 ovat valmiita. Alkuvuodesta 2023 Kukittamo-kukkakauppa muuttaa alakerrasta entisen Caffe Pation tiloihin kauppahallin kainaloon. Samoin aikoihin käynnistyy myös kaksikerroksisen Prisman rakentaminen kiinteistön kerroksiin –1 ja –2.

– Mikäli kaikki etenee suunnitelmien mukaan, Tampereen ikioman ”city-Prisman” avajaisia on tarkoitus juhlia ensi syksynä. Lisäksi meillä on vielä yksi yllätys paljastamatta, nimittäin talon neljännen kerroksen loput suunnitelmat. Kerromme niistä lähikuukausina lisää, Mikko paljastaa.

Lisätietoja:

Sokoksen uusia ravintoloita koskevat tiedustelut | Pirkanmaan Osuuskaupan mara-toimialajohtaja Mikko Hautasaari, puh. 010 767 0080, mikko.hautasaari@sok.fi

Sokos-kokonaisuudistusta koskevat tiedustelut | Pirkanmaan Osuuskaupan ryhmäpäällikkö, Sokos-kehityshankkeen hankepäällikkö Mikko Korpela, puh. 010 767 2597, mikko.korpela@sok.fi

Pirkanmaan Osuuskauppa tarkoittaa ruokaa, palveluita ja loistavia asiakaskokemuksia. Meidät omistaa 210 000 asiakasomistajaa. Osuuskauppana tavoitteemme on luoda asiakkaillemme helpompia hetkiä ja lisätä hyvinvointia. Annamme toimintamme hyödyn asiakasomistajille edullisimpina hintoina, palkitsemisena ja vastuullisesti rakennetuilla, laadukkailla palveluilla yli sadassa liikepaikassa ja verkossa 3 000 työntekijän voimin.

Niemenrannan asukkaita uskollisesti palvellut pop-up-Sale tekee pian tilaa upouudelle S-marketille, joka avataan aivan raitiotien kainaloon. Vajaassa vuodessa Näsijärven rannan tuntumaan noussut myymälä loistaa energiatehokkuudessa. Kasvavan kaupunginosan uuden lähikaupan avajaisia vietetään 2. joulukuuta.

Pirkanmaan järjestyksessä 26. S-marketin ovet avautuvat perjantaina aamuyhdeksältä. S-market-hankkeen tavoitteena on parantaa asuinalueen palveluja ja tarjota asiakkaille S-marketin myötä entistä monipuolisempi ostoskori.

Niemenrannan Salen loppuunmyynti kestää 1.12. saakka tai niin kauan, kun tavaraa riittää. Koko Salen väki siirtyy lennossa työhön S-marketiin, jossa myyntiala kasvaa Salen 300 neliömetristä noin 900 neliömetriin. Samalla remmiin saadaan uusia työkavereita, sillä S-market työllistää Salen väen lisäksi myös liudan uusia työntekijöitä. S-marketlaiset palvelevat asiakkaita maanantaista lauantaihin klo 7–22 ja sunnuntaisin klo 9–22.

Perjantaiaamun avajaisseremonian jälkeen S-marketissa nautitaan kuuteen saakka kakkukahveista, ja iltapäivällä myymälässä pistäytyy joulupukki. Asiakasomistajille avajaistarjouksista ja ostoksista ylipäätään kilahtaa Bonus tuplana – koko joulukuun ajan.

Energiatehokas tulokas

Niemenrannan uusi S-market kestää pukinkin arvioivan silmän: myymälästä tulee Pirkanmaan Osuuskaupan kuudestoista päästötön toimipaikka.

Kaikki Pirkanmaan Osuuskaupan myymälöiden uudet tai uusittavat kylmäkalusteet on jo pitkään varustettu energian säästämiseksi ovilla, näin myös Niemenrannassa. Tarkemmin toimipaikan energiatehokkuudesta kertoo ryhmäpäällikkö Jyrki Halme:

– Marketissa yhdistetään laajasti S-ryhmässä käytettäviä energiatehokkuuden konseptiratkaisuja. Lämmitys on toteutettu kaupan kylmälaitoksesta syntyvällä hukkalämmöllä ja maalämmöllä, mikä mahdollistaa maaperään varastoituneen uusiutuvan energian hyödyntämisen. Maaperä toimii lisäksi kesäaikana kylmäjärjestelmässä syntyvän lauhteen lämpövarastona. Kaupan energiatehokas kylmäjärjestelmä käyttää kylmäaineena luonnollista hiilidioksidia.

Myymälän energiaratkaisut tukevat S-ryhmän vuodelle 2025 asetettua hiilinegatiivisuustavoitetta.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan ryhmäpäällikkö Jyrki Halme, puh. 010 767 0090, jyrki.halme@sok.fi

”Mustana perjantaina” 25.11.2022 järjestettävä Bright Friday kerää jopa 700 pirkanmaalaista nuorta mielen hyvinvoinnin ympärille rakennettuun tapahtumaan.

Pirkanmaan Osuuskauppa järjestää yhteistyössä Tampereen kaupungin nuorisopalveluiden kanssa kaikille pirkanmaalaisille seiskaluokkalaisille avoimen ja ilmaisen tapahtuman, jonka teemana on yksinäisyys.

Tapahtuman päätähdet, seiskaluokkalaiset, ovat yhdessä elämän nivelvaiheista, jossa he voivat tuntea yksinäisyyttä tai erilaisuutta. Tapahtumassa aihetta käsitellään monesta näkökulmasta. Teemasta nuorten kanssa keskustelee muun muassa yksinäisyydestään julkisuudessa kertonut tubettaja Roni Bäck. Illan pääesiintyjänä nähdään tamperelainen rap-artisti Costi eli Tuomas Kostiainen, joka käsittelee tulevalla debyyttialbumillaan korona-ajan yksinäisyyttä.

– Musta perjantai on tänä vuonna loistava. Toivomme, että tapahtumassa solmitaan uusia ystävyyssuhteita ja että nuoret saavat myös eväitä elämän hankaliin tilanteisiin. Yhdessä olemme enemmän, sanoo tapahtumaa yhdessä nuorten kanssa ideoinut Pirkanmaan Osuuskaupan viestintäpäällikkö Viivi Pärssinen.

Tervaskannot tapahtuman takana

Bright Friday -tapahtuma on osa Pirkanmaan Osuuskaupan 120-vuotissyntymäpäivien juhlintaa.

– Asiakkaiden omistaman osuuskauppamme taivalta on takana 120 vuotta. Syntymäpäiviä voi juhlia monella tapaa. Kakkukahvien järjestämisen sijaan pureudumme osuuskaupan perustehtävään: Olemme olemassa auttaaksemme asiakasomistajiamme. Luomme hyvinvointia pirkanmaalaisille. Viime aikojen keskusteluita niin kahvipöydissä kuin julkisuudessakin on leimannut yhteinen teema – huoli nuortemme hyvinvoinnista ja mielenterveydestä ajassa, jossa ensin tuli korona, sitten sota. Mietimme, miten voimme yhdessä auttaa nuoriamme, Viivi kertoo.

Nuorten toiveiden pohjalta tapahtumaan tuodaan paljon erilaisia aktiviteetteja ja ohjelmaa. Tapahtuman suunnittelussa ja toteutuksessa on mukana Tampereen kaupungin nuorisopalvelut, joka tuntee nuorten kipukohdat ja vastaa tapahtumassa livenä nuorten kysymyksiin.

– Yhteistyöllä saadaan aina enemmän aikaan kuin yksin puurtamalla. Siksi onkin hienoa tehdä tämän kaltaista tärkeää tapahtumaa yhdessä ison alueellisen toimijan kanssa. Seiskaluokkalaiset ovat juuri meidän kohderyhmäämme ja tapahtuman teema on erittäin ajankohtainen ja tärkeä. Nuoret tarvitsevat toisiaan sekä turvallisia aikuisia, sanoo Tampereen kaupungin nuorisopalveluiden johtava koordinaattori Tiina-Liisa Vehkalahti.

Tasavuosia jo viime vuonna

Historiankirjat kertovat, että Pirkanmaan Osuuskaupan juuret ulottuvat itse asiassa joulukuussa 1901 Virroille perustettuun Edistys Kauppakuntaan, josta tuli monien vaiheiden kautta osa Pirkanmaan Osuuskauppaa. Ei tarvitse olla edes seiskalla pystyäkseen laskemaan, että POK:n 120-vuotisjuhlavuosi oli jo viime vuonna.

– Pitää paikkansa. Viime vuosi oli intensiivinen, ja korona vei vielä huomiotamme. Päätimme suosiolla siirtää juhlintaa vuodella eteenpäin, ja se oli mielestäni hyvä veto. Nyt meillä on koossa arvojamme heijastava mielekäs ja merkityksellinen tapahtuma. Silloin kun juhlitaan, juhlitaan perusteellisesti, päättää Viivi.

Lisätietoja:

www.brightfriday.fi

Pirkanmaan Osuuskaupan viestintäpäällikkö Viivi Pärssinen, puh. 010 767 2566, viivi.parssinen@sok.fi

Tampereen kaupungin nuorisopalvelujen johtava koordinaattori Tiina-Liisa Vehkalahti, puh. 040 806 3239, tiina-liisa.vehkalahti@tampere.fi

Kuva: Muun muassa räppäri Kupari ja Mari-Katri Lempinen Tampereen kaupungin nuorisopalveluista nousevat Pakkahuoneen lavalle. Kuva: Reetta Muranen 

Ruoan verkkokaupan kysynnän kasvu jatkuu, ja palvelu vakiintuu tulevaisuudessa osaksi yhä useamman arkea. Kysyntään ja hyvän asiakaskokemuksen vahvistamiseen vastataan uudella tekniikalla, kun verkko-ostosten keräilyssä avustavat jatkossa robotit. Pirkanmaan Osuuskaupan ensimmäinen ruoan verkkokaupan automaatioavusteinen keräilykeskus on tavoitteena saada pyörimään keväällä 2024.

Ruoan verkkokaupan suosion ennustetaan kasvavan lähivuosina erityisesti Suomen suurimmissa kaupungeissa ja niitä ympäröivillä alueilla. Pirkanmaan Osuuskaupassa verkon osuus ruoan myynnistä oli viime vuonna kolme prosenttia. Vuonna 2030 sen arvioidaan olevan jo kymmenen prosenttia.

Pirkanmaalaisten ruoan verkko-ostosten toimituskapasiteettia ja -varmuutta lähdetään pian parantamaan automaatioavusteisen keräilykeskuksen myötä.

– Automaatioratkaisun avulla pyrimme varmistamaan hyvän asiakaskokemuksen ja tehokkaan ruoan verkkokaupan myös tulevaisuudessa, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Ville Jylhä.

Optimaalinen sijainti Prisman kainalossa

Keräilykeskukselle on kaavailtu paikkaa olemassa olevan Prisman yhteyteen. Mahdollisia sijoituspaikkoja on useita. Suunniteltu keräilykeskus olisi kooltaan noin 2 000 neliömetriä.

– Ison Prisman yhteydessä keräilykeskus toisi parhaan mahdollisen asiakashyödyn, kun osa valikoimasta on automaatiossa ja erikoistuotteet myymälässä. Tällöin tilauksessa olevat perusvalikoiman tuotteet keräillään robottiavusteisesti varastosta, ja tilausta täydennetään tarvittaessa samassa kiinteistössä sijaitsevan Prisman puolelta esimerkiksi Ruokatorin ja leipomon tuoreilla tuotteilla tai päivittäisillä käyttötavaratuotteilla kuten paristoilla, Ville kertoo.

Keräilykeskuksen sijainti pyritään valitsemaan hyvät kulkuyhteydet ja keskeinen sijainti huomioiden. Kun keräilykeskus sijaitsee asiakkaan lähellä, viimeinen maili, eli tuotteiden toimitus verkkokaupasta asiakkaalle, pystytään hoitamaan mahdollisimman tehokkaasti.

Robotit triplaavat keräilykapasiteetin

Jos hanke etenee suunnitellussa aikataulussa, keräilykeskus valmistuu vuoden 2024 aikana. Silloin keräilykeskuksessa keräiltäisiin robottiavusteisesti noin kolminkertainen määrä toimipaikan nykyiseen keräilymäärään verrattuna, siis jopa useita satoja tilauksia päivässä.

– Jatkossa robotit tuovat tuotteet tehokkaasti keräilijöiden saataville, mutta edelleen keräilyn hoitavat työntekijämme, jotka varmistavat tuotteiden laadun.

Keskuksessa pystyttäisiin keräilemään suuri osa Tampereen ydinalueella asuvien ruoan verkkokaupan kysynnästä, mutta keskuksen valmistuttua tarvetta on kuitenkin edelleen lisäksi myymälästä keräileville yksiköille.

Automaatioavusteinen keräilykeskus ei näin ollen korvaa kokonaan myymälässä tehtävää keräilyä. Keskuksen myötä Pirkanmaan Osuuskauppaan avautuu myös kokonaan uusia työtehtäviä, ja ruoan verkkokaupan työntekijätarpeen arvioidaan olevan keräilykeskuksessa noin 50 henkilöä.

Keräilykeskus ei jää ainokaiseksi

Suunnitteilla oleva keräilykeskus ei jääne ainoaksi laatuaan, sillä Pirkanmaan Osuuskaupan tavoitteissa on avata maakuntaan lähivuosina useampia keräilykeskuksia.

– Reagoimme investoimalla asiakastarpeen mukaan, ja näkisin lähivuosina tilausta vielä ainakin parille keräilykeskukselle. Ruoan verkko-ostaminen on kiistatta yksinkertainen keino arjen helpottamiseen, ja sen on jo moni huomannut, Ville pohtii.

Ruoan verkkokaupan kasvutahdista kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokaupan myynnin tuplaantuminen sekä vuonna 2020 että 2021. Palvelua on kehitetty samaa tahtia: Viime vuonna käyttöön otettiin uusi S-ryhmän ruoan verkkokauppa s-kaupat.fi. Samalla Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokaupan noutopisteiden määrää kasvatettiin. Verkkokaupan ostosten noutomahdollisuus on tällä hetkellä 26 myymälässä, ja kotiinkuljetus on tilattavissa Tampereella, Nokialla, Kangasalla, Mänttä-Vilppulassa, Lempäälässä, Sastamalassa, Valkeakoskella, Pirkkalassa ja Ylöjärvellä.

Pirkanmaan Osuuskaupan keräilykeskus on osa S-ryhmän hanketta, jossa Suomen suurimman ruoan verkkokaupan palvelun varmuutta ja nopeutta kehitetään automaatiolla ja robotiikkateknologialla. Pirkanmaan Osuuskaupan lisäksi HOK-Elanto rakentaa automaatioteknologiaa hyödyntävän keräilykeskuksen vuonna 2024.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Ville Jylhä, puh. 010 767 0079, ville.jylha@sok.fi

 

Kuva: Swisslog

Automaatioratkaisun Pirkanmaan Osuuskaupalle toimittaa Swisslog.

Pirkanmaan Osuuskauppa järjesti 3.–16. lokakuuta Kuulolla-äänestyksen, jossa asiakasomistajat pääsivät vaikuttamaan siihen, milloin Osuuskauppa toteuttaa poikkeuksellisen, kuukauden mittaisen Bonus tuplana -kampanjan. Äänestyksessä joulukuu vei marraskuusta ylivoimaisen voiton. Näin ollen joulukuun ostosten Bonukset kilahtavat asiakasomistajien tileille tuplana tammikuussa. Asiakastieto paljastaa, mitä tuotteita asiakasomistajat hamstraavat joulun ja uuden vuoden alla.

Pirkanmaan Osuuskauppa pilotoi lokakuussa uudenlaista vaikuttamisen tapaa, Kuulolla-äänestystä. Äänestyksen avulla Osuuskauppa haluaa antaa omistajilleen lisää mahdollisuuksia osallistua liiketoimintaan vaikuttaviin asioihin. Ensimmäisessä Kuulolla-äänestyksessä asiakasomistajat pääsivät vaikuttamaan koko kuukauden kestävän Bonus tuplana -kampanjan ajankohtaan. Kampanjan myötä Osuuskauppa palkitsee asiakasomistajia ylimääräisellä kolmella miljoonalla eurolla.

– Pirkanmaan Osuuskauppa on jo 120 vuoden ajan halunnut helpottaa ihmisten arkea, ja tässä maailmantilanteessa näemme, että taloudellinen apu on osuvin tapa pitää huolta asiakasomistajistamme. Ylimääräisen palkitsemisen ajankohta valittiin äänestyskohteeksi siksi, että emme aidosti tienneet, kumpi vaihtoehto on enemmistön mielestä parempi: taloudellinen helpotus joulunalusaikaan vai alkuvuoteen, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko.

Äänestyksessä asiakasomistajat saivat valita, onko marras- vai joulukuu heille mieluisampi Bonus tuplana -kampanjan ajankohta. Kampanja toteutetaan 77 prosentin enemmistöäänillä joulukuussa, ja siinä ovat mukana valitut ketjut. Bonus maksetaan asiakasomistajan tilille rahana aina seuraavan kalenterikuukauden kymmenentenä päivänä.

Jouluun valmistaudutaan vasta joulukuussa

Pirkanmaan Osuuskaupan asiakkuusanalyytikkoa äänestyksen tulos ei yllätä.

– Joulukuun eri pyhien myötä juhlaostettavaa kertyy kuukauden mittaan niin paljon, että moni on varmasti laskenut saavansa joulukuun Bonuksista marraskuuta suuremman rahallisen hyödyn. Äänestyksessä saamiemme avointen palautteiden perusteella tammikuuta pidetään yleisesti kalliina kuukautena muun muassa siksi, että monella on silloin useita laskuja maksettavanaan. Taloudellinen helpotus tammikuulle oli vastausten perusteella erittäin tervetullut, Heidi Länsipuro muotoilee.

Joulun viettoon valmistautuminen alkaa asiakasdatan perusteella useimmilla vasta joulukuussa. Tätä indikoi esimerkiksi kukkien ja suklaiden myynti. Jos kukkia myydään Pirkanmaan Osuuskaupan myymälöissä marraskuussa hieman yli 50 000 kappaletta, niin joulukuussa myydään lähes 130 000 kukkaa. Fazerin Sinisen maitosuklaalevyn myynti kasvaa puolestaan marraskuun lähes 9 000 kappaleesta jopa 23 000 kappaleeseen. Maitosuklaan jälkeen suosituimmat suklaat joulukuussa 2021 olivat Sininen & valkoinen (22 300 kpl), Vihreitä kuulia -patukka (14 936 kpl) ja Geisha-konvehdit (13 761 kpl).

Erilaisia kynttilöitä ja ulkotulia hankitaan paljon sekä jouluksi että uudeksi vuodeksi. Viime vuonna viikolla 51 menekki oli 79 034 kpl ja viikolla 52 menekki oli 21 474 kappaletta. Luvuissa on melkoinen pomppaus marraskuun 2021 vertailuviikosta 47, jolloin kynttilöitä ja ulkotulia ostettiin 15 965 kpl.

Uuden vuoden viettoon varaudutaan asiakasdatan perusteella myös laastarein. Laastaripakkauksia myytiin viime vuonna marraskuun viikolla 47 yhteensä 4 238 kappaletta, kun viikolla 52 myynti oli 23 740 kappaletta.

Info:

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko, puh. 010 767 0070, timo.maki‑ullakko@sok.fi