21.10.2019
Boltsi-pyörykkä oli yksi kaikkiaan kuudesta innovaatiosta, joita voitokas Leivon Leipomo tarjosi Suomalainen Menestysresepti -kilpailuun. Kisassa kirkkaimman kruunun saanut Boltsi on löytänyt suomalaisten lautaset sekä vienyt mennessään kieliä ja sydämiä, mutta Boltsi-buumin kulisseissa viiden muun tuotteen kehitystyö on jatkunut määrätietoisesti kaikessa hiljaisuudessa.
Salaisimpia projektejaan Leivon tuotekehityspäällikkö Irma Nieminen ei voi paljastaa, mutta hän hymyilee innostuneesti kertoessaan, että työ tuotekehityksen parissa on hyvin vaihtelevaa:
– Jokainen päivä on erilainen. Jos saamme mielestämme hyvän ajatuksen, saatamme ideoida aamun ja kokeilla tuotteen valmistamista iltapäivän aikana. Haluamme testata nopeasti, onko ideaa mahdollista toteuttaa.
Yksi kisan alkukarsinnoissa mukana olleista tuotteista on Kaurajemmari-kuivaleipä, joka kiri lanseerausaikataulussa lopulta jopa Boltsin ohi: se saatiin myyntiin Pirkanmaalle, Satakuntaan ja pääkaupunkiseudulle jo toukokuussa. Valtakunnallisesti leipää on saatavilla S-ryhmän kaupoista lokakuusta lähtien.
Kilpailussa oli mukana myös eräs tuote, jonka valmistuksessa juurileivonta ajateltiin täysin perinteisestä poikkeavalla tavalla. Tätä tuotetta Leivolla vielä työstetään, mutta toteutuessaan sillä on mahdollisuus muuttaa koko leipomoalaa. Yrityksellä on siis hyppysissään hattutempun ainekset. Sitä, onko kyseessä leipurin vai taikurin hattu, ei taida kukaan oikein tietää, mutta jos kaura-siemenpyörykkä Boltsin menestyksestä jotain voi päätellä, näillä paakareilla on nenää huomisen tuotteille.
Leipä vuonna 2030
Leivon Leipomo oli Suomen ensimmäisiä siemenvillityksen alullepanijoita, ja siemenet ovat edelleen Irman ja tuotantopäällikkö Anssi Räntilän suosikkiraaka-aine. Tuotekehityksen parissa työskentelevän Jarno Salmen lemmikki on mallastettu ruishiutale, jonka leivolaiset löysivät ensimmäisen kerran jo yli 20 vuotta sitten. Viskiteollisuuden raaka-aineeksi tarkoitettu tuote päätyi silloin aivan sattumalta leipomomaailmaan, ja muun muassa siitä Leivon jauhopeukalot uskovat voivansa paistaa leipähyllyn uusia ikoneita.
Leipomoalan tulevaisuuden ennustamiseen Leivon tiimi ei tarvitse kristallipalloa: markkina polarisoituu, ja kuluttajalle tämä tietää vain hyvää.
– Leipä jalostuu, se on satavarmaa, toteaa Anssi.
– Jos katsotaan tästä hetkestä 30 vuotta taaksepäin, markkinoilla ei ollut paahtoleipää lukuun ottamatta ainuttakaan valmiiksi halkaistua tai siivutettua leipää. Leivän käyttö helpottuu jatkuvasti.
Tiimi on yhtä mieltä siitä, että leipälaarista löytyy tulevaisuudessa arkea helpottavia, pitkään säilyviä tuotteita. Markkinoille tulee myös entistä enemmän premium-tuotteita ja niin kutsuttuja viikonlopputuotteita; paksukuorisia nautiskeluleipiä, joita tuunataan enemmän ja paremmiksi.
Pirkanmaa on otollinen näyttämö uutuuksille
Leivon tiimi tietää Pirkanmaalla olevan paikallisia ruokakulttuuriin liittyviä valtteja, joita muualta Suomesta ei vielä juurikaan löydy. Esimerkkinä tästä on yksi ehdan tamperelaisuuden ilmentymistä, kanansiivet. Kysyntää wingseille on niin runsaasti, että kaupunkiin mahtuu useita kilpailevia siipipaikkoja, ja syksyllä alueen tuoreimman kanakonseptin, Oksa Fried Chickenin, tuotteet pääsevät kokeilemaan siipiään Tampereen ja Nokian lisäksi Ylöjärvellä ja Valkeakoskella.
Pirkanmaalaiset ovat myös avoimia trendeille ja uutuuksille.
– Pirkanmaa kansainvälistyy ja kapean segmentin erikoistuotteille löytyy markkinarakoja, Anssi aavistelee.
– Tampere on iso markkina-alue ja muuttovoittokunta. Jos uutuudet jonnekin Helsingin lisäksi rantautuvat, on varmaa, että Tampereelle.
Maakunnan ruokakulttuurin kehittämiseen oman panoksensa antaa Pirkanmaan Osuuskaupan ammattilaistiimi, joka ideoi uutuuksia esimerkiksi Puisto- ja Oksa-ravintoloiden listoille sekä kehittää Prismoista ja S-marketeista löytyvien Oma keittiö -palvelutiskien valikoimaa.
4.12.2024 | Prisma | Ruoan verkkokauppa | Tiedote