Tule valmistautumaan kevään juhliin! Oli kyseessä sitten suuret juhlat tai pieni tärkeä hetki, jolloin haluat olla parhaimmillasi, Sokos auttaa sinua löytämään inspiraatiota ja itsevarmuutta tyyliin.

Juhlaviikkoja vietetään kolmen viikon ajan 22.4.–12.5. Tarjoamme kampanjan aikana seuraavia etuja:

Tervetuloa heittäytymään juhlahuumaan Sokokselle, Sokos Emotioniin sekä verkkokauppaan sokos.fi!

Lue lisää Juhlaviikoista verkkokaupassa sokos.fi.

 


 

S-Etukortilla saat aina edulliseen hintatasoon Bonukset päälle ja lukemattoman määrän muita etuja 🤍

Etkö ole vielä asiakasomistaja? Liity nyt!

Tutustu kevään uutuuksiin ja valmistaudu vuoden riemukkaimpaan juhlaan värikkäillä meikeillä, piknik-varusteilla sekä sopivalla pukeutumisella ja asusteilla. Tarjoamme ihania uutuuksia kodin, muodin ja kauneuden laajasta valikoimasta Sokoksella, Sokos Emotionissa ja verkkokaupassa sokos.fi.

 


 

S-Etukortilla saat aina edulliseen hintatasoon Bonukset päälle ja lukemattoman määrän muita etuja 🤍

Etkö ole vielä asiakasomistaja? Liity nyt!

Luvassa on jälleen kerran mahtavan paljon huipputarjouksia kodin, muodin ja kosmetiikan merkkituotteista. Valtaosa tarjouksista on voimassa keskiviikosta sunnuntaihin niin kauan kuin tuotteita riittää. Lisäksi torstaina ja lauantaina tuodaan paljon lisää shoppailtavaa myymälöihin ja verkkokauppaan sokos.fi.

Tee hyviä löytöjä myös verkossa! Vain verkkokaupasta saatavien 3+1 PÄIVÄÄ -kampanjatuotteiden valikoimassa on tuttuun tapaan erityisesti kodin tuotteita.

 


 

S-Etukortilla saat aina edulliseen hintatasoon Bonukset päälle ja lukemattoman määrän muita etuja 🤍

Etkö ole vielä asiakasomistaja? Liity nyt!

Ilon kautta pääsiäiseen! Juhlista kevään huippuhetkiin kuuluvaa pääsiäistä asiaan kuuluvalla tavalla ja seikkaile keväisessä hengessä tutustumaan Sokoksen ja Sokos Emotionin monipuoliseen valikoimaan, josta löydät kodin, muodin ja kauneuden odotettuja uutuuksia.

Hemmottele itseäsi tai ystävää ja ota askel kohti kevättä nyt Sokoksella, Sokos Emotionissa ja verkkokaupassa sokos.fi.

 


 

S-Etukortilla saat aina edulliseen hintatasoon Bonukset päälle ja lukemattoman määrän muita etuja 🤍

Etkö ole vielä asiakasomistaja? Liity nyt!

Kevätkeleille sopivat uudet, kevyemmät takit ja kengät ovat saapuneet Sokokselle. Kampanjaviikon 18.–24.3.2024 tarjouksena kaikki normaalihintaiset naisten ja miesten takit ja kengät S-Etukortilla –20 %. Etu on voimassa Sokos-tavarataloissa ja verkkokaupassa sokos.fi.

Kosmetiikkaa ja kauneuden tuotteita tarjoava Sokos Emotion viettää Synttäriviikkoa! Juhlan kunniaksi saat S-Etukortilla –20 % S-Etukortilla kaikista normaalihintaisista tuotteista Sokos Emotion-myymälöissä 18.–24.3. Edun saat myös normaalihintaisista kosmetiikkatuotteista verkkokaupassa sokos.fi.

Etu ei ole voimassa Sokos-tavarataloissa. Etu ei koske palvelutuotteita, lahjakortteja, lahjapakkauksia eikä erikoiskokoisia tuotteita.

Asiakasomistajana hyödyt enemmän
Nyt jos koskaan kannattaa liittyä Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajaksi! Kuukausittain tilille kilisevien bonuseurojen lisäksi saat asiakasomistajana käyttöösi myös roimasti rahanarvoisia liittymisetuja.
Asiakasomistajaksi voit liittyä täällä

DesignOnTampere Shop Sokoksen Kestävän muodin kerroksessa on vastuullisen muodin ja suunnitteluosaamisen keidas, jossa paikalliset suunnittelijat pääsevät ansaitsemaansa valokeilaan. Valikoimassa on laadukkaita ja tyylikkäitä koruja, laukkuja, vaatteita, asusteita ja keramiikkaa pirkanmaalaisilta brändeiltä. Viona Blun kalannahkaisia käsilaukkuja suunnittelevien yrittäjäsiskosten Sirpa Aminoffin ja Sari Mäkisen yritys sykkii intohimosta kauniisiin esineisiin sekä halusta suunnitella ja tehdä jotain merkityksellistä.

Kestävää ja ajatonta kalannahkasta

Reilu kymmenen vuotta sitten lohennahka ei ollut yleinen materiaali kotimaisessa muotimaailmassa. Sirpa sai ulkomailla työskennellessään idean omasta laukkumerkistä. Hän oli oppinut kalannahan käyttöä asustenahkana ja ihastunut ideaan täysin. Suomeen palattuaan, päättivät siskokset tarttua toimeen ja tuoda menneinä vuosikymmeninä käytetyn materiaalin takaisin parrasvaloihin.

– Laatu on meille aitoja asioita, luontoa ja artesaanityön kunnioittamista – harkiten valmistettuja käsilaukkuja ja asusteita lohennahkaa hyödyntäen. Kuinka upeaa on tehdä jotain kaunista sellaisesta materiaalista, joka muuten menisi jätteeksi, Sirpa avaa.

Viona Blun lähestymistapa muotiin on pitkäjänteinen ja harkitseva. He haluavat luoda tuotteita, jotka kestävät aikaa niin tyylin kuin laadunkin puolesta. Heidän visiossaan siintää mielikuvitus naisen koko elämän kattavasta laukkukokoelmasta, jota yksitellen täydennetään laukku kerrallaan. Valikoiman suhteen noudatetaan selkeää periaatetta: laatu ennen määrää. Toinen periaate on, että laukut olisivat sellaisia, että ne voisivat kiertää sukupolvelta toiselle välittäen tarinaa ja perintöä.
Kalannahkan käsittely on työlästä ja aikaa vievää. Matka nahkasta valmiiksi laukuksi on pitkä ja vaiherikas.

– Laukut kertovat elämäntarinaa. Kun laukut tehdään kalannahkaa hyödyntäen, on jokainen laukku jollain tapaa erilainen, koska maailmassa ei ole kahta tismalleen samanlaista ruotoriviä, Sirpa jatkaa.

Kalannahka kestää kovaakin kulutusta ryhdikkäästi ja on lisäksi kauniin ja arvokkaan näköinen. Viona Blun laukuissa hyödynnetään myös lehmännahkaa, joka sopii notkeutensa takia erinomaisesti kalannahan kaveriksi.

Kotimaisuus kunniaan

Viona Blu valmistaa kaikki tuotteensa Sastamalassa. Tavoitteena on toimia mahdollisimman kestävästi myös tällä saralla. Viona Blun yhdeksi intohimoksi onkin noussut nimenomaan kotimainen nahka-artesaaniosaaminen.

Kestävästi tekeminen on keskeinen teema Viona Blun ideologiassa, pienet valinnat ovat isossa mittakaavassa merkitseviä. Esimerkiksi kalannahan värjäyksessä ei käytetä kromia, ja laukkujen sisuskankaat on valmistettu kierrätetyistä muovipulloista.

– Tänä päivänä saa todella miettiä mitä tuotetta maailma vielä tarvitsee ja siksi on tärkeää, että uuden valmistuksessa voidaan hyödyntää jätteeksi jäävää materiaalia. Emme toki ole valinneet helpointa tietä, kotimaisuus ja vastuullinen valmistus maksavat enemmän mutta onneksi on heitä, jotka sitä arvostavat. Asiakkaillemme siis iso kiitos, Sari kiittelee.

Eva Laukku on Viona Blun uutuuslaukku. Se on täydellinen valinta, kun tarvitset mukaan vain ja ainoastaan kaikkein tärkeimmät (esim. puhelin, lompakko, avaimet). Eva Laukkua saa kolmessa eri värissä mustana, taupen harmaana ja burgundin punaisena.

– Vinkkimme kevään pukeutumiseen on yhdistää burgundin punainen Eva laukku pastellinsinisen kesämekon kanssa. Näistä väreistä tulee kiva ja yllättävä parivaljakko!

Viona Blu on enemmän kuin pelkkä muotibrändi. Se on konsepti, joka yhdistää kauneuden, kestävyyden ja tarinan yhdeksi kokonaisuudeksi. Sirpa ja Sari rohkaisevat jokaista ilmaisemaan itseään ja tyyliään, tekemään muodista kestävän elämäntavan.

Sokoksen Kestävän muodin kerros pähkinänkuoressa:

Sokos Tampere, Kestävä muoti (4. kerros) palvelee sinua tavaratalon aukioloaikoina ma-pe klo
09–21, la 09–19, su 11–18. Sokos Tampere, 4. kerros, Hämeenkatu 21, 33200 Tampere. Puh. 010 76 70800 (pvm/mpm)

Tampereen ydinkeskustassa, Sokoksen neljännessä kerroksessa sijaitsevassa Sustinaressa rakastamasi vaatteet ja asusteet saavat uuden elämän. Sustinaren palveluihin kuuluvat vaatteiden, kenkien, laukkujen ja muiden asusteiden korjaus, huolto ja uudistaminen. Palvelut sisältävät perinteistä suutarin ja ompelijan käsityötä, kaiken keskiössä vanhan materiaalin kunnioittaminen, kestävä kehitys ja muoti.

Nimi on missio

Sustinaren nimi kertoo yrityksen mission: ”sustainable”, eli kestävä. Sustinarelaisille on tärkeää pitää huolta paitsi vaatekaapin sisällöstä myös maapallosta. Yrityksen yhtenä tavoitteena on tarjota perinteisiä, mutta nykyaikaan sopivia palveluja perinteikkäässä kengäntekijöiden ja suutareiden kaupungissa.

– Elämme aikaa, jossa muoti muuttuu nopeammin kuin ikinä, ja uusia vaatteita tuotetaan maailmaan hengästyttävää tahtia. Me Sustinarella haluamme hidastaa, silittää laadukkaiden materiaalien pintaa, ommella ratkenneen sauman, paikata reiän ja palauttaa lempivaatteet takaisin vaatekaappiin entistä ehompana, avaa Sustinaren luova johtaja ja perustaja Elina Korri.

Asennemuutoksen aika

Sustinarelaisten ammattitaito ulottuu myös upcyclingiin ja uudistamiseen, kestäviin ja yksilöllisiin tapoihin vähentää ympäristöön kohdistuvaa kuormitusta. Sustinare ei pelkästään korjaa, vaan tarjoaa myös tuotteita ja opastaa kenkien ja asusteiden huoltamiseen.
Jokainen voi osaltaan vaikuttaa positiiviseen kehitykseen: ostaa vaatteita harvemmin, valita laadukkaita materiaaleja ja käyttää niitä pidempään. Korjauttamalla vanhoja vaatteita ja jalkineita tulee samalla luoneeksi Suomeen myös työtä, ja lopulta laadukkaan tuotteen ostaminen ja korjaus käyvät halvemmaksi kuin aina uuden ostaminen.

– Uskomme, että muutos syntyy paikallisesti pidentämällä tuotteiden elinikää ja kannustamalla ihmisiä hitaamman kuluttamisen ja laadukkaampien tuotteiden pariin. Haluamme korjata maailman paremmaksi takki ja tennari kerrallaan, Elina sanoo.

Jos lempifarkkusi ovat menneet rikki tai juhlamekkosi kaipaa ehostusta, suuntaa Tampereen Sokoksen kestävän muodin kerrokseen (4. kerros) Sustinareen! Siellä ammattitaitoiset ompelijat ja suutarit hoitavat vaatteet ja kengät jälleen kuntoon, antaen niille uuden elämän ja sinulle mahdollisuuden jatkaa rakastamiesi tuotteiden käyttöä entistä pidempään.

Artikkelin kuva: Veera Lintula

Sustinare

Hämeenkatu 21, 33200 Tampere, Sokos, 4. kerros
ma–pe 10–18
la 10–15

Drop-in-palvelu: Korjauta kenkäsi, laukkusi tai vaatteesi kätevästi Sustinaren Drop-in-palvelun avulla aukioloajoista riippumatta! Lue lisää palvelusta: https://sustinare.fi/drop-in/

Sokos Tampere, Kestävän muodin kerros pähkinänkuoressa:

Kevään suurin kauneustapahtuma Kutsu kauneuteen esittelee kauden kiinnostavimmat kauneustrendit ja uutuustuotteet sekä tarjoaa upeita etuja merkkikosmetiikasta. Myymälät järjestävät kauneustilaisuuksia yhteistyössä suurten kosmetiikkabrändien kanssa. Myymälöissä on runsaasti myös muuta tapahtumallisuutta käytännön meikkaus- ja ihonhoito-opastuksen muodossa.

Saat viikon aikana S-Etukortilla normaalihintaiset meikit, ihonhoitotuotteet sekä tuoksut 20 prosentin alennuksella. Etu koskee normaalihintaisia meikkejä, kynsilakkoja ja kynsienhoitotuotteita, ihonhoitotuotteita sekä naisten ja miesten tuoksuja. Etu ei koske lahjapakkauksia eikä erikoiskokoisia tuotteita, eikä sitä voi yhdistää muihin tarjouksiin tai alennuksiin.

Lisäksi tarjoamme lukuisia huipputuotteita S-Etukortilla jopa 25 prosentin alennuksella.

Pirkanmaan Osuuskaupan vuoden 2023 liikevaihto kipusi 1 162,5 miljoonaan euroon, joka on 7,1 prosenttia enemmän edellisvuoteen verraten. Liiketuloksemme oli 25,6 miljoonaa euroa. Panostimme uusien palveluiden ja verkoston kehittämiseen 49,5 miljoonan euron investoinnein. Maksoimme myös Bonusta kaikkien aikojen suurimman summan, 46,2 miljoonaa euroa. Osuustoiminnan ydin onkin resonoinut tässä ajassa vahvasti: Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajien määrä ylitti viime vuonna 220 000 jäsenen rajan – vuoden 2023 lopussa meillä oli 221 679 asiakasomistajaa. Henkilöstömäärämme oli vuoden 2023 lopussa 3 362. Kaikki työntekijämme palkitaan ylimääräisellä tulospalkkiolla.

Toimintaympäristön volatiilisuus jatkui ja kasvaneet geopoliittiset jännitteet varjostivat taloutta koko vuoden niin maailmalla, Euroopassa kuin Suomessakin. Venäjän hyökkäyssodan jatkuminen ja Lähi-idän konflikti lisäävät globaalisti epävarmuutta talouden näkymistä ja tulevasta kehityksestä.

Kaikki tämä on vaikuttanut myös Pirkanmaan Osuuskaupan liiketoimintaan.

– Takana on monta poikkeuksellista vuotta ja suoranaista epävarmuuden aikaa. Geopoliittinen tilanne on muuttunut, korkotaso korkea ja kuluttajien ostovoima heikentynyt. Merkkejä paremmasta kuitenkin näkyy. Kasvumme kertoo asiakkaidemme luottamuksesta meitä kohtaan – Pirkanmaan Osuuskauppa sai vuonna 2023 lähes 8 000 uutta asiakasomistajaa. Ydintehtävämme on varmistaa pysyvästi edullinen hintataso sekä taata laadukkaat palvelut koko Pirkanmaalla. Näin aiomme jatkossakin tehdä: investoimme kuluvana vuonna uusiin palveluihin ja verkostoon 72 miljoonalla eurolla, Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Antti Heikkinen kertoo.

Päivittäistavarakaupassa markkinaa ripeämpi kasvu

Pirkanmaan Osuuskaupan liikevaihto vuonna 2023 oli 1 162,5 miljoonaa euroa, jossa kasvua edellisvuoteen oli 76,8 miljoonaa euroa eli 7,1 prosenttia. Konsernin liiketulos oli 25,6 miljoonaa. Investoinneista ja kehittämispanostuksista johtuen liiketulos laski edellisestä vuodesta 2,0 miljoonaa euroa.

Päivittäis- ja käyttötavarakaupan liikevaihto kasvoi 9,5 prosenttia. Päivittäistavarakaupassa kasvu oli selvästi yleistä markkinakehitystä parempaa. Ruoan verkkokauppa kasvoi edellisestä vuodesta 27,0 prosenttia. Myös käyttötavarakaupan liikevaihto kasvoi edellisvuodesta. Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan liikevaihto laski polttoaineiden hintojen laskun vaikutuksesta. Ravintolakaupassa palautuminen pandemia-ajasta jatkui ja liikevaihto kasvoi selvästi.

Liikevaihto liiketoiminta-alueittain v. 2023 milj. eur +- ed.v. %
Päivittäis- ja käyttötavarakauppa 912,1 + 9,5 %
Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa 221,0 – 3,4 %
Ravintolakauppa 18,7 + 34,7 %
Vuokratuotot 10,7 + 6,9 %
Yhteensä 1 162,5 + 7,1 %

Asiakasomistajia jo yli 220 000, Bonusta maksettiin yli 46 miljoonaa euroa

Pirkanmaan Osuuskaupalla oli vuoden 2023 päättyessä 221 679 jäsentä eli asiakasomistajaa. Määrä kasvoi edellisvuodesta yhteensä 7 895 asiakasomistajalla.

Maksoimme Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajille vuonna 2023 Bonusta historialliset 46,2 miljoonaa, jossa oli kasvua edellisvuoteen 3,3, miljoonaa euroa eli 7,8 prosenttia. Bonuksen määrään vaikuttivat hyvä myynnin kehitys sekä joulukuussa toteutettu kuukauden mittainen Bonus tuplana -kampanja.

Maksutapaetuna S-Etukortilla maksetuista ostoksista tilitettiin asiakasomistajillemme 1,3 miljoonaa euroa.

Entistä paremmat palvelut asiakaskokemus ja ympäristö edellä

Kehitimme palvelutarjontaamme ja uudistimme myymäläverkostoamme vuonna 2023 noin 50 miljoonalla eurolla. Tampereen Sokoksen kaksivuotinen kokonaisuudistus saatiin syksyllä päätökseen, kun ostospaikan alakertaan valmistui Pirkanmaan kymmenes Prisma, keskustan oma uniikki Prisma Hämeenkatu. Tätä ennen lanseerasimme keväällä puolestaan Sokoksen ylimpään kerrokseen Suomen ensimmäisen Kestävän muodin kerroksen.

Avasimme Hämeenkyröön S-market Tippavaaran, Hervantaan Sale Hervantajärven, Kalevaan koko perheen italialaisravintola La Famiglian ja Tampereen keskustaan itsepalvelukauppa Sale Automaatin. Ylöjärvellä aloitettiin S-marketin muutostyöt kohti syksyllä 2024 avattavaa Prismaa. Samoin Ruoveden S-market, Ylöjärvellä Kaurasmäen Sale sekä Kolmenkulman ja Pirkkalan ABC:t kokivat muodonmuutokset.

– Toimipaikkauudistusten keskiössä ovat tilojen viihtyisyys, toiminnallisuus ja energiatehokkuus. Asiakkaamme olivat myös viime vuonna ilahduttavan aktiivisesti mukana uudistuksissa kertoen meille toiveitaan tuotteisiin ja palveluihin liittyen, suuri kiitos siitä. Toimipaikkojen ympäristöystävällisyyden osalta olemme sitoutuneet koko S-ryhmän yhteiseen tavoitteeseen olla oman toimintamme osalta hiilinegatiivinen vuoteen 2025 mennessä. Hiilinegatiivisuus saavutetaan muun muassa päästöttömillä toimipaikoilla, joiden määrä kasvaa vuosittain. Vuoden 2023 lopulla meillä oli niitä Pirkanmaalla 21, Antti avaa.

Pyrimme jatkuvasti vähentämään hävikkiä ja 100 prosenttia liiketoiminnassamme syntyneistä jätteistä meneekin hyötykäyttöön. Lahjoitimme viime vuonna 164 000 kiloa hävikkiruokaa hyväntekeväisyyteen. Asiakkaamme pelastivat ResQ Club -sovelluksen avulla ravintoloistamme 16 720 annosta ja kaupoistamme 15 590 kassillista ruokaa.

Tuimme pirkanmaalaisten lasten ja nuorten hyvinvointia Kannustajat-äänestyksemme kautta lahjoittamalla viime vuonna paikallisille yhdistyksille yhteensä 72 000 euroa. Lisäksi järjestimme marraskuussa seiskaluokkalaisille Bright Friday -ilmaistapahtuman teemalla Et ole yksin, yhdessä olemme enemmän.

Kestävän liikkumisen saralla avasimme neljä uutta ABC-latausasemaa sekä lisäsimme suurteholatauspisteitä jo olemassa oleville asemille. Tällä hetkellä ABC-latausasemia on Pirkanmaalla yhteensä 23 Prismojen, S-marketien ja ABC-asemien yhteydessä. ABC-lataus nousi viime vuonna asiakastyytyväisyydessä kotimaisten latauspalveluiden ykköseksi. Tavoitteenamme on olla johtava julkisen latauksen toimija.

Kangasalle maailmanluokan keräilykeskus

Ruoan verkkokauppa jatkoi vahvaa kehittymistä kasvaen lähes 30 prosenttia edellisvuoteen verraten. Lisäsimme ruoan verkkokaupan noutopisteiden määrää ja laajensimme kotiinkuljetusalueita. Tällä hetkellä Pirkanmaalla on 16 Prisma-noutopistettä ja 14 S-market-noutopistettä. Prisman kotiinkuljetusalue kattaa Kangasalan, Lempäälän, Nokian, Pirkkalan, Tampereen, Ylöjärven, Sastamalan ja Akaan – S-marketin kotiinkuljetusalue puolestaan Mänttä-Vilppulan, Valkeakosken ja Oriveden.

Ruoan verkkokaupan pikatoimituksiin saatiin uudet sympaattiset työkaverit kesällä, kun Sale-robot aloittivat Tampereella seitsemässä Sale-toimipaikassamme.

Valmistelimme viime vuonna pitkään ja hartaasti Kangasalan Prisman kylkeen rakentuvaa ruoan verkkokaupan automaatioavusteista keräilykeskusta. Keskus yhdistää teknologian ja automaation tuomat hyödyt Prisman laajaan valikoimaan ja edulliseen hintatasoon. Mittavan hankkeen kumppanina on automaatioteknologian edelläkävijöihin lukeutuva Swisslog. Keskuksen on määrä valmistua loppukesällä 2024 ja se tulee olemaan Pirkanmaalla ensimmäinen laatuaan.

– Ruoan verkkokaupan suosio tulee kasvamaan lähivuosina entisestään eikä sitä voi ajatella täysin samanlaisilla malleilla kuin perinteistä ruokakauppaa. Meidän täytyy olla jatkuvasti valmiita vastaamaan muuttuvaan asiakaskäyttäytymiseen ja hakea uudenlaisia tapoja tehdä asioita tänään paremmin kuin eilen. Keräilykeskus tehostaa ruoan verkkokaupan tilausten toimittamista, kun robotit ovat auttamassa keräilijöitä tuotteiden nopeassa ja laadukkaassa keräilyssä. Samalla meille syntyy täysin uudenlaisia mielenkiintoisia työnkuvia, Antti valottaa.

Ylimääräinen tulospalkkio kaikille pokkilaisille

Kaikkien näiden onnistumisten takana on sitoutunut henkilökuntamme. Pirkanmaan Osuuskaupalla on käytössä kaikkia työntekijöitä koskeva palkitsemisohjelma, jonka myötä jokaisen on mahdollista saada maksimissaan 1 500 euron tulospalkkio – hyvä viime vuosi mahdollisti tämän maksimipalkkion toimipaikan päästessä tavoitteisiinsa. Jokaisella oli myös mahdollisuus maksimissaan 500 euron kannustepalkkioon tavoitteiden saavuttamisesta. Tämän lisäksi kaikille pokkilaisille maksetaan vuodesta 2023 ylimääräinen tulospalkkio, joka on suhteessa tehtyihin työtunteihin enimmillään 400 euron suuruinen.

Olemme viime vuosina panostaneet paljon Ihmiset ensin -kulttuuriimme. Työyhteisötutkimuksemme mukaan vuoden 2023 työyhteisöindeksimme nousi edellisvuodesta 1,3 prosenttiyksikköä ja asettuu nyt 77,5:een, joka on 8,2 prosenttiyksikköä Suomen yleisnormin yläpuolella. Johtamislupausindeksimme nousi myös edellisvuodesta ja on nyt 78,9. Työyhteisötutkimuksen kokonaisluokituksemme asettuikin tasolle AAA, ollen erinomainen.

Saimme juuri myös yhdeksännen kerran peräkkäin Suomen innostavimmat työpaikat -tunnustuksen. Kyseessä on Eazy Flow’n myöntämä tunnustus, joka annetaan vuosittain poikkeuksellisen hyvät henkilöstötutkimuksen tulokset saavuttaneille organisaatioille.

– Isoin kiitos viime vuodesta kuuluu kaikille reilu 3 000 pokkilaiselle. Aloitin tehtävässäni viime lokakuussa, ja olen saanut koko taloltamme erittäin lämpimän vastaanoton. Meillä todellakin on pokkaa ja sydäntä arjen pienissä ja isoissa hetkissä. Ja näin tuoreena tamperelaisena voin todeta, että sama yhdessä tekemisen ja ratkaisukeskeisyyden henki vallitsee kyllä koko Pirkanmaalla. Tämä on kerrassaan hienoa rohkeuden ja innovatiivisuuden aluetta, Antti toteaa.

Vuonna 2024 ilmassa yhä epävarmuutta, mutta myös positiivisia merkkejä

Vuoden 2024 näkymät ovat erityisesti alkuvuoden osalta haastavat ja ilmassa on paljon epävarmuuksia. Talouden yleinen heikentyminen, kasvaneet kustannukset ja tulevaisuuden epävarmuudet lisäävät kuluttajien ja yritysten varovaisuutta. Taantumasta ei kuitenkaan odoteta pitkäkestoista. Inflaatio on hidastumassa ja myös korkojen odotetaan kääntyvän laskuun, mikä parantaa kotitalouksien ostovoimaa.

– Pirkanmaan Osuuskaupan myynnin odotetaan kasvavan vuoden 2024 aikana. Myös tuloksen odotetaan paranevan maltillisesti. Päivittäis- ja käyttötavarakaupan myyntiin tulee todennäköisesti vaikuttamaan volyymin laskeminen, mutta kokonaisuudessaan myynnin odotetaan kasvavan. Ravintolakaupan sekä liikennemyymälä- ja polttonestekaupan myynnin odotetaan myös kehittyvän positiivisesti edellisestä vuodesta. Yleinen heikentynyt taloudellinen tilanne luo kuitenkin epävarmuutta palveluiden kysynnän kasvulle, Antti kuvailee.

Tiedotteen taloudelliset tiedot ovat vielä tiedotteen julkaisuhetkellä 15.2.2024 tilintarkastamattomia ennakkotietoja.  

Lisätietoja:
Antti Heikkinen, Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja, antti.heikkinen@sok.fi, 010 767 0070

Pirkanmaan Osuuskauppa tarkoittaa ruokaa, palveluita ja loistavia asiakaskokemuksia. Meidät omistaa 220 000 asiakasomistajaamme. Osuuskauppana tavoitteemme on luoda asiakkaillemme helpompia hetkiä ja lisätä hyvinvointia. Annamme toimintamme hyödyn asiakasomistajille edullisimpina hintoina, palkitsemisena ja vastuullisesti rakennetuilla, laadukkailla palveluilla yli sadassa liikepaikassa ja verkossa 3 000 työntekijän voimin.