Kalevan ravintolatarjonta supistui monen harmiksi viime talvena, kun ABC:n noutopöytä ja lounasruokailu lopetettiin. Teiskontien liikekeskukseen jäivät pikaruokailijoiden huutoon vastaavat Hesburger, Arnolds ja kahvila, mutta liikepaikalla nähdään potentiaalia myös aivan uuteen aluevaltaukseen: sporttibaari Koppi tulee taloon vielä tänä vuonna.

Teiskontien liikekeskuksen ravintolasali on kaikunut viime kuukaudet puolityhjänä. Hesburgerin asiakaskunta ei täytä koko tilaa, ja lääniä olisi vaikka kokonaiselle joukkueelle – tai useammallekin. Sport & Bar Kopin myötä Kalevan paraatipaikalle avataankin sporttibaari, jonne asiakas voi tulla huollettavaksi oman lempilajinsa pariin.

– Homma menee niin, että Kopin työntekijät ovat huoltajia ja asiakkaat kuin urheilujoukkueen pelaajia, selittää Pirkanmaan Osuuskaupan pubien ryhmäpäällikkö Marko Lehtinen.

Paikan nimi viittaa urheilijoiden pukukoppiin, joka on perinteisesti pyhä paikka, jossa psyykataan ennen urheilumatsia tai ottelun jälkeen. Tärkeänä elementtinä tunnelman luomisessa on asiakaspalvelu, jossa tähdätään kirkkaimpaan kultaan.

Perinteistä ja erottuvaa

Sport & Bar Kopin eväät ovat baarityyliin juomapainotteisia, mutta listalle tulee myös laadukasta urheilunnälkäisen ruokaa. Pirkanmaan kontekstissa se tarkoittaa luonnollisesti muun muassa siipiä, hampurilaisia ja keveitä vaihtoehtoja.

– Koppi erottuu edukseen muista sporttipubeista, sillä siellä urheilua ja tapahtumia voi seurata tunnelmallisessa ympäristössä ja usealta kanavalta samanaikaisesti. Kopissa ei tarvitse tyytyä pelkkään Valioliigaan ja Guinness-hanaan. Suunnitelmissa on myös tarjota asiakkaille vähän tavallisesta poikkeavaa aktiviteettia, Marko hymyää.

Ympäristöönsä istuva illanviettopaikka

Sporttibaarin tavoitteena on vastata kasvavan Kalevan ravintolatarpeeseen: urheiluväkeä vetävät Kauppi Sport Center ja Tammelan stadion sijaitsevat aivan lähellä, TAMK naapurissa, ja Hippoksen opiskelijakorttelin kehittämisen myötä alueelle muuttaa lähiaikoina runsaasti uusia asukkaita.

Koppi remontoidaan liikekeskuksen Teiskontien puoleiseen tilaan, ja baariin tulee yhteensä noin 140 asiakaspaikkaa. Sporttibaarin tila erotetaan Hesburgerista väliseinällä, ja sille tulee oma sisäänkäynti niin ikään Teiskontien puolelle.

Avauksen tavoiteaikataulu on syyspuolella, ja sporttibaarin päällikön rekrytointi on parhaillaan käynnissä. Muiden huoltajien rekrytointi alkaa kesällä.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan pubien ryhmäpäällikkö Marko Lehtinen, puh. 010 767 2416, marko.lehtinen@sok.fi

Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Mikko Hautasaari, puh. 010 767 0080, mikko.hautasaari@sok.fi

Kuohuva ostosten lomassa, kahvihetki ystävän kanssa, raikas salaattilounas vai kuuma kulhollinen maailman makuja? Tätä kaikkea on pian luvassa Sokoksen asiakkaille uusien ravintoloiden myötä. Katutasoon avattava kahvila-deli Bacaro Doppio herkullistaa shoppailuhetkiä italialaisilla herkuilla ja viineillä. Neljännen kerroksen tuore tulokas puolestaan on Sokos 4 -niminen ravintolakokonaisuus, joka pitää sisällään kahvila Kaffen, legendaarisia Sokoksen salaatteja tarjoilevan Saladin sekä filippiiniläisestä ja skandinaavisesta keittiöstä makuja ammentavan Filpan.

Asiakastoiveita uudistuvaan Sokokseen kerättiin erillisellä toivesivulla osasto kerrallaan koko kevät. Toiveita sai jättää niin Sokoksen ravintoloihin, shop-in-shop-kumppaneihin, käyttötavaravalikoimaan, muotiin ja kauneuteen kuin alakertaan avautuvan Prisman ruokatarjoomaankin.

– Toiveensa unelmien Sokokseen kertoi toivesivullamme yli 1 700 asiakastamme. Määrä yllätti meidät täysin ja kertoo siitä, kuinka ikonisen ja tamperelaisille tärkeän ostospaikan uudistuksesta tässä on kyse. Halusimmekin varmistaa, että toiveet käydään huolellisesti läpi ja tehtävää varten koostettiin innokkaista sokoslaisista oma raati. Kunkin teemakyselyn jälkeen raati puntaroi toiveita työpajoissa ja toi asiantuntemuksellaan valtavasti lisäarvoa suunnittelutyöhön, Sokos-uudistushankkeesta vastaava ryhmäpäällikkö Mikko Korpela.

Sokos-uudistuksen lähtökohtana on asiakastoiveiden toteuttaminen nykyistä kunnioittaen. Tämä näkyi myös tulevia ravintolakonsepteja luodessa.

– Vaikka koko talo uudistuu nyt isolla pensselillä, toimivista ja asiakkaiden arvostamista asioista ei ole tarkoitus luopua. Esimerkiksi Ravintola Herkun juuret ulottuvat aina 80-luvulle ja sen salaatit ovat yhä kaupungin tunnetuimmat ja suosituimmat. Toivesivulla tulikin hurja määrä pyyntöjä säilyttää ne ja niin aiomme tehdä. Sokoksen asiakaspalvelusta sataa jatkuvasti kehuja ja nyt on viimein aika saattaa puitteet sen kanssa samalle huipputasolle, Mikko jatkaa.

Arjen pientä luksusta

Vaaleaa kaakelia, raikasta turkoosia ja kauniita yksityiskohtia. Ensimmäisen kerroksen uutuuden, Bacaro Doppion, inspiraationlähteenä ovat toimineet venetsialaiset koko kansan olohuoneet, bacari-baarit.

– Luvassa on paikka nautiskelijoille italialaisten laatukahvien, käsintehdyn gelaton, kuohuvan ja leivonnaisten äärellä. Bacaro Doppio aukeaa paraatipaikalle Hämeenkadun ja Kuninkaankadun kulmaan kera terassin, joka toimii kesäisin kahvilan tunnelmallisena jatkeena. Lisäksi kahvilan viereen tulee oma erillinen salaattibaari, josta kiireiset lounastajat voivat napata Ravintola Herkusta tutut salaatit mukaan, ravintoloiden toimialajohtaja Mikko Hautasaari valottaa pohjapiirustuksia.

Bacaro Doppion sisustuksessa nähdään raikas yhdistelmä valkoista sekä murrettua turkoosia ja punaista. Kuva: Tilako.

Kolme makukirjoa ja yhdessäoloa

Neljännen kerroksen Sokos 4:ssä kantava teema on valinnanvapaus. Filpalle, Kaffelle ja Saladille tulee yhteinen ruokailualue, jolloin jokainen seurueen jäsen voi valita mieleisensä ravintolan ja silti nauttia yhteisestä hetkestä saman pöydän ääressä.

– Nelosen ravintola-alueesta tulee suhteellisen suuri, joten siihen luodaan pienempiä viihtyisiä tiloja tilassa: korokkeita ja katoksia – jokaiseen makuun sopiva soppi. Voin paljastaa, että tilan havainnekuvat näyttävät jo nyt upeilta. Sisustukseen on valittu tyylikäs yhdistelmä aasialaista ja skandinaavista selkeyttä, Mikko kuvailee.

Filpassa kaikki lähtee tuoreista raaka-aineista, mauista ja filippiiniläiselle keittiölle tunnusomaisesta ruoan koristeellisesta esillepanosta.

– Tamperelaiset rakastavat aasialaista ruokaa ja Filpalla halutaan tarjota siihen täysin uudenlainen vivahde. Monet saattavatkin yllättyä, kun annokset eivät olekaan sitä tyypillisintä aasialaista: tulista ja voimakkaasti maustettua. Sen sijaan maut ovat miedompia, mutta sitäkin syvempiä. Menua on ollut luomassa osaava ravintolatiimimme, johon lukeutuvat myös filippiiniläiset kokkimme, Mikko iloitsee.

Neljännen kerroksen nykyiseltä kahvila-ravintolalta löytyy oma vankka fanijoukkonsa, mikä on huomioitu Kaffea luodessa. Tuttujen suosikkien ohella valikoimaan lisätään asiakkaiden toiveesta entistä enemmän myös lähituottajien suolaisia ja makeita.

Saladin konsepti puolestaan nojaa nimensä mukaisesti Ravintola Herkusta tuttuihin itsetehtyihin salaatteihin ja kastikkeisiin.

– Unkarilainen kastike, caesarsalaatti ja yrttikana-pestopastasalaatti keräsivät toivesivulla eniten hehkutuksia ja ne säilyvät valikoimassa sellaisenaan. Myös muita Ravintola Herkun salaatteja ja kastikkeita tulee Saladiin saataville hieman hiotulla reseptiikalla.

Filppa ammentaa makuja sekä filippiiniläisestä että skandinaavisesta keittiöstä. 

Uusista ravintoloista nautitaan loppuvuodesta

Muutostyöt alkoivat ostospaikan toisesta kerroksesta huhtikuun alussa, ja katutason osalta ne on tarkoitus aloittaa kesällä. Uusien ravintoloiden on määrä aueta loppuvuoden aikana.

– Caffe Patio palvelee siihen saakka, kunnes Bacaro Doppio on valmistunut. Samoin –2 kerroksen Ravintola Herkku on avoinna, kunnes Sokos 4 toivottaa ensimmäiset asiakkaansa tervetulleiksi, Mikko lupaa.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan ryhmäpäällikkö, Sokos-kehityshankkeen hankepäällikkö Mikko Korpela, puh. 010 767 2597, mikko.korpela@sok.fi

Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Mikko Hautasaari, puh. 010 767 0080, mikko.hautasaari@sok.fi

Bacaro Doppio tulee sijoittumaan Hämeenkadun ja Kuninkaankadun kulmaan, jota myötäilee L-kirjaimen mallinen terassi. Kuva: Jukka Salminen.

Pirkanmaan Osuuskaupan verollinen myynti nousi viime vuonna ennätykselliseen 1,2 miljardiin euroon ja veroton myynti ensi kertaa historiassa yli miljardin euron. Toiminnan tulos oli hieman yli 25 miljoonaa euroa. Hyvän myynnin myötä myös Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajille maksetun Bonuksen määrä kipusi viime vuonna kaikkien aikojen korkeimpaan lukuun, 35 miljoonaan euroon. Ennätyksellinen Bonus ja markkinoiden edullisimmat päivittäistavarahinnat toteuttivat osuuskaupan perustehtävää hyvin. Hienosti sujuneen ruokahuollon ja yhä suurempien asiakasvirtojen hyvän hoidon johdosta Pirkanmaan Osuuskaupan työntekijöille maksetaan vuosipalkkion lisäksi poikkeuksellinen koronabonus.

Pirkanmaan Osuuskaupan myynti kasvoi viime vuonna yhteensä 6 prosenttia edellisvuodesta. Päivittäistavarakauppa kasvoi 4,1 prosenttia, käyttötavarakauppa kasvoi 7 prosenttia ja ravintolakaupan myynti laski 10 prosenttia. Polttoneste- ja autopesukaupan myynti kasvoi peräti 24 prosenttia.

Vuonna 2021 S-ryhmän ruoan verkkokaupan tilausjärjestelmä uusiutui, ja samalla Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokaupan noutopisteiden määrää kasvatettiin edelleen. Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokaupan myynti on tuplaantunut sekä vuonna 2020 että 2021, eli uuden palvelun kysynnän kasvu on kova. Päivittäistavaran verkkokaupassa Pirkanmaan markkina on toiseksi suurin markkina pääkaupunkiseudun jälkeen.

Investointeja tehtiin yhteensä 35,5 miljoonalla eurolla: Useissa S-marketeissa ja Saleissa jatkettiin edellisenä vuonna käynnistyneitä liikeidea- ja miljööuudistuksia ja tehtiin asiakaspalvelua ja energiatehokkuutta parantavia kiinteistö- ja kalustouudistuksia, joilla otetaan askelia kohti S-ryhmän yhteistä hiilinegatiivisuustavoitetta. Lisäksi sähköautojen latausverkostoa laajennettiin, ja ABC-palveluita uudistettiin useilla paikkakunnilla. Sastamalaan avattiin uusi ABC-autonpesuyksikkö ja -automaattiasema, ja Sastamalan Prisman rakentaminen käynnistettiin.

Bonusta Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajille maksettiin ennätysmäärä, hieman yli 35 miljoonaa euroa. Vuonna 2020 maksetun Bonuksen määrä oli 33,4 miljoonaa euroa.

Työntekijöille koronabonus erinomaisesta työstä

Koko Pirkanmaan Osuuskaupan henkilökunta kuuluu vuosipalkkiojärjestelmään. Vuosipalkkiota maksetaan hyvästä viime vuodesta ja toimipaikan yhteisiin tavoitteisiin pääsystä työntekijöille maksimissaan 2000 euroa. Osa-aikaisille työntekijöille vuosipalkkio maksetaan suhteessa tehtyihin työtunteihin.

Kiitoksena erinomaisesta työstä Pirkanmaan Osuuskauppa maksaa jokaiselle työntekijälleen vuodesta 2021 lisäksi poikkeuksellisen koronabonuksen. Bonus maksetaan suhteessa tehtyihin työtunteihin ja on maksimissaan 500 euroa kokoaikaiselle työntekijälle.

– Jokainen Pirkanmaan Osuuskaupan työntekijä on koronan keskellä venynyt työssään yhteiskunnan huoltovarmuuden turvaamiseksi ja asiakkaidemme turvallisen asioinnin edistämiseksi – jo toisena vuonna peräkkäin. Jokainen työntekijämme on ansainnut erinomaisesta työstään ja asenteestaan ylimääräisen palkkion, kiittää Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko, puh. 010 767 0070, timo.maki-ullakko@sok.fi

Kesän korvalla Akaaseen avattavan uuden täysverisen ruokaravintolan visiona on olla paikallisten arjen piristys ja kolmostiellä kulkevien pelastus. Sijainti valtatien varressa on monelle asiakkaalle mitä oivallisin mutta samalla myös hankkeen kuriositeetti: ravintola Pizza&Buffa rakennetaan nimittäin Toijalan ABC:n sydämeen. Valmiiseen pöytään pääsee toukokuussa, ja kevään aikana koko liikenneaseman miljöötä ja palveluita uudistetaan.

– Koronakriisi on kurittanut merkittävästi matkailu- ja ravitsemiskauppaa, mutta uskomme vahvasti sen elpymiseen ja alalle investoimiseen. Vaikka henkilökunnan määrä alalla on tilapäisesti supistunut, Akaaseen avattavan uuden ravintolan myötä tavoitteenamme on myös luoda alueelle uusia työpaikkoja, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan ryhmäpäällikkö Jukka-Pekka Pesonen.

Ennen kuin pizzaa päästään paistamaan liikenneasemalla tehdään monenlaisia uudistustöitä. Miljöö piristyy kauttaaltaan, ja asiakkaan arkea helpotetaan tuomalla uusia palveluita ja täydennysostamisen mahdollisuuksia kätevämmin saataville: ABC-marketin tuotevalikoimaa ja paistopistettä laajennetaan, ja Hesburgeriin rakennetaan itsepalvelukassoja. Ravintola Pizza&Buffan konsepti sisältää pizzatarjoaman lisäksi muun muassa runsaan salaatinoutopöydän ja kotiruokalounaan.

Noin 2,4 miljoonan euron remontti alkaa pääsiäisen jälkeen, ja palveluiden pariin päästään vaiheittain toukokuussa. ABC-market palvelee koko uudistuksen ajan, mutta ravintolapalvelut ovat kahvia ja pikku purtavaa lukuun ottamatta hetken tauolla.

Kiinnostava konsepti paikallisille ja poikkeaville

Pirkanmaalla Pizza&Buffa on entuudestaan tuttu Kalevan Prisman ravintolamaailmasta.

– Konsepti tuo kilpailijoihin verrattuna uutta siinä, että viikonloppuina ja sesonkiaikoina buffetin tuotteet vaihtuvat lounasajan päätyttyä koko perheen buffetiksi ja ovat silloin tarjolla pitkälle iltaan asti. Myös uusi jälkkärisirkus voi olla osalle asiakkaista syy pysähtyä nimenomaan Toijalassa. Sitä ei ole Suomen muilla ABC-liikenneasemilla, Jukka-Pekka vinkkaa.

Liikenneasemalla buffetruokailu palvelee sekä nopeasti ruokailemaan poikkeavia että pidempään viihtyviä. Vaikka konseptiin kuuluu tuotteiden buffet-tyylinen esillepano, asiakkaalla on kulloistakin mielitekoa helpottavia valinnanmahdollisuuksia, sillä kokkia voi pyytää valmistamaan pizzaa haluamillaan täytteillä.

– Erilaisia nopean syömisen ravintolakonsepteja on nykyiselläänkin teiden varsilla, mutta me tuomme liikennemyymälään kokonaisen ravintolakonseptin sisustusta myöten. Toijalan ravintola rakennetaan viihtymisominaisuuksiltaan ensiluokkaiseksi, jotta paikalliset perheetkin haluavat lähteä sinne illanviettoon, Jukka-Pekka hymyilee.

Koko Suomen mittakaavassa ravintolakonseptin tuominen ABC-liikenneasemalle on merkittävä pilotti. Hanke on S-ryhmän ABC-liikennemyymälä- sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjujen yhteisponnistus, jossa ketjujen perinteiset rajat eivät pidättele. Toijalassa kerättävät kokemukset näyttävät, yleistyykö ravintolakonseptien yhdistyminen liikenneasematoimintaan muuallakin Suomessa.

Energiatehokkuusratkaisuilla päästöttömäksi liikenneasemaksi

Toijalan ABC:n uudistuksella otetaan myös askel kohti S-ryhmän yhteistä hiilinegatiivisuustavoitetta: remontti kohentaa liikenneaseman energiatehokkuutta.

Kevään aikana kylmälaitos uusitaan siten, että kylmälaitteiden jäähdytysaineena voidaan jatkossa käyttää ympäristöystävällisesti hiilidioksidia. Myös kylmälaitteiden tuottamaa lauhdelämpöä hyödynnetään.

Uudistetussa liikennemyymälässä hukkalämpövirtojen hyödyntäminen pyritään maksimoimaan. Kiinteistön lämmitysmuodoksi valittu maalämpö puolestaan mahdollistaa ylimääräisen lauhdelämmön varastoimisen maaperään lämmityskauden ulkopuolella. Lisäksi maaperästä voidaan hyödyntää ilmaisenergiana vapaajäähdytystä.

Näiden toimenpiteiden myötä liikenneasemasta tulee päästötön.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan ABC-sisäkaupan ryhmäpäällikkö Jukka-Pekka Pesonen, puh. 010 767 0053, jukka-pekka.pesonen@sok.fi

Pirkanmaan Osuuskauppa ja Tampereen seudun ammattiopisto Tredu käynnistävät yhdessä Pokkikokki-kilpailun 9. luokan kotitalousoppilaille marras–joulukuussa 2021. Kaksiosaisessa kisassa nuoret loihtivat kilpaa ravintolatason ruoka-annoksia ja pääsevät tutustumaan matkailu- ja ravintoalan kulisseihin. Palkintona on kesätyöpaikka yhdessä POK:n ravintoloista. Kilpailun juontaa vuoden 2018 Nuori kokki Emmiina Lehtonen.

Kaikkien aikojen ensimmäisestä Pokkikokki-tittelistä kisaavat tänä vuonna Etelä-Hervannan yläkoulun kotitalousoppilaat pareittain. Kilpailun alkukarsinnat käytiin 18.–19.11., jonka jälkeen neljä parasta paria eteni 3.12. järjestettävään finaaliin. Alkukarsinnoissa kilpailijoiden tehtävänä oli valmistaa kahden ruokalajin ateria tunnissa. Sen jälkeen kilpailun tuomarit arvioivat annokset.

– Toivoimme kilpailijoilta kekseliäisyyttä ja heittäytymistä. Kiinnitimme huomiota myös parien työskentelyyn ja esimerkiksi ajankäyttöön. Tunti on lyhyt aika, mutta osallistujat saivat suunnitella annoksiaan ennakkoon, kertoo ravintola Puiston johtaja Anette Mellin.

Pokkikokin finaali järjestetään Pirkanmaan Osuuskaupan koekeittiössä, Makupajassa. Finaalissa joukkueet kokkaavat jo selkeästi haastavamman jälkiruoka-annoksen heille annetun reseptin mukaan. Tueksi tehtävään parit saavat oman kummikokin, joka auttaa muun muassa ammattikeittiön laitteiden käytössä. Kummikokkeina toimii Tredun kokkiopiskelijat.

Voittajapari nimetään vuoden Pokkikokeiksi. Luvassa on myös tavoittelemisen arvoinen palkinto: kesätyö yhdessä POK:n ravintoloista.

Ravintola-ala nuorille tutuksi

Ajatus Pokkikokki-kilpailusta syntyi matkailu- ja ravintola-alan ajoittain haastavasta työvoimatilanteesta – muun muassa alan koulutusmahdollisuuksia ei tunneta tänä päivänä riittävän hyvin. Pirkanmaan Osuuskauppa ja Tredu halusivat luoda hauskan tavan tutustuttaa nuoret ravintolamaailmaan, joka kaipaa uusia, innokkaita tekijöitä.

– Haluamme tarjota kilpailijoille paitsi hauskan kokemuksen myös kurkistuksen alan kulisseihin, sen koulutus- ja työmahdollisuuksiin. Pokkikokki-finalistit pääsevät esimerkiksi tutustumaan työarkeen ravintola Puistossa, kertoo ravitsemisalan opettaja Roosa Haapajoki Tredusta.

– Pokkikokki on herkullinen tilaisuus päästä tutustumaan alan kulisseihin. Ravintola-ala nähdään helposti turhan kapeana, vaikka se on täynnä mahdollisuuksia ja upeita, monenlaisia urapolkuja. Haluamme osana kilpailua kertoa Osuuskaupan erilaisista ravintolakonsepteista ja esitellä intohimoisia osaajiamme, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan ravintoloiden ryhmäpäällikkö Marko Lehtinen.

 

Seuraavaa Pokkikokki-kilpailua ollaan suunnittelemassa ensi syksyllä 2022. Kiertävä kilpailu jatkuu seuraavat kolme vuotta eri puolilla Tampereen seudun yläkouluja.

Lisätietoja: Heini Salo, rekrytointipäällikkö, Pirkanmaan Osuuskauppa, p. 010 76 72591, heini.salo@sok.fi

Vuoden kuluttua avattava uusi ohitustie, Hämeenkyrönväylä, muuttaa Hämeenkyrön alueen liikennevirtoja siten, että paikkakunnalle avautuu uusia mahdollisuuksia palvelutarjonnan laajentamiselle. Hämeenkyröläisille rakennetaankin Tippavaaran alueelle uusi S-market ja autoilijoiden palveluita. Tavoitteena on, että asiakkaat pääsevät tekemään ensi vuoden jouluruokaostokset uutuuttaan loistavassa myymälässä.

Tippavaaran S-marketiin tulee kattava, edullisen hintatason valikoima, jota terästetään paikallisella omaleimaisuudella.

– Asiakkaat voivat ruokailla tai nauttia kahvit kätevästi kauppareissun yhteydessä. Päivän lämpimät tuotteet ja herkulliset tuoreet salaatit tarjoavat kätevän lounaan työmatkalaisille tai auttavat senioreiden arkea. Heti valmista ruokaa on kätevä napata myös mukaan helpottamaan lapsiperheiden kiireisiä päiviä, iloitsee Pirkanmaan Osuuskaupan ryhmäpäällikkö Sami Hieta-aro.

Pirkanmaan Osuuskauppa panostaa Hämeenkyrössäkin vahvasti lähiruokaan. Osuuskaupan lähiruokalähettilään tavoitteena oli saada tänä vuonna 100 uutta lähiruokatuotetta marketien valikoimiin, ja niitä on jo nyt yli 150.

Lähiruokapanostus on herkullinen vastuullisuusteko, johon asiakkaankin on helppo osallistua, mutta se ei jää Tippavaarassa ainoaksi: Uusi myymälä suunnitellaan täysin hiilineutraaliksi. Kylmälaitteiden jäähdytysaineena on ympäristöystävällisesti hiilidioksidia. S-market hyödyntää myös maalämpöä sekä kylmälaitteiden tuottamaa lauhdelämpöä. Pirkanmaan Osuuskauppa on sitoutunut S-ryhmän tavoitteeseen olla hiilinegatiivinen vuoteen 2025 mennessä.

Uusia mahdollisuuksia asiakkaille ja työtä etsiville

Nykyisen Hämeenkyrön S-marketin ja Kyröskosken Salen kapasiteetti palvella kehittyvän alueen asiakastarpeita ei ole riittävä. Jatkossa alueella palvelee kolme marketyksikköä rinta rinnan, ja Tippavaaran S-market-hankkeen myötä alueelle avautuu myös lukuisia uusia työpaikkoja.

– Asiakkaidemme omistamana yrityksenä tehtävänämme on pitää palvelutarjonta alueen kehityksen kelkassa. Nyt sekä hämeenkyröläisten että ohikulkijoiden arki helpottuu kattavammilla palveluilla, Sami sanoo.

Hämeenkyrön kunta ja asukkaat suhtautuvat Tippavaaran S-marketin tuloon positiivisen odottavin mielin.

– Pirkanmaan Osuuskaupan investointipäätös on kauan odotettu asia Hämeenkyrössä. Tippavaaran alueen vetovoima odotti pitkään tietoa uuden tielinjauksen toteutumisesta. Kun rahoitus varmistui ja Hämeenkyrönväylän rakentaminen käynnistyi, kiinnostus tontteja kohtaan lisääntyi heti. Osuuskaupan kanssa kohdetta on valmisteltu jo pari vuotta, ja kun kunta 2021 osti viereisen tontin se mahdollisti nyt valmistuneen hienon market-suunnitelman syntymisen. Olen varma, että toteutuva investointi tulee lisäämään Hämeenkyrön Tippavaaran vetovoimaa, kertoo Hämeenkyrön kunnanjohtaja Antero Alenius.

Kaivattu ravintola ja kattavat autolijan palvelut

S-marketin lisäksi uuteen kaupparakennukseen tulee liiketila Pirkanmaan Osuuskaupan Hesburgerille drive-in-kaistoineen. Kauan odotettu pikaruokapaikka palvelee niin paikallisia kuin ohikulkumatkalla olevia.

– Välillä tarvitaan helpotusta arkeen ja valmista ruokaa nopeasti mukaan. Myös herkutteluhetkiä pitää olla, ja makeanhimoisille on luvassa myös Arnoldsin donitseja, Sami paljastaa.

S-marketin rakennuksessa on myös varaus kokonaisuuden täydentämiselle muilla palveluilla. Varmaa on, että marketin yhteyteen nousee sähköautojen latauspisteitä sekä uusi ABC-autopesuhalli ja ABC-automaattiasema, josta voi tankata viittä polttonestelaatua.

– Kaikki päivittäispalvelut ovat pian saavutettavissa yhdellä reissulla, Sami hymyilee.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan ryhmäpäällikkö Sami Hieta-aro, sami.hieta-aro@sok.fi, puh. 010 767 0085

Hämeenkyrön kunnanjohtaja Antero Alenius, antero.alenius@hameenkyro.fi, puh. 050 68192

Makunystyröitä kutittava kastike nostaa annoksen uudelle tasolle, oli lautasella sitten lounassalaatti, pihvi tai burgeri. Sokos Ravintola Herkussa ja Kivenheitossa tiedetään, mitkä soosit sulattavat sydämet vuosi toisensa jälkeen. Siipikastikkeita taas ei tunne kukaan paremmin kuin Siipiweikot, suomalaisten wingsien ehdoton edelläkävijä.

Sokoksen alakerran Ravintola Herkussa yksi salaatinkastike on ylitse muiden. Jos legendaarinen unkarilainen kastike loppuu, hyytyy salaatinkin myynti. Suosikkikastiketta keitellään 80 litran padoissa.

– Unkarilainen kastike on ainutlaatuinen, sitä ei saa muualta. Se sopii hyvin suomalaiseen makuun ja on muiden Herkun salaatinkastikkeiden tapaan rakkaudella paikan päällä tehty, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan nopean syömisen ryhmäpäällikkö Anu Vesanen.

Paprikapohjaisen kastikkeen toi 30 vuotta sitten osuuskauppojen kastikekoulutuksesta Ravintola Herkun kokki, ja resepti muovailtiin Herkun makumaailmaan sopivaksi. Kastike syntyy edelleen saman kokin käsissä, joten se todella tehdään vuosikymmenten ammattitaidolla.

– Unkarilaiseen kastikkeeseen liitetään usein Herkun yrttipasta-broilerisalaatti, mutta se sopii hyvin kaikkiin muihinkin salaatteihin. Moni käyttää kastiketta myös -kotona, sillä sitä on ravintolassa myynnissä, vinkkaa Anu.

Puolukan ja chilin liitto herättää uteliaisuuden

Kortteliravintola Kivenheiton puolukka-chilimajoneesi on kutkutteleva yhdistelmä pientä poltetta ja perinteistä kotimaista makumaailmaa. Pirkanmaan Osuuskaupan anniskeluravintoloiden ryhmäpäällikkö Marko Lehtinen uskoo, että majoneesin suosion salaisuus on ihmisen luontainen uteliaisuus sitä kohtaan.

– Kivarin puolukkamajoneesi on erilainen ja uniikki. Kun puolukka ja chili isketään yhteen, se herättää kiinnostuksen jo ruokalistaa tutkiessa.

Puolukka-chilimajoneesin historia yltää ravintola Kustaa III:een. Silloiset keittiömestarit testailivat pitkään eri makuja, kunnes löysivät varman hitin. Kustaan jälkeen Kivenheitto peri reseptin, ja tämä silloinen kokeilujen tulos pitää yhä pintansa yhtenä ravintolan kysytyimpänä kastikkeena.

Majoneesin ykkösmakupari on burgeri, mutta Marko kehottaa rikkomaan rajoja ja testaamaan, mihin kaikkeen puolukka ja chili venyvät.

Siipikastikkeissa on skaalaa lempeästä liekehtivään

Pirkkalan Prismastakin tuttu tamperelainen Siipiweikot toi kanansiivet Suomeen 1990-luvun alussa. Edelläkävijän lähes kymmenestä erilaisesta siipikastikkeesta suosituimpia ovat medium ja hot, joissa on moneen suuhun juuri sopivasti potkua. Kastikkeissa maku on ykkönen ja tulisuus hyvä lisä päälle.

– Moni asiakas sanoo, että meillä tulisinkin kastike maistuu edelleen hyvälle. Sitten on tietysti myös ihmisiä, jotka nimenomaan haastavat itseään syömään tulisempia versioita. Suosituimmat kastikkeet löytyvät kauppojen hyllyiltä, ja tulisinta Kamikazea saa Weikkokauppa-nimisestä verkkokaupastamme, kertoo Siipiweikkojen ravintolatoimen johtaja Satu Hellsten.

Satu vinkkaa, että siipikastikkeet sopivat myös marinointiin, grillailuun sekä erilaisiin burgereihin. Vihannesten dippailukin onnistuu, ja mikä jottei kastiketta voisi lorauttaa salaattiin tai leivän päälle.

– Villeimmät huhut kertovat, että kastikkeita käytetään puuron seassa ja juodaan suoraan pullosta, nauraa Satu.

Hyvän kastikkeen ABC

Kastikkeen tärkein tehtävä on korostaa pääraaka-aineen makua ja parhaita ominaisuuksia – se siis esittää lautasella tärkeää sivuroolia. Pirkanmaan Osuus-kaupan master chef Jouni Vaarala jakaa vinkkinsä kotikeittiöön.

Laululinnuille ja muuten vain Tampereen yöelämässä viihtyville on luvassa piristysruiske, kun karaokeravintola Las Palmas avaa ovensa ja tuo Manseen tuulahduksen etelän välitöntä tunnelmaa. Tilat uudelle karaokeravintolalle antaa pitkään Keskustorilla palvellut anniskeluravintola Public Corner. Tiskin takana aurinkovarjoja drinkkeihin pistävät jatkossakin Cornerista ja muista Pirkanmaan Osuuskaupan ravintoloista tutut hyvät tyypit. Lisäksi joukkoon liittyy eräs kokonaan uusi tuttavuus.

Vuodesta 2003 palvellut anniskeluravintola Public Corner uudistuu lokakuussa tehtävässä remontissa uuden konseptin mukaiseksi karaokeravintolaksi. Tampereen ravintolan suunnittelun pohjana ovat olleet Lahden, Lappeenrannan ja Joensuun Las Palmas -ravintolat.

Uudessa ravintolassa arjesta irti päästäminen on erityisen helppoa, sillä Las Palmas vie vieraansa nimensä mukaisesti subtrooppisiin lomatunnelmiin. Paikan sisustuksessa nähdään paljon teemaan sopivia raikkaita värejä ja viihtymään kutsuvia yksityiskohtia, kuten kasveja ja mukavia sohvaryhmiä. Juomavalikoimaa värittävät paikan hengen mukaiset kausidrinkit.

Karaokeravintola Las Palmasissa lauletaan ja seurustellaan joka päivä jo alkuiltapäivästä alkaen, sillä ravintola on avoinna klo 15-04. Paikka avataan 1.11. ja avajaisia vietetään 5.–6.11. voimassa olevien koronarajoitusten sallimassa laajuudessa.

Palmasissa ei pingoteta

Vaikka karaoke on Las Palmasin juttu, paikassa suhtaudutaan laulamiseen lempeästi. Henkilökunta on letkeää ja heittäytyvää, osa matkaseuruetta.

– Meillä pienenkin porukan on helppo saada aikaan juhlat, sillä paikka on hyvällä tavalla intiimi ja luo edellytykset sille, että mikkiin uskaltavat tarttua muutkin kuin ammattilaiset. Palmasilla jokaisella on lantio ja just hyvä lauluääni, sanoo Pirkanmaan Osuuskaupan pubien ryhmäpäällikkö Marko Lehtinen.

Oman twistinsä paikan rentoon henkeen luo Las Palmasin keulakuvana toimiva räävitön papukaija, Polly.

– Polly on meillä se kärpänen katossa. Sanotaan, että mikä tapahtuu Las Vegasissa, se myös jää Vegasiin. Las Palmasiin sama ei välttämättä päde. Pollylla on nimittäin tapana jakaa fiiliksiä ja kuulemiaan sutkautuksia esimerkiksi Palmasin sometilillä. Avajaisissa nähdään, kuka pelkää Pollya, Marko heittää.

 

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan pubien ryhmäpäällikkö Marko Lehtinen, puh. 010 7672 416, marko.lehtinen@sok.fi

Portti Tampereelle ja Tampereelta – se on Viinikan ABC. Vuoden lopussa tämä maamerkki ei kuitenkaan ole enää entisensä, sillä Pirkanmaan Osuuskauppa on sopinut tontin käytön jatkokehittämisestä yhdessä vuokranantajansa VR:n kanssa. Asiakkaille tämä merkitsee entistä sujuvampaa auton ja vatsan huoltoa: uutta pesuhallia ja ravintolapalvelujen päivitystä.

Viinikan ABC on päivittäin noin 20 000 autoilijan matkan varrella. Se sijaitsee paikalla, johon on helppoa poiketa tekemään viimeinen silaus ennen automatkan alkamista tai määränpäähän saapumista.

– Viinikan ABC:n riittämätön kapasiteetti ollut meille haaste. Emme ole pystyneet vastaamaan asiakas- ja pesupotentiaaliin riittävän hyvin, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Mikko Hautasaari.

Uros Live -elämysareenalla ja muualla Tampereella järjestettävät tapahtumat vetävät jatkossa alueelle vieläkin enemmän ihmisiä, ja Viinikan ABC:n uudistuksella vastataan myös tähän kasvavaan tarpeeseen.

Maanrakennustyöt uutta pesuhallia varten on jo aloitettu maisemointityöluvalla. Rakennus valmistuu lokakuussa ja palvelee nykyisen kahden hallin sijaan kolmella pesuhallilla. Liikenneaseman ravintolapuoli suljetaan 26.9. remontin ajaksi, ja ennen vuoden vaihdetta nykyisen kiinteistön tiloissa avataan uudistunut Viinikka Deli, Hesburger ja Hesburger drive-in. Lisäksi saatavilla on suositun Arnold’s-konseptin tuotteita.

– Muutamia vuosia sitten tekemässämme remontissa pitäydyimme liikaa perinteisessä liikenneasemakonseptissa, josta aika on mennyt ohi. Rima on noussut, ja laadukas pikaruoka on se, jolle on tällaisella liikepaikalla kysyntää, Mikko tietää.

Suunnitelmissa on tarjota Hesburgerin palveluja Viinikassa ympäri vuorokauden ja rakentaa liikenneasemalle paitsi lisää asiakaspaikkoja myös drive-in-kaista, josta ruoan saa otettua mukaan.

– Pirkanmaan Osuuskaupan investoinnit ovat näkyneet ja näkyvät asiakkaille lähivuosina voimakkaasti marketkaupassa, mutta kehitämme sen rinnalla ABC-, matkailu- ja ravitsemiskauppaa. Tällä rintamalla tullaan näkemään pian muitakin muutoksia, Mikko päättää.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskauppa, toimialajohtaja Mikko Hautasaari, puh. 010 76 70080, mikko.hautasaari@sok.fi

Kuva: Arkkitehtitoimisto Q’ARK Oy

Keskittämisestä palkitaan

Bonus on tapa palkita asiakkaat ja tutkitusti asiakkaille tärkeä syy kuulua osuuskauppaan. Kiitoksena keskittämisestä Bonusta saa 9.–15.8.2021 tehdyistä ostoista kaksinkertaisen määrän Pirkanmaan Osuuskaupan Prismoissa, S-marketeissa, Saleissa, ruoan verkkokaupassa, Sokoksella, Sokos Herkussa, Sokoksen Hyvä Olo -hoitolassa, Prisma parturi-kampaamoissa, S-market Orivesi parturi-kampaamossa, Emotioneissa ja Kukittamoissa. Kampanja ei ole voimassa liikenneasemien Sale-myymälöissä.

Bonus on oikeaa rahaa ja nyt sitä saa tuplana

Kun ostoja kertyy esimerkiksi viidellä sadalla eurolla kuukauden aikana, saa 3 %:n sijaan kampanja-ajan ostoista Bonusta 6 %. Yli 900 euron kuukausiostoilla bonusprosentti on 5 %, jolloin kampanjaostoista maksetaan 10 % Bonusta. Nyt siis voi saada jopa kymmenen prosenttia rahaa takaisiin jokaisesta käyttämästään eurosta! Lisäksi maksaessasi S-Etukortilla ostoistasi kertyy aina 0,5 % maksutapaetua.

Bonus tuplana kirjautuu automaattisesti ja se maksetaan normaalin Bonuksen mukana. Bonuskertymää on helppoa seurata S-mobiilista.

Kampanjaan kuuluvien ketjujen osalta Bonusta tai maksutapaetua ei kuitenkaan kerry yrityskortilla maksetuista tai yrityksille tehdyistä ostoista, sopimushinnoitelluista tai laskutettavista ostoista, välitysmyynnistä, kuten Veikkauksen Online- ja arpamyynnistä ja pääsylipuista, yli 1,2 % alkoholia sisältävistä juomista ja yli 2,8 % alkoholia sisältävistä elintarvikkeista, tupakkatuotteista, tupakan vastikkeista, tupakointivälineistä, tupakkajäljitelmistä, sähkösavukkeista ja nikotiininesteistä, tax free -ostoista, matkakorttien latauksista, pullopanttien palautuksista eikä lahjakorttien ostosta. Bonus tuplana -kampanjaostojen bonusprosentti määräytyy koko kuukauden bonusostojesi mukaan. Jos kaikki kuukausiostosi oikeuttavat 5 %:n Bonukseen, saat kampanja-aikana kampanjaan kuuluvista toimipaikoista tehdyistä ostoista 10 % Bonusta.