Jutun kirjoittanut Roosa Tuomi työskentelee Lempäälän S-marketissa.

Olen se tyyppi, joka ripustaa jouluvalot ikkunaan jo syyskuussa. Rakastan joulua. Siksi on ollut erityisen kutkuttavaa päästä kokemaan joulutohina ensimmäistä kertaa nyt myös kaupan puolella. Aloitin työt Lempäälän S-marketissa viime kesänä ja olen tohkeissani seurannut joulusesongin rakentumista hyllyihin – ensimmäiseksi joulumakeiset ja -kalenterit, sitten piparitaikinat ja lopulta perinteiset jouluruoat. Ah, parasta!

Joulussa minulle tärkeintä on rauhoittuminen. On ihanaa tunnelmoida kynttilänvalossa jouluherkkuja maistellen ja viettää aikaa läheisten kanssa. Ei ihme, että joulua sanotaan valon juhlaksi.

Monelle joulu on kuitenkin varsin raskasta aikaa. On stressiä ja kiirettä. Tuskailua kaupan hyllyllä. Varsinkin tänä vuonna, kun pääsemme jälleen ”luvan -kanssa” viettämään aikaa perheen ja suvun kanssa, voi moni kokea turhankin isoja –paineita esimerkiksi tarjoiluista. Sinkoilu paikasta toiseen vie voimat ja varastaa lopulta ajan perheen yhteisiltä hetkiltä.

Joulun voi onneksi hoitaa helpomminkin. Me osuuskauppalaiset olemme luoneet palveluita, jotka auttavat juhlavalmisteluissa ja vapauttavat aikaa oikeasti -tärkeille asioille. Esimerkiksi S-kaupat.fi:stä saat tilattua kaikki joulupöydän antimet. Kyseessä on S-ryhmän uusi ja helppokäyttöisempi ruoan verkkokauppa, joka tulee pikkuhiljaa korvaamaan nykyisen Foodien. S-kaupat.fi:hin on syksyn aikana siirtynyt meiltä Pirkanmaaltakin jo useampi toimipaikka, ja sen tavoitteena on helpottaa arkea ja juhlaa entistä paremmin.

Tiesithän, että myös Prismojemme ja S-marketiemme Ruokatorin herkut, kuten viipaloidun kinkun, rosollin, laatikot ja vaikkapa itse tehdyn riisipuuron, saat tilattua verkkokaupasta ilman lieden äärellä huhkimista? Mieti, mihin kaikkeen tuon ruoanlaittoon kuluvan ajan voisi käyttää!

Jos kuitenkin päätät pistäytyä kaupassa, lupaamme tehdä ostosreissustasi sujuvan ja mukavan. Kysy rohkeasti apua Ruokatoriemme mahtavilta asiantuntijoilta – reseptejä ja ohjeita on takuuvarmasti tarjolla. Sivulta 5 saat jo vinkkejä siihen, millaista joulukalaa juhlapyhinä kannattaa tarjoilla.

Moni laittaa tänä vuonna pitkästä aikaa korkkarit kattoon ja suuntaa pikkujouluihin ja uudenvuoden pippaloihin. Mitäpä jos jättäisit juhlavalmistelut -ammattilaisen huoleksi? Sokos Emotion ja Hyvä Olo -parturi-kampaamo auttavat meikki- ja hiustuotteiden valinnassa ja taikovat juhlalookin hetkessä. Ansaitset myös oman hemmotteluhetken, onhan joulu aikaa myös itselle.

Ihanaa joulun odotusta!

Vuoden kuluttua avattava uusi ohitustie, Hämeenkyrönväylä, muuttaa Hämeenkyrön alueen liikennevirtoja siten, että paikkakunnalle avautuu uusia mahdollisuuksia palvelutarjonnan laajentamiselle. Hämeenkyröläisille rakennetaankin Tippavaaran alueelle uusi S-market ja autoilijoiden palveluita. Tavoitteena on, että asiakkaat pääsevät tekemään ensi vuoden jouluruokaostokset uutuuttaan loistavassa myymälässä.

Tippavaaran S-marketiin tulee kattava, edullisen hintatason valikoima, jota terästetään paikallisella omaleimaisuudella.

– Asiakkaat voivat ruokailla tai nauttia kahvit kätevästi kauppareissun yhteydessä. Päivän lämpimät tuotteet ja herkulliset tuoreet salaatit tarjoavat kätevän lounaan työmatkalaisille tai auttavat senioreiden arkea. Heti valmista ruokaa on kätevä napata myös mukaan helpottamaan lapsiperheiden kiireisiä päiviä, iloitsee Pirkanmaan Osuuskaupan ryhmäpäällikkö Sami Hieta-aro.

Pirkanmaan Osuuskauppa panostaa Hämeenkyrössäkin vahvasti lähiruokaan. Osuuskaupan lähiruokalähettilään tavoitteena oli saada tänä vuonna 100 uutta lähiruokatuotetta marketien valikoimiin, ja niitä on jo nyt yli 150.

Lähiruokapanostus on herkullinen vastuullisuusteko, johon asiakkaankin on helppo osallistua, mutta se ei jää Tippavaarassa ainoaksi: Uusi myymälä suunnitellaan täysin hiilineutraaliksi. Kylmälaitteiden jäähdytysaineena on ympäristöystävällisesti hiilidioksidia. S-market hyödyntää myös maalämpöä sekä kylmälaitteiden tuottamaa lauhdelämpöä. Pirkanmaan Osuuskauppa on sitoutunut S-ryhmän tavoitteeseen olla hiilinegatiivinen vuoteen 2025 mennessä.

Uusia mahdollisuuksia asiakkaille ja työtä etsiville

Nykyisen Hämeenkyrön S-marketin ja Kyröskosken Salen kapasiteetti palvella kehittyvän alueen asiakastarpeita ei ole riittävä. Jatkossa alueella palvelee kolme marketyksikköä rinta rinnan, ja Tippavaaran S-market-hankkeen myötä alueelle avautuu myös lukuisia uusia työpaikkoja.

– Asiakkaidemme omistamana yrityksenä tehtävänämme on pitää palvelutarjonta alueen kehityksen kelkassa. Nyt sekä hämeenkyröläisten että ohikulkijoiden arki helpottuu kattavammilla palveluilla, Sami sanoo.

Hämeenkyrön kunta ja asukkaat suhtautuvat Tippavaaran S-marketin tuloon positiivisen odottavin mielin.

– Pirkanmaan Osuuskaupan investointipäätös on kauan odotettu asia Hämeenkyrössä. Tippavaaran alueen vetovoima odotti pitkään tietoa uuden tielinjauksen toteutumisesta. Kun rahoitus varmistui ja Hämeenkyrönväylän rakentaminen käynnistyi, kiinnostus tontteja kohtaan lisääntyi heti. Osuuskaupan kanssa kohdetta on valmisteltu jo pari vuotta, ja kun kunta 2021 osti viereisen tontin se mahdollisti nyt valmistuneen hienon market-suunnitelman syntymisen. Olen varma, että toteutuva investointi tulee lisäämään Hämeenkyrön Tippavaaran vetovoimaa, kertoo Hämeenkyrön kunnanjohtaja Antero Alenius.

Kaivattu ravintola ja kattavat autolijan palvelut

S-marketin lisäksi uuteen kaupparakennukseen tulee liiketila Pirkanmaan Osuuskaupan Hesburgerille drive-in-kaistoineen. Kauan odotettu pikaruokapaikka palvelee niin paikallisia kuin ohikulkumatkalla olevia.

– Välillä tarvitaan helpotusta arkeen ja valmista ruokaa nopeasti mukaan. Myös herkutteluhetkiä pitää olla, ja makeanhimoisille on luvassa myös Arnoldsin donitseja, Sami paljastaa.

S-marketin rakennuksessa on myös varaus kokonaisuuden täydentämiselle muilla palveluilla. Varmaa on, että marketin yhteyteen nousee sähköautojen latauspisteitä sekä uusi ABC-autopesuhalli ja ABC-automaattiasema, josta voi tankata viittä polttonestelaatua.

– Kaikki päivittäispalvelut ovat pian saavutettavissa yhdellä reissulla, Sami hymyilee.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan ryhmäpäällikkö Sami Hieta-aro, sami.hieta-aro@sok.fi, puh. 010 767 0085

Hämeenkyrön kunnanjohtaja Antero Alenius, antero.alenius@hameenkyro.fi, puh. 050 68192

Niemenrannan pop-up-Salen seinät nitisevät liitoksistaan väestöennusteesta puhuttaessa: on odotettavissa, että alueen asukasmäärä lähes tuplaantuu nykyisestä vuoteen 2030 mennessä. Alueen kasvuun päästään vastaamaan jo ensi vuonna, kun Niemenrannan S-marketin rakennustyöt käynnistetään maaliskuussa. Tavoitteena on, että niemenrantalaiset pääsevät asioimaan uuteen, hiilineutraaliin marketiin loppuvuonna 2022.

– Tarve suuremmalle kaupalle on Niemenrannan vahvasti kehittyvällä alueella ilmeinen. Tavoitteenamme on parantaa lähialueen palveluja ja tarjota S-marketin myötä alueen asukkaille entistä monipuolisempi ostoskori, Pirkanmaan Osuuskaupan ryhmäpäällikkö Jyrki Halme avaa.

Valikoima laajeneekin S-marketin myötä jopa tuhansilla uusilla tuotteilla. Suunnittelussa huomioidaan alueen asiakaskunta – lapsiperheitä on jo nyt paljon.

– S-market alkaa nousta maaliskuussa korkean kerrostalon kainaloon. Hankkeen etenemistä ja tunnelmia voi seurata Sale Niemenrannan Facebook-tilillä. Se on myös alueen asukkaille oivallinen paikka kertoa ajatuksistaan ja toiveistaan uudelle S-marketille, Jyrki vinkkaa.

S-marketin rekrytoinnit starttaavat alkuvuonna, ja niistäkin julkaistaan lisätietoja sosiaalisessa mediassa ja osoitteessa pokrekry.fi.

Energiatehokkailla ratkaisuilla kohti hiilinegatiivisuustavoitetta

Niemenrantalaisten uusi market hyödyntää maaperässä olevaa lämpöenergiaa. Kesäaikana lauhdelämpöä varastoidaan maaperään lämpöakuksi, jolloin energia on hyödynnettävissä myöhemmin. Maalämmön lisäksi kylmälaitteiden tuottamaa lauhdelämpöä pystytään käyttämään lämmityksessä. Kylmälaitteiden jäähdytysaineena on ympäristöystävällisesti hiilidioksidia, ja katossa loistavat energiatehokkaat ledit.

Niemenrannan uusi S-market kuluttaa arviolta 300–400 MWh vähemmän sähköä kuin vastaavankokoinen remontoimaton sähkölämmitteinen toimipaikka. Ihan pienestä säästöstä ei olekaan kyse, sillä määrä vastaa 30–40:n tällä vuosituhannella rakennetun 150-neliöisen sähkölämmitteisen pientalon vuosittaista lämmitysenergiankulutusta.

Niemenrannan myymälä on askel kohti S-ryhmän yhteistä tavoitetta olla hiilinegatiivinen vuonna 2025. Pirkanmaan Osuuskauppa on omalta osaltaan mukana näissä ilmastotalkoissa: Niemenrannan S-marketista tulee Osuuskaupan neljästoista hiilineutraali toimipaikka.

Sale palvelee rakennushankkeen ajan – ja sen jälkeenkin

Niemenrannassa Sale palvelee asiakkaita koko rakennushankkeen ajan aina siihen saakka, kunnes S-market avataan. Alueen asukkaita ja uuden Ässän rakentajia silmällä pitäen Salessa on vastikään aloitettu lämpimän lounaan myynti.

Niemenrannan kompakti lähikauppa jää siis pian historiaan, mutta S-marketin tulo ei kuitenkaan ole pop-up-Salen loppu. Siirrettävä pop-up-myymälä pystytetään S-marketin avauduttua eräälle toiselle pirkanmaalaiselle paikkakunnalle palvelemaan asiakkaita, joilla ei vielä ole omaa lähikauppaa.

 

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskauppa, ryhmäpäällikkö Jyrki Halme, jyrki.halme@sok.fi, 010 767 0090

Kuva: YIT Suomi Oy / Arkkitehtuuritoimisto Vihanto & Co Oy.

Hedelmien ja vihannesten hävikkipussit ovat niin suosittuja, että Hervannan S-marketin edessä on usein avaamisaikaan jono. Hävipussit ovat vähentäneet Pirkanmaan Osuuskaupan hevihävikkiä yli 150 000 kiloa vuodessa.

50 sentin hintaisia hävipusseja myydään Pirkanmaan Osuuskaupalla noin 180 000 kappaletta vuosittain, ja ne ovat niin suosittuja, että niitä jopa kärkytään.

– Usein kun täytän ja siivoan hevihyllyjä, ympärille kertyy asiakkaita kyselemään, tuleeko kohta hävipusseja. Jotkut asiakkaat myös tietävät, milloin päivämäärämerkityt hedelmät kuten hunajamelonit vanhenevat, joten he saattavat jo samana päivänä kysellä, saisiko niitä jo edullisesti, kertoo Hervannan S-marketin myyjä Jonna Jauhiainen.

Hävikkiherkut maistuvat kaikille

Hävipussit lanseerattiin Sokos Herkussa, Parkanon S-marketissa ja Valkekosken Salessa keväällä 2020. Sittemmin niitä on alettu myydä kaikissa muissakin Pirkanmaan S-marketeissa, Saleissa ja ABC-myymälöissä sekä joissakin Prismoissa.

Pussien suosio on yllättänyt positiivisesti. Myyntiin kelpaamattomia mutta syötäväksi vielä mainiosti soveltuvia vihanneksia ja hedelmiä haluavat kaikenlaiset asiakkaat. Hervannan S-marketissa hävipussit ovat erityisesti
opiskelijoiden suosiossa.

– Varsinkin hintatietoiset asiakkaat ja kierrätystietoiset nuoret aikuiset ovat kiinnostuneita hävipusseista, mutta kyllä niitä haluavat kaikki. Hävikkihedelmistä voi valmistaa vaikkapa smoothieita, ja vihanneksia voi paistella öljyssä pääruoan lisukkeeksi. Monesti pussin antimista saa myös tehtyä lounassalaatin, Jonna vinkkaa.

Pikkuisen reppanoita, mutta yhä syötäviä hedelmiä ja vihanneksia

Hävipussien tarkoitus on ennen kaikkea vähentää vihannesten ja hedelmien hävikkimäärää. Tavoitteessa onkin onnistuttu oivallisesti, sillä vuositasolla hevihävikki on keventynyt Pirkanmaan Osuuskaupan ruokakaupoissa jo yli
150 000 kiloa.

Hervannan S-marketissa hävipusseihin päätyy päivittäin syötävää keskimäärin banaanilaatikollisen verran.

– Määrä tietysti vaihtelee sesongin mukaan: esimerkiksi omena-aikaan hävikkiä syntyy enemmän. Hävipusseihin valitaan tuotteita, joita ei enää voisi myydä normaalihinnalla, mutta jotka kuitenkin kelpaavat vielä syötäviksi. Esimerkiksi toiselta puolelta pehmenneen paprikan toinen poski kelpaa vielä mainiosti ruoanlaittoon tai leivän päälle, Jonna selventää.

Hevihävikki käy hyvin ruuanlaittoon, leivälle tai vaikkapa smoothieen, vinkkaa Jonna.

Edullinen hinta houkuttelee makumatkalle

Hävipussien paino ja sisältö vaihtelevat tarjonnan mukaan, mutta puolen euron hinta on aina sama. Valmiiksi hinnoitellut pussit löytyvät myymälöistä helposti omista koreistaan. Joissakin toimipisteissä pusseihin voi päätyä sekalainen hevikokoelma, mutta Hervannan S-marketissa pyritään siihen, että pusseissa on keskenään samankaltaisia tuotteita.

– Toivomme, ettei hävipusseistakaan päätyisi mitään hävikkiin, joten emme sekoita keskenään erilaisia vihanneksia, joista jollekin asiakas voi vaikka olla allerginen. Samassa pussissa voi olla vihreitä ja tummia viinirypäleitä, mutta ei esimerkiksi sipulia ja paprikaa, Jonna selventää.

Parhaimmillaan hävipussista voi löytyä kilokaupalla syötävää. Eräskin asiakas bongasi peräti kolmen kilon banaanipussin ja riemuitsi herkuttelevansa pari päivää banaaniletuilla.

– Välillä pusseihin päätyy myös eksoottisempia ja siten hintavampia hedelmiä. Jos ei ole koskaan maistanut karambolaa, edullinen hinta kyllä houkuttelee kokeilemaan, Jonna hymyilee.

Hävikistä tulee hyvikkiä, kun ruokaa ei heitetä hukkaan

Hävipussien ansiosta säästyy sekä rahaa että luontoa. Asiakkaat tietävät, ettei ole viisasta laivata toiselta puolelta maailmaa hienoja hedelmiä kauas pohjolaan vain roskiin heitettäviksi. Hävipussien ostamista ei siis nolostella, ennemminkin päinvastoin.

– Asiakkaat ovat aina innoissaan, kun onnistuvat saamaan hävipussin omakseen. Paras hetki syynätä hävikori on aamuisin heti kaupan avaamisen jälkeen. Joskus ovella onkin jo jono, kun päästän asiakkaat sisään, Jonna sanoo.

Myyjä kertoo kuulevansa usein hyviä hävikkihedelmien resepti- ja käyttövinkkejä. Jos kaikkea ei pysty syömään heti, myös säilöntä onnistuu.

– Esimerkiksi viinirypäleet ja pilkotut banaanit ovat ihania myös pakastettuina. Hedelmiä ja juureksia voi myös viipaloida ja kuivata. Jotkut kertovat keittävänsä hilloja tai valmistavansa etikkasäilykkeitä. Kaikkea kannattaa kokeilla! Jonna kannustaa.

Nappaa reseptit talteen!

Herkkuletut hävikkIbanaaneista

2 banaania

1 kananmuna

1 dl mantelijauhoja

Öljyä tai voita paistamiseen

Sekoita ainekset keskenään sauvasekoittimella. Anna taikinan turvota hetki ja paista sitten pannulla maukkaita lettuja vaikka aamiaiseksi!

Raikas hävikkismoothie

1 banaani

Puntti minttua tai sitruunamelissaa

Salaattipussi, lehtikaalia tai muuta vihreää

Puolikkaan sitruunan mehu

Noin 1 dl vettä

(2 rkl rahkaa tai jogurttia)

Sekoita ainekset keskenään blenderissä ja nauti! Sovella reseptiä hävikkipussin annin mukaan. Voit käyttää myös pakastettuja hedelmiä.

Keskittämisestä palkitaan

Bonus on tapa palkita asiakkaat ja tutkitusti asiakkaille tärkeä syy kuulua osuuskauppaan. Kiitoksena keskittämisestä Bonusta saa 9.–15.8.2021 tehdyistä ostoista kaksinkertaisen määrän Pirkanmaan Osuuskaupan Prismoissa, S-marketeissa, Saleissa, ruoan verkkokaupassa, Sokoksella, Sokos Herkussa, Sokoksen Hyvä Olo -hoitolassa, Prisma parturi-kampaamoissa, S-market Orivesi parturi-kampaamossa, Emotioneissa ja Kukittamoissa. Kampanja ei ole voimassa liikenneasemien Sale-myymälöissä.

Bonus on oikeaa rahaa ja nyt sitä saa tuplana

Kun ostoja kertyy esimerkiksi viidellä sadalla eurolla kuukauden aikana, saa 3 %:n sijaan kampanja-ajan ostoista Bonusta 6 %. Yli 900 euron kuukausiostoilla bonusprosentti on 5 %, jolloin kampanjaostoista maksetaan 10 % Bonusta. Nyt siis voi saada jopa kymmenen prosenttia rahaa takaisiin jokaisesta käyttämästään eurosta! Lisäksi maksaessasi S-Etukortilla ostoistasi kertyy aina 0,5 % maksutapaetua.

Bonus tuplana kirjautuu automaattisesti ja se maksetaan normaalin Bonuksen mukana. Bonuskertymää on helppoa seurata S-mobiilista.

Kampanjaan kuuluvien ketjujen osalta Bonusta tai maksutapaetua ei kuitenkaan kerry yrityskortilla maksetuista tai yrityksille tehdyistä ostoista, sopimushinnoitelluista tai laskutettavista ostoista, välitysmyynnistä, kuten Veikkauksen Online- ja arpamyynnistä ja pääsylipuista, yli 1,2 % alkoholia sisältävistä juomista ja yli 2,8 % alkoholia sisältävistä elintarvikkeista, tupakkatuotteista, tupakan vastikkeista, tupakointivälineistä, tupakkajäljitelmistä, sähkösavukkeista ja nikotiininesteistä, tax free -ostoista, matkakorttien latauksista, pullopanttien palautuksista eikä lahjakorttien ostosta. Bonus tuplana -kampanjaostojen bonusprosentti määräytyy koko kuukauden bonusostojesi mukaan. Jos kaikki kuukausiostosi oikeuttavat 5 %:n Bonukseen, saat kampanja-aikana kampanjaan kuuluvista toimipaikoista tehdyistä ostoista 10 % Bonusta.

Koronan myötä ihmiset ovat innostuneet tilaamaan yhä enemmän ruokaa ja päivittäistavaroita verkkokaupasta. Nyt Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokauppaketjuun on liittynyt Prismojen rinnalle monia S-marketeja.

Ruoan verkkokauppa on viimeisen vuoden aikana kasvanut räjähdysmäisesti. Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokaupan myynti on kolminkertaistunut ja ruoan verkkokaupan parissa työskentelevien ihmisten määrä liki viisinkertaistunut. Myös uusia keräily- ja jakelupisteitä on perustettu reilusti.

– Viime vuoden alussa ruoan verkkokaupan keräily ja kuljetukset olivat keskittyneet yhteen Prismaan, mutta noutopisteitä oli muutamassa muussakin Prismassa. Nyt verkkokauppaketjussa ovat mukana kaikki Pirkanmaan Prismat ja jopa 14 S-marketia. Prismoista saa verkkokaupasta tilatut ostokset joko itse noudettuna tai kotiin kuljetettuna. S-marketeista voi itse noutaa verkkokaupasta tilatut ruokaostokset. Meillä on myös meneillään kokeilu, jossa Woltin kautta voi tilata ruokaa kotiin Amurin, Osmonmäen ja Hervannan Sale-myymälöistämme, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokaupan kehittämispäällikkö Iida Dimov.

Verkkokauppa auttaa arjessa ja lisää elämään luksusta

Osuuskaupan ruoan verkkokaupasta voi tilata ruokaa ja rajoitetusti päivittäistavaroita kuten pesuaineita ja hygieniatuotteita. Iida kertoo, että tyypillisesti verkkokaupasta ostetaan kerralla enemmän tuotteita kuin kivijalkakaupoista, mutta pienempiäkin ostoksia voi toki tehdä.

– Moni ostaa esimerkiksi viikon ruoat kerralla. Myös painavampia juttuja, kuten kivennäisvesipulloja, tilataan kerralla reilusti. Kauppakasseihin päätyy niin tuore- ja kuivatuotteita kuin pakasteitakin.

Prisman verkkokaupan suurin käyttäjäryhmä on lapsiperheet. Iida arvelee, että sama porukka pitää kärkipaikkaa myös S-marketien verkkokaupassa.

– Monelle asiakkaalle verkkokauppa on arjen luksusta. Se vapauttaa kaupassakäyntiaikaa muuhun tekemiseen, Iida pohtii.

Verkkokauppaa suosivat myös asiakkaat, jotka haluavat koronan vuoksi vältellä fyysistä kontaktia muihin ihmisiin. Myös ikääntyneet ovat ottaneet ruoan verkkokaupan omakseen.

– Moni vanhempi asiakas on ruoan verkkokaupan ansiosta voittanut pelkonsa tietotekniikkaa kohtaan! Muiltakin asiakkailta palvelu kerää kiitosta kätevyytensä ansiosta, Iida kannustaa.

Valmiiksi kerätyt ostokset voi noutaa myymälästä tai tilata kotiovelle

Ruoan verkkokauppatilauksen hinta riippuu paikasta ja jonkin verran myös ajasta. Nopeasta toimituksesta joutuu pulittamaan hieman enemmän kuin silloin, jos voi odottaa ostoksiaan pari päivää.

Tilauksen keräilymaksu on asiakasomistajille Prismoissa alkaen 4,90 euroa ja useimmissa S-marketeissa alkaen 5,90 euroa. Se veloitetaan silloin, kun asiakas noutaa valmiiksi kerätyt ostokset itse verkkokaupan noutopisteestä.

Jos ostokset haluaa kotiin kannettuina, kuljetusmaksun lähtöhinta on 9,90 euroa. Ilman S-Etukorttia keräilyn hinta on alkaen 7,90 euroa ja kotiinkuljetuksen hinta alkaen 18,90 euroa.

Verkkokaupasta ostetun ruoan kotiinkuljetusalue laajenee Pirkanmaalla koko ajan. Se käsittää Tampereen lisäksi jo Pirkkalan, Kangasalan, Nokian ja Lempäälän.

– Varsinkin autottomille on tärkeää, että ostokset saa tilattua kotiin saakka kannettuina. Noutopalvelu on kuitenkin edullisempi ja siksi monelle houkuttelevampi vaihtoehto, Iida toteaa.

S-ryhmän oma verkkokauppasovellus korvaa pian Foodien

Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokauppaan pääsee kännykällä tai tietokoneella Foodie-sovelluksen kautta. Iida kertoo, että kuluvan vuoden aikana otetaan käyttöön S-ryhmän oma S-kaupat.fi-verkkokauppa, jonka luvataan olevan entistä helppokäyttöisempi ja selkeämpi.

– S-kaupat.fi-verkkokauppa on rakennettu S-ryhmän omiin tarpeisiin sopivaksi. Siksi parannukset ja päivitykset saadaan jatkossa tehtyä alustalle paljon joustavammin, Iida lupaa.

S-kaupat.fi-verkkokauppa on Pirkanmaalla jo Sokos Herkussa käytössä. Tavoite on, että kuluvan vuoden aikana uusi verkkokauppa tulee kokonaan korvaamaan Foodien. Siirtymästä tiedotetaan asiakkaita hyvissä ajoin.

Verkkokaupan kehittämispäällikkö uskoo, että verkkokauppa on tullut jäädäkseen kivijalkakaupan rinnalle.

– Monelle nuorelle verkosta ostaminen on jo oletusvaihtoehto, ja nyt koronan vuoksi moni muukin on tottunut käyttämään verkkokauppaa. Teemme kovasti töitä sen eteen, että tulevaisuudessa palvelu muuttuu aina vain kattavammaksi, Iida vakuuttaa.

 

Iida suosittelee verkkokauppaa, koska…

  1. saatat välttyä turhilta heräteostoksilta. Toki uutuusjäätelöitä saa ja pitää kesän kunniaksi kuitenkin klikata koriin.
  2. säästät aikaa itsellesi tärkeisiin asioihin. Voit nauttia vaikka ulkoilusta sillä välin, kun joku muu etsii ostoksesi kaupan hyllyiltä.
  3. vähennät ruokahävikkiä ja säästät rahaa, kun suunnittelet ostoksesi tarkemmin.

 

Nouda verkko-ostoksesi näistä S-marketeista

Hämeenkyrö

Ikaalinen

Mänttä

Orivesi

Parkano

Pälkäne

Ruovesi

Sastamala

Toijala

Urjala

Valkeakoski

Virrat

Lempäälä (Prisman noutopiste)

Ylöjärvi (Prisman noutopiste)

Pirkanmaan Osuuskaupan ainoita omistajia ovat asiakkaat, jotka saivat vuonna 2020 yhteensä 33,4 miljoonaa euroa Bonusta eli rahaa takaisin ostoksistaan. Homma toimii niin, että enemmän ostoja keskittämällä, saa enemmän etua. Bonustelu hyödyttää kuitenkin myös vähemmän ostavia kuten pientalouksia, koska rahaa alkaa kertyä jo viidenkymmenen euron kuukausittaisista ostoista.

Nyt keskittäminen kannattaa

Bonus on tapa palkita asiakkaat ja tutkitusti asiakkaille tärkeä syy kuulua osuuskauppaan. Tästä syystä kiitoksena Bonusta saa 8.–14.3.2021 tehdyistä ostoista kaksinkertaisen määrän Pirkanmaan Osuuskaupan Prismoissa, S-marketeissa, Saleissa ja Sokos Herkussa. Kampanja ei ole voimassa liikenneasemien Sale-myymälöissä.

Bonus on oikeaa rahaa ja nyt sitä saa tuplana

Kun ostoja kertyy esimerkiksi viidellä sadalla eurolla kuukauden aikana, saa 3 %:n sijaan kampanja-ajan ostoista Bonusta 6 %. Yli 900 euron kuukausiostoilla bonusprosentti on 5 %, jolloin kampanjaostoista maksetaan 10 % Bonusta. Nyt siis voi saada jopa kymmenen prosenttia rahaa takaisiin jokaisesta käyttämästään eurosta!

Bonus tuplana kirjautuu automaattisesti ja se maksetaan normaalin Bonuksen mukana. Bonuskertymää on helppoa seurata S-mobiilista.

Kampanjaan kuuluvien ketjujen osalta Bonusta ei kuitenkaan kerry yrityskortilla maksetuista tai yrityksille tehdyistä ostoista, sopimushinnoitelluista tai laskutettavista ostoista, välitysmyynnistä, kuten Veikkauksen Online- ja arpamyynnistä ja pääsylipuista, yli 1,2 % alkoholia sisältävistä juomista ja yli 2,8 % alkoholia sisältävistä elintarvikkeista, tupakkatuotteista, tupakan vastikkeista, tupakointivälineistä, tupakkajäljitelmistä, sähkösavukkeista ja nikotiininesteistä, tax free -ostoista, matkakorttien latauksista, pullopanttien palautuksista eikä lahjakorttien ostosta. Bonus tuplana -kampanjaostojen bonusprosentti määräytyy koko kuukauden bonusostojesi mukaan. Jos kaikki kuukausiostosi oikeuttavat 5 %:n Bonukseen, saat kampanja-aikana kampanjaan kuuluvista toimipaikoista tehdyistä ostoista 10 % Bonusta.

Lue lisää: bonustuplana.fi.

Energiatehokkuus myymälöissä, ruokahävikin vähentäminen ja asiakkaiden tukeminen kohti vähähiilisempää elämää – nämä ovat Pirkanmaan Osuuskaupalla tehokkaimmat keinot pitää huolta ympäristöstä ja samalla ihmisistä. Niin isoja kuin pieniäkin vastuullisuustekoja ympäristön hyväksi tarvitaan, kun yhdessä pyrimme kohti hiilinegatiivisuutta vuoteen 2025 mennessä.

– Uskon, että hyvin monille asiakkaistamme on tärkeää, että he voivat omassa arjessaan tehdä vastuullisia tekoja. Isona toimijana meidän kuuluu kantaa vastuuta ja olla asiakkaiden tukena vastuullisen arjen rakentamisessa, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan vastuullisuudesta ja vastuullisuustyön koordinoinnista vastaava kiinteistövarallisuuspäällikkö Maarit Eklund (kuvassa).

Konkreettisin teoin kohti hiilinegatiivisuutta

Vuoden 2020 alussa S-ryhmä julkaisi kunnianhimoisen tavoitteen olla oman toimintansa osalta hiilinegatiivinen vuonna 2025. Pirkanmaan Osuuskaupan toimipaikoissa on viime vuosina otettu iso harppaus kohti hiilinegatiivisuuden tavoitetta.

Monissa myymälöissä on tänäkin vuonna tehty kalustouudistuksia, joiden yhteydessä on toteutettu myös energiansäästöön tähtääviä toimenpiteitä. Vaikka kauppojen muutostyöt sekoittavat hetkellisesti työntekijöiden ja asiakkaiden arkea, ne ovat vaikuttavuudeltaan todella isoja ja tärkeitä panostuksia.

– Myymälöiden uudistusten yhteydessä on toteutettu esimerkiksi lauhdelämpöjärjestelmiä, joissa kylmälaitteiden jäähdytyksessä syntyvä lämmin ilma hyödynnetään myymälän lämmityksessä. Kylmäjärjestelmiä ja kylmälaitteita on vaihdettu energiatehokkaampiin ja valaistus on vaihdettu ledeihin. Myymälöiden osalta on myös kartoitettu ne yksiköt, joiden energiantuotannossa voisi hyödyntää myös aurinkopaneeleja, Maarit kertoo.

Tesoman uuden S-marketin energiatehokkuus yllätti

Pirkanmaan alueen asukasmäärän kasvaessa on tarpeen vahvistaa Osuuskaupan toimipaikkaverkostoa ja aika ajoin uudistaa olemassa olevia toimipaikkoja. Tämä antaa hyvän pohjan tehdä energiainvestointeja ja ottaa käyttöön uudenlaisia keinoja energiatehokkaaseen toimintaan. Vuosi sitten avattu Tesoman S-market on toinen erinomainen esimerkki siitä, miten vastuullisuus on jo itsestäänselvyys uuden suunnittelussa: se on energiakulutuksensa perusteella koko Suomen energiatehokkain S-market. S-market-ketjun keskimääräinen ominaiskulutus on vuodessa 358 kWh/brm2a. Tesomalla ominaiskulutus on rutkasti pienempi, eli näillä näkymin noin 125 kWh/brm2a.

– Uudessa kaupassa tavoiteltiin jo alun perin hyvää energiatehokkuutta, mutta toteutunut kulutus on päässyt odotuksiinkin nähden positiivisesti yllättämään. Meillä on oikea asenne ja aito tahtotila ottaa näitä isojakin askelia kohti ympäristöystävällisempää toimintaa, Maarit iloitsee.

Myös joulukuussa avatun Pirkkalan Prisman suunnittelussa vastuullisuus oli alusta asti mukana monesta eri näkökulmasta. Energiatehokkuus on sielläkin kärkiteemoja. Lisäksi esimerkiksi take away -ruoan astioissa on huomioitu biomateriaalit ja kierrätettävyys, ja heviosastolla suositaan biopusseja.

Ympäristöteot ovat parhaimmillaan myös hyvää asiakaspalvelua

Toimipaikkojen energiatehokkuuden lisäksi merkittävät askeleet kohti kestävää kulutusta ovat ruokahävikin pienentäminen ja asiakkaiden auttaminen kestävän kulutuksen polulla.

– Vastuullisuus on iso ja kasvava trendi. Me olemme tärkeä osa ihmisten arkea, joten me voimme parhaassa tapauksessa antaa työkaluja, joilla omaa kulutusta voi ohjata kestävämpään suuntaan, Maarit kuvaa.

Konkreettinen vastuullisen kuluttamisen työkalu on S-mobiili, joka näyttää, mistä oma ruokakori koostuu. Sen avulla jokainen pystyy seuraamaan, mikä on vaikkapa omien ostosten kotimaisuusaste, hiilijalanjälki ja vihannesten osuus. Vastuullista arkea helpottavat myös sähköautojen latauspisteet, joiden verkostoa on jatkuvasti vahvistettu. Ruokahävikin pienentämisen eteen tehdään jatkuvasti töitä ja esimerkiksi ruokalahjoitusyhteistyötä on laajennettu vuosi vuodelta. Sen rinnalle on ideoitu ja kehitetty uusia tapoja hävikin pienentämiseen.

– Viime vuonna uutena tuotteena Pirkanmaan S-marketeihin, Saleihin, Sokos Herkkuun ja ABC-liikennemyymälöihin tulleet Hävi-pussit ovat olleet mukava mahdollisuus myös asiakkaille toimia hävikkiä vastaan, Maarit kertoo.

Pirkanmaan osuuskauppalaisten itse suunnittelema Unelmien työvaatteet -mallisto lanseerattiin eilen keskiviikkona 20.1. näyttävästi Tampereen Sokos Hotel Tornissa järjestetyssä muotinäytöksessä. Supermalleina nähtiin joukko rohkeita s-marketlaisia, jotka kantoivat uusia työvaatteitaan ylpeydellä salamavalojen säihkeessä. Uuden malliston suunnittelutyöpajassa olivat osuuskauppalaisten lisäksi mukana nokialainen vaatebrändi Papu Design sekä työvaateasiantuntija Lindström. Tavoite on saada uudet työvaatteet käyttöön kaikkiin Pirkanmaan S-marketeihin toukokuun aikana.

Lue aiheesta lisää tiedotteesta: Hyvästi työmiehen hymy – kaupan työntekijät suunnittelivat itse uudet työvaatteensa

Tapahtuman live-stream katsottavissa jälkikäteen Pirkanmaan Osuuskaupan Facebook-sivulta, videokooste Pirkanmaan Osuuskaupan Youtube-kanavalta.

Tilaisuuden juonsivat Marko Keränen ja Shirly Karvinen.

Pirkanmaan Osuuskaupan S-market ketjujohtaja Sami Laineen mukaan uuden malliston lähtökohtana on ollut se, että jokainen työntekijä voi valita omaan persoonaan ja työtehtävään sopivan asukokonaisuuden.

Tilaisuus alkoi paneelilla, jossa pureuduttiin työvaatteiden merkitykseen niin työn mielekkyyden lisääjänä kuin oman persoonan ilmaisijana. Keskustelussa mukana olivat työvaatteiden suunnitteluun osallistunut Heikki Saukko (Sääksjärven S-market), S-market ketjujohtaja Sami Laine, Papu Designilta suunnittelija ja yrittäjä Anna Kurkela, Lindströmin suunnittelija Minna Kuivamäki sekä LAURIJARVINENSTUDIOn suunnittelija ja yrittäjä Lauri Järvinen.

Järvisen oma brändi keskittyy kokomustiin unisex-vaatteisiin. Hänen mukaansa Pirkanmaan S-marketin uudessa mallistossa on huomioitu erilaiset persoonat ja tyyli ansiokkaasti.

Sitten alkoi itse show!


Työpajassa ylivoimaisesti suosituimmaksi toiveeksi nousi joustavat housut. Kuvan housuissa on erityisen joustavat stretch-alueet, jotka yhdistyvät toiminnalliseen mitoitukseen. Omaa persoonaa pääsee tuomaan esille erilaisten asusteiden, kuten pipojen, lippisten ja huivien avulla.


Malliston yleisilme on rauhallinen yhdistelmä sinisen, mustan ja hiekan sävyjä.

Fleecetakki lämmittää kassalla työskennellessä tai hyllyttäessä. Takissa on raikas syvänsininen sävy.


Kevyeen mustaan liiviin mahtuu taskuihin tarvittavat työvälineet. Liivi sopii kaikkien malliston osien kanssa, ja on erityisen hyvä yhdistelmä lyhyt- tai pitkähihaisen t-paidan kanssa.

Toppaliivi on tyylikäs vaihtoehto vilukissalle. Liivissä on riittävän pitkä helma, eikä selkä palele kyykistyessäkään.

Herkullisin osa mallistosta lienee Papun suunnittelema Antimet-kuosi. Kuosia ideoitiin yhdessä työpajassa ja siitä löytyy niin kaupan antimia kuin sydänkin.


Erittäin joustava ja trendikäs denim näkyy malliston työpaidoissa. Uutena tulokkaana on farkkutunika, jota voi käyttää mukavien leggingsien kanssa joko trendikkäästi väljänä mallina, tai kiristää vyötärön kuminauhaa, jolloin asussa on klassisempi siluetti.

Ruokatorin eli palvelutiskin rouhea farkkuessu tuo rentoutta asuun. Hiukset saa sidottua pois kasvoilta huivilla.

Kokofarkkuinen asu onnistuu yhdistämällä farkkupaita samasta materiaalista tehtyyn toppaliiviin.


Ruokatorin asukokonaisuutta voi halutessa piristää esimerkiksi lippiksellä. Päähineestä löytyy kuosillinen ja yksivärinen vaihtoehto.


Huivilla on helppo tuoda omaa persoonaa esille. Sillä voi viimeistellä asun, mutta se toimii tarvittaessa myös lämmikkeenä kaulalla.

Mallistossa on yli kaksikymmentä erilaista vaatetta, joista voi koota omanlaisen kokonaisuuden, unelmien työvaatteen.

Muotinäytöksen malleina nähtiin joukko Pirkanmaan osuuskauppalaisia. Ylärivistä vasemmalta oikealle: Saara RäsänenMira Mahlio, Heikki Saukko, Päivi Saarela, Valentina BelaicMia KuikkaAnna HarjuSari HallalaPetteri Mylly sekä Saana Budkin.

Kuvat: Aki Rask

Torni-hotellin kongressitilaa halkoi eilen poikkeuksellisesti catwalk, jolla heitettiin kyynärpäätervehdyksiä ja työnnettiin rämisevää rullakkoa. Kaupasta tuttu rekvisiitta kehysti pääosan esittäjiä, joita olivat s-marketlaisten uudet työvaatteet sekä vaatteiden suunnittelijat, työntekijät itse. S-marketlaisten kuukausien yhteistyö Papu Designin ja Lindströmin kanssa sai salamavalojen välkkeessä arvoisensa päätöksen, ja seuraavaksi unelmien työvaatteet nähdään kaikkien Pirkanmaan S-marketien työntekijöiden yllä arjen catwalkeilla – omassa kaupassa.

”Pikkuisen epämukavat, eivät hengitä ja jousta.” Tämäntyyppiset työvaatteista saadut palautteet olivat kimmokkeena Unelmien työvaatteet -pilotille, joka käynnistettiin Pirkanmaan Osuuskaupalla viime kevään korona-aallon harjalla. Oli vähällä, ettei projekti peruuntunut pandemian vuoksi kokonaan. Yhdessä kumppanien kanssa tehtiin kuitenkin päätös aloittaa suunnittelu etätyöpajassa ja edistää projektia mahdollisuuksien mukaan.

Työvaatepilotti osui yhteen myös S-market-uudistuksen kanssa: kun kaikkien Pirkanmaan S-marketien energiatehokkuus, valikoima ja miljöö laitettiin kuntoon, oli työvaatteillakin oikeus päästä oikealle vuosikymmenelle. Työvaatteella on tänä päivänä tärkeä rooli paitsi kantajalleen myös työnantajalle ja asiakkaalle.

– Hyvässä työvaatteessa työntekijä kokee itsensä arvokkaaksi, varmaksi ja mukavaksi. Nykypäivänä työntekijä nähdään myös yrityksen käyntikorttina, ja työvaate on tärkeä osa yrityksen viestiä, summaa Lindströmin suunnittelija Minna Kuivamäki.

Käytännön tarpeista syntyi innovaatioita

Lähtökohtina työvaatemalliston suunnittelulle olivat vastuullisuus ja paikallisuus. Nämä ovat arvoja, jotka kaikki kolme projektissa mukana ollutta yritystä jakavat.

Pirkanmaan Osuuskaupalla työntekijöiden osallistuminen kehitysprojekteihin on pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Olikin alusta asti selvää, että suunnittelutyöpajassa oli oltava mukana työntekijöitä, joille vaatteet tulevat käyttöön.

– S-marketissa myyjällä on laaja työnkuva, ja työvaatteen pitää sopeutua siihen, millaista työtä kulloinkin tehdään, kertoo toimialajohtaja Mirkka Saikanmäki.

Mukaan suunnittelutyöpajaan lähti parikymmentä innokasta osuuskauppalaista, joista yksi on Sääksjärven S-marketissa työskentelevä Heikki Saukko.

– Totta kai myös vaatteiden ulkonäöllä on väliä. Kun näimme ensi kertaa toiveidemme pohjalta suunniteltuja vaatteita, siinä tuli kyllä sellainen vau-hetki – uskomatonta, että tuollaisia meille oikeasti voidaan tehdä, Heikki hehkuttaa.

Osuuskauppalaiset puolestaan painoivat nimensä työvaatealan konkarin, Lindströmin, historiankirjoihin.

– Projektin aikana olemme päässeet tosissamme venyttämään Lindströmin näkemystä työvaatteesta. Työpajalaisten ansiosta teimme ensimmäistä kertaa esimerkiksi legginsit työvaatteeksi, Minna kertoo.

Persoona esille asusteilla ja kuosilla

S-marketin uudessa työvaatemallistossa on 22 erilaista vaatekappaletta sekä asusteita, joilla omaa persoonaa voi tuoda esille haluamallaan ja työtehtävän edellyttämällä tavalla. Vaatteissa toistuu farkunsininen sävy sekä hauska kuosi.

Papu Designin kuosisuunnittelija ja AD Hanna-Riikka Heikkilä piirsi työpajalaisille erilaisia kuosivaihtoehtoja, joista he valitsivat suosikikseen Antimet-kuosin. Antimet leikittelee ruokakaupan antimilla, ja kuosi on toteutettu kokonaan työntekijöiden toiveiden pohjalta. Eräänä kuvioon liittyvänä erityistoivomuksena oli alueemme osuuskauppalaisuuden symboli, sydän.

– Työvaatteiden kuosillisuus on suht uutta Suomessa. Maailmalla työvaatetus on ollut jo pidempään design-henkisempää ja mietitympää. Papua ei tunneta perinteisesti työvaatteista, mutta lähdimme projektiin oppiaksemme itsekin uutta. On hieno idea yhdistää pilotissa eri alan toimijoita, Hanna-Riikka sanoo.

S-marketien ohella työvaateprojektia suunnitellaan laajennettavan tulevaisuudessa mahdollisesti muihin Pirkanmaan Osuuskaupan toimipaikkoihin, kuten Prismoihin ja Saleihin.

– Tämä työvaatepilotti oli meille ensimmäinen laatuaan, ja odotamme kiihkeästi palautetta s-marketlaisilta ja asiakkailta. Jos jatkoa seuraa, kuka tietää, vaikka ottaisimme seuraavalla kerralla luottokumppaneidemme lisäksi asiakkaitakin mukaan suunnittelutyöryhmään, Mirkka vinkkaa.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskauppa, toimialajohtaja Mirkka Saikanmäki, mirkka.saikanmaki@sok.fi, 010 767 0081

Lindström Oy, Key Account Manager Anna Björn, anna.bjorn@lindstromgroup.com, 040 820 7618

Papu Design, suunnittelija ja yrittäjä Anna Kurkela, anna@papustories.com, 050 534 1110