Tiesitkö, että iso osa Prismojen ja S-marketien Ruokatorien valikoimasta tulee pirkanmaalaisilta lähituottajilta? Laadukkaiden raaka-aineiden lisäksi tiskissä komeilevat Ruokatori-ammattilaisten paikan päällä valmistamat heti valmiit herkut, joilla ratkeavat monet lounasajan ja illallisen ruokapulmat. Myyjä Johanna Luiro-Ojanen muistuttaa, että hän ja muut ruokatorilaiset antavat mielellään vinkkejä ruoanvalmistukseen.

Johanna nappaa Kalevan Prisman Ruokatorin altaasta tottuneesti ison lohen ja fileoi sen asiakkaalle. Aikaisemmin päivällä eräs rouva pyysi paloittelemaan kalan valmiiksi lohisoppaa varten, ja tokihan sekin onnistui. Taannoin tuli leikattua toisen asiakkaan graavilohisiivuista ruskeat rasvaraidat yksitellen pois, kun hän ei niistä tykännyt.

– Kiinnostavan valikoiman ohella meidän ruokatorilaisten tärkein tehtävä on helpottaa asiakkaan arkea vinkeillä ja laadukkaalla palvelulla. Tuotetta ojentaessa on kiva huikata helpoista marinadeista ja maustesekoituksista, Johanna kertoo.

Kalevan tiskistä löytyy metrikaupalla erilaisia lihoja ja leikkeleitä, kaloja, salaatteja, tapaksia ja meheviä eväspatonkeja. Raaka-aineita voi ostaa käsittelemättöminä ja valmiiksi maustettuina.

– Valmistamissamme tuotteissa on aina huomioitu ravitsemussuositukset muun muassa siinä, että suolaa käytetään maustamiseen maltillisesti. Viime aikoina erityisesti heti valmiin ruoan osuus Ruokatoreilla on kasvanut: lämpimiä ruoka-annoksia suosivat niin lounasruokailijat kuin arki-iltoihin helpotusta hakevat perheetkin. Viikonloppuisin taas halutaan usein hifistellä ruoan äärellä ajan kanssa. Moni asiakas onkin sanonut, että valtava palvelutiskimme on tärkein syy tulla juuri meidän Prismaan ruokaostoksille – se on aika ihana palaute, Johanna toteaa.

Paikallisten parhaita saaliita

Ruokatorilta löytyy runsaasti pirkanmaalaisten tuottajien raaka-aineita. Naudanlihat saapuvat kangasalalaiselta Karppilan tilalta ja possut Paijan tilalta Urjalasta. Tarjolla on usein myös seudun metsästäjienpyytämää riistaa. Kala on pääsääntöisesti lähikalastajien saalista.

Lisäksi tarjolla on muun muassa tofua ja kasvispastaa. Kasvisruoan osuus Ruokatorien myynnistä kasvaakin koko ajan. Yksi S-ryhmän vastuullisuustavoitteista on kasvattaa kasvisten ja kasvispohjaisten ruokien määrä 65 prosenttiin kaikesta myydystä ruoasta vuoteen 2030 mennessä.

– Asiakkaamme toivovat kasvisruokia, ja niiden menekki ja valikoima kasvavat tasaisesti, Johanna vahvistaa.

Planetaarinen ruokavalio on hyväksi sinulle ja luonnolle

Ruokatorin tarjonta noudattaa planetaarista ruokavaliota, joka edistää terveyttä ja hillitsee maapallon ilmastonmuutosta.

– Planetaarisen ruokavalion vaihtoehdot näkyvät meillä erityisesti monipuolisessa kalavalikoimassa, salaattien ja kasvisruokien kirjossa sekä terveellisissä jälkiruoissa – esimerkiksi hedelmäsalaatista tykätään paljon, Johanna täsmentää.

Valikoima vaihtuu isommin eri sesonkien mukana kolme kertaa vuodessa. Kevätpuolella panostetaan maukkaaseen ja terveelliseen ruokaan, kesällä grillataan ja syksyllä heittäydytään sadonkorjuun tunnelmiin. Lisäksi tarjoomaa värittävät juhlapyhät.

– Näin alkuvuodesta meillä on erityisen paljon kevyitä ja terveellisiä vaihtoehtoja. Kauden erikoisherkku on made, joka maistuu keitossa tai savustettuna. Kannattaa kokeilla ennakkoluulottomasti myös raikasta uunimadetta, jonka voi maustaa yrteillä ja veriappelsiinisiivuilla, aiemmin ravintolakokkina työskennellyt Johanna suosittelee.

Maistuisiko mutka vai herkutellaanko hedelmäsalaatilla?

Lihapullat ja perunamuusi ovat Kalevan Ruokatorin kysytyimpiä lounasruokia. Ikisuosikin asemaakaan ei tarvitse Tampereella arvailla:

– Asiakkaat älähtävät varmasti, jos mustamakkara pääsee loppumaan! Tätä pirkanmaalaisten herkkua myydään mutkissa. Menopaluu on suosituin mitta, Johanna nauraa.

Ruokatoreilla huomioidaan myös asiakkaiden toiveet, ja erityisesti isompien ruokatilausten reseptiikkaa voidaan räätälöidä tarpeen mukaan. Herkkuja haetaan paitsi arkeen myös juhliin ja erilaisiin tilaisuuksiin.

– Isompia määriä tilataan muun muassa työpaikkojen ja opiskelijoiden kekkereille. Lisäksi yksittäisille asiakkaille voidaan etukäteispyynnöstä varata vaikkapa isompi satsi suosittua hirven jauhelihaa, Johanna vinkkaa.

Sinustako työkaveri Ruokatorin herkkutaikureille?

Monella Ruokatorin ammattilaisella on kokkitausta, mutta työssä loistamisen kannalta kaikkein tärkeintä on Johannan mukaan halu palvella ihmisiä ja oppia uutta. Kaikilta löytyy hygieniapassi, ja moni on myös opiskellut oppisopimuskoulutuksessa Ruokatori-osaajaksi.

– Meitä Ruokatorien myyjiä yhdistää intohimo ruokaan ja asiakaspalveluun. Uusia Ruokatori-osaajia koulutetaan neljän kuukauden mittaisella oppisopimuskoulutuksella kaksi kertaa vuodessa, alkukeväällä ja syksyllä.

Avoimet paikat löytyvät osoitteesta www.pokrekry.fi.

Kaupan kulisseissa helinää ja helskettä riittää Korvatunturin tapaan vuoden ympäri. Pitkän ja monipuolisen joulusesongin valmistelut käynnistyvät lähes heti edellisen perään. Esimerkiksi tämän joulun kinkkumäärät tonttutiimi ennakoi jo viime vappuna.

Yksi takuuvarma joulun merkki on kauppojen hyllyille ilmestyvät joulumakeiset ja erilaiset joulukalenterit. Harva asiakkaistamme arvaa, että nämä valittiin jo viime keväänä. Pirkanmaan Osuuskaupalla jouluvalmistelut aloitetaan Korvatunturin tapaan jo hyvissä ajoin.

– Viime maaliskuussa aloitimme valikoiman rakentamisen joulukukkien ja -makeisten osalta. Hieman ennen vappua siirryimme joulukinkkuihin – siinä on hyvä aloitella grillikautta, naurahtaa Pirkanmaan Osuuskaupan valikoimapäällikkö Laura Wirola.

Monelle joulufiiliksen löytäminen keväällä saattaisi olla hieman vaikeaa, mutta kolme vuotta valikoimapäällikkönä työskennellyt Laura kertoo olevansa unelmatyössään.

– Joulu näkyy työpöydälläni ympäri vuoden, mutta minua se ei haittaa. Olen jouluihminen. Olemme puolisoni kanssa antaneet toisillemme jo ensimmäiset joululahjatkin, joulufani kertoo.

Glögit ja marmeladit Laura valikoi tiimeineen myymälöihin suunnilleen juhannuksen aikaan. Syksyllä tahti kiristyy. Silloin keskitytään muun muassa paikallisiin tuotteisiin. Laura esimerkiksi päättää, mitkä Wigrenin lihajalosteista ja Dammenbergin suklaista ruokakauppoihin tilataan. Tärkein syy, miksi joulutohina pyörähtää kauppojen kulisseissa käyntiin näin aikaisin, liittyy suuriin tilausmääriin. Tavarantoimittajille ja valmistajille on saatava ajoissa arvio tilausmääristä, jotta vuoden vilkkaimman sesongin tuotemenekkiin pystytään niin ruoan kuin koristeiden ja muidenkin käyttötavaroiden osalta varautumaan. Ensimmäiset joulutuotteet pannaan myymälöissä esille jo syyskuussa.

– Ennakointi ja tarkat tilausmäärät auttavat myös hävikin pienentämisessä. On tärkeää, ettei ruokaa mene joulunakaan hukkaan, Laura muistuttaa.

Kuin iso palapeli

Toisin kuin muut juhlapyhät, joulu sijoittuu joka vuosi eri kohtaan viikkoa. Se tekee asiakasvirtojen ennustamisesta ja toimitusten ajoittamisesta toisinaan haastavaa.

– Kun viikonpäivät vaihtelevat, on haastavampaa ennakoida, minä päivinä asiakkaat suuntavat jouluostoksille. Tuotemäärien arviointi, logistiikka, varastointi ja esillepano ovat kuin iso palapeli, Laura selittää.

Jouluostokset keskitetään perinteisesti isoihin marketeihin. Salesta taas kipaistaan hakemaan täydennysostoksia tasaisemmin pitkin joulukuuta. Viime joulukuussa vilkkaimmat hetket Pirkanmaan S-marketeissa ja Prismoissa osuivat joulukuun 21.–23. päiville.

Ympärivuorokautiset aukiolot tasaavat joulun ajan isoja asiakasmääriä. Pikkutunneilla ostoksia tekevät kaikenikäiset, eniten kuitenkin alle 35-vuotiaat. Pirkanmaan Prismojen ilta- ja yöajat ovat kasvattaneet tasaisesti suosiotaan, ja myös osa pienemmistä myymälöistä on kokeillut 24/7-aukioloa. Esimerkiksi viime vuonna Hatanpään Salessa sekä Lempäälän ja Urjalan S-marketeissa palvelu pelasi joulun H-hetkellä ympäri vuorokauden.

Voiko jouluhitin ennustaa etukäteen?

Valikoimatyötä helpottavat joulu- ja juhlapyhäanalyysit. Ne tehdään myymälöissä heti joulun jälkeen, ja ne sisältävät tärkeää tietoa joulun onnistumisista ja suosikkituotteista. Silti tulevia jouluhittejä on vaikea ennustaa etukäteen.

– Joulun hittituotteet tulevat usein meillekin vähän yllätyksenä. Osviittaa trendaavista lahjaideoista saa usein somessa eri vaikuttajien ja keskusteluryhmien kautta, Laura sanoo.

Yksi viime joulun myydyimpiä tuotteita oli lihashuolto-vasara, joka kiilasi urheilutuotteiden kärkeen myös Pirkanmaan Prismoissa. Vasarassa kiteytyy Lauran mielestä tänäkin jouluna vallalla oleva hyvinvoinnin ja itseensä panostamisen trendi.

– Urheiluvälineet ovat joka joulun kestosuosikkeja, mutta erityisesti korona-aika on nostanut niiden suosiota. Koti on nykyisin myös treenipaikka, muistuttaa Laura.

Myös kuulokkeet, sähköhammasharjat, erilaiset lautapelit, LEGOt ja Ryhmä Hau -tuotteet löytyvät viime joulun suosikkituotteiden listalta.

Joululahjalla halutaan tehdä hyvää

Joululahjoja mietitään Lauran mukaan yhä enemmän tarpeellisuuden ja saajan mieltymysten mukaan. Laatu on korvannut määrän, ja jouluostoksia tehdään harkiten. Paikallisten yrittäjien tukeminen, vastuullisuus ja hyvinvointi ovat joulun megatrendejä, jotka ovat korostuneet korona-aikana entisestään. Lahjalla halutaan vaikuttaa ja tehdä hyvää.

– Esimerkiksi Kalevan Prismassa myytävät Varalan Urheiluopiston treenipaketit osuvat ajan hermoon. Lahja auttaa paikallista toimijaa ja tukee lahjansaajan hyvinvointia, Laura kiteyttää.

 

Muistatko nämä viime vuosikymmenten himotuimmat joululahjat?

1970: Rubikin kuutio. Vuosikymmenen ylivoimaisesti suosituin joululahjatoive, josta tuli nopeasti kansanvälisesti ostetuin lelu.

1980: Leipäkone. Vuonna 1988 pukinkontista löytyi takuuvarmasti leipää ja pullaa taikova hittikodinkone.

1990: Tamagotchi. Virtuaalilemmikit nousivat ysärillä suursuosioon niin maailmalla kuin suomalaislastenkin keskuudessa.

2000: Piikkimatto. Unettomuuteen ja selkävaivoihin apua luvannut piikikäs joogamatto villitsi joulumarkkinoilla vuonna 2009.

2010: Painohulavanne. Kuntoiluun tarkoitettu, painava hulavanne koki jättisuosion ja loppui kauppojen hyllyltä vuonna 2019.

Pirkanmaan Osuuskauppa ja Tampereen seudun ammattiopisto Tredu käynnistävät yhdessä Pokkikokki-kilpailun 9. luokan kotitalousoppilaille marras–joulukuussa 2021. Kaksiosaisessa kisassa nuoret loihtivat kilpaa ravintolatason ruoka-annoksia ja pääsevät tutustumaan matkailu- ja ravintoalan kulisseihin. Palkintona on kesätyöpaikka yhdessä POK:n ravintoloista. Kilpailun juontaa vuoden 2018 Nuori kokki Emmiina Lehtonen.

Kaikkien aikojen ensimmäisestä Pokkikokki-tittelistä kisaavat tänä vuonna Etelä-Hervannan yläkoulun kotitalousoppilaat pareittain. Kilpailun alkukarsinnat käytiin 18.–19.11., jonka jälkeen neljä parasta paria eteni 3.12. järjestettävään finaaliin. Alkukarsinnoissa kilpailijoiden tehtävänä oli valmistaa kahden ruokalajin ateria tunnissa. Sen jälkeen kilpailun tuomarit arvioivat annokset.

– Toivoimme kilpailijoilta kekseliäisyyttä ja heittäytymistä. Kiinnitimme huomiota myös parien työskentelyyn ja esimerkiksi ajankäyttöön. Tunti on lyhyt aika, mutta osallistujat saivat suunnitella annoksiaan ennakkoon, kertoo ravintola Puiston johtaja Anette Mellin.

Pokkikokin finaali järjestetään Pirkanmaan Osuuskaupan koekeittiössä, Makupajassa. Finaalissa joukkueet kokkaavat jo selkeästi haastavamman jälkiruoka-annoksen heille annetun reseptin mukaan. Tueksi tehtävään parit saavat oman kummikokin, joka auttaa muun muassa ammattikeittiön laitteiden käytössä. Kummikokkeina toimii Tredun kokkiopiskelijat.

Voittajapari nimetään vuoden Pokkikokeiksi. Luvassa on myös tavoittelemisen arvoinen palkinto: kesätyö yhdessä POK:n ravintoloista.

Ravintola-ala nuorille tutuksi

Ajatus Pokkikokki-kilpailusta syntyi matkailu- ja ravintola-alan ajoittain haastavasta työvoimatilanteesta – muun muassa alan koulutusmahdollisuuksia ei tunneta tänä päivänä riittävän hyvin. Pirkanmaan Osuuskauppa ja Tredu halusivat luoda hauskan tavan tutustuttaa nuoret ravintolamaailmaan, joka kaipaa uusia, innokkaita tekijöitä.

– Haluamme tarjota kilpailijoille paitsi hauskan kokemuksen myös kurkistuksen alan kulisseihin, sen koulutus- ja työmahdollisuuksiin. Pokkikokki-finalistit pääsevät esimerkiksi tutustumaan työarkeen ravintola Puistossa, kertoo ravitsemisalan opettaja Roosa Haapajoki Tredusta.

– Pokkikokki on herkullinen tilaisuus päästä tutustumaan alan kulisseihin. Ravintola-ala nähdään helposti turhan kapeana, vaikka se on täynnä mahdollisuuksia ja upeita, monenlaisia urapolkuja. Haluamme osana kilpailua kertoa Osuuskaupan erilaisista ravintolakonsepteista ja esitellä intohimoisia osaajiamme, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan ravintoloiden ryhmäpäällikkö Marko Lehtinen.

 

Seuraavaa Pokkikokki-kilpailua ollaan suunnittelemassa ensi syksyllä 2022. Kiertävä kilpailu jatkuu seuraavat kolme vuotta eri puolilla Tampereen seudun yläkouluja.

Lisätietoja: Heini Salo, rekrytointipäällikkö, Pirkanmaan Osuuskauppa, p. 010 76 72591, heini.salo@sok.fi

Kalaherkut Nygren on pirkanmaalaisille kuin synonyymi tuoreelle paikalliselle kalalle ja loistavalle palvelulle. Eikä ihme, sillä nämä ovat painavimmat syyt, miksi Nygrenien tinkimätön työ kantaa hedelmää jo kolmannessa sukupolvessa. Yrittäjäperheen matka Pirkkalan Prismaan on kuitenkin vasta alkua.

Vuosi oli 1970, kun Timo Nygren perusti kalakaupan Tampereen Kauppahalliin. Pian koukkuun jäi Timon poika Petri, joka jatkoi isänsä ansiokasta työtä. Tällä hetkellä Nygrenin arjen pyörityksestä vastaavat Petrin lapset niin Kauppahallissa, Tammelantorilla kuin Pirkkalan Prismassakin. Kalakaupan laajentaminen juuri Pirkkalaan oli luonnollista.

– Me sisarukset olemme eläneet ja kasvaneet Pirkkalassa, joten tämä oli tavallaan kuin paluu kotiin, kertoo Kalaherkut Nygrenin markkinoinnista vastaava Valtteri Nygren.

Reilut kymmenen vuotta Nygrenin toimintaa pyörittäneet kolmannen polven tekijät puhuivat laajentamisesta ja uuden kalatiskin avaamisesta ensi kerran pari vuotta sitten. Liikkeet olivat nopeita, sillä Nygrenin apajista on
Pirkkalan Prismassa voinut nauttia jo vuoden päivät.

– Halusimme olla paremmin asiakkaiden saavutettavissa ja kysyimme Facebook-sivullamme, mistä sellainen paikka löytyisi. Pirkanmaan Osuuskaupalta oltiin yhteydessä jo seuraavana päivänä, ja pian homma olikin sovittu, Valtteri muistelee.

Laatu, tuoreus ja henkilökohtainen palvelu

Vuosi Pirkkalassa on sujunut vauhdikkaasti. Tiskien valikoima niin Kauppahallissa kuin Prismassakin on pidetty samankaltaisena: monipuolisena ja tuoreena.

– Karkeasti voi sanoa, että tuotteet ovat samat tiskistä riippumatta, mutta asiakkaissa ja heidän toiveissaan on eroja. Pirkkalan Prismassa asiakkaat liputtavat erityisesti helpon ja nopean nimeen. Usein se on lohta ruodottomana fileenä tai valmiiksi kokattuna. Meille on tärkeää kuunnella asiakkaita ja muokata valikoimaa toiveiden mukaan, toimitusjohtaja Verneri Nygren kertoo.

Alkuviikosta Nygrenin tiskiin saapuu kotimaisten kalastajien saaliita lähivesiltä ja rannikolta. Valikoima täydentyy torstaisin ulkomaan kuormalla. Parhaimmillaan tiskin valikoimasta löytyy yli sata eri tuotetta.

– Lähialueen kalat ovat olleet yrityksemme perustamisesta alkaen keskeisessä roolissa. Tätä valikoimaa tuemme viikoittain eksoottisemmilla herkuilla, kuten ravuilla, simpukoilla, mustekaloilla tai millä ikinä keksimmekään. Mahdollisuuksia on paljon, ja se näkyy valikoimassamme, Verneri kehuu.

Tuore Näsijärven tai Pyhäjärven kuha on nostanut päätään viime vuosina. Sitä Nygren myykin joinain sesongin parhaina päivinä syys–tammikuussa jopa enemmän kuin lohta. Tämä on mieluinen uutinen Nygrenin veljeksille, jotka asiakkaat voivat tavata usein Pirkkalan Prismankin kalatiskillä.

– Teemme kovasti töitä, jotta saamme ihmiset tutustumaan eri kaloihin. Tarjoamme reseptiikkaa ja valmistelemme kalan asiakkaan toiveiden mukaan. Uusimpia juttuja on perjantaimyyssit, joissa myymme raaka-aineet ja reseptit pakettina. Myyssit voivat sisältää kaikkea kalatacoista rapuihin. Tilauksen voi tehdä Facebook-sivuillamme, Verneri ja Valtteri vinkkaavat.

Uusille apajille

Vaikka Nygrenit avasivat pisteensä Pirkkalan Prismaan vasta vuosi sitten, on seuraavia siirtoja jo suunnitteilla: tällä hetkellä etsinnässä on tila tuotantolaitokselle.

– Tuotantolaitoksessa haluamme suunnitella ja valmistaa tuotteita, joita ei muualla tehdä. Uskomme, että pienenä laatuun ja tuotekehitykseen panostavana toimijana pystymme luomaan jotain uutta ja mullistavaa, Verneri sanoo.

Tuotantolaitosta ei siis suunnitella huvikseen, vaan kaikki tähtää isompaan muutokseen eli siihen, että monipuoliset kalaruoat löytävät tiensä suomalaisten patoihin ja -kattiloihin.

– Meidän missio on tehdä jokaisesta pirkanmaalaisesta monipuolisesti kalaruokia syövä ihminen. Katsotaan, mitä kaikkea keksimme asiakkaidemme pään menoksi, Verneri nauraa.

 

Nygrenin kalatiski Pirkkalan Prismassa palvelee jouluna:

22.–23.12.  klo 8–22
24.12.  klo 8–12

Aamupalapöytään tuore lämmin leipä tai illan leffaherkut kouraan kotoa poistumatta? Tampereen kahdessa Salessa alkoi tällä viikolla kahden uudenlaisen ruoan kotiinkuljetuspalvelun pilotointi. Tampellan Salessa testataan Sale Klubia, jossa lähialueen asukkaat voivat tilata euron päivähinnalla isoja tai pieniä ruokaostoksia kotiovelle kuusi kertaa päivässä. Puutarhakadun Salessa puolestaan kokeillaan alle neljän euron hintaista pikatoimitusta, joka lupaa ostokset asiakkaalle tunnin sisällä.

Sale Klubiin etukäteen ilmoittautuneet Tampellan asukkaat pääsevät kokeilemaan huolettomampaa arkea seuraavat kaksi kuukautta. Klubi-jäsenillä on mahdollisuus tilata ruokaostokset kotiin tunnin varoajalla jopa kuusi kertaa päivässä. Jäsenyys maksaa euron päivässä, eikä tilauksille ole euro- tai tuotemäärään sidottua minimi- tai maksimirajaa.

– Tampellan testiryhmään on vielä muutama paikka vapaana ja siihen voi ilmoittautua osoitteessa Saleklubi.fi. Arvelemme Sale Klubin istuvan erityisen hyvin juuri keskustan hektiseen sykkeeseen. Nyt saa elää hetkessä oikein luvan kanssa, kun viikon ruokia ei tarvitse suunnitella etukäteen ­– mielekkään lounaan saa päättää vasta nälän kurniessa eikä aamullakaan ole syytä huolestua, jos huomaa kahvimaidon loppuneen. Apu löytyy nopeasti, Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokaupan kehittämispäällikkö Iida Dimov (kuvassa) nauraa.

Uudenlaista herkkua Suomessa

Klubi-asiakkaan tulee tilata ostokset viimeistään tuntia ennen haluttua toimitusaikaa. Tilaaminen, maksaminen ja toimituksen seuranta hoituvat S-ryhmän uuden ruoan verkkokaupan, S-kaupat-sovelluksen kautta.

Klubilaisten tilausvalikoima kattaa koko Tampellan Salen tarjooman. Toimituksen aikaikkunoita löytyy arkisin ja lauantaisin kuusi, sunnuntaisin neljä. Klubi-kokeilu on tarjolla reitin varrella asuville asiakkaille, ja tilaukset toimittaa Sale Klubin oma kuski.

– Ruoan verkkokaupan klubimalli on Suomessa vielä uudenlainen juttu, ja lähdemme innolla testaamaan ja kehittämään tätä palvelua yhdessä asiakkaidemme kanssa, Iida hehkuttaa.

Puutarhakadulta pikatoimitetaan alle tunnissa

Tampellan Salen lisäksi myös toinen Tampereen keskusta-Sale aloitti tällä viikolla oman kuljetuspalvelunsa testaamisen. Puutarhakadun Salesta pystyy tilaamaan marras- ja joulukuun ajan maanantaista sunnuntaihin kello 10–21 3,90 euron hintaisia pikatoimituksia, jotka lupaavat ruokaostokset kotiovelle tunnin sisällä. Tilaus tehdään tässäkin tapauksessa S-kaupat-sovelluksen kautta, eli asiakas kerryttää samalla Bonusta. Pikatoimituksissa ostosten minimitilaus on kymmenen euroa.

– Puutarhakadun Salen pikatoimitukset ovat kaikkien lähialueen asukkaiden saatavilla joulukuun loppuun asti. Toisinaan ruokaostosten täydennystarve on äkillinen, eikä perinteinen ruoan verkkokauppa taivu siihen. Näiden pilottien avulla pääsemme haastamaan itseämme ja testaamaan, mitä uutta ja erilaista Salen helppous ja nopeus voivat asiakkaalle tarkoittaa, Iida kuvailee.

Tampereen lisäksi myös HOK-Elanto testaa parhaillaan klubimallia Wallininkujan ja Herttoniemen Alepoissa sekä pikatoimituksia Sellon ja Elielin Alepoiden lähialueilla.

Ruoan verkkokaupan kasvu kiihtyy

Pilottien ohella Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokauppa on kahden vuoden aikana kasvattanut muskeleitaan monella saralla. Verkkokaupan myymäläverkosto on laajentunut neljästä toimipaikasta 25:een ja henkilöstömäärä kolmestakymmenestä työntekijästä 140:een. Kotiinkuljetus kattaa tällä hetkellä Tampereen, Pirkkalan, Lempäälän, Nokian, Ylöjärven ja Kangasalan.

–  Ruoan verkkokaupan kysyntä kasvaa koko ajan ja sen kehittäminen on yksi tärkeimmistä tulevien vuosien painopisteistämme. Verkoston kasvattamisen lisäksi palvelun parantaminen on tarkoittanut esimerkiksi uusien toimintamallien ennakkoluulotonta testaamista. Siirrymme parhaillaan myös Foodie.fi-palvelusta uuteen helppokäyttöiseen tilausalustaan: Jo auki oleva uusi S-kaupat-sovellus tulee kokoamaan yhteen kaikki S-ryhmän ruoan verkkokaupan myymälät ja palvelut, Iida valottaa.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokaupan kehittämispäällikkö Iida Dimov, iida.dimov@sok.fi, 010 767 2893

Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokaupan noutopisteet:

Tampereen Sokoksen uudistumisesta on supistu jo hyvän aikaa. Kaikkien tunteman liikepaikan tulevaisuutta on työstetty yhdessä asiakkaiden, sokoslaisten ja muiden sidosryhmien kanssa. Vaikka toiveiden ja tarpeiden mukaisen uuden Sokoksen ensimmäiset merkit alkavat suunnitelmien mukaan näkyä jo tulevana kesänä, monen ison asiakastoiveen toteuttamiselle on vielä sijaa. Muutostyöt aloitetaan käyttötavaraosastoilta sekä ravintoloista. Suunnitteilla on myös ruokakaupan konseptin vaihtuminen Sokos Herkusta Prismaksi.

Hämeenkadulle vuonna 1974 avattu Sokos on ollut ikoninen osa katukuvaa ja elänyt tamperelaisten mukana kohta viisikymmentä vuotta.

– Kun Sokos avattiin, maailma oli monella tapaa toisenlainen. Kulutuskäyttäytyminen ja elämän syke ovat muuttuneet. Kivijalkakaupan on tarjottava asiakkaille ennen kaikkea elämyksiä, joita verkko-ostamisesta ei saa. Palveluiden pitää löytyä helposti yhdestä ja samasta paikasta – yllätyksellisyyttä, inspiroivaa ympäristöä ja kohtaamisia arvostetaan nyt enemmän kuin koskaan aiemmin, Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Ville Jylhä kuvailee.

Kauneuden ja muodin valikoimat tuodaan uusien osastokokonaisuuksien myötä esille entistä houkuttelevammin ja helpommin. Kuva: Jukka Salminen

Uudistus alkaa näkyä ensi kesänä

Uudistus tarkoittaa asiakkaille Sokoksen kokonaispalvelutarjooman kehittymistä kerros kerrokselta aina katolle asti. Muutostyöt on tarkoitus aloittaa katutasosta ja yläkerroksista kesällä 2022. Koko liikepaikan palvelut kehitetään monikanavaisuutta hyödyntäen keskustassa asuvien ja asioivien tarpeisiin.

– Sokoksen lähiympäristössä asuu yli 15 000 asukasta. Läntisen keskustan asiakkaat tarvitsevat elämän perustarpeita palvelevan keskittymän. Uusi Sokos on vastaus tähän, Ville toteaa.

Muodin ja kauneuden valikoima tuodaan uudenlaisten osastokokonaisuuksien myötä esille entistä houkuttelevammin ja helpommin.

– Meistä jokainen varmasti samaistuu asiakkaana siihen, että erityisesti talvella sovituskoppiin ahtautuminen voi tuskastuttaa. Haluamme nostaa valikoiman ohella myös vaatteiden sovituksen uudelle levelille ja tehdä siitä aidosti miellyttävän kokemuksen – jopa elämyksen, Ville visioi.

Uudistus ulottuu myös ravintolatarjoomaan tuoden uusia makumaailmoja tuttujen suosikkien rinnalle. Esimerkiksi Ravintola Herkku on jo pitkään ollut yksi Tampereen suosituimmista lounaspaikoista ja neljännen kerroksen kahvila-ravintolalta löytyy myös vankka fanijoukkonsa.

Ravintola Herkku lukeutuu Tampereen suosituimpiin lounaspaikkoihin. Kuva: Jukka Salminen

Keskustan halvin ruokakori, valtavin valikoima

Vuonna 2023 on tarkoitus aloittaa kaksikerroksisen Prisman rakentaminen kerroksiin –1 ja –2. Suomen ensimmäisestä suurkaupungin keskustaan sijoittuvasta hypermarketista tulee totutusta poikkeava Prisma. Prisman myötä myös koko Sokos-liikepaikan käyttötavaravalikoima täydentyy.

– Ruokakauppakonseptin muuttaminen on perusteltu liike. Prisma-konsepti taipuu moneen toimintaympäristöön, ja tuttujen kulmakivien lisäksi paikallisille toiveille ja tarpeille annetaan iso tila. Vertailukohtana voisi käyttää viime joulukuussa avattua Pirkkalan Prismaa, josta löytyy monia uniikkeja yksityiskohtia: Suomen ensimmäinen Prisma drive-in, yrttien vertikaaliviljelmä ja pirkanmaalaisista huippuosaajista koostuva ruokamaailma. Myös Sokoksen Prismassa tullaan näkemään mielenkiintoisia partnereita ja palveluita, Ville valottaa.

Prisma tulee tarkoittamaan keskustan halvimpia hintoja, herkullisuudesta tinkimättä. Kasvava päivittäistavaravalikoima mahdollistaa usean hintatason tuotteet jokaisessa tuoteryhmässä.

– Kaksikerroksinen Prisma mullistaa keskustan ruokakauppakentän ylivoimaisen isolla ja inspiroivalla valikoimallaan. Hektisen arjen helpottaminen ja herkullistaminen on tärkeä teemamme, ja heti valmiin ruoan ja takeawayn valikoimassa tullaankin laittamaan suuri vaihde silmään. Sokos Herkku on tunnettu asiantuntevasta palvelustaan ja kaupungin kattavimmasta palvelutiskistä. Näistä valttikorteista aiomme pitää kiinni jatkossakin, Ville hehkuttaa.

Palvelutistkin laadukkaasta tarjoomasta ja asiantuntevasta palvelusta aiotaan pitää jatkossakin kiinni. Kuva: Jukka Salminen

Asiakastoiveita ja uusia työkavereita

Sokosta suunnitellaan yhdessä asiakkaiden kanssa. Asiakastoiveita uudistuvaan Sokokseen aletaan kerätä vielä tämän vuoden puolella osoitteessa www.uusisokostampere.fi.

– Moni asia on vielä päättämättä, jotta toiveiden toteuttamiselle on aidosti sijaa. Kuulemme innolla niitä rohkeimpiakin ideoita – nyt saa antaa mielikuvituksen lentää, Ville kannustaa.

Uudistumisesta ja siihen liittyvistä kehitysehdotuksista on jo keskusteltu Sokoksen henkilökunnan kanssa, ja heiltä on saatu konkreettisia ideoita niin valikoimaan, palveluihin kuin elämyksellisyyteen ja visuaalisuuteenkin.

– Sokoslaiset ovat oman työnsä parhaita asiantuntijoita. Mistään toimivasta ei tietenkään ole tarkoituksenmukaista luopua vaan päinvastoin, hioa yhdessä asioita vieläkin paremmiksi. Vaikka myllerrystä osastojen ja hyllypaikkojen kanssa on taatusti luvassa, pyrimme palvelemaan läpi uudistuksen parhaalla mahdollisella tavalla. Myös rekryjä aukeaa projektin edetessä, Ville kertoo.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Ville Jylhä, puh. 010 767 0079, ville.jylha@sok.fi

Viime kesänä Sokokselle avattu Rekin pop-up esimerkittää hyvin tulevaisuuden tahtotilaa uudenlaisten muotipalveluiden tarjoamisesta. Kuvassa Rekin toimitusjohtaja Bertta Häkkinen sekä Sokoksen naisten pukeutumisen myyntipäällikkö Tuula Markkula. Kuva: Laura Vesa

Makunystyröitä kutittava kastike nostaa annoksen uudelle tasolle, oli lautasella sitten lounassalaatti, pihvi tai burgeri. Sokos Ravintola Herkussa ja Kivenheitossa tiedetään, mitkä soosit sulattavat sydämet vuosi toisensa jälkeen. Siipikastikkeita taas ei tunne kukaan paremmin kuin Siipiweikot, suomalaisten wingsien ehdoton edelläkävijä.

Sokoksen alakerran Ravintola Herkussa yksi salaatinkastike on ylitse muiden. Jos legendaarinen unkarilainen kastike loppuu, hyytyy salaatinkin myynti. Suosikkikastiketta keitellään 80 litran padoissa.

– Unkarilainen kastike on ainutlaatuinen, sitä ei saa muualta. Se sopii hyvin suomalaiseen makuun ja on muiden Herkun salaatinkastikkeiden tapaan rakkaudella paikan päällä tehty, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan nopean syömisen ryhmäpäällikkö Anu Vesanen.

Paprikapohjaisen kastikkeen toi 30 vuotta sitten osuuskauppojen kastikekoulutuksesta Ravintola Herkun kokki, ja resepti muovailtiin Herkun makumaailmaan sopivaksi. Kastike syntyy edelleen saman kokin käsissä, joten se todella tehdään vuosikymmenten ammattitaidolla.

– Unkarilaiseen kastikkeeseen liitetään usein Herkun yrttipasta-broilerisalaatti, mutta se sopii hyvin kaikkiin muihinkin salaatteihin. Moni käyttää kastiketta myös -kotona, sillä sitä on ravintolassa myynnissä, vinkkaa Anu.

Puolukan ja chilin liitto herättää uteliaisuuden

Kortteliravintola Kivenheiton puolukka-chilimajoneesi on kutkutteleva yhdistelmä pientä poltetta ja perinteistä kotimaista makumaailmaa. Pirkanmaan Osuuskaupan anniskeluravintoloiden ryhmäpäällikkö Marko Lehtinen uskoo, että majoneesin suosion salaisuus on ihmisen luontainen uteliaisuus sitä kohtaan.

– Kivarin puolukkamajoneesi on erilainen ja uniikki. Kun puolukka ja chili isketään yhteen, se herättää kiinnostuksen jo ruokalistaa tutkiessa.

Puolukka-chilimajoneesin historia yltää ravintola Kustaa III:een. Silloiset keittiömestarit testailivat pitkään eri makuja, kunnes löysivät varman hitin. Kustaan jälkeen Kivenheitto peri reseptin, ja tämä silloinen kokeilujen tulos pitää yhä pintansa yhtenä ravintolan kysytyimpänä kastikkeena.

Majoneesin ykkösmakupari on burgeri, mutta Marko kehottaa rikkomaan rajoja ja testaamaan, mihin kaikkeen puolukka ja chili venyvät.

Siipikastikkeissa on skaalaa lempeästä liekehtivään

Pirkkalan Prismastakin tuttu tamperelainen Siipiweikot toi kanansiivet Suomeen 1990-luvun alussa. Edelläkävijän lähes kymmenestä erilaisesta siipikastikkeesta suosituimpia ovat medium ja hot, joissa on moneen suuhun juuri sopivasti potkua. Kastikkeissa maku on ykkönen ja tulisuus hyvä lisä päälle.

– Moni asiakas sanoo, että meillä tulisinkin kastike maistuu edelleen hyvälle. Sitten on tietysti myös ihmisiä, jotka nimenomaan haastavat itseään syömään tulisempia versioita. Suosituimmat kastikkeet löytyvät kauppojen hyllyiltä, ja tulisinta Kamikazea saa Weikkokauppa-nimisestä verkkokaupastamme, kertoo Siipiweikkojen ravintolatoimen johtaja Satu Hellsten.

Satu vinkkaa, että siipikastikkeet sopivat myös marinointiin, grillailuun sekä erilaisiin burgereihin. Vihannesten dippailukin onnistuu, ja mikä jottei kastiketta voisi lorauttaa salaattiin tai leivän päälle.

– Villeimmät huhut kertovat, että kastikkeita käytetään puuron seassa ja juodaan suoraan pullosta, nauraa Satu.

Hyvän kastikkeen ABC

Kastikkeen tärkein tehtävä on korostaa pääraaka-aineen makua ja parhaita ominaisuuksia – se siis esittää lautasella tärkeää sivuroolia. Pirkanmaan Osuus-kaupan master chef Jouni Vaarala jakaa vinkkinsä kotikeittiöön.

Hedelmien ja vihannesten hävikkipussit ovat niin suosittuja, että Hervannan S-marketin edessä on usein avaamisaikaan jono. Hävipussit ovat vähentäneet Pirkanmaan Osuuskaupan hevihävikkiä yli 150 000 kiloa vuodessa.

50 sentin hintaisia hävipusseja myydään Pirkanmaan Osuuskaupalla noin 180 000 kappaletta vuosittain, ja ne ovat niin suosittuja, että niitä jopa kärkytään.

– Usein kun täytän ja siivoan hevihyllyjä, ympärille kertyy asiakkaita kyselemään, tuleeko kohta hävipusseja. Jotkut asiakkaat myös tietävät, milloin päivämäärämerkityt hedelmät kuten hunajamelonit vanhenevat, joten he saattavat jo samana päivänä kysellä, saisiko niitä jo edullisesti, kertoo Hervannan S-marketin myyjä Jonna Jauhiainen.

Hävikkiherkut maistuvat kaikille

Hävipussit lanseerattiin Sokos Herkussa, Parkanon S-marketissa ja Valkekosken Salessa keväällä 2020. Sittemmin niitä on alettu myydä kaikissa muissakin Pirkanmaan S-marketeissa, Saleissa ja ABC-myymälöissä sekä joissakin Prismoissa.

Pussien suosio on yllättänyt positiivisesti. Myyntiin kelpaamattomia mutta syötäväksi vielä mainiosti soveltuvia vihanneksia ja hedelmiä haluavat kaikenlaiset asiakkaat. Hervannan S-marketissa hävipussit ovat erityisesti
opiskelijoiden suosiossa.

– Varsinkin hintatietoiset asiakkaat ja kierrätystietoiset nuoret aikuiset ovat kiinnostuneita hävipusseista, mutta kyllä niitä haluavat kaikki. Hävikkihedelmistä voi valmistaa vaikkapa smoothieita, ja vihanneksia voi paistella öljyssä pääruoan lisukkeeksi. Monesti pussin antimista saa myös tehtyä lounassalaatin, Jonna vinkkaa.

Pikkuisen reppanoita, mutta yhä syötäviä hedelmiä ja vihanneksia

Hävipussien tarkoitus on ennen kaikkea vähentää vihannesten ja hedelmien hävikkimäärää. Tavoitteessa onkin onnistuttu oivallisesti, sillä vuositasolla hevihävikki on keventynyt Pirkanmaan Osuuskaupan ruokakaupoissa jo yli
150 000 kiloa.

Hervannan S-marketissa hävipusseihin päätyy päivittäin syötävää keskimäärin banaanilaatikollisen verran.

– Määrä tietysti vaihtelee sesongin mukaan: esimerkiksi omena-aikaan hävikkiä syntyy enemmän. Hävipusseihin valitaan tuotteita, joita ei enää voisi myydä normaalihinnalla, mutta jotka kuitenkin kelpaavat vielä syötäviksi. Esimerkiksi toiselta puolelta pehmenneen paprikan toinen poski kelpaa vielä mainiosti ruoanlaittoon tai leivän päälle, Jonna selventää.

Hevihävikki käy hyvin ruuanlaittoon, leivälle tai vaikkapa smoothieen, vinkkaa Jonna.

Edullinen hinta houkuttelee makumatkalle

Hävipussien paino ja sisältö vaihtelevat tarjonnan mukaan, mutta puolen euron hinta on aina sama. Valmiiksi hinnoitellut pussit löytyvät myymälöistä helposti omista koreistaan. Joissakin toimipisteissä pusseihin voi päätyä sekalainen hevikokoelma, mutta Hervannan S-marketissa pyritään siihen, että pusseissa on keskenään samankaltaisia tuotteita.

– Toivomme, ettei hävipusseistakaan päätyisi mitään hävikkiin, joten emme sekoita keskenään erilaisia vihanneksia, joista jollekin asiakas voi vaikka olla allerginen. Samassa pussissa voi olla vihreitä ja tummia viinirypäleitä, mutta ei esimerkiksi sipulia ja paprikaa, Jonna selventää.

Parhaimmillaan hävipussista voi löytyä kilokaupalla syötävää. Eräskin asiakas bongasi peräti kolmen kilon banaanipussin ja riemuitsi herkuttelevansa pari päivää banaaniletuilla.

– Välillä pusseihin päätyy myös eksoottisempia ja siten hintavampia hedelmiä. Jos ei ole koskaan maistanut karambolaa, edullinen hinta kyllä houkuttelee kokeilemaan, Jonna hymyilee.

Hävikistä tulee hyvikkiä, kun ruokaa ei heitetä hukkaan

Hävipussien ansiosta säästyy sekä rahaa että luontoa. Asiakkaat tietävät, ettei ole viisasta laivata toiselta puolelta maailmaa hienoja hedelmiä kauas pohjolaan vain roskiin heitettäviksi. Hävipussien ostamista ei siis nolostella, ennemminkin päinvastoin.

– Asiakkaat ovat aina innoissaan, kun onnistuvat saamaan hävipussin omakseen. Paras hetki syynätä hävikori on aamuisin heti kaupan avaamisen jälkeen. Joskus ovella onkin jo jono, kun päästän asiakkaat sisään, Jonna sanoo.

Myyjä kertoo kuulevansa usein hyviä hävikkihedelmien resepti- ja käyttövinkkejä. Jos kaikkea ei pysty syömään heti, myös säilöntä onnistuu.

– Esimerkiksi viinirypäleet ja pilkotut banaanit ovat ihania myös pakastettuina. Hedelmiä ja juureksia voi myös viipaloida ja kuivata. Jotkut kertovat keittävänsä hilloja tai valmistavansa etikkasäilykkeitä. Kaikkea kannattaa kokeilla! Jonna kannustaa.

Nappaa reseptit talteen!

Herkkuletut hävikkIbanaaneista

2 banaania

1 kananmuna

1 dl mantelijauhoja

Öljyä tai voita paistamiseen

Sekoita ainekset keskenään sauvasekoittimella. Anna taikinan turvota hetki ja paista sitten pannulla maukkaita lettuja vaikka aamiaiseksi!

Raikas hävikkismoothie

1 banaani

Puntti minttua tai sitruunamelissaa

Salaattipussi, lehtikaalia tai muuta vihreää

Puolikkaan sitruunan mehu

Noin 1 dl vettä

(2 rkl rahkaa tai jogurttia)

Sekoita ainekset keskenään blenderissä ja nauti! Sovella reseptiä hävikkipussin annin mukaan. Voit käyttää myös pakastettuja hedelmiä.

Vieras keittokomerossa on haastattelusarja, jossa pirkanmaalaiset kertovat herkullisesta arjestaan. Tällä kertaa vieraana on Suomalainen Menestysresepti -sarjassa jo toista kertaa kisannut Leivon Leipomon tuotantopäällikkö Anssi Räntilä, joka myöntää olevansa ruoan suhteen täysin pilalle hemmoteltu.

1. Mitä löytyy viimeisimmältä ostoskuitiltasi?
Ostin viimeksi Prismasta timjamia. Sitä on kiva laittaa perheen iltaruokaan. Lisäksi mukaan lähti 24 pulloa Pepsi Maxia. Olen Prisman vakioasiakas, sillä saan sieltä kaikki kerralla.

2. Millainen ruoanlaittaja olet?
Vaimoni on ruoanlaiton ammattilainen, joten oma ruoanlaittoni jää vähemmälle. Nyt myös 17-vuotias tyttäremme on innostunut kokkaamaan, joten enhän minä enää oikein edes mahdu keittiöön.

Parikymmentä vuotta sitten tein ruokaa enemmän itse. Wokit ovat edelleen bravuurini, jota aikuiset lapseni pyytävät aina, kun tulevat käymään. Tein ennen myös paljon crème brûléeta, mutta juniori on sittemmin ominut herkun valmistamisen itselleen.

3. Miten Suomalaiseen menestysreseptiin osallistuminen on näkynyt arjessasi?
Lähdin eilen aamulla kotoa aamuneljältä ja olin takaisin kahtakymmentä vaille kymmenen illalla. Omassa toimistossa ollut viikossa korkeintaan yhden päivän, ja muuten olen ollut aina ohjelman tiimoilta jossain päin Suomea. Paljon on tullut liikuttua ja ajettua.

4. Mitä ilman et tule toimeen keittiössä?
Kahviautomaattia. Hankimme vaimon kanssa 6 vuotta sitten kahviautomaatin ja jäimme koukkuun. Juon yleensä cafe lungoa, joka on pitkä muttei kovin vahva espresso.

5. Millä ruoka-annoksella pelastat päivän?
Vaimo pelastaa minun päiväni tomaattisella kalakeitolla. Taivaallista! Herkkujani ovat myös on vaimon kasvissosekeitto ja palsternakkakeitto. Voin syödä niitä vaikka kuinka paljon. Olen hulluna keittoihin! Anoppikin sen tiesi: joka kerta, kun menin käymään, hän teki minulle kanakeittoa.

6. Suurin salaisuutesi keittiössä?
Uskallan soveltaa. Jääkaapin ovi auki ja kokataan siitä, mitä jääkaapista löytyy. En todellakaan mene keittiössä kannu ja mitta kädessä. Suolat lisään ruokaan näppituntumalla ja niin edelleen.

7. Paras makumuistosi?
Lapsuudesta on jäänyt mieleen paljon ruokajuttuja. Muistan edelleen sen, kun kävimme saunassa keskiviikkoiltaisin, ja sen jälkeen äiti teki aina räiskäleitä. Pystyn edelleen näkemään ja maistamaan ne äidin lätyt.

Kotona saan niin hyvää ruokaa, että olen pilalle hemmoteltu. En pysty millään erottelemaan mitään tiettyä tähtihetkeä. Ehkä ne parhaat muistot ajoittuvat sinne, kun vaimo teki mulle ensimmäisiä kertoja ruokaa. Ne olivat isoja juttuja.

Kun olemme ulkomailla, tingimme yleensä aina jostain muusta, mutta yritämme ruoan kautta nauttia reissusta. Isoissa kaupungeissa käymme vähintään kerran illastamassa Michelin-tähden ravintolassa ja hyvin usein syömme niissä myös lounaita. Lounaat ovat kohtuuhintaisia, mutta niillä pääsee siihen fiilikseen, minkä tasoista hyvä ruoka voi oikeasti olla.

8. Mikä on mieleenpainuvin keittiökommelluksesi?
Tein varmaankin vaimolle ensimmäistä kertaa ruokaa ja jouduin todellakin säveltämään siitä, mitä kaapeista löytyi. Tekemäni hirvi-nakkilasagnen nauttimisen jälkeen tuskin enää olisimme tavanneet, jos tie naisen sydämeen olisi käynyt vatsan kautta.

9. Tänä syksynä…
…tehdään paljon kaurapastareseptejä. Niitä on jo tehty, mutta tehdään lisää. Aiomme myös tehdä paljon kauraan pohjautuvia uusia juttuja.

10. Yhteishyvän resepteistä testaukseen lähtevät…

Broileribolognese

Kesäkeitto kalasta

Grillatut lohikyljykset ja sataykastike

 

Kaurakas-kaurapasta ja muut Suomalainen menestysresepti -kisan finalistituotteet ovat saatavilla nyt S-ruokakaupoista.

Kangasalan Hese nappasi Alueensa paras Hesburger 2020 -palkinnon tämän vuoden alussa. Vaikka kilpailun voitto oli vuoropäällikkö Hanna Järvisen (kuvassa) ja koko tiimin tähtäimessä jo viime vuodesta lähtien, pääsi tunnustus silti yllättämään.

– Kun kuulin voitosta, soitin heti ravintolapäälliköllemme Iina Virtaselle FaceTime-puhelun. Kyllähän siinä vähän onnesta itkettiin. Oli vähän epätodellinen olo, että nytkö se tuli, palkinnon vastaanottanut Hanna kertoo.

Tunnustuksesta kilpaili Kangasalan yksikön kanssa yhteensä 15 muuta Pirkanmaan alueen Hesburgeria. Hesburger jakaa alueelliset palkinnot vuosittain Hesepäivillä. Tapahtumaa ei voitu tänä vuonna koronapandemian takia järjestää, joten Hesburgerin kenttäpäälliköt jakoivat palkinnot suoraan ravintoloissa.

Alueen parhaan Hesburgerin valintaan liittyy useampia valintakriteereitä. Myynnin lisäksi esimerkiksi asiakaspalautteella, henkilökunnan osaamisen kehityksellä ja asenteella on kilpailussa iso rooli.

Hesburgerin kenttäpäällikkö Petteri Määtän mukaan Kangasalan tiimi erottui erityisesti innokkuutensa ja kehittämishalunsa ansiosta.

– Aina kun tästä ravintolasta lähtee, niin jää hyvä mieli siitä fiiliksestä, joka siellä vallitsee. On helppo antaa, kun vastapuolella on jano vastaanottaa tietoa ja viedä asioita eteenpäin.

Kangasalan huipputiimi on totisesti tunnustuksensa ansainnut, Petteri kehuu.

Takana myllerrysten vuosi

Kangasalan Prisman yhteydessä toimivalle Hesburgerille viime vuosi oli muutoksia täynnä. Samalla kun ravintolaa remontoitiin ja sen paikkaa talven aikana muutettiin, elettiin myös haastavaa korona-aikaa.

Näissä olosuhteissa kisatessa Hanna onkin tunnustuksesta erityisen ylpeä.

– Se, että pääsimme pandemia-aikana samoihin laatukriteereihin kuin ”normaalina” aikana, kertoo paljon tiimistämme. Meillä on töissä huipputyyppejä ja oma-aloitteisia moniosaajia, Hanna kiittelee.

Vuoropäällikkönä kymmenen vuotta työskennellyt Hanna uskoo hyvän tiimihengen voimaan. Kangasalan pieni mutta tehokas yhdeksän hengen tiimi on hitsautunut vuosien varrella tiiviisti yhteen. Vallitsevasta tilanteesta johtuen porukka ei kuitenkaan harmikseen päässyt kokoontumaan ja juhlistamaan voittoa vielä tammikuussa. Uudistuneen Hesen avajaisissa Hanna kuitenkin yllätti työporukan kakulla ja ilmapalloilla. Helmikuussa uudistuneena avatussa ravintolassa näkyy myös Kangasalan henkilöstön kehittämistyön tuloksia.

– Pääsimme mukaan vaikuttamaan uuden paikan toiminnallisuuksiin, mikä oli tosi hieno juttu. Arki toimii täällä nyt huomattavasti paremmin kuin ennen, Hanna kertoo.

”Nyt vedetään maaliin asti”

Voitto alueellisessa kilpailussa oli Kangasalla lähellä jo viime vuonna. Siitä sisuuntuneena tiimi ottikin tekemiseen uuden asenteen.

– Päätimme, että tämä vuosi olisi meidän. Oli koronaa tai ei, nyt vedettäisiin maaliin asti. Asetimme tavoitteen ja pääsimme siihen – vieläpä melko nopeasti. Tästä on hyvä jatkaa, Hanna summaa.

Kangasalan Hese ja muut alueidensa parhaat Hesburger-ravintolat osallistuvat automaattisesti myös valtakunnalliseen Suomen paras Hesburger 2021 -kilpailuun. Siinä voittajalle on luvassa rahapalkinto. Voittajat julistetaan vuoden 2022 tammikuussa.

Hannan kolme vinkkiä voittavan tiimihengen luomiseen

  1. Tavoite selväksi. Näin kaikki tietävät, mitä kohti mennään. Tavoite edellyttää suunnitelmallisuutta.
  2. Hyvä perehdytys. Se on työntekijän pohja kaikelle tekemiselle. Muista, että kaikki eivät opi samalla tavalla.
  3. Ihan pienet jutut. Arjessa on tärkeää kiittää ja palkita – vaikka kaupan herkuilla. Ne yleensä katoavat aina!