Aamupalapöytään tuore lämmin leipä tai illan leffaherkut kouraan kotoa poistumatta? Tampereen kahdessa Salessa alkoi tällä viikolla kahden uudenlaisen ruoan kotiinkuljetuspalvelun pilotointi. Tampellan Salessa testataan Sale Klubia, jossa lähialueen asukkaat voivat tilata euron päivähinnalla isoja tai pieniä ruokaostoksia kotiovelle kuusi kertaa päivässä. Puutarhakadun Salessa puolestaan kokeillaan alle neljän euron hintaista pikatoimitusta, joka lupaa ostokset asiakkaalle tunnin sisällä.

Sale Klubiin etukäteen ilmoittautuneet Tampellan asukkaat pääsevät kokeilemaan huolettomampaa arkea seuraavat kaksi kuukautta. Klubi-jäsenillä on mahdollisuus tilata ruokaostokset kotiin tunnin varoajalla jopa kuusi kertaa päivässä. Jäsenyys maksaa euron päivässä, eikä tilauksille ole euro- tai tuotemäärään sidottua minimi- tai maksimirajaa.

– Tampellan testiryhmään on vielä muutama paikka vapaana ja siihen voi ilmoittautua osoitteessa Saleklubi.fi. Arvelemme Sale Klubin istuvan erityisen hyvin juuri keskustan hektiseen sykkeeseen. Nyt saa elää hetkessä oikein luvan kanssa, kun viikon ruokia ei tarvitse suunnitella etukäteen ­– mielekkään lounaan saa päättää vasta nälän kurniessa eikä aamullakaan ole syytä huolestua, jos huomaa kahvimaidon loppuneen. Apu löytyy nopeasti, Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokaupan kehittämispäällikkö Iida Dimov (kuvassa) nauraa.

Uudenlaista herkkua Suomessa

Klubi-asiakkaan tulee tilata ostokset viimeistään tuntia ennen haluttua toimitusaikaa. Tilaaminen, maksaminen ja toimituksen seuranta hoituvat S-ryhmän uuden ruoan verkkokaupan, S-kaupat-sovelluksen kautta.

Klubilaisten tilausvalikoima kattaa koko Tampellan Salen tarjooman. Toimituksen aikaikkunoita löytyy arkisin ja lauantaisin kuusi, sunnuntaisin neljä. Klubi-kokeilu on tarjolla reitin varrella asuville asiakkaille, ja tilaukset toimittaa Sale Klubin oma kuski.

– Ruoan verkkokaupan klubimalli on Suomessa vielä uudenlainen juttu, ja lähdemme innolla testaamaan ja kehittämään tätä palvelua yhdessä asiakkaidemme kanssa, Iida hehkuttaa.

Puutarhakadulta pikatoimitetaan alle tunnissa

Tampellan Salen lisäksi myös toinen Tampereen keskusta-Sale aloitti tällä viikolla oman kuljetuspalvelunsa testaamisen. Puutarhakadun Salesta pystyy tilaamaan marras- ja joulukuun ajan maanantaista sunnuntaihin kello 10–21 3,90 euron hintaisia pikatoimituksia, jotka lupaavat ruokaostokset kotiovelle tunnin sisällä. Tilaus tehdään tässäkin tapauksessa S-kaupat-sovelluksen kautta, eli asiakas kerryttää samalla Bonusta. Pikatoimituksissa ostosten minimitilaus on kymmenen euroa.

– Puutarhakadun Salen pikatoimitukset ovat kaikkien lähialueen asukkaiden saatavilla joulukuun loppuun asti. Toisinaan ruokaostosten täydennystarve on äkillinen, eikä perinteinen ruoan verkkokauppa taivu siihen. Näiden pilottien avulla pääsemme haastamaan itseämme ja testaamaan, mitä uutta ja erilaista Salen helppous ja nopeus voivat asiakkaalle tarkoittaa, Iida kuvailee.

Tampereen lisäksi myös HOK-Elanto testaa parhaillaan klubimallia Wallininkujan ja Herttoniemen Alepoissa sekä pikatoimituksia Sellon ja Elielin Alepoiden lähialueilla.

Ruoan verkkokaupan kasvu kiihtyy

Pilottien ohella Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokauppa on kahden vuoden aikana kasvattanut muskeleitaan monella saralla. Verkkokaupan myymäläverkosto on laajentunut neljästä toimipaikasta 25:een ja henkilöstömäärä kolmestakymmenestä työntekijästä 140:een. Kotiinkuljetus kattaa tällä hetkellä Tampereen, Pirkkalan, Lempäälän, Nokian, Ylöjärven ja Kangasalan.

–  Ruoan verkkokaupan kysyntä kasvaa koko ajan ja sen kehittäminen on yksi tärkeimmistä tulevien vuosien painopisteistämme. Verkoston kasvattamisen lisäksi palvelun parantaminen on tarkoittanut esimerkiksi uusien toimintamallien ennakkoluulotonta testaamista. Siirrymme parhaillaan myös Foodie.fi-palvelusta uuteen helppokäyttöiseen tilausalustaan: Jo auki oleva uusi S-kaupat-sovellus tulee kokoamaan yhteen kaikki S-ryhmän ruoan verkkokaupan myymälät ja palvelut, Iida valottaa.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokaupan kehittämispäällikkö Iida Dimov, iida.dimov@sok.fi, 010 767 2893

Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokaupan noutopisteet:

Uudistuvat Salet ovat hyvän mielen kauppoja, joiden päivitetty miljöö huokuu iloa ja raikkautta. Kauppaan tullessa katse kannattaa suunnata ylöspäin: katossa paistattelevat veikeät valokyltit, joista voit bongata lähikauppasi uniikin paikallistunnuksen. Uudenkarheiden myymälöiden omat tunnukset kertovat alueensa tarinaa persoonallisesti, rennosti ja ripauksella huumoria.

Pirkanmaalaisista Sale-tunnuksista voit löytää paikallisia maamerkkejä, alueiden erikoisuuksia ja omaleimaisia ominaisuuksia. Kuvaideat ovat peräisin kunkin Salen henkilökunnalta. Metsäkylän Salessa liikkeelle lähdettiin perusasioista:

– Totesimme, että Metsäkylässä ei ole varsinaista maamerkkiä, joka olisi ottanut paikkansa tunnisteesta. Metsä ja kylä olivat selkeä valinta kuvaksi, myymäläpäällikkö Terhi Pentinmäki (ylemmässä kuvassa) kertoo.

Paikallistunnusten kautta Salet kiinnittyvät kotikulmiinsa entistäkin vahvemmin. Naapuruus on olennainen osa ketjun identiteettiä, sillä Sale jos jokin on lähellä asiakasta. Pienessä myymälässä ystävällinen tervehdys ja hymy tulevat aivan eri tavalla lähelle kuin hypermarketissa.

– Sale kulkee koko elämän kirjoa asiakkaidensa kanssa. Välillä hyllyjen välissä kuullaan hurjia kertomuksia ja huoliakin, ja sitten taas iloitaan yhdessä, kuvaa Pirkanmaan Osuuskaupan Sale-ketjujohtaja Asta Haapanen (alemmassa kuvassa).

Metsäkylässä ollaan kirjaimellisesti naapureita

Ylöjärven Metsäkylän pientaloalueella Sale on todella naapurissa ja päivittäin läsnä asukkaiden elämässä. Alueensa ainoana kauppana se on ennen kaikkea arjen helpottaja. Vaivattomat ratkaisut korostuvat, kun asiakaskuntaan kuuluu paljon lapsiperheitä.

– Olemme panostaneet asioinnin helppouteen. Siihen liittyy myös päivitetyn myymälämiljöön avaruus ja valoisuus. Meiltä löytyvät tärkeät perusjutut ripeästi, ja itsepalvelukassat nopeuttavat asiointia entisestään, Terhi toteaa.

Metsäkylästä löytyy nyt myös Sale-ketjussa harvinainen asiakas-WC ja lastenhoitohuone, joiden tarve nousi esiin niin asiakasdatasta kuin henkilökunnan havainnoistakin: -perheitä ja pienten lasten vanhempia asioi Salessa paljon. Vessalle saatiin näppärästi paikka, kun myymälää laajennettiin remontissa viereisen vuokratilan puolelle.

– Halusimme ottaa asiakkaat mukaan suunnitteluun, joten tapetti valittiin äänestyksellä. Ääniä tuli paljon, ja nyt lastenhoitohuoneen seinällä kajastaa aamuaurinko usvaisessa metsässä, Terhi kertoo.

Paikallisuus näkyy hyllyssä asti

Uusissa Saleissa houkuttelevat etenkin herkullinen hevi ja laaja leipäkattaus. Valikoima muotoutuu paikalliseen makuun, kun asiakkaat pääsevät itse äänestämään, halutaanko hyllyyn esimerkiksi enemmän vege- vai lähituotteita.

Uudistuksen myötä myös erikoisoluet saapuvat Saleihin entistä laajemmin ja näyttävämmin. Osassa myymälöistä kahvinurkkaus houkuttelee nappaamaan mukaan kupin kaakaota, ja tuoreet pullatkin löytyvät kotiin viemisiksi. Take away -valikoima laajenee jatkuvasti uusilla makuyllätyksillä sushista premium-valmisruokiin.

– Meiltä käy moni hakemassa ohikulkumatkalla työpäiväksi lounaan. Syksyn pimentyessä mehukoneesta saa sutjakkaasti vitamiinitkin matkaan, Terhi vinkkaa.

Paikallisuus näkyy myös lähituottajien herkullisina tuotteina. Muutamassa myymälässä testissä on lähiruoan esillepanoa parantava oma kalusteensa, jonka tienviitat osoittavat etäisyyden tuottajaan. Kesällä heviosastolla voivat punertaa melkein kulman takaa poimitut tomaatit. 

Uudet Salet ovat raikkaita ja moderneja

Pirkanmaan Osuuskauppa on valtakunnallisen Sale-uudistuksen etunenässä: vuoden 2021 loppuun mennessä pirkanmaalaisista Saleista on uusittu 65 prosenttia. Useimmissa myymälöissä muutos syntyy kevyellä miljööpäivityksellä. Metsäkylässä laitettiin kuitenkin koko kauppa uusiksi – vain katto ja seinät jäivät. Uudennäköinen kauppa oli monelle yllätys.

– Kaikki kalusteet menivät vaihtoon, ja jopa lattia hiottiin. Siinä rytäkässä joku asiakas ehtikin jo ristiä kaupan Metsäkylän Prismaksi, nauraa Terhi.

Salen myymälämiljöön uutta värimaailmaa haettiin valtakunnallisessa pilotissa. Kokeilujen jälkeen paletille asettuivat tutun punaisen lisäksi pehmeä kaura ja vihreän eri sävyt. Heviosastolla nähdään Prismoista ja S-marketeista tuttuja kaarihyllyjä, jotka tuovat tuoreet hedelmät ja vihannekset uudella tapaa esille. Viihtyisyyttä ja tilaa antavat lämmin puupinta ja matalammat kalusteet.

– Vaikka osassa kaupoista on saatettu jopa tiivistää hivenen hyllyvälejä, olemme saaneet paljon palautetta myymälöiden avaruudesta ja valoisuudesta, Asta kertoo.

Mutta mistä kaupasta löytyy Pirkanmaan suurin Sale-paikallistunnus? Asta tietää:

– Härmälänrannan Sale sijaitsee korkeassa tilassa vanhan lentokonetehtaan rakennuksessa. Siellä on Sale-tunnus, jonka halkaisija on kaksi metriä. Tämä on epävirallinen -Suomen ennätys. Kerro, jos bongaat jostain vielä suuremman tunnuksen!

Monen puutarhaintoilijan mielestä tuleva kesä on jo kulman takana. Nyt on hyvä hetki mutustella säilöttyä satoa ja suunnitella seuraavaa kasvukautta. Kotiviljelijä Karoliina Tuukkanen tietää, kuinka onnelliseksi mullan möyhiminen voi ihmisen tehdä.

Kun syyskuun illat viilenevät Tampereen Nekalassa, Karoliina sulkee haikeana siirtolapuutarhamökkinsä oven. Hedelmäpuiden varjossa on ollut ihanaa natustella mökkipuutarhan raparpereja, hunajamarjoja ja yrttejä perennapenkkien huumaavasta tuoksusta nautiskellen. Nyt sato on säilötty talven varalle: pakkanen pullistelee vadelmia, kellari hilloja ja etikkasäilykkeitä.

– Puutarhanhoito on minulle parasta hyvinvointia. Pulssi laskee joka kerta, kun astun mökin portista sisään. Istutusten parissa puuhastelu on hyvää kuntoliikuntaa, ja itse kasvatetun ruoan syöminen on palkitsevaa, Karoliina myhäilee.

Mökkipalstalla viihtyvät niin punajuuret kuin perennatkin

Karoliina innostui kotiviljelystä jo lapsena touhutessaan äitinsä seurana kotipihan kasvimaalla. Parikymppisenä hän hankki ensimmäisen oman vuokrapalstansa, ja kuusi vuotta sitten viljelyharrastajalle tarjoutui mahdollisuus ostaa oma siirtolapuutarhamökki.

– Ihastuin paikkaan niin päätä pahkaa, että en voinut pidätellä itseäni. Mökin piha on lähes 400-neliöinen, joten siellä mahtuu kasvattamaan kaikenlaista. Panostan puutarhassani etenkin erikoisempiin hyötykasveihin, kuten violetteihin porkkanoihin ja keltaisiin punajuuriin. Rakastan myös kukkia ja yrttejä, Karoliina kertoo.

Kaupunkiviljely on Karoliinalle läheistä myös työn kautta. Hän on perehtynyt urbaanin viljelyn saloihin pitkään, ja tällä hetkellä hän on mukana Tampereen kaupungin kestävän ruoantuotannon transitiohankkeessa.

– Kotiviljely on elänyt mahtavaa nousukautta viimeiset kymmenen vuotta. On hienoa, että kotiviljelyn muotoja pohditaan nyt myös kaupunkisuunnittelun tasolla. Omavaraisuus kiinnostaa ihmisiä, ja pienenkin viljelyharrastuksen myötä saa paremman käsityksen siitä, mistä ruoka tulee, Karoliina pohtii.

Kasvilamput ja versottaminen tuovat kesän talven keskelle

Talvisaikaan Karoliina keskittyy huonekasviensa hoitamiseen, mutta välitöntä tuoreen ruoan kaipuutaan hän hoitaa idättämällä ja versottamalla. Esimerkiksi ihan tavallisia kaupan hyllystä löytyviä kuivia herneitä voi liottaa vedessä ja kasvattaa sitten syötäviksi versoiksi vaikkapa ikkunalaudalla.

– Suomen talvi on kotiviljelijälle haastavaa aikaa, sillä ulkona on liian kylmä, eivätkä valo ja kosteus riitä sisätiloissakaan kasvattamiseen. Kasvivalojen ja vesikiertojärjestelmien avulla voi kuitenkin pitää esimerkiksi yrtit ja salaatit hengissä pimeimpäänkin aikaan. Välineiden avulla vannoutuneet viljelyharrastajat onnistuvat talvella kasvatuspuuhissakin, Karoliina vinkkaa.

Blokgarden-viljelylaatikko on matalan kynnyksen ratkaisu

Talvella on myös aikaa pohtia seuraavaa kasvukautta. Karoliinan multasormia alkaa syyhyttää viimeistään sydäntalvella, kun postilaatikosta kolahtaa Hyötykasviyhdistyksen katalogi.

Karoliina tunnustautuu kuitenkin surkeaksi taimikasvattajaksi. Viime kesänä viljelyskauden sujumista helpotti Blokgardenin kotiviljelylaatikko valmiine taimineen. Blokgardenin mobiiliapplikaatio antoi kesän mittaan vinkkejä siitä, millaisia hoitotoimenpiteitä laatikon kasvit kulloinkin kaipasivat, ja kasvukauden jälkeen lainalaatikko haettiin pois puutarhasta.

– Se oli älyttömän kätevä juttu! Ajattelin hommata samanlaisen laatikon äitienpäivälahjaksi äidilleni parvekeviljelyyn. Laatikon avulla aloittelijakin pääsee helposti kotiviljelyn makuun, eikä parvekeviljelijän tarvitse murehtia, missä säilyttäisi mullat talven yli, Karoliina kiittelee.

Kotiviljelyn alkuun lähikaupan kautta

Pirkanmaan Osuuskauppa tekee pilottiyhteistyötä Blokgardenin kanssa. Menneenä kesänä viljelylaatikon sai edullisesti kotiin Salejen ja Kalevan Prisman kautta.

– Asiakas pystyi ostamaan kivijalkamyymälästä koodikortin, jonka avulla hän sai tilata Blokgardenin nettisivuilta haluamansa viljelylaatikon. Kun palvelun hankki Pirkanmaan Osuuskaupan kautta, laatikko tuotiin kotiin ja haettiin pois maksutta, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan palveluliiketoiminnan kehityspäällikkö Mia Häkkinen.

Yhteistyö Blokgardenin kanssa liittyy Pirkanmaan Osuuskaupan tavoitteeseen kehittää ekologisia ja vastuullisia palveluita. Keskustelut jatkosta ovat vauhdikkaasti käynnissä, ja tulevan kesän laatikot ovat jo ennakkovarattavissa suoraan Blokgardenin sivuilta.

– On upeaa, että tällainen kestävän kehityksen palvelu on nyt keskusta-asukkaidenkin saatavilla. Jatkossa haluamme jalostaa ja laajentaa kaupunkiviljelyyn liittyviä palveluitamme yhä enemmän, Mia lupaa.

Karoliinan vinkit kotipuutarhurille

  1. Vaali ja rakasta viljelyksiäsi. Tarjoa niille valoa, vettä ja luonnollisia ravinteita. Muista myös pölyttäjähyönteisiä.
  2. Ole sinnikäs. Kotiviljely opettaa kärsivällisyyttä ja nöyryyttä.
  3. Etsi tietoa. Lue kirjoja, lehtiä ja nettipalstoja. Kokeneemmilta viljelijöitä saa hyviä vinkkejä!

Millainen viljelylaatikko sinulle sopisi?

Blokgardenin viljelylaatikkoon saat valita juuri niitä kasveja, joita itse haluaisit kasvattaa. Taimet toimitetaan kasvatuslaatikkoon istutettuina kotiovellesi.

Tutustu valikoimaan osoitteessa blokgarden.com!

Hedelmien ja vihannesten hävikkipussit ovat niin suosittuja, että Hervannan S-marketin edessä on usein avaamisaikaan jono. Hävipussit ovat vähentäneet Pirkanmaan Osuuskaupan hevihävikkiä yli 150 000 kiloa vuodessa.

50 sentin hintaisia hävipusseja myydään Pirkanmaan Osuuskaupalla noin 180 000 kappaletta vuosittain, ja ne ovat niin suosittuja, että niitä jopa kärkytään.

– Usein kun täytän ja siivoan hevihyllyjä, ympärille kertyy asiakkaita kyselemään, tuleeko kohta hävipusseja. Jotkut asiakkaat myös tietävät, milloin päivämäärämerkityt hedelmät kuten hunajamelonit vanhenevat, joten he saattavat jo samana päivänä kysellä, saisiko niitä jo edullisesti, kertoo Hervannan S-marketin myyjä Jonna Jauhiainen.

Hävikkiherkut maistuvat kaikille

Hävipussit lanseerattiin Sokos Herkussa, Parkanon S-marketissa ja Valkekosken Salessa keväällä 2020. Sittemmin niitä on alettu myydä kaikissa muissakin Pirkanmaan S-marketeissa, Saleissa ja ABC-myymälöissä sekä joissakin Prismoissa.

Pussien suosio on yllättänyt positiivisesti. Myyntiin kelpaamattomia mutta syötäväksi vielä mainiosti soveltuvia vihanneksia ja hedelmiä haluavat kaikenlaiset asiakkaat. Hervannan S-marketissa hävipussit ovat erityisesti
opiskelijoiden suosiossa.

– Varsinkin hintatietoiset asiakkaat ja kierrätystietoiset nuoret aikuiset ovat kiinnostuneita hävipusseista, mutta kyllä niitä haluavat kaikki. Hävikkihedelmistä voi valmistaa vaikkapa smoothieita, ja vihanneksia voi paistella öljyssä pääruoan lisukkeeksi. Monesti pussin antimista saa myös tehtyä lounassalaatin, Jonna vinkkaa.

Pikkuisen reppanoita, mutta yhä syötäviä hedelmiä ja vihanneksia

Hävipussien tarkoitus on ennen kaikkea vähentää vihannesten ja hedelmien hävikkimäärää. Tavoitteessa onkin onnistuttu oivallisesti, sillä vuositasolla hevihävikki on keventynyt Pirkanmaan Osuuskaupan ruokakaupoissa jo yli
150 000 kiloa.

Hervannan S-marketissa hävipusseihin päätyy päivittäin syötävää keskimäärin banaanilaatikollisen verran.

– Määrä tietysti vaihtelee sesongin mukaan: esimerkiksi omena-aikaan hävikkiä syntyy enemmän. Hävipusseihin valitaan tuotteita, joita ei enää voisi myydä normaalihinnalla, mutta jotka kuitenkin kelpaavat vielä syötäviksi. Esimerkiksi toiselta puolelta pehmenneen paprikan toinen poski kelpaa vielä mainiosti ruoanlaittoon tai leivän päälle, Jonna selventää.

Hevihävikki käy hyvin ruuanlaittoon, leivälle tai vaikkapa smoothieen, vinkkaa Jonna.

Edullinen hinta houkuttelee makumatkalle

Hävipussien paino ja sisältö vaihtelevat tarjonnan mukaan, mutta puolen euron hinta on aina sama. Valmiiksi hinnoitellut pussit löytyvät myymälöistä helposti omista koreistaan. Joissakin toimipisteissä pusseihin voi päätyä sekalainen hevikokoelma, mutta Hervannan S-marketissa pyritään siihen, että pusseissa on keskenään samankaltaisia tuotteita.

– Toivomme, ettei hävipusseistakaan päätyisi mitään hävikkiin, joten emme sekoita keskenään erilaisia vihanneksia, joista jollekin asiakas voi vaikka olla allerginen. Samassa pussissa voi olla vihreitä ja tummia viinirypäleitä, mutta ei esimerkiksi sipulia ja paprikaa, Jonna selventää.

Parhaimmillaan hävipussista voi löytyä kilokaupalla syötävää. Eräskin asiakas bongasi peräti kolmen kilon banaanipussin ja riemuitsi herkuttelevansa pari päivää banaaniletuilla.

– Välillä pusseihin päätyy myös eksoottisempia ja siten hintavampia hedelmiä. Jos ei ole koskaan maistanut karambolaa, edullinen hinta kyllä houkuttelee kokeilemaan, Jonna hymyilee.

Hävikistä tulee hyvikkiä, kun ruokaa ei heitetä hukkaan

Hävipussien ansiosta säästyy sekä rahaa että luontoa. Asiakkaat tietävät, ettei ole viisasta laivata toiselta puolelta maailmaa hienoja hedelmiä kauas pohjolaan vain roskiin heitettäviksi. Hävipussien ostamista ei siis nolostella, ennemminkin päinvastoin.

– Asiakkaat ovat aina innoissaan, kun onnistuvat saamaan hävipussin omakseen. Paras hetki syynätä hävikori on aamuisin heti kaupan avaamisen jälkeen. Joskus ovella onkin jo jono, kun päästän asiakkaat sisään, Jonna sanoo.

Myyjä kertoo kuulevansa usein hyviä hävikkihedelmien resepti- ja käyttövinkkejä. Jos kaikkea ei pysty syömään heti, myös säilöntä onnistuu.

– Esimerkiksi viinirypäleet ja pilkotut banaanit ovat ihania myös pakastettuina. Hedelmiä ja juureksia voi myös viipaloida ja kuivata. Jotkut kertovat keittävänsä hilloja tai valmistavansa etikkasäilykkeitä. Kaikkea kannattaa kokeilla! Jonna kannustaa.

Nappaa reseptit talteen!

Herkkuletut hävikkIbanaaneista

2 banaania

1 kananmuna

1 dl mantelijauhoja

Öljyä tai voita paistamiseen

Sekoita ainekset keskenään sauvasekoittimella. Anna taikinan turvota hetki ja paista sitten pannulla maukkaita lettuja vaikka aamiaiseksi!

Raikas hävikkismoothie

1 banaani

Puntti minttua tai sitruunamelissaa

Salaattipussi, lehtikaalia tai muuta vihreää

Puolikkaan sitruunan mehu

Noin 1 dl vettä

(2 rkl rahkaa tai jogurttia)

Sekoita ainekset keskenään blenderissä ja nauti! Sovella reseptiä hävikkipussin annin mukaan. Voit käyttää myös pakastettuja hedelmiä.

Keskittämisestä palkitaan

Bonus on tapa palkita asiakkaat ja tutkitusti asiakkaille tärkeä syy kuulua osuuskauppaan. Kiitoksena keskittämisestä Bonusta saa 9.–15.8.2021 tehdyistä ostoista kaksinkertaisen määrän Pirkanmaan Osuuskaupan Prismoissa, S-marketeissa, Saleissa, ruoan verkkokaupassa, Sokoksella, Sokos Herkussa, Sokoksen Hyvä Olo -hoitolassa, Prisma parturi-kampaamoissa, S-market Orivesi parturi-kampaamossa, Emotioneissa ja Kukittamoissa. Kampanja ei ole voimassa liikenneasemien Sale-myymälöissä.

Bonus on oikeaa rahaa ja nyt sitä saa tuplana

Kun ostoja kertyy esimerkiksi viidellä sadalla eurolla kuukauden aikana, saa 3 %:n sijaan kampanja-ajan ostoista Bonusta 6 %. Yli 900 euron kuukausiostoilla bonusprosentti on 5 %, jolloin kampanjaostoista maksetaan 10 % Bonusta. Nyt siis voi saada jopa kymmenen prosenttia rahaa takaisiin jokaisesta käyttämästään eurosta! Lisäksi maksaessasi S-Etukortilla ostoistasi kertyy aina 0,5 % maksutapaetua.

Bonus tuplana kirjautuu automaattisesti ja se maksetaan normaalin Bonuksen mukana. Bonuskertymää on helppoa seurata S-mobiilista.

Kampanjaan kuuluvien ketjujen osalta Bonusta tai maksutapaetua ei kuitenkaan kerry yrityskortilla maksetuista tai yrityksille tehdyistä ostoista, sopimushinnoitelluista tai laskutettavista ostoista, välitysmyynnistä, kuten Veikkauksen Online- ja arpamyynnistä ja pääsylipuista, yli 1,2 % alkoholia sisältävistä juomista ja yli 2,8 % alkoholia sisältävistä elintarvikkeista, tupakkatuotteista, tupakan vastikkeista, tupakointivälineistä, tupakkajäljitelmistä, sähkösavukkeista ja nikotiininesteistä, tax free -ostoista, matkakorttien latauksista, pullopanttien palautuksista eikä lahjakorttien ostosta. Bonus tuplana -kampanjaostojen bonusprosentti määräytyy koko kuukauden bonusostojesi mukaan. Jos kaikki kuukausiostosi oikeuttavat 5 %:n Bonukseen, saat kampanja-aikana kampanjaan kuuluvista toimipaikoista tehdyistä ostoista 10 % Bonusta.

Mehukone, kahvikone, runsas paistopiste ja lämmin keitto – nämä eväät ilahduttavat hervantalaisia niin kesän piknikillä kuin kiireisten työpäivien lomassakin. Keväällä Hervannan Saleen tehty remontti toi mukanaan avarammat tilat ja paremmin alueen asiakkaita palvelevan valikoiman.

Helmi–maaliskuussa Hervannan Salessa myllersi. Tutut tuotteet saattoivat vaihtaa paikkaa yhdessä yössä, kun myymälää remontoitiin uuteen uskoon. Vaikka isoimmat työt pyrittiin ajoittamaan ilta- ja yöaikaan, asiakkaat kokivat myös hämmennyksen hetkiä.

– Joka vuoron alussa tein kierroksen myymälässä ja katsoin, missä mitäkin on. Niin pystyin paremmin opastamaan asiakkaita, jotka olivat toki vähän ihmeissään muuttuvien hyllypaikkojen kanssa. Hienosti he ymmärsivät tilannetta, kun luvassa oli uutta ja parempaa vanhan tilalle, muistelee Hervannan Salen myyjä Monna Keinänen (kuvassa vas.).

Heviosasto ihastuttaa tuoreudellaan ja avaruudellaan

– Näkyvimpiä muutoksia on ollut hedelmä- ja vihannesosaston uudistuminen. Uudella heviosastolla tuotteet ovat houkuttelevasti esillä, ja niitä menee tosi paljon joka päivä. Olemme saaneet kovasti kiitosta asiakkailta tuotteiden hyvästä laadusta ja saatavuudesta, Monna sanoo.

Heviosaston aiempaa matalammat kalusteet tuovat paljon avaruutta myymälään. Kapeissa hyllyväleissä tilantuntua on luotu tarkkaan harkitulla kalusteiden ja tuotteiden sijoittelulla sekä valaistuksella.

– Kauppa tuntuu suuremmalta kuin ennen, vaikka neliömäärä ei olekaan kasvanut. Asiakkaat kehuvat myös myymälän uusia värejä, kertoo Monnan työkaveri, myyjä Susanna Kuivasaari (kuvassa oik.).

Hyvä perusvalikoima täydentyylähituotteilla ja asiakastoiveilla

Kaikilla ei ole halua tai mahdollisuutta lähteä kauemmas isoon kauppaan. Siksi on tärkeää, että lähikaupasta saa kaikki arjen perustuotteet ja vähän niitä erikoisempiakin. Uudistuneesta valikoimasta löytyy esimerkiksi lähituottajien tuotteita erityisesti juoma- ja leipähyllyiltä.

– Olemme tuoneet mahdollisuuksien mukaan useampia vaihtoehtoja tutuille tuotteille. Saamme runsaasti asiakastoiveita, ja niitä myös toteutetaan paljon. Asiakkaan toivetuotteen tunnistaa hintalapun vieressä olevasta merkinnästä, Monna kertoo.

Uusi Sale yllättää asiakkaat monilla sellaisilla tuotteilla ja palveluilla, joille lähikaupoissa ei yleensä ole tilaa. Kaupan sisäänkäynnin tienoilta löytyvät kahvi- ja mehukoneet, ja paistopisteeseen on tullut lisää herkkuja.

– Myös päivän keitto on ollut todella pidetty ja tullut tarpeeseen. Keväällä kun ravintolat ovat olleet kiinni, kotona töitä tekevät etätyöläiset ja alueella muuten töissä käyvät ovat saaneet meiltä lämmintä ruokaa mukaan, Susanna sanoo.

Myymälä uudistui, mutta lähikaupan lämmin henki säilyi

Hervannan Salessa iloinen tervehdys on taattu. Myyjien kanssa voi rupatella kuulumiset ja tarvittaessa heiltä saa apua vaikkapa ostosten pakkaamiseen. Mukavassa ilmapiirissä tuntee ujompikin asiakas olonsa tervetulleeksi, kuten Susanna pääsi keväällä todistamaan.

– Meillä on käynyt vakioasiakkaana pikkupoika, joka oli ennen erittäin ujo. Kun keväällä viikoittain morjestin häntä ja vaihdoin kuulumisia, hän alkoi tulla kuorestaan. Sen jälkeen hän on kovasti kysellyt kotona, milloin mennään taas kauppaan ja onko siellä se ihana kaupan täti. Siitä tuli olo, että olen juuri oikeassa paikassa töissä, Susanna hymyilee.

 

Syksyyn mennessä uudistuvat myös:

Sale Amuri

Sale Metsäkylä

Sale Haukiluoma

Sale Suuppa

Sale Härmälänranta

Sale Järvensivu

Sale Hatanpää

Sale Valkeakoski

Sale Kämmenniemi

Kaupan ala imaisi Joonas Mäkisen mukaansa jo lukioikäisenä. Nyt Pispalan ja Haukiluoman Salejen myymäläpäällikkönä hän pääsee kannustamaan myös tiimiläisiään kohti omia haaveita. Työn rinnalla kulkenut musiikkiharrastus otti harppauksen kohti uusia mahdollisuuksia, kun Joonas lauloi itsensä yleisön sydämiin The Voice of Finland -ohjelmassa alkuvuodesta 2021.

Joonaksen sykähdyttävä tulkinta Black Chandelier -kappaleesta sai kaikkien neljän tähtituomarin tuolit kääntymään The Voice of Finlandin Ääni ratkaisee -osiossa. Siitä alkoi upea matka, joka päättyi täpärästi vasta juuri ennen livelähetyksiä, kun hän jäi kolmanneksi Comeback Stage -osiossa.

Joonas haki ohjelmaan ensimmäisen kerran jo muutama vuosi sitten ja saikin kutsun koelauluihin. Silloin osallistuminen jäi ulkomaan reissun takia väliin, mutta ajatus jäi kummittelemaan takaraivoon. Kun syksyllä 2020 tuli vastaan mainos uudesta kaudesta, Joonas teki päätöksen nopeasti.

– Työssä eteneminen, opinnot, kolme lasta ja omakotitalo oli yhdistelmä, joka vei pitkään kaiken ajan. Vihdoin elämässä tuntui olevan sellaista väljyyttä, että aika osallistumiselle oli oikea. Esimieskin kannusti ja auttoi järjestämään töiden aikataulut. Tämä oli kuitenkin ainutlaatuinen tilaisuus elämässä, mutta työpäiviä tulee vielä tuhansia, Joonas naurahtaa.

Tosissaan muttei vakavissaan – niin säilyy ilo ja luovuus töissä ja vapaalla

Joonas näkee esiintymisessä ja esimiestyössä paljon samaa. Kun omaan tekemiseensä uskoo, vakuuttavuus ja hyvä fiilis hehkuu myös ympärille.

– Laulamisessa oma tulkinta ja eleet vaikuttavat siihen, miten biisi uppoaa ihmisiin. Esimiestyössä kaupassa tilanne on ihan sama. Kun itse pidän jotakin asiaa hyvänä ja tärkeänä, tehtäväni on viestiä siitä työporukalle samalla aidolla innostuksella ja vakuuttavuudella. Niin viesti menee uskottavasti läpi ja ihmisten on helppo sitoutua yhteiseen tekemiseen, Joonas miettii.

Tosissaan muttei vakavissaan – niin Joonas pyrkii toimimaan sekä työssä että musiikissa. Mistä tahansa tekemisestä katoaa ilo ja luovuus, jos väkisin puurtaa ja puristaa.

– Töissä olen varsin räväkkä persoona. Minulle on tärkeää puhua asioista suoraan ja niiden oikeilla nimillä. Asioita ei peitellä tai käännellä, ja vähän ikävämmätkin hommat tulee kohdata ja hoitaa. Toisaalta pyrin aina menemään pilke silmäkulmassa ja suhtautumaan tilanteisiin iloisella otteella, Joonas kertoo filosofiastaan.

Riittävä vastuu ja sen jakaminen tekevät työstä mielekästä

Toijalan S-marketista uransa aloittanut Joonas on vuosien varrella tehnyt kaupan töitä monissa rooleissa aina tuote-
ryhmävastaavasta apulaismarketpäällikköön. Nykyinen myymäläpäällikön tehtävä on Joonakselle juuri passeli. Hän pääsee kohtaamaan ihmisiä ja toisaalta saa myös kantaa vastuuta.

– Työn merkityksellisyys tulee siitä, että tunnen työni tärkeäksi. Koen vahvasti, että työlläni on suora vaikutus omien tiimiläisten elämään, niin työelämään kuin muuhunkin elämään, Joonas sanoo.

Kahden myymälän päällikkönä vastuuta ja vauhtia riittää. Siinä voisi helposti mennä pää pyörälle ja kädet loppua kesken. Joonas on kuitenkin oivaltanut jotakin oleellista vastuusta, mikä on tuonut työhön rentoutta.

– Jos ottaisin kaikki myymälöiden asiat omalle sydämelleni, varmasti työ kävisi raskaaksi. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että vastuuta kannattaa jakaa muulle työporukalle. On hienoa päästä seuraamaan, miten ihmiset ottavat uusia asioita haltuun, kun heille antaa tilaisuuden, Joonas iloitsee.

Työt sujuvat asiakkaiden kehujen ja nimmarin kirjoittamisen lomassa

Kun päivässä on kymmeniä tai jopa satoja asiakaskohtaamisia, väistämättä osa kaupassa kävijöistä noteeraa televisiosta tutun tyypin hyllyjen välissä.

– Koronamaskin takaa kasvoja ei näy, mutta usein asiakkaat silti tunnistavat minut kaupassa. Moni kehuu hienoa ja persoonallista ääntä ja hyviä esityksiä. Myös kotikylällä Toijalassa ihmiset ovat seuranneet matkaani ja eläneet hengessä mukana, kertoo Joonas.

Maaliskuussa tuli sekin päivä, kun Joonas sai ensimmäistä kertaa kirjoittaa nimmarin asiakkaalle. Näpsäisipä rouva puhelimellaan fanikuvankin muistoksi.

Unelmat toteutuvat vain itseään kuuntelemalla

Joonas itse on löytänyt unelmatyönsä, ja rinnalla kulkee musiikki rakkaana harrastuksena. Hänen viestinsä muille unelmiaan tavoitteleville on yksinkertainen ja selkeä.

– Aina pitää tehdä ja tavoitella niitä asioita, joita itse haluaa. Jos tekee elämänvalintoja yleisen hyväksynnän tai jonkun muun tahdon mukaan, se ei ole pidemmän päälle mielekästä. Kaikilla pitäisi olla työ tai tehtävä, johon on mukava mennä joka päivä, Joonas toivoo.

Pirkanmaan Osuuskauppaa Joonas kehaisee työnantajana. Työmahdollisuuksien kirjo ja kannustava esimiestyö takaavat sen, että pääsee seuraamaan erilaisia uratoiveita ja työ joustaa elämäntilanteen mukaan.

– Meillä osuuskauppalaisilla on aina ollut tilaa kehittyä siihen suuntaan, mihin elämässä haluamme mennä. Esimerkiksi itselläni on ollut halua vaihtaa paikkaa, ottaa enemmän vastuuta ja olla parempi versio itsestäni. Siihen minulle on annettu mahdollisuus, Joonas kiittelee.

Tampereen virallisten kaupunkipyörien, Sale-pyörien, kausi polkaistaan tänään käyntiin, kun 200 ensimmäistä kulkupeliä viedään keskusta-alueen kaupunkipyöräasemille. Kun Tampereen kaupunkipyörät -sovellus on ladattavissa omassa sovelluskaupassa, pyörän voi ottaa käyttöön.

– Sovellus pitäisi löytyä Google Playsta ja App Storesta viimeistään perjantaina, mutta pieniä käyttäjäkohtaisia näkyvyyseroja voi ilmetä. Olemme iloisia saadessamme kaupunkipyörät juhannukseksi liikenteeseen. Pienestä viivästyksestä huolimatta uskon, että Tampereella on edessä pitkä ja aurinkoinen pyöräilykesä, Nyssen joukkoliikennejohtaja Mika Periviita sanoo.

Kaupunkipyöräjärjestelmän kehittäminen jatkuu käyttöönoton jälkeenkin. Jos pyörän käyttöönotossa tai palautuksessa esiintyy häiriöitä, kannattaa toimintoa kokeilla uudestaan. Palautteiden perusteella järjestelmää parannetaan pyöräilykauden edetessä.

Alkuvaiheessa kaupunkipyöräverkostossa on noin 200 pyörää ja 25 pyöräasemaa keskustan alueella. Loput 500 pyörää ja 45 asemaa otetaan käyttöön vaiheittain heinäkuun aikana.

Satulan selkään sovelluksella 

Palvelun käyttöä varten ladataan sovellus, jolla rekisteröidytään kaupunkipyörien käyttäjäksi ja jolla maksetaan pyörän käytöstä. Käyttöoikeuden voi ostaa päiväksi (5 euroa), viikoksi (10 euroa) tai koko kaudeksi lokakuun loppuun asti (25 euroa).

Sovelluksessa näkyvät helposti kaikki käytössä olevat kaupunkipyöräasemat sekä vapaana olevat pyörät. Kaupunkipyörä otetaan käyttöön skannaamalla pyörän lukossa oleva QR-koodi sovelluksen avulla. Käytön jälkeen kaupunkipyörä palautetaan ja lukitaan mille tahansa käytössä olevalle asemalle ja palautus kuitataan sovellukseen.

Kaikkiin käyttöoikeusjaksoihin sisältyy rajaton määrä 30 minuutin pyörämatkoja. Pienestä lisämaksusta voi reissata kerralla pidempäänkin, kuitenkin enintään viisi tuntia.

Vaivatonta ja tyylikästä liikkumista

Kaupunkipyörät ovat helppokäyttöisiä: niissä on kolme vaihdetta, käsijarrut sekä valot edessä ja takana. Lisäksi pyörissä on etukori pienille matkatavaroille, säädettävä satula ja soittokello.

Kaupunkipyörät tunnistaa lähikauppa Salen vastikään uudistuneesta, hillitystä ja raikkaasta värimaailmasta. Pyörien ulkoasun lisäksi yhtenäinen visuaalinen ilme ulottuu pyöräasemiin ja palvelun sovellukseen. Pirkanmaan Osuuskauppa on Sale-brändillään Tampereen kaupunkipyöräjärjestelmän brändäys-, markkinointi- ja mainoskumppani.

Ylläpitotiimi pitää kaupunkipyörät ajokunnossa

Kaupunkipyörien asiakaspalvelusta, ylläpidosta ja huollosta huolehtii Tampereen Sarka Oy. Ylläpitotiimi myös seuraa kaupunkipyörien saatavuutta kaupunkipyöräasemilla ja tarvittaessa siirtää pyöriä asemalta toiselle.

Jotta yhteiskäyttöpyörät pysyvät hyvässä kunnossa ja seuraavankin käyttäjän on mukava ottaa pyörä ajoon, käyttäjiltä toivotaan vastuullista toimintaa. Pienistäkin ongelmista ja vioista kannattaa raportoida asiakaspalveluun, jotta kaupunkipyörät saadaan pidettyä mahdollisimman hyvässä kunnossa.

Kaupunkipyöräkautta juhlistavaa Sale-pyörä-päivää vietetään Tampereen keskustassa lauantaina 28.8. klo 15 alkaen. Lue lisää koko perheen ilmaistapahtumasta osoitteessa www.salepyora.fi.

 

Lisätietoja:

Tampereen kaupungin joukkoliikennejohtaja Mika Periviita  puh. 050 326 7007, mika.periviita@tampere.fi

Pirkanmaan Osuuskaupan Sale-ketjujohtaja Asta Haapanen puh. 010 767 2891, asta.haapanen@sok.fi

Tampereen virallisten kaupunkipyörien, Sale-pyörien, toimituksessa on ollut viivettä ja haasteita johtuen rahtiliikenteen maailmanlaajuisista ongelmista. Tavoitteena on, että pyörät saadaan tamperelaisten käyttöön ensi viikosta alkaen.

– Tilanne on todella valitettava, ja seuraamme toimitusketjun viestejä päivittäin. Kun kaupunkipyörät Tampereelle saadaan, niin ne otetaan käyttöön mahdollisimman pikaisesti, lupaa Nyssen joukkoliikennejohtaja Mika Periviita.

Pyörät voi ottaa ajoon, kun Tampereen kaupunkipyörät -sovellus on ladattavissa ja pyörät ovat telineissä kaupunkipyöräasemilla. Alkuvaiheessa verkostossa on noin 200 kaupunkipyörää ja 25 kaupunkipyöräasemaa, loput pyörät ja asemat otetaan käyttöön vaiheittain kesä–heinäkuun aikana.

Näin ollen kesäkuun alkuun suunniteltu lanseeraustapahtuma vaihtuu lauantaina 28.8. järjestettävään Sale-pyörä-päivään, jota vietetään kaupunkipyöräkauden aloitusajankohdasta riippumatta. Tapahtuman alkuperäinen ohjelma ja sijainti säilyvät ennallaan.

Tapahtumapaikkana on Commercen talon edustalla sijaitseva Jugendtori. Sale-pyörä-päivä näkyy ja kuuluu myös verkossa – ohjelmaa pääsee seuraamaan etäyhteyksin Pirkanmaan Osuuskaupan Facebook-livessä.

Liity Sale-pyörä-päivän tapahtumaan Facebookissa!

SALE-PYÖRÄ-PÄIVÄ JUGENDTORILLA LAUANTAINA 28.8.

klo 15.00 // Tapahtuman avaus
klo 15.10 // Miro Mantere esittää: musiikkia Sale-pyörillä
klo 15.20 // Pyöränkellon soittamisen epävirallinen maailmanennätys
klo 16.30 // Motoriikka-Miikka taituroi Sale-pyörällä
klo 17.00 // Näin Sale-pyörä toimii
klo 17.30 // Miro Mantere esittää: musiikkia Sale-pyörillä
klo 18.00 // Näin Sale-pyörä toimii
klo 18.30 // Motoriikka-Miikka taituroi Sale-pyörällä
klo 20.00 // Sale-pyörän stunt Näsinneulasta – seuraa livestriimiä tapahtuman jättinäytöltä tai Pirkanmaan Osuuskaupan Facebookissa!

Tapahtumassa onnenpyörä ja ilmapallojen jakoa!

Tamperelaiset saavat kaupungin joukkoliikenneverkoston uusimman jäsenen, Sale-pyörän, käyttöön maanantaina 7.6., kun kulkupeli lanseerataan Keskustorin tuntumassa järjestettävässä tapahtumassa. Sale-pyörät lasketaan kaduille hieman ennakoitua aikaisemmin, sillä lanseerauksen arvioitiin alun perin menevän lähemmäs juhannusta. Lanseerauspäivä on samalla ensimmäinen virallinen Sale-pyörä-päivä, jota vietetään jatkossa vuosittain.

Sale-pyörää päästään polkemaan Tampereella jo kesäkuun toisella viikolla, jolloin yhteensä 200 pyörää saapuu helpottamaan keskustassa ja keskustan tuntumassa liikkumista. Kaupunkipyörien infrastruktuuri on nyt valmiina, joten pyöriä ei tarvitse pidätellä tallissa pidempään. Palvelu täydentyy lopuilla 500 pyörällä vaiheittain heinäkuun aikana.

– Olemme iloisia, että saamme kaupunkipyörät käyttöön jo kesän alussa, vaikkei pyöräverkosto olekaan toimitusvaikeuksista johtuen täydessä laajuudessaan lanseerauspäivänä. Alkuun käytössä ovat keskustan pyöräasemat ja niitä otetaan käyttöön lisää sitä mukaa kun pyörien määrä kasvaa, Tampereen kaupungin joukkoliikennejohtaja Mika Periviita kertoo.

Lanseerauksen yhteydessä käyttöön otetaan keskustassa ja sen tuntumassa sijaitsevat kaupunkipyöräasemat. Asemaverkosto laajenee täyteen kapasiteettiinsa vaiheittain kesä–heinäkuun aikana.

Tyylikkäästi satulassa ja ostoksilla

Kesäkaduilla Sale-pyörän tunnistaa hillityn vaaleasta värityksestä, ja Sale-brändi näkyy muun muassa pyörän rungon ja korin teippauksissa. Sale-ilme ei ole aivan yhtä räiskyvä kuin mihin myymälöissä on totuttu.

– Valittu linja johtuu siitä, että Pirkanmaan kaikki Salet uudistuvat tämän vuoden aikana miljööltään entistä harmonisemmiksi. Kaupunkialueella esimerkkeinä uudistuksesta ovat keväällä remontoidut Hatanpään ja Amurin Salet. Samaa hyvää fiilistä haluttiin myös kaupunkipyörien ulkoasuun, Sale-ketjujohtaja Asta Haapanen Pirkanmaan Osuuskaupalta kuvailee.

Tampereen kaupunki valitsi Pirkanmaan Osuuskaupan huhtikuussa Tampereen kaupunkipyöräjärjestelmän brändäys-, markkinointi- ja mainoskumppaniksi, ja Sale-brändi valikoitui kaupunkipyörien visuaaliseksi kärjeksi nopeutensa ja helppoutensa vuoksi. Pyörien ulkoasun lisäksi Sale-brändi näkyy yhtenäisesti pyöräasemissa ja Tampereen kaupunkipyörät -sovelluksessa, jolla pyöräilijä ottaa kaupunkipyörän käyttöön.

Ensimmäistä Sale-pyörä-päivää vietetään näyttävin menoin

Sale-pyörät lanseerataan 7.6. Jugendtorilla Commercen talon edustalla järjestettävässä tapahtumassa, joka näkyy ja kuuluu myös verkossa – ohjelmaa pääsee seuraamaan etäyhteyksin Pirkanmaan Osuuskaupan Facebook-livessä. Pyörät taipuvat tapahtumassa moneen maailmanennätysyrityksestä stomp-esitykseen.

Päivän aikana nähdään myös Sale-pyörällä Näsinneulasta tehtävä stunt, joka striimataan suorana Jugendtorin jättiscreenille ja Facebook-liveen.

Tapahtumassa annetaan henkilökohtaista opastusta kaupunkipyörien käyttöön, ja Tampereen kaupunkipyörät -sovelluksen ladanneille on luvassa päivän mittaan pieniä palkintoja. Koko lanseerauspäivän ohjelma aikatauluineen päivittyy toukokuun aikana osoitteeseen www.pirkanmaanosuuskauppa.fi/salepyora sekä Pirkanmaan Osuuskaupan Facebook-tililtä löytyvään tapahtumaan.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan Sale-ketjujohtaja Asta Haapanen, puh. 010 767 2891, asta.haapanen@sok.fi

Tampereen kaupungin joukkoliikennejohtaja Mika Periviita, puh. 050 326 7007, mika.periviita@tampere.fi

Pirkanmaan Osuuskauppa tarkoittaa ruokaa, palveluita ja loistavia asiakaskokemuksia. Meidät omistaa 207 000 asiakasomistajaa. Osuuskauppana tavoitteemme on luoda asiakkaillemme helpompia hetkiä ja lisätä hyvinvointia. Annamme toimintamme hyödyn asiakasomistajille edullisimpina hintoina, palkitsemisena ja vastuullisesti rakennetuilla, laadukkailla palveluilla yli sadassa liikepaikassa ja verkossa 3 000 työntekijän voimin.

Nysse vastaa Tampereen seudun joukkoliikennepalvelun järjestämisestä. Tampereen kaupunkipyöräpalvelu tulee osaksi Nyssen liikenneperhettä. Lisätietoja kaupunkipyörien käytöstä kevään aikana nysse.fi.

Tampereen kaupunki – Kaupunkiympäristön palvelualue vastaa kaupunkipyöräjärjestelmän suunnittelusta ja kehittämisestä. Kaupunkipyöräjärjestelmää kehitetään kestävän liikkumisen toimenpiteenä osana Hiilineutraali Tampere 2030 -tiekarttaa.

 

Kuvat: Pasi Tiitola