Pirkanmaan Osuuskauppa on työpaikka, jossa työkavereina on rohkeita ja motivoituneita persoonia. Tyyppejä, jotka kehittävät toimintaa yhdessä ja kulkevat samalla omia ammatillisia kasvupolkujaan. Lähes 3 000 työntekijän arjesta löytyy monenlaisia innostuksen siemeniä, jotka tekevät työstä merkityksellistä. Näistä siemenistä syntyy yksi Suomen innostavimmista työpaikoista.

Pirkanmaan Osuuskauppa on saanut vuodesta 2016 alkaen Suomen innostavimmat työpaikat -tunnustuksen, niin myös vuonna 2021. Tunnustus on Eezy Flow’n vuosittain myöntämä työelämän tunnustus, joka osoitetaan henkilöstötutkimuksessa poikkeuksellisen korkeat pisteet saaneille yrityksille.

Vuoden 2021 työtyytyväisyystutkimuksen perusteella Pirkanmaan Osuuskaupan työntekijät olivat erityisen iloisia siitä, että työnantaja tukee heidän ammatillista kehittymistään sekä siitä, että yrityksen periaatteita ja arvoja noudatetaan toimipaikkojen päivittäisessä tekemisessä ja yksikköjen toiminta on tehokasta.

Miten tämä näkyy arjessa?

Hyvä fiilis tarttuu

”Korona-aika on ollut kaikille haastavaa, mutta yhteishenkeämme se on vain vahvistanut: olemme tsempanneet toisiamme vaikeana aikana entistä enemmän. Se on hienoa, sillä yhteishenki on minulle tosi tärkeä asia, kun mietin, missä haluan työskennellä.

Meillä yhteen hiileen puhaltaminen näkyy siinä, että kehitämme yhdessä toimintatapoja jatkuvasti paremmiksi ja teemme kaikkemme työkaverin eteen. Ajattelemme aina seuraavaa vuoroa: miten aamussa voimme auttaa iltaa ja toisinpäin. On mukavaa tulla töihin, kun tietää, että jokainen on tehnyt parhaansa. Vaihtelemme myös työtehtäviä niin, että kaikilla säilyy osaaminen ja mielenkiinto.

Kun näkee, että kaveri tekee tehokkaasti, se tarttuu. Lisäksi esihenkilöllä on suuri rooli positiivisen hengen ylläpitämisessä ja esimerkiksi tehokkaan purun etenemisessä. Sillä on suuri merkitys, että hän johtaa ja luo hyvää fiilistä omalla esimerkillään.”

Johanna Suominen, Kangasalan S-marketin myyjä

Suunnittelimme uudet työvaatteet yhdessä

”Kun bongasin Pirkanmaan Osuuskaupan sisäisestä Facebookista ilmoituksen, jossa etsittiin innokkaita tekijöitä mukaan Unelmien työvaate -projektiin, ilmoitin itseni heti mukaan. Tarkoituksena oli suunnitella salelaisille ja prismalaisille uudet työvaatteet yhdessä työvaateasiantuntija Lindströmin ja Papu Designin kanssa. S-marketlaiset suunnittelivat uudet työvaatteet jo viime vuonna, ja silloin oli kutkuttavaa seurata prosessia sisäisissä viestintäkanavissamme.

On tosi hienoa, että työvaatteiden suunnitteluun otettiin mukaan nimenomaan työntekijöitä, koska meillä on paras tieto siitä, minkälaisessa vaatteessa työskentely sujuu parhaiten. Projektin edetessä tuli vahvasti sellainen tunne, että meidän ajatuksemme ja mielipiteemme kuultiin ja lopputulokseksi saatiin työvaatemallisto, josta löytyy kaikille jotain. Vaikka eri Saleissa työtehtävät ovat varmasti pitkälti samanlaisia, niin työntekijöiden toiveet työvaatteilta voivat silti poiketa toisistaan. Itse olen todella tyytyväinen mallistoon ja odotan innolla, että saadaan uudet vaatteet käyttöön vuoden 2022 aikana!”

– Oona Valo, Hervannan Salen myyjä

Avoimuutta puolin ja toisin

”11-vuotisen esihenkilöurani varrelle mahtuu paljon työnantajan tarjoamia koulutuksia, joista olen saanut hyvän pohjan palautteen antamiselle ja työntekijöiden ammatillisen kehittymisen tukemiselle. Esihenkilönä ei kuitenkaan voi vain toistella koulutuksessa kuultuja sanoja, vaan pitää löytää oma tyyli ja seistä omana persoonanaan sanojensa takana. Haastaviin tilanteisiin saan aina apua omalta esihenkilöltäni tai HR:n kautta. Minulla on myös vertaistukena satakunta muuta Pirkanmaan Osuuskaupan esihenkilöä.

Palautteen antaminen on tärkeä osa päivittäistä johtamista. Annan palautetta keskustellen niin, että työntekijä oivaltaa itse ratkaisun asiaan. Rohkaisen siihen, että jokainen saa olla oma itsensä. Kun työntekijä on avoin, minun on helpompaa auttaa häntä uralla eteenpäin. Pitää uskaltaa sanoa sekin, jos työ ei kiinnosta. Siihenkin ratkaisu löydetään keskustelemalla. Parasta on se, että työntekijä uskaltaa kertoa asioista myös eriävän mielipiteensä. Niistä tilanteista syntyy usein parhaat ideat.

Moni on arka tuomaan omia ideoitaan esille, ja siitä syystä meillä voi antaa palautetta myös nimettömästi. Olemme keränneet ideoita ja aloitteita henkilökunnalta ideataululle, josta niitä poimitaan käsiteltäväksi ja toteutettavaksi. On tärkeää, että jokainen pääsee vaikuttamaan oman työpaikkansa asioihin.”

– Pia Kivistö, Lahdesjärven ABC:n liikennemyymäläpäällikkö

PizzaBuffa

Kehittymismahdollisuudet motivoivat

”Pirkanmaan Osuuskauppa on kannustava työyhteisö, jossa pääsee matalalla kynnyksellä tekemään erilaisia hommia ja laajentamaan osaamistaan. Meillä ei katsota, miten paljon on kokemusta, vaan innokkuuden ja valmiuksien myötä pääsee kokeilemaan erilaisia töitä ja oppimaan lisää. On motivoivaa, kun työnantaja tarjoaa mahdollisuuden laajentaa ja kehittää osaamistaan käytännössä loputtomiin. Uuden oppiminen ja erilaiset kokeilut tuovat myös lisäpuhtia arkeen. Kun pääsee välillä pois omalta työpisteeltä ja näkee myös muita puolia toiminnasta, perspektiivi laajenee. Täällä pääsee tosi pitkälle, kun vain osoittaa, että tekee hommansa hyvin ja on innolla mukana.”

– Ville Ristilä, Kalevan Pizza & Buffan vuoropäällikkö

Työ ja tekijä kohtaavat

”Mielestäni Pirkanmaan Osuuskauppa kantaa hienosti kortensa kekoon edistääkseen yhdenvertaisuutta ja syrjimättömyyttä. Erityistä tukea tarvitsevien työllistäminen on tästä hyvä esimerkki. Itse olen toiminut viimeisen vuoden ajan Prisma-työni ohella erityistä tukea tarvitsevien koordinaattorina ja päässyt seuraamaan upeita työllistymispolkuja. Olivatpa erityisen tuen tarpeet psyykkisten tai fyysisten haasteiden aiheuttamia, meistä kaikista löytyy vahvuuksia, joita haluamme nostaa näkyville.

Erityistä tukea tarvitsevien myötä olemme saaneet tiimeihimme ihan timanttisia työntekijöitä ja mahtavia työkavereita. Minusta tuntuu hienolta olla töissä paikassa, jossa halutaan edistää yhdenvertaisuutta ja siihen ollaan valmiita laittamaan työpanosta! Omaa innostustani lisää se, että pääsen työssäni aidosti näyttämään ammattitaitoni. En olisi ikinä uskonut, että pääsen hyödyntämään toimintaterapeutin tutkintoani kaupan alalla, mutta toisin kävi. Tuntuu mahtavalta saada jakaa omaa tietotaitoa työympäristön kehittämiseksi.

Mielestäni on myös tärkeää nostaa esille se, että ihmiset ensin -periaate pätee Pirkanmaan Osuuskaupalla jokaiseen. Yksiköissä otetaan huomioon työntekijän henkilökohtaiset vahvuudet ja rajoitteet ja työtehtäviä muokataan ne huomioiden. Esimerkiksi itselläni on tiettyjä rajoitteita, joiden jopa ajattelin estävän työnteon. Kuluneen vuoden aikana olen kuitenkin löytänyt itsestäni ihan uudenlaisia vahvuuksia, ja tästä kiitos kuuluu työpaikalleni ja erityisesti työkavereilleni. Kokemani yhdenvertaisuuden ja syrjimättömyyden avulla olen saanut rohkeutta edetä urallani ja saanut takaisin tunteeni siitä, että ”kyllä minäkin pystyn”. Odotan innolla, minkälaisesta työtehtävästä löydän itseni parin vuoden kuluttua.”

– Saila Bäck-Tulonen, erityistä tukea tarvitsevien koordinaattori ja Kalevan Prisman tuoteryhmävastaava

 

Viime kesänä meillä työskenteli yhteensä 500 kesätyöntekijää, ja täksi kesäksi haussa on ainakin yhtä monta hyvää tyyppiä. Valmis osaaja hakijan ei tarvitse olla, sillä työhön perehdytetään ja siinä tuetaan pitkin matkaa. Prisma, S-market, Sale, ABC, Sokos, ravintolat – toimipaikasta ja paikkakunnasta riippumatta kesätyöstä karttuu arvokasta työkokemusta, josta on hyötyä työuran tulevissakin mutkissa.

Hyppää kyytiin!

Tänä keväänä Pirkanmaan Osuuskaupan rekrytiimi lähtee jälleen tien päälle etsimään parhaalla asenteella varustettuja pirkanmaalaisia nuoria. Kesätyöhaastatteluita tehdään bussikiertueella niin, että etukäteen sähköisen hakemuksen jättänyt nuori saapuu haastatteluun silloin, kun rekrybussi pysähtyy omalla kotipaikkakunnalla. Haastatteluja järjestetään bussikiertueen lisäksi erillisinä tilaisuuksina Pirkanmaan Osuuskaupan konttorilla Tampereella sekä muutamalla paikkakunnalla kouluilla.

Jo usean vuoden ajan olemme kutsuneet haastatteluun kaikki meiltä kesätyötä hakeneet nuoret – vuosittain jopa yli 2000 henkilöä. Haastattelutapahtumat ovat olleet unohtumaton kokemus sekä haastattelijoille että haastateltaville. Haluammekin antaa jokaiselle nuorelle haastattelun pääsyn myötä positiivisen ensikosketuksen työelämään. Jollei korona aiheuta muutoksia suunnitelmiin, myös tänä vuonna jokainen 13.2. mennessä paikkaa hakenut pääsee haastatteluun.

Kesätyöstä startti pidemmälle uralle

Osuuskaupan kesäduunia voivat hakea kesäkuun alkuun mennessä 18 vuotta täyttävät nuoret. 18-vuotiaita nuoria palkataan vain sellaisiin toimipaikkoihin, joissa ei tarvitse työskennellä yksin. Ruoanvalmistukseen liittyviin työtehtäviin voivat hakea myös ravintola-alan opiskelijat, jotka ovat kesäkuun alkuun mennessä vähintään 16-vuotiaita.

Osa tarjolla olevista kesätöistä alkaa jo ennen pääsiäistä ja jatkuu sopimuksen mukaan kesän loppuun asti. Kesätyö on mahdollisuus tulla tutuksi työnantajalle ja työkavereille, ja jos hommat luistavat ja työ maistuu, työtä voi olla mahdollista jatkaa syksyllä osa- tai kokoaikaisesti samassa tai jossakin toisessa Pirkanmaan Osuuskaupan toimipaikassa.

Innostavassa jengissä viihtyy

Moni työntekijämme on aloittanut osuuskauppauransa nimenomaan kesätöistä, jatkanut erilaisissa omaan elämäntilanteeseen sopivissa tehtävissä ja kouluttautunut työn ohella.

Vuoden 2021 työtyytyväisyystutkimuksen perusteella työntekijämme olivatkin erityisen tyytyväisiä siihen, että työnantaja tukee heidän ammatillista kehittymistään. Tärkeänä pidettiin myös sitä, että yrityksen periaatteita ja arvoja noudatetaan toimipaikkojen päivittäisessä toiminnassa. Meillä mennään aina ihmiset ensin!

Työtyytyväisyystutkimuksen hyvän tuloksen myötä meille on myönnetty jo vuodesta 2016 alkaen joka vuosi Suomen innostavimmat työpaikat -tunnustus, joka kertoo siitä, että meillä on motivoitunut ja yhteen hiileen puhaltava henkilöstö. Sellaiseen porukkaan on hyvä tulla.

 

Tarinoita työpaikoiltamme sekä kesätyöhön liittyvät lisätiedot ja hakuohjeet löytyvät osoitteesta pokrekry.fi

Tiesitkö, että iso osa Prismojen ja S-marketien Ruokatorien valikoimasta tulee pirkanmaalaisilta lähituottajilta? Laadukkaiden raaka-aineiden lisäksi tiskissä komeilevat Ruokatori-ammattilaisten paikan päällä valmistamat heti valmiit herkut, joilla ratkeavat monet lounasajan ja illallisen ruokapulmat. Myyjä Johanna Luiro-Ojanen muistuttaa, että hän ja muut ruokatorilaiset antavat mielellään vinkkejä ruoanvalmistukseen.

Johanna nappaa Kalevan Prisman Ruokatorin altaasta tottuneesti ison lohen ja fileoi sen asiakkaalle. Aikaisemmin päivällä eräs rouva pyysi paloittelemaan kalan valmiiksi lohisoppaa varten, ja tokihan sekin onnistui. Taannoin tuli leikattua toisen asiakkaan graavilohisiivuista ruskeat rasvaraidat yksitellen pois, kun hän ei niistä tykännyt.

– Kiinnostavan valikoiman ohella meidän ruokatorilaisten tärkein tehtävä on helpottaa asiakkaan arkea vinkeillä ja laadukkaalla palvelulla. Tuotetta ojentaessa on kiva huikata helpoista marinadeista ja maustesekoituksista, Johanna kertoo.

Kalevan tiskistä löytyy metrikaupalla erilaisia lihoja ja leikkeleitä, kaloja, salaatteja, tapaksia ja meheviä eväspatonkeja. Raaka-aineita voi ostaa käsittelemättöminä ja valmiiksi maustettuina.

– Valmistamissamme tuotteissa on aina huomioitu ravitsemussuositukset muun muassa siinä, että suolaa käytetään maustamiseen maltillisesti. Viime aikoina erityisesti heti valmiin ruoan osuus Ruokatoreilla on kasvanut: lämpimiä ruoka-annoksia suosivat niin lounasruokailijat kuin arki-iltoihin helpotusta hakevat perheetkin. Viikonloppuisin taas halutaan usein hifistellä ruoan äärellä ajan kanssa. Moni asiakas onkin sanonut, että valtava palvelutiskimme on tärkein syy tulla juuri meidän Prismaan ruokaostoksille – se on aika ihana palaute, Johanna toteaa.

Paikallisten parhaita saaliita

Ruokatorilta löytyy runsaasti pirkanmaalaisten tuottajien raaka-aineita. Naudanlihat saapuvat kangasalalaiselta Karppilan tilalta ja possut Paijan tilalta Urjalasta. Tarjolla on usein myös seudun metsästäjienpyytämää riistaa. Kala on pääsääntöisesti lähikalastajien saalista.

Lisäksi tarjolla on muun muassa tofua ja kasvispastaa. Kasvisruoan osuus Ruokatorien myynnistä kasvaakin koko ajan. Yksi S-ryhmän vastuullisuustavoitteista on kasvattaa kasvisten ja kasvispohjaisten ruokien määrä 65 prosenttiin kaikesta myydystä ruoasta vuoteen 2030 mennessä.

– Asiakkaamme toivovat kasvisruokia, ja niiden menekki ja valikoima kasvavat tasaisesti, Johanna vahvistaa.

Planetaarinen ruokavalio on hyväksi sinulle ja luonnolle

Ruokatorin tarjonta noudattaa planetaarista ruokavaliota, joka edistää terveyttä ja hillitsee maapallon ilmastonmuutosta.

– Planetaarisen ruokavalion vaihtoehdot näkyvät meillä erityisesti monipuolisessa kalavalikoimassa, salaattien ja kasvisruokien kirjossa sekä terveellisissä jälkiruoissa – esimerkiksi hedelmäsalaatista tykätään paljon, Johanna täsmentää.

Valikoima vaihtuu isommin eri sesonkien mukana kolme kertaa vuodessa. Kevätpuolella panostetaan maukkaaseen ja terveelliseen ruokaan, kesällä grillataan ja syksyllä heittäydytään sadonkorjuun tunnelmiin. Lisäksi tarjoomaa värittävät juhlapyhät.

– Näin alkuvuodesta meillä on erityisen paljon kevyitä ja terveellisiä vaihtoehtoja. Kauden erikoisherkku on made, joka maistuu keitossa tai savustettuna. Kannattaa kokeilla ennakkoluulottomasti myös raikasta uunimadetta, jonka voi maustaa yrteillä ja veriappelsiinisiivuilla, aiemmin ravintolakokkina työskennellyt Johanna suosittelee.

Maistuisiko mutka vai herkutellaanko hedelmäsalaatilla?

Lihapullat ja perunamuusi ovat Kalevan Ruokatorin kysytyimpiä lounasruokia. Ikisuosikin asemaakaan ei tarvitse Tampereella arvailla:

– Asiakkaat älähtävät varmasti, jos mustamakkara pääsee loppumaan! Tätä pirkanmaalaisten herkkua myydään mutkissa. Menopaluu on suosituin mitta, Johanna nauraa.

Ruokatoreilla huomioidaan myös asiakkaiden toiveet, ja erityisesti isompien ruokatilausten reseptiikkaa voidaan räätälöidä tarpeen mukaan. Herkkuja haetaan paitsi arkeen myös juhliin ja erilaisiin tilaisuuksiin.

– Isompia määriä tilataan muun muassa työpaikkojen ja opiskelijoiden kekkereille. Lisäksi yksittäisille asiakkaille voidaan etukäteispyynnöstä varata vaikkapa isompi satsi suosittua hirven jauhelihaa, Johanna vinkkaa.

Sinustako työkaveri Ruokatorin herkkutaikureille?

Monella Ruokatorin ammattilaisella on kokkitausta, mutta työssä loistamisen kannalta kaikkein tärkeintä on Johannan mukaan halu palvella ihmisiä ja oppia uutta. Kaikilta löytyy hygieniapassi, ja moni on myös opiskellut oppisopimuskoulutuksessa Ruokatori-osaajaksi.

– Meitä Ruokatorien myyjiä yhdistää intohimo ruokaan ja asiakaspalveluun. Uusia Ruokatori-osaajia koulutetaan neljän kuukauden mittaisella oppisopimuskoulutuksella kaksi kertaa vuodessa, alkukeväällä ja syksyllä.

Avoimet paikat löytyvät osoitteesta www.pokrekry.fi.

Onko tili tyhjä heti palkkapäivän jälkeen tai kiristyykö pinna odottamattomien menojen edessä? Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajapalvelun palveluneuvoja Mari Ilomäki kyllästyi jatkuvaan raha-asioiden murehtimiseen, aloitti säästämisen kympillä kuussa ja kertoo nyt avoimesti Instagram-tilillään, kuinka hän kesytti kurittoman taloutensa.

Arjessa voi sattua yhtä jos toista yllättävää: jääkaappi sanoo sopimuksensa irti tai auton harmiton pikkuvika osoittautuukin useamman tonnin remontiksi. Kumpaankin esimerkkiin liittyy rahanmenoa ja usein myös luottokortin vingahdus. Kerran se vain kirpaisee, mutta mikä neuvoksi, jos sama toistuu monta kertaa peräkkäin? Odottamattomat menot aiheuttivat Marille ja hänen puolisolleen kerta toisensa jälkeen huolta ja isoja luottokorttilaskuja.

– Vuonna 2018 päätin, että asialle on tehtävä jotain, vaikka mieheni ei heti innostunutkaan budjetoinnista. Laitoin aluksi palkkapäivänä kymmenen euroa syrjään. Lisäksi otin käyttöön S-mobiilin Säästäjä-palvelun, joka siirtää jokaisesta korttiostosta pienen summan rahastoon jemmaan.

Kun säästötilin summa alkoi pikkuhiljaa nousta, Marin puolisokin kiinnostui enemmän taloudenhallinnasta. Pian säästämisestä tuli yhteinen juttu, jolle asetettiin selkeät tavoitteet. Ja juuri tavoitteet ovatkin avainasemassa projektin onnistumisessa.

– Realististen, pienten tavoitteiden saavuttaminen motivoi jatkamaan säästämistä ja tähtäämään yhä korkeammalle, Mari vinkkaa.

Avoimesti ja omilla kasvoilla Instassa

Pian säästämisen aloittamisen jälkeen Mari alkoi julkaista aiheeseen liittyvää sisältöä Instagramiin perustamalleen Varallisuusprojekti-tilille.

– Aluksi se oli minulle henkilökohtainen päiväkirja, johon oli helppo kirjata omia ajatuksia ylös. Kerroin siitä vain puolisolleni ja vähän myöhemmin siskoilleni. En olisi osannut kuvitellakaan, että tilille tulee seuraajia enemmänkin!

Nyt Varallisuusprojektilla on jo yli 2 600 seuraajaa. Innokas somettaja uskoo, että taloudenhallinta kiinnostaa, koska se koskettaa lähes kaikkia. Raha-asiat ja taloustermit ovat asiakasomistajien palveluneuvojana työskentelevälle Marille tuttuja, sillä hänen toimenkuvaansa kuuluu myös S-Pankin työntekijöiden perehdyttämistä. Instagramissa hän esiintyy kuitenkin yksityishenkilönä.

– Puhun rahasta avoimesti ja omilla kasvoillani, enkä välttele vaikeitakaan aiheita. Rahapuheelle on somessakin selkeä tarve. Olen silti joka kerta yhtä innoissani ja hämmästynyt, kun joku aloittaa tilini seuraamisen.

Seuraajat lähettävät Marille usein kommentteja ja -kysymyksiä. Hän on saanut kuulla kokemuksia esimerkiksi siitä, kuinka henkilö on päässyt eroon pikavipeistä Insta-tilin innoittamana.

– On ihan uskomatonta kuulla, kuinka iso merkitys tililläni on ollut ihmisten elämään. Olen aina kuitenkin todella tarkka siitä, millaisia neuvoja annan. Voin esimerkiksi kertoa, mitä itse tekisin vastaavassa tilanteessa. Jos joku kuitenkin kysyy sijoituskohteita kerron, etten voi antaa sijoitusneuvoja ja suosittelen kysymään vinkkiä pankista.

Puskuri suojaa elämän kierrepalloilta 

Mari muistuttaa, että säästämisen aloittaminen ei vaadi miljoonaomaisuutta tai edes aiempaa kokemusta. Hän itse aloitti puolisonsa kanssa säästämisen kerryttämällä -tuhannen euron puskurin odottamattomien menojen varalle. Sen jälkeen he tekivät ylimääräisiä lyhennyksiä velkoihin ja kasvattivat myös sijoituksiin menevää kuukausittaista summaa.

– Käytimme niin sanottua lumipallotekniikkaa, jossa velat maksetaan pienimmästä suurimpaan. Emme huomioineet asunto- tai opintolainoja ylimääräisessä velan maksussa, sillä niissä on matalat korot, Mari täsmentää.

Puskurisäästöt toimivat ikään kuin vakuutuksena pahan päivän varalle. Niiden turvin elämän heittämät kierrepallot eivät enää syökse taloutta heti sivuraiteille. Puskurilla voi varautua ennakkoon myös esimerkiksi juhlapyhiin tai vaikka säännöllisesti toistuviin isompiin menoihin, kuten silmälasien uusimiseen. 

Euro eurolta lähemmäs tavoitteita

Seuraava etappi Marin ja hänen puolisonsa talousmatkalla on kolmen kuukauden pakollisia menoja vastaavan puskurin saavuttaminen. Sen avulla perheessä varaudutaan tilanteeseen, joissa molempien tai jommankumman tulot loppuisivat yllättäen esimerkiksi työttömyyden tai sairauden takia.

– Meidän tapauksessamme tavoite on 7 500 euroa. Pakollisiin menoihin lasketaan asumiskulut, ruoka, liikkuminen, terveydenhoito, vakuutukset ja välttämättömät kulut, kuten puhelin.

Kun tämä tavoite on saavutettu, Mari aikoo keskittyä entistä enemmän sijoittamiseen – ja saavutetusta mielenrauhasta nauttimiseen.

– En tavoittele täydellistä taloudellista vapautta, vaan -ennen kaikkea vapautta tehdä itselle merkityksellisiä asioita. Haaveilen siitä, että 10–15 vuoden päästä minun olisi taloudellisesti mahdollista tehdä vapaaehtoistyötä esimerkiksi päivän viikossa, hän visioi vauraampaa tulevaisuuttaan. Tavoitteellinen säästäminen mahdollistaa monenlaista hyvää, myös muille.

Marin säästövinkit jouluun

Joulu on ihanaa yhdessäolon aikaa, jolloin myös lompakon nyörit ovat usein höllemmällä. Ruokaan, juomiin, sukulaisten luo tehtäviin matkoihin ja lahjoihin uppoaa helposti euro jos toinenkin. Joulun menoihin voi kuitenkin varautua hyvissä ajoin säästämällä puskuria.

  1. Laske ensin kaikki joulun kulut yhteen: matkat, ruoat, juomat ja lahjat.
  2. Jaa summa 11:llä ja saat kuukausittain säästettävän euromäärän.
  3. Aloita säästäminen joulua varten jo tammikuussa.
  4. Pysy suunnitelmassa ja nauti joulusta ilman rahahuolia!
Näin otat S-mobiilin Säästäjän käyttöön
  1. Avaa S-mobiili-sovellus. Käy läpi tilitapahtumiasi parin kuukauden ajalta: voisitko jatkossa laittaa vaikka kymmenen euroa kuussa säästöön?
  2. Klikkaa S-mobiilista pankkipuolelta Säästäjä ja vastaa kysymyksiin. Palvelu on tarkoitettu kaikille riippumatta aiemmasta kokemuksesta säästämisestä tai sijoittamisesta.
  3. Katso, mitä säästämisen tapaa Säästäjä sinulle ehdottaa: tilisäästämistä vai rahastoja.

Seuraa Maria Instagramissa: @varallisuusprojekti

Jutun kirjoittanut Roosa Tuomi työskentelee Lempäälän S-marketissa.

Olen se tyyppi, joka ripustaa jouluvalot ikkunaan jo syyskuussa. Rakastan joulua. Siksi on ollut erityisen kutkuttavaa päästä kokemaan joulutohina ensimmäistä kertaa nyt myös kaupan puolella. Aloitin työt Lempäälän S-marketissa viime kesänä ja olen tohkeissani seurannut joulusesongin rakentumista hyllyihin – ensimmäiseksi joulumakeiset ja -kalenterit, sitten piparitaikinat ja lopulta perinteiset jouluruoat. Ah, parasta!

Joulussa minulle tärkeintä on rauhoittuminen. On ihanaa tunnelmoida kynttilänvalossa jouluherkkuja maistellen ja viettää aikaa läheisten kanssa. Ei ihme, että joulua sanotaan valon juhlaksi.

Monelle joulu on kuitenkin varsin raskasta aikaa. On stressiä ja kiirettä. Tuskailua kaupan hyllyllä. Varsinkin tänä vuonna, kun pääsemme jälleen ”luvan -kanssa” viettämään aikaa perheen ja suvun kanssa, voi moni kokea turhankin isoja –paineita esimerkiksi tarjoiluista. Sinkoilu paikasta toiseen vie voimat ja varastaa lopulta ajan perheen yhteisiltä hetkiltä.

Joulun voi onneksi hoitaa helpomminkin. Me osuuskauppalaiset olemme luoneet palveluita, jotka auttavat juhlavalmisteluissa ja vapauttavat aikaa oikeasti -tärkeille asioille. Esimerkiksi S-kaupat.fi:stä saat tilattua kaikki joulupöydän antimet. Kyseessä on S-ryhmän uusi ja helppokäyttöisempi ruoan verkkokauppa, joka tulee pikkuhiljaa korvaamaan nykyisen Foodien. S-kaupat.fi:hin on syksyn aikana siirtynyt meiltä Pirkanmaaltakin jo useampi toimipaikka, ja sen tavoitteena on helpottaa arkea ja juhlaa entistä paremmin.

Tiesithän, että myös Prismojemme ja S-marketiemme Ruokatorin herkut, kuten viipaloidun kinkun, rosollin, laatikot ja vaikkapa itse tehdyn riisipuuron, saat tilattua verkkokaupasta ilman lieden äärellä huhkimista? Mieti, mihin kaikkeen tuon ruoanlaittoon kuluvan ajan voisi käyttää!

Jos kuitenkin päätät pistäytyä kaupassa, lupaamme tehdä ostosreissustasi sujuvan ja mukavan. Kysy rohkeasti apua Ruokatoriemme mahtavilta asiantuntijoilta – reseptejä ja ohjeita on takuuvarmasti tarjolla. Sivulta 5 saat jo vinkkejä siihen, millaista joulukalaa juhlapyhinä kannattaa tarjoilla.

Moni laittaa tänä vuonna pitkästä aikaa korkkarit kattoon ja suuntaa pikkujouluihin ja uudenvuoden pippaloihin. Mitäpä jos jättäisit juhlavalmistelut -ammattilaisen huoleksi? Sokos Emotion ja Hyvä Olo -parturi-kampaamo auttavat meikki- ja hiustuotteiden valinnassa ja taikovat juhlalookin hetkessä. Ansaitset myös oman hemmotteluhetken, onhan joulu aikaa myös itselle.

Ihanaa joulun odotusta!

Kaupan kulisseissa helinää ja helskettä riittää Korvatunturin tapaan vuoden ympäri. Pitkän ja monipuolisen joulusesongin valmistelut käynnistyvät lähes heti edellisen perään. Esimerkiksi tämän joulun kinkkumäärät tonttutiimi ennakoi jo viime vappuna.

Yksi takuuvarma joulun merkki on kauppojen hyllyille ilmestyvät joulumakeiset ja erilaiset joulukalenterit. Harva asiakkaistamme arvaa, että nämä valittiin jo viime keväänä. Pirkanmaan Osuuskaupalla jouluvalmistelut aloitetaan Korvatunturin tapaan jo hyvissä ajoin.

– Viime maaliskuussa aloitimme valikoiman rakentamisen joulukukkien ja -makeisten osalta. Hieman ennen vappua siirryimme joulukinkkuihin – siinä on hyvä aloitella grillikautta, naurahtaa Pirkanmaan Osuuskaupan valikoimapäällikkö Laura Wirola.

Monelle joulufiiliksen löytäminen keväällä saattaisi olla hieman vaikeaa, mutta kolme vuotta valikoimapäällikkönä työskennellyt Laura kertoo olevansa unelmatyössään.

– Joulu näkyy työpöydälläni ympäri vuoden, mutta minua se ei haittaa. Olen jouluihminen. Olemme puolisoni kanssa antaneet toisillemme jo ensimmäiset joululahjatkin, joulufani kertoo.

Glögit ja marmeladit Laura valikoi tiimeineen myymälöihin suunnilleen juhannuksen aikaan. Syksyllä tahti kiristyy. Silloin keskitytään muun muassa paikallisiin tuotteisiin. Laura esimerkiksi päättää, mitkä Wigrenin lihajalosteista ja Dammenbergin suklaista ruokakauppoihin tilataan. Tärkein syy, miksi joulutohina pyörähtää kauppojen kulisseissa käyntiin näin aikaisin, liittyy suuriin tilausmääriin. Tavarantoimittajille ja valmistajille on saatava ajoissa arvio tilausmääristä, jotta vuoden vilkkaimman sesongin tuotemenekkiin pystytään niin ruoan kuin koristeiden ja muidenkin käyttötavaroiden osalta varautumaan. Ensimmäiset joulutuotteet pannaan myymälöissä esille jo syyskuussa.

– Ennakointi ja tarkat tilausmäärät auttavat myös hävikin pienentämisessä. On tärkeää, ettei ruokaa mene joulunakaan hukkaan, Laura muistuttaa.

Kuin iso palapeli

Toisin kuin muut juhlapyhät, joulu sijoittuu joka vuosi eri kohtaan viikkoa. Se tekee asiakasvirtojen ennustamisesta ja toimitusten ajoittamisesta toisinaan haastavaa.

– Kun viikonpäivät vaihtelevat, on haastavampaa ennakoida, minä päivinä asiakkaat suuntavat jouluostoksille. Tuotemäärien arviointi, logistiikka, varastointi ja esillepano ovat kuin iso palapeli, Laura selittää.

Jouluostokset keskitetään perinteisesti isoihin marketeihin. Salesta taas kipaistaan hakemaan täydennysostoksia tasaisemmin pitkin joulukuuta. Viime joulukuussa vilkkaimmat hetket Pirkanmaan S-marketeissa ja Prismoissa osuivat joulukuun 21.–23. päiville.

Ympärivuorokautiset aukiolot tasaavat joulun ajan isoja asiakasmääriä. Pikkutunneilla ostoksia tekevät kaikenikäiset, eniten kuitenkin alle 35-vuotiaat. Pirkanmaan Prismojen ilta- ja yöajat ovat kasvattaneet tasaisesti suosiotaan, ja myös osa pienemmistä myymälöistä on kokeillut 24/7-aukioloa. Esimerkiksi viime vuonna Hatanpään Salessa sekä Lempäälän ja Urjalan S-marketeissa palvelu pelasi joulun H-hetkellä ympäri vuorokauden.

Voiko jouluhitin ennustaa etukäteen?

Valikoimatyötä helpottavat joulu- ja juhlapyhäanalyysit. Ne tehdään myymälöissä heti joulun jälkeen, ja ne sisältävät tärkeää tietoa joulun onnistumisista ja suosikkituotteista. Silti tulevia jouluhittejä on vaikea ennustaa etukäteen.

– Joulun hittituotteet tulevat usein meillekin vähän yllätyksenä. Osviittaa trendaavista lahjaideoista saa usein somessa eri vaikuttajien ja keskusteluryhmien kautta, Laura sanoo.

Yksi viime joulun myydyimpiä tuotteita oli lihashuolto-vasara, joka kiilasi urheilutuotteiden kärkeen myös Pirkanmaan Prismoissa. Vasarassa kiteytyy Lauran mielestä tänäkin jouluna vallalla oleva hyvinvoinnin ja itseensä panostamisen trendi.

– Urheiluvälineet ovat joka joulun kestosuosikkeja, mutta erityisesti korona-aika on nostanut niiden suosiota. Koti on nykyisin myös treenipaikka, muistuttaa Laura.

Myös kuulokkeet, sähköhammasharjat, erilaiset lautapelit, LEGOt ja Ryhmä Hau -tuotteet löytyvät viime joulun suosikkituotteiden listalta.

Joululahjalla halutaan tehdä hyvää

Joululahjoja mietitään Lauran mukaan yhä enemmän tarpeellisuuden ja saajan mieltymysten mukaan. Laatu on korvannut määrän, ja jouluostoksia tehdään harkiten. Paikallisten yrittäjien tukeminen, vastuullisuus ja hyvinvointi ovat joulun megatrendejä, jotka ovat korostuneet korona-aikana entisestään. Lahjalla halutaan vaikuttaa ja tehdä hyvää.

– Esimerkiksi Kalevan Prismassa myytävät Varalan Urheiluopiston treenipaketit osuvat ajan hermoon. Lahja auttaa paikallista toimijaa ja tukee lahjansaajan hyvinvointia, Laura kiteyttää.

 

Muistatko nämä viime vuosikymmenten himotuimmat joululahjat?

1970: Rubikin kuutio. Vuosikymmenen ylivoimaisesti suosituin joululahjatoive, josta tuli nopeasti kansanvälisesti ostetuin lelu.

1980: Leipäkone. Vuonna 1988 pukinkontista löytyi takuuvarmasti leipää ja pullaa taikova hittikodinkone.

1990: Tamagotchi. Virtuaalilemmikit nousivat ysärillä suursuosioon niin maailmalla kuin suomalaislastenkin keskuudessa.

2000: Piikkimatto. Unettomuuteen ja selkävaivoihin apua luvannut piikikäs joogamatto villitsi joulumarkkinoilla vuonna 2009.

2010: Painohulavanne. Kuntoiluun tarkoitettu, painava hulavanne koki jättisuosion ja loppui kauppojen hyllyltä vuonna 2019.

Odotettu juhlakausi on täällä! Talven meikki- ja hiustrendeissä kohtaavat tutut kestosuosikit ja menneiden aikojen tyylit. Poimi ammattilaistemme vinkit joulun ja uudenvuoden pirskeisiin.

Hopeaa, kultaa, mustaa ja punaista. Sesongin meikkitrendit säihkyvät tutuissa, näyttävissä sävyissä. Punaiset huulet, helmiäissävyiset luomet ja sähäkät glitter-kynnet ovat pikkujoulujen ja uudenvuoden juhlien ikisuosikkeja.

– Huulimeikki on talven juhlakaudella aina iso juttu, ja esimerkiksi joulunpunaiset huulet ovat todellinen klassikko. Maskipakon myötä huulimeikki on luonnollisesti vähentynyt ja siirtänyt painotusta silmiin. Näyttävään silmämeikkiin suosittelen tekoripsiä tai ripsitupsuja, joita löytyy meidän hyllystä monia erilaisia, vinkkaa kosmetologi Sara Rulja Ideaparkin Sokos Emotionista.

Kahdeksan vuotta alalla työskennellyt kauneusalan asiantuntija nauttii joulunajan kimalluksesta ja säihkeestä. Hän toivoo, että monet viime vuonna peruuntuneet juhlat järjestettäisiin viimein tänä vuonna ja ihmiset pääsisivät laittautumaan ja juhlimaan yhdessä.

– Juhlia selkeästi kaivataan ja odotetaan. Kauneustuotteisiin liittyy vahvasti myös itsensä hemmottelu, jota kaipaamme erityisesti tähän aikaan vuodesta, Sara sanoo.

Satsaa hyviin pohjustustuotteisiin

Juhlameikissä Sara kehottaa katsomaan pintaa syvemmälle ja tutustumaan oikeanlaisiin ihonhoitotuotteisiin. Onnistunut juhlameikki lähtee hyvinvoivasta ihosta ja siitä, että käytetyt tuotteet sopivat omalle ihotyypille.

– Monesti voi tuntua siltä, että meikkivoide on huono, mutta kyse onkin huonosta pohjustuksesta. Esimerkiksi vääränlainen kasvovoide voi laittaa meikin rullautumaan pois, Sara selittää.

Hyvät pohjustustuotteet luovat nimensä mukaisesti pohjan koko meikille: ne silottavat ihoa ja pitävät meikin kauniina pitkään. Pohjustustuotteita on myös silmä- ja huulimeikille, esimerkiksi glitter-tuotteilla tehdyn silmämeikin alla Sara kannustaa käyttämään aina siihen tarkoitettua glitter-pohjustustuotetta.

Meikkauspalvelu säästä aikaa ja vaivaa

Itselle sopivat sävyt ja meikkituotteet löytyvät parhaiten ammattilaisen opastuksella. Sokos Emotionin meikkauspalvelut sisältävät sekä arkimeikkejä että juhlameikkejä. Saatavilla on myös vartin ilmaisaikoja, joissa myyjä opettaa, miten esimerkiksi hyvä meikkipohja tehdään tai miten silmien rajaukset syntyvät.

Pandemiasta johtuen meikkauspalvelut olivat tauolla lehden mennessä painoon, mutta Sara toivoo, että pian päästään taas puunaamaan.

Meikkauspalveluita voit varata paikan päältä tai puhelimitse seuraavista Emotioneista: Lielahti, Kaleva ja Ideapark sekä Sokos Hyvä Olo -hoitolasta. Osoitteesta sokos.fi löydät kunkin myymälän yhteystiedot.

– Ammattilaisen tekemä juhlalook on ihanaa luksusta. Juhliin valmistautuminen on myös stressittömämpää, kun omasta meikistä ei tarvitse huolehtia.

Ei liian laitettu ja lakattu

Tuleviin joulun ja uudenvuoden juhliin hiukset kannattaa kietaista rennolle, hieman löysälle nutturalle tai kihartaa suurille laineille.

– Rentous ja luonnollisuus ovat trendejä, jotka ovat näkyneet punaisilla matoilla jo pitkään. Myös erilaiset
huolettoman näköiset letit ja punokset toistuvat talven trendikampauksissa, kertoo Sokoksen Hyvä Olo -parturi-kampaamon Ismo Poutiainen.

Sebastian Professionalin kouluttajana ja hiusmuotoiluopettajana aiemmin työskennellyt hiusguru on innoissaan käynnissä olevasta juhlatohinasta. Viime vuonna pikkujoulut jäivät monelta välistä, mutta tänä vuonna juhla- ja pikakampauksille on jälleen kysyntää. Sokoksen -keskustasijainti ja kampaamon myöhäiset aukioloajat iltakahdeksaan asti takaavat sen, että juhliin voi lähteä suoraan -parturin penkistä.

Kasari- ja ysäritukat ovat jälleen täällä

Vuodenvaihde on perinteisesti tukkamuutosten aikaa, ja korona-ajan jälkeen moni varmasti kaipaakin uudenlaista alkua. Muodissa ja kauneudessa haetaan nyt vaikutteita ennen kaikkea ysäriltä, ja tämä megatrendi näkyy myös hiuksissa.

Puolipitkässä ja pitkässä tukassa rikkonaisuus ja voimakkaat kerrostukset ovat iso hitti. Myös verhomaiset, pitkät otsatukat ovat kasvattaneet suosiotaan. Miesten hiuksissa taas permanentit ovat kysyttyjä.

Lyhyissä hiuksissa kasarihenkinen takatukka on tehnyt näyttävän paluun.

– Takatukkaa ei tarvitse kasvattaa, vaan sen voi lisätä bileisiin klipsi- tai teippipidennyksen avulla, Ismo vinkkaa. 

Saran suosikkituotteet pitkäkestoiseen juhlameikkiin

Primer eli pohjustusvoide tasoittaa ihoa ja pitää meikin kauniina pidempään.
Dior Diorskin ­Forever Skin Veil Primer, 49,80 €.

Irtopuuteri viimeistelee meikin ja vähentää T-alueen rasvoittumista illan aikana.
Sensai Loose Powder Translucent, 50,90 €.

Kiinnityssuihke nimensä mukaisesti kiinnittää meikin ja luo kasvoille upean hehkun.
Urban Decay All Nighter Makeup Setting Spray, 32,90 €.

Tuotteita myyvät kaikki Sokos Emotion -myymälät.

Ismon suosikkituotteet juhlaviin kampauksiin

Kosteuttava tehohoito luo pohjan kiiltäville kiharoille ja kauniille kampauksille.
Olaplex Nro. 8­ Bond Intense Moisture Mask, 33,90€.

Kestävien ja napakoiden kiharoiden salaisuus on hyvä pohjustustuote.
Sebastian Shine Define Hairspray, 34,90€. 

Laadukas hiuskiinne on luottotuote juhlakampauksen työstämiseen ja viimeistelyyn.
Sebastian Re-shaper Hairspray, 34,90€.

Tuotteita myy Sokoksen parturi-kampaamo Hyvä Olo.

 

Pirkanmaan Osuuskauppa ja Tampereen seudun ammattiopisto Tredu käynnistävät yhdessä Pokkikokki-kilpailun 9. luokan kotitalousoppilaille marras–joulukuussa 2021. Kaksiosaisessa kisassa nuoret loihtivat kilpaa ravintolatason ruoka-annoksia ja pääsevät tutustumaan matkailu- ja ravintoalan kulisseihin. Palkintona on kesätyöpaikka yhdessä POK:n ravintoloista. Kilpailun juontaa vuoden 2018 Nuori kokki Emmiina Lehtonen.

Kaikkien aikojen ensimmäisestä Pokkikokki-tittelistä kisaavat tänä vuonna Etelä-Hervannan yläkoulun kotitalousoppilaat pareittain. Kilpailun alkukarsinnat käytiin 18.–19.11., jonka jälkeen neljä parasta paria eteni 3.12. järjestettävään finaaliin. Alkukarsinnoissa kilpailijoiden tehtävänä oli valmistaa kahden ruokalajin ateria tunnissa. Sen jälkeen kilpailun tuomarit arvioivat annokset.

– Toivoimme kilpailijoilta kekseliäisyyttä ja heittäytymistä. Kiinnitimme huomiota myös parien työskentelyyn ja esimerkiksi ajankäyttöön. Tunti on lyhyt aika, mutta osallistujat saivat suunnitella annoksiaan ennakkoon, kertoo ravintola Puiston johtaja Anette Mellin.

Pokkikokin finaali järjestetään Pirkanmaan Osuuskaupan koekeittiössä, Makupajassa. Finaalissa joukkueet kokkaavat jo selkeästi haastavamman jälkiruoka-annoksen heille annetun reseptin mukaan. Tueksi tehtävään parit saavat oman kummikokin, joka auttaa muun muassa ammattikeittiön laitteiden käytössä. Kummikokkeina toimii Tredun kokkiopiskelijat.

Voittajapari nimetään vuoden Pokkikokeiksi. Luvassa on myös tavoittelemisen arvoinen palkinto: kesätyö yhdessä POK:n ravintoloista.

Ravintola-ala nuorille tutuksi

Ajatus Pokkikokki-kilpailusta syntyi matkailu- ja ravintola-alan ajoittain haastavasta työvoimatilanteesta – muun muassa alan koulutusmahdollisuuksia ei tunneta tänä päivänä riittävän hyvin. Pirkanmaan Osuuskauppa ja Tredu halusivat luoda hauskan tavan tutustuttaa nuoret ravintolamaailmaan, joka kaipaa uusia, innokkaita tekijöitä.

– Haluamme tarjota kilpailijoille paitsi hauskan kokemuksen myös kurkistuksen alan kulisseihin, sen koulutus- ja työmahdollisuuksiin. Pokkikokki-finalistit pääsevät esimerkiksi tutustumaan työarkeen ravintola Puistossa, kertoo ravitsemisalan opettaja Roosa Haapajoki Tredusta.

– Pokkikokki on herkullinen tilaisuus päästä tutustumaan alan kulisseihin. Ravintola-ala nähdään helposti turhan kapeana, vaikka se on täynnä mahdollisuuksia ja upeita, monenlaisia urapolkuja. Haluamme osana kilpailua kertoa Osuuskaupan erilaisista ravintolakonsepteista ja esitellä intohimoisia osaajiamme, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan ravintoloiden ryhmäpäällikkö Marko Lehtinen.

 

Seuraavaa Pokkikokki-kilpailua ollaan suunnittelemassa ensi syksyllä 2022. Kiertävä kilpailu jatkuu seuraavat kolme vuotta eri puolilla Tampereen seudun yläkouluja.

Lisätietoja: Heini Salo, rekrytointipäällikkö, Pirkanmaan Osuuskauppa, p. 010 76 72591, heini.salo@sok.fi

Talvikuukausien loska ja lumi saattavat tehdä auton pinnalle isoakin hallaa. Oikeanlaisilla pesuaineilla ja -välineillä on iso merkitys paitsi lopputulokseen myös ympäristölle. Pirkanmaalla aukeaa loppuvuodesta kaksi täysin uutta ABC-autopesuasemaa ja kaksi aiemminkin käytössä ollutta päivitetään nykypäivän tarpeita vastaaviksi, asiakkaat ja ympäristö edellä.

Auto olisi hyvä pestä noin kerran kuukaudessa. Pesu auttaa pitämään maalipinnan ja pohjan kunnossa sekä suojaa kulumiselta. Monet suomalaiset pesevät autonsa itse painepesurilla talonsa pihassa. Nykyaikainen pesu autopesulassa on kuitenkin niin auton kunnon, ympäristön kuin pesukokemuksenkin kannalta parempi juttu.

– Kun auto pestään nykyaikaisin välinein ja pesuainein, on jälki laadukasta. Auto pysyy paremmin suojassa korroosiolta ja onhan puhtaalla biilillä mukavampi huristellakin, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan polttoneste- ja autopesukaupan myyntipäällikkö Timo Willandt.

Ympäristöön ja vastuullisuuteen liittyvät kysymykset ovat myös iso osa Timon ja muiden autopesuista vastaavien asiantuntijoiden arkea.

– Harvan taloyhtiön tai kodin pihassa on öljynerotinta, joka mahdollistaisi ympäristöystävällisen ja turvallisen autopesun. Riippuu toki käytettävistä pesuaineista, mutta omakotitalon ja mökin pihassa auton peseminen ei ole ympäristön kannalta paras vaihtoehto, Timo sanoo.

Vaikka autokanta sähköistyy kovaa vauhtia, se ei tarkoita automäärän suurta vähenemistä ainakaan lähivuosina. Autoja pestään nyt ja huomennakin.

– Haluamme olla autopesuverkostomme kanssa helposti saavutettavissa niin Tampereen taajama-alueella kuin maakunnissakin. Sekin on tärkeä vastuullisuuden toimenpide, Timo summaa.

Autopesun leviävä ilosanoma

Timon ensikosketus autopesuihin muussa kuin asiakkaan roolissa yltää reilun kymmenen vuoden päähän, kun hänestä tuli juuri avautuneen Viinikan liikenneaseman päällikkö.

– Viinikan päällikkönä tutustuin ensimmäistä kertaa autopesujen maailmaan. Siellä asiakkaita palveli kaksi pesuhallia, joista toinen siirrettiin Viinikkaan Kalevasta nykyisen ABC:n tontilta. Siitä on pitkä matka tähän vuoteen monessa suhteessa, Timo muistelee.

Tämän vuoden lopulla ABC-pesuyksiköitä on Pirkanmaalla yhteensä 13. Tämä tarkoittaa yhteensä kolmeatoista rollover-konetta, joissa autot pestään koneellisesti yksi kerrallaan. Tämän lisäksi on yksi pesukatu ja neljä itsepalveluyksikköä, joista löytyy yhteensä yhdeksän erillistä pesupaikkaa.

– Tänä vuonna tehdyt panostukset takaavat, että jokainen autopesulamme vastaa nykyaikaisia standardeja ja huomioi ympäristön moneltakin kantilta. Käytetyn veden määrä on minimoitu ja käyttämämme pesuaineet ovat olleet jo vuosia ympäristömerkittyjä. Tämän lisäksi pesupaikkojen valot ovat energiatehokkaita eivätkä pala, jos pesussa ei ole autoa. Tässäkin olemme laittaneet parasta mahdollista pöytään, Timo kehuu.

Ympäristöystävällisesti ympäryskuntiin

Osuuskaupan yhtenä tehtävänä on turvata palvelut ympäri Pirkanmaan.

– Asiakkaamme esimerkiksi Sastamalassa ja Toijalassa ovat jo pitkään toivoneet autopesupalveluita, ja tänä vuonna he pääsevät sellaisista nauttimaan. Sastamalasta meidät löytää kesällä avautuvan Prisman kupeesta jo joulukuun 2021 aikana. Samalle paikalle avaamme myös uuden kaksisaarekkeisen polttonesteaseman, Timo maalailee tulevaa.

Timo näkee palveluiden saatavuuden ja saavutettavuuden tärkeänä paikallisten asukkaiden kannalta.

– Haluamme osaltamme pitää alueet ja seudut elinvoimaisina. Palveluiden kuuluu olla nykyaikaisia ja mahdollisimman helposti saatavilla. Autopesuista puhuttaessa tämä on tärkeää etenkin harvemmin asutuilla alueilla, joilla autoillaan päivittäin ja ympäri vuoden kaikenkuntoisilla teillä.

Uudet ABC-pesuhallit Pirkanmaalla:

CarWash Kolmenkulma, Nokia
CarWash Sastamala
CarWash Toijala
CarWash Viinikka

Autopesut 49 €/kk

Pese autosi kiinteään kuukausihintaan ABC-mobiilin kuukausipesutilauksella Pirkanmaan Osuuskaupan ABC CarWash-autopesuasemilla jopa 8 kertaa kuukaudessa! Kuukausipesutilaus on voimassa oston jälkeen toistaiseksi. Tilauksen voi peruuttaa koska tahansa.

Lataa ABC-mobiili sovelluskaupastasi!

 

Uudistuvat Salet ovat hyvän mielen kauppoja, joiden päivitetty miljöö huokuu iloa ja raikkautta. Kauppaan tullessa katse kannattaa suunnata ylöspäin: katossa paistattelevat veikeät valokyltit, joista voit bongata lähikauppasi uniikin paikallistunnuksen. Uudenkarheiden myymälöiden omat tunnukset kertovat alueensa tarinaa persoonallisesti, rennosti ja ripauksella huumoria.

Pirkanmaalaisista Sale-tunnuksista voit löytää paikallisia maamerkkejä, alueiden erikoisuuksia ja omaleimaisia ominaisuuksia. Kuvaideat ovat peräisin kunkin Salen henkilökunnalta. Metsäkylän Salessa liikkeelle lähdettiin perusasioista:

– Totesimme, että Metsäkylässä ei ole varsinaista maamerkkiä, joka olisi ottanut paikkansa tunnisteesta. Metsä ja kylä olivat selkeä valinta kuvaksi, myymäläpäällikkö Terhi Pentinmäki (ylemmässä kuvassa) kertoo.

Paikallistunnusten kautta Salet kiinnittyvät kotikulmiinsa entistäkin vahvemmin. Naapuruus on olennainen osa ketjun identiteettiä, sillä Sale jos jokin on lähellä asiakasta. Pienessä myymälässä ystävällinen tervehdys ja hymy tulevat aivan eri tavalla lähelle kuin hypermarketissa.

– Sale kulkee koko elämän kirjoa asiakkaidensa kanssa. Välillä hyllyjen välissä kuullaan hurjia kertomuksia ja huoliakin, ja sitten taas iloitaan yhdessä, kuvaa Pirkanmaan Osuuskaupan Sale-ketjujohtaja Asta Haapanen (alemmassa kuvassa).

Metsäkylässä ollaan kirjaimellisesti naapureita

Ylöjärven Metsäkylän pientaloalueella Sale on todella naapurissa ja päivittäin läsnä asukkaiden elämässä. Alueensa ainoana kauppana se on ennen kaikkea arjen helpottaja. Vaivattomat ratkaisut korostuvat, kun asiakaskuntaan kuuluu paljon lapsiperheitä.

– Olemme panostaneet asioinnin helppouteen. Siihen liittyy myös päivitetyn myymälämiljöön avaruus ja valoisuus. Meiltä löytyvät tärkeät perusjutut ripeästi, ja itsepalvelukassat nopeuttavat asiointia entisestään, Terhi toteaa.

Metsäkylästä löytyy nyt myös Sale-ketjussa harvinainen asiakas-WC ja lastenhoitohuone, joiden tarve nousi esiin niin asiakasdatasta kuin henkilökunnan havainnoistakin: -perheitä ja pienten lasten vanhempia asioi Salessa paljon. Vessalle saatiin näppärästi paikka, kun myymälää laajennettiin remontissa viereisen vuokratilan puolelle.

– Halusimme ottaa asiakkaat mukaan suunnitteluun, joten tapetti valittiin äänestyksellä. Ääniä tuli paljon, ja nyt lastenhoitohuoneen seinällä kajastaa aamuaurinko usvaisessa metsässä, Terhi kertoo.

Paikallisuus näkyy hyllyssä asti

Uusissa Saleissa houkuttelevat etenkin herkullinen hevi ja laaja leipäkattaus. Valikoima muotoutuu paikalliseen makuun, kun asiakkaat pääsevät itse äänestämään, halutaanko hyllyyn esimerkiksi enemmän vege- vai lähituotteita.

Uudistuksen myötä myös erikoisoluet saapuvat Saleihin entistä laajemmin ja näyttävämmin. Osassa myymälöistä kahvinurkkaus houkuttelee nappaamaan mukaan kupin kaakaota, ja tuoreet pullatkin löytyvät kotiin viemisiksi. Take away -valikoima laajenee jatkuvasti uusilla makuyllätyksillä sushista premium-valmisruokiin.

– Meiltä käy moni hakemassa ohikulkumatkalla työpäiväksi lounaan. Syksyn pimentyessä mehukoneesta saa sutjakkaasti vitamiinitkin matkaan, Terhi vinkkaa.

Paikallisuus näkyy myös lähituottajien herkullisina tuotteina. Muutamassa myymälässä testissä on lähiruoan esillepanoa parantava oma kalusteensa, jonka tienviitat osoittavat etäisyyden tuottajaan. Kesällä heviosastolla voivat punertaa melkein kulman takaa poimitut tomaatit. 

Uudet Salet ovat raikkaita ja moderneja

Pirkanmaan Osuuskauppa on valtakunnallisen Sale-uudistuksen etunenässä: vuoden 2021 loppuun mennessä pirkanmaalaisista Saleista on uusittu 65 prosenttia. Useimmissa myymälöissä muutos syntyy kevyellä miljööpäivityksellä. Metsäkylässä laitettiin kuitenkin koko kauppa uusiksi – vain katto ja seinät jäivät. Uudennäköinen kauppa oli monelle yllätys.

– Kaikki kalusteet menivät vaihtoon, ja jopa lattia hiottiin. Siinä rytäkässä joku asiakas ehtikin jo ristiä kaupan Metsäkylän Prismaksi, nauraa Terhi.

Salen myymälämiljöön uutta värimaailmaa haettiin valtakunnallisessa pilotissa. Kokeilujen jälkeen paletille asettuivat tutun punaisen lisäksi pehmeä kaura ja vihreän eri sävyt. Heviosastolla nähdään Prismoista ja S-marketeista tuttuja kaarihyllyjä, jotka tuovat tuoreet hedelmät ja vihannekset uudella tapaa esille. Viihtyisyyttä ja tilaa antavat lämmin puupinta ja matalammat kalusteet.

– Vaikka osassa kaupoista on saatettu jopa tiivistää hivenen hyllyvälejä, olemme saaneet paljon palautetta myymälöiden avaruudesta ja valoisuudesta, Asta kertoo.

Mutta mistä kaupasta löytyy Pirkanmaan suurin Sale-paikallistunnus? Asta tietää:

– Härmälänrannan Sale sijaitsee korkeassa tilassa vanhan lentokonetehtaan rakennuksessa. Siellä on Sale-tunnus, jonka halkaisija on kaksi metriä. Tämä on epävirallinen -Suomen ennätys. Kerro, jos bongaat jostain vielä suuremman tunnuksen!