Mattilan savusaunassa palaa samaa harmaaleppää kuin sata vuotta sitten. Silloin aikoinaan Essi Sivulan isovaari Iivari tunnusteli kädellä saunan ovenkahvasta, onko possu kypsää, ja kuljetti palviherkun hevoskärryillä Kankaanpään torille myyntiin. Rehellisyys ja käsityötaito näkyy myös Mattilan voitokkaissa valmisruokatuotteissa: Suomalainen menestysresepti 2023 ei ole hakemalla haettu hitti vaan intohimon hedelmä.
Aitous, aika ja savu; ne ratkaisivat Suomalainen menestysresepti -kilpailun voiton Veljekset Mattilalle.
– Jos yksikin niistä puuttuu, tuote jää vajaaksi. Smokehouse-tuoteperheemme maut ovat tosi täyteläisiä ja valmisruokaosastolla täysin poikkeavia, heruttelee Mattilan toimitusjohtaja Tero Sivula.
Perinteikäs lihajaloste-alan yritys kulkee tätä nykyä virallisesti nimellä Mattila Bros. mutta on edelleen tuttu, pieni ylöjärveläinen savustamo, jossa kaikki tehdään oikeasti käsityönä kokonaisista lihoista.
– Kuin kotona Amerikassa, Tero virnistää.
Amerikka-yhteys ei ole tuulesta temmattu: Mattilan ensimmäiset porsaat ostettiin 50-luvulla Kanadassa tienatuilla rahoilla, ja Suomalainen menestysresepti -kilpailun voittajatuotteet ammentavat pohjoisamerikkalaisesta smokehouse-kulttuurista.
Siis mistä?
Valmisruokahyllyn ihana hidastelija
Smokehouse-tuotteille tyypillistä on pitkään ja matalassa lämpötilassa kypsyttäminen, barbeque-tyyppinen pintamaustaminen, barkin eli kaarnan muodostuminen lihan pintaan ja tietenkin savu. Savustus ei kuitenkaan ole perinteistä suomalaistyyppistä savuaromilla dominoimista. Savua kohdellaan yhtenä mausteena muiden joukossa.
Alun perin smokehouse-tuotteita on valmistettu esimerkiksi Yhdysvalloissa kauppojen takatiloissa, joista niitä on nostettu myyntiin palvelutiskeille. Suomessa kiinnostus smokehouse-tuotteisiin on tällä hetkellä jyrkässä kasvussa. Hidastamisen trendi on valunut ruokakulttuuriin ja heti valmiiseen ruokaan.
– Neljänneksellä kotitalouksista kiire on yksi ruoanlaiton suurimmista esteistä. Me annamme laadukkaalla valmisruoalla ihmisille aikaa. Me teemme pitkät kypsytykset asiakkaan puolesta ja voimme olla vilpittömästi tosi ylpeitä tuotteistamme, Tero sanoo.
Tuotannon savusaunan ovella poseeraavat Johannes Nykänen, Tero ja Essi Sivula sekä Maarit Seilonen ja Tuula Kujala.
Kasvisvariantti yllätti
Mattilalla smokehouse-kulttuuria vaalivat muun muassa tuotekehittäjä Johannes Nykänen ja lihaosaaja Kaarle Muukka, Teron sanoin Hot Scandinavian Barbeque Boys. Ideoita tuotteisiin saadaan myös tuotannon työntekijöiltä ja verkosta ympäri maailmaa. Suomalainen menestysresepti -kisan jälkeen tuotekehitysprosessi on muuttanut muotoaan ja kisasta on saatu tulevaisuuden varalle arvokasta tietoa.
– Nyt lanseeraamassamme tuoteperheessä on mukana tietenkin perinteinen possu mutta myös valtakunnan paras kanatuote. Johanneksen kehittämä kanavariantti otettiin mukaan, koska se on yksinkertaisesti niin herkullinen, että olisi ollut tyhmää olla tuomatta sitä kauppoihin, Tero sanoo.
Sarjaa täydentämään haluttiin kasvisvaihtoehto, sillä laadukkaan kasvisruoan kysyntä kasvaa jatkuvasti.
– Emme halunneet lähteä tarjoamaan jotakin puolihuolimattomasti sarjan jatkoksi tekaistua kasvisruokaa vain siksi, että sellainen olisi hyvä olla. Halusimme, että kasvisruoka sopii tuoteperheeseemme saumattomasti. Smoked halloumi & roots pan istuu sarjaan kuin hansikas. Jos jo possu ja kana olivat täydellisiä, niin kasvisruoasta tehdyssä kuluttajatutkimuksessa saimme vielä paremmat arviot, Tero kertoo.
Mutta niinhän se on: hyvin tekemällä ei voi tulla kuin hyvää.
Kurkkaa kaikki Pirkanmaan Osuuskaupan myymälöissä myytävät lähiruokatuotteet osoitteessa: s-ravinto.fi/lahiruoka
Pirkanmaan 34. Sale-myymälä avataan 1. helmikuuta hervantajärveläisten omaksi lähikaupaksi. Makkarajärventien energiatehokkaassa myymälässä on pätevän valikoiman lisäksi arjen palvelut paistopisteestä take away -tiskiin.
Raitiotien päätepysäkin ympärille rakentunut Hervantajärven kaupunginosa saa lähikauppansa, kun Sale avataan kerrostalon kivijalkaan. Myymälän myötä helpompi arki on alueen asukkaiden saatavilla maanantaista perjantaihin klo 7–23, lauantaisin klo 8–23 ja sunnuntaisin klo 9–23.
Naapuruus on olennainen osa Sale-ketjun identiteettiä, sillä Sale on aina asiakasta lähellä. Sale-myymälöiden pyöreistä valokylteistä voikin bongata oman lähikaupan uniikin paikallistunnuksen, joka kertoo alueen tarinaa persoonallisesti, rennosti ja ripauksella huumoria.
– Pirkanmaan Sale-tunnusten kuvaideat ovat peräisin kunkin Salen henkilökunnalta. Hervantajärven Salen tunnukseen valikoitui luonnollisesti ratikka, hymyilee Pirkanmaan Osuuskaupan Sale-ryhmäpäällikkö Heidi Keva.
Töihin Hervantajärven Saleen haki lähes sata henkilöä.
Vihreää vieressä, vihreää mielessä
Myymälän energiaratkaisut tukevat S-ryhmän vuodelle 2025 asetettua hiilinegatiivisuustavoitetta.
Kaupan kylmälaitoksen lauhdelämpöä voidaan hyödyntää kerrostalon asuntojen lämmityksessä yhdessä kiinteistön maalämpöjärjestelmän kanssa. Maaperään voidaan varastoida kesällä lauhdelämpöenergiaa sen sijaan, että se hukattaisiin ulkoilmaan.
Luonto on Salea lähellä myös aivan konkreettisesti. Lähin nuotiopaikka ja uimarannat sijaitsevat vajaan kilometrin päässä, ja läheiseltä luontopolulta eväsretkeilijöillä on helppo yhteys Birgitan polulle.
– Uskoisin, että kuumimpaan retkeilyaikaan Salen ovi käy tiheään. Pidämme kaupassa ajankohtaista mukaan otettavan ruoan ja herkkujen valikoimaa, jotta asiakas voi keskittyä olennaiseen, Heidi sanoo.
Lisätietoja:
Pirkanmaan Osuuskaupan Sale-ryhmäpäällikkö Heidi Keva, puh. 010 767 2592, heidi.keva@sok.fi
Äänestyksessä selvisi, että ylivoimainen enemmistö toivoi Bonuksen kertyvän tuplana joulukuussa – näin ollen tammikuussa asiakasomistajan tilipäivä on Pirkanmaalla tuplasti tuottavampi. Keskittämällä joulun ajan ostoksiasi voit siis kerryttää sievoisen summan vaikka kevään tai kesän lomakassaan.
Bonusta saa tuplasti 1.–31.12.2022 Pirkanmaan Osuuskaupan Prismoissa, S-marketeissa, Saleissa, S-kaupat.fi:ssä, Sokoksella, Sokos Herkussa, Sokoksen Hyvä Olo -hoitolassa, Prisma parturi-kampaamoissa, S-market Orivesi parturi-kampaamossa, Emotioneissa ja Kukittamoissa. Kampanja ei ole voimassa liikenneasemien Sale-myymälöissä.
Bonus on rahaa takaisin ostoistasi ja nyt sitä saa tuplana
Kun ostoja kertyy esimerkiksi 500 eurolla kuukauden aikana, kampanja-ajan ostoista saa 3 %:n sijaan 6 % Bonusta. Yli 900 euron kuukausiostoilla bonusprosentti on 5 %, jolloin kampanjaostoista maksetaan 10 % Bonusta. Nyt siis voit saada jopa 10 % rahaa takaisin jokaisesta käyttämästäsi eurosta! Lisäksi maksaessasi S-Etukortilla ostoistasi kertyy aina 0,5 % maksutapaetua.
Bonus tuplana kirjautuu automaattisesti, ja se maksetaan normaalin Bonuksen mukana. Bonuskertymää on helppoa seurata S-mobiilista, kun näet ostoksen alapuolella vihreän tähden ja tekstin “Bonus tuplana”.
Kampanjaan kuuluvien ketjujen osalta Bonusta tai maksutapaetua ei kuitenkaan kerry yrityskortilla maksetuista tai yrityksille tehdyistä ostoista, sopimushinnoitelluista tai laskutettavista ostoista, välitysmyynnistä, kuten Veikkauksen Online- ja arpamyynnistä ja pääsylipuista, yli 1,2 % alkoholia sisältävistä juomista ja yli 2,8 % alkoholia sisältävistä elintarvikkeista, tupakkatuotteista, tupakan vastikkeista, tupakointivälineistä, tupakkajäljitelmistä, sähkösavukkeista ja nikotiininesteistä, tax free -ostoista, matkakorttien latauksista, pullopanttien palautuksista eikä lahjakorttien ostosta. Bonus tuplana -kampanjaostojen bonusprosentti määräytyy koko kuukauden bonusostojesi mukaan. Jos kaikki kuukausiostosi oikeuttavat 5 %:n Bonukseen, saat kampanja-aikana kampanjaan kuuluvista toimipaikoista tehdyistä ostoista 10 % Bonusta.
Lue lisää: bonustuplana.fi
Uudistuneet Sale-myymälät eivät tingi leppoisasta lähikaupan imagostaan, vaikka viihtyvyyteen ja tuotevalikoimaan onkin viime aikoina panostettu tarmokkaasti.
Ylöjärven Asemantien Salen myymäläpäällikkö Terhi Kivilän mielestä Sale on kuin naapuri: mukava ja mutkaton lähikauppa, jossa myyjät ja asiakkaat tuntevat toisensa eikä kenelläkään ole hoppu tai huono päivä.
– Olen työskennellyt Pirkanmaan Saleissa yhteensä 24 vuotta, niistä kymmenen Ylöjärvellä. Jokaisessa Salessa on kohdeltu asiakkaita kuin ystäviä, konkari tiivistää.
Aamiaistarpeet kipaistaan kotoisasti vaikka pyjamassa
Pirkanmaan uudistuneessa Sale-verkostossa paikallisuus korostuu monella eri tapaa. Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että jokaisessa 34 myymälässä tuotevalikoimaa muovataan alueen asiakkaiden toiveiden mukaan. Lisäksi kutakin myymälää koristaa oma paikallistunnuksensa.
Myös lähiruoan ja tuoretiskien tarjontaa on lisätty, joten monesta Salesta voi hakea vaikka tuoreen kahvin ja sämpylän aamupalapöytään. Naapurisovun ytimessä hehkuu erinomainen asiakaspalvelu.
– Meillä Asemantiellä käy paljon lapsiasiakkaita. Vanhemmatkin siis selvästi luottavat siihen, että tuttu myyjä auttaa, jos pikkuinen ei pärjää ostoksilla yksin. Ja aina saa tulla sellaisena kuin on – vaikka pyjamassa, Terhi nauraa.
Salelaiset suunnittelivat oman työvaatemalliston
Myös myymälämiljöitä on uusittu isolla pensselillä. -Asemantien Salekin on remontin jälkeen raikastunut hillityn värimaailman, matalampien myymäläkalusteiden ja paremman valaistuksen ansiosta. Uusi visuaalinen ilme pomppaa pian salelaisten työvaatteisiinkin.
– Olen mukana unelmien työvaatemalliston suunnitteluryhmässä, johon halukkaat salelaiset saivat ilmoittautua. Odotan uusilta vaatteilta ennen kaikkea muunneltavuutta. Me salelaiset teemme monipuolista työtä, ja vaatteiden pitää joka tilanteessa istua mukavasti kaiken kokoisille ihmisille, Terhi tietää.
Pirkanmaan salelaisten, vaatebrändi Papu Designin ja työvaateasiantuntija Lindströmin yhteistyön tuloksena syntyneen upean työvaatemalliston voi bongata Saleissa syksyllä. Odotellessa ehtii nauttia kesästä.
– Meidän Sale sijaitsee uimarannan kupeessa. Täältä kannattaakin koukata eväät mukaan rannalle – eiköhän tänäkin kesänä herkutella paikallisilla mansikoilla, myymäläpäällikkö haaveilee.
Juhlistimme vappuaattona kaupunkipyöräkauden alkua koko perheen Sale-pyörä-päivässä Tampereen keskustassa – lämmin kiitos kaikille kävijöille, teitä oli hurja määrä! Entistä laajempi Sale-pyörä-verkosto kattaa tänä kesänä 700 pyörää ja 95 asemaa.
Kuvat: Pasi Tiitola
Hervantajärven luonnonläheinen kaupunginosa rakentuu hiljalleen Tampereen raitiotien päätepysäkin ympärille. Päätepysäkin ei kuitenkaan enää kovin pitkään tarvitse olla paikka, johon matka loppuu. Makkarajärvenkadulle ratikkapysäkin viereen valmistuu nimittäin Pirkanmaan seuraava Sale-lähikauppa, joka voi olla alku vaikkapa maukkaalle illalle, pyöräretkelle tai grillijuhlille.
Hervantajärveläisten oman Salen rakennustyöt ovat alkaneet, ja avajaisia arvioidaan vietettävän kevättalvella 2023. Kauppa valmistuu kerrostalon kivijalkaan ja on 288 myyntineliöllään tavanomaista optimaalisen Salen kokoluokkaa.
Liiketilan tekee mielenkiintoiseksi se, että kaupan kylmälaitoksen lauhdelämpöä voidaan hyödyntää kerrostalon asuntojen lämmityksessä yhdessä kiinteistön maalämpöjärjestelmän kanssa. Maaperään voidaan varastoida kesällä lauhdelämpöenergiaa sen sijaan, että se hukattaisiin ulkoilmaan.
Lähikaupan tuotevalikoimaan pyydetään toiveita alueella asioivilta.
– Tarjoamme jo tämän vuoden puolella asiakkaille mahdollisuuden jättää kaupalle toiveita, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan Sale-ketjujohtaja Asta Haapanen.
– Vuoropuheluun Salen porukan kanssa pääsee loppuvuonna kaupalle avattavan Facebook-tilin kautta. Se on myös hyvä kanava tirkistellä naapuriin: missä vaiheessa rakennustyöt ja vaikkapa rekrytoinnit kulloinkin ovat.
Naapuritunnus on vielä salaisuus
Sale tulee Hervantajärvellekin tuoreessa ulkoasussa, jota on viime vuodesta alkaen nähty uudistetuissa Sale-myymälöissä ympäri Pirkanmaata. Myymälämiljöössä vuorottelevat tutun punaisen lisäksi pehmeä kaura ja vihreän eri sävyt. Niitä nähdään myös tänä vuonna uudistuvissa salelaisten työvaatteissa, joiden suunnittelussa työntekijät ovat itse olleet mukana.
Naapuruus on olennainen osa ketjun identiteettiä, sillä Sale on aina asiakasta lähellä. Sale-myymälöiden pyöreistä valokylteistä voikin bongata oman lähikaupan uniikin paikallistunnuksen, joka kertoo alueen tarinaa persoonallisesti, rennosti ja ripauksella huumoria.
– Pirkanmaan Sale-tunnusten kuvaideat ovat peräisin kunkin Salen henkilökunnalta. Hervantajärven Salen tunnusta on jo pohdittu salelaisten kesken, mutta suurelle yleisölle se paljastuu vasta lähempänä avajaisia, Asta hymyilee.
Lisätietoja:
Pirkanmaan Osuuskaupan Sale-ketjujohtaja Asta Haapanen, puh. 010 767 2891, asta.haapanen@sok.fi
Kuva: Peab
Bonus on osuuskaupalle tapa palkita asiakasomistajiaan ja tämä onkin asiakkaille yksi tärkeä syy kuulua osuuskauppaan. Siksi kiitoksena Bonusta saa S-Etukortilla 7.–13.3.2022 tehdyistä ostoista kaksin verroin – voit saada Bonusta jopa 10 %.
Bonukset ovat oikeaa riihikuivaa rahaa, ja keskittämällä ostokset fiksusti voit kerryttää sievoisen summan vaikkapa lomakassaan tai kevään hankintoihin. Kun maksat ostoksesi S-Etukortilla, saat Bonuksen lisäksi vielä puoli prosenttia maksutapaetua S-ryhmän toimipaikoissa tehdyistä ostoista.
Bonusta saa tuplasti nyt Pirkanmaan Osuuskaupan Prismoissa, S-marketeissa, Saleissa, ruoan verkkokaupassa, Sokoksella, Sokos Herkussa, Sokoksen Hyvä Olo -hoitolassa, Prisma parturi-kampaamoissa, S-market Orivesi parturi-kampaamossa, Emotioneissa ja Kukittamoissa. Kampanja ei ole voimassa liikenneasemien Sale-myymälöissä.
Bonus on rahaa takaisin ostoistasi ja nyt sitä saa tuplana
Kun ostoja kertyy esimerkiksi viidellä sadalla eurolla kuukauden aikana, saa 3 %:n sijaan kampanja-ajan ostoista Bonusta 6 %. Yli 900 euron kuukausiostoilla bonusprosentti on 5 %, jolloin kampanjaostoista maksetaan 10 % Bonusta. Nyt siis voi saada jopa kymmenen prosenttia rahaa takaisiin jokaisesta käyttämästään eurosta! Lisäksi maksaessasi S-Etukortilla ostoistasi kertyy aina 0,5 % maksutapaetua.
Bonus tuplana kirjautuu automaattisesti ja se maksetaan normaalin Bonuksen mukana. Bonuskertymää on helppoa seurata S-mobiilista.
Kampanjaan kuuluvien ketjujen osalta Bonusta tai maksutapaetua ei kuitenkaan kerry yrityskortilla maksetuista tai yrityksille tehdyistä ostoista, sopimushinnoitelluista tai laskutettavista ostoista, välitysmyynnistä, kuten Veikkauksen Online- ja arpamyynnistä ja pääsylipuista, yli 1,2 % alkoholia sisältävistä juomista ja yli 2,8 % alkoholia sisältävistä elintarvikkeista, tupakkatuotteista, tupakan vastikkeista, tupakointivälineistä, tupakkajäljitelmistä, sähkösavukkeista ja nikotiininesteistä, tax free -ostoista, matkakorttien latauksista, pullopanttien palautuksista eikä lahjakorttien ostosta. Bonus tuplana -kampanjaostojen bonusprosentti määräytyy koko kuukauden bonusostojesi mukaan. Jos kaikki kuukausiostosi oikeuttavat 5 %:n Bonukseen, saat kampanja-aikana kampanjaan kuuluvista toimipaikoista tehdyistä ostoista 10 % Bonusta.
Lue lisää: bonustuplana.fi
Pirkanmaan Osuuskaupan verollinen myynti nousi viime vuonna ennätykselliseen 1,2 miljardiin euroon ja veroton myynti ensi kertaa historiassa yli miljardin euron. Toiminnan tulos oli hieman yli 25 miljoonaa euroa. Hyvän myynnin myötä myös Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajille maksetun Bonuksen määrä kipusi viime vuonna kaikkien aikojen korkeimpaan lukuun, 35 miljoonaan euroon. Ennätyksellinen Bonus ja markkinoiden edullisimmat päivittäistavarahinnat toteuttivat osuuskaupan perustehtävää hyvin. Hienosti sujuneen ruokahuollon ja yhä suurempien asiakasvirtojen hyvän hoidon johdosta Pirkanmaan Osuuskaupan työntekijöille maksetaan vuosipalkkion lisäksi poikkeuksellinen koronabonus.
Pirkanmaan Osuuskaupan myynti kasvoi viime vuonna yhteensä 6 prosenttia edellisvuodesta. Päivittäistavarakauppa kasvoi 4,1 prosenttia, käyttötavarakauppa kasvoi 7 prosenttia ja ravintolakaupan myynti laski 10 prosenttia. Polttoneste- ja autopesukaupan myynti kasvoi peräti 24 prosenttia.
Vuonna 2021 S-ryhmän ruoan verkkokaupan tilausjärjestelmä uusiutui, ja samalla Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokaupan noutopisteiden määrää kasvatettiin edelleen. Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokaupan myynti on tuplaantunut sekä vuonna 2020 että 2021, eli uuden palvelun kysynnän kasvu on kova. Päivittäistavaran verkkokaupassa Pirkanmaan markkina on toiseksi suurin markkina pääkaupunkiseudun jälkeen.
Investointeja tehtiin yhteensä 35,5 miljoonalla eurolla: Useissa S-marketeissa ja Saleissa jatkettiin edellisenä vuonna käynnistyneitä liikeidea- ja miljööuudistuksia ja tehtiin asiakaspalvelua ja energiatehokkuutta parantavia kiinteistö- ja kalustouudistuksia, joilla otetaan askelia kohti S-ryhmän yhteistä hiilinegatiivisuustavoitetta. Lisäksi sähköautojen latausverkostoa laajennettiin, ja ABC-palveluita uudistettiin useilla paikkakunnilla. Sastamalaan avattiin uusi ABC-autonpesuyksikkö ja -automaattiasema, ja Sastamalan Prisman rakentaminen käynnistettiin.
Bonusta Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajille maksettiin ennätysmäärä, hieman yli 35 miljoonaa euroa. Vuonna 2020 maksetun Bonuksen määrä oli 33,4 miljoonaa euroa.
Työntekijöille koronabonus erinomaisesta työstä
Koko Pirkanmaan Osuuskaupan henkilökunta kuuluu vuosipalkkiojärjestelmään. Vuosipalkkiota maksetaan hyvästä viime vuodesta ja toimipaikan yhteisiin tavoitteisiin pääsystä työntekijöille maksimissaan 2000 euroa. Osa-aikaisille työntekijöille vuosipalkkio maksetaan suhteessa tehtyihin työtunteihin.
Kiitoksena erinomaisesta työstä Pirkanmaan Osuuskauppa maksaa jokaiselle työntekijälleen vuodesta 2021 lisäksi poikkeuksellisen koronabonuksen. Bonus maksetaan suhteessa tehtyihin työtunteihin ja on maksimissaan 500 euroa kokoaikaiselle työntekijälle.
– Jokainen Pirkanmaan Osuuskaupan työntekijä on koronan keskellä venynyt työssään yhteiskunnan huoltovarmuuden turvaamiseksi ja asiakkaidemme turvallisen asioinnin edistämiseksi – jo toisena vuonna peräkkäin. Jokainen työntekijämme on ansainnut erinomaisesta työstään ja asenteestaan ylimääräisen palkkion, kiittää Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko.
Lisätietoja:
Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko, puh. 010 767 0070, timo.maki-ullakko@sok.fi
Aamupalapöytään tuore lämmin leipä tai illan leffaherkut kouraan kotoa poistumatta? Tampereen kahdessa Salessa alkoi tällä viikolla kahden uudenlaisen ruoan kotiinkuljetuspalvelun pilotointi. Tampellan Salessa testataan Sale Klubia, jossa lähialueen asukkaat voivat tilata euron päivähinnalla isoja tai pieniä ruokaostoksia kotiovelle kuusi kertaa päivässä. Puutarhakadun Salessa puolestaan kokeillaan alle neljän euron hintaista pikatoimitusta, joka lupaa ostokset asiakkaalle tunnin sisällä.
Sale Klubiin etukäteen ilmoittautuneet Tampellan asukkaat pääsevät kokeilemaan huolettomampaa arkea seuraavat kaksi kuukautta. Klubi-jäsenillä on mahdollisuus tilata ruokaostokset kotiin tunnin varoajalla jopa kuusi kertaa päivässä. Jäsenyys maksaa euron päivässä, eikä tilauksille ole euro- tai tuotemäärään sidottua minimi- tai maksimirajaa.
– Tampellan testiryhmään on vielä muutama paikka vapaana ja siihen voi ilmoittautua osoitteessa Saleklubi.fi. Arvelemme Sale Klubin istuvan erityisen hyvin juuri keskustan hektiseen sykkeeseen. Nyt saa elää hetkessä oikein luvan kanssa, kun viikon ruokia ei tarvitse suunnitella etukäteen – mielekkään lounaan saa päättää vasta nälän kurniessa eikä aamullakaan ole syytä huolestua, jos huomaa kahvimaidon loppuneen. Apu löytyy nopeasti, Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokaupan kehittämispäällikkö Iida Dimov (kuvassa) nauraa.
Uudenlaista herkkua Suomessa
Klubi-asiakkaan tulee tilata ostokset viimeistään tuntia ennen haluttua toimitusaikaa. Tilaaminen, maksaminen ja toimituksen seuranta hoituvat S-ryhmän uuden ruoan verkkokaupan, S-kaupat-sovelluksen kautta.
Klubilaisten tilausvalikoima kattaa koko Tampellan Salen tarjooman. Toimituksen aikaikkunoita löytyy arkisin ja lauantaisin kuusi, sunnuntaisin neljä. Klubi-kokeilu on tarjolla reitin varrella asuville asiakkaille, ja tilaukset toimittaa Sale Klubin oma kuski.
– Ruoan verkkokaupan klubimalli on Suomessa vielä uudenlainen juttu, ja lähdemme innolla testaamaan ja kehittämään tätä palvelua yhdessä asiakkaidemme kanssa, Iida hehkuttaa.
Puutarhakadulta pikatoimitetaan alle tunnissa
Tampellan Salen lisäksi myös toinen Tampereen keskusta-Sale aloitti tällä viikolla oman kuljetuspalvelunsa testaamisen. Puutarhakadun Salesta pystyy tilaamaan marras- ja joulukuun ajan maanantaista sunnuntaihin kello 10–21 3,90 euron hintaisia pikatoimituksia, jotka lupaavat ruokaostokset kotiovelle tunnin sisällä. Tilaus tehdään tässäkin tapauksessa S-kaupat-sovelluksen kautta, eli asiakas kerryttää samalla Bonusta. Pikatoimituksissa ostosten minimitilaus on kymmenen euroa.
– Puutarhakadun Salen pikatoimitukset ovat kaikkien lähialueen asukkaiden saatavilla joulukuun loppuun asti. Toisinaan ruokaostosten täydennystarve on äkillinen, eikä perinteinen ruoan verkkokauppa taivu siihen. Näiden pilottien avulla pääsemme haastamaan itseämme ja testaamaan, mitä uutta ja erilaista Salen helppous ja nopeus voivat asiakkaalle tarkoittaa, Iida kuvailee.
Tampereen lisäksi myös HOK-Elanto testaa parhaillaan klubimallia Wallininkujan ja Herttoniemen Alepoissa sekä pikatoimituksia Sellon ja Elielin Alepoiden lähialueilla.
Ruoan verkkokaupan kasvu kiihtyy
Pilottien ohella Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokauppa on kahden vuoden aikana kasvattanut muskeleitaan monella saralla. Verkkokaupan myymäläverkosto on laajentunut neljästä toimipaikasta 25:een ja henkilöstömäärä kolmestakymmenestä työntekijästä 140:een. Kotiinkuljetus kattaa tällä hetkellä Tampereen, Pirkkalan, Lempäälän, Nokian, Ylöjärven ja Kangasalan.
– Ruoan verkkokaupan kysyntä kasvaa koko ajan ja sen kehittäminen on yksi tärkeimmistä tulevien vuosien painopisteistämme. Verkoston kasvattamisen lisäksi palvelun parantaminen on tarkoittanut esimerkiksi uusien toimintamallien ennakkoluulotonta testaamista. Siirrymme parhaillaan myös Foodie.fi-palvelusta uuteen helppokäyttöiseen tilausalustaan: Jo auki oleva uusi S-kaupat-sovellus tulee kokoamaan yhteen kaikki S-ryhmän ruoan verkkokaupan myymälät ja palvelut, Iida valottaa.
Lisätietoja:
Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokaupan kehittämispäällikkö Iida Dimov, iida.dimov@sok.fi, 010 767 2893
Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokaupan noutopisteet:
- Prisma Ideapark
- Prisma Kaleva
- Prisma Kangasala
- Prisma Koivistonkylä
- Prisma Lielahti
- Prisma Linnainmaa
- Prisma Nokia
- Prisma Pirkkala
- Sokos Herkku
- S-market Hämeenkyrö
- S-market Ikaalinen
- S-market Lempäälä
- S-market Mänttä
- S-market Orivesi
- S-market Parkano
- S-market Pälkäne
- S-market Ruovesi
- S-market Sastamala
- S-market Toijala
- S-market Urjala
- S-market Valkeakoski
- S-market Viiala
- S-market Virrat
- Sale Vuores
- S-market Ylöjärvi
Uudistuvat Salet ovat hyvän mielen kauppoja, joiden päivitetty miljöö huokuu iloa ja raikkautta. Kauppaan tullessa katse kannattaa suunnata ylöspäin: katossa paistattelevat veikeät valokyltit, joista voit bongata lähikauppasi uniikin paikallistunnuksen. Uudenkarheiden myymälöiden omat tunnukset kertovat alueensa tarinaa persoonallisesti, rennosti ja ripauksella huumoria.
Pirkanmaalaisista Sale-tunnuksista voit löytää paikallisia maamerkkejä, alueiden erikoisuuksia ja omaleimaisia ominaisuuksia. Kuvaideat ovat peräisin kunkin Salen henkilökunnalta. Metsäkylän Salessa liikkeelle lähdettiin perusasioista:
– Totesimme, että Metsäkylässä ei ole varsinaista maamerkkiä, joka olisi ottanut paikkansa tunnisteesta. Metsä ja kylä olivat selkeä valinta kuvaksi, myymäläpäällikkö Terhi Pentinmäki (ylemmässä kuvassa) kertoo.
Paikallistunnusten kautta Salet kiinnittyvät kotikulmiinsa entistäkin vahvemmin. Naapuruus on olennainen osa ketjun identiteettiä, sillä Sale jos jokin on lähellä asiakasta. Pienessä myymälässä ystävällinen tervehdys ja hymy tulevat aivan eri tavalla lähelle kuin hypermarketissa.
– Sale kulkee koko elämän kirjoa asiakkaidensa kanssa. Välillä hyllyjen välissä kuullaan hurjia kertomuksia ja huoliakin, ja sitten taas iloitaan yhdessä, kuvaa Pirkanmaan Osuuskaupan Sale-ketjujohtaja Asta Haapanen (alemmassa kuvassa).
Metsäkylässä ollaan kirjaimellisesti naapureita
Ylöjärven Metsäkylän pientaloalueella Sale on todella naapurissa ja päivittäin läsnä asukkaiden elämässä. Alueensa ainoana kauppana se on ennen kaikkea arjen helpottaja. Vaivattomat ratkaisut korostuvat, kun asiakaskuntaan kuuluu paljon lapsiperheitä.
– Olemme panostaneet asioinnin helppouteen. Siihen liittyy myös päivitetyn myymälämiljöön avaruus ja valoisuus. Meiltä löytyvät tärkeät perusjutut ripeästi, ja itsepalvelukassat nopeuttavat asiointia entisestään, Terhi toteaa.
Metsäkylästä löytyy nyt myös Sale-ketjussa harvinainen asiakas-WC ja lastenhoitohuone, joiden tarve nousi esiin niin asiakasdatasta kuin henkilökunnan havainnoistakin: -perheitä ja pienten lasten vanhempia asioi Salessa paljon. Vessalle saatiin näppärästi paikka, kun myymälää laajennettiin remontissa viereisen vuokratilan puolelle.
– Halusimme ottaa asiakkaat mukaan suunnitteluun, joten tapetti valittiin äänestyksellä. Ääniä tuli paljon, ja nyt lastenhoitohuoneen seinällä kajastaa aamuaurinko usvaisessa metsässä, Terhi kertoo.
Paikallisuus näkyy hyllyssä asti
Uusissa Saleissa houkuttelevat etenkin herkullinen hevi ja laaja leipäkattaus. Valikoima muotoutuu paikalliseen makuun, kun asiakkaat pääsevät itse äänestämään, halutaanko hyllyyn esimerkiksi enemmän vege- vai lähituotteita.
Uudistuksen myötä myös erikoisoluet saapuvat Saleihin entistä laajemmin ja näyttävämmin. Osassa myymälöistä kahvinurkkaus houkuttelee nappaamaan mukaan kupin kaakaota, ja tuoreet pullatkin löytyvät kotiin viemisiksi. Take away -valikoima laajenee jatkuvasti uusilla makuyllätyksillä sushista premium-valmisruokiin.
– Meiltä käy moni hakemassa ohikulkumatkalla työpäiväksi lounaan. Syksyn pimentyessä mehukoneesta saa sutjakkaasti vitamiinitkin matkaan, Terhi vinkkaa.
Paikallisuus näkyy myös lähituottajien herkullisina tuotteina. Muutamassa myymälässä testissä on lähiruoan esillepanoa parantava oma kalusteensa, jonka tienviitat osoittavat etäisyyden tuottajaan. Kesällä heviosastolla voivat punertaa melkein kulman takaa poimitut tomaatit.
Uudet Salet ovat raikkaita ja moderneja
Pirkanmaan Osuuskauppa on valtakunnallisen Sale-uudistuksen etunenässä: vuoden 2021 loppuun mennessä pirkanmaalaisista Saleista on uusittu 65 prosenttia. Useimmissa myymälöissä muutos syntyy kevyellä miljööpäivityksellä. Metsäkylässä laitettiin kuitenkin koko kauppa uusiksi – vain katto ja seinät jäivät. Uudennäköinen kauppa oli monelle yllätys.
– Kaikki kalusteet menivät vaihtoon, ja jopa lattia hiottiin. Siinä rytäkässä joku asiakas ehtikin jo ristiä kaupan Metsäkylän Prismaksi, nauraa Terhi.
Salen myymälämiljöön uutta värimaailmaa haettiin valtakunnallisessa pilotissa. Kokeilujen jälkeen paletille asettuivat tutun punaisen lisäksi pehmeä kaura ja vihreän eri sävyt. Heviosastolla nähdään Prismoista ja S-marketeista tuttuja kaarihyllyjä, jotka tuovat tuoreet hedelmät ja vihannekset uudella tapaa esille. Viihtyisyyttä ja tilaa antavat lämmin puupinta ja matalammat kalusteet.
– Vaikka osassa kaupoista on saatettu jopa tiivistää hivenen hyllyvälejä, olemme saaneet paljon palautetta myymälöiden avaruudesta ja valoisuudesta, Asta kertoo.
Mutta mistä kaupasta löytyy Pirkanmaan suurin Sale-paikallistunnus? Asta tietää:
– Härmälänrannan Sale sijaitsee korkeassa tilassa vanhan lentokonetehtaan rakennuksessa. Siellä on Sale-tunnus, jonka halkaisija on kaksi metriä. Tämä on epävirallinen -Suomen ennätys. Kerro, jos bongaat jostain vielä suuremman tunnuksen!