31.3.2019
Tampereelle saapuu syksyllä yhdistelmä kauppahallia, herkkukauppaa ja bistroa
Food Market Herkuista kehitetään eurooppalaisen kärkitason ruokakauppoja.
Kansainvälisesti arvostettu IGD listasi jo uudistuneen Helsingin Food Market Herkun tuoreeltaan maailman 16. kiinnostavimman ruokakaupan joukkoon. Tampereen keskustaan, Stockmannin tavaratalon alakertaan, avautuu syksyllä uusi ruoanrakastajan koti.
– Tuomme manselaisille jotain, mitä täältä on aiemmin puuttunut. Pistän ensimmäisenä lusikkani kaupungin parhaaseen kalasoppaan. Sen loihtivat Bistro ja Michelin-palkittu huippukokki Eero Vottonen, toimialajohtaja Mirkka Saikanmäki hehkuttaa.
Valikoima laajenee ja vahvuuksia vaalitaan
Syksyn tullen myös Food Market Herkun valikoima laajenee.
– Tuomme vahvasti ruoanlaiton peruselementtejä vaikkapa maustamiseen ja öljyihin, ryhmäpäällikko Mikko Korpela lupaa.
Perustuotteiden hintatasoa on jo laskettu kautta linjan ja myös arjen perustuotteiden valikoimaa vahvistetaan uudistuksen myötä. Uusi Herkku toimii sekä arjessa että juhlassa, joka päivä.
Herkun palvelutiskeiltä saa edelleen valmisruokaa, leipää ja konditoriatuotteita, mm. herkullisia leivoksia ja juurileipiä.
– Nykyisistä vahvuuksista on pidetty kiinni: meillä on edelleen kaupungin paras juustotiski, laajan valikoiman palveleva kalatiski ja tasokas lihatiski dry age-lihoineen, Korpela lupaa.
Herkun visuaalinen ilme muuttuu. Nyt korostuvat luonnonläheisyys, murretut värit, juurevuus, aitous ja välittömyys. Food Market Herkkuun luodaan kutkuttava fiilis – kuin kiertelisi ruokakaupassa ulkomailla.
– Uudistuksen odottaminen on ollut rankkaa Herkun henkilökunnalle. Aina ei asiakas ole aistinut hyvää fiilistä, emmekä ole olleet riittävästi henkilökunnan tukena. Tähän saadaan nyt muutos. On ollut hienoa nähdä, miten sitoutuneita henkilökunta silti on omaan työhönsä, ammattitaitoista porukkaa, Saikanmäki kiittelee.
Myymälässä kiireiset ostajat huomioidaan pikakassoilla sekä nopeiden välipalojen ja lounasvaihtoehtojen näppärällä sijoittelulla. Tilasta tehdään avarampi ja selkeämpi. Tällaiset seikat tekevät ostosreissusta helpomman ja nopeamman.
– Aina ei ole aikaa kokkailulle. Peukutan laadukkaita valmisruokavaihtoehtoja, kuten Herkun pizzoja, täyttyjä leipiä, prepsejä ja bowleja, Korpela vinkkaa.
Ihmisten, palveluiden ja tuotteiden vastuullisuutta
Kun Food Market Herkku siirtyi Pirkanmaan Osuuskaupalle, keskityttiin saattamaan prosessit kuntoon. Sillä ei lunastettu asiakkaiden luottamusta.
– Ollaan ravisteltu itseämme muistamaan, että asiakashan on meillä se tärkein. Senpä vuoksi kutsumme online-yhteisöön Food Market Herkun kehittämisestä kiinnostuneita. Rakkaus ruokaan roihahtaa uudelleen, Saikanmäki lupaa.
Uuden luksuksen kuluttamisessa korostuvat eettisyys, laatu ja järkevä hinta. Ruoka on yhä enemmän myös muuta kuin makunautintoja. Se on intohimoa, itseilmaisua ja vastuullisia valintoja. Ruoka, jos jokin, heijastelee arvomaailmojen muutoksia.
Merkittävä osa Herkun tappiosta on syntynyt hävikistä, joka ei ole ollut tämän päivän kaupan vastuullisuusvaatimusten tasolla.
– Olemme kehittäneet Food Market Herkkuun hävikkijarruja, eli hävikkiä on pystytty vähentämään S-ryhmän logistiikka- ja analytiikkaratkaisuilla. Tämä on tärkeää, jotta pystymme pitämään valikoiman monipuolisena, Saikanmäki kertoo.
Herkussa on myös Zero waste -alennuskäytäntö tuotteille, joiden viimeinen käyttöhetki lähestyy.
– Jokainen voi tehdä kauppareissulla vastuullisia valintoja myös poimimalla alennetun tuotteen, säästämällä omaa lompakkoa ja auttamalla samalla meitä hävikin minimoinnissa, Korpela kiteyttää.
Lisätietoja:
toimialajohtaja Mirkka Saikanmäki, mirkka.saikanmaki@sok.fi, 010 767 0081
ryhmäpäällikkö Mikko Korpela, mikko.korpela@sok.fi, 010 7672597
19.12.2024 | Paikallisia uutisia | Prisma | Vastuullisuus
18.12.2024 | Paikallisia uutisia | Sokos / Sokos Emotion
12.12.2024 | Kampanja | Sokos / Sokos Emotion