Kun on tiukemmat ajat, jaetaan taakkaa. Näin on joskus määritelty toivon ideaa. Osuuskaupalla on erilaisia keinoja kulkea rinnalla – suuri osa niistä on käytössä joka päivä: aina edullinen hintataso, jokaista lähellä oleva myymäläverkosto, lähiruoka, punalaputetut tuotteet. Osa otetaan käyttöön, kun tilanne niin vaatii. Nyt vaatii. Siksi Bonus tuplana koko joulukuun.
Bonusta saa tuplasti 1.–31.12.2023 Pirkanmaan Osuuskaupan Prismoissa, S-marketeissa, Saleissa, S-kaupat.fi:ssä, Sokoksella, Sokoksen Hyvä Olo -hoitolassa, Prisma parturi-kampaamoissa, S-market Orivesi parturi-kampaamossa, Emotioneissa ja Kukittamoissa sekä kaikissa Pirkanmaan Osuuskaupan ravintoloissa (sis. ABC:t), kahviloissa ja pubeissa.
Bonusta ei saa tuplana polttonesteestä, autopesuista eikä sähköauton latauksesta. Kampanja ei ole voimassa Tampereen hotelleissa ja niiden ravintoloissa, sokos.fi- tai prisma.fi-verkkokaupoissa eikä koske myymälästä noudettuja verkko-ostoksia eikä myymälästä noudettavia prisma.fi-ostoja.
Kun ostoja kertyy esimerkiksi 500 eurolla kuukauden aikana, kampanja-ajan ostoista saa 3 %:n sijaan 6 % Bonusta. Yli 900 euron kuukausiostoilla bonusprosentti on 5 %, jolloin kampanjaostoista maksetaan 10 % Bonusta. Nyt siis voit saada jopa 10 % rahaa takaisin jokaisesta käyttämästäsi eurosta! Lisäksi maksaessasi S-Etukortilla ostoistasi kertyy aina 0,5 % maksutapaetua.
Bonus tuplana kirjautuu automaattisesti, ja se maksetaan normaalin Bonuksen mukana. Bonuskertymää on helppoa seurata S-mobiilista, kun näet ostoksen alapuolella vihreän tähden ja tekstin “Bonus tuplana”.
Kampanjaan kuuluvien ketjujen osalta Bonusta tai maksutapaetua ei kuitenkaan kerry yrityskortilla maksetuista tai yrityksille tehdyistä ostoista, sopimushinnoitelluista tai laskutettavista ostoista, välitysmyynnistä, kuten Veikkauksen Online- ja arpamyynnistä ja pääsylipuista, yli 1,2 % alkoholia sisältävistä juomista ja yli 2,8 % alkoholia sisältävistä elintarvikkeista, tupakkatuotteista, tupakan vastikkeista, tupakointivälineistä, tupakkajäljitelmistä, sähkösavukkeista ja nikotiininesteistä, tax free -ostoista, matkakorttien latauksista, pullopanttien palautuksista eikä lahjakorttien ostosta. Bonus tuplana -kampanjaostojen bonusprosentti määräytyy koko kuukauden bonusostojesi mukaan. Jos kaikki kuukausiostosi oikeuttavat 5 %:n Bonukseen, saat kampanja-aikana kampanjaan kuuluvista toimipaikoista tehdyistä ostoista 10 % Bonusta.
Lue lisää: www.bonustuplana.fi
Liity nyt asiakasomistajaksi ja hyödynnä huikeat liittymisedut
S-Etukortin saat liittymällä asiakasomistajaksi. Asiakasomistajille kuuluvat S-ryhmän parhaat edut, mahdollisuus vaikuttaa sekä reilu Bonus: rahallinen palautus ostoista. Liity mukaan maksamalla osuusmaksu 100 euroa. Luopuessasi asiakasomistajuudesta saat maksamasi osuusmaksun takaisin.
Kun liityt nyt Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajaksi ja maksat liittyessäsi täyden osuusmaksun, saat käyttöösi 80 € arvosta ostosrahaa Pirkanmaan Osuuskaupan toimipaikkoihin ja paljon muita liittymisetuja. Liittymiskampanja on voimassa 1.4.–31.12.2023.
Lue lisää ja liity: https://pirkanmaanosuuskauppa.fi/liity-asiakasomistajaksi/
S-ryhmä ja Pirkanmaan Osuuskauppa kokeilevat tänä syksynä uudenlaista itsepalvelukauppaa, joka toimii pääsääntöisesti ilman myymälähenkilökuntaa. Täysin automatisoitu Sale Automaatti avautui Tampereelle Sale Puutarhakadun myymälän tiloihin 31.8.2023.
S-ryhmässä kokeillaan ja kehitetään aktiivisesti erilaisia digitaalisia ratkaisuja, joiden tavoitteena on tarjota asiakasomistajille entistä parempia palveluja. Kaupparyhmän ensimmäisen, automatisoituun ostamiseen pohjautuvan Sale Automaatin tavoitteena on testata itsepalvelukaupan valikoiman ja uuden teknologian toimivuutta. Teknologialtaan vastaavaa itsepalvelukauppaa ei muualla Suomessa tällä hetkellä ole.
– Kehitämme S-ryhmässä jatkuvasti uusia digitaalisia palveluja, joista esimerkiksi itsepalvelukassat ovat jo nyt vahvasti läsnä asiakkaidemme arjessa marketkaupan myymälöissämme. Odotamme innolla, miten asiakkaat suhtautuvat itsepalvelukauppaan ja onko aika jo kypsä tällaiselle konseptille, S-ryhmän marketkaupan konseptikehityksestä vastaava johtaja Katja Tapio sanoo.
Pirkanmaan Osuuskauppa lähtee rohkeasti kokeilemaan uutta itsepalvelukauppaa yhdessä asiakkaidensa kanssa.
– Valikoima kattaa arjen keskeiset ostostarpeet päivittäistavaratuotteiden osalta ja täydentyy asiakastarpeiden mukaan. Asiointi itsepalvelukaupassa on helppoa ja nopeaa. Sale Automaatti on auki 24/7 eli ostoksia voi tehdä vapaasti mihin kellonaikaan tahansa. Keräämme asiakkailta palautetta ja kehitämme valikoimaa ja toimintaa sen pohjalta, valottaa Pirkanmaan Osuuskaupan Sale-ketjujohtaja Asta Kantola.
Teknologia pohjautuu älykkääseen tuoteseurantaan
Kumppanina pilotissa on kotimainen start up -yritys Blockstore Group Oy, jonka kehittämään teknologiaan Sale Automaatti pohjautuu. Teknologian keskiössä ovat hahmontunnistus sekä älykäs, digitaalinen ja reaaliaikainen tuoteseurantajärjestelmä.
Kauppaan astuessaan asiakas valitsee ostoksilleen katevarauksen ja syöttää maksukorttinsa maksupäätteeseen. Sen jälkeen tuotteet voi kerätä kaapeista, jotka aukeavat, kun käden laittaa kahvalle. Kun kaapin ovi sulkeutuu, kaapista otetut ostokset rekisteröidään kuitille. Ostosten keräämisen jälkeen kaupasta voi poistua: tuotteet veloitetaan maksukortilta automaattisesti.
– Tämä on erittäin turvallinen tapa ostaa. Kauppaan ei pääse ilman maksukorttia. Hahmontunnistus puolestaan yhdistää ja tunnistaa maksutiedot sekä kerätyt tuotteet. Algoritmi luo käsityksen ihmishahmosta, mutta ei tunnista henkilöitä eikä talleta mitään henkilötietoja. Jos kauppaan tulee uudelleen, algoritmi luo asiakkaalle uuden hahmon. Tuoteseurantamme on äärimmäisen tarkka ja sillä voi valvoa myös parasta ennen -päiväyksiä, mikä tavallisesti joudutaan tekemään käsin. Vaikka automaattikauppa ei ole uusi idea, tällainen toteutus on kaiken kaikkiaan täysin ainutlaatuinen, kertoo Blockstore Groupin toimitusjohtaja Juha Maijala.
Kokeilulla testataan jatkomahdollisuuksia
Blockstore Group Oy avasi kesällä vastaavanlaisen itsepalvelukaupan Ruotsiin. Maijala näkee uudella teknologialla paljon mahdollisuuksia tulevaisuudessa.
– Pienet kaupat ympäri Eurooppaa ovat kärsineet pitkään valtavasta kannattavuusongelmasta. Itsepalvelukaupat voivat tuoda mahdollisuuksia paitsi keskustoihin, myös harvaanasutummille alueille, kuten maaseuduille, Juha avaa.
S-ryhmä ja Pirkanmaan Osuuskauppa arvioivat kokeilun tulosten perusteella, miten Sale Automaatin konseptia mahdollisesti jatkokehitetään ja voisiko itsepalvelukauppa täydentää S-ryhmän marketkaupan palveluja tulevaisuudessa. Kokeilu kestää vähintään puolen vuoden ajan.
Sale Puutarhakadun myymälä on muutettu Sale Automaatiksi, ja samaan liiketilaan avautui myös Prisman ruoan verkkokaupan noutopiste.
– Helpotamme asiakkaiden arkea uudenlaisilla tavoilla hankkia ruokaostokset. Tämä tuo myös uudenlaista työnsisältöä henkilökunnallemme ja auttaa osaltaan toivottavasti kaupanalalla olevaan työvoimapulaan, Asta kertoo.
Tampereen opiskelija-asuntosäätiön suurin rakennushanke, TOAS Hippos, saa oman lähikaupan, kun Pirkanmaan Osuuskauppa POK avaa opiskelijakortteliin Sale-myymälän kesällä 2025 .
– Opiskelijat saavat nopeasti ruokaostokset oman kodin alakerrassa sijaitsevasta Salesta. Huomioimme valikoimaa rakentaessamme opiskelijoiden tarpeita, Pirkanmaan Osuuskaupan Sale-ketjujohtaja Asta Kantola kertoo.
Uuden myymälän avaaminen parantaa asukkaiden viihtyvyyttä ja arjen sujuvuutta, ja samalla siitä hyötyvät myös kaikki lähiympäristössä asuvat ja liikkuvat tamperelaiset. Opiskelijakorttelin asukkaat saavat myymälästä myös lämpöä, sillä kylmälaitteiden lauhdelämpöä hyödynnetään korttelin lämmityksessä.
TOAS Hippoksen rakentaminen alkoi kesällä 2022. Työt ovat jatkuneet aikataulujen mukaisesti ja harjannostajaisia vietetäänkin jo tämän syksyn aikana. Ensimmäiset asukkaat pääsevät muuttamaan TOAS Hippokseen kesällä 2024.
Lue lisää TOAS:n tiedotteesta.
Tampereen Amurin Salessa kahden viikon Tutustu ja tienaa -harjoittelujaksolla aloittaneet Eemi Virtanen, 16, ja Eerika Lietsamo, 13, pääsivät jo ensimmäisinä päivinään kokemaan oppimisen iloa: Eemille etenkin pullonpalautusautomaatin tyhjennys ja Eerikalle tuotteiden hyllytys tulivat nopeasti tutuiksi.
– Olen myös oppinut pesemään kaupan kahvikoneen, täyttämään maitokaappia ja hyllyttämään pakastetuotteita. On ollut tosi kiva ensimmäinen viikko ja paljon uutta tullut eteen, pohtii tamperelainen Eemi.
Nuoret kertovat olevansa tyytyväisiä perehdytykseen. Kumpikaan ei keksi yhtään asiaa, jossa olisivat kaivanneet lisää opastusta.
– On ollut tosi helppo kysyä apua, ei ole tullut yhtään vaikeaa tilannetta. Se on tosi kiva tunne, kun osaa tehdä asiat itsenäisesti, Lempäälässä asuva Eerika hymyilee.
Perehdytys alkaa turvallisuuden tunteesta
Pirkanmaan Osuuskaupassa onkin tänä vuonna satsattu erityisen paljon perehdytykseen.
Kaikki kesätyöntekijät saavat ennakkoon perehdytysvihot ja osallistuvat etäperehdytykseen, jossa kerrotaan työelämän pelisäännöistä. Alaikäiset nuoret saavat käyttöönsä lukujärjestyksen työtehtävien hahmottamista varten.
– Perehdytys alkaa vastaanottamisesta ja turvallisuuden tunteen luomisesta. Luomme alusta asti hyvää ilmapiiriä, johon voi rauhassa tulla ja jossa mokatkaan eivät haittaa. Kollegoiden kiitokset, tervehdykset ja yhdenvertainen huomioiminen ovat äärettömän tärkeitä nuorille, Amurin Salen myymäläpäällikkö Jenni Luoko sanoo.
Ensimmäinen työ luo käsityksen koko työelämästä
POK:lla aikaisempina vuosina työskennelleet nuoret ovat kertoneet, että he kaipaavat enemmän palautetta myös työn ohessa vanhemmilta kollegoiltaan. Nyt tähän on tartuttu. Kahden viikon harjoittelun aikana on viikoittaiset palautekeskustelut, ja työparilta saa myös päivittäistä palautetta – töitä tehdään enemmän tiiminä.
Taustalla on Jennin oma kiinnostus aiheeseen. Huonot kokemukset saivat hänet kirjoittamaan liiketalouden kehittämisen lopputyönsä perehdyttämisen tärkeydestä. Sieltä käyttöön tulivat esimerkiksi perehdytysmateriaalit ja monia muita työkaluja.
– Onnistuneella perehdytyksellä on nuorille aivan valtavan suuri merkitys. Ensimmäinen työ luo käsityksen koko työelämästä. Olen tyytyväinen, jos voimme luoda sellaiset edellytykset, että nuori pärjää työelämässä ja osaa vaatia oikeudenmukaista kohtelua ja perehdytystä.
Yhtenä oppina on ollut myös nuoria auttaa ymmärtämään omat vahvuutensa. Eemillä ja Eerikalla ne löytyivät nopeasti.
– Muistan tosi hyvin asiat ja löydän tavaroiden oikeat paikat, kun ne on kerran näytetty, Eerika kehaisee.
– Vahvuuteni on fyysisyys. Painaviakin tavaroita on helppo kantaa, Eemi miettii.
Pirkanmaan Osuuskauppa on aloittanut päästöttömät ja nopeat robokuljetukset helpottamaan ihmisten arkea myös Tampereella. Kaupungin ensimmäiset ruokaa toimittavat robotit ovat aloittaneet toimintansa tänään Sale-myymälöissä.
Pääkaupunkiseudulta tuttuja valkoisia, ruokaa kuljettavia robotteja voi 13. kesäkuuta alkaen nähdä myös Tampereen katukuvassa. S-ryhmä ja maailman johtava kuljetusrobotteja valmistava yritys Starship Technologies ovat tuoneet nopean ruoan kuljetuspalvelun Pirkanmaan Osuuskaupan Sale-myymälöihin. Asiakkaat voivat tehdä tilauksia S-kaupat-mobiilisovelluksen kautta.
– Koronavuosina ruoan verkkokaupan kysyntä kasvoi hurjasti ja vauhditti kehitystyötämme. Uudet robokuljetukset ovat hyvä esimerkki asiakkaiden tarpeiden huomioimisesta ja kohtuuhintaisen toimituksen tarjoamisesta. Asiakkaamme voivat saada päivittäistavarat parhaimmillaan muutamassa minuutissa tilauksesta, valottaa Pirkanmaan Osuuskaupan Sale-ketjujohtaja Asta Haapanen.
13. kesäkuuta robotit aloittavat Amurissa, Hervannassa, Hatanpäällä, Härmälänrannassa, Tampellassa ja Vuoreksessa. Osmonmäen Salessa robokuljetukset alkavat myymälän remontin valmistuttua. Jokaisessa myymälässä aloittaa alkuvaiheessa kolme robottia. Robotit toimittavat tilauksia asiakkaille jopa 1,5 kilometrin päähän näistä myymälöistä, ja kunhan robotit oppivat tuntemaan alueen, niiden toimintasäde laajenee yli kolmeen kilometriin. Tampereella kuljetuksia ei pilotoida, vaan robotit ovat tulleet jäädäkseen.
–Tässä alkuvaiheessa mukaan on valittu myymälät tiheän asumisen ja väestömäärän mukaan – siten, että ne palvelevat mahdollisimman laajasti ihmisiä opiskelijoista ikäihmisiin. Useissa näissä myymälöistä on aiemmin ollut mahdollista tilata ja noutaa tuotteita verkkokaupan kautta, ja nyt palvelua viedään vielä pidemmälle, Asta iloitsee.
–Olemme varmoja, että myös tamperelaiset nauttivat robottitoimituksen nopeasta ja kätevästä käytöstä. Tarjoamalla vaihtoehdon autoon hyppäämiselle ruokaostosten noutamiseksi akkukäyttöiset robottimme myös vähentävät paikallisesti ilmansaasteita Tampereella, Starshipin liiketoiminnan kehittämispäällikkö Sandra Sooläte sanoo.
Robotti tuo kesäpäivän piknikeväät rannalle
Robokuljetuksilla pyritään vastaamaan asiakkaiden toiveisiin saada erityisesti kaupunkialueilla ostokset nopeasti kuljetettua haluamaansa paikkaan. Robokuljetukset ovat käytössä päivittäin kello 9–21. Ruoat tilataan S-kaupat-sovelluksella ja yhteen robokuljetukseen mahtuu jopa kaksi kassillista ruokaa. Robottien toiminta-alue on 1,5–3,2 kilometriä myymälästä, joten robotteja näkee jatkossa useilla alueilla eri puolilla Tamperetta. Ostokset tulevat perille keskimäärin tunnissa tilauksesta. Nopean ja helpon kuljetuksen voi tilata myös muualle kuin kotiin.
– Robokuljetuksella voi tilata eväät suoraan vaikkapa rannalle tai puistoon kesäpäivän piknikille. Tai jos kotona leipoessa huomaa unohtaneensa hiivan, robotti tuo sen hetkessä lähikaupasta. Tosin sen verran joutuu itsekin liikkumaan, että menee robottia vastaan kerrostalon alaovelle tai sinne, mihin robotti pääsee, Asta nauraa.
Pirkanmaan Osuuskaupassa uusia työkavereita on odotettu innolla koko kevät.
– Robotit tuovat varmasti helpotusta esimerkiksi kiireisten ihmisten sekä ikäihmisten arkeen, mutta ilahduttavat myös lapsia ulkonäöllään.
Robottikuljetuksia pilotoitiin ensimmäisen kerran viime kesänä HOK-Elannon alueella. Robokuljetukset aloitettiin pääkaupunkiseudulla toukokuussa 2023. Tampereen lisäksi kuljetukset alkavat kesän aikana Turussa, Porissa, Raumalla, Jyväskylässä ja Oulussa.
Robotti suunnittelee reitin tekoälyn avulla
Starshipin suunnittelemat robotit ovat tehneet maailmanlaajuisesti jo yli neljä miljoonaa toimitusta. Ne suunnittelevat reittinsä tekoälyn ja GPS-paikannuksen avulla. Robotti tuntee ympäristön ja reittien kaikki yksityiskohdat, myös teiden ylitykset, ja tekoälyn avulla se oppii koko ajan lisää ympäristöstä – ja niinpä myös Tampereen keskustan katukiveykset ja tienylitykset eivät pitäisi olla ongelma. Starshipin robotit tekevät yli 140 000 tienylitystä joka päivä eri puolilla maailmaa.
Robotit kulkevat itsenäisesti 99 prosenttia ajastaan, mutta monitorointia ja mahdollista vikatilannetta hoitaa aina työntekijä. Robotissa on 12 kameraa, ultraäänisensoreita ja tutkia. Se hyödyntää tietokonenäköä ja teknologiaa, joka tunnistaa eri esteet.
Lisätietoa ja haastattelupyynnöt:
Asta Haapanen, Sale-ketjujohtaja, Pirkanmaan Osuuskauppa, p. 010 767 2891, asta.haapanen@sok.fi
Erika Vakkilainen, ruoan verkkokaupan päällikkö, Pirkanmaan Osuuskauppa, p. 010 767 2598, erika.vakkilainen@sok.fi
Pokkilaisten henkilöstöeduista kertyy moneen talouteen vuodessa jopa tuhansien eurojen säästö. Suomen monipuolisimmat henkilöstöedut ovatkin yksi syy siihen, miksi reissunainen Rita Nyman on pysynyt aloillaan Prismassa – ja harrastanut ihan himona!
Ruoan verkkokaupan keräilijänä työskentelevä Rita aloitti Kalevan Prismassa kiireisenä koronakeväänä 2020. Keräilytyö sopi Ritalle kuin nenä päähän, sillä hän on aina pitänyt kaupassa käymisestä. Kun ostoksilla käy työkseen, käyttötavara- ja päivittäistavaravalikoimaa pääsee näkemään monipuolisesti.
– On kiinnostavaa seurata uutuustuotteiden menekkiä. Usein tulee itsekin kokeiltua niitä tuotteita, joiden huomaa trendaavan meidän verkkokaupan asiakkaiden keskuudessa. Sellaisia ovat vaikkapa eksoottiset satokausihedelmät, välipalat ja leivät, hän kertoo.
Muutkin arjen ja juhlan ostokset Rita keskittää Prismaan. Vuonna 2022 hän sai ostoksistaan henkilökunnan ostoetua yhteensä 700 euroa. Paisuvaa ostoetusummaa hän seuraa kätevästi S-mobiilista.
Tanssilavaharrastus liikuttaa ympäri Suomea
Verkkokaupan keräilytyössä Ritaa miellyttävät myös työajat ja niiden joustavuus.
– Opiskelen Tampereen yliopistossa varhaiskasvatusta ja teen keräilytyön ohella myös toista työtä iltasella. On hienoa, että minulle jää joustavan työajan myötä riittävästi aikaa vapaa-ajan tekemisille ja henkilöstöeduista nauttimiselle.
Pirteä Rita on vastikään palannut laivareissulta Tallinnasta, mutta tulevan kuukauden kalenteriin on jo lyöty lukkoon kokonaiset kolme uutta risteilyä.
– Pokkilaiselle laivamatkat ovat edullisempia, ja hyödynnän risteilyetua rakkaimman harrastukseni parissa. Käyn katsomassa iskelmälaulajien keikkoja ympäri Suomea ja vesillä useita kertoja vuodessa. Auton tankkaan useimmiten ABC:llä, ja autovakuutus on LähiTapiolassa, josta saan Bonusta.
Tanssilavakulttuuri on tullut vuosien varrella Ritalle erittäin tutuksi, ja etenkin Suvi Teräsniskaa hän on fanittanut antaumuksella.
– Olen nähnyt Suvin keikalla yhteensä jo 120 kertaa!
Ei mikään hento kuiskaus, vaan aito menomimmi! Risteilyetujen lisäksi Rita pitää etenkin pokkilaisten leffalippuedusta ja kaikkien työntekijöiden ja perheiden yhteisestä Särkänniemi-päivästä.
Edukkaat unet ja makuelämykset
Reissunaiselle myös S-ryhmän hotellietu on ollut kullan arvoinen: edullisimmillaan hotellihuoneen saa pokkilaisena 70 eurolla. Hotelliyöpymisen yhteydessä Ritan tulee usein myös ruokailtua S-ryhmän ravintoloissa, joissa henkilökuntaetuna saa 25 prosenttia alennusta ruoasta ja juomasta.
– Tapaksia Helsingissä, italialaista Jyväskylässä. Tampereella suosikkini on ehdottomasti Puiston monipuolinen brunssi. Harvassa paikassa saa paistaa itse aamiaisvohvelit!
Vaikka Rita matkustaa lähes viikoittain, Oulua pohjoisemmas tie ei ole vielä kertaakaan vienyt. Seuraavana haaveissa onkin reissu Pirkanmaan Osuuskaupan Kuusamon-mökille, jossa majoittuminen on työntekijöille huippuedullista.
Rita hyödyntää 25 prosentin ravintolaetua muun muassa Puiston herkullisella brunssilla.
Kulttuuria, kulttuuria!
Pokkilaisten laajoja liikunta-, hieronta- ja fysioterapiaetuja Rita ei ole vielä toistaiseksi hyödyntänyt.
– Reilut 10 000 askelta työpäivän aikana riittää minulle liikunnaksi. e-Passi-etua hyödynnän aina mieluummin kulttuuriin. Viime vuonna ostin lipun Tapsan tahdeille. Tänä vuonna menen katsomaan kesäteatterissa Irwin-musikaalia ja hankin loppuvuodelle konserttilipun.
Viime kesänä Rita pääsi ensi kertaa mukaan pokkilaisten vuosijuhliin, jotka olivat koronan vuoksi pari vuotta tauolla.
– Haloo Helsinki veti upean keikan Pyynikin illassa. Se oli minun aikanani eka pokkilaisten kokoontuminen isolla porukalla, enkä malta odottaa tämänvuotisia vuosijuhlia. Niistä tulee taatusti spektaakkeli.
Rohkeita kasvumahdollisuuksia
Ruoan verkkokaupan kasvu ja muuttuminen on ollut viimeisten vuosien aikana huimaa ja tuonut Ritan työhön paljon uutta. Työntekijöiden kasvupolkuihin ja kouluttautumiseen panostetaan Pirkanmaan Osuuskaupassa. Vuonna 2022 kaikkiaan 1400 työntekijää kouluttautui työn ohessa.
– Meillä on kiva tiimi, ja kaikki auttavat ja tukevat toisiaan. Olen oppinut paljon esimerkiksi palvelutiskityöskentelystä, jota pidin aiemmin heikkoutenani. Valmennuksissa ja tekemällä oppii, ja tämän vuoden henkilökohtaiseksi teemakseni olenkin valinnut rohkeuden. Harrastuspuolella se tarkoittaa sitä, että tavoitteeni on siirtyä lavan reunan katsojasta tanssilattialle joraamaan.
Ei taida tuottaa ongelmaa tälle tekijänaiselle!
Pirkanmaan Osuuskaupan henkilöstöetuja voivat hyödyntää kaikki Pirkanmaan Saleissa, S-marketeissa, Prismoissa, ABC-liikennemyymälöissä, Sokoksella, Emotioneissa, S-Pankissa sekä Pirkanmaan Osuuskaupan ravintoloissa ja pubeissa sekä konttorilla tukitoiminnoissa työskentelevät Pirkanmaan Osuuskaupan työntekijät. Ostoedun Pirkanmaan Osuuskauppa myöntää kaikille s-ryhmäläisille. Jutussa mainittujen etujen lisäksi Pirkanmaan Osuuskaupalla on myös muita osuuskauppakohtaisia henkilökuntaetuja.
Ritan ja muiden pokkilaisten työkaveriksi voi hakea osoitteessa pokrekry.fi
Mattilan savusaunassa palaa samaa harmaaleppää kuin sata vuotta sitten. Silloin aikoinaan Essi Sivulan isovaari Iivari tunnusteli kädellä saunan ovenkahvasta, onko possu kypsää, ja kuljetti palviherkun hevoskärryillä Kankaanpään torille myyntiin. Rehellisyys ja käsityötaito näkyy myös Mattilan voitokkaissa valmisruokatuotteissa: Suomalainen menestysresepti 2023 ei ole hakemalla haettu hitti vaan intohimon hedelmä.
Aitous, aika ja savu; ne ratkaisivat Suomalainen menestysresepti -kilpailun voiton Veljekset Mattilalle.
– Jos yksikin niistä puuttuu, tuote jää vajaaksi. Smokehouse-tuoteperheemme maut ovat tosi täyteläisiä ja valmisruokaosastolla täysin poikkeavia, heruttelee Mattilan toimitusjohtaja Tero Sivula.
Perinteikäs lihajaloste-alan yritys kulkee tätä nykyä virallisesti nimellä Mattila Bros. mutta on edelleen tuttu, pieni ylöjärveläinen savustamo, jossa kaikki tehdään oikeasti käsityönä kokonaisista lihoista.
– Kuin kotona Amerikassa, Tero virnistää.
Amerikka-yhteys ei ole tuulesta temmattu: Mattilan ensimmäiset porsaat ostettiin 50-luvulla Kanadassa tienatuilla rahoilla, ja Suomalainen menestysresepti -kilpailun voittajatuotteet ammentavat pohjoisamerikkalaisesta smokehouse-kulttuurista.
Siis mistä?
Valmisruokahyllyn ihana hidastelija
Smokehouse-tuotteille tyypillistä on pitkään ja matalassa lämpötilassa kypsyttäminen, barbeque-tyyppinen pintamaustaminen, barkin eli kaarnan muodostuminen lihan pintaan ja tietenkin savu. Savustus ei kuitenkaan ole perinteistä suomalaistyyppistä savuaromilla dominoimista. Savua kohdellaan yhtenä mausteena muiden joukossa.
Alun perin smokehouse-tuotteita on valmistettu esimerkiksi Yhdysvalloissa kauppojen takatiloissa, joista niitä on nostettu myyntiin palvelutiskeille. Suomessa kiinnostus smokehouse-tuotteisiin on tällä hetkellä jyrkässä kasvussa. Hidastamisen trendi on valunut ruokakulttuuriin ja heti valmiiseen ruokaan.
– Neljänneksellä kotitalouksista kiire on yksi ruoanlaiton suurimmista esteistä. Me annamme laadukkaalla valmisruoalla ihmisille aikaa. Me teemme pitkät kypsytykset asiakkaan puolesta ja voimme olla vilpittömästi tosi ylpeitä tuotteistamme, Tero sanoo.
Tuotannon savusaunan ovella poseeraavat Johannes Nykänen, Tero ja Essi Sivula sekä Maarit Seilonen ja Tuula Kujala.
Kasvisvariantti yllätti
Mattilalla smokehouse-kulttuuria vaalivat muun muassa tuotekehittäjä Johannes Nykänen ja lihaosaaja Kaarle Muukka, Teron sanoin Hot Scandinavian Barbeque Boys. Ideoita tuotteisiin saadaan myös tuotannon työntekijöiltä ja verkosta ympäri maailmaa. Suomalainen menestysresepti -kisan jälkeen tuotekehitysprosessi on muuttanut muotoaan ja kisasta on saatu tulevaisuuden varalle arvokasta tietoa.
– Nyt lanseeraamassamme tuoteperheessä on mukana tietenkin perinteinen possu mutta myös valtakunnan paras kanatuote. Johanneksen kehittämä kanavariantti otettiin mukaan, koska se on yksinkertaisesti niin herkullinen, että olisi ollut tyhmää olla tuomatta sitä kauppoihin, Tero sanoo.
Sarjaa täydentämään haluttiin kasvisvaihtoehto, sillä laadukkaan kasvisruoan kysyntä kasvaa jatkuvasti.
– Emme halunneet lähteä tarjoamaan jotakin puolihuolimattomasti sarjan jatkoksi tekaistua kasvisruokaa vain siksi, että sellainen olisi hyvä olla. Halusimme, että kasvisruoka sopii tuoteperheeseemme saumattomasti. Smoked halloumi & roots pan istuu sarjaan kuin hansikas. Jos jo possu ja kana olivat täydellisiä, niin kasvisruoasta tehdyssä kuluttajatutkimuksessa saimme vielä paremmat arviot, Tero kertoo.
Mutta niinhän se on: hyvin tekemällä ei voi tulla kuin hyvää.
Kurkkaa kaikki Pirkanmaan Osuuskaupan myymälöissä myytävät lähiruokatuotteet osoitteessa: s-ravinto.fi/lahiruoka
Pirkanmaan 34. Sale-myymälä avataan 1. helmikuuta hervantajärveläisten omaksi lähikaupaksi. Makkarajärventien energiatehokkaassa myymälässä on pätevän valikoiman lisäksi arjen palvelut paistopisteestä take away -tiskiin.
Raitiotien päätepysäkin ympärille rakentunut Hervantajärven kaupunginosa saa lähikauppansa, kun Sale avataan kerrostalon kivijalkaan. Myymälän myötä helpompi arki on alueen asukkaiden saatavilla maanantaista perjantaihin klo 7–23, lauantaisin klo 8–23 ja sunnuntaisin klo 9–23.
Naapuruus on olennainen osa Sale-ketjun identiteettiä, sillä Sale on aina asiakasta lähellä. Sale-myymälöiden pyöreistä valokylteistä voikin bongata oman lähikaupan uniikin paikallistunnuksen, joka kertoo alueen tarinaa persoonallisesti, rennosti ja ripauksella huumoria.
– Pirkanmaan Sale-tunnusten kuvaideat ovat peräisin kunkin Salen henkilökunnalta. Hervantajärven Salen tunnukseen valikoitui luonnollisesti ratikka, hymyilee Pirkanmaan Osuuskaupan Sale-ryhmäpäällikkö Heidi Keva.
Töihin Hervantajärven Saleen haki lähes sata henkilöä.
Vihreää vieressä, vihreää mielessä
Myymälän energiaratkaisut tukevat S-ryhmän vuodelle 2025 asetettua hiilinegatiivisuustavoitetta.
Kaupan kylmälaitoksen lauhdelämpöä voidaan hyödyntää kerrostalon asuntojen lämmityksessä yhdessä kiinteistön maalämpöjärjestelmän kanssa. Maaperään voidaan varastoida kesällä lauhdelämpöenergiaa sen sijaan, että se hukattaisiin ulkoilmaan.
Luonto on Salea lähellä myös aivan konkreettisesti. Lähin nuotiopaikka ja uimarannat sijaitsevat vajaan kilometrin päässä, ja läheiseltä luontopolulta eväsretkeilijöillä on helppo yhteys Birgitan polulle.
– Uskoisin, että kuumimpaan retkeilyaikaan Salen ovi käy tiheään. Pidämme kaupassa ajankohtaista mukaan otettavan ruoan ja herkkujen valikoimaa, jotta asiakas voi keskittyä olennaiseen, Heidi sanoo.
Lisätietoja:
Pirkanmaan Osuuskaupan Sale-ryhmäpäällikkö Heidi Keva, puh. 010 767 2592, heidi.keva@sok.fi
Uudistuneet Sale-myymälät eivät tingi leppoisasta lähikaupan imagostaan, vaikka viihtyvyyteen ja tuotevalikoimaan onkin viime aikoina panostettu tarmokkaasti.
Ylöjärven Asemantien Salen myymäläpäällikkö Terhi Kivilän mielestä Sale on kuin naapuri: mukava ja mutkaton lähikauppa, jossa myyjät ja asiakkaat tuntevat toisensa eikä kenelläkään ole hoppu tai huono päivä.
– Olen työskennellyt Pirkanmaan Saleissa yhteensä 24 vuotta, niistä kymmenen Ylöjärvellä. Jokaisessa Salessa on kohdeltu asiakkaita kuin ystäviä, konkari tiivistää.
Aamiaistarpeet kipaistaan kotoisasti vaikka pyjamassa
Pirkanmaan uudistuneessa Sale-verkostossa paikallisuus korostuu monella eri tapaa. Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että jokaisessa 34 myymälässä tuotevalikoimaa muovataan alueen asiakkaiden toiveiden mukaan. Lisäksi kutakin myymälää koristaa oma paikallistunnuksensa.
Myös lähiruoan ja tuoretiskien tarjontaa on lisätty, joten monesta Salesta voi hakea vaikka tuoreen kahvin ja sämpylän aamupalapöytään. Naapurisovun ytimessä hehkuu erinomainen asiakaspalvelu.
– Meillä Asemantiellä käy paljon lapsiasiakkaita. Vanhemmatkin siis selvästi luottavat siihen, että tuttu myyjä auttaa, jos pikkuinen ei pärjää ostoksilla yksin. Ja aina saa tulla sellaisena kuin on – vaikka pyjamassa, Terhi nauraa.
Salelaiset suunnittelivat oman työvaatemalliston
Myös myymälämiljöitä on uusittu isolla pensselillä. -Asemantien Salekin on remontin jälkeen raikastunut hillityn värimaailman, matalampien myymäläkalusteiden ja paremman valaistuksen ansiosta. Uusi visuaalinen ilme pomppaa pian salelaisten työvaatteisiinkin.
– Olen mukana unelmien työvaatemalliston suunnitteluryhmässä, johon halukkaat salelaiset saivat ilmoittautua. Odotan uusilta vaatteilta ennen kaikkea muunneltavuutta. Me salelaiset teemme monipuolista työtä, ja vaatteiden pitää joka tilanteessa istua mukavasti kaiken kokoisille ihmisille, Terhi tietää.
Pirkanmaan salelaisten, vaatebrändi Papu Designin ja työvaateasiantuntija Lindströmin yhteistyön tuloksena syntyneen upean työvaatemalliston voi bongata Saleissa syksyllä. Odotellessa ehtii nauttia kesästä.
– Meidän Sale sijaitsee uimarannan kupeessa. Täältä kannattaakin koukata eväät mukaan rannalle – eiköhän tänäkin kesänä herkutella paikallisilla mansikoilla, myymäläpäällikkö haaveilee.
Juhlistimme vappuaattona kaupunkipyöräkauden alkua koko perheen Sale-pyörä-päivässä Tampereen keskustassa – lämmin kiitos kaikille kävijöille, teitä oli hurja määrä! Entistä laajempi Sale-pyörä-verkosto kattaa tänä kesänä 700 pyörää ja 95 asemaa.
Kuvat: Pasi Tiitola