Pirkanmaan Osuuskauppa ja Tampereen seudun ammattiopisto Tredu käynnistävät yhdessä Pokkikokki-kilpailun 9. luokan kotitalousoppilaille marras–joulukuussa 2021. Kaksiosaisessa kisassa nuoret loihtivat kilpaa ravintolatason ruoka-annoksia ja pääsevät tutustumaan matkailu- ja ravintoalan kulisseihin. Palkintona on kesätyöpaikka yhdessä POK:n ravintoloista. Kilpailun juontaa vuoden 2018 Nuori kokki Emmiina Lehtonen.

Kaikkien aikojen ensimmäisestä Pokkikokki-tittelistä kisaavat tänä vuonna Etelä-Hervannan yläkoulun kotitalousoppilaat pareittain. Kilpailun alkukarsinnat käytiin 18.–19.11., jonka jälkeen neljä parasta paria eteni 3.12. järjestettävään finaaliin. Alkukarsinnoissa kilpailijoiden tehtävänä oli valmistaa kahden ruokalajin ateria tunnissa. Sen jälkeen kilpailun tuomarit arvioivat annokset.

– Toivoimme kilpailijoilta kekseliäisyyttä ja heittäytymistä. Kiinnitimme huomiota myös parien työskentelyyn ja esimerkiksi ajankäyttöön. Tunti on lyhyt aika, mutta osallistujat saivat suunnitella annoksiaan ennakkoon, kertoo ravintola Puiston johtaja Anette Mellin.

Pokkikokin finaali järjestetään Pirkanmaan Osuuskaupan koekeittiössä, Makupajassa. Finaalissa joukkueet kokkaavat jo selkeästi haastavamman jälkiruoka-annoksen heille annetun reseptin mukaan. Tueksi tehtävään parit saavat oman kummikokin, joka auttaa muun muassa ammattikeittiön laitteiden käytössä. Kummikokkeina toimii Tredun kokkiopiskelijat.

Voittajapari nimetään vuoden Pokkikokeiksi. Luvassa on myös tavoittelemisen arvoinen palkinto: kesätyö yhdessä POK:n ravintoloista.

Ravintola-ala nuorille tutuksi

Ajatus Pokkikokki-kilpailusta syntyi matkailu- ja ravintola-alan ajoittain haastavasta työvoimatilanteesta – muun muassa alan koulutusmahdollisuuksia ei tunneta tänä päivänä riittävän hyvin. Pirkanmaan Osuuskauppa ja Tredu halusivat luoda hauskan tavan tutustuttaa nuoret ravintolamaailmaan, joka kaipaa uusia, innokkaita tekijöitä.

– Haluamme tarjota kilpailijoille paitsi hauskan kokemuksen myös kurkistuksen alan kulisseihin, sen koulutus- ja työmahdollisuuksiin. Pokkikokki-finalistit pääsevät esimerkiksi tutustumaan työarkeen ravintola Puistossa, kertoo ravitsemisalan opettaja Roosa Haapajoki Tredusta.

– Pokkikokki on herkullinen tilaisuus päästä tutustumaan alan kulisseihin. Ravintola-ala nähdään helposti turhan kapeana, vaikka se on täynnä mahdollisuuksia ja upeita, monenlaisia urapolkuja. Haluamme osana kilpailua kertoa Osuuskaupan erilaisista ravintolakonsepteista ja esitellä intohimoisia osaajiamme, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan ravintoloiden ryhmäpäällikkö Marko Lehtinen.

 

Seuraavaa Pokkikokki-kilpailua ollaan suunnittelemassa ensi syksyllä 2022. Kiertävä kilpailu jatkuu seuraavat kolme vuotta eri puolilla Tampereen seudun yläkouluja.

Lisätietoja: Heini Salo, rekrytointipäällikkö, Pirkanmaan Osuuskauppa, p. 010 76 72591, heini.salo@sok.fi

Vuoden kuluttua avattava uusi ohitustie, Hämeenkyrönväylä, muuttaa Hämeenkyrön alueen liikennevirtoja siten, että paikkakunnalle avautuu uusia mahdollisuuksia palvelutarjonnan laajentamiselle. Hämeenkyröläisille rakennetaankin Tippavaaran alueelle uusi S-market ja autoilijoiden palveluita. Tavoitteena on, että asiakkaat pääsevät tekemään ensi vuoden jouluruokaostokset uutuuttaan loistavassa myymälässä.

Tippavaaran S-marketiin tulee kattava, edullisen hintatason valikoima, jota terästetään paikallisella omaleimaisuudella.

– Asiakkaat voivat ruokailla tai nauttia kahvit kätevästi kauppareissun yhteydessä. Päivän lämpimät tuotteet ja herkulliset tuoreet salaatit tarjoavat kätevän lounaan työmatkalaisille tai auttavat senioreiden arkea. Heti valmista ruokaa on kätevä napata myös mukaan helpottamaan lapsiperheiden kiireisiä päiviä, iloitsee Pirkanmaan Osuuskaupan ryhmäpäällikkö Sami Hieta-aro.

Pirkanmaan Osuuskauppa panostaa Hämeenkyrössäkin vahvasti lähiruokaan. Osuuskaupan lähiruokalähettilään tavoitteena oli saada tänä vuonna 100 uutta lähiruokatuotetta marketien valikoimiin, ja niitä on jo nyt yli 150.

Lähiruokapanostus on herkullinen vastuullisuusteko, johon asiakkaankin on helppo osallistua, mutta se ei jää Tippavaarassa ainoaksi: Uusi myymälä suunnitellaan täysin hiilineutraaliksi. Kylmälaitteiden jäähdytysaineena on ympäristöystävällisesti hiilidioksidia. S-market hyödyntää myös maalämpöä sekä kylmälaitteiden tuottamaa lauhdelämpöä. Pirkanmaan Osuuskauppa on sitoutunut S-ryhmän tavoitteeseen olla hiilinegatiivinen vuoteen 2025 mennessä.

Uusia mahdollisuuksia asiakkaille ja työtä etsiville

Nykyisen Hämeenkyrön S-marketin ja Kyröskosken Salen kapasiteetti palvella kehittyvän alueen asiakastarpeita ei ole riittävä. Jatkossa alueella palvelee kolme marketyksikköä rinta rinnan, ja Tippavaaran S-market-hankkeen myötä alueelle avautuu myös lukuisia uusia työpaikkoja.

– Asiakkaidemme omistamana yrityksenä tehtävänämme on pitää palvelutarjonta alueen kehityksen kelkassa. Nyt sekä hämeenkyröläisten että ohikulkijoiden arki helpottuu kattavammilla palveluilla, Sami sanoo.

Hämeenkyrön kunta ja asukkaat suhtautuvat Tippavaaran S-marketin tuloon positiivisen odottavin mielin.

– Pirkanmaan Osuuskaupan investointipäätös on kauan odotettu asia Hämeenkyrössä. Tippavaaran alueen vetovoima odotti pitkään tietoa uuden tielinjauksen toteutumisesta. Kun rahoitus varmistui ja Hämeenkyrönväylän rakentaminen käynnistyi, kiinnostus tontteja kohtaan lisääntyi heti. Osuuskaupan kanssa kohdetta on valmisteltu jo pari vuotta, ja kun kunta 2021 osti viereisen tontin se mahdollisti nyt valmistuneen hienon market-suunnitelman syntymisen. Olen varma, että toteutuva investointi tulee lisäämään Hämeenkyrön Tippavaaran vetovoimaa, kertoo Hämeenkyrön kunnanjohtaja Antero Alenius.

Kaivattu ravintola ja kattavat autolijan palvelut

S-marketin lisäksi uuteen kaupparakennukseen tulee liiketila Pirkanmaan Osuuskaupan Hesburgerille drive-in-kaistoineen. Kauan odotettu pikaruokapaikka palvelee niin paikallisia kuin ohikulkumatkalla olevia.

– Välillä tarvitaan helpotusta arkeen ja valmista ruokaa nopeasti mukaan. Myös herkutteluhetkiä pitää olla, ja makeanhimoisille on luvassa myös Arnoldsin donitseja, Sami paljastaa.

S-marketin rakennuksessa on myös varaus kokonaisuuden täydentämiselle muilla palveluilla. Varmaa on, että marketin yhteyteen nousee sähköautojen latauspisteitä sekä uusi ABC-autopesuhalli ja ABC-automaattiasema, josta voi tankata viittä polttonestelaatua.

– Kaikki päivittäispalvelut ovat pian saavutettavissa yhdellä reissulla, Sami hymyilee.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan ryhmäpäällikkö Sami Hieta-aro, sami.hieta-aro@sok.fi, puh. 010 767 0085

Hämeenkyrön kunnanjohtaja Antero Alenius, antero.alenius@hameenkyro.fi, puh. 050 68192

Makunystyröitä kutittava kastike nostaa annoksen uudelle tasolle, oli lautasella sitten lounassalaatti, pihvi tai burgeri. Sokos Ravintola Herkussa ja Kivenheitossa tiedetään, mitkä soosit sulattavat sydämet vuosi toisensa jälkeen. Siipikastikkeita taas ei tunne kukaan paremmin kuin Siipiweikot, suomalaisten wingsien ehdoton edelläkävijä.

Sokoksen alakerran Ravintola Herkussa yksi salaatinkastike on ylitse muiden. Jos legendaarinen unkarilainen kastike loppuu, hyytyy salaatinkin myynti. Suosikkikastiketta keitellään 80 litran padoissa.

– Unkarilainen kastike on ainutlaatuinen, sitä ei saa muualta. Se sopii hyvin suomalaiseen makuun ja on muiden Herkun salaatinkastikkeiden tapaan rakkaudella paikan päällä tehty, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan nopean syömisen ryhmäpäällikkö Anu Vesanen.

Paprikapohjaisen kastikkeen toi 30 vuotta sitten osuuskauppojen kastikekoulutuksesta Ravintola Herkun kokki, ja resepti muovailtiin Herkun makumaailmaan sopivaksi. Kastike syntyy edelleen saman kokin käsissä, joten se todella tehdään vuosikymmenten ammattitaidolla.

– Unkarilaiseen kastikkeeseen liitetään usein Herkun yrttipasta-broilerisalaatti, mutta se sopii hyvin kaikkiin muihinkin salaatteihin. Moni käyttää kastiketta myös -kotona, sillä sitä on ravintolassa myynnissä, vinkkaa Anu.

Puolukan ja chilin liitto herättää uteliaisuuden

Kortteliravintola Kivenheiton puolukka-chilimajoneesi on kutkutteleva yhdistelmä pientä poltetta ja perinteistä kotimaista makumaailmaa. Pirkanmaan Osuuskaupan anniskeluravintoloiden ryhmäpäällikkö Marko Lehtinen uskoo, että majoneesin suosion salaisuus on ihmisen luontainen uteliaisuus sitä kohtaan.

– Kivarin puolukkamajoneesi on erilainen ja uniikki. Kun puolukka ja chili isketään yhteen, se herättää kiinnostuksen jo ruokalistaa tutkiessa.

Puolukka-chilimajoneesin historia yltää ravintola Kustaa III:een. Silloiset keittiömestarit testailivat pitkään eri makuja, kunnes löysivät varman hitin. Kustaan jälkeen Kivenheitto peri reseptin, ja tämä silloinen kokeilujen tulos pitää yhä pintansa yhtenä ravintolan kysytyimpänä kastikkeena.

Majoneesin ykkösmakupari on burgeri, mutta Marko kehottaa rikkomaan rajoja ja testaamaan, mihin kaikkeen puolukka ja chili venyvät.

Siipikastikkeissa on skaalaa lempeästä liekehtivään

Pirkkalan Prismastakin tuttu tamperelainen Siipiweikot toi kanansiivet Suomeen 1990-luvun alussa. Edelläkävijän lähes kymmenestä erilaisesta siipikastikkeesta suosituimpia ovat medium ja hot, joissa on moneen suuhun juuri sopivasti potkua. Kastikkeissa maku on ykkönen ja tulisuus hyvä lisä päälle.

– Moni asiakas sanoo, että meillä tulisinkin kastike maistuu edelleen hyvälle. Sitten on tietysti myös ihmisiä, jotka nimenomaan haastavat itseään syömään tulisempia versioita. Suosituimmat kastikkeet löytyvät kauppojen hyllyiltä, ja tulisinta Kamikazea saa Weikkokauppa-nimisestä verkkokaupastamme, kertoo Siipiweikkojen ravintolatoimen johtaja Satu Hellsten.

Satu vinkkaa, että siipikastikkeet sopivat myös marinointiin, grillailuun sekä erilaisiin burgereihin. Vihannesten dippailukin onnistuu, ja mikä jottei kastiketta voisi lorauttaa salaattiin tai leivän päälle.

– Villeimmät huhut kertovat, että kastikkeita käytetään puuron seassa ja juodaan suoraan pullosta, nauraa Satu.

Hyvän kastikkeen ABC

Kastikkeen tärkein tehtävä on korostaa pääraaka-aineen makua ja parhaita ominaisuuksia – se siis esittää lautasella tärkeää sivuroolia. Pirkanmaan Osuus-kaupan master chef Jouni Vaarala jakaa vinkkinsä kotikeittiöön.

Laululinnuille ja muuten vain Tampereen yöelämässä viihtyville on luvassa piristysruiske, kun karaokeravintola Las Palmas avaa ovensa ja tuo Manseen tuulahduksen etelän välitöntä tunnelmaa. Tilat uudelle karaokeravintolalle antaa pitkään Keskustorilla palvellut anniskeluravintola Public Corner. Tiskin takana aurinkovarjoja drinkkeihin pistävät jatkossakin Cornerista ja muista Pirkanmaan Osuuskaupan ravintoloista tutut hyvät tyypit. Lisäksi joukkoon liittyy eräs kokonaan uusi tuttavuus.

Vuodesta 2003 palvellut anniskeluravintola Public Corner uudistuu lokakuussa tehtävässä remontissa uuden konseptin mukaiseksi karaokeravintolaksi. Tampereen ravintolan suunnittelun pohjana ovat olleet Lahden, Lappeenrannan ja Joensuun Las Palmas -ravintolat.

Uudessa ravintolassa arjesta irti päästäminen on erityisen helppoa, sillä Las Palmas vie vieraansa nimensä mukaisesti subtrooppisiin lomatunnelmiin. Paikan sisustuksessa nähdään paljon teemaan sopivia raikkaita värejä ja viihtymään kutsuvia yksityiskohtia, kuten kasveja ja mukavia sohvaryhmiä. Juomavalikoimaa värittävät paikan hengen mukaiset kausidrinkit.

Karaokeravintola Las Palmasissa lauletaan ja seurustellaan joka päivä jo alkuiltapäivästä alkaen, sillä ravintola on avoinna klo 15-04. Paikka avataan 1.11. ja avajaisia vietetään 5.–6.11. voimassa olevien koronarajoitusten sallimassa laajuudessa.

Palmasissa ei pingoteta

Vaikka karaoke on Las Palmasin juttu, paikassa suhtaudutaan laulamiseen lempeästi. Henkilökunta on letkeää ja heittäytyvää, osa matkaseuruetta.

– Meillä pienenkin porukan on helppo saada aikaan juhlat, sillä paikka on hyvällä tavalla intiimi ja luo edellytykset sille, että mikkiin uskaltavat tarttua muutkin kuin ammattilaiset. Palmasilla jokaisella on lantio ja just hyvä lauluääni, sanoo Pirkanmaan Osuuskaupan pubien ryhmäpäällikkö Marko Lehtinen.

Oman twistinsä paikan rentoon henkeen luo Las Palmasin keulakuvana toimiva räävitön papukaija, Polly.

– Polly on meillä se kärpänen katossa. Sanotaan, että mikä tapahtuu Las Vegasissa, se myös jää Vegasiin. Las Palmasiin sama ei välttämättä päde. Pollylla on nimittäin tapana jakaa fiiliksiä ja kuulemiaan sutkautuksia esimerkiksi Palmasin sometilillä. Avajaisissa nähdään, kuka pelkää Pollya, Marko heittää.

 

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan pubien ryhmäpäällikkö Marko Lehtinen, puh. 010 7672 416, marko.lehtinen@sok.fi

Portti Tampereelle ja Tampereelta – se on Viinikan ABC. Vuoden lopussa tämä maamerkki ei kuitenkaan ole enää entisensä, sillä Pirkanmaan Osuuskauppa on sopinut tontin käytön jatkokehittämisestä yhdessä vuokranantajansa VR:n kanssa. Asiakkaille tämä merkitsee entistä sujuvampaa auton ja vatsan huoltoa: uutta pesuhallia ja ravintolapalvelujen päivitystä.

Viinikan ABC on päivittäin noin 20 000 autoilijan matkan varrella. Se sijaitsee paikalla, johon on helppoa poiketa tekemään viimeinen silaus ennen automatkan alkamista tai määränpäähän saapumista.

– Viinikan ABC:n riittämätön kapasiteetti ollut meille haaste. Emme ole pystyneet vastaamaan asiakas- ja pesupotentiaaliin riittävän hyvin, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Mikko Hautasaari.

Uros Live -elämysareenalla ja muualla Tampereella järjestettävät tapahtumat vetävät jatkossa alueelle vieläkin enemmän ihmisiä, ja Viinikan ABC:n uudistuksella vastataan myös tähän kasvavaan tarpeeseen.

Maanrakennustyöt uutta pesuhallia varten on jo aloitettu maisemointityöluvalla. Rakennus valmistuu lokakuussa ja palvelee nykyisen kahden hallin sijaan kolmella pesuhallilla. Liikenneaseman ravintolapuoli suljetaan 26.9. remontin ajaksi, ja ennen vuoden vaihdetta nykyisen kiinteistön tiloissa avataan uudistunut Viinikka Deli, Hesburger ja Hesburger drive-in. Lisäksi saatavilla on suositun Arnold’s-konseptin tuotteita.

– Muutamia vuosia sitten tekemässämme remontissa pitäydyimme liikaa perinteisessä liikenneasemakonseptissa, josta aika on mennyt ohi. Rima on noussut, ja laadukas pikaruoka on se, jolle on tällaisella liikepaikalla kysyntää, Mikko tietää.

Suunnitelmissa on tarjota Hesburgerin palveluja Viinikassa ympäri vuorokauden ja rakentaa liikenneasemalle paitsi lisää asiakaspaikkoja myös drive-in-kaista, josta ruoan saa otettua mukaan.

– Pirkanmaan Osuuskaupan investoinnit ovat näkyneet ja näkyvät asiakkaille lähivuosina voimakkaasti marketkaupassa, mutta kehitämme sen rinnalla ABC-, matkailu- ja ravitsemiskauppaa. Tällä rintamalla tullaan näkemään pian muitakin muutoksia, Mikko päättää.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskauppa, toimialajohtaja Mikko Hautasaari, puh. 010 76 70080, mikko.hautasaari@sok.fi

Kuva: Arkkitehtitoimisto Q’ARK Oy

Keskittämisestä palkitaan

Bonus on tapa palkita asiakkaat ja tutkitusti asiakkaille tärkeä syy kuulua osuuskauppaan. Kiitoksena keskittämisestä Bonusta saa 9.–15.8.2021 tehdyistä ostoista kaksinkertaisen määrän Pirkanmaan Osuuskaupan Prismoissa, S-marketeissa, Saleissa, ruoan verkkokaupassa, Sokoksella, Sokos Herkussa, Sokoksen Hyvä Olo -hoitolassa, Prisma parturi-kampaamoissa, S-market Orivesi parturi-kampaamossa, Emotioneissa ja Kukittamoissa. Kampanja ei ole voimassa liikenneasemien Sale-myymälöissä.

Bonus on oikeaa rahaa ja nyt sitä saa tuplana

Kun ostoja kertyy esimerkiksi viidellä sadalla eurolla kuukauden aikana, saa 3 %:n sijaan kampanja-ajan ostoista Bonusta 6 %. Yli 900 euron kuukausiostoilla bonusprosentti on 5 %, jolloin kampanjaostoista maksetaan 10 % Bonusta. Nyt siis voi saada jopa kymmenen prosenttia rahaa takaisiin jokaisesta käyttämästään eurosta! Lisäksi maksaessasi S-Etukortilla ostoistasi kertyy aina 0,5 % maksutapaetua.

Bonus tuplana kirjautuu automaattisesti ja se maksetaan normaalin Bonuksen mukana. Bonuskertymää on helppoa seurata S-mobiilista.

Kampanjaan kuuluvien ketjujen osalta Bonusta tai maksutapaetua ei kuitenkaan kerry yrityskortilla maksetuista tai yrityksille tehdyistä ostoista, sopimushinnoitelluista tai laskutettavista ostoista, välitysmyynnistä, kuten Veikkauksen Online- ja arpamyynnistä ja pääsylipuista, yli 1,2 % alkoholia sisältävistä juomista ja yli 2,8 % alkoholia sisältävistä elintarvikkeista, tupakkatuotteista, tupakan vastikkeista, tupakointivälineistä, tupakkajäljitelmistä, sähkösavukkeista ja nikotiininesteistä, tax free -ostoista, matkakorttien latauksista, pullopanttien palautuksista eikä lahjakorttien ostosta. Bonus tuplana -kampanjaostojen bonusprosentti määräytyy koko kuukauden bonusostojesi mukaan. Jos kaikki kuukausiostosi oikeuttavat 5 %:n Bonukseen, saat kampanja-aikana kampanjaan kuuluvista toimipaikoista tehdyistä ostoista 10 % Bonusta.

Kangasalan Hese nappasi Alueensa paras Hesburger 2020 -palkinnon tämän vuoden alussa. Vaikka kilpailun voitto oli vuoropäällikkö Hanna Järvisen (kuvassa) ja koko tiimin tähtäimessä jo viime vuodesta lähtien, pääsi tunnustus silti yllättämään.

– Kun kuulin voitosta, soitin heti ravintolapäälliköllemme Iina Virtaselle FaceTime-puhelun. Kyllähän siinä vähän onnesta itkettiin. Oli vähän epätodellinen olo, että nytkö se tuli, palkinnon vastaanottanut Hanna kertoo.

Tunnustuksesta kilpaili Kangasalan yksikön kanssa yhteensä 15 muuta Pirkanmaan alueen Hesburgeria. Hesburger jakaa alueelliset palkinnot vuosittain Hesepäivillä. Tapahtumaa ei voitu tänä vuonna koronapandemian takia järjestää, joten Hesburgerin kenttäpäälliköt jakoivat palkinnot suoraan ravintoloissa.

Alueen parhaan Hesburgerin valintaan liittyy useampia valintakriteereitä. Myynnin lisäksi esimerkiksi asiakaspalautteella, henkilökunnan osaamisen kehityksellä ja asenteella on kilpailussa iso rooli.

Hesburgerin kenttäpäällikkö Petteri Määtän mukaan Kangasalan tiimi erottui erityisesti innokkuutensa ja kehittämishalunsa ansiosta.

– Aina kun tästä ravintolasta lähtee, niin jää hyvä mieli siitä fiiliksestä, joka siellä vallitsee. On helppo antaa, kun vastapuolella on jano vastaanottaa tietoa ja viedä asioita eteenpäin.

Kangasalan huipputiimi on totisesti tunnustuksensa ansainnut, Petteri kehuu.

Takana myllerrysten vuosi

Kangasalan Prisman yhteydessä toimivalle Hesburgerille viime vuosi oli muutoksia täynnä. Samalla kun ravintolaa remontoitiin ja sen paikkaa talven aikana muutettiin, elettiin myös haastavaa korona-aikaa.

Näissä olosuhteissa kisatessa Hanna onkin tunnustuksesta erityisen ylpeä.

– Se, että pääsimme pandemia-aikana samoihin laatukriteereihin kuin ”normaalina” aikana, kertoo paljon tiimistämme. Meillä on töissä huipputyyppejä ja oma-aloitteisia moniosaajia, Hanna kiittelee.

Vuoropäällikkönä kymmenen vuotta työskennellyt Hanna uskoo hyvän tiimihengen voimaan. Kangasalan pieni mutta tehokas yhdeksän hengen tiimi on hitsautunut vuosien varrella tiiviisti yhteen. Vallitsevasta tilanteesta johtuen porukka ei kuitenkaan harmikseen päässyt kokoontumaan ja juhlistamaan voittoa vielä tammikuussa. Uudistuneen Hesen avajaisissa Hanna kuitenkin yllätti työporukan kakulla ja ilmapalloilla. Helmikuussa uudistuneena avatussa ravintolassa näkyy myös Kangasalan henkilöstön kehittämistyön tuloksia.

– Pääsimme mukaan vaikuttamaan uuden paikan toiminnallisuuksiin, mikä oli tosi hieno juttu. Arki toimii täällä nyt huomattavasti paremmin kuin ennen, Hanna kertoo.

”Nyt vedetään maaliin asti”

Voitto alueellisessa kilpailussa oli Kangasalla lähellä jo viime vuonna. Siitä sisuuntuneena tiimi ottikin tekemiseen uuden asenteen.

– Päätimme, että tämä vuosi olisi meidän. Oli koronaa tai ei, nyt vedettäisiin maaliin asti. Asetimme tavoitteen ja pääsimme siihen – vieläpä melko nopeasti. Tästä on hyvä jatkaa, Hanna summaa.

Kangasalan Hese ja muut alueidensa parhaat Hesburger-ravintolat osallistuvat automaattisesti myös valtakunnalliseen Suomen paras Hesburger 2021 -kilpailuun. Siinä voittajalle on luvassa rahapalkinto. Voittajat julistetaan vuoden 2022 tammikuussa.

Hannan kolme vinkkiä voittavan tiimihengen luomiseen

  1. Tavoite selväksi. Näin kaikki tietävät, mitä kohti mennään. Tavoite edellyttää suunnitelmallisuutta.
  2. Hyvä perehdytys. Se on työntekijän pohja kaikelle tekemiselle. Muista, että kaikki eivät opi samalla tavalla.
  3. Ihan pienet jutut. Arjessa on tärkeää kiittää ja palkita – vaikka kaupan herkuilla. Ne yleensä katoavat aina!

Reilun vuosikymmenen tamperelaisia karaokekävijöitä laulattanut karaokeravintola Tiikerihai sulkee mikrofonit hetkeksi. Tauon pituutta ei osata ennustaa, mutta varmaa on se, että uudistuva Tiikerihai avaa uudessa sijainnissa vanhalla tutulla nimellä.

Hämeenkadulla sijaitsevan karaokeravintola Tiikerihain vuokrasopimus päättyy kesäkuun lopussa, ja Tiikerihai vetäytyy viettämään heinäkuun alusta keikkataukoa. Tiikerihain henkilökuntaan kuuluvat kuusi ravintola-alan ammattilaista siirtyvät ravintola- ja kaupan alan tehtäviin muihin Pirkanmaan Osuuskaupan toimipaikkoihin.

Tiikerihaille ja sen laulajille etsitään parhaillaan aktiivisesti uutta tilaa Tampereen keskustasta.

– Kun sopiva paikka löytyy, ravintolan liikeideaa kirkastetaan, ja se muokkautuu myös uuden tilan mukaan, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Mikko Hautasaari.

– Tampereella on vahva karaokeskene. Kun uusi tila löytyy ja paikka laitetaan kuntoon, uskon, että asiakkaamme intoutuvat vetämään entistäkin kovempaa ja korkeammalta. Olen varma, että Tikru säilyttää paikkansa kuutamossa, vaikka hetken huilaakin.

 

Tiikerihain 10-vuotissynttäreitä juhlittiin elokuussa 2019. Kuva: Reetta Muranen

 

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskauppa, toimialajohtaja Mikko Hautasaari, puh. 010 767 0080, mikko.hautasaari@sok.fi

Pirkanmaan Osuuskauppa, pubien ryhmäpäällikkö Marko Lehtinen, puh. 010 767 2416, marko.lehtinen@sok.fi

Kokki Marita Birkman tuntee Sokos Ravintola Herkun kuin omat esiliinan taskunsa. Hän on työskennellyt Osuuskaupan leivissä ja ruoan parissa 34 vuotta, ensin Sokoksen henkilöstöruokalan emäntänä, sen jälkeen Ravintola Herkun kokkina, sitten muutaman vuoden kahvionhoitajana, kunnes palasi Ravintola Herkun keittiöön tuttuun pestiin.

– Se, että olen viihtynyt pokkilaisena Sokoksella suurimman osan työurastani, johtuu myös työn mielekkyydestä: ruoanlaitto on aina ollut sydäntäni lähellä, Marita kertoo.

Myös ihanat työkaverit ovat saaneet viihtymään, niin Maritan kuin monet muutkin.

– Täällä on yhä samoja kasvoja kuin pari vuosikymmentä sitten. Ja Ravintola Herkun kantavan voiman, entisen emäntä Liisa Aro-Möllerin, kanssa tulee pidettyä yhtä, vaikka hän on jo eläkkeellä.

Tampereen lounasravintoloiden suunnannäyttäjä

Sokos Ravintola Herkku perustettiin 1980-luvun lopulla. Se on ollut alusta asti lounasravintola, ja tarjolla on ollut sekä lämmintä ruokaa että salaatteja.

– Ravintolamme oli ensimmäinen laatuaan, missään muualla Tampereella ei ollut lounasravintolaa tavaratalon yhteydessä. Myös valikoimamme oli edistyksellinen. Muualla ei ollut salaatteja esillä, mutta meillä ne ovat olleet johtoajatus alusta alkaen, Marita kertoo.

– Nykyään meillä on tarjolla 10–12 erilaista salaattia päivittäin ja myymme noin 250 annosta päivässä, ennen koronaa enemmänkin.

Marita muistelee, kuinka pienestä toiminta sai alkunsa: oli muutaman metrin mittainen palvelutiski ja pari pöytää, maksimissaan parikymmentä asiakaspaikkaa. Siitä on laajennuttu vähitellen, neliömetri ja pöytä kerrallaan. Nyt asiakaspaikkoja on parisataa.

80 litraa unkarilaista kastiketta

Sokos Ravintola Herkun salaatit ovat olleet menestyksekkäitä ja maineikkaita koko historiansa ajan. Marita näkee siihen monia syitä.

– Raaka-aineemme ovat aina todella hyviä. Kehitämme jatkuvasti uutta huomioiden maailman trendejä: reagoimme nopeasti esimerkiksi proteiinibuumiin, ja tällä hetkellä yksi suosikeista on kvinoapohjainen salaattimme. Broilersalaatit ja caesar ovat kestosuosikkeja. Uutuuksien ohella vakiintuneiden makujen kunnioittaminen on tärkeää. Perinteikkäimpiin suosikkeihin ei kajota.

– Jos tekisimme pelkästään trendiherkkuja, osa asiakkaistamme ei varmasti tulisi meille enää.

Kaiken yli Marita nostaa salaattikastikkeet.

– Ykkönen on unkarilainen kastike, jota tehdään noin 80 litraa viikossa. Jos se on loppu, asiakas kääntyy helposti kantapäillään. Jollei olisi itsesuunniteltuja ja -tehtyjä kastikkeita, ravintolamme ei olisi niin suosittu. Ne ovat bravuurimme.