Onko tili tyhjä heti palkkapäivän jälkeen tai kiristyykö pinna odottamattomien menojen edessä? Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajapalvelun palveluneuvoja Mari Ilomäki kyllästyi jatkuvaan raha-asioiden murehtimiseen, aloitti säästämisen kympillä kuussa ja kertoo nyt avoimesti Instagram-tilillään, kuinka hän kesytti kurittoman taloutensa.

Arjessa voi sattua yhtä jos toista yllättävää: jääkaappi sanoo sopimuksensa irti tai auton harmiton pikkuvika osoittautuukin useamman tonnin remontiksi. Kumpaankin esimerkkiin liittyy rahanmenoa ja usein myös luottokortin vingahdus. Kerran se vain kirpaisee, mutta mikä neuvoksi, jos sama toistuu monta kertaa peräkkäin? Odottamattomat menot aiheuttivat Marille ja hänen puolisolleen kerta toisensa jälkeen huolta ja isoja luottokorttilaskuja.

– Vuonna 2018 päätin, että asialle on tehtävä jotain, vaikka mieheni ei heti innostunutkaan budjetoinnista. Laitoin aluksi palkkapäivänä kymmenen euroa syrjään. Lisäksi otin käyttöön S-mobiilin Säästäjä-palvelun, joka siirtää jokaisesta korttiostosta pienen summan rahastoon jemmaan.

Kun säästötilin summa alkoi pikkuhiljaa nousta, Marin puolisokin kiinnostui enemmän taloudenhallinnasta. Pian säästämisestä tuli yhteinen juttu, jolle asetettiin selkeät tavoitteet. Ja juuri tavoitteet ovatkin avainasemassa projektin onnistumisessa.

– Realististen, pienten tavoitteiden saavuttaminen motivoi jatkamaan säästämistä ja tähtäämään yhä korkeammalle, Mari vinkkaa.

Avoimesti ja omilla kasvoilla Instassa

Pian säästämisen aloittamisen jälkeen Mari alkoi julkaista aiheeseen liittyvää sisältöä Instagramiin perustamalleen Varallisuusprojekti-tilille.

– Aluksi se oli minulle henkilökohtainen päiväkirja, johon oli helppo kirjata omia ajatuksia ylös. Kerroin siitä vain puolisolleni ja vähän myöhemmin siskoilleni. En olisi osannut kuvitellakaan, että tilille tulee seuraajia enemmänkin!

Nyt Varallisuusprojektilla on jo yli 2 600 seuraajaa. Innokas somettaja uskoo, että taloudenhallinta kiinnostaa, koska se koskettaa lähes kaikkia. Raha-asiat ja taloustermit ovat asiakasomistajien palveluneuvojana työskentelevälle Marille tuttuja, sillä hänen toimenkuvaansa kuuluu myös S-Pankin työntekijöiden perehdyttämistä. Instagramissa hän esiintyy kuitenkin yksityishenkilönä.

– Puhun rahasta avoimesti ja omilla kasvoillani, enkä välttele vaikeitakaan aiheita. Rahapuheelle on somessakin selkeä tarve. Olen silti joka kerta yhtä innoissani ja hämmästynyt, kun joku aloittaa tilini seuraamisen.

Seuraajat lähettävät Marille usein kommentteja ja -kysymyksiä. Hän on saanut kuulla kokemuksia esimerkiksi siitä, kuinka henkilö on päässyt eroon pikavipeistä Insta-tilin innoittamana.

– On ihan uskomatonta kuulla, kuinka iso merkitys tililläni on ollut ihmisten elämään. Olen aina kuitenkin todella tarkka siitä, millaisia neuvoja annan. Voin esimerkiksi kertoa, mitä itse tekisin vastaavassa tilanteessa. Jos joku kuitenkin kysyy sijoituskohteita kerron, etten voi antaa sijoitusneuvoja ja suosittelen kysymään vinkkiä pankista.

Puskuri suojaa elämän kierrepalloilta 

Mari muistuttaa, että säästämisen aloittaminen ei vaadi miljoonaomaisuutta tai edes aiempaa kokemusta. Hän itse aloitti puolisonsa kanssa säästämisen kerryttämällä -tuhannen euron puskurin odottamattomien menojen varalle. Sen jälkeen he tekivät ylimääräisiä lyhennyksiä velkoihin ja kasvattivat myös sijoituksiin menevää kuukausittaista summaa.

– Käytimme niin sanottua lumipallotekniikkaa, jossa velat maksetaan pienimmästä suurimpaan. Emme huomioineet asunto- tai opintolainoja ylimääräisessä velan maksussa, sillä niissä on matalat korot, Mari täsmentää.

Puskurisäästöt toimivat ikään kuin vakuutuksena pahan päivän varalle. Niiden turvin elämän heittämät kierrepallot eivät enää syökse taloutta heti sivuraiteille. Puskurilla voi varautua ennakkoon myös esimerkiksi juhlapyhiin tai vaikka säännöllisesti toistuviin isompiin menoihin, kuten silmälasien uusimiseen. 

Euro eurolta lähemmäs tavoitteita

Seuraava etappi Marin ja hänen puolisonsa talousmatkalla on kolmen kuukauden pakollisia menoja vastaavan puskurin saavuttaminen. Sen avulla perheessä varaudutaan tilanteeseen, joissa molempien tai jommankumman tulot loppuisivat yllättäen esimerkiksi työttömyyden tai sairauden takia.

– Meidän tapauksessamme tavoite on 7 500 euroa. Pakollisiin menoihin lasketaan asumiskulut, ruoka, liikkuminen, terveydenhoito, vakuutukset ja välttämättömät kulut, kuten puhelin.

Kun tämä tavoite on saavutettu, Mari aikoo keskittyä entistä enemmän sijoittamiseen – ja saavutetusta mielenrauhasta nauttimiseen.

– En tavoittele täydellistä taloudellista vapautta, vaan -ennen kaikkea vapautta tehdä itselle merkityksellisiä asioita. Haaveilen siitä, että 10–15 vuoden päästä minun olisi taloudellisesti mahdollista tehdä vapaaehtoistyötä esimerkiksi päivän viikossa, hän visioi vauraampaa tulevaisuuttaan. Tavoitteellinen säästäminen mahdollistaa monenlaista hyvää, myös muille.

Marin säästövinkit jouluun

Joulu on ihanaa yhdessäolon aikaa, jolloin myös lompakon nyörit ovat usein höllemmällä. Ruokaan, juomiin, sukulaisten luo tehtäviin matkoihin ja lahjoihin uppoaa helposti euro jos toinenkin. Joulun menoihin voi kuitenkin varautua hyvissä ajoin säästämällä puskuria.

  1. Laske ensin kaikki joulun kulut yhteen: matkat, ruoat, juomat ja lahjat.
  2. Jaa summa 11:llä ja saat kuukausittain säästettävän euromäärän.
  3. Aloita säästäminen joulua varten jo tammikuussa.
  4. Pysy suunnitelmassa ja nauti joulusta ilman rahahuolia!
Näin otat S-mobiilin Säästäjän käyttöön
  1. Avaa S-mobiili-sovellus. Käy läpi tilitapahtumiasi parin kuukauden ajalta: voisitko jatkossa laittaa vaikka kymmenen euroa kuussa säästöön?
  2. Klikkaa S-mobiilista pankkipuolelta Säästäjä ja vastaa kysymyksiin. Palvelu on tarkoitettu kaikille riippumatta aiemmasta kokemuksesta säästämisestä tai sijoittamisesta.
  3. Katso, mitä säästämisen tapaa Säästäjä sinulle ehdottaa: tilisäästämistä vai rahastoja.

Seuraa Maria Instagramissa: @varallisuusprojekti

Yksin asuva tamperelainen Jari Malinen keskittää kaikki mahdolliset ostoksensa S-ryhmän toimipisteisiin. Bonus tuo turvaa, kun pyykkikone pamahtaa tai remonttikuume iskee. Kertymästä piisaa euroja myös sijoituksiin ja hemmotteluhetkiin.

Jari istahtaa joka perjantai Tampereen Tornihotellin ravintolaan aamupalalle. Runsas buffetaamiainen tuo kiireisen erityisluokanopettajan elämään ripauksen ylellisyyttä – ja kerryttää samalla Bonusta S-Tilille.

– Käyn myös usein kahvilla Puistossa tai Sokoksen yläkerrassa. Syön ABC-asemien ravintoloissa tai Hesburgereissa, ja iltapäiviä istun toisinaan Amarillossa. Valitsen ravintolan sen perusteella, saako sieltä Bonusta. Ystäviäni tämä joskus huvittaa, mutta minulle bonustelu on harrastus ja jopa elämäntapa, Jari paljastaa.

Jari on kerryttänyt Bonusta aktiivisesti jo 20 vuoden ajan. Hän innostui S-Etukortti-järjestelmästä opiskeluaikanaan, kun huomasi pystyvänsä keskittämällä säästämään rahaa ja saamaan monenlaisia etuja ja alennuksia. Sittemmin Bonusta on kertynyt tilille kuukausittain muutama kymppi.

– Keskimääräinen kuukausikertymäni on 60–80 euroa. Yksin asuvan kukkarossa se on ihan merkittävä rahasumma. Bonus tuplana -kampanjaviikoilla ja joulun alla voi kertyä yli satanenkin, Jari laskeskelee.

Jarin kilot karisevat, mutta Bonus-tili paisuu

Keskittäminen on Jarin mielestä arjessa helppoa. Hän hoitaa ruoka- ja päivittäistavaraostoksensa joko lähikaupassaan S-market Pendoliinossa tai työmatkan varrelle sattuvassa Koivistonkylän Prismassa.

– Yleensä teen isommat viikko-ostokset Prismassa ja täydennän ruokakaappia tarpeen mukaan lähikaupan antimilla. Syön aika paljon valmisruokia, mutta pyrin monipuolisuuteen, Jari pohtii.

Jari kertoo tehneensä kuluneen vuoden aikana elämäntaparemontin ja pudottaneensa painoaan lähes 20 kiloa. Ruokapuolta on siksi tullut tarkkailtua entistä tiukemmin, ja samalla panostus liikuntaan on kasvanut.

– Harrastan kuorolaulua ja teatteria. Kun harjoitukset ovat koronan vuoksi olleet tauolla, olen keskittynyt juoksemiseen ja muuhun kuntoiluun. Lenkkikengistä ja kuntoiluvälineistä on niistäkin kertynyt mukavasti Bonusta, reippailija toteaa.

Bonusta on satanut niin kodin kuin hampaidenkin remonteista

Jari on itse remontoinut Etu-Kalevassa sijaitsevaa kaksiotaan. Kylpyhuoneen kalusteet, maalit, paneelit ja muut tarvikkeet on vuosien varrella tullut hankittua Prisman remonttiosastolta ja Kodin Terrasta.

– Välillä ihan yllättää, mistä kaikesta Bonusta kertyykään! Melkein kaiken muun saa S-ryhmän liikkeistä paitsi huonekalut, Jari miettii.

Bonusta on kilahtanut S-Tilille myös korvalehtien rei’ityksestä, kasvohoidoista, laivaristeilyistä, vakuutuksista, hammashoidoista sekä sähkö-, puhelin- ja vesilaskuista.

– Tallinnassa ilahduin, kun sama vihreä kortti kävi sikäläisessäkin Prismassa. On mukavaa, että Bonus-järjestelmä kattaa laajan alueen. Kun tapaan ystäviäni ympäri Suomea, voin S-mobiilista tarkistaa, millaisia etuja eri paikkakunnilla on saatavilla. Bonustahan saattaa kertyä myös monista tapahtumalipuista, kulttuurinystävä iloitsee.

Säästöt pelastivat, kun tekniikka petti

Jari kertoo olevansa tarkan euron vartija. Bonustelussa häntä jaksaakin vuodesta toiseen innostaa aktiivisen keskittämisen tuomat selvät taloudelliset edut. Viime aikoina Jari on alkanut sijoittaa kertynyttä Bonusta S-Rahastoon.

– En ohjaa Bonuksia suoraan sijoituksiin, vaan yleensä varaan kertymää S-Tilille yllätyshankintoja varten. Viime kesänä esimerkiksi pamahti televisio ja pyykkikone samaan aikaan, mutta säästöjen ansiosta pystyin heti hankkimaan uudet tilalle. Jos tilille jää pitkäksi aikaa pyörimään ylimääräistä rahaa, sen ohjaan sitten sijoituksiin.

Tavallisesti Jari odottaa Bonus tuplana -kampanjaa ennen kuin hankkii hintavampia kodinkoneita tai elektroniikkaa. Muulloin hän ostelee kirjoja, elokuvia, palapelejä ja Lego Architecture -sarjan rakennuspakkauksia.

– Erikois-Legoja olen tilannut Prisman verkkokaupasta. Asiakaspalautteeni ansiosta keräilysarjoja on kyllä välillä saanut myymälästäkin, Jari huomauttaa.

Asiakasomistajan kelpaa nauttia elämästä

Sosiaalinen Jari kertoo olevansa innokas palautteenantaja. Hän jättää mielellään kiitoksia hyvästä palvelusta eikä jää yksin nurisemaan silloinkaan, jos kokee jossain olevan kehittämistä. Aktiivisuutensa ansiosta Jari kokee tulleensa asiakasomistajana hyvin kuulluksi, mikä innostaa panostamaan entistä enemmän Osuuskaupan palveluihin.

– Monista asiakaspalvelijoista on tullut tuttuja, ja kassojen kanssa vaihdetaan kuulumiset. S-ryhmän vakioasiakkaana olen saanut myös kivoja yllätyksiä. Esimerkiksi Tornihotellin henkilökunta on pari kertaa muistanut minua aamiaislahjakortilla, Jari kiittelee.

Jari on tyytyväinen Bonus-järjestelmään ja kannustaa muitakin yksin tai kaksin eläviä rohkeasti keskittämään. Vaikka viikossa ei ostaisikaan kassikaupalla ruokaa ja vaatteita, pienistä Bonus-puroista kertyy vähitellen suurempia virtoja, jotka tuovat elämään vakautta – ja ripauksen luksustakin.

– Kerran kuukaudessa käyn Sokoksen Hyvä Olo -hoitolassa kuumakivihieronnassa tai jossain muussa hoidossa. Onhan se mahtavaa, että itsensä hemmottelustakin kertyy Bonusta, nautiskelija hymyilee.

S-Pankin palveluneuvojat ovat kesällä tavattavissa useissa toimipaikoissamme. Palveluneuvoja auttaa sinua asiakasomistajuuteen ja S-Pankkiin liittyvissä asioissa kuten etujen, korttien ja S-mobiilin kanssa.

Vallitsevan tilanteen vuoksi tapaamiset ovat vain ajanvarauksella. Varaathan aikasi joko suoraan toimipaikasta tai puhelimitse. Katso myymäläkohtaiset yhteystiedot täältä.

Kesän kiertueaikataulu

S-market Mänttä 1.6., klo 10–16

S-market Ikaalinen 8.6., klo 10–16

S-market Valkeakoski, 17.6., klo 10–16

S-market Virrat 22.6., klo 10–16

S-market Sastamala 30.6., klo 11–17

S-market Orivesi 8.7., klo 10–16

Sale Karvia 18.8., klo 10–12.30

S-market Parkano 18.8. klo 14.30–16.30

Lauantaista 10.4. klo 18.00 alkaen teemme huoltotöitä S-ryhmän verkkopalveluissa ja osa asiakasomistajan verkko- ja mobiilipalveluista on poissa käytöstä. Huoltokatko päättyy 12.4. klo 7.00, jonka jälkeen palvelut ovat taas normaalisti käytössä.

Bonusostotietojen ja sähköisten takuukuittien näkyvyydessä pieni viive

Mm. nämä palvelut ovat poissa käytöstä huoltotöiden ajan

 

Pahoittelemme huoltotöistä aiheutuvaa haittaa.

Joka kerta kun Kalevan Asiakasomistajapalvelu- ja S-Pankki-pisteen myynti- ja palveluvastaava Auli Vallenius käyttää pankkikorttiaan, hänen rahastoonsa sujahtaa S-mobiilin Säästäjä-palvelun kautta 50 senttiä. Näin Auli on säästänyt lähes huomaamattaan melkoisen potin.

– Olen hämmästynyt siitä, kuinka paljon Säästäjä säästää puolestani! Vuositasolla säästöä kertyy useampia satasia ihan tavallisella pankkikortin käytöllä, Auli kiittelee.

Mikrosäästämispalvelu Säästäjä on yksi monista S-Pankin työkaluista, joilla pankki on vastannut kasvavaan säästöbuumiin. Myös sijoittaminen on nyt suosittua, sillä rahastoissa varat voi saada vaivattomasti poikimaan enemmän tuottoa kuin perinteisillä korkotileillä.

– S-Pankista saa maksutonta asiantuntija-apua, joten rahastojen maailmaan ei tarvitse sukeltaa sokkona. Sijoittaminen ei ole vain miljonäärien hommaa. S-Pankissa sijoittajaksi voi ryhtyä jo kymmenellä eurolla, Auli rohkaisee.

Pankkipalveluihin pääsee näppärästi puhelimella

S-Pankki on täyden palvelun pankki. Sieltä saa vakuudetonta S-Lainaa 50 000 euroon saakka ja tarjolla on myös kilpailukykyisiä asuntolainoja.

S-Pankin verkkopalvelutarjonta kasvaa koko ajan ja erityisesti S-mobiili-sovellus kiinnostaa asiakkaita. S-mobiilin kautta voi tarkastella ja muokata pankkiasioita tai vaikkapa seurata bonuskertymää.

Täysin kotimaisen S-Pankin palvelut ovat kaikkien saatavilla, ja asiakasomistajaperheen lapsillekin voidaan avata pankkiin omat tilit. S-Pankki saa paljon kiitosta siitä, että pankissa on helppo asioida ja ihan oikean ihmisen juttusille pääsee vaikka lauantaina.

– Suosittelemme ajanvarausta, mutta toki palvelupisteellä voi piipahtaa myös kauppareissun yhteydessä, Auli kannustaa.

Aulin säästövinkit top 3
  1. Ota käyttöösi Säästäjä-palvelu. Jokaisesta tekemästäsi S-Etukortti Visa Debit -ostoksesta siirtyy rahastoon valitsemasi summa 50 sentistä 5 euroon!
  2. Pane bonus poikimaan ja ohjaa se kuukausittain S-Tililtä suoraan rahastoon. S-mobiilin kaut­ta voit seurata rahaston kehitystä ja ottaa kertyneet varat käyttöön heti kun haluat.
  3. Älä luota arpaonneen. Rahastosäästäjän palautusprosentti on huomattavasti parempi kuin lottoajan. Rohkeasti vain kokeilemaan!

S-Pankin palveluneuvojat ovat tammi-helmikuun aikana tavattavissa useissa toimipaikoissamme. Palveluneuvoja auttaa sinua asiakasomistajuuteen ja S-Pankkiin liittyvissä asioissa kuten etujen, korttien ja S-mobiilin kanssa.

Vallitsevan tilanteen vuoksi tapaamiset ovat vain ajanvarauksella. Varaathan aikasi joko suoraan toimipaikasta tai puhelimitse. Katso myymäläkohtaiset yhteystiedot täältä.

Toimipaikka           Päivämäärä    Kellonaika

S-market Sastamala          12.1.              10-16
S-market Virrat                  14.1.              10-16
S-market Ikaalinen            19.1.              10-16
S-market Mänttä                21.1.              10-16
S-market Orivesi                26.1.              10-16
S-market Urjala                  29.1.              11-16.30
Sale Karvia                            2.2.              10-12.30
S-market Parkano               2.2.               14.30-16.30
S-market Sastamala            9.3.               10-16
S-market Virrat                   16.3.              10-16
S-market Mänttä                 13.4.             10-16
S-market Orivesi                 20.4.             10-16
S-market Ikaalinen             27.4.              10-16
Sale Karvia                             4.5.               10-12.30
S-market Parkano                4.5.                14.30-16.30
S-market Urjala                    11.5.               11-17
S-market Sastamala             18.5.              11-17