28 366 pirkanmaalaista otti kantaa: Bonus tuplana joulukuussa


12.1.2023

Pirkanmaan Osuuskauppa testasi lokakuussa uudenlaista vaikuttamisen tapaa, Kuulolla-äänestystä. Ensimmäiseen Kuulolla-äänestykseen tuotiin osuuskaupan jäsenten päätettäväksi iso asia: Bonus tuplana marraskuussa ja rahat tilille joulukuussa vai Bonus tuplana joulukuussa ja rahat tilille tammikuussa?

Kutsut tähän tutkimuksellisesti toteutettuun kyselyyn lähtivät lokakuussa ruskan aikaan. Äänestykseen osallistui valtava joukko pirkanmaalaisia osuuskauppamme jäseniä: ääniä annettiin yhteensä 28 366. Äänestyksen tulos oli seuraava: 77 prosenttia äänesti sen puolesta, että Bonuksen saa tuplana joulukuussa, jolloin rahat tulevat tilille tammikuussa. 23 prosenttia liputti marraskuun puolesta.

Mutta mistä ajatus Kuulolla-äänestyksestä oikein sai alkunsa? Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko kertoo, että ideaan otettiin mallia Sveitsistä.

– Kävimme muutama vuosi sitten pienellä porukalla työmatkalla Sveitsissä tutustumassa ruokakauppojen toimintamalleihin. Ajatuksena tällaisella matkalla on tunnistaa sellaisia toimivia ideoita ja ajatuksia, jotka voisivat kirittää meidän omaa tekemistämme uudelle tasolle. Matkalla tuli puheeksi hiukan laajemminkin Sveitsi yhteiskuntana, mikä on aika omanlaisensa tarina keskellä Eurooppaa.

– Pohdimme sveitsiläisen demokratian ominais­piirteitä: siellä päätöksenteko, erilaiset äänestykset, tuodaan hyvin lähelle ihmisten omaa elämää ja arkea. Saatetaan esimerkiksi äänestyttää kunnan tai kaupungin asukkaita siitä, että rakennetaanko uimahalli. Ja jos päätetään rakentaa, sen jälkeen äänestetään siitä, millainen ja minkä hintainen uimahalli rakennetaan. Tämä tuo päätökset, niiden merkityksen ja kustannusvaikutukset hyvin lähelle ihmisten omaa elämää.

Ajatus jonkin sortin Sveitsin-mallista jäi pyörimään taustakeskusteluihin ja aiheeseen palattiin aina silloin tällöin.

– Päätimme testata tätä heti hieman järeämmällä, kolmen miljoonan euron kysymyksellä. Oikeastaan tämä idean testaus ja kehitys eteni sitten suunnittelupöydältä toteutukseen hyvin nopeasti. Moni asia vaikutti samaan aikaan, Timo summaa.

Limittäisten ja lomittaisten kriisien aika

Maailma on nyt hyvin erilainen kuin vaikkapa kolme tai neljä vuotta sitten erilaisten kriisien takia: oli korona, sitten sota Euroopassa, energiakriisi, inflaatio ja korkotasot.

– Aikamoista aikaa. Samaan aikaan olemme kaupan alalla todella kovassa kilpailussa. Meillä on menossa ja tulossa isoja investointeja, jotka vaativat rahoitusta. Laajennamme myymäläverkostoa, tuomme tuttuja kauppoja lähemmäs. Kehitämme ruoan verkkokauppaa ja monia muita palveluitamme. Täytyy reagoida myös aikaan. Tässä tilanteessa totesimme, että haluamme ja pystymme tukemaan asiakasomistajien elämää ylimääräisellä, jopa kuukauden mittaisella Bonus tuplana -kampanjalla. Ja tähän päätimme kytkeä Kuulolla-äänestyksen, Timo kertoo.

Kuulolla-äänestyksen kautta tuli aivan hämmästyttävät 2 800 avointa kommenttia. Kommenteissa kysyttiin sitäkin, miksi osuuskauppa kyselee tällaisesta mielipidettä asiakasomistajiltaan. Eikö siellä itse tiedetä mikä olisi oikea vaihtoehto?

– Kyllä mekin kaikenlaista tiedämme, mutta emme ihan kaikkea. Nyt olemme kaiken kaikkiaan vähän uudessa tilanteessa, ja haluamme kuulla, mitä asiakasomistajamme ajattelevat. Tämä oli vähän sekä että tilanne: joillekin Bonus tuplana marraskuulle ja rahat tilille joulukuussa olisi parempi malli, se toisi helpotusta heti. Toisilla taas tarvetta on enemmän Bonuksen tuplaukselle joulukuussa siten, että rahaa tipahtaa tilille enemmän tammikuussa. Emme aidosti tienneet kumpi on useammalle parempi malli ja siksi toimme asian Kuulolla-äänestykseen.

Oliko Pirkanmaan Osuuskauppa ottanut etukäteen selvää, kumpi vaihtoehto olisi parempi? Tai ohjattiinko valintaa jotenkin? Tällaisiakin on kysytty.

– Emme ole selvittäneet ja aiemmistakaan Bonus tuplana -kampanjoista ei synny suoraa vertailukohtaa. Molemmilla vaihtoehdoilla oli puolensa. Tässä ajassa on vaikea sanoa, kumpi vaihtoehto olisi ollut enemmistön mielestä parempi. Nyt vastaus tiedetään, selvä enemmistö eli 77 prosenttia äänesti joulukuun puolesta. Bonus tuplana joulukuussa ja rahat tilille sitten tammikuussa.

Pirkanmaan Osuuskaupalla on suunnitelmissa toteuttaa Kuulolla-äänestyksiä myös jatkossa. Ensimmäisestä Kuulolla-äänestyksestä kerätään kokemusta ja mallia kehitetään eteenpäin. Samoin pohditaan ja testataan aiheita ja asioita, joita tuodaan äänestyksiin.

– Kaikki viisaus ei asu osuuskaupan väen omassa päässä. Tuskin edes puolet viisaudesta. Tiedämme, että ihmisillä on halu vaikuttaa asioihin, joilla on suora merkitys omaan arkeen ja elämään. Haluamme kuulla, mitä ihmiset ajattelevat. Ja tästä kuulemme – Kuulolla-äänestyksen kautta.