11.9.2018
S-ryhmässä hävikkiä vastaan taistellaan ennakoimalla, kuuntelemalla asiakkaita ja viestimällä. Viimeisen vuoden aikana ruokakauppojen hävikin laskua kiihdytti erityisesti ilta-ale.
S-ryhmän markettien alkuvuoden ruokahävikki oli 1,49 prosenttia myynnistä. Viimeisen kolmen vuoden aikana ruokahävikin määrä on laskenut 17 prosenttia. Tämä vastaa viittä miljoonaa ruokakiloa.
Syksystä 2017 lähtien noin 900 S-ryhmän ruokakaupasta on saanut vanhenemassa olevista, punalaputetuista tuotteista 60 prosentin alennuksen kaupan viimeisinä aukiolotunteina.
– Iltaa kohti kiihtyvät alennukset ovat kannustaneet asiakkaita ostamaan punalaputettuja tuotteita ja ilta-ale onkin selvästi vauhdittanut hävikkitalkoita, vastuullisuuspäällikkö Senja Forsman S-ryhmän vähittäiskaupasta kertoo.
Tuiki tärkeän perustan hävikin hallinnalle luo kuitenkin jatkuva valikoimien ja tuotemäärien ennakointi niin, että kaupan valikoima vastaa asiakkaiden tarpeita. Myös laajentuneet aukioloajat ovat vaikuttaneet ruokahävikin pienentymiseen.
Hävikkitalkoissa on mukana koko S-ryhmä. Esimerkiksi ravintoloissa ja ABC-asemilla tehdään töitä hävikin pienentämiseksi muun muassa muistuttamalla asiakkaita ottamaan aamiais- ja noutopöydistä ruokaa vain sen verran kuin he jaksavat syödä.
Sodanjulistus hävikille: ysiluokkalaiset mukaan Hävikki-battleen
Valtakunnallisen Hävikkiviikon aikana S-ryhmässä halutaan nostaa ruoan arvostusta ja muistuttaa kuluttajia hävikin vähentämisen tärkeydestä. Nuorille haaste heitetään nyt toista kertaa Hävikki-battlen muodossa.
Hävikki-battlessa kotitalouden valinnaisryhmien oppilaat ympäri Suomen valmistavat kahden ruokalajin aterioita hävikkiruoasta. Mukana battlessa on yli 6 000 oppilasta. Raaka-aineet Hävikki-battleen oppilaat noutavat S-ryhmän marketeista.
Hävikki-battlen järjestää valtion kestävän kehityksen yhtiö Motiva Oy yhteistyössä S-ryhmän kanssa. Kampanjaa rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö.
11.12.2024 | Tiedote
4.12.2024 | Prisma | Ruoan verkkokauppa | Tiedote