Grocerant-ilmiö eli kaupan ja ravintolan yhdistyminen yleistyy Suomessa kovaa kyytiä. Ravintolaruoan tuominen asiakkaan arkeen helposti saataville vapauttaa kiireisestä päivästä aikaa, kun ostosreissun jälkeen ei ole pakko ryhtyä heti kokkaamaan – ja silti saa nauttia laadukkaasta ateriasta. Pirkanmaan Prismoista löytyy tällä hetkellä lukuisten ravintolakumppaneiden shop-in-shop-pisteitä. Yksi näistä on pirkanmaalainen perheyritys Siipiweikot.

Siipiweikot operoi tällä hetkellä kahden Prisman, Kalevan ja Pirkkalan, sisällä omalla Siipiweikot Mini -konseptillaan. Siipiä saa pisteiltä mukaansa paitsi perinteisinä annoksina, myös buffetista.

– Asiakkaat ovat hämmästelleet konseptin helppoutta: siipiannoksen voi koostaa itse, maksaa pikakassalle ja viidessä minuutissa olet jo jatkamassa matkaasi, Siipiweikkojen markkinointi- ja kasvujohtaja Joonas Koivumaa hehkuttaa.

Uutta vesi kielellä kokeillen

Yhteistyö arvostettujen paikallisbrändien kanssa on vakiintunut jo useammassa Pirkanmaan Prismassa. Esimerkiksi Pirkkalan Prismasta löytyy Sitkon ja Nygrenin omat pisteet, ja Kalevasta Jungle Juice Bar, Golden Unicorn ja Itsudemo. Siipiweikot kuuluu molempien toimipaikkojen tarjoamaan. Lielahden Prismaan puolestaan aukesi huhtikuussa Nygrenin kalatiski.

– Meillä Siippareilla tykätään testata kaikkia uusia juttuja, joten tietysti lähdettiin heti mukaan kokeilemaan, onko Pirkkalassakin siipi ihmisen sydämessä. Ja olihan se! Tuon jälkeen Siipiweikot Mini avattiin tänä keväänä Kalevan Prisman ravintolakadun yhteyteen, ja kesän aikana Linnainmaan Prisma saa oman Siippari-pisteensä, Joonas hehkuttaa.

Hän uskoo, että grocerant-kumppanuusmallin kysyntä tulee voimistumaan entisestään.

– Helpottaahan se elämää, kun kauppareissulla voi napata valmiit siivet mukaan, eikä kotona tarvitse heti ruveta kokkaamaan. Kun asiakkaat hymyssä suin lähtevät siipiaterian kanssa Prismasta, mekin olemme tyytyväisiä. Meiltä on muuten tulossa uutuutena Siipiweikot Blue Cheese Dip Mix, josta saa itse sekoitettua mainiota aurajuustodippiä siipien tai minkä tahansa muunkin aterian höysteeksi, mies vinkkaa.

Kun unelma lennähti Floridasta Pirkanmaalle

Siipiweikkojen tarina on jo pirkanmaalainen legenda. Toinen perustaja, Pekka Yli-Houhala, rakastui tulisiin kanansiipiin aikoinaan ravireissuillaan rapakon takana Floridassa ja päätti tuoda herkun Suomeen. Ensimmäinen varsinainen Siipiweikot-ravintola avattiin Tampereen Aleksanterinkadulle 1993, joten pian perheyrityksessä juhlitaan jo kolmekymppisiä.

Voitaneen sanoa, että Siipiweikkojen ansiosta Tampereesta tuli Suomen siipipääkaupunki. Aluksi konstailematon ruokalaji oli lähinnä ravi- ja jääkiekkopiirien herkku, mutta pian se löysi tiensä vahvaksi osaksi tamperelaista kulttuuriruokaperinnettä.

– Kyllä se on se makujen pyhä kolminaisuus, joka tuo ihmiset uudestaan ja uudestaan siipien äärelle. Hyvä, laadukas kotimainen siipi, Siippareiden omalla reseptillä tehty kastike ja siihen vielä napakka dippi. Siinä on sellainen balanssi, ettei paremmasta väliä, Joonas summaa.

Kaiken vaivan arvoista

Kesäkuun aurinkoisiin päiviin Joonas suosittelee piknikiä manselaiseen makuun: buffetista siivet mukaan rannalle tai puistoon.

– Siivet on siitä harvinainen herkku, että ne oikeastaan vain paranevat ajan kanssa, kun saavat rauhassa muhia kastikkeessa. Siihen auradippi ja Prismasta kylkeen limukat tai oluen ystävälle joku kiva lager tai pilsner, niin siinähän alkaa olla jo aika hyvän piknikin ainekset.

Siipien suosion Joonas uskoo perustuvan siihen, että pientä näpertelyä ja keskittymistä vaativa ruoka houkuttelee ihmisiä pysähtymään arjen kiireiden keskellä ja omistamaan hetken nautinnolle:

– Olisiko niissä vähän samaa kuin pistaasipähkinöissä tai lappilaisten kuivalihassa? Kun joutuu näkemään pientä vaivaa ruokaa syödessä, se maistuukin maittavammalta.

 

Shop-in-shopit ruokakaupoissa

Grocerant-ilmiö (tulee sanoista grocery ja restaurant) nousi muutama vuosi sitten monien tietoisuuteen sushibuffetien yleistyttyä ruokakaupoissa. Koronapandemian aikana laadukkaan take away’n suosio kasvoi entisestään. Pirkanmaan S-ruokakauppojen viimeaikaisia kumppanuuksia:

Kuvassa Pirkkalan pisteen apulaisravintolapäällikkö Katja Jääskeläinen.

15Sanapari tuulesta temmattu ei tarkoita palturia, kun puhutaan ABC-latauksesta. Kyseessä on S-ryhmän oma sähköautojen latausverkosto, jonka sähkö on sataprosenttisesti uusiutuvista energianlähteistä, tuulivoimalla tuotettua. Uusia lataus­asemia avataan vauhdilla koko maassa, sillä vuoden 2025 alkuun mennessä S-ryhmän tavoitteena on noin tuhannen latausaseman verkosto.

Kattavalle latausverkostolle on tarvetta: Autoalan ennusteen mukaan vuonna 2030 Suomen teillä ajelee jo noin 740 000 ladattavaa henkilöautoa.

Pirkanmaan Osuuskaupan verkostossa on tällä hetkellä 24 latausasemaa, joista jokaisella on 2–12 latauspistettä. Uudet latausasemat avataan tänä vuonna Toijalan ja Teivon ABC-asemille, Kalevan, Linnainmaan, Nokian ja Sastamalan Prismoille sekä Kalevan ja Kaukajärven S-marketeille. Hybridien ohella myös täyssähköautojen määrä kasvaa koko ajan, joten kaikille tänä vuonna avattaville paikoille tulee teholatauspiste, Pirkanmaan ABC-ryhmäpäällikkö Jukka-Pekka Pesonen kertoo.

Maailman edistynein autoilijan sovellus

Koko ABC-latauksen asiointi ja lähimpien latausasemien tarkistaminen hoituvat ABC-mobiililla. ABC-latausverkoston latauspisteissä lukee aina ABC-lataus.

– Hinnoittelu on asiakastoiveiden mukaisesti kilowatti-tuntiperusteinen sekä perus-, teho- että suurteho-latauksessa, joista kaksi jälkimmäistä ovat mukava helpotus erityisesti lyhyillä pysähdyksillä. Lisäksi ABC-mobiililla voi ostaa autopesun tai tilata ruoat tien päältä etukäteen. Sovellusta käyttämällä myös Bonukset tulee tankattua automaattisesti, Jukka-Pekka vinkkaa.

Ilmastofiksumpia arjen valintoja

ABC-lataus on yksi konkreettisista teoista kohti S-ryhmän kunnianhimoista ilmastotavoitetta: olla hiilinegatiivinen vuonna 2025.

– Valtakunnallinen investointimme kattavaan sähköautojen latausverkostoon tukee liikenteen murrosta.
Isona toimijana meillä on tärkeä rooli helpottaa vastuullisten valintojen tekemistä arjessa ja kannustaa kaikkia kohti ilmastofiksumpaa liikennettä. ABC-latauksen ohella haluamme panostaa myös ekologisempiin polttoaineisiin. Jo 12:lla -Pirkanmaan ABC-asemalla voi tankata Eko E85 -polttoainetta, ja uusiutuvaa NeroDieseliä on saatavilla Orituvan, Viinikan ja Sastamalan ABC-jakeluasemilla, Jukka-Pekka täydentää.

Ravintola Puistoa on vuoden verran kipparoinut monessa liemessä keitetty ravintola-alan konkari Anette Mellin, jonka rakkaus lähiruokaan näkyy myös uudella ruokalistalla.

Hämeensillan kupeessa sijaitseva Puisto terasseineen on monelle tamperelaiselle ja turistille aurinkoisen kesäpäivän suosikkikohde. Katutason kahvilan terassille on helppo poiketa Hämeenkadun vilinästä. Alakerran à la carte -ravintolan 200-paikkainen patio puolestaan tarjoilee tunnelmallisen hetken hyvän ruoan ja juoman äärellä. Koskinäkymistä nautitaan myös Puiston uudessa kabinetissa, jota voi varata niin pieniin perhejuhliin kuin yritystapaamisiinkin.

Käsityönä omasta leipomosta

Puiston kahvila ja ravintola ovat mukana Visit Tampereen Valitse vastuullisemmin -palvelussa, jossa kaikki toimijat sitoutuvat tekemään vastuullisia valintoja. Puiston lounaalta ja kahvilasta yli jäänyt ruoka myydäänkin edulliseen hintaan ResQ Club -sovelluksen kautta, jolloin ruokahävikkiä ei pääse syntymään.

Vastuullisesti tuotettu lähiruoka on ollut jo pitkään Aneten sydäntä lähellä, ja se näkyy myös Puiston sesonkeja mukailevalla ruokalistalla.

– Puisto ei ole ketjuravintola. Valitsemme itse pieteetillä, mitä upeita lähituottajien raaka-aineita ja tuotteita hyödynnämme minäkin sesonkina. Pirkanmaalla on mieletöntä ruokaosaamista. Lisäsimme juuri uudelle listalle muun muassa Penttilän Tilan ihanan perunarieskan, Anette kertoo lempiaiheestaan.

Muutoin Puistossa tarjoiltava leipä ja leivonnaiset valmistetaan kaikki käsityönä paikan päällä omassa leipomossa. Lisäksi tarjolla on aina paikallisia juustoja, Nakki-Hannun makkaraa sekä Pirkanmaan Paahtimon kahveja.

– Meillä saa nauttia kansainvälistä mutta tamperelaista ruokaa, Anette kiteyttää.

Ei kesää ilman Puiston pistaasijätskipalloa

Näin kesäkuussa Puiston kotimaisesta maidosta paikan päällä valmistetut artesaanijäätelöt kiinnostavat monia herkuttelijoita. Joskus jonot ulottuvat Hämeenkadulle asti.

– Keittiömestarimme Meri Sumanen päättää intuitiolla, mitä makuja tehdään. Toki klassikoita on aina tarjolla. Monet mainitsevat lempparikseen Puiston pistaasijäätelön, mutta oma gelato-suosikkini on ehdottomasti salmiakkisuklaa, Anette makustelee.

Koronan tuomista haasteista huolimatta Nakki-Hannun premium-raakamakkara on parin viime vuoden aikana löytänyt saparo ojossa reittinsä pirkanmaalaisten lautasille. Aivan helppoa maakuntavalloitus ei kuitenkaan ole ollut. Nakki-Hannun voitokasta polkua on tasoittanut muun muassa alueen laaja makkarafanikunta ja yrityksen apuna kulkenut lähiruokalähettiläs.

Tuotantovastaava Aliisa Salminen (kuvassa) valmistaa Nakki-Hannun Ylöjärven tehtaalla premium-raakamakkaroita ja -nakkeja, joita myydään ympäri Pirkanmaata ja pian myös kauempanakin. Premium-tuote tarkoittaa laadukkaita raaka-aineita ja täyskäsityötä. Valmistusprosessi alkaa sillä, että kotimainen liha leikataan käsin. Seuraavaksi valmistetaan mausteseokset ja leikataan yrtit ja muut makkaroita maustavat ainekset, kuten chilit tai jalapenot. Makkaramassan Aliisa valmistaa sekoituskoneella, ja makkarapuristimesta syntyvät makkarat hän pyörittää valmiiksi yksi kerrallaan. Lopuksi tuotteet pakataan, ja pakkauksen päälle liimataan monelle laadun synonyymiksi muodostunut pinkki tarra.

Huippuravintolan keittiöstä makkara-alan yritykseen siirtynyt Aliisa on Nakki-Hannun ensimmäinen rekrytoitu työntekijä, mutta ei suinkaan ainoa ravintola-alan osaaja. Nakki-Hannun perusti vuonna 2020 Tampereen ravintola-skenestä lomautetuksi jäänyt Hande Huhtinen, joka tarjosi yrityksestä työtä myös muutamalle saman kohtalon kokeneelle kollegalleen. Makkaraa valmistettiin niin ravintoloihin kuin ruokakauppoihinkin, mutta koronan pitkittyessä ja sulkiessa ravintolapuolta, kaupan rooli liiketoiminnassa korostui.

Lähiruokalähettiläs apuna maakunnan valloituksessa

Kaupan puolelta hyväksi tuttavuudeksi osoittautui Elina Kaukonen, Pirkanmaan Osuuskaupan lähiruokalähettiläs, jonka tehtävänä on jo lähes kahden vuoden ajan ollut auttaa Pirkanmaalla valmistettuja lähituotteita myymälöiden hyllyille, suuremman asiakaskunnan tietoisuuteen.

– Alkutaipaleellamme emme uskaltaneet edes haaveilla pääsystä Prismojen ja muiden S-ryhmän kauppojen valikoimiin, etenkään sillä laajuudella millä olemme nyt päässeet toimimaan, kertoo Nakki-Hannun toimitusjohtaja
Antti Viherkorpi.

Lähiruokalähettilään yhteistyön myötä yritykselle avautui mahdollisuuksia myydä tuotteita ympäri maakuntaa eri kokoisissa kaupoissa ja erilaisille asiakaskunnille. Tuotteita oli alkuun myynnissä 13:ssa Pirkanmaan Osuuskaupan myymälässä: Kurussa, Korkeakoskella, Mäntässä, Nokialla, Orivedellä, Pirkkalassa, Tampereella, Urjalassa, Virroilla ja Ylöjärvellä. Tänä kesänä makkaroiden on määrä valloittaa kylmähyllyt jo 28:ssa Pirkanmaan Osuuskaupan myymälässä ympäri maakunnan.

– Pienelle toimijalle on ollut ensiarvoisen tärkeää saada Elinalta jatkuvaa palautetta ja sparrailuapua. Viime kesän jälkeen saamamme palautteen perusteella olemme pystyneet kehittämään yritystämme ja sen toimintoja merkittävästi, ja olemmekin nyt valmiita vastaamaan siihen positiiviseen kasvuun, jota Ellu on ollut osaltaan mahdollistamassa, Antti iloitsee.

Pirkanmaa on perinteinen makkaramahti

Valitsemalla ostoskoriin lähiruokaa voi hyvin konkreettisesti tukea paikallista ruoantuotantoa ja pirkanmaalaista elinkeinoelämää. Nakki-Hannu on elävä esimerkki lähiruoan työllistävästä vaikutuksesta. Mutta jotta lähituote voi lähteä lentoon, sen pitää olla laadukas ja maistuva – ja houkutella ostajia yhä uudestaan.

– Sillä, että asiakkaat valitsevat meidän tuotteemme, on ollut valtava merkitys yrityksen kasvulle. Lähtökohdat ovat olleet meille suotuisat, sillä Pirkanmaalla lähituotantoa on osattu arvostaa jo pidemmän aikaa. Meihin uskovien asiakkaiden ansiosta olemme saaneet mahtavan startin, Antti kertoo.

Seuraavaksi Nakki-Hannu lähtee valloittamaan pääkaupunkiseudun makkaramarkkinoita.

– Laajenemisessamme pirkanmaalaisista juuristamme ei ole varsinaisesti haittaa. Pirkanmaa tunnetaan pitkistä perinteistään makkaranvalmistuksen saralla, ja saamme kiittää niitä pioneereja, jotka ovat ennen meitä tehneet pirkanmaalaista makkarakulttuuria tunnetuksi muualla Suomessa. 

Omalaatuista ja monikäyttöistä raakamakkaraa

Klassikot ovat Nakki-Hannun tuotevalikoiman vaalittu osa, mutta yritys haluaa tuoda makkaramaailmaan myös jotain uniikkia ja omaperäistä.

– Tuotteemme eivät pyri kompromisseihin tai miellyttämään kerralla kaikkia. Osa tuotteistamme jakaa varmasti mielipiteitä, mutta toivomme, että mahdollisimman moni löytää oman suosikkinsa valikoimistamme. Raakamakkarakulttuuri on Pirkanmaalla vielä verrattain nuori, mutta tuotteille on jo löytynyt hyvin erilaisiakin asiakassegmenttejä, Antti kertoo.

Antin mukaan makkaraa käytetään Suomessa tyypillisesti melko suoraviivaisesti joko nuotiolla, grillissä tai makkarakeitossa. Raakamakkaran kanssa ihmiset ovat oppineet hiukan laajentamaan näkemyksiään ja tottumuksiaan.

– Olemme saaneet valtavasti palautetta siitä, kuinka monipuolisesti tuotteitamme on hyödynnetty erilaisissa ruoissa. Raakamakkaran massaa voi käyttää esimerkiksi piiraissa ja pastoissa maustetun jauhelihan tavoin.

Kesän varmat nakit

Kesäkaudella Aliisan makkarapuristimesta lautasille löytää takuuvarmasti viisi tuotetta: cheddar-jalapeno, punajuuri-aurajuusto, chorizo, mausteinen merguez-lammasmakkara ja Italialainen Aamiaisnakki. Näistä jälkimmäisen Akateeminen Kiuas-Seura ry kruunasi maistelussaan vuoden 2021 raakamakkarasarjan voittajaksi.

– Aamiaisnakki on ehdottomasti sellainen, jota muilta tuottajilta ei löydy. Se on maustettu fenkolilla ja sitruunalla, jotka eivät ole suomalaisille raakamakkaroille kovin tyypillisiä makuja, Aliisa kertoo.

Takuuvarmoiksi valinnoiksi raakamakkara-aloittelijankin kesägrilliin Aliisa vinkkaa cheddar-jalapenon ja chorizon.

– Ihan kaikki makkaramme toimivat loistavasti grillissä ja monipuolisesti muussakin ruoanlaitossa. Inspiraatiota makkararuokiin saa esimerkiksi nettisivuillemme koottujen kuukauden reseptien avulla. Kesän aikana resepteihin on tulossa muun muassa risottoa, pyttipannua ja quesadilloja.

Uudistuneet Sale-myymälät eivät tingi leppoisasta lähikaupan imagostaan, vaikka viihtyvyyteen ja tuotevalikoimaan onkin viime aikoina panostettu tarmokkaasti.

Ylöjärven Asemantien Salen myymäläpäällikkö Terhi Kivilän mielestä Sale on kuin naapuri: mukava ja mutkaton lähikauppa, jossa myyjät ja asiakkaat tuntevat toisensa eikä kenelläkään ole hoppu tai huono päivä.

– Olen työskennellyt Pirkanmaan Saleissa yhteensä 24 vuotta, niistä kymmenen Ylöjärvellä. Jokaisessa Salessa on kohdeltu asiakkaita kuin ystäviä, konkari tiivistää.

Aamiaistarpeet kipaistaan kotoisasti vaikka pyjamassa

Pirkanmaan uudistuneessa Sale-verkostossa paikallisuus korostuu monella eri tapaa. Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että jokaisessa 34 myymälässä tuotevalikoimaa muovataan alueen asiakkaiden toiveiden mukaan. Lisäksi kutakin myymälää koristaa oma paikallistunnuksensa.

Myös lähiruoan ja tuoretiskien tarjontaa on lisätty, joten monesta Salesta voi hakea vaikka tuoreen kahvin ja sämpylän aamupalapöytään. Naapurisovun ytimessä hehkuu erinomainen asiakaspalvelu.

– Meillä Asemantiellä käy paljon lapsiasiakkaita. Vanhemmatkin siis selvästi luottavat siihen, että tuttu myyjä auttaa, jos pikkuinen ei pärjää ostoksilla yksin. Ja aina saa tulla sellaisena kuin on – vaikka pyjamassa, Terhi nauraa.

Salelaiset suunnittelivat oman työvaatemalliston

Myös myymälämiljöitä on uusittu isolla pensselillä. -Asemantien Salekin on remontin jälkeen raikastunut hillityn värimaailman, matalampien myymäläkalusteiden ja paremman valaistuksen ansiosta. Uusi visuaalinen ilme pomppaa pian salelaisten työvaatteisiinkin.

– Olen mukana unelmien työvaatemalliston suunnitteluryhmässä, johon halukkaat salelaiset saivat ilmoittautua. Odotan uusilta vaatteilta ennen kaikkea muunneltavuutta. Me salelaiset teemme monipuolista työtä, ja vaatteiden pitää joka tilanteessa istua mukavasti kaiken kokoisille ihmisille, Terhi tietää.

Pirkanmaan salelaisten, vaatebrändi Papu Designin ja työvaateasiantuntija Lindströmin yhteistyön tuloksena syntyneen upean työvaatemalliston voi bongata Saleissa syksyllä. Odotellessa ehtii nauttia kesästä.

– Meidän Sale sijaitsee uimarannan kupeessa. Täältä kannattaakin koukata eväät mukaan rannalle – eiköhän tänäkin kesänä herkutella paikallisilla mansikoilla, myymäläpäällikkö haaveilee.

 

Ruoan tilaaminen verkosta tuo helpotusta paitsi arkeen myös leppoisuutta lomakauteen. Ruoan verkkokaupan keräilijä Kitty Lähteenmäki tykkää työstään, mihin yksi syy on se, että hän saa samalla inspiraatiota omaankin kokkailuunsa poimiessaan asiakkaiden ruokatilauksia.

Kittyn mielestä on hauskaa koittaa itsekseen arvuutella asiakkaiden ostoslistojen perusteella, mitä kukakin on suunnitellut kokkaavansa.

– Viime viikolla minulle iski töissä ihan järjetön nachopeltihimo, kun asiakkaan tilauksesta löytyivät tuon suolapalan tarveaineet. Välillä vastaan tulee myös itselle vieraampia tuotteita – hetki sitten etsiskelin asiakkaalle tahinitahnaa, Kitty kertoo.

Keräilijöiden määrä kasvaa vauhdilla

Kitty kerää S-kaupat.fi-verkkokaupan saapuneita ruokatilauksia hyvin erilaisia määriä päivästä riippuen, sillä hän työskentelee Osuuskaupan henkilöstöpoolin kautta viidessä toimipaikassa eri puolilla Pirkanmaata. Henkilöstöpooli on Pirkanmaan Osuuskaupan sisäinen henkilöstöpankki, jossa on tällä hetkellä noin 60 työntekijää.

– Vaihteleva työ sopii minulle hyvin, sillä opiskelen töiden ohella merkonomiksi Tredun ja Pirkanmaan Osuuskaupan yhteiskoulutuksessa. Joskus keräilen ruoan verkkokaupan ostoksia koko päivän Kangasalan Prismassa, toisinaan taas teen monipuolista myyjän työtä S-marketeissa. Päätoimipaikkani on Ruoveden S-market, jonne ruoan verkkokauppa tuli osaksi arkea keväällä 2021.

Kun Kitty aloitti työt henkilöstöpoolissa pari vuotta sitten, tekijöitä oli vain seitsemän. Poolilaisten määrän kasvu johtuu pitkälti pandemian aiheuttamista kaupan alan muutoksista. Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokaupan myynti tuplaantui sekä vuonna 2020 että 2021, ja uusia noutopisteitä perustetaan jatkuvasti.

– Asiakkaat ovat löytäneet ruoan verkkokaupan ilahduttavalla tavalla ja siksi uusia työkavereita tarvitaan keräilyyn lähes koko ajan lisää. Vaikka teknologia mullistaa työnkuvaa, hommat eivät varmasti lopu vaan muuttavat vain muotoaan, Kitty pohtii.

Viikonloppuisin verkkokauppa-asiakkaat grillaavat

Kesän mökkikausi vilkastuttaa verkkokauppaa Ruoveden S-marketissa. Kitty paljastaa, että jo kevään aurinkoiset viikonloput lisäsivät verkko-ostosten määrää:

– Perjantai on aina vilkkain verkkokauppapäivä. Viikonloppuisin ostoslistoilta löytyy enemmän grillattavaa ja muita herkkuja. Arjen nettiostokset ovat yleisemmin perusruokia. Ruoan verkkokaupasta ostetaan tasaisesti myös pesuaineita, paristoja, kattiloita ja muita pieniä kodin tarvikkeita.

Keräilijä arvelee, että ruoan verkkokauppaa käyttävät erityisesti lapsiperheet ja muut kiireiset arjen sankarit, jotka arvostavat läheisille ja harrastuksille pyhitettyä vapaa-aikaa.

– Verkkokauppa tuo elämään vapautta, kun aikaa ei kulu tuotteiden etsiskelyyn kaupan hyllyväleissä. Viikkoon saattaa ilmestyä monta lisätuntia, kun voi noutaa valmiiksi pakatut ostokset lokerosta tai tilata ne kotiovelle.

Verkkokauppakerääjillä on käytössään oma Keräytin-sovellus, joka kertoo tuotteiden sijainnin myymälässä.

Keräilijä etsii kaupasta tuotteen kuin tuotteen

Toisin kuin voisi luulla, keräilijän työ ei ole lainkaan yksinäistä. Kitty on jatkuvasti yhteydessä työkavereihin korvanapin kautta, ja aina häneltä löytyy aikaa jutustella myös asiakkaiden kanssa. Keräilijää kannattaa nykäistä hihasta varsinkin silloin, jos ei itse tahdo löytää tuotteita kaupasta – keräilijöiden käyttämä Keräytin-sovellus paljastaa, missä purkit ja pöperöt piileskelevät.

Asiakkaat antavat keräilijöille melko runsaasti palautetta verkkokaupan palautepalvelun kautta, ja kaikki kommentit päätyvät heille asti. Risuja tulee toisinaan esimerkiksi puuttuvista tuotteista, mutta onneksi ruusuja satelee runsaasti. Puuttuvien tuotteiden taidokas korvaaminen on myös oma taitolajinsa.

– Viime viikolla asiakkaan tilaama makuvesi oli kaupasta loppu. Soitin hänelle ja kysyin, mitä makua hän haluaisi puuttuvan juoman tilalle. Asiakas oli jättänyt tästä pienestä sydänteosta vuolaat kiitokset. Siitä tuli tosi hyvä mieli! Kitty hymyilee.

Lähituottajien aarteet myös ruoan verkkokaupasta

Kitty kannustaa kesämökkeilijöitä testaamaan ruoan verkko-ostamista mökkikunnassa. Varsinkin pitkän ajomatkan jälkeen lomatunnelmaa kohottaa kummasti, jos limpparit ja saunamakkarat voi koukata nopsasti mukaan mökin lähikaupan lokerosta.

– Kannattaa myös tsekata, mitä paikallisia herkkuja mökkikunnan S-kaupat tarjoilevat. Ruoveden S-marketista suosittelen ehdottomasti hakemaan kesälomareissulle Marittan Kasvitarhan tomaatteja ja kurkkuja! Mehevät lähivihannekset ovat niin suosittuja, että mökkiläiset ovat kyselleet niitä huhtikuusta lähtien, Kitty hehkuttaa.

Kittyn vinkit ruoan verkkoshoppailijalle

Oletko tullut ajatelleeksi, missä sinun aamupalasämpyläsi leivotaan? Tarkistapa pussin kyljestä – olen melko varma, että leipäsi on peräisin ihan naapurista, kenties Aallon Leipomosta Ylöjärveltä.

Saatamme valita ostoskärryihimme lähiruokaa useammin kuin tulemme ajatelleeksi. Pirkanmaan Osuuskaupan hyllyiltä nimittäin löytyy jo noin 3 000 lähiruokatuotetta liki 200 paikalliselta tuottajalta. Lähiherkkuja on nyt myös entistä helpompaa bongata ruokakaupoistamme näyttävien, varta vasten lähiruoalle suunniteltujen esillepanojen ja omien myymäläkalusteiden ansiosta.

Lähileipien ja -leivonnaisten lisäksi saamme maistella pirkanmaalaisia vihanneksia, makkaroita, juustoja, leikkeleitä, hunajia, juomia ja monia muita herkkuja. Oma suosikkini on tällä hetkellä Kumpulan tilan uunipaahdettu kurpitsasose, joka sopii niin sadepäivien lämpimiin laatikkoruokiin kuin grillijuhlien jännittäväksi lisukkeeksikin.

Lähiruoan arvostus on viime vuosina ollut kovassa nousussa. Lähiruoka on ennen kaikkea herkullista ja puhdasta, mutta sen avulla voi myös tukea paikallisia yrittäjiä. Usein lähiruoka on ekologinen valinta, koska sen kuljetus ja varastointi hoituu keskimääräistä kevyemmin. Lisäksi se tarjoaa nostalgisia makumuistoja. Itse mietin aina lämmöllä isovanhempiani, kun maistelen lähileipomon ruisleipää.

On mukavaa syödä ruokaa, kun tietää sen alkuperän. Kun seuraavan kerran käyt kaupassa, pysähdyhän lukemaan lähiruokahyllyn vierestä löytyviä julisteita, joissa ruoantuottajat kertovat itsestään ja tuotteistaan. Seuraamalla Pirkanmaan Osuuskauppaa somessa kuulet ensimmäisenä tuoreimmista lähiruokauutuuksistamme ja pääset sukeltamaan vielä syvemmälle tuottajien tarinoihin.

Kesä on loistavaa aikaa syventyä lähiruokaan, kun hyllyt notkuvat tuoreita, paikallisia vihanneksia. Kokeile tehdä vaikkapa ruokaisa salaatti lempääläläisen Tervensin kikhernepastasta ja Ikaalisten Luomun salaateista ja yrteistä. Tai vielä parempaa: kata juhannuksen juhlapöytään pelkkää lähiruokaa!

Kerrothan minullekin, miten onnistuit lähiruokajuhlissasi ja jaa kuva kattauksestasi Instagramissa tunnisteella #lahiruokalahettilas!
Löydät minut nimellä @lahiruokalahettilas.

Herkullisia lähimakumatkoja toivotellen,

Elina Kaukonen
Pirkanmaan Osuuskaupan lähiruokalähettiläs

Toukokuun 25. päivänä avattavan Pirkanmaan yhdeksännen Prisman suunnittelussa yhtenä lähtökohtana on ollut paikallisuus: kauppa palveluineen rakennetaan sastamalalaisille, sastamalalaisten toiveista käsin. Sopiva paletti on rakentunut marraskuussa avatun asiakastoivekyselyn lähes tuhannesta toiveesta. Suosituimpiin toiveisiin vastaavat nyt prismalaiset itse.

 

Toivoisin oikeasti eettisesti lähellä tuotettuja tuotteita. Pientuottajille omat hyllyt, altaat tai kaapit, jotta ei sekoa massaan.

80 prosenttia myymästämme ruoasta on kotimaista, ja panostamme Prismassa myös hyperpaikallisuuteen. Sastamalan S-marketin valikoimassa lähituotteita on ollut yli 800, ja Prismaan niitä tulee vielä enemmän.

@Lähiruokalähettiläs Elina tuo asiakkaiden toivomia tuotteita Prisman valikoimiin ja pitää huolta myös siitä, että ne löytyvät myymälästä vaivatta. Apuna tässä ovat lähiruokakalusteet, hyllynreunaopasteet ja tuottajajulisteet, joissa kuuluu tuottajan oma ääni – ihmiseltä ihmiselle.

– päivittäistavaran myyntipäällikkö Maarit Pihlajamäki

 

Toivoisin edullista lounasravintolaa mistä saa kunnon kotiruokaa. Ja muutenkin toivon useampia ruokapaikkoja Prismaan.

Prisman sydän on Ruokatori-palvelutiski, jonka valikoimassa on muun muassa lihaa, kalaa, lämpimiä ruokia ja grillituotteita sekä itse valmistettuja salaatteja ja täytettyjä patonkeja, vegaanisia tuotteita ja sushia. Useissa tuoteryhmissä on tarjolla myös erikoisruokavalioita huomioivia tuotteita.

Kotiruokalounaan voi koota Ruokatorin buffetin antimista unohtamatta kahvia, kahvilatuotteita ja pehmisbuffaa. Prismassa toimii myös ravintola Pancho Villa, jolla on tarjolla lounasbuffet ja lista-annoksia. Valinnanvaraa ja vaihtelua siis on, ja tästä kaikesta voi nauttia paikan päällä 80-paikkaisessa ravintolasalissamme tai kesäaikaan pienellä terassillamme.

– Ruokatorin projektipäällikkö Tytti Saxman

 

Toivon laajaa valikoimaa vaate- ja kenkäpuolelle. Erityisesti sesonkivaatteissa saisi olla kunnolla valinnanvaraa.

Pukeutuminen on tärkeä osa uuden Prisman käyttötavaravalikoimaa. Valikoima on koottu osuvaksi siten, että kauden ajankohtaisia ja trendikkäitä tuotteita on saatavilla koko perheelle. Pukeutumisen valikoimista tulee löytymään myös suosittuja Finlayson Arkismi ja Antti Tapani -tuotteita.

– käyttötavaran myyntipäällikkö Kimmo Blomqvist

 

Hyvä urheiluosasto mistä löytyy varusteita moneen lajiin ja harrastukseen.

Prismasta löytyy niin urheilukamppeet sesonkien perinteisiin lajeihin kuin e-urheilussa tarvittavat pelivälineet. Outdoor-valikoimastamme on erityisesti retkeillessä ja luonnossa liikkuessa käteviä tuotteita. Lemmikkien kanssa touhuamiseen Prisma tarjoaa myös monenlaista.

– käyttötavaran myyntipäällikkö Kimmo Blomqvist

 

Toivon verkkokauppaan laajaa valikoimaa ja noutopisteen erilliseksi niin, että siihen on helppo päästä autolla viereen ja nouto on sujuvaa. Käytän noutopalvelua viikoittain.

Osoitteessa S-kaupat.fi Sastamalan Prismalle voi tilata ostosten keräilyn ja noudon. Ostokset voi noutaa laajalla aikahaitarilla lokerikolta, jonka ovelle pääsee kätevästi ja nopeasti suoraan autolla – vaikka kesämökille ajellessa.

– ruoan verkkokaupan myyntipäällikkö Tommi Nieminen

 

Vihdoinkin Prisma tulee riittävän lähelle. Toiveena on, että pyörätuolilla sopii kunnolla kulkemaan ja ulottuu arjessa tarvittaviin tavaroihin kunnolla. Vanhastaan tiedän, että Prisman tavaravalikoima on riittävän kattava kaikin osin normaalin ihmisen tarpeisiin.

Prisman suunnittelussa esteettömyys on huomioitu siten, että kulkuväylät, parkkipaikat, wc-tilat ja kassakäytävät ovat avaria ja käytännöllisiä. Asiakkaiden käyttöön tulee myös pyörätuoli, inva-ostosvaunut ja seniorikärryjä. Kauppareissulla auttavat lisäksi ihanat myyjämme.

– palvelupäällikkö Piia Perälä

 

Sastamalasta ei löydy ainoatakaan Type2-latausta nopeampaa latauspistettä sähköautoille, joten sellaisille olisi todella tilausta! Toivottavasti latauspaikkoja tulee muutenkin tarpeeksi, sillä tarve ei varmasti tulevaisuudessa ainakaan pienene.

Sastamalan Prismalle tulee yhteensä kahdeksan sähköautojen latauspaikkaa. Neljässä parkkiruudussa on saatavilla suurteholataus (max. 150kW eli 2xCCS2) ja neljässä parkkiruudussa peruslataus (2xType2 AC 22 kW).

– palvelupäällikkö Piia Perälä

 

Prisma voisi tuottaa sähkönsä aurinko- tai tuulivoimalla.

Sastamalan Prisman katolla komeilee aurinkopaneeleita, jotka tuottavat sähköä päästöttömästi. Prismassa on muutenkin kiinnitetty huomiota siihen, että olemme kovaa vauhtia menossa kohti tavoitettamme olla hiilinegatiivinen vuonna 2025.

– ryhmäpäällikkö Anni Valtanen

 

Toivon, että tällä kertaa panostettaisiin erityisesti palveluammatissa työskenteleviin myyjiin. Panostakaa valinnoissanne erityisesti iloiseen ja osaavaan joukkoon. Pitäkää heistä huolta, jotta he myös pysyvät sellaisina.

Sastamalan Prismaan haki töihin lähes 400 upeaa tyyppiä, ja valinnoissamme ratkaisi hakijoiden asenne. Kaikkiin tehtäviin annamme hyvän perehdytyksen ja jokaiselle mahdollisuudet kehittää omaa ammattitaitoaan, tulipa työntekijä meille myyjäksi, vastuutehtäviin tai vaikkapa parturi-kampaajaksi.

Pirkanmaan Osuuskauppa on saanut vuodesta 2016 alkaen joka vuosi Suomen innostavimmat työpaikat -tunnustuksen. Tunnustus on Eezy Flow’n vuosittain myöntämä työelämän tunnustus, joka osoitetaan henkilöstötutkimuksessa poikkeuksellisen korkeat pisteet saaneille yrityksille. Pidämme parhaamme mukaan huolen siitä, että meillä viihdytään!

– ryhmäpäällikkö Anni Valtanen

 

Olisi kiva pysyä kärryillä eduista ja Prismassa tapahtuvista jutuista, kuten uutuuksista.

Se on helppoa! Laitahan seurantaan Prisma Sastamala -tili Facebookissa, niin kuulet kauppasi asioista ensimmäisten joukossa. Ja jos puhelimestasi löytyy S-mobiili, edut ja sovelluksen muut hyödylliset palvelut ovat aina kätesi ulottuvilla.

– ryhmäpäällikkö Anni Valtanen

 

Kuva: Kangasalan Pikkuteatterin porukasta paistaa yhdessä tekemisen ilo. Riina Katajisto ja Tanja Tomminen (takana keskellä) toimivat ohjaajina.  

 

”Täällä on tuoretta ruisleipää”, yksi näyttelijöistä huutaa ja heittää leivän repustaan vuohelle. Kuuluu kunnon kopaus, kun heitosta tuleekin huti ja kivikova kimpale putoaa lavalle. Ei ollut tuoretta leipää ei.

– Me pelastetaan tilanne, jos jokin menee pieleen. Improvisaatioharjoitusten avulla opitaan käsittelemään tilannetta, jossa asiat eivät suju odotetusti, Kangasalan Pikkuteatteriyhdistyksen näyttelijäkaarti nauraa.

Pikkuteatteri sai 3000 euroa

Kangasalan Pikkuteatteri on Suomen suurimpia vapaaehtoisvoimin pyöritettäviä lasten- ja nuorten teattereita. Teatterin seinien sisällä harjoittelee viitisenkymmentä 7–19-vuotiasta lasta ja nuorta. Harrastuksesta kiinnostuneita on jonoksi asti, eikä ihme. Meininki on rentoa ja iloista. Yhdessä tekemisen ilo paistaa kasvoilta.


Joulunalla Pikkuteatterin ohjelmistossa oli Adalmiinan helmi. Prinssinä Emilia Eerola, Adalmiinana Henriikka Aalto, kuningattarena Emilia Helminen (oik.) ja taikalähteen henkenä Ilona Pulakka.

Teatterin tilat on remontoitu omin hartiavoimin. Kangasalan Pikkuteatteriyhdistys haki Kannustajat-ohjelmaan syksyllä 2021. Hakemuksessaan he kertoivat tarpeesta omannäköiselle tilalle. ”Ympärillä on neljä seinää, mutta teatteri tarvitsee hengen luomiseen myös muuta.”

Iloiseksi yllätyksekseen teatteriporukka sai suurimman mahdollisen tukisumman, eli 3000 euroa tukea Pirkanmaan Osuuskaupalta. Kannustajat-äänestyksessä asiakasomistajat päättävät tukipotin jakautumisesta yhdistysten kesken. Marraskuun 2021 äänestyksessä asiakasomistajat antoivat 521 ääntä Pikkuteatteriyhdistykselle.

”Teatterissa jokainen saa olla oma itsensä”

Seurat ja yhdistykset tekevät arvokasta työtä lasten ja nuorten harrastusmahdollisuuksien ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Syntyy yhdessä tekemisen iloa.

Teatterissa yhteishenkeä rakennetaan luottamusharjoituksilla. Harrastukseen kuuluu myös ääni-, hengitys- ja keskittymisharjoituksia. Hyviä taitoja myös elämän estradille.

Yhtä näytelmää harjoitellaan puolisen vuotta, mikä hitsaa porukan yhteen. Teatteri on yksi tapa ehkäistä lasten ja nuorten syrjäytymistä.

– Teatterissa jokainen saa olla oma itsensä. Meillä on kannustava ilmapiiri. Kaikki on toistensa tukena. Ei tarvitse pelätä mokaamista, Emilia Eerola

Emilian isä perusti Pikkuteatterin vuonna 2010, jotta kaikilla olisi mahdollisuus teatteriharrastukseen ja teatteriesityksistä nauttimiseen taloudellisesta tai sosiaalisesta asemasta riippumatta.

Tulevana kesänä pikkuteatterilaiset nähdään Kangasalan kesäteatterin näyttämöllä – Tuhkimoa pääsee katsomaan 30.6.–10.7.2022.


-Teatterissa tapaa ihmisiä, joita ei muuten olisi nähnyt. Me ollaan tutustuttu täällä, iloitsevat Siina Riepponen (vas.), Hilda Viitala (taaimmaisena), Iina Marttila ja Siru Kurkipää.

Miten Kannustajat-tukipotti jaetaan?

Nyt on oikea hetki yhdistyksille hakea mukaan Kannustajat-ohjelmaan. Kevään tukipotti, 35 000 €, jaetaan korkeintaan 20:lle eniten ääniä saaneelle yhdistykselle. Alueellisuus huomioidaan Osuuskaupan asiakasomistajamäärän suhteessa: 50 prosenttia tuettavista yhteisöistä on Tampereelta ja 50 prosenttia muualta Pirkanmaalta.

Tukipotti jaetaan kymmenelle eniten ääniä saaneelle tamperelaiselle yhdistykselle ja kymmenelle eniten ääniä saaneelle pirkanmaalaiselle yhdistykselle, jonka kotipaikka on muualla kuin Tampereella. Lisäksi arvotaan bonustonni äänestyksessä mukana olleille yhdistyksille.

Asiakasomistajat pääsevät äänestämään suosikkiyhdistystään ja siten päättävät tukipotin jakautumisesta. Äänestyskutsu lähetetään toukokuun lopulla sähköpostitse kaikille täysi-ikäisille Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajille ja asiakasomistajatalouteen kuuluville henkilöille, jotka ovat ilmoittaneet sähköpostiosoitteensa eivätkä ole kieltäneet tutkimuskyselyiden lähettämistä.

Tulokset julkistetaan kesäkuussa ja tukisumma maksetaan heinäkuussa 2022.

Yhdistykset voivat hakea mukaan viimeistään 15.4. Hakemuksen pääsee täyttämään täällä.

Ikoninen Sokos on elänyt tamperelaisten mukana viidenkymmenen vuoden ajan. Nyt tätä kaikkien tuntemaa ostospaikkaa lähdetään uudistamaan yhdessä sinun, muiden asiakkaidemme ja sokoslaisten kanssa. Ensimmäiset uudenkarheat osastot ja palvelut valmistunevat jo syksyllä.

Kauneuden palvelupäällikkö Anne Sarnan kanssa keskustellessa käy hyvin pian ilmi, että hän on unelmiensa ammatissa. Tehtäviin kuuluvat kosmetiikkaosaston 17-henkisen tiimin luotsaaminen, tavarantoimittajien ja kumppaneiden yhteyshenkilönä toimiminen sekä kampanjoiden, lanseerausten ja esillepanojen näyttävyydestä vastaaminen. Ei siis ihme, että kysymys Sokoksen uudistumisen merkityksestä saa naisen silmät säihkymään.

– Tämä on todella iso ja toivottu tuulahdus. Meillä työskentelee sataviisikymmentä oman alansa huippuammattilaista ruokakaupassa, muodin, kauneuden ja kodin osastoilla, S-Pankissa, kioskissa, asiakaspalvelussa, Kukittamossa sekä ravintoloissa. Asiakaspalvelu on jokaiselle sokoslaiselle kunnia-asia ja olemme siitä tunnettuja. Nyt kun saamme vielä puitteet hiottua viimeisen päälle upeiksi, pystymme viemään asiointikokemuksen aivan uudelle tasolle. Shoppailuympäristöltä odotetaan koko ajan enemmän visuaalisuutta, elämyksellisyyttä ja yllätyksellisyyttä. Olen aina kutsunut Sokosta Hämeenkadun tähdeksi, ja pian se loistaa vieläkin kirkkaampana, Anne hehkuttaa.

Maailma muuttuu maskara kerrallaan

Anne tietää, mistä puhuu. Takataskusta löytyy liki kolmenkymmenen vuoden mittainen ura erilaisissa muodin ja kauneuden esihenkilötehtävissä. Sokoksen kesäapulaiseksi 22-vuotiaana pääseminen oli toiveiden täyttymys. Alati muuttuva ala ja valpas työnantaja ovat tarjonneet koko ajan niin osuvia uusia mahdollisuuksia ja kutkuttavia haasteita, ettei sanavalmis tekijäluonne ole malttanut toisaalle lähteä.

Matkan varrella Anne on nähnyt läheltä kulutuskäyttäytymisen radikaalin murroksen. Isoimmat mullistukset on koettu niin monikanavaisuudessa kuin vastuullisuudessakin.

– Verkko- ja kivijalkakauppa nähdään usein toistensa vastakohtina. Itse ajattelen, että ne pikemminkin täydentävät toisiaan, ja molemmille on omat oikeat hetkensä. Kosmetiikka-osastolla inspiroiva ympäristö syntyy kauniiden tuotteiden taidokkaista esillepanoista ja ihanasta tuoksumaailmasta, Anne listaa ja jatkaa, että kaikista tärkeintä paikan päällä asioidessa on kuitenkin henkilökohtainen palvelu.

– Kosmetiikkaosaston myyjä tuntee parhaimmillaan jopa tuhansia kauneudenhoitotuotteita. Meidän osaajamme ovat paikalla juuri sinua varten, ja rohkaisenkin kääntymään heidän puoleensa, jos esimerkiksi etsit uutta meikkivoidetta. Myyjät auttavat enemmän kuin mielellään löytämään tuotteen, jossa on juuri sinun ihollesi oikea sävy ja koostumus. Meikkien lisäksi tietysti uusien tuoksujen ja ihonhoitotuotteiden testaamiseen on mukavaa saada apua, sillä sokkona netistä tilaamalla valinnat voivat mennä pieleen. Jos tuttu tuote loppuu tai sitä ei tarvitse päästä kokeilemaan, kätevintä on klikata se Sokoksen verkko-kaupasta kotiovelle.

Anne kertoo, että kosmetiikkabrändien ekologisuus ja nollatoleranssi eläinkokeille ovat nykyään tärkeitä arvoja erityisesti nuoremmille sukupolville.

– Ympäristön vaaliminen vastuullisten tuotteiden ja pakkausten kautta vaikuttaa koko ajan enenevissä määrin ihmisten ostopäätöksiin. Juuri eilen esittelin eräälle asiakkaalle vaihtoehtoisia ripsivärejä ja kun kerroin yhden tuotteen vegaanisuudesta, ostopäätös syntyi sillä sekunnilla. Ja juuri se on tässä ajassa hienoa: jokainen meistä voi vaikuttaa pienillä valinnoillaan isoihin asioihin. Luontaistuotteiden ja kotimaisten tuotesarjojen kysyntä on hurjassa kasvussa, ja niille tullaan- toivottavasti antamaan osastomme uudistuksessa lisää painoarvoa, Anne visioi.

Taikasauvan kosketus ulottuu katolle asti

Mittava muodonmuutos koskettaa koko kuusikerroksista Sokosta. Ensimmäisenä päästään nauttimaan uusista käyttötavaraosastoista sekä ravintoloista, joiden on tarkoitus valmistua loppuvuodesta. Suunnitteilla on myös ruokakaupan konseptin vaihtuminen Sokos Herkusta Prismaksi ja laajentuminen kerroksiin –1 ja –2, vuoden 2023 aikana.

Asiakkaiden ja sokoslaisten toiveet ja ideat tulevat olemaan tärkeä osa suunnittelutyötä. Asiakastoiveita on kerätty tammikuusta lähtien teema kerrallaan osoitteessa uusisokostampere.fi. Viimeinen, muotia ja kauneutta koskeva teemakysely on toivesivulla auki viikolla 14.

– Toivesivulla on käynyt kertomassa palautteitaan ja ideoitaan jo yli 1 500 asiakastamme. Asiakastoiveiden ohella myös me sokoslaiset olemme uudistuksessa tiiviisti ja innolla mukana. Eihän tässä enää malttaisi odottaa, miltä lopputulos näyttää. Mutta yksi asia on kuitenkin varmaa: siitä tulee varmasti säihkyvä!