9.10.2018
S-ryhmän tammi–syyskuun veroton vähittäismyynti kasvoi 2,5 prosenttia ja oli 8 549 miljoonaa euroa. Kokonaismyynti jatkoi tasaista kasvua ja erityisesti kotimaan päivittäistavarakaupan hyvä vauhti jatkui.
S-ryhmän Suomen päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 5,2 prosenttia ja oli 5 415 miljoonaa euroa. Kasvu on jatkunut edelleen alan markkinakehitystä parempana.
– Tutkimme, mitkä tuotteet korostuvat ostoksissa viime vuoteen verrattuna. Yksi selkeä kasvava ryhmä oli luomu, jonka euromääräinen myynti kasvoi reilulla 10 prosentilla. Myös helpot ja aikaa säästävät valmisruoat ovat kasvattaneet suosiotaan. Erityisesti kasvisvalmisruokien myynti on kasvanut yli 20 prosenttia, kertoo SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä.
Helppous, nopea syöminen ja saumaton asioiminen ovat trendejä, joihin S-ryhmä vastaa kehittämällä palveluita ja valikoimaa kaikissa liiketoiminnoissaan.
– Asiakkaat kaipaavat arkeensa lisää aikaa ja ovat erittäin kiinnostuneita oman asiakastietonsa hyödyntämisestä. Meiltä voi tilata ruokaostokset ovelle tai noutopisteeseen, tankata auton mobiilisti ja tutkia omasta datasta, mitä kaupasta tulee oikeasti ostettua, Heikkilä kertoo.
Hiljattain S-kanavalla ja uudessa Säästäjä-sovelluksessa julkaistu Omat ostot -palvelu on saanut suuren suosion ja sen käyttäjämäärä kasvaa vauhdilla. Palvelun on ottanut käyttöön jo lähes 40 000 asiakasomistajaa.
S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–9/2018
Liiketoiminta-alue |
Myynti (milj. €, sis. koko S-ryhmä) |
Muutos tilanteeseen |
Marketkauppa* |
5 991,4 |
+3,3 |
Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa |
1 299,1 |
+5,4 |
Matkailu- ja ravitsemiskauppa* |
598,7 |
+0,1 |
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa |
201,9 |
-4,6 |
Muut |
458,1 |
-7,9 |
S-ryhmä yhteensä |
8 549,2 |
+2,5 |
*Luku sisältää myynnit Venäjällä ja Virossa. Marketkaupan osalta vuoden 2017 myynneissä mukana ovat myös Latvian ja Liettuan toiminnot.
1.11.2024 | Kampanja | Sokos / Sokos Emotion
28.10.2024 | Kampanja | Sokos / Sokos Emotion