Pirkanmaan Osuuskauppa pilotoi lokakuussa uudenlaista vaikuttamisen tapaa, Kuulolla-äänestystä. Äänestyksen avulla Pirkanmaan Osuuskauppa haluaa antaa omistajilleen lisää mahdollisuuksia osallistua liiketoimintaan vaikuttaviin asioihin. Ensimmäisessä Kuulolla-äänestyksessä asiakasomistajat pääsivät vaikuttamaan koko kuukauden kestävän Bonus tuplana -kampanjan ajankohtaan. Samalla asiakasomistajilta kysyttiin, mihin he haluaisivat jatkossa vaikuttaa. Keräsimme vastaukset asiakasomistajia eniten mietityttäneisiin kysymyksiin.

1. Miksi Pirkanmaan Osuuskauppa ei tällä hetkellä maksa ylijäämänpalautusta ja osuuspääoman korkoa?

Palkitsemme asiakasomistajat ennen kaikkea edullisella ostoskorilla ja vuonna 2018 korotetulla bonustaulukolla. Koko joulukuun 2022 kestävä Bonus tuplana -kampanja on kertaluontoinen lisäpalkitseminen, jonka 120-vuotias Pirkanmaan Osuuskauppa haluaa toteuttaa taloudellisesti haastavana aikana.

Pirkanmaan Osuuskauppa maksaa ylijäämänpalautusta, kun sen operatiivinen tulos ylittää 28 miljoonaa euroa. Käytämme tulosta toimipaikkojen palvelun parantamiseen sekä uusien myymälöiden ja ravintoloiden perustamiseen kasvavalla Pirkanmaalla.

Hallintomme haluaa varmistaa tällä tulosrajalla, että Osuuskauppa pystyy lyhentämään lainoja ja kehittämään toimipaikkaverkostoa sekä palveluita asiakasomistajille myös tulevaisuudessa. Myyntimme on noin 1,1 miljardia euroa, johon suhteutettuna 28 miljoonaa on 2,5 prosenttia. Osuuskaupan tulevaisuuden tarpeisiin siis jää maksimissaan 2,5 euroa jokaisesta 100 euron myynnistä.

Osuuspääoman koron maksun lopettamiseen ovat vaikuttaneet lisääntyneet multijäsenyydet eli se, että asiakkaat ostavat useiden osuuskauppojen jäsenyyksiä sijoitusmielessä. Tämä ei ole osuustoiminnallisuuden tarkoitus. Haluamme suunnata hyötyjä Bonuksen ja edullisten hintojen muodossa suoraan heille, jotka keskittävät meille ostoksensa.

2. Haluaisin vaikuttaa ruoan hintaan. Hinnat ovat nousseet S-ryhmän ruokakaupoissa monissa tuoteryhmissä. Mistä on kyse?

Perustehtävämme on puolustaa edullisia hintoja Pirkanmaalla. Tänäkin vuonna olemme tehneet lukuisia toimenpiteitä edullisen ostoskorin varmistamiseksi. Ostoskorivertailut todistavat, että Prisma onkin halvin – ja Bonukset päälle.

Ruoan hinta on ollut nousupaineessa jo viime syksystä lähtien. Muuttunut maailmantilanne, energian ja polttoaineiden hinnannousu sekä osan maataloustuottajista kohtaama akuutti kustannuskriisi kärjistävät tilannetta edelleen. Me kohtaamme nämä kustannuspaineet hintaneuvotteluissamme tavarantoimittajien kanssa.

Koska ruoan tuottajien ja valmistajien kulut ovat nousseet huomattavasti, S-ryhmä on neuvotellut poikkeuksellisella aikataululla niiden valmistajien kanssa, joihin akuutti kustannuskriisi osuu voimakkaimmin. Kohtaamme kaikkien tuoteryhmien osalta hintapaineen ostohintaneuvotteluissa, joita teemme jaksoaikataulumme mukaisesti. Laskelmiemme mukaan tähän mennessä käymistämme neuvotteluista syntyneistä korotuksista välittyy ruokaketjuun yli puoli miljardia euroa vuositasolla.

3. Mielestäni osuuskaupan on otettava kantaa kotimaisen alkutuotannon kannattavuuteen. Haluan, että ruoan hintaa ei halpuuteta tuottajan kustannuksella.

Kotimaisena kauppana ja isona toimijana paras apumme alkutuottajille on se, että pidämme suomalaista alkuperää olevien tuotteiden kysynnän korkealla – nykyisin 80 prosenttia myymästämme ruoasta on kotimaista ja haluamme pitää osuuden korkeana vastakin.

Osuuskaupan peruslupaus on asiakasomistajan ruokakorin edullisuuden varmistaminen. Tätä edullisuutta ei kuitenkaan haeta tuottajan selkänahasta, vaan se perustuu siihen, että toimimme tehokkaasti, karsimme jatkuvasti omia kulujamme ja maksimoimme siten asiakasomistajien hyötyä. Osuuskaupassa ei ole myöskään ylimääräisiä välikäsiä, vaan hyöty valuu suoraan omistajille eli suomalaisille kotitalouksille.

Maatalouden tilanteen helpottamiseksi olemme käyneet ja käymme edelleen ylimääräisiä keskusteluita teollisuuden kanssa erityistoimista. Se tarkoittaa neuvotteluja ja toimenpiteitä siitä, kuinka pystymme yhdessä korjaamaan tilannetta. Poikkeustilanteesta aiheutuneiden ostohintaneuvotteluiden kautta elintarvikeketjuun on ohjautumassa lisää rahaa, puhutaan jopa puolesta miljardista eurosta.

4. Haluaisin vaikuttaa kauppojen ruokavalikoimaan, eli olisi kiva päästä ehdottamaan jotain tuotteita.

Pirkanmaan Osuuskaupan myymälöiden valikoimat perustuvat jokaisen myymäläketjun omiin ketjuvalikoimiin, jotka työstetään ketjuohjauksessamme SOK:lla. Pohjana kussakin ketjuvalikoimassa on perustuotteet, joissa valikoiman ja tilan kasvaessa myös tuotelukumäärä kasvaa. Valikoiman laajuuteen kussakin myymälässä vaikuttaa moni asia, esimerkkeinä myymälän koko ja alue, missä myymälä sijaitsee.

Ketjuvalikoimia täydennetään paikallisten toimittajiemme tuotteilla sekä syventämällä toivottuja ja Pirkanmaan alueella hyvin myyviä ketjuvalikoiman tuotteita useampiin myymälöihin. Paikallisissa valikoimissa pääpainomme on pirkanmaalaisissa toimittajissa ja tuottajissa.

Valikoimatoiveet pyrimme toteuttamaan aina mahdollisuuksien mukaan, joskus kuitenkin on tilanteita, että esimerkiksi toimittajalla ei ole toimituksia toivottuun myymälään, ja näissä tapauksissa toiveiden toteutus ei onnistu tai kestää ainakin hieman kauemmin, kun toimitushaastetta ratkotaan. Tuotteiden menekkiä seurataan säännöllisesti ja valikoimia muokataan muun muassa menekin mukaan.

Uusia tuotteita nostetaan valikoimiin toimittajien niitä tuodessa markkinoille. Uusien toimittajien kanssa yhteistyö aloitetaan aina tietyn prosessin mukaisesti, jossa sovitaan esimerkiksi tilaus- ja toimitusehdoista. Alkuprosessin jälkeen pääsemme pohtimaan yhdessä tuotevalikoimia ja niiden laajuutta. Alkuprosessi voi tuntua välillä pitkältä, etenkin asiakkaan odottaessa uutta tuotetta valikoimaan, mutta kun perusta on kerran toimittajan kohdalla laitettu kuntoon, on uusien tuotteiden valikoimaan nostaminen jo huomattavasti nopeampaa.

Valikoimatoiveita voi lähettää meille S-kanavan palautesivuston kautta tai suoraan sähköpostilla. S-marketeille toiveita voi lähettää sivulla sinuntoive.fi.

5. Haluaisin valikoimiin enemmän lähiruokaa. Myymälässä olisi myös hyvä olla erillinen lähiruokapiste tai hyllypääty.

Olemme tehneet jo pitkään työtä monipuolisen lähiruokavalikoiman eteen. Missiomme sai lisäpontta edustajiston vaaleissa vuonna 2019, kun ehdokkaiden suurin toive oli saada kauppoihin lisää lähellä tuotettua ruokaa. Tämä toive muuttui vastuullisuuslupaukseksi, joka ohjaa nyt toimintaamme vahvemmin kuin koskaan. Haluamme tehdä lähiherkkujen ostamisesta sinulle inspiroivaa ja entistä helpompaa.

Lähiruokaa löytyy Pirkanmaan S-kaupoista jo yli 3 000 tuotteen verran – ja lisää tulee koko ajan. Tunnistat pirkanmaalaisen lähiruoan S-kaupoissa omasta tunnuksesta hyllyn reunassa. Lisäksi myymälöissämme on erillisiä lähiruokakalusteita, joihin paikallisherkkuja on koottu helposti löydettäväksi.

Lue täältä lisää lähiruokalähettiläämme työstä tai tutki lähiruokavalikoimaamme täällä.

6. Asiakasomistajapäivillä monet tuotteet jäävät alennusten ulkopuolelle. Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajaedut voisivat ylipäätään olla laajemmat.

Asiakasomistajaedut on keskitetty Bonukseen, jota maksamme vuodelta 2022 yhteensä noin 37 miljoonaa euroa. Meillä on päivittäistavarakaupan edullisimmat hinnat, ja edullisen hinnan lisäksi maksamme Bonusta. Asiakkaan kannalta tämä on hyvä yhtälö. Toimintamme perustuu tarjousten sijaan siihen, että joka päivä on edulliset hinnat.

Pirkanmaan Osuuskaupassa kaikki käyttötavaratuotteet ovat mukana asiakasomistajapäivien kampanjassa. Esimerkiksi pesuaineet, kemikaliotuotteet, leivinpaperit jne. ovat meillä päivittäiskäyttötavaraa, jotka eivät tuotteiden katerakenteesta johtuen kuulu asiakasomistajapäivien käyttötavara-alennusten piiriin.

7. Salessa joutuu maksamaan tuotteista enemmän ja valinnanvaraa on vähemmän. Miksi Salessa sama tuote maksaa enemmän kuin vaikkapa Prismassa?

Kaupan koko ja myyntivolyymi vaikuttavat kaupan hintatasoon. Mitä isompi kauppa, sitä enemmän tavaraa myydään suhteutettuna kiinteistöön ja henkilöstökuluihin. Tätä kautta isommassa kaupassa voidaan pitää hinnat matalampina. Kaupan koko mitoitetaan aina paikallisen asukasluvun mukaan.

8. Polttoaineen hinnan pitäisi olla alhaisempi ja samalla tasolla eri asemien kesken. Polttoaineesta pitäisi myös kertyä Bonusta samalla tavalla kuin muista ostoksista. Miksi pitää olla erillinen tankkausbonus?

Polttonestetuotteiden hintoihin vaikuttaa merkittävästi paikallinen kilpailutilanne, ja hintatasot eri puolilla Suomea ovat sitä kautta erilaiset. Alueiden välillä hintatasot vaihtelevat eri aikoina ja voivat johtua esimerkiksi siitä, että alueelle tulee tai sieltä poistuu jokin toimija tai kilpailutilanne muuttuu muulla tapaa.

S-ryhmä siirtyi erilliseen tankkausbonukseen, koska polttonesteiden hintatasoon tuli suuria korotuksia muun muassa verolainsäädännöstä johtuen. Kuitenkin polttonesteiden kate on pysynyt koko ajan matalana. Tästä johtuen mme voi maksaa prosenttipohjaista Bonusta. Polttonesteostojen eurot lasketaan kuitenkin mukaan kuukauden bonusostoihin, ja ne kasvattavat asiakasomistajatalouden kalenterikuukauden bonusprosenttia.

Lue lisää Pirkanmaan Bonus tuplana -kuukaudesta

Mitä tarkoittaa Bonus tuplana?

Roni Bäck, Kupari ja Mari-Katri. Pakkahuoneen lavalla kohtaa kolme ex-yksinäistä, jotka kertovat omaa tarinaansa kukin omalla tavallaan. Tarina yksinäisyydestä on yhä useammalle nuorelle valitettavan tosi. Onneksi on myös keinoja, joilla nousta kohti valoa. Niistä puhuu seiskaluokkalaisten oma Bright Friday ‑tapahtuma.

”Muistan kesäloman alun, kun tajusin ettei minulla ole ketään kenelle laittaa viestiä, että nähtäisiinkö. Tai niin minä ainakin kuvittelin. Se tuntui todella ahdistavalta”, tubettaja Roni Bäck muistelee nuoruusvuosiaan.

Kaima Roni Kauppinen, 15-vuotias räppäri Kupari, komppaa:

”Mullakin on omakohtaisia kokemuksia yksinäisyydestä. Mulla oli seiskalla aika paha koulukiusaaminen, joka meni jopa väkivallan puolelle.”

Yksinäisyys ei ole aikaan sidonnaista. Eri syistä yksinäisyydestä kärsiviä nuoria on ollut aina. Tässä ajassa – koronan jälkeen, Euroopan vavisuttavassa sotatilanteessa – huoli nuorten hyvinvoinnista ja mielenterveydestä kuitenkin korostuu, eikä syyttä.

Tampereen kaupungin nuorisopalvelujen johtavan koordinaattorin Tiina-Liisa Vehkalahden mukaan nuorten ongelmat ovat viime aikoina moninaistuneet, pitkittyneet ja vaikeutuneet:

”Tämä näkyy muun muassa siinä, että nuoret eivät saa oikea-aikaista palvelua esimerkiksi päihde- tai mielenterveyshaasteissa, ja ongelmat ehtivät kasaantua ja kroonistua ennen avun saamista. Nuoriso-ohjaaja on vierellä kulkija ja kuuntelija, mutta nuori tarvitsee usein samaan aikaan myös muiden ammattilaisten palveluja.”

Bright Friday

Mari-Katri on itse entinen koulukiusattu ja tehnyt pitkään työtä sateenkaarinuorten parissa. ”Korona-aika ja muuttuva maailma vaikuttavat ihan kaikkien nuorten mielenterveyteen. Kouluterveyskyselyissä näkyy kuitenkin aika räikeänä, että sateenkaarinuorilla on muita enemmän esimerkiksi mielenterveyshaasteita.”

 

Ennen kuin on liian myöhäistä

Tamperelainen nuoriso-ohjaaja Mari-Katri Lempinen kohtaa nuoria työssään livenä ja chatin kautta.

”Yksinäisyys todella näkyy netissä nuorten kanssa viestiteltäessä. Saattaa olla, että nuorella on koulussa kavereita, mutta vapaa-ajalla niitä ei ole – tai toisin päin. Se on totta kai haaste, johon me aikuiset haluamme tarjota apua.”

Ongelmien nostaessa päätään keskusteluapu ja eteenpäin ohjaaminen ovat tärkeässä asemassa, sillä yksinäisyyden haitalliset vaikutukset kertautuvat mitä pidemmälle tilanne etenee. Pahimmillaan yksinäisyys voi johtaa syrjäytymiseen ja eristäytymiseen kaikista järjestelmistä ja yhteisöistä.

”Yksinäisyys haavoittaa ja hajottaa, ei anna toivoa eikä valoa tulevaisuudelle. Elämä voi tuntua merkityksettömältä ja oma olo arvottomalta. Elämä alkaa näyttäytyä kaikin tavoin juuri yksinäisyyden tematiikan kautta. Yksinäisyys voi aiheuttaa erilaisia mielenterveyden ongelmia ja pitkään jatkuessaan jopa fyysisiä sairauksia”, kertoo Tiina-Liisa.

Sekä Tiina-Liisa, Mari-Katri että Roni Bäck vastaavat nuoria mietityttäviin kysymyksiin Bright Friday -tapahtumassa, jossa yksinäisyyden teemaa käsitellään monesta näkökulmasta. Samalla pidetään superhauskaa erilaisten aktiviteettien parissa.

Mari-Katri kannustaa kaikkia pirkanmaalaisia seiskoja mukaan:

”Tämähän on ihan ainutkertainen mahdollisuus. Tapahtumassa on törkeän hyvät esiintyjät, ja sieltäkin voi löytää niitä uusia kavereita.”

Kupari Bright Friday

Kupari: ”Jos kaverina tiedät, että toinen on alakuloinen, niin kysy asiasta ja kerro vaikka opettajalle, niin kaveri saa apua. Kenenkään ei kannata jäädä yksin.”

 

Rohkeat Ronit Pakkahuoneen lauteilla

Tapahtuman esiintyjäkaartin nuorin on räppäri Kupari, joka veti ensimmäisen keikkansa Monitoimitalo 13:ssa räpättyään vasta kuukauden. Sen jälkeen nuorella lupauksella on ollut kymmenkunta keikkaa eri nuorisokeskuksilla.

”Räppään elämästä, siitä mitä olen kokenut ja mitä tulen kokemaan tulevaisuudessa. Ihan älyttömän hyvät fiilikset päästä Pakkahuoneen lavalle. Olen kuullut juttua, että tosi moni nuori on tulossa just meikän takia sinne. Kyllähän se tuntuu tosi hyvältä”, Kupari kertoo.

Yksinäisyyden haasteet yhdistävät jollain tavalla kaikkia Bright Friday -tapahtuman esiintyjiä. Miten Ronit Kauppinen ja Bäck sitten selvisivät omistaan?

Kauppinen toimi kuin oppikirjaesimerkki: ”Hain apua kuraattorilta, sain apua ja kiusaaminen on loppunut.”

Bäck alkoi puolestaan somettaa: ”Somettaminen on monelle introvertille tapa ilmaista itseään. Monesti some on ollut minulle se paikka missä olen saanut ’jutella kaverille’ eli yleisölleni.” Ja loppuhan on historiaa.

 

Info:

Mikä?

Bright Friday on pirkanmaalaisten seiskaluokkalaisten omat ilmaiset bileet.

Esiintyjinä muun muassa Roni Bäck, Kupari ja Costi. Ohjelmassa lisäksi DJ Mikaela Välipakan tahdittama disco, purtavaa, glitteröintiä, flippereitä, reaktiopeliseinä yms.

Tapahtuman järjestävät 120-vuotisjuhlavuottaan viettävä Pirkanmaan Osuuskauppa sekä Tampereen kaupungin nuorisopalvelut.

Missä?

Tampereen Pakkahuoneella. Maakunnista järjestetään nopeimmille ilmoittautujille ilmaiset bussikuljetukset tapahtumaan ja takaisin.

Milloin?

Perjantaina 25.11.2022 klo 18.00–22.00

Lisätietoja ja ilmoittautuminen

www.brightfriday.fi

Syyslomaviikolla ei tarvitse suunnata kauas etelään, sillä lomafiilis valtaa Pirkanmaan S-marketit 14.–23. lokakuuta. Myymälöissä vietetään lähilomaa, jonka teemana on paikallinen ruoka. Tuliaisiksi omasta kaupasta voi napata mukaan vaikkapa koko perheelle maistuvia sadonkorjuuherkkuja suoraan lähituottajalta.

Parhaat asiat löytyvät usein läheltä. Siinä missä lomareissuilla ihastelemme ja testaamme paikallisia ruokakulttuureja ennakkoluulottomasti, emme tule usein miettineeksi, että voisimme heittäytyä samaan moodiin myös kotopuolessa – ja löytää tutuilta kulmilta uusia, jopa eksoottisia yllätyksiä.

Pirkanmaan kaikissa S-marketeissa vietetään syyslomaviikolla lähiruokalomaa, jonka tavoitteena on tarjota koko perheen makuelämys omassa lähikaupassa. Pääosassa ovat tietysti paikalliset lähituotteet, joita Pirkanmaan S-kaupoista löytyy jo useampi tuhat ja lisää tulee koko ajan.

– Tapahtuma tarjoaa oivallisen tilaisuuden tutustua oman S-marketin lähiruokavalikoimaan ja päästä jutustelemaan pientuottajien kanssa kasvotusten. Myymälöissä on luvassa erilaisia lähiruokamaistatuksia, jotka antavat inspiraatiota lomaviikon kokkailuihin, paljastaa tapahtumaa suunnitellut Pirkanmaan Osuuskaupan kentän tuen päällikkö Jenni Keskinen.

Helpotusta perheiden syysloman ruokasuunnitteluun

Syysloma on monelle perheelle tervetullut hengähdystauko arjen pyörityksen keskelle. Kun pikkuväki on jälleen päivät kotona, on syömistä mietittävä tavallista enemmän. Jotta ruoanlaittaminen olisi lomalla helppoa ja hauskaa, tarjoavat S-marketit lähiruokatapahtuman aikana sadonkorjuuteemaisia tuotevinkkejä ja -testailuja. Luvassa on värikäs valikoima, sillä näin lokakuussa kypsyvät parahiksi esimerkiksi kotimaiset juurekset.

Pirkanmaan Osuuskaupalla 15 vuotta työskennellyt ja Hyhkyn S-marketin päällikkönä syyskuussa aloittanut Maria Niemi (kuvassa vas.) tietää perheellisten janoavan hyviä ja vastuullisia ruokavinkkejä.

– 3-vuotiaan pojan äitinä otan kaikki vinkit ilolla vastaan. Uskon, että tapahtuma antaa kipinän lähiruokaan ja auttaa bongailemaan lähellä tuotettuja herkkuja entistä enemmän oman S-marketin hyllystä.

Lähiruokatuotteita löytyy myymälöistä melkein jokaisesta tuoteryhmästä, ja ne on merkitty hyllyissä omin lähiruokatunnuksin. Tapahtuman aikana kannattaakin kiinnittää huomioita juuri näihin merkintöihin ja valita syyslomaruokiin paikallisia raaka-aineita.

S-marketeista löytyy lähiruokaa jokaiseen hetkeen

Pirkanmaa on todellinen ruoan aarreaitta, ja siksi paikalliset tuotteet ovatkin S-marketien kulmakivi. Valikoima on lisääntynyt vuosien varrella, samoin asiakkaiden kiinnostus.

– Lähiruoka on erityisen ajankohtaista juuri nyt. Epävakaa maailmantilanne kääntää katseet usein omavaraisuuteen
ja paikalliseen tuotantoon, Maria miettii.

Hänen kotipellossaan kasvaa ainakin perunaa, mansikkaa ja salaattitupsuja. Ja se, mitä ei innokkaan kotiviljelijän pihalta saa, löytyy varmasti paikalliselta pientuottajalta. Pirkanmaan Osuuskaupalla on nimittäin yli sata paikallista tavarantoimittajaa ja yli 3 000 paikallista tuotetta aina limpusta lihaan ja kurkusta kombuchaan. Valikoima kattaa lähiruoan kaikkiin hetkiin: lomaan, juhliin, viikonloppuihin ja arkeen.

– Meiltä löytyy jääkaapista aina paikallista Lihajalosteen lenkkiä. Se on luottotuote, joka toimii pohjana niin -keitoille kuin kastikkeille, Maria kehuu.

– Perheille lähiruoka on myös helppo tapa valita vastuullisesti. Se on puhdasta ja aitoa ruokaa, josta tietää, mistä se on peräisin. Se ei matkaa maailmalla, vaan päätyy lyhintä reittiä tuoreena pöytään. Lähiruoka tuo -hyvinvointia paitsi kuluttajille myös tuottajille, ympäristölle ja koko asuinseudulle, Jenni summaa.

 

Mitä tuliaisiksi lähilomalta?

Lähihunaja. Paikallisen hunajan valikoima on parhaimmillaan – sitä kannattaa nauttia sekä syksyn flunssakautta torjumaan että kesän marjasadon höysteeksi vaikkapa jogurtin tai rahkan kanssa. Kokeile esimerkiksi Pajulan Mehiläistarhojen hunajaa, joka tulee Kangasalta.

Tamperelaiset glögit. Joulufiilistely voi alkaa! Lokakuussa hyllyihin ilmestyvät paikalliset glögit. Kokeile iltojen lämmikkeeksi vaikkapa tamperelaisia Poikain Parhaiden käsityöläisglögejä.

Paikalliset leipomotuotteet. Herkullisia lämpimäisiä on Pirkanmaa pullollaan. Esimerkiksi Pieni Juurileipomo Virroilla
leipoo erilaisia juurileipiä, jotka ovat makua ja hyvinvointia tulvillaan.

Grocerant-ilmiö eli kaupan ja ravintolan yhdistyminen yleistyy Suomessa kovaa kyytiä. Ravintolaruoan tuominen asiakkaan arkeen helposti saataville vapauttaa kiireisestä päivästä aikaa, kun ostosreissun jälkeen ei ole pakko ryhtyä heti kokkaamaan – ja silti saa nauttia laadukkaasta ateriasta. Pirkanmaan Prismoista löytyy tällä hetkellä lukuisten ravintolakumppaneiden shop-in-shop-pisteitä. Yksi näistä on pirkanmaalainen perheyritys Siipiweikot.

Siipiweikot operoi tällä hetkellä kahden Prisman, Kalevan ja Pirkkalan, sisällä omalla Siipiweikot Mini -konseptillaan. Siipiä saa pisteiltä mukaansa paitsi perinteisinä annoksina, myös buffetista.

– Asiakkaat ovat hämmästelleet konseptin helppoutta: siipiannoksen voi koostaa itse, maksaa pikakassalle ja viidessä minuutissa olet jo jatkamassa matkaasi, Siipiweikkojen markkinointi- ja kasvujohtaja Joonas Koivumaa hehkuttaa.

Uutta vesi kielellä kokeillen

Yhteistyö arvostettujen paikallisbrändien kanssa on vakiintunut jo useammassa Pirkanmaan Prismassa. Esimerkiksi Pirkkalan Prismasta löytyy Sitkon ja Nygrenin omat pisteet, ja Kalevasta Jungle Juice Bar, Golden Unicorn ja Itsudemo. Siipiweikot kuuluu molempien toimipaikkojen tarjoamaan. Lielahden Prismaan puolestaan aukesi huhtikuussa Nygrenin kalatiski.

– Meillä Siippareilla tykätään testata kaikkia uusia juttuja, joten tietysti lähdettiin heti mukaan kokeilemaan, onko Pirkkalassakin siipi ihmisen sydämessä. Ja olihan se! Tuon jälkeen Siipiweikot Mini avattiin tänä keväänä Kalevan Prisman ravintolakadun yhteyteen, ja kesän aikana Linnainmaan Prisma saa oman Siippari-pisteensä, Joonas hehkuttaa.

Hän uskoo, että grocerant-kumppanuusmallin kysyntä tulee voimistumaan entisestään.

– Helpottaahan se elämää, kun kauppareissulla voi napata valmiit siivet mukaan, eikä kotona tarvitse heti ruveta kokkaamaan. Kun asiakkaat hymyssä suin lähtevät siipiaterian kanssa Prismasta, mekin olemme tyytyväisiä. Meiltä on muuten tulossa uutuutena Siipiweikot Blue Cheese Dip Mix, josta saa itse sekoitettua mainiota aurajuustodippiä siipien tai minkä tahansa muunkin aterian höysteeksi, mies vinkkaa.

Kun unelma lennähti Floridasta Pirkanmaalle

Siipiweikkojen tarina on jo pirkanmaalainen legenda. Toinen perustaja, Pekka Yli-Houhala, rakastui tulisiin kanansiipiin aikoinaan ravireissuillaan rapakon takana Floridassa ja päätti tuoda herkun Suomeen. Ensimmäinen varsinainen Siipiweikot-ravintola avattiin Tampereen Aleksanterinkadulle 1993, joten pian perheyrityksessä juhlitaan jo kolmekymppisiä.

Voitaneen sanoa, että Siipiweikkojen ansiosta Tampereesta tuli Suomen siipipääkaupunki. Aluksi konstailematon ruokalaji oli lähinnä ravi- ja jääkiekkopiirien herkku, mutta pian se löysi tiensä vahvaksi osaksi tamperelaista kulttuuriruokaperinnettä.

– Kyllä se on se makujen pyhä kolminaisuus, joka tuo ihmiset uudestaan ja uudestaan siipien äärelle. Hyvä, laadukas kotimainen siipi, Siippareiden omalla reseptillä tehty kastike ja siihen vielä napakka dippi. Siinä on sellainen balanssi, ettei paremmasta väliä, Joonas summaa.

Kaiken vaivan arvoista

Kesäkuun aurinkoisiin päiviin Joonas suosittelee piknikiä manselaiseen makuun: buffetista siivet mukaan rannalle tai puistoon.

– Siivet on siitä harvinainen herkku, että ne oikeastaan vain paranevat ajan kanssa, kun saavat rauhassa muhia kastikkeessa. Siihen auradippi ja Prismasta kylkeen limukat tai oluen ystävälle joku kiva lager tai pilsner, niin siinähän alkaa olla jo aika hyvän piknikin ainekset.

Siipien suosion Joonas uskoo perustuvan siihen, että pientä näpertelyä ja keskittymistä vaativa ruoka houkuttelee ihmisiä pysähtymään arjen kiireiden keskellä ja omistamaan hetken nautinnolle:

– Olisiko niissä vähän samaa kuin pistaasipähkinöissä tai lappilaisten kuivalihassa? Kun joutuu näkemään pientä vaivaa ruokaa syödessä, se maistuukin maittavammalta.

 

Shop-in-shopit ruokakaupoissa

Grocerant-ilmiö (tulee sanoista grocery ja restaurant) nousi muutama vuosi sitten monien tietoisuuteen sushibuffetien yleistyttyä ruokakaupoissa. Koronapandemian aikana laadukkaan take away’n suosio kasvoi entisestään. Pirkanmaan S-ruokakauppojen viimeaikaisia kumppanuuksia:

Kuvassa Pirkkalan pisteen apulaisravintolapäällikkö Katja Jääskeläinen.

15Sanapari tuulesta temmattu ei tarkoita palturia, kun puhutaan ABC-latauksesta. Kyseessä on S-ryhmän oma sähköautojen latausverkosto, jonka sähkö on sataprosenttisesti uusiutuvista energianlähteistä, tuulivoimalla tuotettua. Uusia lataus­asemia avataan vauhdilla koko maassa, sillä vuoden 2025 alkuun mennessä S-ryhmän tavoitteena on noin tuhannen latausaseman verkosto.

Kattavalle latausverkostolle on tarvetta: Autoalan ennusteen mukaan vuonna 2030 Suomen teillä ajelee jo noin 740 000 ladattavaa henkilöautoa.

Pirkanmaan Osuuskaupan verkostossa on tällä hetkellä 24 latausasemaa, joista jokaisella on 2–12 latauspistettä. Uudet latausasemat avataan tänä vuonna Toijalan ja Teivon ABC-asemille, Kalevan, Linnainmaan, Nokian ja Sastamalan Prismoille sekä Kalevan ja Kaukajärven S-marketeille. Hybridien ohella myös täyssähköautojen määrä kasvaa koko ajan, joten kaikille tänä vuonna avattaville paikoille tulee teholatauspiste, Pirkanmaan ABC-ryhmäpäällikkö Jukka-Pekka Pesonen kertoo.

Maailman edistynein autoilijan sovellus

Koko ABC-latauksen asiointi ja lähimpien latausasemien tarkistaminen hoituvat ABC-mobiililla. ABC-latausverkoston latauspisteissä lukee aina ABC-lataus.

– Hinnoittelu on asiakastoiveiden mukaisesti kilowatti-tuntiperusteinen sekä perus-, teho- että suurteho-latauksessa, joista kaksi jälkimmäistä ovat mukava helpotus erityisesti lyhyillä pysähdyksillä. Lisäksi ABC-mobiililla voi ostaa autopesun tai tilata ruoat tien päältä etukäteen. Sovellusta käyttämällä myös Bonukset tulee tankattua automaattisesti, Jukka-Pekka vinkkaa.

Ilmastofiksumpia arjen valintoja

ABC-lataus on yksi konkreettisista teoista kohti S-ryhmän kunnianhimoista ilmastotavoitetta: olla hiilinegatiivinen vuonna 2025.

– Valtakunnallinen investointimme kattavaan sähköautojen latausverkostoon tukee liikenteen murrosta.
Isona toimijana meillä on tärkeä rooli helpottaa vastuullisten valintojen tekemistä arjessa ja kannustaa kaikkia kohti ilmastofiksumpaa liikennettä. ABC-latauksen ohella haluamme panostaa myös ekologisempiin polttoaineisiin. Jo 12:lla -Pirkanmaan ABC-asemalla voi tankata Eko E85 -polttoainetta, ja uusiutuvaa NeroDieseliä on saatavilla Orituvan, Viinikan ja Sastamalan ABC-jakeluasemilla, Jukka-Pekka täydentää.

Ravintola Puistoa on vuoden verran kipparoinut monessa liemessä keitetty ravintola-alan konkari Anette Mellin, jonka rakkaus lähiruokaan näkyy myös uudella ruokalistalla.

Hämeensillan kupeessa sijaitseva Puisto terasseineen on monelle tamperelaiselle ja turistille aurinkoisen kesäpäivän suosikkikohde. Katutason kahvilan terassille on helppo poiketa Hämeenkadun vilinästä. Alakerran à la carte -ravintolan 200-paikkainen patio puolestaan tarjoilee tunnelmallisen hetken hyvän ruoan ja juoman äärellä. Koskinäkymistä nautitaan myös Puiston uudessa kabinetissa, jota voi varata niin pieniin perhejuhliin kuin yritystapaamisiinkin.

Käsityönä omasta leipomosta

Puiston kahvila ja ravintola ovat mukana Visit Tampereen Valitse vastuullisemmin -palvelussa, jossa kaikki toimijat sitoutuvat tekemään vastuullisia valintoja. Puiston lounaalta ja kahvilasta yli jäänyt ruoka myydäänkin edulliseen hintaan ResQ Club -sovelluksen kautta, jolloin ruokahävikkiä ei pääse syntymään.

Vastuullisesti tuotettu lähiruoka on ollut jo pitkään Aneten sydäntä lähellä, ja se näkyy myös Puiston sesonkeja mukailevalla ruokalistalla.

– Puisto ei ole ketjuravintola. Valitsemme itse pieteetillä, mitä upeita lähituottajien raaka-aineita ja tuotteita hyödynnämme minäkin sesonkina. Pirkanmaalla on mieletöntä ruokaosaamista. Lisäsimme juuri uudelle listalle muun muassa Penttilän Tilan ihanan perunarieskan, Anette kertoo lempiaiheestaan.

Muutoin Puistossa tarjoiltava leipä ja leivonnaiset valmistetaan kaikki käsityönä paikan päällä omassa leipomossa. Lisäksi tarjolla on aina paikallisia juustoja, Nakki-Hannun makkaraa sekä Pirkanmaan Paahtimon kahveja.

– Meillä saa nauttia kansainvälistä mutta tamperelaista ruokaa, Anette kiteyttää.

Ei kesää ilman Puiston pistaasijätskipalloa

Näin kesäkuussa Puiston kotimaisesta maidosta paikan päällä valmistetut artesaanijäätelöt kiinnostavat monia herkuttelijoita. Joskus jonot ulottuvat Hämeenkadulle asti.

– Keittiömestarimme Meri Sumanen päättää intuitiolla, mitä makuja tehdään. Toki klassikoita on aina tarjolla. Monet mainitsevat lempparikseen Puiston pistaasijäätelön, mutta oma gelato-suosikkini on ehdottomasti salmiakkisuklaa, Anette makustelee.

Koronan tuomista haasteista huolimatta Nakki-Hannun premium-raakamakkara on parin viime vuoden aikana löytänyt saparo ojossa reittinsä pirkanmaalaisten lautasille. Aivan helppoa maakuntavalloitus ei kuitenkaan ole ollut. Nakki-Hannun voitokasta polkua on tasoittanut muun muassa alueen laaja makkarafanikunta ja yrityksen apuna kulkenut lähiruokalähettiläs.

Tuotantovastaava Aliisa Salminen (kuvassa) valmistaa Nakki-Hannun Ylöjärven tehtaalla premium-raakamakkaroita ja -nakkeja, joita myydään ympäri Pirkanmaata ja pian myös kauempanakin. Premium-tuote tarkoittaa laadukkaita raaka-aineita ja täyskäsityötä. Valmistusprosessi alkaa sillä, että kotimainen liha leikataan käsin. Seuraavaksi valmistetaan mausteseokset ja leikataan yrtit ja muut makkaroita maustavat ainekset, kuten chilit tai jalapenot. Makkaramassan Aliisa valmistaa sekoituskoneella, ja makkarapuristimesta syntyvät makkarat hän pyörittää valmiiksi yksi kerrallaan. Lopuksi tuotteet pakataan, ja pakkauksen päälle liimataan monelle laadun synonyymiksi muodostunut pinkki tarra.

Huippuravintolan keittiöstä makkara-alan yritykseen siirtynyt Aliisa on Nakki-Hannun ensimmäinen rekrytoitu työntekijä, mutta ei suinkaan ainoa ravintola-alan osaaja. Nakki-Hannun perusti vuonna 2020 Tampereen ravintola-skenestä lomautetuksi jäänyt Hande Huhtinen, joka tarjosi yrityksestä työtä myös muutamalle saman kohtalon kokeneelle kollegalleen. Makkaraa valmistettiin niin ravintoloihin kuin ruokakauppoihinkin, mutta koronan pitkittyessä ja sulkiessa ravintolapuolta, kaupan rooli liiketoiminnassa korostui.

Lähiruokalähettiläs apuna maakunnan valloituksessa

Kaupan puolelta hyväksi tuttavuudeksi osoittautui Elina Kaukonen, Pirkanmaan Osuuskaupan lähiruokalähettiläs, jonka tehtävänä on jo lähes kahden vuoden ajan ollut auttaa Pirkanmaalla valmistettuja lähituotteita myymälöiden hyllyille, suuremman asiakaskunnan tietoisuuteen.

– Alkutaipaleellamme emme uskaltaneet edes haaveilla pääsystä Prismojen ja muiden S-ryhmän kauppojen valikoimiin, etenkään sillä laajuudella millä olemme nyt päässeet toimimaan, kertoo Nakki-Hannun toimitusjohtaja
Antti Viherkorpi.

Lähiruokalähettilään yhteistyön myötä yritykselle avautui mahdollisuuksia myydä tuotteita ympäri maakuntaa eri kokoisissa kaupoissa ja erilaisille asiakaskunnille. Tuotteita oli alkuun myynnissä 13:ssa Pirkanmaan Osuuskaupan myymälässä: Kurussa, Korkeakoskella, Mäntässä, Nokialla, Orivedellä, Pirkkalassa, Tampereella, Urjalassa, Virroilla ja Ylöjärvellä. Tänä kesänä makkaroiden on määrä valloittaa kylmähyllyt jo 28:ssa Pirkanmaan Osuuskaupan myymälässä ympäri maakunnan.

– Pienelle toimijalle on ollut ensiarvoisen tärkeää saada Elinalta jatkuvaa palautetta ja sparrailuapua. Viime kesän jälkeen saamamme palautteen perusteella olemme pystyneet kehittämään yritystämme ja sen toimintoja merkittävästi, ja olemmekin nyt valmiita vastaamaan siihen positiiviseen kasvuun, jota Ellu on ollut osaltaan mahdollistamassa, Antti iloitsee.

Pirkanmaa on perinteinen makkaramahti

Valitsemalla ostoskoriin lähiruokaa voi hyvin konkreettisesti tukea paikallista ruoantuotantoa ja pirkanmaalaista elinkeinoelämää. Nakki-Hannu on elävä esimerkki lähiruoan työllistävästä vaikutuksesta. Mutta jotta lähituote voi lähteä lentoon, sen pitää olla laadukas ja maistuva – ja houkutella ostajia yhä uudestaan.

– Sillä, että asiakkaat valitsevat meidän tuotteemme, on ollut valtava merkitys yrityksen kasvulle. Lähtökohdat ovat olleet meille suotuisat, sillä Pirkanmaalla lähituotantoa on osattu arvostaa jo pidemmän aikaa. Meihin uskovien asiakkaiden ansiosta olemme saaneet mahtavan startin, Antti kertoo.

Seuraavaksi Nakki-Hannu lähtee valloittamaan pääkaupunkiseudun makkaramarkkinoita.

– Laajenemisessamme pirkanmaalaisista juuristamme ei ole varsinaisesti haittaa. Pirkanmaa tunnetaan pitkistä perinteistään makkaranvalmistuksen saralla, ja saamme kiittää niitä pioneereja, jotka ovat ennen meitä tehneet pirkanmaalaista makkarakulttuuria tunnetuksi muualla Suomessa. 

Omalaatuista ja monikäyttöistä raakamakkaraa

Klassikot ovat Nakki-Hannun tuotevalikoiman vaalittu osa, mutta yritys haluaa tuoda makkaramaailmaan myös jotain uniikkia ja omaperäistä.

– Tuotteemme eivät pyri kompromisseihin tai miellyttämään kerralla kaikkia. Osa tuotteistamme jakaa varmasti mielipiteitä, mutta toivomme, että mahdollisimman moni löytää oman suosikkinsa valikoimistamme. Raakamakkarakulttuuri on Pirkanmaalla vielä verrattain nuori, mutta tuotteille on jo löytynyt hyvin erilaisiakin asiakassegmenttejä, Antti kertoo.

Antin mukaan makkaraa käytetään Suomessa tyypillisesti melko suoraviivaisesti joko nuotiolla, grillissä tai makkarakeitossa. Raakamakkaran kanssa ihmiset ovat oppineet hiukan laajentamaan näkemyksiään ja tottumuksiaan.

– Olemme saaneet valtavasti palautetta siitä, kuinka monipuolisesti tuotteitamme on hyödynnetty erilaisissa ruoissa. Raakamakkaran massaa voi käyttää esimerkiksi piiraissa ja pastoissa maustetun jauhelihan tavoin.

Kesän varmat nakit

Kesäkaudella Aliisan makkarapuristimesta lautasille löytää takuuvarmasti viisi tuotetta: cheddar-jalapeno, punajuuri-aurajuusto, chorizo, mausteinen merguez-lammasmakkara ja Italialainen Aamiaisnakki. Näistä jälkimmäisen Akateeminen Kiuas-Seura ry kruunasi maistelussaan vuoden 2021 raakamakkarasarjan voittajaksi.

– Aamiaisnakki on ehdottomasti sellainen, jota muilta tuottajilta ei löydy. Se on maustettu fenkolilla ja sitruunalla, jotka eivät ole suomalaisille raakamakkaroille kovin tyypillisiä makuja, Aliisa kertoo.

Takuuvarmoiksi valinnoiksi raakamakkara-aloittelijankin kesägrilliin Aliisa vinkkaa cheddar-jalapenon ja chorizon.

– Ihan kaikki makkaramme toimivat loistavasti grillissä ja monipuolisesti muussakin ruoanlaitossa. Inspiraatiota makkararuokiin saa esimerkiksi nettisivuillemme koottujen kuukauden reseptien avulla. Kesän aikana resepteihin on tulossa muun muassa risottoa, pyttipannua ja quesadilloja.

Uudistuneet Sale-myymälät eivät tingi leppoisasta lähikaupan imagostaan, vaikka viihtyvyyteen ja tuotevalikoimaan onkin viime aikoina panostettu tarmokkaasti.

Ylöjärven Asemantien Salen myymäläpäällikkö Terhi Kivilän mielestä Sale on kuin naapuri: mukava ja mutkaton lähikauppa, jossa myyjät ja asiakkaat tuntevat toisensa eikä kenelläkään ole hoppu tai huono päivä.

– Olen työskennellyt Pirkanmaan Saleissa yhteensä 24 vuotta, niistä kymmenen Ylöjärvellä. Jokaisessa Salessa on kohdeltu asiakkaita kuin ystäviä, konkari tiivistää.

Aamiaistarpeet kipaistaan kotoisasti vaikka pyjamassa

Pirkanmaan uudistuneessa Sale-verkostossa paikallisuus korostuu monella eri tapaa. Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että jokaisessa 34 myymälässä tuotevalikoimaa muovataan alueen asiakkaiden toiveiden mukaan. Lisäksi kutakin myymälää koristaa oma paikallistunnuksensa.

Myös lähiruoan ja tuoretiskien tarjontaa on lisätty, joten monesta Salesta voi hakea vaikka tuoreen kahvin ja sämpylän aamupalapöytään. Naapurisovun ytimessä hehkuu erinomainen asiakaspalvelu.

– Meillä Asemantiellä käy paljon lapsiasiakkaita. Vanhemmatkin siis selvästi luottavat siihen, että tuttu myyjä auttaa, jos pikkuinen ei pärjää ostoksilla yksin. Ja aina saa tulla sellaisena kuin on – vaikka pyjamassa, Terhi nauraa.

Salelaiset suunnittelivat oman työvaatemalliston

Myös myymälämiljöitä on uusittu isolla pensselillä. -Asemantien Salekin on remontin jälkeen raikastunut hillityn värimaailman, matalampien myymäläkalusteiden ja paremman valaistuksen ansiosta. Uusi visuaalinen ilme pomppaa pian salelaisten työvaatteisiinkin.

– Olen mukana unelmien työvaatemalliston suunnitteluryhmässä, johon halukkaat salelaiset saivat ilmoittautua. Odotan uusilta vaatteilta ennen kaikkea muunneltavuutta. Me salelaiset teemme monipuolista työtä, ja vaatteiden pitää joka tilanteessa istua mukavasti kaiken kokoisille ihmisille, Terhi tietää.

Pirkanmaan salelaisten, vaatebrändi Papu Designin ja työvaateasiantuntija Lindströmin yhteistyön tuloksena syntyneen upean työvaatemalliston voi bongata Saleissa syksyllä. Odotellessa ehtii nauttia kesästä.

– Meidän Sale sijaitsee uimarannan kupeessa. Täältä kannattaakin koukata eväät mukaan rannalle – eiköhän tänäkin kesänä herkutella paikallisilla mansikoilla, myymäläpäällikkö haaveilee.

 

Ruoan tilaaminen verkosta tuo helpotusta paitsi arkeen myös leppoisuutta lomakauteen. Ruoan verkkokaupan keräilijä Kitty Lähteenmäki tykkää työstään, mihin yksi syy on se, että hän saa samalla inspiraatiota omaankin kokkailuunsa poimiessaan asiakkaiden ruokatilauksia.

Kittyn mielestä on hauskaa koittaa itsekseen arvuutella asiakkaiden ostoslistojen perusteella, mitä kukakin on suunnitellut kokkaavansa.

– Viime viikolla minulle iski töissä ihan järjetön nachopeltihimo, kun asiakkaan tilauksesta löytyivät tuon suolapalan tarveaineet. Välillä vastaan tulee myös itselle vieraampia tuotteita – hetki sitten etsiskelin asiakkaalle tahinitahnaa, Kitty kertoo.

Keräilijöiden määrä kasvaa vauhdilla

Kitty kerää S-kaupat.fi-verkkokaupan saapuneita ruokatilauksia hyvin erilaisia määriä päivästä riippuen, sillä hän työskentelee Osuuskaupan henkilöstöpoolin kautta viidessä toimipaikassa eri puolilla Pirkanmaata. Henkilöstöpooli on Pirkanmaan Osuuskaupan sisäinen henkilöstöpankki, jossa on tällä hetkellä noin 60 työntekijää.

– Vaihteleva työ sopii minulle hyvin, sillä opiskelen töiden ohella merkonomiksi Tredun ja Pirkanmaan Osuuskaupan yhteiskoulutuksessa. Joskus keräilen ruoan verkkokaupan ostoksia koko päivän Kangasalan Prismassa, toisinaan taas teen monipuolista myyjän työtä S-marketeissa. Päätoimipaikkani on Ruoveden S-market, jonne ruoan verkkokauppa tuli osaksi arkea keväällä 2021.

Kun Kitty aloitti työt henkilöstöpoolissa pari vuotta sitten, tekijöitä oli vain seitsemän. Poolilaisten määrän kasvu johtuu pitkälti pandemian aiheuttamista kaupan alan muutoksista. Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokaupan myynti tuplaantui sekä vuonna 2020 että 2021, ja uusia noutopisteitä perustetaan jatkuvasti.

– Asiakkaat ovat löytäneet ruoan verkkokaupan ilahduttavalla tavalla ja siksi uusia työkavereita tarvitaan keräilyyn lähes koko ajan lisää. Vaikka teknologia mullistaa työnkuvaa, hommat eivät varmasti lopu vaan muuttavat vain muotoaan, Kitty pohtii.

Viikonloppuisin verkkokauppa-asiakkaat grillaavat

Kesän mökkikausi vilkastuttaa verkkokauppaa Ruoveden S-marketissa. Kitty paljastaa, että jo kevään aurinkoiset viikonloput lisäsivät verkko-ostosten määrää:

– Perjantai on aina vilkkain verkkokauppapäivä. Viikonloppuisin ostoslistoilta löytyy enemmän grillattavaa ja muita herkkuja. Arjen nettiostokset ovat yleisemmin perusruokia. Ruoan verkkokaupasta ostetaan tasaisesti myös pesuaineita, paristoja, kattiloita ja muita pieniä kodin tarvikkeita.

Keräilijä arvelee, että ruoan verkkokauppaa käyttävät erityisesti lapsiperheet ja muut kiireiset arjen sankarit, jotka arvostavat läheisille ja harrastuksille pyhitettyä vapaa-aikaa.

– Verkkokauppa tuo elämään vapautta, kun aikaa ei kulu tuotteiden etsiskelyyn kaupan hyllyväleissä. Viikkoon saattaa ilmestyä monta lisätuntia, kun voi noutaa valmiiksi pakatut ostokset lokerosta tai tilata ne kotiovelle.

Verkkokauppakerääjillä on käytössään oma Keräytin-sovellus, joka kertoo tuotteiden sijainnin myymälässä.

Keräilijä etsii kaupasta tuotteen kuin tuotteen

Toisin kuin voisi luulla, keräilijän työ ei ole lainkaan yksinäistä. Kitty on jatkuvasti yhteydessä työkavereihin korvanapin kautta, ja aina häneltä löytyy aikaa jutustella myös asiakkaiden kanssa. Keräilijää kannattaa nykäistä hihasta varsinkin silloin, jos ei itse tahdo löytää tuotteita kaupasta – keräilijöiden käyttämä Keräytin-sovellus paljastaa, missä purkit ja pöperöt piileskelevät.

Asiakkaat antavat keräilijöille melko runsaasti palautetta verkkokaupan palautepalvelun kautta, ja kaikki kommentit päätyvät heille asti. Risuja tulee toisinaan esimerkiksi puuttuvista tuotteista, mutta onneksi ruusuja satelee runsaasti. Puuttuvien tuotteiden taidokas korvaaminen on myös oma taitolajinsa.

– Viime viikolla asiakkaan tilaama makuvesi oli kaupasta loppu. Soitin hänelle ja kysyin, mitä makua hän haluaisi puuttuvan juoman tilalle. Asiakas oli jättänyt tästä pienestä sydänteosta vuolaat kiitokset. Siitä tuli tosi hyvä mieli! Kitty hymyilee.

Lähituottajien aarteet myös ruoan verkkokaupasta

Kitty kannustaa kesämökkeilijöitä testaamaan ruoan verkko-ostamista mökkikunnassa. Varsinkin pitkän ajomatkan jälkeen lomatunnelmaa kohottaa kummasti, jos limpparit ja saunamakkarat voi koukata nopsasti mukaan mökin lähikaupan lokerosta.

– Kannattaa myös tsekata, mitä paikallisia herkkuja mökkikunnan S-kaupat tarjoilevat. Ruoveden S-marketista suosittelen ehdottomasti hakemaan kesälomareissulle Marittan Kasvitarhan tomaatteja ja kurkkuja! Mehevät lähivihannekset ovat niin suosittuja, että mökkiläiset ovat kyselleet niitä huhtikuusta lähtien, Kitty hehkuttaa.

Kittyn vinkit ruoan verkkoshoppailijalle

Oletko tullut ajatelleeksi, missä sinun aamupalasämpyläsi leivotaan? Tarkistapa pussin kyljestä – olen melko varma, että leipäsi on peräisin ihan naapurista, kenties Aallon Leipomosta Ylöjärveltä.

Saatamme valita ostoskärryihimme lähiruokaa useammin kuin tulemme ajatelleeksi. Pirkanmaan Osuuskaupan hyllyiltä nimittäin löytyy jo noin 3 000 lähiruokatuotetta liki 200 paikalliselta tuottajalta. Lähiherkkuja on nyt myös entistä helpompaa bongata ruokakaupoistamme näyttävien, varta vasten lähiruoalle suunniteltujen esillepanojen ja omien myymäläkalusteiden ansiosta.

Lähileipien ja -leivonnaisten lisäksi saamme maistella pirkanmaalaisia vihanneksia, makkaroita, juustoja, leikkeleitä, hunajia, juomia ja monia muita herkkuja. Oma suosikkini on tällä hetkellä Kumpulan tilan uunipaahdettu kurpitsasose, joka sopii niin sadepäivien lämpimiin laatikkoruokiin kuin grillijuhlien jännittäväksi lisukkeeksikin.

Lähiruoan arvostus on viime vuosina ollut kovassa nousussa. Lähiruoka on ennen kaikkea herkullista ja puhdasta, mutta sen avulla voi myös tukea paikallisia yrittäjiä. Usein lähiruoka on ekologinen valinta, koska sen kuljetus ja varastointi hoituu keskimääräistä kevyemmin. Lisäksi se tarjoaa nostalgisia makumuistoja. Itse mietin aina lämmöllä isovanhempiani, kun maistelen lähileipomon ruisleipää.

On mukavaa syödä ruokaa, kun tietää sen alkuperän. Kun seuraavan kerran käyt kaupassa, pysähdyhän lukemaan lähiruokahyllyn vierestä löytyviä julisteita, joissa ruoantuottajat kertovat itsestään ja tuotteistaan. Seuraamalla Pirkanmaan Osuuskauppaa somessa kuulet ensimmäisenä tuoreimmista lähiruokauutuuksistamme ja pääset sukeltamaan vielä syvemmälle tuottajien tarinoihin.

Kesä on loistavaa aikaa syventyä lähiruokaan, kun hyllyt notkuvat tuoreita, paikallisia vihanneksia. Kokeile tehdä vaikkapa ruokaisa salaatti lempääläläisen Tervensin kikhernepastasta ja Ikaalisten Luomun salaateista ja yrteistä. Tai vielä parempaa: kata juhannuksen juhlapöytään pelkkää lähiruokaa!

Kerrothan minullekin, miten onnistuit lähiruokajuhlissasi ja jaa kuva kattauksestasi Instagramissa tunnisteella #lahiruokalahettilas!
Löydät minut nimellä @lahiruokalahettilas.

Herkullisia lähimakumatkoja toivotellen,

Elina Kaukonen
Pirkanmaan Osuuskaupan lähiruokalähettiläs