Valmistaudu kevään juhliin Asiakasomistajapäivillä ja hanki juhlavat astiat, vaatteet, meikit ja upeimmat lahjat huippuhintaan. Kaikki normaalihintaiset tuotteet –20 % S-Etukortilla torstaista sunnuntaihin 26.–29.5. Tervetuloa Asiakasomistajapäiville Sokokselle, Emotioniin ja verkkokauppaan sokos.fi.

Tyylin juhlaa Juhlaviikoilla. Sukella kevään tyylien viidakkoon ja päivitä juhlalookisi tyrmäävän upeaksi kanssamme. Meiltä löydät kaiken, mitä sesongin juhliin tarvitaan: tyylikkäitä pukuja, juhlamekkoja ja -kenkiä, laadukasta kosmetiikkaa sekä kauniita ja käytännöllisiä kattausastioita – halutuimpia lahjatuotteita kevään sankareita unohtamatta. Lisäksi tarjoamme Juhlaviikkojen aikana upeita tarjouksia niin pukeutumisen, kosmetiikan kuin kodin tuotteiden saralta. Tervetuloa viettämään Juhlaviikkoja kanssamme 25.4.–15.5. Sokos Tampereelle sekä Kalevan, Lielahden ja Ideaparkin Emotion-myymälöihin!

Kuohuva ostosten lomassa, kahvihetki ystävän kanssa, raikas salaattilounas vai kuuma kulhollinen maailman makuja? Tätä kaikkea on pian luvassa Sokoksen asiakkaille uusien ravintoloiden myötä. Katutasoon avattava kahvila-deli Bacaro Doppio herkullistaa shoppailuhetkiä italialaisilla herkuilla ja viineillä. Neljännen kerroksen tuore tulokas puolestaan on Sokos 4 -niminen ravintolakokonaisuus, joka pitää sisällään kahvila Kaffen, legendaarisia Sokoksen salaatteja tarjoilevan Saladin sekä filippiiniläisestä ja skandinaavisesta keittiöstä makuja ammentavan Filpan.

Asiakastoiveita uudistuvaan Sokokseen kerättiin erillisellä toivesivulla osasto kerrallaan koko kevät. Toiveita sai jättää niin Sokoksen ravintoloihin, shop-in-shop-kumppaneihin, käyttötavaravalikoimaan, muotiin ja kauneuteen kuin alakertaan avautuvan Prisman ruokatarjoomaankin.

– Toiveensa unelmien Sokokseen kertoi toivesivullamme yli 1 700 asiakastamme. Määrä yllätti meidät täysin ja kertoo siitä, kuinka ikonisen ja tamperelaisille tärkeän ostospaikan uudistuksesta tässä on kyse. Halusimmekin varmistaa, että toiveet käydään huolellisesti läpi ja tehtävää varten koostettiin innokkaista sokoslaisista oma raati. Kunkin teemakyselyn jälkeen raati puntaroi toiveita työpajoissa ja toi asiantuntemuksellaan valtavasti lisäarvoa suunnittelutyöhön, Sokos-uudistushankkeesta vastaava ryhmäpäällikkö Mikko Korpela.

Sokos-uudistuksen lähtökohtana on asiakastoiveiden toteuttaminen nykyistä kunnioittaen. Tämä näkyi myös tulevia ravintolakonsepteja luodessa.

– Vaikka koko talo uudistuu nyt isolla pensselillä, toimivista ja asiakkaiden arvostamista asioista ei ole tarkoitus luopua. Esimerkiksi Ravintola Herkun juuret ulottuvat aina 80-luvulle ja sen salaatit ovat yhä kaupungin tunnetuimmat ja suosituimmat. Toivesivulla tulikin hurja määrä pyyntöjä säilyttää ne ja niin aiomme tehdä. Sokoksen asiakaspalvelusta sataa jatkuvasti kehuja ja nyt on viimein aika saattaa puitteet sen kanssa samalle huipputasolle, Mikko jatkaa.

Arjen pientä luksusta

Vaaleaa kaakelia, raikasta turkoosia ja kauniita yksityiskohtia. Ensimmäisen kerroksen uutuuden, Bacaro Doppion, inspiraationlähteenä ovat toimineet venetsialaiset koko kansan olohuoneet, bacari-baarit.

– Luvassa on paikka nautiskelijoille italialaisten laatukahvien, käsintehdyn gelaton, kuohuvan ja leivonnaisten äärellä. Bacaro Doppio aukeaa paraatipaikalle Hämeenkadun ja Kuninkaankadun kulmaan kera terassin, joka toimii kesäisin kahvilan tunnelmallisena jatkeena. Lisäksi kahvilan viereen tulee oma erillinen salaattibaari, josta kiireiset lounastajat voivat napata Ravintola Herkusta tutut salaatit mukaan, ravintoloiden toimialajohtaja Mikko Hautasaari valottaa pohjapiirustuksia.

Bacaro Doppion sisustuksessa nähdään raikas yhdistelmä valkoista sekä murrettua turkoosia ja punaista. Kuva: Tilako.

Kolme makukirjoa ja yhdessäoloa

Neljännen kerroksen Sokos 4:ssä kantava teema on valinnanvapaus. Filpalle, Kaffelle ja Saladille tulee yhteinen ruokailualue, jolloin jokainen seurueen jäsen voi valita mieleisensä ravintolan ja silti nauttia yhteisestä hetkestä saman pöydän ääressä.

– Nelosen ravintola-alueesta tulee suhteellisen suuri, joten siihen luodaan pienempiä viihtyisiä tiloja tilassa: korokkeita ja katoksia – jokaiseen makuun sopiva soppi. Voin paljastaa, että tilan havainnekuvat näyttävät jo nyt upeilta. Sisustukseen on valittu tyylikäs yhdistelmä aasialaista ja skandinaavista selkeyttä, Mikko kuvailee.

Filpassa kaikki lähtee tuoreista raaka-aineista, mauista ja filippiiniläiselle keittiölle tunnusomaisesta ruoan koristeellisesta esillepanosta.

– Tamperelaiset rakastavat aasialaista ruokaa ja Filpalla halutaan tarjota siihen täysin uudenlainen vivahde. Monet saattavatkin yllättyä, kun annokset eivät olekaan sitä tyypillisintä aasialaista: tulista ja voimakkaasti maustettua. Sen sijaan maut ovat miedompia, mutta sitäkin syvempiä. Menua on ollut luomassa osaava ravintolatiimimme, johon lukeutuvat myös filippiiniläiset kokkimme, Mikko iloitsee.

Neljännen kerroksen nykyiseltä kahvila-ravintolalta löytyy oma vankka fanijoukkonsa, mikä on huomioitu Kaffea luodessa. Tuttujen suosikkien ohella valikoimaan lisätään asiakkaiden toiveesta entistä enemmän myös lähituottajien suolaisia ja makeita.

Saladin konsepti puolestaan nojaa nimensä mukaisesti Ravintola Herkusta tuttuihin itsetehtyihin salaatteihin ja kastikkeisiin.

– Unkarilainen kastike, caesarsalaatti ja yrttikana-pestopastasalaatti keräsivät toivesivulla eniten hehkutuksia ja ne säilyvät valikoimassa sellaisenaan. Myös muita Ravintola Herkun salaatteja ja kastikkeita tulee Saladiin saataville hieman hiotulla reseptiikalla.

Filppa ammentaa makuja sekä filippiiniläisestä että skandinaavisesta keittiöstä. 

Uusista ravintoloista nautitaan loppuvuodesta

Muutostyöt alkoivat ostospaikan toisesta kerroksesta huhtikuun alussa, ja katutason osalta ne on tarkoitus aloittaa kesällä. Uusien ravintoloiden on määrä aueta loppuvuoden aikana.

– Caffe Patio palvelee siihen saakka, kunnes Bacaro Doppio on valmistunut. Samoin –2 kerroksen Ravintola Herkku on avoinna, kunnes Sokos 4 toivottaa ensimmäiset asiakkaansa tervetulleiksi, Mikko lupaa.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan ryhmäpäällikkö, Sokos-kehityshankkeen hankepäällikkö Mikko Korpela, puh. 010 767 2597, mikko.korpela@sok.fi

Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Mikko Hautasaari, puh. 010 767 0080, mikko.hautasaari@sok.fi

Bacaro Doppio tulee sijoittumaan Hämeenkadun ja Kuninkaankadun kulmaan, jota myötäilee L-kirjaimen mallinen terassi. Kuva: Jukka Salminen.

Sokos Muotiviikot kutsuu sinut mukaan juhlistamaan 70-vuotiasta Sokosta ja muodin iloa. Tule inspiroitumaan kevään uusista trendeistä sekä löytämään puettavaa, jolla pidät kiinni itselle tärkeistä tyylin kulmakivistä. Saat S-mobiilikupongilla yhden normaalihintaisen muodin tuotteen 20 % alennuksella Muotiviikkojen ajan. Voit hyödyntää edun myös verkkokaupassa koodilla ETUSI20. Tervetuloa juhlimaan Muotiviikoille 4.–24.4. 70-vuotiaalle Sokokselle sekä verkkokauppaan sokos.fi!

3+1 PÄIVÄÄ -kampanja tuo taas iloista ostoshumua Sokokselle, Emotioniin ja verkkokauppaan sokos.fi keskiviikosta sunnuntaihin 30.3.–3.4.2022. Joka päivä on tarjolla uusia huipputarjouksia kodin, muodin ja kosmetiikan merkkituotteista. Vain verkkokaupasta saatavien nk. online only -kampanjatuotteiden valikoimassa on tuttuun tapaan erityisesti kodin tuotteita. Tervetuloa shoppailemaan sydämesi kyllyydestä!

Ikoninen Sokos on elänyt tamperelaisten mukana viidenkymmenen vuoden ajan. Nyt tätä kaikkien tuntemaa ostospaikkaa lähdetään uudistamaan yhdessä sinun, muiden asiakkaidemme ja sokoslaisten kanssa. Ensimmäiset uudenkarheat osastot ja palvelut valmistunevat jo syksyllä.

Kauneuden palvelupäällikkö Anne Sarnan kanssa keskustellessa käy hyvin pian ilmi, että hän on unelmiensa ammatissa. Tehtäviin kuuluvat kosmetiikkaosaston 17-henkisen tiimin luotsaaminen, tavarantoimittajien ja kumppaneiden yhteyshenkilönä toimiminen sekä kampanjoiden, lanseerausten ja esillepanojen näyttävyydestä vastaaminen. Ei siis ihme, että kysymys Sokoksen uudistumisen merkityksestä saa naisen silmät säihkymään.

– Tämä on todella iso ja toivottu tuulahdus. Meillä työskentelee sataviisikymmentä oman alansa huippuammattilaista ruokakaupassa, muodin, kauneuden ja kodin osastoilla, S-Pankissa, kioskissa, asiakaspalvelussa, Kukittamossa sekä ravintoloissa. Asiakaspalvelu on jokaiselle sokoslaiselle kunnia-asia ja olemme siitä tunnettuja. Nyt kun saamme vielä puitteet hiottua viimeisen päälle upeiksi, pystymme viemään asiointikokemuksen aivan uudelle tasolle. Shoppailuympäristöltä odotetaan koko ajan enemmän visuaalisuutta, elämyksellisyyttä ja yllätyksellisyyttä. Olen aina kutsunut Sokosta Hämeenkadun tähdeksi, ja pian se loistaa vieläkin kirkkaampana, Anne hehkuttaa.

Maailma muuttuu maskara kerrallaan

Anne tietää, mistä puhuu. Takataskusta löytyy liki kolmenkymmenen vuoden mittainen ura erilaisissa muodin ja kauneuden esihenkilötehtävissä. Sokoksen kesäapulaiseksi 22-vuotiaana pääseminen oli toiveiden täyttymys. Alati muuttuva ala ja valpas työnantaja ovat tarjonneet koko ajan niin osuvia uusia mahdollisuuksia ja kutkuttavia haasteita, ettei sanavalmis tekijäluonne ole malttanut toisaalle lähteä.

Matkan varrella Anne on nähnyt läheltä kulutuskäyttäytymisen radikaalin murroksen. Isoimmat mullistukset on koettu niin monikanavaisuudessa kuin vastuullisuudessakin.

– Verkko- ja kivijalkakauppa nähdään usein toistensa vastakohtina. Itse ajattelen, että ne pikemminkin täydentävät toisiaan, ja molemmille on omat oikeat hetkensä. Kosmetiikka-osastolla inspiroiva ympäristö syntyy kauniiden tuotteiden taidokkaista esillepanoista ja ihanasta tuoksumaailmasta, Anne listaa ja jatkaa, että kaikista tärkeintä paikan päällä asioidessa on kuitenkin henkilökohtainen palvelu.

– Kosmetiikkaosaston myyjä tuntee parhaimmillaan jopa tuhansia kauneudenhoitotuotteita. Meidän osaajamme ovat paikalla juuri sinua varten, ja rohkaisenkin kääntymään heidän puoleensa, jos esimerkiksi etsit uutta meikkivoidetta. Myyjät auttavat enemmän kuin mielellään löytämään tuotteen, jossa on juuri sinun ihollesi oikea sävy ja koostumus. Meikkien lisäksi tietysti uusien tuoksujen ja ihonhoitotuotteiden testaamiseen on mukavaa saada apua, sillä sokkona netistä tilaamalla valinnat voivat mennä pieleen. Jos tuttu tuote loppuu tai sitä ei tarvitse päästä kokeilemaan, kätevintä on klikata se Sokoksen verkko-kaupasta kotiovelle.

Anne kertoo, että kosmetiikkabrändien ekologisuus ja nollatoleranssi eläinkokeille ovat nykyään tärkeitä arvoja erityisesti nuoremmille sukupolville.

– Ympäristön vaaliminen vastuullisten tuotteiden ja pakkausten kautta vaikuttaa koko ajan enenevissä määrin ihmisten ostopäätöksiin. Juuri eilen esittelin eräälle asiakkaalle vaihtoehtoisia ripsivärejä ja kun kerroin yhden tuotteen vegaanisuudesta, ostopäätös syntyi sillä sekunnilla. Ja juuri se on tässä ajassa hienoa: jokainen meistä voi vaikuttaa pienillä valinnoillaan isoihin asioihin. Luontaistuotteiden ja kotimaisten tuotesarjojen kysyntä on hurjassa kasvussa, ja niille tullaan- toivottavasti antamaan osastomme uudistuksessa lisää painoarvoa, Anne visioi.

Taikasauvan kosketus ulottuu katolle asti

Mittava muodonmuutos koskettaa koko kuusikerroksista Sokosta. Ensimmäisenä päästään nauttimaan uusista käyttötavaraosastoista sekä ravintoloista, joiden on tarkoitus valmistua loppuvuodesta. Suunnitteilla on myös ruokakaupan konseptin vaihtuminen Sokos Herkusta Prismaksi ja laajentuminen kerroksiin –1 ja –2, vuoden 2023 aikana.

Asiakkaiden ja sokoslaisten toiveet ja ideat tulevat olemaan tärkeä osa suunnittelutyötä. Asiakastoiveita on kerätty tammikuusta lähtien teema kerrallaan osoitteessa uusisokostampere.fi. Viimeinen, muotia ja kauneutta koskeva teemakysely on toivesivulla auki viikolla 14.

– Toivesivulla on käynyt kertomassa palautteitaan ja ideoitaan jo yli 1 500 asiakastamme. Asiakastoiveiden ohella myös me sokoslaiset olemme uudistuksessa tiiviisti ja innolla mukana. Eihän tässä enää malttaisi odottaa, miltä lopputulos näyttää. Mutta yksi asia on kuitenkin varmaa: siitä tulee varmasti säihkyvä!

Pirkanmaan Osuuskaupan verollinen myynti nousi viime vuonna ennätykselliseen 1,2 miljardiin euroon ja veroton myynti ensi kertaa historiassa yli miljardin euron. Toiminnan tulos oli hieman yli 25 miljoonaa euroa. Hyvän myynnin myötä myös Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajille maksetun Bonuksen määrä kipusi viime vuonna kaikkien aikojen korkeimpaan lukuun, 35 miljoonaan euroon. Ennätyksellinen Bonus ja markkinoiden edullisimmat päivittäistavarahinnat toteuttivat osuuskaupan perustehtävää hyvin. Hienosti sujuneen ruokahuollon ja yhä suurempien asiakasvirtojen hyvän hoidon johdosta Pirkanmaan Osuuskaupan työntekijöille maksetaan vuosipalkkion lisäksi poikkeuksellinen koronabonus.

Pirkanmaan Osuuskaupan myynti kasvoi viime vuonna yhteensä 6 prosenttia edellisvuodesta. Päivittäistavarakauppa kasvoi 4,1 prosenttia, käyttötavarakauppa kasvoi 7 prosenttia ja ravintolakaupan myynti laski 10 prosenttia. Polttoneste- ja autopesukaupan myynti kasvoi peräti 24 prosenttia.

Vuonna 2021 S-ryhmän ruoan verkkokaupan tilausjärjestelmä uusiutui, ja samalla Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokaupan noutopisteiden määrää kasvatettiin edelleen. Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokaupan myynti on tuplaantunut sekä vuonna 2020 että 2021, eli uuden palvelun kysynnän kasvu on kova. Päivittäistavaran verkkokaupassa Pirkanmaan markkina on toiseksi suurin markkina pääkaupunkiseudun jälkeen.

Investointeja tehtiin yhteensä 35,5 miljoonalla eurolla: Useissa S-marketeissa ja Saleissa jatkettiin edellisenä vuonna käynnistyneitä liikeidea- ja miljööuudistuksia ja tehtiin asiakaspalvelua ja energiatehokkuutta parantavia kiinteistö- ja kalustouudistuksia, joilla otetaan askelia kohti S-ryhmän yhteistä hiilinegatiivisuustavoitetta. Lisäksi sähköautojen latausverkostoa laajennettiin, ja ABC-palveluita uudistettiin useilla paikkakunnilla. Sastamalaan avattiin uusi ABC-autonpesuyksikkö ja -automaattiasema, ja Sastamalan Prisman rakentaminen käynnistettiin.

Bonusta Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajille maksettiin ennätysmäärä, hieman yli 35 miljoonaa euroa. Vuonna 2020 maksetun Bonuksen määrä oli 33,4 miljoonaa euroa.

Työntekijöille koronabonus erinomaisesta työstä

Koko Pirkanmaan Osuuskaupan henkilökunta kuuluu vuosipalkkiojärjestelmään. Vuosipalkkiota maksetaan hyvästä viime vuodesta ja toimipaikan yhteisiin tavoitteisiin pääsystä työntekijöille maksimissaan 2000 euroa. Osa-aikaisille työntekijöille vuosipalkkio maksetaan suhteessa tehtyihin työtunteihin.

Kiitoksena erinomaisesta työstä Pirkanmaan Osuuskauppa maksaa jokaiselle työntekijälleen vuodesta 2021 lisäksi poikkeuksellisen koronabonuksen. Bonus maksetaan suhteessa tehtyihin työtunteihin ja on maksimissaan 500 euroa kokoaikaiselle työntekijälle.

– Jokainen Pirkanmaan Osuuskaupan työntekijä on koronan keskellä venynyt työssään yhteiskunnan huoltovarmuuden turvaamiseksi ja asiakkaidemme turvallisen asioinnin edistämiseksi – jo toisena vuonna peräkkäin. Jokainen työntekijämme on ansainnut erinomaisesta työstään ja asenteestaan ylimääräisen palkkion, kiittää Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko, puh. 010 767 0070, timo.maki-ullakko@sok.fi

”Minun työpaikkani Sokos Herkku tunnetaan asiantuntevasta palvelustaan: osa vakioasiakkaista on tehnyt meillä ruokaostoksensa jo vuosikymmenten ajan. Palvelutiskillä rupatellessa ja reseptejä vaihtaessa on välillä vierähtänyt pidempikin tovi. Ei siis ihme, että uutinen Sokoksen kokonaisuudistuksesta ja sen myötä suunnitteilla olevasta ruokakaupan muuttumisesta Prismaksi on mietityttänyt asiakkaitamme.

Uskon vakaasti, että vaikka ruokakauppamme nimelle ja miljöölle näytetään taikasauvaa, laadusta ja palvelusta ei tingitä tippaakaan. Uuteen kaksikerroksiseen Prismaamme tulee valtava ruokavalikoima sekä käyttötavaran puolelle kokonaan uusia tuoteryhmiä – esimerkiksi pienkodinkoneita ja urheiluvälineitä on toivottu paljon. Tuotemäärän moninkertaistuessa pystymme jatkossa tarjoamaan myös Tampereen keskustan edullisimman ruokakorin.

On aika upeaa, että juuri täällä on pian Suomen ensimmäinen suurkaupungin ytimessä toimiva hypermarket. En malta odottaa, minkälaisia arkea helpottavia ja herkullistavia uusia ratkaisuja pääsemme Prisman myötä sinulle tarjoamaan. Samoin lähiruokatuotteidemme valikoimaa väritetään uusilla tuttavuuksilla. Kenties saamme remontin yhteydessä iloksemme myös yrttiseinän tai jotain muuta villiä ja vihantaa!

Me herkkulaiset tulemme olemaan ensimetreiltä asti mukana Sokoksen Prisman suunnittelussa. Toimivista asioista ei ole tarkoitus luopua: esimerkiksi pitkän palvelutiskimme lisäksi Suomen parhaina palkitut leipäosastomme sekä luomuhedelmien ja -vihannesten valikoimamme säilyvät jatkossakin.

Sokos on ollut ikoninen osa Tampereen keskustan sykettä ja elänyt sinun ja muiden asiakkaidemme mukana liki viisikymmentä vuotta. Asiakaslähtöisyys on jatkossakin kunnia-asiamme. Siksi janoamme kuulla, miltä sinä haluaisit tulevan Prisman maistuvan ja tuoksuvan. Asiakastoiveiden kerääminen on parhaillaan käynnissä osoitteessa uusisokostampere.fi –toivottavasti kuulemme sinusta siellä pian!”

 

Herkullista alkanutta vuotta toivotellen

Sarianne Pohjonen
Sokos Herkun tuoteryhmävastaava

 

Odotettu juhlakausi on täällä! Talven meikki- ja hiustrendeissä kohtaavat tutut kestosuosikit ja menneiden aikojen tyylit. Poimi ammattilaistemme vinkit joulun ja uudenvuoden pirskeisiin.

Hopeaa, kultaa, mustaa ja punaista. Sesongin meikkitrendit säihkyvät tutuissa, näyttävissä sävyissä. Punaiset huulet, helmiäissävyiset luomet ja sähäkät glitter-kynnet ovat pikkujoulujen ja uudenvuoden juhlien ikisuosikkeja.

– Huulimeikki on talven juhlakaudella aina iso juttu, ja esimerkiksi joulunpunaiset huulet ovat todellinen klassikko. Maskipakon myötä huulimeikki on luonnollisesti vähentynyt ja siirtänyt painotusta silmiin. Näyttävään silmämeikkiin suosittelen tekoripsiä tai ripsitupsuja, joita löytyy meidän hyllystä monia erilaisia, vinkkaa kosmetologi Sara Rulja Ideaparkin Sokos Emotionista.

Kahdeksan vuotta alalla työskennellyt kauneusalan asiantuntija nauttii joulunajan kimalluksesta ja säihkeestä. Hän toivoo, että monet viime vuonna peruuntuneet juhlat järjestettäisiin viimein tänä vuonna ja ihmiset pääsisivät laittautumaan ja juhlimaan yhdessä.

– Juhlia selkeästi kaivataan ja odotetaan. Kauneustuotteisiin liittyy vahvasti myös itsensä hemmottelu, jota kaipaamme erityisesti tähän aikaan vuodesta, Sara sanoo.

Satsaa hyviin pohjustustuotteisiin

Juhlameikissä Sara kehottaa katsomaan pintaa syvemmälle ja tutustumaan oikeanlaisiin ihonhoitotuotteisiin. Onnistunut juhlameikki lähtee hyvinvoivasta ihosta ja siitä, että käytetyt tuotteet sopivat omalle ihotyypille.

– Monesti voi tuntua siltä, että meikkivoide on huono, mutta kyse onkin huonosta pohjustuksesta. Esimerkiksi vääränlainen kasvovoide voi laittaa meikin rullautumaan pois, Sara selittää.

Hyvät pohjustustuotteet luovat nimensä mukaisesti pohjan koko meikille: ne silottavat ihoa ja pitävät meikin kauniina pitkään. Pohjustustuotteita on myös silmä- ja huulimeikille, esimerkiksi glitter-tuotteilla tehdyn silmämeikin alla Sara kannustaa käyttämään aina siihen tarkoitettua glitter-pohjustustuotetta.

Meikkauspalvelu säästä aikaa ja vaivaa

Itselle sopivat sävyt ja meikkituotteet löytyvät parhaiten ammattilaisen opastuksella. Sokos Emotionin meikkauspalvelut sisältävät sekä arkimeikkejä että juhlameikkejä. Saatavilla on myös vartin ilmaisaikoja, joissa myyjä opettaa, miten esimerkiksi hyvä meikkipohja tehdään tai miten silmien rajaukset syntyvät.

Pandemiasta johtuen meikkauspalvelut olivat tauolla lehden mennessä painoon, mutta Sara toivoo, että pian päästään taas puunaamaan.

Meikkauspalveluita voit varata paikan päältä tai puhelimitse seuraavista Emotioneista: Lielahti, Kaleva ja Ideapark sekä Sokos Hyvä Olo -hoitolasta. Osoitteesta sokos.fi löydät kunkin myymälän yhteystiedot.

– Ammattilaisen tekemä juhlalook on ihanaa luksusta. Juhliin valmistautuminen on myös stressittömämpää, kun omasta meikistä ei tarvitse huolehtia.

Ei liian laitettu ja lakattu

Tuleviin joulun ja uudenvuoden juhliin hiukset kannattaa kietaista rennolle, hieman löysälle nutturalle tai kihartaa suurille laineille.

– Rentous ja luonnollisuus ovat trendejä, jotka ovat näkyneet punaisilla matoilla jo pitkään. Myös erilaiset
huolettoman näköiset letit ja punokset toistuvat talven trendikampauksissa, kertoo Sokoksen Hyvä Olo -parturi-kampaamon Ismo Poutiainen.

Sebastian Professionalin kouluttajana ja hiusmuotoiluopettajana aiemmin työskennellyt hiusguru on innoissaan käynnissä olevasta juhlatohinasta. Viime vuonna pikkujoulut jäivät monelta välistä, mutta tänä vuonna juhla- ja pikakampauksille on jälleen kysyntää. Sokoksen -keskustasijainti ja kampaamon myöhäiset aukioloajat iltakahdeksaan asti takaavat sen, että juhliin voi lähteä suoraan -parturin penkistä.

Kasari- ja ysäritukat ovat jälleen täällä

Vuodenvaihde on perinteisesti tukkamuutosten aikaa, ja korona-ajan jälkeen moni varmasti kaipaakin uudenlaista alkua. Muodissa ja kauneudessa haetaan nyt vaikutteita ennen kaikkea ysäriltä, ja tämä megatrendi näkyy myös hiuksissa.

Puolipitkässä ja pitkässä tukassa rikkonaisuus ja voimakkaat kerrostukset ovat iso hitti. Myös verhomaiset, pitkät otsatukat ovat kasvattaneet suosiotaan. Miesten hiuksissa taas permanentit ovat kysyttyjä.

Lyhyissä hiuksissa kasarihenkinen takatukka on tehnyt näyttävän paluun.

– Takatukkaa ei tarvitse kasvattaa, vaan sen voi lisätä bileisiin klipsi- tai teippipidennyksen avulla, Ismo vinkkaa. 

Saran suosikkituotteet pitkäkestoiseen juhlameikkiin

Primer eli pohjustusvoide tasoittaa ihoa ja pitää meikin kauniina pidempään.
Dior Diorskin ­Forever Skin Veil Primer, 49,80 €.

Irtopuuteri viimeistelee meikin ja vähentää T-alueen rasvoittumista illan aikana.
Sensai Loose Powder Translucent, 50,90 €.

Kiinnityssuihke nimensä mukaisesti kiinnittää meikin ja luo kasvoille upean hehkun.
Urban Decay All Nighter Makeup Setting Spray, 32,90 €.

Tuotteita myyvät kaikki Sokos Emotion -myymälät.

Ismon suosikkituotteet juhlaviin kampauksiin

Kosteuttava tehohoito luo pohjan kiiltäville kiharoille ja kauniille kampauksille.
Olaplex Nro. 8­ Bond Intense Moisture Mask, 33,90€.

Kestävien ja napakoiden kiharoiden salaisuus on hyvä pohjustustuote.
Sebastian Shine Define Hairspray, 34,90€. 

Laadukas hiuskiinne on luottotuote juhlakampauksen työstämiseen ja viimeistelyyn.
Sebastian Re-shaper Hairspray, 34,90€.

Tuotteita myy Sokoksen parturi-kampaamo Hyvä Olo.

 

Tampereen Sokoksen uudistumisesta on supistu jo hyvän aikaa. Kaikkien tunteman liikepaikan tulevaisuutta on työstetty yhdessä asiakkaiden, sokoslaisten ja muiden sidosryhmien kanssa. Vaikka toiveiden ja tarpeiden mukaisen uuden Sokoksen ensimmäiset merkit alkavat suunnitelmien mukaan näkyä jo tulevana kesänä, monen ison asiakastoiveen toteuttamiselle on vielä sijaa. Muutostyöt aloitetaan käyttötavaraosastoilta sekä ravintoloista. Suunnitteilla on myös ruokakaupan konseptin vaihtuminen Sokos Herkusta Prismaksi.

Hämeenkadulle vuonna 1974 avattu Sokos on ollut ikoninen osa katukuvaa ja elänyt tamperelaisten mukana kohta viisikymmentä vuotta.

– Kun Sokos avattiin, maailma oli monella tapaa toisenlainen. Kulutuskäyttäytyminen ja elämän syke ovat muuttuneet. Kivijalkakaupan on tarjottava asiakkaille ennen kaikkea elämyksiä, joita verkko-ostamisesta ei saa. Palveluiden pitää löytyä helposti yhdestä ja samasta paikasta – yllätyksellisyyttä, inspiroivaa ympäristöä ja kohtaamisia arvostetaan nyt enemmän kuin koskaan aiemmin, Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Ville Jylhä kuvailee.

Kauneuden ja muodin valikoimat tuodaan uusien osastokokonaisuuksien myötä esille entistä houkuttelevammin ja helpommin. Kuva: Jukka Salminen

Uudistus alkaa näkyä ensi kesänä

Uudistus tarkoittaa asiakkaille Sokoksen kokonaispalvelutarjooman kehittymistä kerros kerrokselta aina katolle asti. Muutostyöt on tarkoitus aloittaa katutasosta ja yläkerroksista kesällä 2022. Koko liikepaikan palvelut kehitetään monikanavaisuutta hyödyntäen keskustassa asuvien ja asioivien tarpeisiin.

– Sokoksen lähiympäristössä asuu yli 15 000 asukasta. Läntisen keskustan asiakkaat tarvitsevat elämän perustarpeita palvelevan keskittymän. Uusi Sokos on vastaus tähän, Ville toteaa.

Muodin ja kauneuden valikoima tuodaan uudenlaisten osastokokonaisuuksien myötä esille entistä houkuttelevammin ja helpommin.

– Meistä jokainen varmasti samaistuu asiakkaana siihen, että erityisesti talvella sovituskoppiin ahtautuminen voi tuskastuttaa. Haluamme nostaa valikoiman ohella myös vaatteiden sovituksen uudelle levelille ja tehdä siitä aidosti miellyttävän kokemuksen – jopa elämyksen, Ville visioi.

Uudistus ulottuu myös ravintolatarjoomaan tuoden uusia makumaailmoja tuttujen suosikkien rinnalle. Esimerkiksi Ravintola Herkku on jo pitkään ollut yksi Tampereen suosituimmista lounaspaikoista ja neljännen kerroksen kahvila-ravintolalta löytyy myös vankka fanijoukkonsa.

Ravintola Herkku lukeutuu Tampereen suosituimpiin lounaspaikkoihin. Kuva: Jukka Salminen

Keskustan halvin ruokakori, valtavin valikoima

Vuonna 2023 on tarkoitus aloittaa kaksikerroksisen Prisman rakentaminen kerroksiin –1 ja –2. Suomen ensimmäisestä suurkaupungin keskustaan sijoittuvasta hypermarketista tulee totutusta poikkeava Prisma. Prisman myötä myös koko Sokos-liikepaikan käyttötavaravalikoima täydentyy.

– Ruokakauppakonseptin muuttaminen on perusteltu liike. Prisma-konsepti taipuu moneen toimintaympäristöön, ja tuttujen kulmakivien lisäksi paikallisille toiveille ja tarpeille annetaan iso tila. Vertailukohtana voisi käyttää viime joulukuussa avattua Pirkkalan Prismaa, josta löytyy monia uniikkeja yksityiskohtia: Suomen ensimmäinen Prisma drive-in, yrttien vertikaaliviljelmä ja pirkanmaalaisista huippuosaajista koostuva ruokamaailma. Myös Sokoksen Prismassa tullaan näkemään mielenkiintoisia partnereita ja palveluita, Ville valottaa.

Prisma tulee tarkoittamaan keskustan halvimpia hintoja, herkullisuudesta tinkimättä. Kasvava päivittäistavaravalikoima mahdollistaa usean hintatason tuotteet jokaisessa tuoteryhmässä.

– Kaksikerroksinen Prisma mullistaa keskustan ruokakauppakentän ylivoimaisen isolla ja inspiroivalla valikoimallaan. Hektisen arjen helpottaminen ja herkullistaminen on tärkeä teemamme, ja heti valmiin ruoan ja takeawayn valikoimassa tullaankin laittamaan suuri vaihde silmään. Sokos Herkku on tunnettu asiantuntevasta palvelustaan ja kaupungin kattavimmasta palvelutiskistä. Näistä valttikorteista aiomme pitää kiinni jatkossakin, Ville hehkuttaa.

Palvelutistkin laadukkaasta tarjoomasta ja asiantuntevasta palvelusta aiotaan pitää jatkossakin kiinni. Kuva: Jukka Salminen

Asiakastoiveita ja uusia työkavereita

Sokosta suunnitellaan yhdessä asiakkaiden kanssa. Asiakastoiveita uudistuvaan Sokokseen aletaan kerätä vielä tämän vuoden puolella osoitteessa www.uusisokostampere.fi.

– Moni asia on vielä päättämättä, jotta toiveiden toteuttamiselle on aidosti sijaa. Kuulemme innolla niitä rohkeimpiakin ideoita – nyt saa antaa mielikuvituksen lentää, Ville kannustaa.

Uudistumisesta ja siihen liittyvistä kehitysehdotuksista on jo keskusteltu Sokoksen henkilökunnan kanssa, ja heiltä on saatu konkreettisia ideoita niin valikoimaan, palveluihin kuin elämyksellisyyteen ja visuaalisuuteenkin.

– Sokoslaiset ovat oman työnsä parhaita asiantuntijoita. Mistään toimivasta ei tietenkään ole tarkoituksenmukaista luopua vaan päinvastoin, hioa yhdessä asioita vieläkin paremmiksi. Vaikka myllerrystä osastojen ja hyllypaikkojen kanssa on taatusti luvassa, pyrimme palvelemaan läpi uudistuksen parhaalla mahdollisella tavalla. Myös rekryjä aukeaa projektin edetessä, Ville kertoo.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Ville Jylhä, puh. 010 767 0079, ville.jylha@sok.fi

Viime kesänä Sokokselle avattu Rekin pop-up esimerkittää hyvin tulevaisuuden tahtotilaa uudenlaisten muotipalveluiden tarjoamisesta. Kuvassa Rekin toimitusjohtaja Bertta Häkkinen sekä Sokoksen naisten pukeutumisen myyntipäällikkö Tuula Markkula. Kuva: Laura Vesa