Mattilan savusaunassa palaa samaa harmaaleppää kuin sata vuotta sitten. Silloin aikoinaan Essi Sivulan isovaari Iivari tunnusteli kädellä saunan ovenkahvasta, onko possu kypsää, ja kuljetti palviherkun hevoskärryillä Kankaanpään torille myyntiin. Rehellisyys ja käsityötaito näkyy myös Mattilan voitokkaissa valmisruokatuotteissa: Suomalainen menestysresepti 2023 ei ole hakemalla haettu hitti vaan intohimon hedelmä.

Aitous, aika ja savu; ne ratkaisivat Suomalainen menestysresepti -kilpailun voiton Veljekset Mattilalle.

– Jos yksikin niistä puuttuu, tuote jää vajaaksi. Smokehouse-tuoteperheemme maut ovat tosi täyteläisiä ja valmisruokaosastolla täysin poikkeavia, heruttelee Mattilan toimitusjohtaja Tero Sivula.

Perinteikäs lihajaloste-alan yritys kulkee tätä nykyä virallisesti nimellä Mattila Bros. mutta on edelleen tuttu, pieni ylöjärveläinen savustamo, jossa kaikki tehdään oikeasti käsityönä kokonaisista lihoista.

– Kuin kotona Amerikassa, Tero virnistää.

Amerikka-yhteys ei ole tuulesta temmattu: Mattilan ensimmäiset porsaat ostettiin 50-luvulla Kanadassa tienatuilla rahoilla, ja Suomalainen menestysresepti -kilpailun voittajatuotteet ammentavat pohjoisamerikkalaisesta smokehouse-kulttuurista.

Siis mistä?

Valmisruokahyllyn ihana hidastelija

Smokehouse-tuotteille tyypillistä on pitkään ja matalassa lämpötilassa kypsyttäminen, barbeque-tyyppinen pintamaustaminen, barkin eli kaarnan muodostuminen lihan pintaan ja tietenkin savu. Savustus ei kuitenkaan ole perinteistä suomalaistyyppistä savuaromilla dominoimista. Savua kohdellaan yhtenä mausteena muiden joukossa.

Alun perin smokehouse-tuotteita on valmistettu esimerkiksi Yhdysvalloissa kauppojen takatiloissa, joista niitä on nostettu myyntiin palvelutiskeille. Suomessa kiinnostus smokehouse-tuotteisiin on tällä hetkellä jyrkässä kasvussa. Hidastamisen trendi on valunut ruokakulttuuriin ja heti valmiiseen ruokaan.

– Neljänneksellä kotitalouksista kiire on yksi ruoanlaiton suurimmista esteistä. Me annamme laadukkaalla valmisruoalla ihmisille aikaa. Me teemme pitkät kypsytykset asiakkaan puolesta ja voimme olla vilpittömästi tosi ylpeitä tuotteistamme, Tero sanoo.

Mattilan SmokehouseTuotannon savusaunan ovella poseeraavat Johannes Nykänen, Tero ja Essi Sivula sekä Maarit Seilonen ja Tuula Kujala.

Kasvisvariantti yllätti

Mattilalla smokehouse-kulttuuria vaalivat muun muassa tuotekehittäjä Johannes Nykänen ja lihaosaaja Kaarle Muukka, Teron sanoin Hot Scandinavian Barbeque Boys. Ideoita tuotteisiin saadaan myös tuotannon työntekijöiltä ja verkosta ympäri maailmaa. Suomalainen menestysresepti -kisan jälkeen tuotekehitysprosessi on muuttanut muotoaan ja kisasta on saatu tulevaisuuden varalle arvokasta tietoa.

– Nyt lanseeraamassamme tuoteperheessä on mukana tietenkin perinteinen possu mutta myös valtakunnan paras kanatuote. Johanneksen kehittämä kanavariantti otettiin mukaan, koska se on yksinkertaisesti niin herkullinen, että olisi ollut tyhmää olla tuomatta sitä kauppoihin, Tero sanoo.

Sarjaa täydentämään haluttiin kasvisvaihtoehto, sillä laadukkaan kasvisruoan kysyntä kasvaa jatkuvasti.

– Emme halunneet lähteä tarjoamaan jotakin puolihuolimattomasti sarjan jatkoksi tekaistua kasvisruokaa vain siksi, että sellainen olisi hyvä olla. Halusimme, että kasvisruoka sopii tuoteperheeseemme saumattomasti. Smoked halloumi & roots pan istuu sarjaan kuin hansikas. Jos jo possu ja kana olivat täydellisiä, niin kasvisruoasta tehdyssä kuluttajatutkimuksessa saimme vielä paremmat arviot, Tero kertoo.

Mutta niinhän se on: hyvin tekemällä ei voi tulla kuin hyvää.

 

Kurkkaa kaikki Pirkanmaan Osuuskaupan myymälöissä myytävät lähiruokatuotteet osoitteessa: s-ravinto.fi/lahiruoka

Ylöjärven Prisman rakentamiselle saatiin viimeinenkin vihreä valo, kun hankkeelle myönnettiin rakennuslupa ja urakkasopimukset allekirjoitettiin. Kuokat isketään maahan helmikuussa, ja jos rakentaminen etenee suunnitellusti, Prisman avajaisia vietetään syksyllä 2024.

Ylöjärvelle pitkään toivottu Prisma alkaa rakentua kevättalvella. Rakennusvalmistelut aloitetaan helmikuussa, ja varsinaiset työt alkavat maaliskuussa. Prisman arkkitehtisuunnittelusta vastaa Arkkitehtitoimisto Q’ark Oy, ja pääurakoitsijaksi valittiin Skanska Talonrakennus Oy.

Prisma toteutetaan nykyisen S-marketin laajennuksena siten, että rakennus kasvaa noin 3 500 neliömetristä 9 500 neliömetriin. Rakentaminen aloitetaan uudisosasta, joka käsittää myös myymälätilojen alle sijoittuvan pysäköintihallin. Pysäköintihalliin tulee 168 autopaikkaa ja sen pinta-ala on 4 700 neliömetriä. Ajoyhteys halliin tulee rakennuksen eteläpuolelle rakennettavalta uudelta Oksasentieltä.

Prisma tuo ylöjärveläisten saataville markkinan edullisimman ruokakorin, jossa paino on kotimaisuudessa ja paikallisuudessa. Hypermarketin yhteyteen saadaan kumppaneiden ja vuokralaisten myötä myös uusia arjen palveluita ja ravintoloita. Näistä Hesburger ja Prisma parturi-kampaamo ovat jo vahvistuneet, ja lisää paljastuksia tehdään pitkin matkaa.

S-market palvelee asiakkaita koko laajennushankkeen ajan. Asiakkaat pääsevät jättämään toiveitaan uudelle kaupalle ensi syksynä.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan Prisma-ketjujohtaja Karlos Kotkas, puh. 010 767 2520, karlos.kotkas@sok.fi

Alkuperäisestä aikataulusta venynyt S-market-avaus on jo hyvän askeleen lähempänä, kun kaupparakennus on saavuttanut harjakorkeuden. Uuden kaupan työntekijöiden rekrytointi on pian käynnistymässä.

Hämeenkyrönväylän varrella Tippavaarassa vietetään tänään uuden S-marketin harjannostajaisia. Avajaispäivän tähtäin on tällä hetkellä kesäkuun alussa.

– Valitettavasti maailman tilanne vaikutti hankkeen aikatauluun siten, että myöhästyimme alkuperäisestä suunnitelmastamme avata jo joulukauppaan 2022. Hankkeen harmillinen viivästyminen tarjoaa meille kuitenkin lisäaikaa ja mahdollisuuden käydä vuoropuhelua tulevien asiakkaidemme kanssa, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan S-marketien ryhmäpäällikkö Sami Hieta-aro.

S-market Tippavaara on käynnistänyt tammikuun alussa sähköisen kyselyn, jossa asiakkaat voivat jättää valikoimaan ja palveluun liittyviä toiveitaan uudelle kaupalle. Tippavaaran S-marketiin tulee kattava, edullisen hintatason valikoima, jota terästetään paikallisella omaleimaisuudella ja asiakastoiveilla. Asiakaskysely on lähetetty niille kaupan vaikutusalueella asuville ja asioiville, joiden sähköpostiosoite löytyy Pirkanmaan Osuuskaupan asiakastiedoista.

Rekrytointi käynnistyy helmikuussa

Henkilökunnan rekrytoiminen upouuteen S-marketiin alkaa helmikuun lopussa. Tehtävät ovat monipuolisia ja muiden alueella palvelevien S-kauppojen kanssa tehtävä yhteistyö mahdollistaa työn ja vapaa-ajan yhteensovittamisen mahdollisimman hyvin.

­­- Alueen sydämellinen kolmikko Sale Kyröskoski, S-market Hämeenkyrö ja S-market Tippavaara oheispalveluineen palvelee asiakkaita yhdessä ja on keskittäjälle hyödyllinen yhtälö. Sen lisäksi se tarjoaa myös työntekijöille mahdollisuuden sekä kehittää osaamistaan että räätälöidä työtä omaan elämäntilanteeseen sopivaksi. Käytännössä pyrimme siihen, että vuoroja voisi ottaa kaikista kolmesta toimipaikasta, Sami avaa.

S-marketin lisäksi uuteen kaupparakennukseen tulee liiketila Pirkanmaan Osuuskaupan Hesburgerille drive-in-kaistoineen. Rakennuksessa on myös varaus kokonaisuuden täydentämiselle muilla palveluilla. Lisäksi marketin yhteyteen nousee sähköautojen latauspisteitä sekä uusi ABC-autopesuhalli ja ABC-automaattiasema.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan ryhmäpäällikkö Sami Hieta-aro, sami.hieta-aro@sok.fi, puh. 010 767 0085

www.pokrekry.fi

Äänestyksessä selvisi, että ylivoimainen enemmistö toivoi Bonuksen kertyvän tuplana joulukuussa – näin ollen tammikuussa asiakasomistajan tilipäivä on Pirkanmaalla tuplasti tuottavampi. Keskittämällä joulun ajan ostoksiasi voit siis kerryttää sievoisen summan vaikka kevään tai kesän lomakassaan.

Bonusta saa tuplasti 1.–31.12.2022 Pirkanmaan Osuuskaupan Prismoissa, S-marketeissa, Saleissa, S-kaupat.fi:ssä, Sokoksella, Sokos Herkussa, Sokoksen Hyvä Olo -hoitolassa, Prisma parturi-kampaamoissa, S-market Orivesi parturi-kampaamossa, Emotioneissa ja Kukittamoissa. Kampanja ei ole voimassa liikenneasemien Sale-myymälöissä.

Bonus on rahaa takaisin ostoistasi ja nyt sitä saa tuplana

Kun ostoja kertyy esimerkiksi 500 eurolla kuukauden aikana, kampanja-ajan ostoista saa 3 %:n sijaan 6 % Bonusta. Yli 900 euron kuukausiostoilla bonusprosentti on 5 %, jolloin kampanjaostoista maksetaan 10 % Bonusta. Nyt siis voit saada jopa 10 % rahaa takaisin jokaisesta käyttämästäsi eurosta! Lisäksi maksaessasi S-Etukortilla ostoistasi kertyy aina 0,5 % maksutapaetua.

Bonus tuplana kirjautuu automaattisesti, ja se maksetaan normaalin Bonuksen mukana. Bonuskertymää on helppoa seurata S-mobiilista, kun näet ostoksen alapuolella vihreän tähden ja tekstin “Bonus tuplana”.

Kampanjaan kuuluvien ketjujen osalta Bonusta tai maksutapaetua ei kuitenkaan kerry yrityskortilla maksetuista tai yrityksille tehdyistä ostoista, sopimushinnoitelluista tai laskutettavista ostoista, välitysmyynnistä, kuten Veikkauksen Online- ja arpamyynnistä ja pääsylipuista, yli 1,2 % alkoholia sisältävistä juomista ja yli 2,8 % alkoholia sisältävistä elintarvikkeista, tupakkatuotteista, tupakan vastikkeista, tupakointivälineistä, tupakkajäljitelmistä, sähkösavukkeista ja nikotiininesteistä, tax free -ostoista, matkakorttien latauksista, pullopanttien palautuksista eikä lahjakorttien ostosta. Bonus tuplana -kampanjaostojen bonusprosentti määräytyy koko kuukauden bonusostojesi mukaan. Jos kaikki kuukausiostosi oikeuttavat 5 %:n Bonukseen, saat kampanja-aikana kampanjaan kuuluvista toimipaikoista tehdyistä ostoista 10 % Bonusta.

Lue lisää: bonustuplana.fi

Niemenrannan asukkaita uskollisesti palvellut pop-up-Sale tekee pian tilaa upouudelle S-marketille, joka avataan aivan raitiotien kainaloon. Vajaassa vuodessa Näsijärven rannan tuntumaan noussut myymälä loistaa energiatehokkuudessa. Kasvavan kaupunginosan uuden lähikaupan avajaisia vietetään 2. joulukuuta.

Pirkanmaan järjestyksessä 26. S-marketin ovet avautuvat perjantaina aamuyhdeksältä. S-market-hankkeen tavoitteena on parantaa asuinalueen palveluja ja tarjota asiakkaille S-marketin myötä entistä monipuolisempi ostoskori.

Niemenrannan Salen loppuunmyynti kestää 1.12. saakka tai niin kauan, kun tavaraa riittää. Koko Salen väki siirtyy lennossa työhön S-marketiin, jossa myyntiala kasvaa Salen 300 neliömetristä noin 900 neliömetriin. Samalla remmiin saadaan uusia työkavereita, sillä S-market työllistää Salen väen lisäksi myös liudan uusia työntekijöitä. S-marketlaiset palvelevat asiakkaita maanantaista lauantaihin klo 7–22 ja sunnuntaisin klo 9–22.

Perjantaiaamun avajaisseremonian jälkeen S-marketissa nautitaan kuuteen saakka kakkukahveista, ja iltapäivällä myymälässä pistäytyy joulupukki. Asiakasomistajille avajaistarjouksista ja ostoksista ylipäätään kilahtaa Bonus tuplana – koko joulukuun ajan.

Energiatehokas tulokas

Niemenrannan uusi S-market kestää pukinkin arvioivan silmän: myymälästä tulee Pirkanmaan Osuuskaupan kuudestoista päästötön toimipaikka.

Kaikki Pirkanmaan Osuuskaupan myymälöiden uudet tai uusittavat kylmäkalusteet on jo pitkään varustettu energian säästämiseksi ovilla, näin myös Niemenrannassa. Tarkemmin toimipaikan energiatehokkuudesta kertoo ryhmäpäällikkö Jyrki Halme:

– Marketissa yhdistetään laajasti S-ryhmässä käytettäviä energiatehokkuuden konseptiratkaisuja. Lämmitys on toteutettu kaupan kylmälaitoksesta syntyvällä hukkalämmöllä ja maalämmöllä, mikä mahdollistaa maaperään varastoituneen uusiutuvan energian hyödyntämisen. Maaperä toimii lisäksi kesäaikana kylmäjärjestelmässä syntyvän lauhteen lämpövarastona. Kaupan energiatehokas kylmäjärjestelmä käyttää kylmäaineena luonnollista hiilidioksidia.

Myymälän energiaratkaisut tukevat S-ryhmän vuodelle 2025 asetettua hiilinegatiivisuustavoitetta.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan ryhmäpäällikkö Jyrki Halme, puh. 010 767 0090, jyrki.halme@sok.fi

Bonus on osuuskaupalle tapa palkita asiakasomistajiaan ja tämä onkin asiakkaille yksi tärkeä syy kuulua osuuskauppaan. Siksi kiitoksena Bonusta saa S-Etukortilla 7.–13.3.2022 tehdyistä ostoista kaksin verroin – voit saada Bonusta jopa 10 %.

Bonukset ovat oikeaa riihikuivaa rahaa, ja keskittämällä ostokset fiksusti voit kerryttää sievoisen summan vaikkapa lomakassaan tai kevään hankintoihin. Kun maksat ostoksesi S-Etukortilla, saat Bonuksen lisäksi vielä puoli prosenttia maksutapaetua S-ryhmän toimipaikoissa tehdyistä ostoista.

Bonusta saa tuplasti nyt Pirkanmaan Osuuskaupan Prismoissa, S-marketeissa, Saleissa, ruoan verkkokaupassa, Sokoksella, Sokos Herkussa, Sokoksen Hyvä Olo -hoitolassa, Prisma parturi-kampaamoissa, S-market Orivesi parturi-kampaamossa, Emotioneissa ja Kukittamoissa. Kampanja ei ole voimassa liikenneasemien Sale-myymälöissä.

Bonus on rahaa takaisin ostoistasi ja nyt sitä saa tuplana

Kun ostoja kertyy esimerkiksi viidellä sadalla eurolla kuukauden aikana, saa 3 %:n sijaan kampanja-ajan ostoista Bonusta 6 %. Yli 900 euron kuukausiostoilla bonusprosentti on 5 %, jolloin kampanjaostoista maksetaan 10 % Bonusta. Nyt siis voi saada jopa kymmenen prosenttia rahaa takaisiin jokaisesta käyttämästään eurosta! Lisäksi maksaessasi S-Etukortilla ostoistasi kertyy aina 0,5 % maksutapaetua.

Bonus tuplana kirjautuu automaattisesti ja se maksetaan normaalin Bonuksen mukana. Bonuskertymää on helppoa seurata S-mobiilista.

Kampanjaan kuuluvien ketjujen osalta Bonusta tai maksutapaetua ei kuitenkaan kerry yrityskortilla maksetuista tai yrityksille tehdyistä ostoista, sopimushinnoitelluista tai laskutettavista ostoista, välitysmyynnistä, kuten Veikkauksen Online- ja arpamyynnistä ja pääsylipuista, yli 1,2 % alkoholia sisältävistä juomista ja yli 2,8 % alkoholia sisältävistä elintarvikkeista, tupakkatuotteista, tupakan vastikkeista, tupakointivälineistä, tupakkajäljitelmistä, sähkösavukkeista ja nikotiininesteistä, tax free -ostoista, matkakorttien latauksista, pullopanttien palautuksista eikä lahjakorttien ostosta. Bonus tuplana -kampanjaostojen bonusprosentti määräytyy koko kuukauden bonusostojesi mukaan. Jos kaikki kuukausiostosi oikeuttavat 5 %:n Bonukseen, saat kampanja-aikana kampanjaan kuuluvista toimipaikoista tehdyistä ostoista 10 % Bonusta.

Lue lisää: bonustuplana.fi

Pirkanmaan Osuuskaupan verollinen myynti nousi viime vuonna ennätykselliseen 1,2 miljardiin euroon ja veroton myynti ensi kertaa historiassa yli miljardin euron. Toiminnan tulos oli hieman yli 25 miljoonaa euroa. Hyvän myynnin myötä myös Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajille maksetun Bonuksen määrä kipusi viime vuonna kaikkien aikojen korkeimpaan lukuun, 35 miljoonaan euroon. Ennätyksellinen Bonus ja markkinoiden edullisimmat päivittäistavarahinnat toteuttivat osuuskaupan perustehtävää hyvin. Hienosti sujuneen ruokahuollon ja yhä suurempien asiakasvirtojen hyvän hoidon johdosta Pirkanmaan Osuuskaupan työntekijöille maksetaan vuosipalkkion lisäksi poikkeuksellinen koronabonus.

Pirkanmaan Osuuskaupan myynti kasvoi viime vuonna yhteensä 6 prosenttia edellisvuodesta. Päivittäistavarakauppa kasvoi 4,1 prosenttia, käyttötavarakauppa kasvoi 7 prosenttia ja ravintolakaupan myynti laski 10 prosenttia. Polttoneste- ja autopesukaupan myynti kasvoi peräti 24 prosenttia.

Vuonna 2021 S-ryhmän ruoan verkkokaupan tilausjärjestelmä uusiutui, ja samalla Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokaupan noutopisteiden määrää kasvatettiin edelleen. Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokaupan myynti on tuplaantunut sekä vuonna 2020 että 2021, eli uuden palvelun kysynnän kasvu on kova. Päivittäistavaran verkkokaupassa Pirkanmaan markkina on toiseksi suurin markkina pääkaupunkiseudun jälkeen.

Investointeja tehtiin yhteensä 35,5 miljoonalla eurolla: Useissa S-marketeissa ja Saleissa jatkettiin edellisenä vuonna käynnistyneitä liikeidea- ja miljööuudistuksia ja tehtiin asiakaspalvelua ja energiatehokkuutta parantavia kiinteistö- ja kalustouudistuksia, joilla otetaan askelia kohti S-ryhmän yhteistä hiilinegatiivisuustavoitetta. Lisäksi sähköautojen latausverkostoa laajennettiin, ja ABC-palveluita uudistettiin useilla paikkakunnilla. Sastamalaan avattiin uusi ABC-autonpesuyksikkö ja -automaattiasema, ja Sastamalan Prisman rakentaminen käynnistettiin.

Bonusta Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajille maksettiin ennätysmäärä, hieman yli 35 miljoonaa euroa. Vuonna 2020 maksetun Bonuksen määrä oli 33,4 miljoonaa euroa.

Työntekijöille koronabonus erinomaisesta työstä

Koko Pirkanmaan Osuuskaupan henkilökunta kuuluu vuosipalkkiojärjestelmään. Vuosipalkkiota maksetaan hyvästä viime vuodesta ja toimipaikan yhteisiin tavoitteisiin pääsystä työntekijöille maksimissaan 2000 euroa. Osa-aikaisille työntekijöille vuosipalkkio maksetaan suhteessa tehtyihin työtunteihin.

Kiitoksena erinomaisesta työstä Pirkanmaan Osuuskauppa maksaa jokaiselle työntekijälleen vuodesta 2021 lisäksi poikkeuksellisen koronabonuksen. Bonus maksetaan suhteessa tehtyihin työtunteihin ja on maksimissaan 500 euroa kokoaikaiselle työntekijälle.

– Jokainen Pirkanmaan Osuuskaupan työntekijä on koronan keskellä venynyt työssään yhteiskunnan huoltovarmuuden turvaamiseksi ja asiakkaidemme turvallisen asioinnin edistämiseksi – jo toisena vuonna peräkkäin. Jokainen työntekijämme on ansainnut erinomaisesta työstään ja asenteestaan ylimääräisen palkkion, kiittää Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko, puh. 010 767 0070, timo.maki-ullakko@sok.fi

Jutun kirjoittanut Roosa Tuomi työskentelee Lempäälän S-marketissa.

Olen se tyyppi, joka ripustaa jouluvalot ikkunaan jo syyskuussa. Rakastan joulua. Siksi on ollut erityisen kutkuttavaa päästä kokemaan joulutohina ensimmäistä kertaa nyt myös kaupan puolella. Aloitin työt Lempäälän S-marketissa viime kesänä ja olen tohkeissani seurannut joulusesongin rakentumista hyllyihin – ensimmäiseksi joulumakeiset ja -kalenterit, sitten piparitaikinat ja lopulta perinteiset jouluruoat. Ah, parasta!

Joulussa minulle tärkeintä on rauhoittuminen. On ihanaa tunnelmoida kynttilänvalossa jouluherkkuja maistellen ja viettää aikaa läheisten kanssa. Ei ihme, että joulua sanotaan valon juhlaksi.

Monelle joulu on kuitenkin varsin raskasta aikaa. On stressiä ja kiirettä. Tuskailua kaupan hyllyllä. Varsinkin tänä vuonna, kun pääsemme jälleen ”luvan -kanssa” viettämään aikaa perheen ja suvun kanssa, voi moni kokea turhankin isoja –paineita esimerkiksi tarjoiluista. Sinkoilu paikasta toiseen vie voimat ja varastaa lopulta ajan perheen yhteisiltä hetkiltä.

Joulun voi onneksi hoitaa helpomminkin. Me osuuskauppalaiset olemme luoneet palveluita, jotka auttavat juhlavalmisteluissa ja vapauttavat aikaa oikeasti -tärkeille asioille. Esimerkiksi S-kaupat.fi:stä saat tilattua kaikki joulupöydän antimet. Kyseessä on S-ryhmän uusi ja helppokäyttöisempi ruoan verkkokauppa, joka tulee pikkuhiljaa korvaamaan nykyisen Foodien. S-kaupat.fi:hin on syksyn aikana siirtynyt meiltä Pirkanmaaltakin jo useampi toimipaikka, ja sen tavoitteena on helpottaa arkea ja juhlaa entistä paremmin.

Tiesithän, että myös Prismojemme ja S-marketiemme Ruokatorin herkut, kuten viipaloidun kinkun, rosollin, laatikot ja vaikkapa itse tehdyn riisipuuron, saat tilattua verkkokaupasta ilman lieden äärellä huhkimista? Mieti, mihin kaikkeen tuon ruoanlaittoon kuluvan ajan voisi käyttää!

Jos kuitenkin päätät pistäytyä kaupassa, lupaamme tehdä ostosreissustasi sujuvan ja mukavan. Kysy rohkeasti apua Ruokatoriemme mahtavilta asiantuntijoilta – reseptejä ja ohjeita on takuuvarmasti tarjolla. Sivulta 5 saat jo vinkkejä siihen, millaista joulukalaa juhlapyhinä kannattaa tarjoilla.

Moni laittaa tänä vuonna pitkästä aikaa korkkarit kattoon ja suuntaa pikkujouluihin ja uudenvuoden pippaloihin. Mitäpä jos jättäisit juhlavalmistelut -ammattilaisen huoleksi? Sokos Emotion ja Hyvä Olo -parturi-kampaamo auttavat meikki- ja hiustuotteiden valinnassa ja taikovat juhlalookin hetkessä. Ansaitset myös oman hemmotteluhetken, onhan joulu aikaa myös itselle.

Ihanaa joulun odotusta!

Vuoden kuluttua avattava uusi ohitustie, Hämeenkyrönväylä, muuttaa Hämeenkyrön alueen liikennevirtoja siten, että paikkakunnalle avautuu uusia mahdollisuuksia palvelutarjonnan laajentamiselle. Hämeenkyröläisille rakennetaankin Tippavaaran alueelle uusi S-market ja autoilijoiden palveluita. Tavoitteena on, että asiakkaat pääsevät tekemään ensi vuoden jouluruokaostokset uutuuttaan loistavassa myymälässä.

Tippavaaran S-marketiin tulee kattava, edullisen hintatason valikoima, jota terästetään paikallisella omaleimaisuudella.

– Asiakkaat voivat ruokailla tai nauttia kahvit kätevästi kauppareissun yhteydessä. Päivän lämpimät tuotteet ja herkulliset tuoreet salaatit tarjoavat kätevän lounaan työmatkalaisille tai auttavat senioreiden arkea. Heti valmista ruokaa on kätevä napata myös mukaan helpottamaan lapsiperheiden kiireisiä päiviä, iloitsee Pirkanmaan Osuuskaupan ryhmäpäällikkö Sami Hieta-aro.

Pirkanmaan Osuuskauppa panostaa Hämeenkyrössäkin vahvasti lähiruokaan. Osuuskaupan lähiruokalähettilään tavoitteena oli saada tänä vuonna 100 uutta lähiruokatuotetta marketien valikoimiin, ja niitä on jo nyt yli 150.

Lähiruokapanostus on herkullinen vastuullisuusteko, johon asiakkaankin on helppo osallistua, mutta se ei jää Tippavaarassa ainoaksi: Uusi myymälä suunnitellaan täysin hiilineutraaliksi. Kylmälaitteiden jäähdytysaineena on ympäristöystävällisesti hiilidioksidia. S-market hyödyntää myös maalämpöä sekä kylmälaitteiden tuottamaa lauhdelämpöä. Pirkanmaan Osuuskauppa on sitoutunut S-ryhmän tavoitteeseen olla hiilinegatiivinen vuoteen 2025 mennessä.

Uusia mahdollisuuksia asiakkaille ja työtä etsiville

Nykyisen Hämeenkyrön S-marketin ja Kyröskosken Salen kapasiteetti palvella kehittyvän alueen asiakastarpeita ei ole riittävä. Jatkossa alueella palvelee kolme marketyksikköä rinta rinnan, ja Tippavaaran S-market-hankkeen myötä alueelle avautuu myös lukuisia uusia työpaikkoja.

– Asiakkaidemme omistamana yrityksenä tehtävänämme on pitää palvelutarjonta alueen kehityksen kelkassa. Nyt sekä hämeenkyröläisten että ohikulkijoiden arki helpottuu kattavammilla palveluilla, Sami sanoo.

Hämeenkyrön kunta ja asukkaat suhtautuvat Tippavaaran S-marketin tuloon positiivisen odottavin mielin.

– Pirkanmaan Osuuskaupan investointipäätös on kauan odotettu asia Hämeenkyrössä. Tippavaaran alueen vetovoima odotti pitkään tietoa uuden tielinjauksen toteutumisesta. Kun rahoitus varmistui ja Hämeenkyrönväylän rakentaminen käynnistyi, kiinnostus tontteja kohtaan lisääntyi heti. Osuuskaupan kanssa kohdetta on valmisteltu jo pari vuotta, ja kun kunta 2021 osti viereisen tontin se mahdollisti nyt valmistuneen hienon market-suunnitelman syntymisen. Olen varma, että toteutuva investointi tulee lisäämään Hämeenkyrön Tippavaaran vetovoimaa, kertoo Hämeenkyrön kunnanjohtaja Antero Alenius.

Kaivattu ravintola ja kattavat autolijan palvelut

S-marketin lisäksi uuteen kaupparakennukseen tulee liiketila Pirkanmaan Osuuskaupan Hesburgerille drive-in-kaistoineen. Kauan odotettu pikaruokapaikka palvelee niin paikallisia kuin ohikulkumatkalla olevia.

– Välillä tarvitaan helpotusta arkeen ja valmista ruokaa nopeasti mukaan. Myös herkutteluhetkiä pitää olla, ja makeanhimoisille on luvassa myös Arnoldsin donitseja, Sami paljastaa.

S-marketin rakennuksessa on myös varaus kokonaisuuden täydentämiselle muilla palveluilla. Varmaa on, että marketin yhteyteen nousee sähköautojen latauspisteitä sekä uusi ABC-autopesuhalli ja ABC-automaattiasema, josta voi tankata viittä polttonestelaatua.

– Kaikki päivittäispalvelut ovat pian saavutettavissa yhdellä reissulla, Sami hymyilee.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan ryhmäpäällikkö Sami Hieta-aro, sami.hieta-aro@sok.fi, puh. 010 767 0085

Hämeenkyrön kunnanjohtaja Antero Alenius, antero.alenius@hameenkyro.fi, puh. 050 68192

Niemenrannan pop-up-Salen seinät nitisevät liitoksistaan väestöennusteesta puhuttaessa: on odotettavissa, että alueen asukasmäärä lähes tuplaantuu nykyisestä vuoteen 2030 mennessä. Alueen kasvuun päästään vastaamaan jo ensi vuonna, kun Niemenrannan S-marketin rakennustyöt käynnistetään maaliskuussa. Tavoitteena on, että niemenrantalaiset pääsevät asioimaan uuteen, hiilineutraaliin marketiin loppuvuonna 2022.

– Tarve suuremmalle kaupalle on Niemenrannan vahvasti kehittyvällä alueella ilmeinen. Tavoitteenamme on parantaa lähialueen palveluja ja tarjota S-marketin myötä alueen asukkaille entistä monipuolisempi ostoskori, Pirkanmaan Osuuskaupan ryhmäpäällikkö Jyrki Halme avaa.

Valikoima laajeneekin S-marketin myötä jopa tuhansilla uusilla tuotteilla. Suunnittelussa huomioidaan alueen asiakaskunta – lapsiperheitä on jo nyt paljon.

– S-market alkaa nousta maaliskuussa korkean kerrostalon kainaloon. Hankkeen etenemistä ja tunnelmia voi seurata Sale Niemenrannan Facebook-tilillä. Se on myös alueen asukkaille oivallinen paikka kertoa ajatuksistaan ja toiveistaan uudelle S-marketille, Jyrki vinkkaa.

S-marketin rekrytoinnit starttaavat alkuvuonna, ja niistäkin julkaistaan lisätietoja sosiaalisessa mediassa ja osoitteessa pokrekry.fi.

Energiatehokkailla ratkaisuilla kohti hiilinegatiivisuustavoitetta

Niemenrantalaisten uusi market hyödyntää maaperässä olevaa lämpöenergiaa. Kesäaikana lauhdelämpöä varastoidaan maaperään lämpöakuksi, jolloin energia on hyödynnettävissä myöhemmin. Maalämmön lisäksi kylmälaitteiden tuottamaa lauhdelämpöä pystytään käyttämään lämmityksessä. Kylmälaitteiden jäähdytysaineena on ympäristöystävällisesti hiilidioksidia, ja katossa loistavat energiatehokkaat ledit.

Niemenrannan uusi S-market kuluttaa arviolta 300–400 MWh vähemmän sähköä kuin vastaavankokoinen remontoimaton sähkölämmitteinen toimipaikka. Ihan pienestä säästöstä ei olekaan kyse, sillä määrä vastaa 30–40:n tällä vuosituhannella rakennetun 150-neliöisen sähkölämmitteisen pientalon vuosittaista lämmitysenergiankulutusta.

Niemenrannan myymälä on askel kohti S-ryhmän yhteistä tavoitetta olla hiilinegatiivinen vuonna 2025. Pirkanmaan Osuuskauppa on omalta osaltaan mukana näissä ilmastotalkoissa: Niemenrannan S-marketista tulee Osuuskaupan neljästoista hiilineutraali toimipaikka.

Sale palvelee rakennushankkeen ajan – ja sen jälkeenkin

Niemenrannassa Sale palvelee asiakkaita koko rakennushankkeen ajan aina siihen saakka, kunnes S-market avataan. Alueen asukkaita ja uuden Ässän rakentajia silmällä pitäen Salessa on vastikään aloitettu lämpimän lounaan myynti.

Niemenrannan kompakti lähikauppa jää siis pian historiaan, mutta S-marketin tulo ei kuitenkaan ole pop-up-Salen loppu. Siirrettävä pop-up-myymälä pystytetään S-marketin avauduttua eräälle toiselle pirkanmaalaiselle paikkakunnalle palvelemaan asiakkaita, joilla ei vielä ole omaa lähikauppaa.

 

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskauppa, ryhmäpäällikkö Jyrki Halme, jyrki.halme@sok.fi, 010 767 0090

Kuva: YIT Suomi Oy / Arkkitehtuuritoimisto Vihanto & Co Oy.