Osuuskauppana meillä on iso rooli Pirkanmaan kehittäjänä ja tulevaisuuden tekijänä. Alueemme ulottuu Karvialta Pälkäneelle, Virroilta Urjalaan ja Mänttä-Vilppulasta Sastamalaan.

Edustajistoon valitaan 60 henkilöä kolmelta jäsenalueelta: Pohjois-Pirkanmaalta valitaan 10, Etelä-Pirkanmaalta 21 ja Tampereelta 29 jäsentä.

Edustajisto kirittää ja tuo asiakasomistajien äänen kuuluviin

Joka neljäs vuosi valittava edustajisto vaikuttaa osuuskaupan toimintaan ja sitä kautta omaa lähialuetta koskeviin asioihin, kuten uusiin palveluihin, asiakasomistajien palkitsemiseen ja kuulemiseen sekä vastuullisuuden eri osa-alueisiin. Lisäksi edustajisto päättää osuuskaupan säännöistä, vahvistaa edellisen vuoden tilinpäätöksen sekä valitsee hallintoneuvoston jäsenet ja tilintarkastajat. Edustajiston jäsenet voivat myös tehdä hallitukselle aloitteita osuuskaupan toimintaan liittyvistä asioista.

– Edustajisto on hieno ja konkreettinen vaikuttamisen foorumi, jonka osuustoiminnallinen yritysmuotomme mahdollistaa. Erilaisista ihmisistä koostuva porukka on meidän kaikkien yhteinen etu. Nyt on aika äänestää ja vaikuttaa, kuka edustaa juuri sinua – tehdään yhdessä Pirkanmaasta parempi paikka elää, Pirkanmaan Osuuskaupan talousjohtaja ja S‑vaalilautakunnan sihteeri Jani Virtanen (kuvassa) kannustaa.

Äänestämällä voit voittaa 400 € lahjakortin!

Kaikkien äänestäjien kesken arvotaan 100 kappaletta 400 euron lahjakortteja S-ryhmän toimipaikkoihin. Pirkanmaan osuuskauppavaalit toteutetaan nyt ensimmäistä kertaa suorana henkilövaalina. Valituksi tulevat suoraan eniten ääniä omalla jäsenalueellaan saaneet ehdokkaat. Voit tutustua ehdokkaisiin vaalikoneen avulla. Äänestäminen onnistuu sekä sähköisesti että postitse.

Kuka saa äänestää osuuskauppavaaleissa?

Äänioikeutettuja osuuskauppavaaleissa ovat kaikki ennen vaalivuoden alkua Pirkanmaan Osuuskaupan jäseniksi eli asiakasomistajiksi hyväksytyt ja 15 vuotta täyttäneet henkilöt. Osuuskauppavaalit ovatkin nuorelle pienimuotoinen, mutta erinomainen tapa oppia, miten yhteiskunnallisiin asioihin voi vaikuttaa.

Lue lisää Pirkanmaan osuuskauppavaaleista

Pirkanmaan Osuuskaupan vuoden 2023 liikevaihto kipusi 1 162,5 miljoonaan euroon, joka on 7,1 prosenttia enemmän edellisvuoteen verraten. Liiketuloksemme oli 25,6 miljoonaa euroa. Panostimme uusien palveluiden ja verkoston kehittämiseen 49,5 miljoonan euron investoinnein. Maksoimme myös Bonusta kaikkien aikojen suurimman summan, 46,2 miljoonaa euroa. Osuustoiminnan ydin onkin resonoinut tässä ajassa vahvasti: Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajien määrä ylitti viime vuonna 220 000 jäsenen rajan – vuoden 2023 lopussa meillä oli 221 679 asiakasomistajaa. Henkilöstömäärämme oli vuoden 2023 lopussa 3 362. Kaikki työntekijämme palkitaan ylimääräisellä tulospalkkiolla.

Toimintaympäristön volatiilisuus jatkui ja kasvaneet geopoliittiset jännitteet varjostivat taloutta koko vuoden niin maailmalla, Euroopassa kuin Suomessakin. Venäjän hyökkäyssodan jatkuminen ja Lähi-idän konflikti lisäävät globaalisti epävarmuutta talouden näkymistä ja tulevasta kehityksestä.

Kaikki tämä on vaikuttanut myös Pirkanmaan Osuuskaupan liiketoimintaan.

– Takana on monta poikkeuksellista vuotta ja suoranaista epävarmuuden aikaa. Geopoliittinen tilanne on muuttunut, korkotaso korkea ja kuluttajien ostovoima heikentynyt. Merkkejä paremmasta kuitenkin näkyy. Kasvumme kertoo asiakkaidemme luottamuksesta meitä kohtaan – Pirkanmaan Osuuskauppa sai vuonna 2023 lähes 8 000 uutta asiakasomistajaa. Ydintehtävämme on varmistaa pysyvästi edullinen hintataso sekä taata laadukkaat palvelut koko Pirkanmaalla. Näin aiomme jatkossakin tehdä: investoimme kuluvana vuonna uusiin palveluihin ja verkostoon 72 miljoonalla eurolla, Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Antti Heikkinen kertoo.

Päivittäistavarakaupassa markkinaa ripeämpi kasvu

Pirkanmaan Osuuskaupan liikevaihto vuonna 2023 oli 1 162,5 miljoonaa euroa, jossa kasvua edellisvuoteen oli 76,8 miljoonaa euroa eli 7,1 prosenttia. Konsernin liiketulos oli 25,6 miljoonaa. Investoinneista ja kehittämispanostuksista johtuen liiketulos laski edellisestä vuodesta 2,0 miljoonaa euroa.

Päivittäis- ja käyttötavarakaupan liikevaihto kasvoi 9,5 prosenttia. Päivittäistavarakaupassa kasvu oli selvästi yleistä markkinakehitystä parempaa. Ruoan verkkokauppa kasvoi edellisestä vuodesta 27,0 prosenttia. Myös käyttötavarakaupan liikevaihto kasvoi edellisvuodesta. Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan liikevaihto laski polttoaineiden hintojen laskun vaikutuksesta. Ravintolakaupassa palautuminen pandemia-ajasta jatkui ja liikevaihto kasvoi selvästi.

Liikevaihto liiketoiminta-alueittain v. 2023 milj. eur +- ed.v. %
Päivittäis- ja käyttötavarakauppa 912,1 + 9,5 %
Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa 221,0 – 3,4 %
Ravintolakauppa 18,7 + 34,7 %
Vuokratuotot 10,7 + 6,9 %
Yhteensä 1 162,5 + 7,1 %

Asiakasomistajia jo yli 220 000, Bonusta maksettiin yli 46 miljoonaa euroa

Pirkanmaan Osuuskaupalla oli vuoden 2023 päättyessä 221 679 jäsentä eli asiakasomistajaa. Määrä kasvoi edellisvuodesta yhteensä 7 895 asiakasomistajalla.

Maksoimme Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajille vuonna 2023 Bonusta historialliset 46,2 miljoonaa, jossa oli kasvua edellisvuoteen 3,3, miljoonaa euroa eli 7,8 prosenttia. Bonuksen määrään vaikuttivat hyvä myynnin kehitys sekä joulukuussa toteutettu kuukauden mittainen Bonus tuplana -kampanja.

Maksutapaetuna S-Etukortilla maksetuista ostoksista tilitettiin asiakasomistajillemme 1,3 miljoonaa euroa.

Entistä paremmat palvelut asiakaskokemus ja ympäristö edellä

Kehitimme palvelutarjontaamme ja uudistimme myymäläverkostoamme vuonna 2023 noin 50 miljoonalla eurolla. Tampereen Sokoksen kaksivuotinen kokonaisuudistus saatiin syksyllä päätökseen, kun ostospaikan alakertaan valmistui Pirkanmaan kymmenes Prisma, keskustan oma uniikki Prisma Hämeenkatu. Tätä ennen lanseerasimme keväällä puolestaan Sokoksen ylimpään kerrokseen Suomen ensimmäisen Kestävän muodin kerroksen.

Avasimme Hämeenkyröön S-market Tippavaaran, Hervantaan Sale Hervantajärven, Kalevaan koko perheen italialaisravintola La Famiglian ja Tampereen keskustaan itsepalvelukauppa Sale Automaatin. Ylöjärvellä aloitettiin S-marketin muutostyöt kohti syksyllä 2024 avattavaa Prismaa. Samoin Ruoveden S-market, Ylöjärvellä Kaurasmäen Sale sekä Kolmenkulman ja Pirkkalan ABC:t kokivat muodonmuutokset.

– Toimipaikkauudistusten keskiössä ovat tilojen viihtyisyys, toiminnallisuus ja energiatehokkuus. Asiakkaamme olivat myös viime vuonna ilahduttavan aktiivisesti mukana uudistuksissa kertoen meille toiveitaan tuotteisiin ja palveluihin liittyen, suuri kiitos siitä. Toimipaikkojen ympäristöystävällisyyden osalta olemme sitoutuneet koko S-ryhmän yhteiseen tavoitteeseen olla oman toimintamme osalta hiilinegatiivinen vuoteen 2025 mennessä. Hiilinegatiivisuus saavutetaan muun muassa päästöttömillä toimipaikoilla, joiden määrä kasvaa vuosittain. Vuoden 2023 lopulla meillä oli niitä Pirkanmaalla 21, Antti avaa.

Pyrimme jatkuvasti vähentämään hävikkiä ja 100 prosenttia liiketoiminnassamme syntyneistä jätteistä meneekin hyötykäyttöön. Lahjoitimme viime vuonna 164 000 kiloa hävikkiruokaa hyväntekeväisyyteen. Asiakkaamme pelastivat ResQ Club -sovelluksen avulla ravintoloistamme 16 720 annosta ja kaupoistamme 15 590 kassillista ruokaa.

Tuimme pirkanmaalaisten lasten ja nuorten hyvinvointia Kannustajat-äänestyksemme kautta lahjoittamalla viime vuonna paikallisille yhdistyksille yhteensä 72 000 euroa. Lisäksi järjestimme marraskuussa seiskaluokkalaisille Bright Friday -ilmaistapahtuman teemalla Et ole yksin, yhdessä olemme enemmän.

Kestävän liikkumisen saralla avasimme neljä uutta ABC-latausasemaa sekä lisäsimme suurteholatauspisteitä jo olemassa oleville asemille. Tällä hetkellä ABC-latausasemia on Pirkanmaalla yhteensä 23 Prismojen, S-marketien ja ABC-asemien yhteydessä. ABC-lataus nousi viime vuonna asiakastyytyväisyydessä kotimaisten latauspalveluiden ykköseksi. Tavoitteenamme on olla johtava julkisen latauksen toimija.

Kangasalle maailmanluokan keräilykeskus

Ruoan verkkokauppa jatkoi vahvaa kehittymistä kasvaen lähes 30 prosenttia edellisvuoteen verraten. Lisäsimme ruoan verkkokaupan noutopisteiden määrää ja laajensimme kotiinkuljetusalueita. Tällä hetkellä Pirkanmaalla on 16 Prisma-noutopistettä ja 14 S-market-noutopistettä. Prisman kotiinkuljetusalue kattaa Kangasalan, Lempäälän, Nokian, Pirkkalan, Tampereen, Ylöjärven, Sastamalan ja Akaan – S-marketin kotiinkuljetusalue puolestaan Mänttä-Vilppulan, Valkeakosken ja Oriveden.

Ruoan verkkokaupan pikatoimituksiin saatiin uudet sympaattiset työkaverit kesällä, kun Sale-robot aloittivat Tampereella seitsemässä Sale-toimipaikassamme.

Valmistelimme viime vuonna pitkään ja hartaasti Kangasalan Prisman kylkeen rakentuvaa ruoan verkkokaupan automaatioavusteista keräilykeskusta. Keskus yhdistää teknologian ja automaation tuomat hyödyt Prisman laajaan valikoimaan ja edulliseen hintatasoon. Mittavan hankkeen kumppanina on automaatioteknologian edelläkävijöihin lukeutuva Swisslog. Keskuksen on määrä valmistua loppukesällä 2024 ja se tulee olemaan Pirkanmaalla ensimmäinen laatuaan.

– Ruoan verkkokaupan suosio tulee kasvamaan lähivuosina entisestään eikä sitä voi ajatella täysin samanlaisilla malleilla kuin perinteistä ruokakauppaa. Meidän täytyy olla jatkuvasti valmiita vastaamaan muuttuvaan asiakaskäyttäytymiseen ja hakea uudenlaisia tapoja tehdä asioita tänään paremmin kuin eilen. Keräilykeskus tehostaa ruoan verkkokaupan tilausten toimittamista, kun robotit ovat auttamassa keräilijöitä tuotteiden nopeassa ja laadukkaassa keräilyssä. Samalla meille syntyy täysin uudenlaisia mielenkiintoisia työnkuvia, Antti valottaa.

Ylimääräinen tulospalkkio kaikille pokkilaisille

Kaikkien näiden onnistumisten takana on sitoutunut henkilökuntamme. Pirkanmaan Osuuskaupalla on käytössä kaikkia työntekijöitä koskeva palkitsemisohjelma, jonka myötä jokaisen on mahdollista saada maksimissaan 1 500 euron tulospalkkio – hyvä viime vuosi mahdollisti tämän maksimipalkkion toimipaikan päästessä tavoitteisiinsa. Jokaisella oli myös mahdollisuus maksimissaan 500 euron kannustepalkkioon tavoitteiden saavuttamisesta. Tämän lisäksi kaikille pokkilaisille maksetaan vuodesta 2023 ylimääräinen tulospalkkio, joka on suhteessa tehtyihin työtunteihin enimmillään 400 euron suuruinen.

Olemme viime vuosina panostaneet paljon Ihmiset ensin -kulttuuriimme. Työyhteisötutkimuksemme mukaan vuoden 2023 työyhteisöindeksimme nousi edellisvuodesta 1,3 prosenttiyksikköä ja asettuu nyt 77,5:een, joka on 8,2 prosenttiyksikköä Suomen yleisnormin yläpuolella. Johtamislupausindeksimme nousi myös edellisvuodesta ja on nyt 78,9. Työyhteisötutkimuksen kokonaisluokituksemme asettuikin tasolle AAA, ollen erinomainen.

Saimme juuri myös yhdeksännen kerran peräkkäin Suomen innostavimmat työpaikat -tunnustuksen. Kyseessä on Eazy Flow’n myöntämä tunnustus, joka annetaan vuosittain poikkeuksellisen hyvät henkilöstötutkimuksen tulokset saavuttaneille organisaatioille.

– Isoin kiitos viime vuodesta kuuluu kaikille reilu 3 000 pokkilaiselle. Aloitin tehtävässäni viime lokakuussa, ja olen saanut koko taloltamme erittäin lämpimän vastaanoton. Meillä todellakin on pokkaa ja sydäntä arjen pienissä ja isoissa hetkissä. Ja näin tuoreena tamperelaisena voin todeta, että sama yhdessä tekemisen ja ratkaisukeskeisyyden henki vallitsee kyllä koko Pirkanmaalla. Tämä on kerrassaan hienoa rohkeuden ja innovatiivisuuden aluetta, Antti toteaa.

Vuonna 2024 ilmassa yhä epävarmuutta, mutta myös positiivisia merkkejä

Vuoden 2024 näkymät ovat erityisesti alkuvuoden osalta haastavat ja ilmassa on paljon epävarmuuksia. Talouden yleinen heikentyminen, kasvaneet kustannukset ja tulevaisuuden epävarmuudet lisäävät kuluttajien ja yritysten varovaisuutta. Taantumasta ei kuitenkaan odoteta pitkäkestoista. Inflaatio on hidastumassa ja myös korkojen odotetaan kääntyvän laskuun, mikä parantaa kotitalouksien ostovoimaa.

– Pirkanmaan Osuuskaupan myynnin odotetaan kasvavan vuoden 2024 aikana. Myös tuloksen odotetaan paranevan maltillisesti. Päivittäis- ja käyttötavarakaupan myyntiin tulee todennäköisesti vaikuttamaan volyymin laskeminen, mutta kokonaisuudessaan myynnin odotetaan kasvavan. Ravintolakaupan sekä liikennemyymälä- ja polttonestekaupan myynnin odotetaan myös kehittyvän positiivisesti edellisestä vuodesta. Yleinen heikentynyt taloudellinen tilanne luo kuitenkin epävarmuutta palveluiden kysynnän kasvulle, Antti kuvailee.

Tiedotteen taloudelliset tiedot ovat vielä tiedotteen julkaisuhetkellä 15.2.2024 tilintarkastamattomia ennakkotietoja.  

Lisätietoja:
Antti Heikkinen, Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja, antti.heikkinen@sok.fi, 010 767 0070

Pirkanmaan Osuuskauppa tarkoittaa ruokaa, palveluita ja loistavia asiakaskokemuksia. Meidät omistaa 220 000 asiakasomistajaamme. Osuuskauppana tavoitteemme on luoda asiakkaillemme helpompia hetkiä ja lisätä hyvinvointia. Annamme toimintamme hyödyn asiakasomistajille edullisimpina hintoina, palkitsemisena ja vastuullisesti rakennetuilla, laadukkailla palveluilla yli sadassa liikepaikassa ja verkossa 3 000 työntekijän voimin.

Ylöjärven S-marketissa työskentelevä Suvi Hakala keskittää suurimman osan ostoksistaan Pirkanmaan Osuuskaupan toimipaikkoihin, kuten Sokokselle. Suvin perhe onkin saanut Bonuksia vuoden aikana jopa 1 233 euroa. Bonukset tulevat Suville rahana pankkitilille, josta ne on voitu hyödyntää esimerkiksi arjen menoihin, lasten lomailuun ja autojen tankkaamiseen. 

Suvi, joka muutti Leviltä Lapista Ylöjärvelle kaksi vuotta sitten, aloitti uransa Pirkanmaan Osuuskaupalla vastuuhenkilöiden valmennusohjelmassa. Hän on työskennellyt POK:n eri toimipaikoissa, alkaen Kalevan Prismasta ja edeten Nokian Prisman kautta nykyiseen tehtäväänsä S-market Ylöjärvellä Ruokatorin vetäjänä. Suvi tuo mukanaan yli 20 vuoden kokemuksen ravintola-alalta, mutta Ruokatorilla työskennellessään hän on löytänyt uuden pääfokuksensa: tiimin vetämisen ja laadukkaan asiakaspalvelutyön.

Keskittämällä ostoksensa POK:n toimipaikkoihin hän saa merkittäviä etuja, jotka hyödyttävät koko kuusihenkistä perhettä. Suvi kertoo, miten Bonukset ovat muuttaneet heidän arkeaan ja mahdollistaneet monipuolisen lomailun perheen kanssa.

Etujen myötä bonustelijaksi

Katsoimme S-mobiilista, kuinka paljon Suvi perheineen on kerryttänyt Bonuksia viimeisen vuoden aikana – summa oli peräti 1 233 euroa! Bonukset on maksettu rahana Suvin pankkitilille, josta hän on voinut käyttää niitä vapaasti mihin tahansa tarkoitukseen. Bonukset ovatkin mahdollistaneet perheen lomanviettoa ja hankintoja.

– Ajauduin keskittämään ostoksia S-ryhmään jo ennen kuin siirryin POK:lle, ikään kuin vahingossa, kun huomasin keskittämisen hyödyt, Suvi kertoo.

Suvi korostaa myös bonustelun pitkän aikavälin etuja. Vaikka hän saattaisi joskus nähdä hieman edullisemman tankkausaseman, hän valitsee aina sen, josta saa Bonuksia. Tankkaukset kerryttävät Tankkausbonusta, josta Suvin perhe hyötyy pitkällä aikavälillä enemmän.

– Erityisesti vaikean maailmantilanteen aikana olen oppinut arvostamaan keskittämisen etuja. Sen sijaan, että hakisin yksittäisiä tuotteita eri kaupoista, hyödynnän keskittämistä ja Bonuksia, Suvi avaa.

POK:n työntekijänä Suvi hyötyy Bonusten lisäksi myös henkilökuntaeduista. Tämä yhdistelmä tekee kauppaostoksista ja palveluista entistä edullisempia.

Suvin perhe hankkii lähes kaiken tarpeellisen arkeen Prismasta tai Sokokselta. Kuva: Pasi Tiitola

Koiratkin keskittävät

Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajana Bonusta saa POK:n myymälöistä, ravintoloista ja ABC-asemilta sekä POK:n kumppaneiden toimipaikoista ja palveluista.

Suvin perhe keskittää kaikki ruokaostoksensa Prismaan ja S-marketiin. Vaatteet ja jalkineet sekä retkeilykamppeet he hankkivat aina mahdollisuuksien mukaan Prismasta ja Sokokselta. Suvin perheen kaksi autoa tankataan ABC-asemilla, jolloin myös tankkauksista kertyy Bonusta.

– Meillä on kuusihenkinen perhe, ja suurin osa ostoksista tehdään Prismassa. Jos esimerkiksi jotain vaatetta tai jalkineita ei löydy Prismasta, sitten ne löytyvät Sokokselta. Meillä on myös kaksi mäyräkoiraa, joiden ruoat hankitaan Prismasta. Meillä siis koiratkin keskittävät, Suvi nauraa.

Bonuspartnerit edesauttavat myös mojovien Bonusten kertymistä. Suvin perheellä on kaikki operaattoripalvelut nettiliittymästä puhelinliittymiin keskitetty Elisalle, jolloin niistä kertyy Bonusta. Perheen silmälasihankinnat tehdään Silmäasemalla ja vakuutus on hankittu LähiTapiolasta, Bonusta kerryttäen.

Bonukset kiertoon

Monet käyttävät Bonukset sijoituksiin tai siirtävät ne säästötilille, mutta ehkä yleisin tapa käyttää Bonukset, on niiden kierrättäminen. Bonukset tulevat rahana pankkitilille, josta ne käytetään jälleen S-ryhmän kauppoihin ja palveluihin, jotka jälleen kerryttävät Bonusta. Näin tekee myös Suvin perhe.

– Meillä Bonukset menevät kätevästi kiertoon. Ostimme hiljattain Bonuksilla esimerkiksi pojalle polkupyörän ja tästä ostosta kertyi taas hyvin Bonuksia, Suvi kertoo.

Suvin perhe käyttää Bonuksia arkisten ostosten lisäksi myös lomailuun. Yöpyminen toisessa kaupungissa onnistuu kätevästi Sokos-hotellissa ja ruokailu S-ryhmän ravintoloissa.

 

Haluatko sinäkin hyödyntää Bonuksia?

Liity Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajaksi nyt verkossa ja saat yli sadan euron edestä etuja: https://pirkanmaanosuuskauppa.fi/liity 

Pirkanmaan Osuuskaupan verollinen myynti nousi viime vuonna ennätykselliseen 1,2 miljardiin euroon ja veroton myynti ensi kertaa historiassa yli miljardin euron. Toiminnan tulos oli hieman yli 25 miljoonaa euroa. Hyvän myynnin myötä myös Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajille maksetun Bonuksen määrä kipusi viime vuonna kaikkien aikojen korkeimpaan lukuun, 35 miljoonaan euroon. Ennätyksellinen Bonus ja markkinoiden edullisimmat päivittäistavarahinnat toteuttivat osuuskaupan perustehtävää hyvin. Hienosti sujuneen ruokahuollon ja yhä suurempien asiakasvirtojen hyvän hoidon johdosta Pirkanmaan Osuuskaupan työntekijöille maksetaan vuosipalkkion lisäksi poikkeuksellinen koronabonus.

Pirkanmaan Osuuskaupan myynti kasvoi viime vuonna yhteensä 6 prosenttia edellisvuodesta. Päivittäistavarakauppa kasvoi 4,1 prosenttia, käyttötavarakauppa kasvoi 7 prosenttia ja ravintolakaupan myynti laski 10 prosenttia. Polttoneste- ja autopesukaupan myynti kasvoi peräti 24 prosenttia.

Vuonna 2021 S-ryhmän ruoan verkkokaupan tilausjärjestelmä uusiutui, ja samalla Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokaupan noutopisteiden määrää kasvatettiin edelleen. Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokaupan myynti on tuplaantunut sekä vuonna 2020 että 2021, eli uuden palvelun kysynnän kasvu on kova. Päivittäistavaran verkkokaupassa Pirkanmaan markkina on toiseksi suurin markkina pääkaupunkiseudun jälkeen.

Investointeja tehtiin yhteensä 35,5 miljoonalla eurolla: Useissa S-marketeissa ja Saleissa jatkettiin edellisenä vuonna käynnistyneitä liikeidea- ja miljööuudistuksia ja tehtiin asiakaspalvelua ja energiatehokkuutta parantavia kiinteistö- ja kalustouudistuksia, joilla otetaan askelia kohti S-ryhmän yhteistä hiilinegatiivisuustavoitetta. Lisäksi sähköautojen latausverkostoa laajennettiin, ja ABC-palveluita uudistettiin useilla paikkakunnilla. Sastamalaan avattiin uusi ABC-autonpesuyksikkö ja -automaattiasema, ja Sastamalan Prisman rakentaminen käynnistettiin.

Bonusta Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajille maksettiin ennätysmäärä, hieman yli 35 miljoonaa euroa. Vuonna 2020 maksetun Bonuksen määrä oli 33,4 miljoonaa euroa.

Työntekijöille koronabonus erinomaisesta työstä

Koko Pirkanmaan Osuuskaupan henkilökunta kuuluu vuosipalkkiojärjestelmään. Vuosipalkkiota maksetaan hyvästä viime vuodesta ja toimipaikan yhteisiin tavoitteisiin pääsystä työntekijöille maksimissaan 2000 euroa. Osa-aikaisille työntekijöille vuosipalkkio maksetaan suhteessa tehtyihin työtunteihin.

Kiitoksena erinomaisesta työstä Pirkanmaan Osuuskauppa maksaa jokaiselle työntekijälleen vuodesta 2021 lisäksi poikkeuksellisen koronabonuksen. Bonus maksetaan suhteessa tehtyihin työtunteihin ja on maksimissaan 500 euroa kokoaikaiselle työntekijälle.

– Jokainen Pirkanmaan Osuuskaupan työntekijä on koronan keskellä venynyt työssään yhteiskunnan huoltovarmuuden turvaamiseksi ja asiakkaidemme turvallisen asioinnin edistämiseksi – jo toisena vuonna peräkkäin. Jokainen työntekijämme on ansainnut erinomaisesta työstään ja asenteestaan ylimääräisen palkkion, kiittää Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko, puh. 010 767 0070, timo.maki-ullakko@sok.fi

Onko tili tyhjä heti palkkapäivän jälkeen tai kiristyykö pinna odottamattomien menojen edessä? Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajapalvelun palveluneuvoja Mari Ilomäki kyllästyi jatkuvaan raha-asioiden murehtimiseen, aloitti säästämisen kympillä kuussa ja kertoo nyt avoimesti Instagram-tilillään, kuinka hän kesytti kurittoman taloutensa.

Arjessa voi sattua yhtä jos toista yllättävää: jääkaappi sanoo sopimuksensa irti tai auton harmiton pikkuvika osoittautuukin useamman tonnin remontiksi. Kumpaankin esimerkkiin liittyy rahanmenoa ja usein myös luottokortin vingahdus. Kerran se vain kirpaisee, mutta mikä neuvoksi, jos sama toistuu monta kertaa peräkkäin? Odottamattomat menot aiheuttivat Marille ja hänen puolisolleen kerta toisensa jälkeen huolta ja isoja luottokorttilaskuja.

– Vuonna 2018 päätin, että asialle on tehtävä jotain, vaikka mieheni ei heti innostunutkaan budjetoinnista. Laitoin aluksi palkkapäivänä kymmenen euroa syrjään. Lisäksi otin käyttöön S-mobiilin Säästäjä-palvelun, joka siirtää jokaisesta korttiostosta pienen summan rahastoon jemmaan.

Kun säästötilin summa alkoi pikkuhiljaa nousta, Marin puolisokin kiinnostui enemmän taloudenhallinnasta. Pian säästämisestä tuli yhteinen juttu, jolle asetettiin selkeät tavoitteet. Ja juuri tavoitteet ovatkin avainasemassa projektin onnistumisessa.

– Realististen, pienten tavoitteiden saavuttaminen motivoi jatkamaan säästämistä ja tähtäämään yhä korkeammalle, Mari vinkkaa.

Avoimesti ja omilla kasvoilla Instassa

Pian säästämisen aloittamisen jälkeen Mari alkoi julkaista aiheeseen liittyvää sisältöä Instagramiin perustamalleen Varallisuusprojekti-tilille.

– Aluksi se oli minulle henkilökohtainen päiväkirja, johon oli helppo kirjata omia ajatuksia ylös. Kerroin siitä vain puolisolleni ja vähän myöhemmin siskoilleni. En olisi osannut kuvitellakaan, että tilille tulee seuraajia enemmänkin!

Nyt Varallisuusprojektilla on jo yli 2 600 seuraajaa. Innokas somettaja uskoo, että taloudenhallinta kiinnostaa, koska se koskettaa lähes kaikkia. Raha-asiat ja taloustermit ovat asiakasomistajien palveluneuvojana työskentelevälle Marille tuttuja, sillä hänen toimenkuvaansa kuuluu myös S-Pankin työntekijöiden perehdyttämistä. Instagramissa hän esiintyy kuitenkin yksityishenkilönä.

– Puhun rahasta avoimesti ja omilla kasvoillani, enkä välttele vaikeitakaan aiheita. Rahapuheelle on somessakin selkeä tarve. Olen silti joka kerta yhtä innoissani ja hämmästynyt, kun joku aloittaa tilini seuraamisen.

Seuraajat lähettävät Marille usein kommentteja ja -kysymyksiä. Hän on saanut kuulla kokemuksia esimerkiksi siitä, kuinka henkilö on päässyt eroon pikavipeistä Insta-tilin innoittamana.

– On ihan uskomatonta kuulla, kuinka iso merkitys tililläni on ollut ihmisten elämään. Olen aina kuitenkin todella tarkka siitä, millaisia neuvoja annan. Voin esimerkiksi kertoa, mitä itse tekisin vastaavassa tilanteessa. Jos joku kuitenkin kysyy sijoituskohteita kerron, etten voi antaa sijoitusneuvoja ja suosittelen kysymään vinkkiä pankista.

Puskuri suojaa elämän kierrepalloilta 

Mari muistuttaa, että säästämisen aloittaminen ei vaadi miljoonaomaisuutta tai edes aiempaa kokemusta. Hän itse aloitti puolisonsa kanssa säästämisen kerryttämällä -tuhannen euron puskurin odottamattomien menojen varalle. Sen jälkeen he tekivät ylimääräisiä lyhennyksiä velkoihin ja kasvattivat myös sijoituksiin menevää kuukausittaista summaa.

– Käytimme niin sanottua lumipallotekniikkaa, jossa velat maksetaan pienimmästä suurimpaan. Emme huomioineet asunto- tai opintolainoja ylimääräisessä velan maksussa, sillä niissä on matalat korot, Mari täsmentää.

Puskurisäästöt toimivat ikään kuin vakuutuksena pahan päivän varalle. Niiden turvin elämän heittämät kierrepallot eivät enää syökse taloutta heti sivuraiteille. Puskurilla voi varautua ennakkoon myös esimerkiksi juhlapyhiin tai vaikka säännöllisesti toistuviin isompiin menoihin, kuten silmälasien uusimiseen. 

Euro eurolta lähemmäs tavoitteita

Seuraava etappi Marin ja hänen puolisonsa talousmatkalla on kolmen kuukauden pakollisia menoja vastaavan puskurin saavuttaminen. Sen avulla perheessä varaudutaan tilanteeseen, joissa molempien tai jommankumman tulot loppuisivat yllättäen esimerkiksi työttömyyden tai sairauden takia.

– Meidän tapauksessamme tavoite on 7 500 euroa. Pakollisiin menoihin lasketaan asumiskulut, ruoka, liikkuminen, terveydenhoito, vakuutukset ja välttämättömät kulut, kuten puhelin.

Kun tämä tavoite on saavutettu, Mari aikoo keskittyä entistä enemmän sijoittamiseen – ja saavutetusta mielenrauhasta nauttimiseen.

– En tavoittele täydellistä taloudellista vapautta, vaan -ennen kaikkea vapautta tehdä itselle merkityksellisiä asioita. Haaveilen siitä, että 10–15 vuoden päästä minun olisi taloudellisesti mahdollista tehdä vapaaehtoistyötä esimerkiksi päivän viikossa, hän visioi vauraampaa tulevaisuuttaan. Tavoitteellinen säästäminen mahdollistaa monenlaista hyvää, myös muille.

Marin säästövinkit jouluun

Joulu on ihanaa yhdessäolon aikaa, jolloin myös lompakon nyörit ovat usein höllemmällä. Ruokaan, juomiin, sukulaisten luo tehtäviin matkoihin ja lahjoihin uppoaa helposti euro jos toinenkin. Joulun menoihin voi kuitenkin varautua hyvissä ajoin säästämällä puskuria.

  1. Laske ensin kaikki joulun kulut yhteen: matkat, ruoat, juomat ja lahjat.
  2. Jaa summa 11:llä ja saat kuukausittain säästettävän euromäärän.
  3. Aloita säästäminen joulua varten jo tammikuussa.
  4. Pysy suunnitelmassa ja nauti joulusta ilman rahahuolia!
Näin otat S-mobiilin Säästäjän käyttöön
  1. Avaa S-mobiili-sovellus. Käy läpi tilitapahtumiasi parin kuukauden ajalta: voisitko jatkossa laittaa vaikka kymmenen euroa kuussa säästöön?
  2. Klikkaa S-mobiilista pankkipuolelta Säästäjä ja vastaa kysymyksiin. Palvelu on tarkoitettu kaikille riippumatta aiemmasta kokemuksesta säästämisestä tai sijoittamisesta.
  3. Katso, mitä säästämisen tapaa Säästäjä sinulle ehdottaa: tilisäästämistä vai rahastoja.

Seuraa Maria Instagramissa: @varallisuusprojekti

Yksin asuva tamperelainen Jari Malinen keskittää kaikki mahdolliset ostoksensa S-ryhmän toimipisteisiin. Bonus tuo turvaa, kun pyykkikone pamahtaa tai remonttikuume iskee. Kertymästä piisaa euroja myös sijoituksiin ja hemmotteluhetkiin.

Jari istahtaa joka perjantai Tampereen Tornihotellin ravintolaan aamupalalle. Runsas buffetaamiainen tuo kiireisen erityisluokanopettajan elämään ripauksen ylellisyyttä – ja kerryttää samalla Bonusta S-Tilille.

– Käyn myös usein kahvilla Puistossa tai Sokoksen yläkerrassa. Syön ABC-asemien ravintoloissa tai Hesburgereissa, ja iltapäiviä istun toisinaan Amarillossa. Valitsen ravintolan sen perusteella, saako sieltä Bonusta. Ystäviäni tämä joskus huvittaa, mutta minulle bonustelu on harrastus ja jopa elämäntapa, Jari paljastaa.

Jari on kerryttänyt Bonusta aktiivisesti jo 20 vuoden ajan. Hän innostui S-Etukortti-järjestelmästä opiskeluaikanaan, kun huomasi pystyvänsä keskittämällä säästämään rahaa ja saamaan monenlaisia etuja ja alennuksia. Sittemmin Bonusta on kertynyt tilille kuukausittain muutama kymppi.

– Keskimääräinen kuukausikertymäni on 60–80 euroa. Yksin asuvan kukkarossa se on ihan merkittävä rahasumma. Bonus tuplana -kampanjaviikoilla ja joulun alla voi kertyä yli satanenkin, Jari laskeskelee.

Jarin kilot karisevat, mutta Bonus-tili paisuu

Keskittäminen on Jarin mielestä arjessa helppoa. Hän hoitaa ruoka- ja päivittäistavaraostoksensa joko lähikaupassaan S-market Pendoliinossa tai työmatkan varrelle sattuvassa Koivistonkylän Prismassa.

– Yleensä teen isommat viikko-ostokset Prismassa ja täydennän ruokakaappia tarpeen mukaan lähikaupan antimilla. Syön aika paljon valmisruokia, mutta pyrin monipuolisuuteen, Jari pohtii.

Jari kertoo tehneensä kuluneen vuoden aikana elämäntaparemontin ja pudottaneensa painoaan lähes 20 kiloa. Ruokapuolta on siksi tullut tarkkailtua entistä tiukemmin, ja samalla panostus liikuntaan on kasvanut.

– Harrastan kuorolaulua ja teatteria. Kun harjoitukset ovat koronan vuoksi olleet tauolla, olen keskittynyt juoksemiseen ja muuhun kuntoiluun. Lenkkikengistä ja kuntoiluvälineistä on niistäkin kertynyt mukavasti Bonusta, reippailija toteaa.

Bonusta on satanut niin kodin kuin hampaidenkin remonteista

Jari on itse remontoinut Etu-Kalevassa sijaitsevaa kaksiotaan. Kylpyhuoneen kalusteet, maalit, paneelit ja muut tarvikkeet on vuosien varrella tullut hankittua Prisman remonttiosastolta ja Kodin Terrasta.

– Välillä ihan yllättää, mistä kaikesta Bonusta kertyykään! Melkein kaiken muun saa S-ryhmän liikkeistä paitsi huonekalut, Jari miettii.

Bonusta on kilahtanut S-Tilille myös korvalehtien rei’ityksestä, kasvohoidoista, laivaristeilyistä, vakuutuksista, hammashoidoista sekä sähkö-, puhelin- ja vesilaskuista.

– Tallinnassa ilahduin, kun sama vihreä kortti kävi sikäläisessäkin Prismassa. On mukavaa, että Bonus-järjestelmä kattaa laajan alueen. Kun tapaan ystäviäni ympäri Suomea, voin S-mobiilista tarkistaa, millaisia etuja eri paikkakunnilla on saatavilla. Bonustahan saattaa kertyä myös monista tapahtumalipuista, kulttuurinystävä iloitsee.

Säästöt pelastivat, kun tekniikka petti

Jari kertoo olevansa tarkan euron vartija. Bonustelussa häntä jaksaakin vuodesta toiseen innostaa aktiivisen keskittämisen tuomat selvät taloudelliset edut. Viime aikoina Jari on alkanut sijoittaa kertynyttä Bonusta S-Rahastoon.

– En ohjaa Bonuksia suoraan sijoituksiin, vaan yleensä varaan kertymää S-Tilille yllätyshankintoja varten. Viime kesänä esimerkiksi pamahti televisio ja pyykkikone samaan aikaan, mutta säästöjen ansiosta pystyin heti hankkimaan uudet tilalle. Jos tilille jää pitkäksi aikaa pyörimään ylimääräistä rahaa, sen ohjaan sitten sijoituksiin.

Tavallisesti Jari odottaa Bonus tuplana -kampanjaa ennen kuin hankkii hintavampia kodinkoneita tai elektroniikkaa. Muulloin hän ostelee kirjoja, elokuvia, palapelejä ja Lego Architecture -sarjan rakennuspakkauksia.

– Erikois-Legoja olen tilannut Prisman verkkokaupasta. Asiakaspalautteeni ansiosta keräilysarjoja on kyllä välillä saanut myymälästäkin, Jari huomauttaa.

Asiakasomistajan kelpaa nauttia elämästä

Sosiaalinen Jari kertoo olevansa innokas palautteenantaja. Hän jättää mielellään kiitoksia hyvästä palvelusta eikä jää yksin nurisemaan silloinkaan, jos kokee jossain olevan kehittämistä. Aktiivisuutensa ansiosta Jari kokee tulleensa asiakasomistajana hyvin kuulluksi, mikä innostaa panostamaan entistä enemmän Osuuskaupan palveluihin.

– Monista asiakaspalvelijoista on tullut tuttuja, ja kassojen kanssa vaihdetaan kuulumiset. S-ryhmän vakioasiakkaana olen saanut myös kivoja yllätyksiä. Esimerkiksi Tornihotellin henkilökunta on pari kertaa muistanut minua aamiaislahjakortilla, Jari kiittelee.

Jari on tyytyväinen Bonus-järjestelmään ja kannustaa muitakin yksin tai kaksin eläviä rohkeasti keskittämään. Vaikka viikossa ei ostaisikaan kassikaupalla ruokaa ja vaatteita, pienistä Bonus-puroista kertyy vähitellen suurempia virtoja, jotka tuovat elämään vakautta – ja ripauksen luksustakin.

– Kerran kuukaudessa käyn Sokoksen Hyvä Olo -hoitolassa kuumakivihieronnassa tai jossain muussa hoidossa. Onhan se mahtavaa, että itsensä hemmottelustakin kertyy Bonusta, nautiskelija hymyilee.

S-Pankin palveluneuvojat ovat kesällä tavattavissa useissa toimipaikoissamme. Palveluneuvoja auttaa sinua asiakasomistajuuteen ja S-Pankkiin liittyvissä asioissa kuten etujen, korttien ja S-mobiilin kanssa.

Vallitsevan tilanteen vuoksi tapaamiset ovat vain ajanvarauksella. Varaathan aikasi joko suoraan toimipaikasta tai puhelimitse. Katso myymäläkohtaiset yhteystiedot täältä.

Kesän kiertueaikataulu

S-market Mänttä 1.6., klo 10–16

S-market Ikaalinen 8.6., klo 10–16

S-market Valkeakoski, 17.6., klo 10–16

S-market Virrat 22.6., klo 10–16

S-market Sastamala 30.6., klo 11–17

S-market Orivesi 8.7., klo 10–16

Sale Karvia 18.8., klo 10–12.30

S-market Parkano 18.8. klo 14.30–16.30

Lauantaista 10.4. klo 18.00 alkaen teemme huoltotöitä S-ryhmän verkkopalveluissa ja osa asiakasomistajan verkko- ja mobiilipalveluista on poissa käytöstä. Huoltokatko päättyy 12.4. klo 7.00, jonka jälkeen palvelut ovat taas normaalisti käytössä.

Bonusostotietojen ja sähköisten takuukuittien näkyvyydessä pieni viive

Mm. nämä palvelut ovat poissa käytöstä huoltotöiden ajan

 

Pahoittelemme huoltotöistä aiheutuvaa haittaa.

Joka kerta kun Kalevan Asiakasomistajapalvelu- ja S-Pankki-pisteen myynti- ja palveluvastaava Auli Vallenius käyttää pankkikorttiaan, hänen rahastoonsa sujahtaa S-mobiilin Säästäjä-palvelun kautta 50 senttiä. Näin Auli on säästänyt lähes huomaamattaan melkoisen potin.

– Olen hämmästynyt siitä, kuinka paljon Säästäjä säästää puolestani! Vuositasolla säästöä kertyy useampia satasia ihan tavallisella pankkikortin käytöllä, Auli kiittelee.

Mikrosäästämispalvelu Säästäjä on yksi monista S-Pankin työkaluista, joilla pankki on vastannut kasvavaan säästöbuumiin. Myös sijoittaminen on nyt suosittua, sillä rahastoissa varat voi saada vaivattomasti poikimaan enemmän tuottoa kuin perinteisillä korkotileillä.

– S-Pankista saa maksutonta asiantuntija-apua, joten rahastojen maailmaan ei tarvitse sukeltaa sokkona. Sijoittaminen ei ole vain miljonäärien hommaa. S-Pankissa sijoittajaksi voi ryhtyä jo kymmenellä eurolla, Auli rohkaisee.

Pankkipalveluihin pääsee näppärästi puhelimella

S-Pankki on täyden palvelun pankki. Sieltä saa vakuudetonta S-Lainaa 50 000 euroon saakka ja tarjolla on myös kilpailukykyisiä asuntolainoja.

S-Pankin verkkopalvelutarjonta kasvaa koko ajan ja erityisesti S-mobiili-sovellus kiinnostaa asiakkaita. S-mobiilin kautta voi tarkastella ja muokata pankkiasioita tai vaikkapa seurata bonuskertymää.

Täysin kotimaisen S-Pankin palvelut ovat kaikkien saatavilla, ja asiakasomistajaperheen lapsillekin voidaan avata pankkiin omat tilit. S-Pankki saa paljon kiitosta siitä, että pankissa on helppo asioida ja ihan oikean ihmisen juttusille pääsee vaikka lauantaina.

– Suosittelemme ajanvarausta, mutta toki palvelupisteellä voi piipahtaa myös kauppareissun yhteydessä, Auli kannustaa.

Aulin säästövinkit top 3
  1. Ota käyttöösi Säästäjä-palvelu. Jokaisesta tekemästäsi S-Etukortti Visa Debit -ostoksesta siirtyy rahastoon valitsemasi summa 50 sentistä 5 euroon!
  2. Pane bonus poikimaan ja ohjaa se kuukausittain S-Tililtä suoraan rahastoon. S-mobiilin kaut­ta voit seurata rahaston kehitystä ja ottaa kertyneet varat käyttöön heti kun haluat.
  3. Älä luota arpaonneen. Rahastosäästäjän palautusprosentti on huomattavasti parempi kuin lottoajan. Rohkeasti vain kokeilemaan!

S-Pankin palveluneuvojat ovat tammi-helmikuun aikana tavattavissa useissa toimipaikoissamme. Palveluneuvoja auttaa sinua asiakasomistajuuteen ja S-Pankkiin liittyvissä asioissa kuten etujen, korttien ja S-mobiilin kanssa.

Vallitsevan tilanteen vuoksi tapaamiset ovat vain ajanvarauksella. Varaathan aikasi joko suoraan toimipaikasta tai puhelimitse. Katso myymäläkohtaiset yhteystiedot täältä.

Toimipaikka           Päivämäärä    Kellonaika

S-market Sastamala          12.1.              10-16
S-market Virrat                  14.1.              10-16
S-market Ikaalinen            19.1.              10-16
S-market Mänttä                21.1.              10-16
S-market Orivesi                26.1.              10-16
S-market Urjala                  29.1.              11-16.30
Sale Karvia                            2.2.              10-12.30
S-market Parkano               2.2.               14.30-16.30
S-market Sastamala            9.3.               10-16
S-market Virrat                   16.3.              10-16
S-market Mänttä                 13.4.             10-16
S-market Orivesi                 20.4.             10-16
S-market Ikaalinen             27.4.              10-16
Sale Karvia                             4.5.               10-12.30
S-market Parkano                4.5.                14.30-16.30
S-market Urjala                    11.5.               11-17
S-market Sastamala             18.5.              11-17