Lomakassan kartutus vai tulevan syksyn tarpeelliset hankinnat? Mieti, mihin haluat säästää. Pirkanmaalla nimittäin bonustellaan kaksin verroin 15.–21.8. Voit saada ostoistasi jopa 10 % Bonusta. Kun maksat ostoksesi S-Etukortilla, saat Bonuksen lisäksi vielä 0,5 % maksutapaetua S-ryhmän toimipaikoissa tehdyistä ostoista.

Kun kerrytät ostoja esimerkiksi 500 eurolla kuukauden aikana, saat 3 %:n sijaan kampanja-ajan ostoista Bonusta 6 %. Yli 900 euron kuukausiostoilla bonusprosentti on 5 %, jolloin kampanjaostoista maksetaan 10 % Bonusta. Voit saada siis jopa 10 % takaisin jokaisesta
käyttämästäsi eurosta.

Saat Bonusta tuplasti Pirkanmaan Osuuskaupan Prismoissa, S-marketeissa, Saleissa, ruoan verkkokaupassa, Sokoksella, Sokos Herkussa, Sokoksen Hyvä Olo -hoitolassa, Prisma parturi-kampaamoissa, S-market Orivesi parturi-kampaamossa, Emotioneissa ja Kukittamoissa. Kampanja ei ole voimassa liikenneasemien Sale-myymälöissä.

Bonus tuplana kirjautuu automaattisesti, ja se maksetaan normaalin Bonuksen yhteydessä. Bonuskertymää on helppoa seurata omasta S-mobiilista.

Kampanjaan kuuluvien ketjujen osalta Bonusta tai maksutapaetua ei kuitenkaan kerry yrityskortilla maksetuista tai yrityksille tehdyistä ostoista, sopimushinnoitelluista tai laskutettavista ostoista, välitysmyynnistä, kuten Veikkauksen Online- ja arpamyynnistä ja pääsylipuista, yli 1,2 % alkoholia sisältävistä juomista ja yli 2,8 % alkoholia sisältävistä elintarvikkeista, tupakkatuotteista, tupakan vastikkeista, tupakointivälineistä, tupakkajäljitelmistä, sähkösavukkeista ja nikotiininesteistä, tax free -ostoista,
matkakorttien latauksista, pullopanttien palautuksista eikä lahjakorttien ostosta. Bonus tuplana -kampanjaostojen bonusprosentti määräytyy koko kuukauden bonusostojesi mukaan. Jos kaikki kuukausiostosi oikeuttavat 5 %:n Bonukseen, saat kampanja-aikana kampanjaan kuuluvista toimipaikoista tehdyistä ostoista 10 % Bonusta.

Lue lisää: bonustuplana.fi

Grocerant-ilmiö eli kaupan ja ravintolan yhdistyminen yleistyy Suomessa kovaa kyytiä. Ravintolaruoan tuominen asiakkaan arkeen helposti saataville vapauttaa kiireisestä päivästä aikaa, kun ostosreissun jälkeen ei ole pakko ryhtyä heti kokkaamaan – ja silti saa nauttia laadukkaasta ateriasta. Pirkanmaan Prismoista löytyy tällä hetkellä lukuisten ravintolakumppaneiden shop-in-shop-pisteitä. Yksi näistä on pirkanmaalainen perheyritys Siipiweikot.

Siipiweikot operoi tällä hetkellä kahden Prisman, Kalevan ja Pirkkalan, sisällä omalla Siipiweikot Mini -konseptillaan. Siipiä saa pisteiltä mukaansa paitsi perinteisinä annoksina, myös buffetista.

– Asiakkaat ovat hämmästelleet konseptin helppoutta: siipiannoksen voi koostaa itse, maksaa pikakassalle ja viidessä minuutissa olet jo jatkamassa matkaasi, Siipiweikkojen markkinointi- ja kasvujohtaja Joonas Koivumaa hehkuttaa.

Uutta vesi kielellä kokeillen

Yhteistyö arvostettujen paikallisbrändien kanssa on vakiintunut jo useammassa Pirkanmaan Prismassa. Esimerkiksi Pirkkalan Prismasta löytyy Sitkon ja Nygrenin omat pisteet, ja Kalevasta Jungle Juice Bar, Golden Unicorn ja Itsudemo. Siipiweikot kuuluu molempien toimipaikkojen tarjoamaan. Lielahden Prismaan puolestaan aukesi huhtikuussa Nygrenin kalatiski.

– Meillä Siippareilla tykätään testata kaikkia uusia juttuja, joten tietysti lähdettiin heti mukaan kokeilemaan, onko Pirkkalassakin siipi ihmisen sydämessä. Ja olihan se! Tuon jälkeen Siipiweikot Mini avattiin tänä keväänä Kalevan Prisman ravintolakadun yhteyteen, ja kesän aikana Linnainmaan Prisma saa oman Siippari-pisteensä, Joonas hehkuttaa.

Hän uskoo, että grocerant-kumppanuusmallin kysyntä tulee voimistumaan entisestään.

– Helpottaahan se elämää, kun kauppareissulla voi napata valmiit siivet mukaan, eikä kotona tarvitse heti ruveta kokkaamaan. Kun asiakkaat hymyssä suin lähtevät siipiaterian kanssa Prismasta, mekin olemme tyytyväisiä. Meiltä on muuten tulossa uutuutena Siipiweikot Blue Cheese Dip Mix, josta saa itse sekoitettua mainiota aurajuustodippiä siipien tai minkä tahansa muunkin aterian höysteeksi, mies vinkkaa.

Kun unelma lennähti Floridasta Pirkanmaalle

Siipiweikkojen tarina on jo pirkanmaalainen legenda. Toinen perustaja, Pekka Yli-Houhala, rakastui tulisiin kanansiipiin aikoinaan ravireissuillaan rapakon takana Floridassa ja päätti tuoda herkun Suomeen. Ensimmäinen varsinainen Siipiweikot-ravintola avattiin Tampereen Aleksanterinkadulle 1993, joten pian perheyrityksessä juhlitaan jo kolmekymppisiä.

Voitaneen sanoa, että Siipiweikkojen ansiosta Tampereesta tuli Suomen siipipääkaupunki. Aluksi konstailematon ruokalaji oli lähinnä ravi- ja jääkiekkopiirien herkku, mutta pian se löysi tiensä vahvaksi osaksi tamperelaista kulttuuriruokaperinnettä.

– Kyllä se on se makujen pyhä kolminaisuus, joka tuo ihmiset uudestaan ja uudestaan siipien äärelle. Hyvä, laadukas kotimainen siipi, Siippareiden omalla reseptillä tehty kastike ja siihen vielä napakka dippi. Siinä on sellainen balanssi, ettei paremmasta väliä, Joonas summaa.

Kaiken vaivan arvoista

Kesäkuun aurinkoisiin päiviin Joonas suosittelee piknikiä manselaiseen makuun: buffetista siivet mukaan rannalle tai puistoon.

– Siivet on siitä harvinainen herkku, että ne oikeastaan vain paranevat ajan kanssa, kun saavat rauhassa muhia kastikkeessa. Siihen auradippi ja Prismasta kylkeen limukat tai oluen ystävälle joku kiva lager tai pilsner, niin siinähän alkaa olla jo aika hyvän piknikin ainekset.

Siipien suosion Joonas uskoo perustuvan siihen, että pientä näpertelyä ja keskittymistä vaativa ruoka houkuttelee ihmisiä pysähtymään arjen kiireiden keskellä ja omistamaan hetken nautinnolle:

– Olisiko niissä vähän samaa kuin pistaasipähkinöissä tai lappilaisten kuivalihassa? Kun joutuu näkemään pientä vaivaa ruokaa syödessä, se maistuukin maittavammalta.

 

Shop-in-shopit ruokakaupoissa

Grocerant-ilmiö (tulee sanoista grocery ja restaurant) nousi muutama vuosi sitten monien tietoisuuteen sushibuffetien yleistyttyä ruokakaupoissa. Koronapandemian aikana laadukkaan take away’n suosio kasvoi entisestään. Pirkanmaan S-ruokakauppojen viimeaikaisia kumppanuuksia:

Kuvassa Pirkkalan pisteen apulaisravintolapäällikkö Katja Jääskeläinen.

Ravintola Puistoa on vuoden verran kipparoinut monessa liemessä keitetty ravintola-alan konkari Anette Mellin, jonka rakkaus lähiruokaan näkyy myös uudella ruokalistalla.

Hämeensillan kupeessa sijaitseva Puisto terasseineen on monelle tamperelaiselle ja turistille aurinkoisen kesäpäivän suosikkikohde. Katutason kahvilan terassille on helppo poiketa Hämeenkadun vilinästä. Alakerran à la carte -ravintolan 200-paikkainen patio puolestaan tarjoilee tunnelmallisen hetken hyvän ruoan ja juoman äärellä. Koskinäkymistä nautitaan myös Puiston uudessa kabinetissa, jota voi varata niin pieniin perhejuhliin kuin yritystapaamisiinkin.

Käsityönä omasta leipomosta

Puiston kahvila ja ravintola ovat mukana Visit Tampereen Valitse vastuullisemmin -palvelussa, jossa kaikki toimijat sitoutuvat tekemään vastuullisia valintoja. Puiston lounaalta ja kahvilasta yli jäänyt ruoka myydäänkin edulliseen hintaan ResQ Club -sovelluksen kautta, jolloin ruokahävikkiä ei pääse syntymään.

Vastuullisesti tuotettu lähiruoka on ollut jo pitkään Aneten sydäntä lähellä, ja se näkyy myös Puiston sesonkeja mukailevalla ruokalistalla.

– Puisto ei ole ketjuravintola. Valitsemme itse pieteetillä, mitä upeita lähituottajien raaka-aineita ja tuotteita hyödynnämme minäkin sesonkina. Pirkanmaalla on mieletöntä ruokaosaamista. Lisäsimme juuri uudelle listalle muun muassa Penttilän Tilan ihanan perunarieskan, Anette kertoo lempiaiheestaan.

Muutoin Puistossa tarjoiltava leipä ja leivonnaiset valmistetaan kaikki käsityönä paikan päällä omassa leipomossa. Lisäksi tarjolla on aina paikallisia juustoja, Nakki-Hannun makkaraa sekä Pirkanmaan Paahtimon kahveja.

– Meillä saa nauttia kansainvälistä mutta tamperelaista ruokaa, Anette kiteyttää.

Ei kesää ilman Puiston pistaasijätskipalloa

Näin kesäkuussa Puiston kotimaisesta maidosta paikan päällä valmistetut artesaanijäätelöt kiinnostavat monia herkuttelijoita. Joskus jonot ulottuvat Hämeenkadulle asti.

– Keittiömestarimme Meri Sumanen päättää intuitiolla, mitä makuja tehdään. Toki klassikoita on aina tarjolla. Monet mainitsevat lempparikseen Puiston pistaasijäätelön, mutta oma gelato-suosikkini on ehdottomasti salmiakkisuklaa, Anette makustelee.

Kalevan ravintolatarjonta supistui monen harmiksi viime talvena, kun ABC:n noutopöytä ja lounasruokailu lopetettiin. Teiskontien liikekeskukseen jäivät pikaruokailijoiden huutoon vastaavat Hesburger, Arnolds ja kahvila, mutta liikepaikalla nähdään potentiaalia myös aivan uuteen aluevaltaukseen: sporttibaari Koppi tulee taloon vielä tänä vuonna.

Teiskontien liikekeskuksen ravintolasali on kaikunut viime kuukaudet puolityhjänä. Hesburgerin asiakaskunta ei täytä koko tilaa, ja lääniä olisi vaikka kokonaiselle joukkueelle – tai useammallekin. Sport & Bar Kopin myötä Kalevan paraatipaikalle avataankin sporttibaari, jonne asiakas voi tulla huollettavaksi oman lempilajinsa pariin.

– Homma menee niin, että Kopin työntekijät ovat huoltajia ja asiakkaat kuin urheilujoukkueen pelaajia, selittää Pirkanmaan Osuuskaupan pubien ryhmäpäällikkö Marko Lehtinen.

Paikan nimi viittaa urheilijoiden pukukoppiin, joka on perinteisesti pyhä paikka, jossa psyykataan ennen urheilumatsia tai ottelun jälkeen. Tärkeänä elementtinä tunnelman luomisessa on asiakaspalvelu, jossa tähdätään kirkkaimpaan kultaan.

Perinteistä ja erottuvaa

Sport & Bar Kopin eväät ovat baarityyliin juomapainotteisia, mutta listalle tulee myös laadukasta urheilunnälkäisen ruokaa. Pirkanmaan kontekstissa se tarkoittaa luonnollisesti muun muassa siipiä, hampurilaisia ja keveitä vaihtoehtoja.

– Koppi erottuu edukseen muista sporttipubeista, sillä siellä urheilua ja tapahtumia voi seurata tunnelmallisessa ympäristössä ja usealta kanavalta samanaikaisesti. Kopissa ei tarvitse tyytyä pelkkään Valioliigaan ja Guinness-hanaan. Suunnitelmissa on myös tarjota asiakkaille vähän tavallisesta poikkeavaa aktiviteettia, Marko hymyää.

Ympäristöönsä istuva illanviettopaikka

Sporttibaarin tavoitteena on vastata kasvavan Kalevan ravintolatarpeeseen: urheiluväkeä vetävät Kauppi Sport Center ja Tammelan stadion sijaitsevat aivan lähellä, TAMK naapurissa, ja Hippoksen opiskelijakorttelin kehittämisen myötä alueelle muuttaa lähiaikoina runsaasti uusia asukkaita.

Koppi remontoidaan liikekeskuksen Teiskontien puoleiseen tilaan, ja baariin tulee yhteensä noin 140 asiakaspaikkaa. Sporttibaarin tila erotetaan Hesburgerista väliseinällä, ja sille tulee oma sisäänkäynti niin ikään Teiskontien puolelle.

Avauksen tavoiteaikataulu on syyspuolella, ja sporttibaarin päällikön rekrytointi on parhaillaan käynnissä. Muiden huoltajien rekrytointi alkaa kesällä.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan pubien ryhmäpäällikkö Marko Lehtinen, puh. 010 767 2416, marko.lehtinen@sok.fi

Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Mikko Hautasaari, puh. 010 767 0080, mikko.hautasaari@sok.fi

Kuohuva ostosten lomassa, kahvihetki ystävän kanssa, raikas salaattilounas vai kuuma kulhollinen maailman makuja? Tätä kaikkea on pian luvassa Sokoksen asiakkaille uusien ravintoloiden myötä. Katutasoon avattava kahvila-deli Bacaro Doppio herkullistaa shoppailuhetkiä italialaisilla herkuilla ja viineillä. Neljännen kerroksen tuore tulokas puolestaan on Sokos 4 -niminen ravintolakokonaisuus, joka pitää sisällään kahvila Kaffen, legendaarisia Sokoksen salaatteja tarjoilevan Saladin sekä filippiiniläisestä ja skandinaavisesta keittiöstä makuja ammentavan Filpan.

Asiakastoiveita uudistuvaan Sokokseen kerättiin erillisellä toivesivulla osasto kerrallaan koko kevät. Toiveita sai jättää niin Sokoksen ravintoloihin, shop-in-shop-kumppaneihin, käyttötavaravalikoimaan, muotiin ja kauneuteen kuin alakertaan avautuvan Prisman ruokatarjoomaankin.

– Toiveensa unelmien Sokokseen kertoi toivesivullamme yli 1 700 asiakastamme. Määrä yllätti meidät täysin ja kertoo siitä, kuinka ikonisen ja tamperelaisille tärkeän ostospaikan uudistuksesta tässä on kyse. Halusimmekin varmistaa, että toiveet käydään huolellisesti läpi ja tehtävää varten koostettiin innokkaista sokoslaisista oma raati. Kunkin teemakyselyn jälkeen raati puntaroi toiveita työpajoissa ja toi asiantuntemuksellaan valtavasti lisäarvoa suunnittelutyöhön, Sokos-uudistushankkeesta vastaava ryhmäpäällikkö Mikko Korpela.

Sokos-uudistuksen lähtökohtana on asiakastoiveiden toteuttaminen nykyistä kunnioittaen. Tämä näkyi myös tulevia ravintolakonsepteja luodessa.

– Vaikka koko talo uudistuu nyt isolla pensselillä, toimivista ja asiakkaiden arvostamista asioista ei ole tarkoitus luopua. Esimerkiksi Ravintola Herkun juuret ulottuvat aina 80-luvulle ja sen salaatit ovat yhä kaupungin tunnetuimmat ja suosituimmat. Toivesivulla tulikin hurja määrä pyyntöjä säilyttää ne ja niin aiomme tehdä. Sokoksen asiakaspalvelusta sataa jatkuvasti kehuja ja nyt on viimein aika saattaa puitteet sen kanssa samalle huipputasolle, Mikko jatkaa.

Arjen pientä luksusta

Vaaleaa kaakelia, raikasta turkoosia ja kauniita yksityiskohtia. Ensimmäisen kerroksen uutuuden, Bacaro Doppion, inspiraationlähteenä ovat toimineet venetsialaiset koko kansan olohuoneet, bacari-baarit.

– Luvassa on paikka nautiskelijoille italialaisten laatukahvien, käsintehdyn gelaton, kuohuvan ja leivonnaisten äärellä. Bacaro Doppio aukeaa paraatipaikalle Hämeenkadun ja Kuninkaankadun kulmaan kera terassin, joka toimii kesäisin kahvilan tunnelmallisena jatkeena. Lisäksi kahvilan viereen tulee oma erillinen salaattibaari, josta kiireiset lounastajat voivat napata Ravintola Herkusta tutut salaatit mukaan, ravintoloiden toimialajohtaja Mikko Hautasaari valottaa pohjapiirustuksia.

Bacaro Doppion sisustuksessa nähdään raikas yhdistelmä valkoista sekä murrettua turkoosia ja punaista. Kuva: Tilako.

Kolme makukirjoa ja yhdessäoloa

Neljännen kerroksen Sokos 4:ssä kantava teema on valinnanvapaus. Filpalle, Kaffelle ja Saladille tulee yhteinen ruokailualue, jolloin jokainen seurueen jäsen voi valita mieleisensä ravintolan ja silti nauttia yhteisestä hetkestä saman pöydän ääressä.

– Nelosen ravintola-alueesta tulee suhteellisen suuri, joten siihen luodaan pienempiä viihtyisiä tiloja tilassa: korokkeita ja katoksia – jokaiseen makuun sopiva soppi. Voin paljastaa, että tilan havainnekuvat näyttävät jo nyt upeilta. Sisustukseen on valittu tyylikäs yhdistelmä aasialaista ja skandinaavista selkeyttä, Mikko kuvailee.

Filpassa kaikki lähtee tuoreista raaka-aineista, mauista ja filippiiniläiselle keittiölle tunnusomaisesta ruoan koristeellisesta esillepanosta.

– Tamperelaiset rakastavat aasialaista ruokaa ja Filpalla halutaan tarjota siihen täysin uudenlainen vivahde. Monet saattavatkin yllättyä, kun annokset eivät olekaan sitä tyypillisintä aasialaista: tulista ja voimakkaasti maustettua. Sen sijaan maut ovat miedompia, mutta sitäkin syvempiä. Menua on ollut luomassa osaava ravintolatiimimme, johon lukeutuvat myös filippiiniläiset kokkimme, Mikko iloitsee.

Neljännen kerroksen nykyiseltä kahvila-ravintolalta löytyy oma vankka fanijoukkonsa, mikä on huomioitu Kaffea luodessa. Tuttujen suosikkien ohella valikoimaan lisätään asiakkaiden toiveesta entistä enemmän myös lähituottajien suolaisia ja makeita.

Saladin konsepti puolestaan nojaa nimensä mukaisesti Ravintola Herkusta tuttuihin itsetehtyihin salaatteihin ja kastikkeisiin.

– Unkarilainen kastike, caesarsalaatti ja yrttikana-pestopastasalaatti keräsivät toivesivulla eniten hehkutuksia ja ne säilyvät valikoimassa sellaisenaan. Myös muita Ravintola Herkun salaatteja ja kastikkeita tulee Saladiin saataville hieman hiotulla reseptiikalla.

Filppa ammentaa makuja sekä filippiiniläisestä että skandinaavisesta keittiöstä. 

Uusista ravintoloista nautitaan loppuvuodesta

Muutostyöt alkoivat ostospaikan toisesta kerroksesta huhtikuun alussa, ja katutason osalta ne on tarkoitus aloittaa kesällä. Uusien ravintoloiden on määrä aueta loppuvuoden aikana.

– Caffe Patio palvelee siihen saakka, kunnes Bacaro Doppio on valmistunut. Samoin –2 kerroksen Ravintola Herkku on avoinna, kunnes Sokos 4 toivottaa ensimmäiset asiakkaansa tervetulleiksi, Mikko lupaa.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan ryhmäpäällikkö, Sokos-kehityshankkeen hankepäällikkö Mikko Korpela, puh. 010 767 2597, mikko.korpela@sok.fi

Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Mikko Hautasaari, puh. 010 767 0080, mikko.hautasaari@sok.fi

Bacaro Doppio tulee sijoittumaan Hämeenkadun ja Kuninkaankadun kulmaan, jota myötäilee L-kirjaimen mallinen terassi. Kuva: Jukka Salminen.

Bonus on osuuskaupalle tapa palkita asiakasomistajiaan ja tämä onkin asiakkaille yksi tärkeä syy kuulua osuuskauppaan. Siksi kiitoksena Bonusta saa S-Etukortilla 7.–13.3.2022 tehdyistä ostoista kaksin verroin – voit saada Bonusta jopa 10 %.

Bonukset ovat oikeaa riihikuivaa rahaa, ja keskittämällä ostokset fiksusti voit kerryttää sievoisen summan vaikkapa lomakassaan tai kevään hankintoihin. Kun maksat ostoksesi S-Etukortilla, saat Bonuksen lisäksi vielä puoli prosenttia maksutapaetua S-ryhmän toimipaikoissa tehdyistä ostoista.

Bonusta saa tuplasti nyt Pirkanmaan Osuuskaupan Prismoissa, S-marketeissa, Saleissa, ruoan verkkokaupassa, Sokoksella, Sokos Herkussa, Sokoksen Hyvä Olo -hoitolassa, Prisma parturi-kampaamoissa, S-market Orivesi parturi-kampaamossa, Emotioneissa ja Kukittamoissa. Kampanja ei ole voimassa liikenneasemien Sale-myymälöissä.

Bonus on rahaa takaisin ostoistasi ja nyt sitä saa tuplana

Kun ostoja kertyy esimerkiksi viidellä sadalla eurolla kuukauden aikana, saa 3 %:n sijaan kampanja-ajan ostoista Bonusta 6 %. Yli 900 euron kuukausiostoilla bonusprosentti on 5 %, jolloin kampanjaostoista maksetaan 10 % Bonusta. Nyt siis voi saada jopa kymmenen prosenttia rahaa takaisiin jokaisesta käyttämästään eurosta! Lisäksi maksaessasi S-Etukortilla ostoistasi kertyy aina 0,5 % maksutapaetua.

Bonus tuplana kirjautuu automaattisesti ja se maksetaan normaalin Bonuksen mukana. Bonuskertymää on helppoa seurata S-mobiilista.

Kampanjaan kuuluvien ketjujen osalta Bonusta tai maksutapaetua ei kuitenkaan kerry yrityskortilla maksetuista tai yrityksille tehdyistä ostoista, sopimushinnoitelluista tai laskutettavista ostoista, välitysmyynnistä, kuten Veikkauksen Online- ja arpamyynnistä ja pääsylipuista, yli 1,2 % alkoholia sisältävistä juomista ja yli 2,8 % alkoholia sisältävistä elintarvikkeista, tupakkatuotteista, tupakan vastikkeista, tupakointivälineistä, tupakkajäljitelmistä, sähkösavukkeista ja nikotiininesteistä, tax free -ostoista, matkakorttien latauksista, pullopanttien palautuksista eikä lahjakorttien ostosta. Bonus tuplana -kampanjaostojen bonusprosentti määräytyy koko kuukauden bonusostojesi mukaan. Jos kaikki kuukausiostosi oikeuttavat 5 %:n Bonukseen, saat kampanja-aikana kampanjaan kuuluvista toimipaikoista tehdyistä ostoista 10 % Bonusta.

Lue lisää: bonustuplana.fi

Pirkanmaan Osuuskaupan verollinen myynti nousi viime vuonna ennätykselliseen 1,2 miljardiin euroon ja veroton myynti ensi kertaa historiassa yli miljardin euron. Toiminnan tulos oli hieman yli 25 miljoonaa euroa. Hyvän myynnin myötä myös Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajille maksetun Bonuksen määrä kipusi viime vuonna kaikkien aikojen korkeimpaan lukuun, 35 miljoonaan euroon. Ennätyksellinen Bonus ja markkinoiden edullisimmat päivittäistavarahinnat toteuttivat osuuskaupan perustehtävää hyvin. Hienosti sujuneen ruokahuollon ja yhä suurempien asiakasvirtojen hyvän hoidon johdosta Pirkanmaan Osuuskaupan työntekijöille maksetaan vuosipalkkion lisäksi poikkeuksellinen koronabonus.

Pirkanmaan Osuuskaupan myynti kasvoi viime vuonna yhteensä 6 prosenttia edellisvuodesta. Päivittäistavarakauppa kasvoi 4,1 prosenttia, käyttötavarakauppa kasvoi 7 prosenttia ja ravintolakaupan myynti laski 10 prosenttia. Polttoneste- ja autopesukaupan myynti kasvoi peräti 24 prosenttia.

Vuonna 2021 S-ryhmän ruoan verkkokaupan tilausjärjestelmä uusiutui, ja samalla Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokaupan noutopisteiden määrää kasvatettiin edelleen. Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokaupan myynti on tuplaantunut sekä vuonna 2020 että 2021, eli uuden palvelun kysynnän kasvu on kova. Päivittäistavaran verkkokaupassa Pirkanmaan markkina on toiseksi suurin markkina pääkaupunkiseudun jälkeen.

Investointeja tehtiin yhteensä 35,5 miljoonalla eurolla: Useissa S-marketeissa ja Saleissa jatkettiin edellisenä vuonna käynnistyneitä liikeidea- ja miljööuudistuksia ja tehtiin asiakaspalvelua ja energiatehokkuutta parantavia kiinteistö- ja kalustouudistuksia, joilla otetaan askelia kohti S-ryhmän yhteistä hiilinegatiivisuustavoitetta. Lisäksi sähköautojen latausverkostoa laajennettiin, ja ABC-palveluita uudistettiin useilla paikkakunnilla. Sastamalaan avattiin uusi ABC-autonpesuyksikkö ja -automaattiasema, ja Sastamalan Prisman rakentaminen käynnistettiin.

Bonusta Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajille maksettiin ennätysmäärä, hieman yli 35 miljoonaa euroa. Vuonna 2020 maksetun Bonuksen määrä oli 33,4 miljoonaa euroa.

Työntekijöille koronabonus erinomaisesta työstä

Koko Pirkanmaan Osuuskaupan henkilökunta kuuluu vuosipalkkiojärjestelmään. Vuosipalkkiota maksetaan hyvästä viime vuodesta ja toimipaikan yhteisiin tavoitteisiin pääsystä työntekijöille maksimissaan 2000 euroa. Osa-aikaisille työntekijöille vuosipalkkio maksetaan suhteessa tehtyihin työtunteihin.

Kiitoksena erinomaisesta työstä Pirkanmaan Osuuskauppa maksaa jokaiselle työntekijälleen vuodesta 2021 lisäksi poikkeuksellisen koronabonuksen. Bonus maksetaan suhteessa tehtyihin työtunteihin ja on maksimissaan 500 euroa kokoaikaiselle työntekijälle.

– Jokainen Pirkanmaan Osuuskaupan työntekijä on koronan keskellä venynyt työssään yhteiskunnan huoltovarmuuden turvaamiseksi ja asiakkaidemme turvallisen asioinnin edistämiseksi – jo toisena vuonna peräkkäin. Jokainen työntekijämme on ansainnut erinomaisesta työstään ja asenteestaan ylimääräisen palkkion, kiittää Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko, puh. 010 767 0070, timo.maki-ullakko@sok.fi

Kesän korvalla Akaaseen avattavan uuden täysverisen ruokaravintolan visiona on olla paikallisten arjen piristys ja kolmostiellä kulkevien pelastus. Sijainti valtatien varressa on monelle asiakkaalle mitä oivallisin mutta samalla myös hankkeen kuriositeetti: ravintola Pizza&Buffa rakennetaan nimittäin Toijalan ABC:n sydämeen. Valmiiseen pöytään pääsee toukokuussa, ja kevään aikana koko liikenneaseman miljöötä ja palveluita uudistetaan.

– Koronakriisi on kurittanut merkittävästi matkailu- ja ravitsemiskauppaa, mutta uskomme vahvasti sen elpymiseen ja alalle investoimiseen. Vaikka henkilökunnan määrä alalla on tilapäisesti supistunut, Akaaseen avattavan uuden ravintolan myötä tavoitteenamme on myös luoda alueelle uusia työpaikkoja, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan ryhmäpäällikkö Jukka-Pekka Pesonen.

Ennen kuin pizzaa päästään paistamaan liikenneasemalla tehdään monenlaisia uudistustöitä. Miljöö piristyy kauttaaltaan, ja asiakkaan arkea helpotetaan tuomalla uusia palveluita ja täydennysostamisen mahdollisuuksia kätevämmin saataville: ABC-marketin tuotevalikoimaa ja paistopistettä laajennetaan, ja Hesburgeriin rakennetaan itsepalvelukassoja. Ravintola Pizza&Buffan konsepti sisältää pizzatarjoaman lisäksi muun muassa runsaan salaatinoutopöydän ja kotiruokalounaan.

Noin 2,4 miljoonan euron remontti alkaa pääsiäisen jälkeen, ja palveluiden pariin päästään vaiheittain toukokuussa. ABC-market palvelee koko uudistuksen ajan, mutta ravintolapalvelut ovat kahvia ja pikku purtavaa lukuun ottamatta hetken tauolla.

Kiinnostava konsepti paikallisille ja poikkeaville

Pirkanmaalla Pizza&Buffa on entuudestaan tuttu Kalevan Prisman ravintolamaailmasta.

– Konsepti tuo kilpailijoihin verrattuna uutta siinä, että viikonloppuina ja sesonkiaikoina buffetin tuotteet vaihtuvat lounasajan päätyttyä koko perheen buffetiksi ja ovat silloin tarjolla pitkälle iltaan asti. Myös uusi jälkkärisirkus voi olla osalle asiakkaista syy pysähtyä nimenomaan Toijalassa. Sitä ei ole Suomen muilla ABC-liikenneasemilla, Jukka-Pekka vinkkaa.

Liikenneasemalla buffetruokailu palvelee sekä nopeasti ruokailemaan poikkeavia että pidempään viihtyviä. Vaikka konseptiin kuuluu tuotteiden buffet-tyylinen esillepano, asiakkaalla on kulloistakin mielitekoa helpottavia valinnanmahdollisuuksia, sillä kokkia voi pyytää valmistamaan pizzaa haluamillaan täytteillä.

– Erilaisia nopean syömisen ravintolakonsepteja on nykyiselläänkin teiden varsilla, mutta me tuomme liikennemyymälään kokonaisen ravintolakonseptin sisustusta myöten. Toijalan ravintola rakennetaan viihtymisominaisuuksiltaan ensiluokkaiseksi, jotta paikalliset perheetkin haluavat lähteä sinne illanviettoon, Jukka-Pekka hymyilee.

Koko Suomen mittakaavassa ravintolakonseptin tuominen ABC-liikenneasemalle on merkittävä pilotti. Hanke on S-ryhmän ABC-liikennemyymälä- sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjujen yhteisponnistus, jossa ketjujen perinteiset rajat eivät pidättele. Toijalassa kerättävät kokemukset näyttävät, yleistyykö ravintolakonseptien yhdistyminen liikenneasematoimintaan muuallakin Suomessa.

Energiatehokkuusratkaisuilla päästöttömäksi liikenneasemaksi

Toijalan ABC:n uudistuksella otetaan myös askel kohti S-ryhmän yhteistä hiilinegatiivisuustavoitetta: remontti kohentaa liikenneaseman energiatehokkuutta.

Kevään aikana kylmälaitos uusitaan siten, että kylmälaitteiden jäähdytysaineena voidaan jatkossa käyttää ympäristöystävällisesti hiilidioksidia. Myös kylmälaitteiden tuottamaa lauhdelämpöä hyödynnetään.

Uudistetussa liikennemyymälässä hukkalämpövirtojen hyödyntäminen pyritään maksimoimaan. Kiinteistön lämmitysmuodoksi valittu maalämpö puolestaan mahdollistaa ylimääräisen lauhdelämmön varastoimisen maaperään lämmityskauden ulkopuolella. Lisäksi maaperästä voidaan hyödyntää ilmaisenergiana vapaajäähdytystä.

Näiden toimenpiteiden myötä liikenneasemasta tulee päästötön.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan ABC-sisäkaupan ryhmäpäällikkö Jukka-Pekka Pesonen, puh. 010 767 0053, jukka-pekka.pesonen@sok.fi

Pirkanmaan Osuuskauppa ja Tampereen seudun ammattiopisto Tredu käynnistävät yhdessä Pokkikokki-kilpailun 9. luokan kotitalousoppilaille marras–joulukuussa 2021. Kaksiosaisessa kisassa nuoret loihtivat kilpaa ravintolatason ruoka-annoksia ja pääsevät tutustumaan matkailu- ja ravintoalan kulisseihin. Palkintona on kesätyöpaikka yhdessä POK:n ravintoloista. Kilpailun juontaa vuoden 2018 Nuori kokki Emmiina Lehtonen.

Kaikkien aikojen ensimmäisestä Pokkikokki-tittelistä kisaavat tänä vuonna Etelä-Hervannan yläkoulun kotitalousoppilaat pareittain. Kilpailun alkukarsinnat käytiin 18.–19.11., jonka jälkeen neljä parasta paria eteni 3.12. järjestettävään finaaliin. Alkukarsinnoissa kilpailijoiden tehtävänä oli valmistaa kahden ruokalajin ateria tunnissa. Sen jälkeen kilpailun tuomarit arvioivat annokset.

– Toivoimme kilpailijoilta kekseliäisyyttä ja heittäytymistä. Kiinnitimme huomiota myös parien työskentelyyn ja esimerkiksi ajankäyttöön. Tunti on lyhyt aika, mutta osallistujat saivat suunnitella annoksiaan ennakkoon, kertoo ravintola Puiston johtaja Anette Mellin.

Pokkikokin finaali järjestetään Pirkanmaan Osuuskaupan koekeittiössä, Makupajassa. Finaalissa joukkueet kokkaavat jo selkeästi haastavamman jälkiruoka-annoksen heille annetun reseptin mukaan. Tueksi tehtävään parit saavat oman kummikokin, joka auttaa muun muassa ammattikeittiön laitteiden käytössä. Kummikokkeina toimii Tredun kokkiopiskelijat.

Voittajapari nimetään vuoden Pokkikokeiksi. Luvassa on myös tavoittelemisen arvoinen palkinto: kesätyö yhdessä POK:n ravintoloista.

Ravintola-ala nuorille tutuksi

Ajatus Pokkikokki-kilpailusta syntyi matkailu- ja ravintola-alan ajoittain haastavasta työvoimatilanteesta – muun muassa alan koulutusmahdollisuuksia ei tunneta tänä päivänä riittävän hyvin. Pirkanmaan Osuuskauppa ja Tredu halusivat luoda hauskan tavan tutustuttaa nuoret ravintolamaailmaan, joka kaipaa uusia, innokkaita tekijöitä.

– Haluamme tarjota kilpailijoille paitsi hauskan kokemuksen myös kurkistuksen alan kulisseihin, sen koulutus- ja työmahdollisuuksiin. Pokkikokki-finalistit pääsevät esimerkiksi tutustumaan työarkeen ravintola Puistossa, kertoo ravitsemisalan opettaja Roosa Haapajoki Tredusta.

– Pokkikokki on herkullinen tilaisuus päästä tutustumaan alan kulisseihin. Ravintola-ala nähdään helposti turhan kapeana, vaikka se on täynnä mahdollisuuksia ja upeita, monenlaisia urapolkuja. Haluamme osana kilpailua kertoa Osuuskaupan erilaisista ravintolakonsepteista ja esitellä intohimoisia osaajiamme, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan ravintoloiden ryhmäpäällikkö Marko Lehtinen.

 

Seuraavaa Pokkikokki-kilpailua ollaan suunnittelemassa ensi syksyllä 2022. Kiertävä kilpailu jatkuu seuraavat kolme vuotta eri puolilla Tampereen seudun yläkouluja.

Lisätietoja: Heini Salo, rekrytointipäällikkö, Pirkanmaan Osuuskauppa, p. 010 76 72591, heini.salo@sok.fi

Vuoden kuluttua avattava uusi ohitustie, Hämeenkyrönväylä, muuttaa Hämeenkyrön alueen liikennevirtoja siten, että paikkakunnalle avautuu uusia mahdollisuuksia palvelutarjonnan laajentamiselle. Hämeenkyröläisille rakennetaankin Tippavaaran alueelle uusi S-market ja autoilijoiden palveluita. Tavoitteena on, että asiakkaat pääsevät tekemään ensi vuoden jouluruokaostokset uutuuttaan loistavassa myymälässä.

Tippavaaran S-marketiin tulee kattava, edullisen hintatason valikoima, jota terästetään paikallisella omaleimaisuudella.

– Asiakkaat voivat ruokailla tai nauttia kahvit kätevästi kauppareissun yhteydessä. Päivän lämpimät tuotteet ja herkulliset tuoreet salaatit tarjoavat kätevän lounaan työmatkalaisille tai auttavat senioreiden arkea. Heti valmista ruokaa on kätevä napata myös mukaan helpottamaan lapsiperheiden kiireisiä päiviä, iloitsee Pirkanmaan Osuuskaupan ryhmäpäällikkö Sami Hieta-aro.

Pirkanmaan Osuuskauppa panostaa Hämeenkyrössäkin vahvasti lähiruokaan. Osuuskaupan lähiruokalähettilään tavoitteena oli saada tänä vuonna 100 uutta lähiruokatuotetta marketien valikoimiin, ja niitä on jo nyt yli 150.

Lähiruokapanostus on herkullinen vastuullisuusteko, johon asiakkaankin on helppo osallistua, mutta se ei jää Tippavaarassa ainoaksi: Uusi myymälä suunnitellaan täysin hiilineutraaliksi. Kylmälaitteiden jäähdytysaineena on ympäristöystävällisesti hiilidioksidia. S-market hyödyntää myös maalämpöä sekä kylmälaitteiden tuottamaa lauhdelämpöä. Pirkanmaan Osuuskauppa on sitoutunut S-ryhmän tavoitteeseen olla hiilinegatiivinen vuoteen 2025 mennessä.

Uusia mahdollisuuksia asiakkaille ja työtä etsiville

Nykyisen Hämeenkyrön S-marketin ja Kyröskosken Salen kapasiteetti palvella kehittyvän alueen asiakastarpeita ei ole riittävä. Jatkossa alueella palvelee kolme marketyksikköä rinta rinnan, ja Tippavaaran S-market-hankkeen myötä alueelle avautuu myös lukuisia uusia työpaikkoja.

– Asiakkaidemme omistamana yrityksenä tehtävänämme on pitää palvelutarjonta alueen kehityksen kelkassa. Nyt sekä hämeenkyröläisten että ohikulkijoiden arki helpottuu kattavammilla palveluilla, Sami sanoo.

Hämeenkyrön kunta ja asukkaat suhtautuvat Tippavaaran S-marketin tuloon positiivisen odottavin mielin.

– Pirkanmaan Osuuskaupan investointipäätös on kauan odotettu asia Hämeenkyrössä. Tippavaaran alueen vetovoima odotti pitkään tietoa uuden tielinjauksen toteutumisesta. Kun rahoitus varmistui ja Hämeenkyrönväylän rakentaminen käynnistyi, kiinnostus tontteja kohtaan lisääntyi heti. Osuuskaupan kanssa kohdetta on valmisteltu jo pari vuotta, ja kun kunta 2021 osti viereisen tontin se mahdollisti nyt valmistuneen hienon market-suunnitelman syntymisen. Olen varma, että toteutuva investointi tulee lisäämään Hämeenkyrön Tippavaaran vetovoimaa, kertoo Hämeenkyrön kunnanjohtaja Antero Alenius.

Kaivattu ravintola ja kattavat autolijan palvelut

S-marketin lisäksi uuteen kaupparakennukseen tulee liiketila Pirkanmaan Osuuskaupan Hesburgerille drive-in-kaistoineen. Kauan odotettu pikaruokapaikka palvelee niin paikallisia kuin ohikulkumatkalla olevia.

– Välillä tarvitaan helpotusta arkeen ja valmista ruokaa nopeasti mukaan. Myös herkutteluhetkiä pitää olla, ja makeanhimoisille on luvassa myös Arnoldsin donitseja, Sami paljastaa.

S-marketin rakennuksessa on myös varaus kokonaisuuden täydentämiselle muilla palveluilla. Varmaa on, että marketin yhteyteen nousee sähköautojen latauspisteitä sekä uusi ABC-autopesuhalli ja ABC-automaattiasema, josta voi tankata viittä polttonestelaatua.

– Kaikki päivittäispalvelut ovat pian saavutettavissa yhdellä reissulla, Sami hymyilee.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan ryhmäpäällikkö Sami Hieta-aro, sami.hieta-aro@sok.fi, puh. 010 767 0085

Hämeenkyrön kunnanjohtaja Antero Alenius, antero.alenius@hameenkyro.fi, puh. 050 68192