Pirkanmaan Osuuskaupan myynti kasvoi tammi–kesäkuussa 2,7 %


15.8.2013

Kuluttajien varovainen ostokäyttäytyminen asettaa haasteita.

Asiakkaidensa omistama osuuskauppa katsoo tulevaan luottavaisin mielin
Pirkanmaan Osuuskaupan verollinen myynti tammi–kesäkuussa oli 459,5 miljoonaa euroa, jossa on kasvua edellisen vuoden vastaavaan jaksoon 2,7 prosenttia. Päivittäistavarakauppa ja polttonestekauppa onnistuivat kasvattamaan myyntiään edellisvuodesta. Käyttötavarakaupan myynti pieneni 2 prosenttia edellisvuodesta ja ravintolakauppa 4 prosenttia. Pirkanmaan Osuuskaupan toiminnan tulos tammi–kesäkuulta on 6,7 miljoonaa euroa supistuen edellisvuoteen verrattuna 0,8 miljoonaa euroa.

Kesäkuun lopussa osuuskaupan henkilöstön määrä oli 3301, jossa on kasvua viime vuoden vastaavaan ajankohtaan 172 henkilön verran. Luvussa on mukana myös kesätyöntekijöitä. Kesän aikana osuuskauppa tarjosi noin 350 kesätyöpaikkaa ja yli 600 Tutustu ja tienaa -harjoittelupaikkaa. Osuuskauppa uskoo jatkossakin säilyvänsä merkittävänä työllistäjänä Pirkanmaalla.

Asiakasomistajien lukumäärä kasvoi tammi–kesäkuussa 1116 asiakasomistajalla. Kesäkuun lopussa osuuskaupalla oli yhteensä 170 789 asiakasomistajaa. Asiakasomistajat saivat alkuvuonna Bonusta yhteensä 15,7 miljoonaa euroa.

– Elämme keskellä yhteiskunnan ja kaupan rakennemuutosta. Kaupanalan kasvu tulee olemaan lähivuosina maltillista. Meidän on karsittava kuluja ja sopeuduttava siihen, että kulutuksen määrä on laskenut, yhteiskunta ja ihmiset säästävät. Tampereen seudun tilanne on haastava laajasta työttömyydestä johtuen. Tämä näkyy yksityisessä kulutuksessa. Kaupunkiseudun väestönkasvu ei pysty kompensoimaan työttömyydestä johtuvaa kysynnän heikkenemistä. Tällä tullee olemaan negatiivisia vaikutuksia myös palvelualan työllisyyteen seutukunnalla. Toivomme, että yhteiskunnassa tehdään työllisyyttä ja seudun investointivetovoimaa tukevia päätöksiä, toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko toteaa.

Investointeja ei ole vähennetty taantumasta huolimatta
Osuuskauppa on alkuvuonna jatkanut S-marketiensa kehittämistä. Tänä vuonna uudistetaan yhteensä 15 S-marketia. Uudistuksilla tehdään omassa kaupassa asioimisesta entistä sujuvampaa ja taataan paikallisten kilpailukykyisten palveluiden laatu jatkossakin. Kalusteuudistukset mahdollistavat myös asiakastarpeisiin vastaamiseen laajemmalla tuotevalikoimalla.

Huhtikuussa avattiin osuuskaupan 23. Sale-myymälä Ylöjärven Asemantielle. Myymälästä tuli samalla ensimmäinen uuden ilmeen Sale Pirkanmaalla: ”Sale – siellä missä sinäkin”. Ylöjärven palvelut paranivat toistamiseen kesäkuussa, kun uusi liikennemyymälä ABC Teivo avattiin Ylöjärvelle palvelemaan sekä paikallisia että ohikulkijoita. Teivosta löytyvät Pirkanmaan Osuuskaupan ensimmäiset aurinkokennot.

Osuuskauppa vastaa Lempäälän voimakkaaseen väestönkehitykseen kehittämällä toimipaikkaverkostoaan. S-market Lempäälä siirtyy uuteen tilavampaan kiinteistöön Lempoisten Kauppakulmaan, jonne tehdään puitteet modernille S-marketille. Sääksjärvelle rakennetaan kokonaan uusi S-market. VTT on ollut mukana suunnittelemassa tätä Suomen vähäpäästöisintä S-marketia. Molemmat S-marketit valmistuvat huhtikuussa 2014.

Asiakasomistajien lähipalvelutarjonnan kehittämiseksi Nokian Sorvantieltä on ostettu liikepaikka, jolle on tavoitteena avata uusi Sale-myymälä vuoden 2014 alkupuolella.

Tampereen Prisma Kalevan osalta on jätetty asemakaavoituspyyntö. Prismakeskus peruskorjataan ja uudistetaan. Samalla luodaan asiakkaille entistä mielenkiintoisempi palvelutarjonta. Hankkeen myötä myös liikennejärjestelyitä kehitetään keskuksessa asioinnin helpottamiseksi. Prisma Nokian hanke etenee suunnitellusti. Osuuskauppa aloittaa rakennustyöt heti kun tarvittavat rakentamisen edellytykset täyttyvät. Tavoitteena on aloittaa molempien kohteiden rakentaminen ensi vuonna. Prisma-hankkeilla on merkittävä työllistävä vaikutus Pirkanmaan rakennusteollisuudelle. Rakentamisprojekteissa hyödynnetään kehittyneintä tekniikkaa ja ympäristöystävällisiä ratkaisuja.