Pirkanmaan Osuuskaupan uusin ravintolatulokas La Famiglia on välimerellinen tuulahdus Tampereen Kalevaan. La Famigliassa italialaiset herkut syntyvät raikkaista raaka-aineista ammattilaisten hyppysissä.

La Famiglia -ravintolassa on voinut jo herkutella pääkaupunkiseudulla, ja 30. kesäkuuta alkaen ravintola avaa ovensa myös Tampereella. Aitoon italialaisuuteen nojaavalla menulla panostetaan erityisesti antipasti-osioon, pizzoihin, sesonkien vaihtumiseen, harkittuihin ruoka- ja viiniparituksiin sekä italialaisiin klassikkococktaileihin.

Pirkanmaan Osuuskaupan ryhmäpäällikkö Anette Mellin tietää, että Tampereelle on kaivattu ravintolaa, jossa viihdytään maistuvan ruoan äärellä aikuisten kesken, koko perheen voimin tai vaikka työporukalla. Kivenheiton entisissä tiloissa toimivan ravintolan sijainti on täydellinen, sillä Kalevaan on helppo tulla monesta eri suunnasta ja se on aivan keskustan kupeessa.

– Haluamme tarjota asiakkaillemme lämminhenkisen kokemuksen. La Famigliaan voi tulla kuin hyvän ystävän luokse, viihtymään ihanien italialaisten makujen parissa pitkän kaavan mukaan. Toivotamme tervetulleiksi kaikki herkkusuut, myös perheen pienimmät, Anette iloitsee.

Herkut valmistuvat taidolla ja sydämellä

Ravintolapäällikkö Francesco Bartoli puolestaan lupaa, että La Famigliassa nautitaan tuoreista, korkeatasoisista raaka-aineista valmistetuista annoksista, jotka nojaavat ennen kaikkea makuun.

– Osaava henkilökuntamme jakaa oman intohimoni italialaiseen ruokaan, ja valmistamme kaikki annokset taidolla ja sydämellä. Ruokalistalta löytyy auringon aateloimia välimerellisiä makuja, jotka saavat parikseen tarkoin valitut viinit, oluet ja muut juomat, Francesco hehkuttaa POK:n ravintolaperheen uusinta jäsentä.

Vieras keittokomerossa on haastattelusarja, jossa pirkanmaalaiset kertovat herkullisesta arjestaan. Tällä kertaa vieraana on Suomalainen menestysresepti -televisiosarjassa kilpaillut Mattila Bros.:n toimitusjohtaja Tero Sivula, jolla on keittiössä yksi erityisen ihana salainen ase.

1. Mitä löytyy viimeisimmältä ostoskuitiltasi?

Maito, leipä ja juusto.

Vaimoni Essi tekee meillä ruoan 99-prosenttisesti. Minä syön kaikkea, mutta lapsista yksi ei syö sitä ja toinen toista. Listasimme juuri eilen lasten kanssa, mitä kukakin haluaisi syödä. Yksi aanelonen siitä tuli.

2. Millainen ruoanlaittaja olet?

Suoraviivainen ja reipas. Valmista pitää tulla mieluiten nopeasti.

3. Miten Suomalaiseen menestysreseptiin osallistuminen näkyi arjessasi?

Kun lähdimme kisaan, meille sanottiin, että kalenteri kannattaa tyhjentää kokonaan. Meillä oli kuitenkin tehdas pyöritettävänä kisailun rinnalla, eli hoppua on ollut! Kaiken tekemisen määrä yllätti varoituksista huolimatta. Yhteishenki kilpakumppanien kanssa oli mahtava: vaikka kyse oli kilpailusta, kaikki tsemppasivat toisiaan ja tekivät juttua yhdessä. Ihmiset ovat alkaneet tunnistaa kadulla, ja jo pitkään on kyselty, milloin kisatuotteet tulevat kauppoihin.

4. Mitä ilman et tule toimeen keittiössä?

Suolaa.

5. Millä ruoka-annoksella pelastat päivän?

Jauhelihalla. Pääkallopasta maistuu koko perheelle ja jauhelihakeitto on jonkinlainen bravuurini, jota lapset haluavat usein. Jos Essi on tehnyt keiton, lapsille pitää sanoa, että se on iskän tekemää.

6. Suurin salaisuutesi keittiössä?

Ehdottomasti Essi.

7. Paras makumuistosi?

Niitä on monta, ja kaikkia yhdistää vahvat tunteet: Saunapalvikinkusta tehty pasta. Essin tekemä savupekonirisotto. Aamiainen Mauritiuksella, kun tuoreet hedelmät kannetaan huoneeseen. Santa Polassa suihkulähteen reunalla nautittu kanakikkarin kokonainen broileri ja aioli. Yksi parhaista oli myös illallinen Pyreneiden juurella: Satuin yksin moottoripyöräillessäni yöpymään paikalliseen omakotitaloon, jonka omistajapariskunta kutsui minut illalliselle. Söimme pastaa ja possua ja keskustelimme Google-kääntäjän avulla, isäntä soitti pillillä vuoristolaismusiikkia. Kun kysyin, mitä olen illallisesta velkaa, rouva vastasi: ”Olet lahja Jumalalta, tämä ruoka on lahja meiltä.”

8. Mikä on mieleenpainuvin keittiökommelluksesi?

Valmistauduimme Essin kanssa 20 vuotta sitten ensimmäiseen yhteiseen joulunviettoon. Minulla ei ollut silloin vielä kosketusta elintarvikebisnekseen muuta kuin syöjän roolissa. Sain Essiltä ohjeeksi laittaa silavapäällysteisen ulkofileen uuniin. Kun Essi tuli pitkän päivän jälkeen töistä, hän totesi fileen lepäävän uunissa silavapuoli alaspäin. Ateriamme oli kuin keinulauta, jonka päällä oli lihapallo. Nauruhan siinä tuli!

9. Tänä keväänä…

… tapahtuu mahtavia asioita: Saamme tehdä töitä hyvässä ja avoimessa ilmapiirissä. Tuotteemme kulkevat kaupasta sukkana ja joudumme ponnistelemaan, että saamme tuotteita kauppaan. Valmistun terapeutiksi, olen läsnä, perhe-elämäni ja parisuhteeni kukoistaa. Pidän myös lomaa ja huolehdin hyvinvoinnistani. Kun hyviä asioita manifestoi tarpeeksi, niin ne kyllä tapahtuvat.

Mattilan savusaunassa palaa samaa harmaaleppää kuin sata vuotta sitten. Silloin aikoinaan Essi Sivulan isovaari Iivari tunnusteli kädellä saunan ovenkahvasta, onko possu kypsää, ja kuljetti palviherkun hevoskärryillä Kankaanpään torille myyntiin. Rehellisyys ja käsityötaito näkyy myös Mattilan voitokkaissa valmisruokatuotteissa: Suomalainen menestysresepti 2023 ei ole hakemalla haettu hitti vaan intohimon hedelmä.

Aitous, aika ja savu; ne ratkaisivat Suomalainen menestysresepti -kilpailun voiton Veljekset Mattilalle.

– Jos yksikin niistä puuttuu, tuote jää vajaaksi. Smokehouse-tuoteperheemme maut ovat tosi täyteläisiä ja valmisruokaosastolla täysin poikkeavia, heruttelee Mattilan toimitusjohtaja Tero Sivula.

Perinteikäs lihajaloste-alan yritys kulkee tätä nykyä virallisesti nimellä Mattila Bros. mutta on edelleen tuttu, pieni ylöjärveläinen savustamo, jossa kaikki tehdään oikeasti käsityönä kokonaisista lihoista.

– Kuin kotona Amerikassa, Tero virnistää.

Amerikka-yhteys ei ole tuulesta temmattu: Mattilan ensimmäiset porsaat ostettiin 50-luvulla Kanadassa tienatuilla rahoilla, ja Suomalainen menestysresepti -kilpailun voittajatuotteet ammentavat pohjoisamerikkalaisesta smokehouse-kulttuurista.

Siis mistä?

Valmisruokahyllyn ihana hidastelija

Smokehouse-tuotteille tyypillistä on pitkään ja matalassa lämpötilassa kypsyttäminen, barbeque-tyyppinen pintamaustaminen, barkin eli kaarnan muodostuminen lihan pintaan ja tietenkin savu. Savustus ei kuitenkaan ole perinteistä suomalaistyyppistä savuaromilla dominoimista. Savua kohdellaan yhtenä mausteena muiden joukossa.

Alun perin smokehouse-tuotteita on valmistettu esimerkiksi Yhdysvalloissa kauppojen takatiloissa, joista niitä on nostettu myyntiin palvelutiskeille. Suomessa kiinnostus smokehouse-tuotteisiin on tällä hetkellä jyrkässä kasvussa. Hidastamisen trendi on valunut ruokakulttuuriin ja heti valmiiseen ruokaan.

– Neljänneksellä kotitalouksista kiire on yksi ruoanlaiton suurimmista esteistä. Me annamme laadukkaalla valmisruoalla ihmisille aikaa. Me teemme pitkät kypsytykset asiakkaan puolesta ja voimme olla vilpittömästi tosi ylpeitä tuotteistamme, Tero sanoo.

Mattilan SmokehouseTuotannon savusaunan ovella poseeraavat Johannes Nykänen, Tero ja Essi Sivula sekä Maarit Seilonen ja Tuula Kujala.

Kasvisvariantti yllätti

Mattilalla smokehouse-kulttuuria vaalivat muun muassa tuotekehittäjä Johannes Nykänen ja lihaosaaja Kaarle Muukka, Teron sanoin Hot Scandinavian Barbeque Boys. Ideoita tuotteisiin saadaan myös tuotannon työntekijöiltä ja verkosta ympäri maailmaa. Suomalainen menestysresepti -kisan jälkeen tuotekehitysprosessi on muuttanut muotoaan ja kisasta on saatu tulevaisuuden varalle arvokasta tietoa.

– Nyt lanseeraamassamme tuoteperheessä on mukana tietenkin perinteinen possu mutta myös valtakunnan paras kanatuote. Johanneksen kehittämä kanavariantti otettiin mukaan, koska se on yksinkertaisesti niin herkullinen, että olisi ollut tyhmää olla tuomatta sitä kauppoihin, Tero sanoo.

Sarjaa täydentämään haluttiin kasvisvaihtoehto, sillä laadukkaan kasvisruoan kysyntä kasvaa jatkuvasti.

– Emme halunneet lähteä tarjoamaan jotakin puolihuolimattomasti sarjan jatkoksi tekaistua kasvisruokaa vain siksi, että sellainen olisi hyvä olla. Halusimme, että kasvisruoka sopii tuoteperheeseemme saumattomasti. Smoked halloumi & roots pan istuu sarjaan kuin hansikas. Jos jo possu ja kana olivat täydellisiä, niin kasvisruoasta tehdyssä kuluttajatutkimuksessa saimme vielä paremmat arviot, Tero kertoo.

Mutta niinhän se on: hyvin tekemällä ei voi tulla kuin hyvää.

 

Kurkkaa kaikki Pirkanmaan Osuuskaupan myymälöissä myytävät lähiruokatuotteet osoitteessa: s-ravinto.fi/lahiruoka

ProAgria, S-ryhmä ja LähiTapiola tukevat maatalouden ja maaseudun yritysten tulevaisuutta Tulevaisuusvalmennuksilla. Alueellisia valmennuksia järjestetään vuonna 2023 viidellä alueella, joista yksi on Pirkanmaa. 

Mitä asioita maatalous- tai maaseutuyrityksen tulee ymmärtää oman yrityksen strategiaan, ilmastoasioihin ja kuluttajien ostokäyttäytymiseen liittyen tulevaisuudessa?

Tulevaisuusvalmennus on S-ryhmän ja ProAgria Etelä-Suomen vuonna 2019 käynnistämä ja pilotoima valmennuskonsepti. Sen kautta halutaan tuoda toimintaansa kehittäville maatiloille ja maaseutuyrityksille osaamisen kehittämisen mahdollisuuksia ja luoda näkymää ajankohtaisiin ja uutta menestystä luoviin tekijöihin.

– Uudesta tavasta toimia ja tuoda esiin ajankohtaisia asioita saatiin pilottiin osallistuneilta yrittäjiltä kannustavaa palautetta. Vuoden 2023 alusta käynnistyykin viisi Tulevaisuusvalmennusta, viidellä uudella alueella. Tämä valmennus antaa uudenlaisen pohjan nähdä tulevaisuuden asioita, verkostoitua kollegoiden kanssa ja saada omaan yritykseen kehityssuunnitelma, joka kantaa tulevaisuuteen, kehityspäällikkö Tuula Repo ProAgria Etelä-Suomi ry:stä kertoo.

S-ryhmälle valmennukset tuovat toivotun uuden suoran kontaktin alkutuottajiin ja mahdollistavat vuoropuhelun.

– Suomalaista ruokaa ei ole ilman sen tuottajia. Yrittäjät ovat oman tilansa parhaita asiantuntijoita, mutta haluamme osaltamme tuoda näkymää niihin asioihin, joista meillä kaupalla on näkemystä ja tietoa. Se tarkoittaa syventäviä puheenvuoroja esimerkiksi kuluttajaymmärryksestä, ostokäyttäytymisen trendeistä tai alati kiristyvistä vastuullisuusvaatimuksista. On myös tärkeää kuulla, millaisia toiveita ja odotuksia tuottajille on meille kaupalle, Pirkanmaan Osuuskaupan lähiruokalähettiläs Elina Kaukonen sanoo.

Uutena yhteistyökumppanina mukaan tuli LähiTapiola.

– Kukaan ei varmuudella tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan, mutta yllätyksiin voi kuitenkin varautua. Investointi, tuotantosuunnan muutos tai uusien toimintatapojen omaksuminen on pitkäjänteistä, vaativaa ja haasteellista ilmankin, että sattuu vahinkoja. Pidetään riskien hallinta ja varautuminen keskiössä, niin yrittäjä voi keskittyä tärkeimpään; itsensä, yrityksensä ja bisnesideansa kehittämiseen. LähiTapiola haluaa olla mukana tässä työssä rakentamassa suomalaisen maatalouden tulevaisuutta, kiteyttää kehityspäällikkö Teppo Raininko LähiTapiolalta.

Viisi uutta Tulevaisuusvalmennusta järjestetään vuoden 2023 aikana Etelä-Pohjanmaalla, Etelä-Savossa, Hämeessä, Pirkanmaalla sekä Satakunnassa yhteistyössä S-ryhmän alueosuuskauppojen sekä LähiTapiolan alueyhtiöiden kanssa. Lisäksi ilmastoviisas maatila -polussa on mukana BSAG.

Kolme suurta tulevaisuuden teemaa

Valmennuksissa syvennytään strategiaan ja johtamiseen, ilmastoviisaan maatilayrityksen teemoihin sekä asiakasymmärrykseen ja kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Valmennus sisältää kaikki kolme eri polkua, joissa valittavana useita eri moduuleja.

Strategia ja johtaminen -polussa tärkeinä asioina käsitellään strategian muodostumista ja riskien hallinnan teemoja.  Ilmastoviisas maatilayritys -polku pureutuu maan kasvukuntoon ja maanviljelyyn ilmastoasioiden näkökulmasta. Polussa luodaan myös katsaus siihen, miten tulevaisuudessa ilmastoasiat vaikuttavat tuotteen arvoon. Asiakasymmärrys ja kuluttajien ostokäyttäytyminen -polku tuo esiin tulevaisuuden asiakkaiden tarpeita sekä esittelee ruoantuotannon menestystarinoita. Mukana on puhetta ruoasta ja oman yrityksen ja tuotteiden tarinallistamista.

– Tulevaisuusvalmennus oli vuorovaikutusta ja sparrausta parhaimmillaan. Useimmille osallistujista valmennus toimi alkusysäyksenä omalle kehittymiselle. Tärkeää oli soveltaa yhdessä opittua heti käytäntöön ja näin saatiin aikaan oman yrityksen kehittymissuunnitelma. Se suuntasi pitkälle tulevaisuuteen ja toimi konkreettisena tiekarttana. Tätä toimintatapaa on jatkettu useiden valmennukseen osallistuneiden yrittäjien kanssa. Näillä tiloilla kilpailukyky on kehittynyt merkittävästi, kokoaa kokemuksia yhteen pilottivalmennuksessa valmentajana toiminut kehityspäällikkö Ari Nopanen ProAgria Keskusten Liitosta.

Tulevaisuusvalmennus sisältää myös 10.1.2023 järjestettävät paikalliset tuottajille suunnatut valmennusten sisältöä avaavat tilaisuudet, joiden yhteinen osuus streamataan verkkoon kaikkien katsottavaksi.

Lisätietoa valmennusten sisällöistä ja ilmoittautumiset: www.proagria.fi/tulevaisuusvalmennus

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskauppa, lähiruokalähettiläs ja valikoimapäällikkö Elina Kaukonen, puh. 010 767 2557, elina.kaukonen@sok.fi

ProAgria Etelä-Suomi ry, Tuula Repo, kehityspäällikkö, puh. 040 588 0958, tuula.repo@proagria.fi

LähiTapiola, Teppo Raininko, kehityspäällikkö, puh. 044 461 0048

Pirkkalan Prisman ravintola- ja ruokatarjooma uudistuu alkuvuonna asiakastoiveiden pohjalta. Grocerant-ilmiö tuo Prismaan monipuolisen aasialaisen buffetin ja kebablegenda Abu Fuadin ravintolan.

Kaupat ja ravintolat yhteen liittävän grocerant-ilmiön suosio ei ota hiipuakseen. Kun ravintolaruoka on kauppareissun yhteydessä kätevästi asiakkaan saatavilla, heti ostosreissun jälkeen tarvitse ei ryhtyä laittamaan ruokaa. Se, jos mikä, on aitoa arjen luksusta.

Pirkkalan Prismassa suositun aasialaisen ravintolaruoan tarjontaa laajennetaan, kun Itsudemon sushibuffet kasvaa tammikuussa aasialaiseksi buffetiksi. Tarjolle tulee sushin lisäksi lämpimän ruoan itsepalvelubuffet, joka sisältää muun muassa erilaisia wokattuja ja friteerattuja ruokia, broileria, kalaa ja kasviksia, kevätkääryleitä ja kastikkeita.

Herkullisen aasialaisen lisäksi uusia tuulia Pirkkalan ruokaskeneen tuo Abu Fuad, joka viettää 40-vuotisjuhlavuottaan.

Laadukas katuruoka kestää aikaa

Kulttimaineeseen noussut Abu Fuad on pirkanmaalaisen kebabkulttuurin isä ja oiva esimerkki siitä, miten ravintolayritys on kasvanut vastaamaan muuttuvan toimintaympäristön vaatimuksiin: Kun kivijalkaravintolat jäivät viime vuosikymmenellä tauolle, yritys toi kebabin ja kastikkeet Tapolan kanssa päivittäistavarakauppaan asiakkaiden saataville. Uusia suuntia mahdollisti ravintola-avaus Nokia Arenalla. Seuraava askel otetaan ruokakauppaan, kun Abu Fuad avaa helmikuun alussa ravintolan pizzeria Sitkon entiseen tilaan Pirkkalan Prismaan.

Abu Fuadin 80-luvulla perustanut Fouad Hanafi-Eweiss on eläkkeellä, mutta yhä yksi yrityksen omistajista. Yrityksen toiminnassa aktiivisesti mukana olevat pojat Sami Eweiss ja Rami Hanafi odottavat innoissaan, mihin grocerant-yhteistyö kantaa.

– On äärimmäisen mielenkiintoista nähdä, mitä yhteistyö tuo tullessaan. Grocerant-ilmiöllä on yllättävänkin paljon johdannaisvaikutuksia esimerkiksi liikkumiseen ja ruokakulttuurin kehittymiseen. Meidän tavoitteenamme on pitää isän perintö katukuvassa. Teemme sen eteen työtä myös hieman itsekkäästä syystä: olemme kasvaneet laadukkaalla kebabilla ja haluamme, että sitä on jatkossakin meidän ja muiden saatavilla, pojat nauravat.

Alkuperäinen reseptiikka seuraa myös Pirkkalaan

Hyvä perustuote on kantanut Abu Fuadia vuosikymmenestä toiseen. Kebabin resepti on edelleen sama kuin yrityksen alkuaikoina.

– Haluamme kunnioittaa perinteitä ja säilyttää Abu Fuadin sydämen muuttumattomana. Ruoanlaitto on pitkälti käsityötä ja personoituu kokkiin. Parhaat kokit eivät tee ruokaa reseptin mukaan, vaan maistavat, että tuote on sellainen kuin pitää. Maistamiseen perustui myös isämme elämäntyö. Ei hänellä ollut reseptejä ruutupaperilla, vaan ne kirjoitettiin ensimmäistä kertaa ylös vasta silloin, kun isä jäi eläkkeelle, pojat kertovat.

Pirkkalan Prismassa kebabia myydään kaupan ympäristöön suunnitellusta nopeasta itsepalvelubuffetista. Tarjolle tulee perinteinen kebabannos eri muodoissaan, mutta myös uusia variaatioita ja lisukkeita on pohdinnassa.

– Meillä on hihassa muutamia isän tuotteita ja reseptejä, joita ei vielä tällä hetkellä ole saatavilla missään. Niitä olisi mukavaa päästä tarjoamaan ja kokeilemaan, miten asiakkaat ottavat ne vastaan.

Monipuolinen kattaus säilyy

Pirkkalan Prisman ravintola- ja ruokatarjontaa kehitetään kokonaisuutena entistä monipuolisemmaksi Partolan jo olemassa oleva ravintolatarjooma ja asiakastarve huomioiden.

Osana uudistusta Prisman kalatiski siirtyy loppiaisen jälkeen Pirkanmaan Osuuskaupan operoimaksi, ja Nygrenin kalakauppatoiminta keskittyy Prismojen osalta jatkossa Lielahden Prismaan. Kalakauppayhteistyötä kehitetään Nygrenin kanssa edelleen muun muassa siten, että Pirkkalan Prisman valikoimassa säilyy asiakkaiden suosikkituotteita.

Ravintolakadulla Itsudemon rinnalla jatkaa siipiravintola Siipiweikot, ja Prisman Ruokatori tarjoaa lämmintä kotiruokalounasta, salaatteja ja erilaisia mukaan ostettavia ruokatuotteita. Näistä suosituimpiin lukeutuvat tuoreet täytetyt patongit, jotka valmistetaan Fazerin myymäläleipomon aamulla leipomiin hapanjuuripatonkeihin.

Ylöjärveläinen Suojärven Suklaatila tunnetaan herkullisesta, käsintehdystä suklaastaan, jonka pakkauksissa vilahtaa tuttuja maisemia. Tämän joulun uutuutena paikkakuntasuklaisiin tuli piparkakkumausteinen Tampereen Hämeenkatu, jonka pakkauskuvituksessa ajelee ratikka. Suojärven Suklaatila täytti tänä vuonna jo viisitoista vuotta, joten Pirkanmaan S-ruokakaupoistakin tutut tuotteet ovat ehtineet löytää tiensä moneen lahjapakettiin ja tuliaiskassiin.

Suojärven Suklaatila täytti tänä vuonna jo viisitoista vuotta, joten Pirkanmaan S-ruokakaupoistakin tutut tuotteet ovat ehtineet löytää tiensä moneen lahjapakettiin ja tuliaiskassiin.

Käsillä ovat vuoden kiireisimmät kuukaudet, sillä jopa 60 prosenttia liikevaihdosta syntyy joulusesongista. Toimitusjohtaja Tomi Järvenpää kiittelee paikallisia kiireapulaisia, jotka hätiin tullessaan tuplaavat perhe­yrityksen työntekijämäärän.

– Maaseutu on hyvä paikka yrittäjälle ja meille ehdoton voimavara. Paikalliset työntekijät ovat tärkeä osa yrityksemme toimintaa. Emme käytä rekryfirmoja, vaan työllistämme oman paikkakunnan nuoria, Tomi summaa Suklaatilan periaatteita.

Sukutilasta Suklaatilaksi

Suojärven tila on ollut Järvenpään suvussa jo toistasataa vuotta. Kun nuoripari Tomi ja Katja Järvenpää lunastivat sukutilan itselleen kodiksi vuonna 2005, tyhjä navetta sai yrittäjähenkisen parin mielikuvituksen laukkaamaan.

Pariskunnan yhteinen mielenkiinnon kohde oli suklaa, ja ravintola-alalla työskennellyt Katja päätti tutustua suklaan tekemiseen tarkemmin. Seuraavien vuosien aikana navetasta remontoitiin 150 neliömetriä elintarvikehuoneistoksi, ja suklaan tuotanto saattoi alkaa.

– Meillä on Katjan kanssa hyvä jako: minä hoidan paperihommat ja Katja suklaamaakarina vastaa tuotteista. Myös tuotekehityksessä teemme yhteistyötä. Minulla voi olla yleinen idea kenelle tuote tehdään ja miltä pakkaus näyttää, ja Katja miettii, miten ideat toteutetaan maistuvaksi suklaaksi, Tomi kuvailee pariskunnan työnjakoa.

Kotimaisia makuja ja ­kestävää kaakaonkasvatusta

Päiväntasaajan seudun lämpötiloja vaativaa kaakaota ei Ylöjärven vehreissä maalaismaisemissa kasva. Siksipä Suklaatilan pääraaka-aineet tulevat vastuullisuuteen ja läpinäkyvyyteen panostavan Cacao Trace-ohjelman kautta. Ohjelma tukee viljelijöiden ja paikallisten koulutusta sekä huolehtii siitä, että viljelijöille maksetaan kunnon korvaus.

– Kotimaisia makuja ja raaka-aineita käytetään esimerkiksi meidän marjasuklaissa. Vadelmat, mansikat, puolukat, mustaherukat, mustikat ja tyrni pyritään hankkimaan mahdollisimman läheltä, Tomi lisää.

Suklaatilan suklaille on myönnetty Suomalaisen Työn Liiton Avainlippu-merkki.

Vahvuutena ihmisläheiset toimintatavat

Yleensä Suklaatilalla etsitään oman kokoluokan yhteistyökumppaneita. Kun odotukset ovat samanlaisia, yhdessä toimiminen on helppoa.

– Pirkanmaan Osuuskauppa on muuttanut mielikuvaamme isoista toimijoista. Osuuskaupalla työskentelee aitoja ihmisiä, joilla on hyvä asenne. Yhteydenpito on tiivistä ja toimintatavat ihmisläheiset. Hoidan itse meillä tavarantoimitukset, joten näen, miten hienosti lähiruoka nostetaan S-ruokakaupoissa esiin, Tomi kiittelee ja kertoo saaneensa tästä myös asiakkailta positiivista palautetta.

Personoitua suklaata pukinkonttiin

Suklaatilan valikoimista löytyy herkullisia makuja niin levyinä kuin lajitelminakin. Pukinkonttiin ja tuliaisiksi erityisen suosittuja ovat Talvimarjat-suklaalajitelmat sekä kätevät kahden levyn pakkaukset, joista toinen levy on maitosuklaata ja toinen tummaa suklaata.

– Talvimarjat-lajitelmia on kahta kokoa. Isompaa löytyy ainakin Sokos Herkusta ja Kalevan Prismasta, pienempiä muistakin S-kaupoista. Myös kahden levyn pakkaukset kuuluvat useimpien myymälöiden valikoimiin, Tomi kertoo.

Yritysasiakkaat suosivat kustomoituja tuotteita, joihin voi saada vaikka oman yrityksen logon tai muuta personointia. Tomi vinkkaa, että joulukuun alkupäivinäkin voidaan vielä ehtiä täyttämään pieniä erikoistilauksia yritysten joulupaketteihin.

Löytyypä valikoimasta myös erilaisia valmiita herkkulahjapaketteja, joissa on suklaan kylkeen kerätty myös muiden kotimaisten pientuottajien herkkuja ja tuotteita.

Tämän joulun hittisuklaat

Viime joulun suosikki oli paahdettu valkosuklaa, josta Tomi odottaa tämänkin vuoden hittiä raaka-aineen saatavuusongelmista huolimatta. Sokos Herkussa sekä valikoiduissa Pirkanmaan Prismoissa ja S-marketeissa on toki monia muitakin jouluisia makuja, kuten piparkakkumausteiset Tampere-suklaat.

– Uuden Hämeenkatu-suklaan kuvitukseen saatiin oikein ratikka mukaan! Myös Ylöjärvelle on oma joulusuklaansa. Nokia-suklaan kepeä vadelma-lakritsi-maitosuklaa maistuu vaikka ympäri vuoden, Tomi kertoo paikallisista mauista.

Mutta mikä onkaan Suklaatilan toimitusjohtajan oma suosikki?

– Se vähän vaihtelee, mutta tumma, merisuolalla maustettu suklaa on aina hyvä.

Jokaisen joulu saa maistua omanlaiselta. Perinteisten herkkujen rinnalle hiipii jatkuvasti uusia, jännittäviä makuja – ja hyvä niin. Tämän tietävät myös ruoan ammattilaisemme eri tehtävissä. Kokosimme heiltä parhaat vinkit persoonalliseen joulupöytään.

Vaivaton joulu Ruokatorilta

Jos jouluna tekee mieli levätä ja nautiskella, kannattaa suunnata ostoksille Prismojen ja S-marketien Ruokatoreille. Palvelutiskit nimittäin notkuvat lohiherkkuja, kinkkuja, laatikoita ja salaatteja. Myös jälkkäreissä maistuu joulu: rahka maustetaan luumuilla ja moussessa rouskuvat piparkakkumurut.

– Ruokatorien pirkanmaalainen jouluerikoisuus on ylikypsä keitetty lanttu, eli lanttuhauta. Siitä syntyy erityisen maukas lanttulaatikko, vinkkaa Linnainmaan Prisman Ruokatori-vastaava Sonja Kuittinen.

Kalaruoat ovat kasvattaneet viime vuosina suosiotaan. Sonja neuvoo maistamaan myös jouluista raakamakkaraa. Trendikkäitä Ruokatorien valmisruokaherkkuja ovat lisäksi lohi- ja raputerriinit.

– Lohta saa jouluna monessa eri muodossa. Lisäksi tarjolla on eri tavoin maustettuja sillejä ja silakoita, Sonja listaa.

Jouluostoksillakin voi herkutella

Sonja vakuuttaa, että Ruokatorin jouluherkkuja riittää kaikille halukkaille. Ruokaostoksille kannattaa kuitenkin varata aikaa, sillä jonot voivat joulun alla olla pitkiä.

– Meillä Linnainmaan Prismassa vuoronumerotaulut näkyvät pitkälle myymälään, joten jonotusajan voi hyödyntää vaikkapa täydentämällä kärryä ostoslistan muilla tuotteilla.

Myös Sonja itse kurvaa joulunviettoon Ruokatorin kautta. Suvun juhlapöytään jokainen tuo jotain, ja perinteiseen kattaukseen sopii erinomaisesti Sonjan lanttulaatikko.

– Teen sen tietysti lanttuhaudasta ja maustan siirapilla, inkiväärillä ja valkopippurilla, Sonja paljastaa.

Sonja Kuittinen Prisma ruokatorilla

Linnainmaan Prisman Ruokatori-vastaava Sonja Kuittinen.

Lähiruoka tekee hyvää vatsalle ja kotiseudulle

Lämmin, lempeä, läheinen. Sellainen on joulu, ja sellaista on parhaimmillaan myös jouluruoka.

– Tulee hyvä mieli, kun hankkii jouluruoat lähituottajilta. Lähiruoka on herkullista, ja sen valitseminen on joululahja paikallisille tuottajille, hymyilee Pirkanmaan Osuuskaupan lähiruokalähettiläs Ellu Kaukonen.

Pirkanmaan Prismojen, Sokos Herkun, S-marketien ja Salejen hyllyillä on jo yli kolme tuhatta lähiruokatuotetta. Joulun aikaan valikoima vielä kasvaa.

– Tänä jouluna saadaan tarjolle konvehteja esimerkiksi Suojärven Suklaatilalta. Myös lähituottajiemme glögivalikoimat ovat mahtavia, ja minun suosikkiani joululimppua tulee myös monelta pirkanmaalaiselta leipomolta, Ellu kiittelee.

Perinteitä ja piristäviä uutuuksia

Jouluna herkutellaan myös juustoilla. Ellu vinkkaa kattamaan tarjolle Peevon Tilan Kutunjuustoa ja Heikkilän Juustolan herkkujuustoja. Juustojen kanssa sopivat Poikain Parhaiden hillot, ja samalla voi napostella Linkosuon ruis- ja kauralastuja.

– Myös hunajaa on saatavilla monelta tilalta, samoin eri tavoin maustettuja valkosipulinkynsiä, sinappeja, majoneeseja, kurkkusalaatteja, salaatinkastikkeita… Kaikkea löytyy ja niin kauniisti pakattuna, että kattauksestakaan ei tarvitse murehtia, Ellu ihastelee.

Lähiruokalähettiläs kannustaa myös rikkomaan perinteitä: mitäpä jos riisipuuron sijaan jouluaamuna herkuteltaisiinkin Pakurin Torpan Hevosmiehen kaurasuurimoista haudutetulla puurolla?

– Reseptejä saa ja kannattaa soveltaa! Minunkin lapsuuteni jouluihin kuului italiansalaatti, jossa makaroni korvattiin oman maan perunoilla, Ellu muistelee.

Elina Kaukonen Lähiruokalähettiläs

Lähiruokalähettiläs Ellu Kaukonen.

Kokkaa rohkeasti! Jouluna luovuus saa kukkia

Pirkanmaan Osuuskaupan ruokatuotepäällikkö Mikko Mäkipää tietää, että jouluruoat taipuvat tapanin jälkeenkin jos jonkinmoisiin kulinaarisiin sfääreihin.

– Kinkunjämät pizzaan ja hernekeittoon, riisipuurosta saa jälkkäreitä ja laatikot voi kauhoa piirakoiden täytteiksi. Joulun ostoslista kannattaa suunnitella harkiten sekä rahan että ruoan säästämiseksi, Mikko kannustaa.

Vastuullisuus kuuluu Mikon mukaan muutenkin joulun sanomaan. Kotimaiset elintarvikkeet on tuotu läheltä ja maistuvat mahtavilta.

– Tänä jouluna kannattaa maistaa suomalaista Frex­perunaa, jonka viljelymenetelmä on hiilinegatiivinen. Näistä makeista potuista saa erinomaisen perunalaatikon, Mikko vinkkaa.

Rohkea rokan syö – ja kinkun piparikuorrutuksella

Mikon perheen joulupöydästä löytyy perinteisiä makuja omintakeisella twistillä. Kinkun Mikko saattaa kuorruttaa piparkakuilla tai Aura-juustolla. Tuttu porkkanalaatikko yllättää inkiväärin ja korianterin aromeilla, ja joulukalassa häivähtää limen ja ruokoetikan happamuus.

– Haen usein inspiraatiota Aasiasta, ja joulupöydän erikoisuutena meillä on nuorisonkin toiveesta sushia. Kinkun sijaan voi muuten kokeilla perinteistä filippiiniläistä adobo-possua, jota saa valmiinakin esimerkiksi Sokoksen uudesta Filppa-ravintolasta.

Myös kasviksilla voi kikkailla. Kotimaiset kasvikset saavat aivan uuden säväyksen, kun ne paahdetaan ja savustetaan. Rosollin voi valmistaa etikkaisena hölskykurkkujen tapaan, ja mausteita kannattaa kokeilla ennakkoluulottomasti – esimerkiksi kanelitanko sopii moneen liemeen.

– Kinkun ja kasvisten lisäksi panostan huolella joululeipään. Leivon perinteisen mallaslimpun tuoremehuun ja kuorrutan leipäviipaleet smetanalla, mädillä ja sipulilla, Mikko makustelee.

Mikko Mäkipää

Pirkanmaan Osuuskaupan ruokatuotepäällikkö Mikko Mäkipää.

Tampereen Sokoksen kokonaisuudistus on saavuttanut puolivälin ja uudet ravintolat avattu. Venetsialaistyylinen kahvila Bacaro Doppio on ehtinyt toimia kuukauden päivät ostospaikan katutasossa, ja viime viikon lopulla neljännen kerroksen Sokos 4 -ravintolamaailmassa juhlittiin avajaisia. Ostospaikan uutta ravintolatarjoomaa leimaa erityisesti tiivis yhteistyö pirkanmaalaisten lähiruokayrittäjien, kuten More than Makkaran, Gluteeniton leipomo ILONA:n ja Frantsilan luomuyrttitilan, kanssa.

Asiakastoiveita unelmien Sokokseen kerättiin alkuvuodesta osasto ja teema kerrallaan. Ravintoloita koskevissa toiveissa toistuivat lähiruoka, aasialainen keittiö sekä parempi vegaaninen ja gluteeniton tarjonta.

Sokos 4 -ravintolamaailmaan kuuluu kolme eri konseptia: kahvila Kaffe, Ravintola Sokos Herkun jalanjäljissä jatkava Salad sekä filippiiniläiseen makumaailmaan pohjaava Filppa. Katutasosta löytyy Bacaro Doppion ohella myös Saladin take away -piste kiireisille lounastajille.

– Pirkanmaalla on aivan mieletöntä ruokaosaamista, mitä myös asiakkaamme arvostavat ja kaipaavat koko ajan lisää. Gluteeniton leipomo ILONA, More than Makkara ja Frantsila ovat kukin omien tuotekategorioidensa huippunimiä, joiden intohimo välittyy jokaisessa valmistusvaiheessa. Mahtavaa päästä aloittamaan tämä uudenlainen matka heidän ja muiden lähituottajakumppaniemme kanssa sekä tarjoamaan asiakkaille entistä laajempi valikoima suolaisia ja makeita meidän kaikkien kotikulmilta, Pirkanmaan Osuuskaupan ravintoloiden toimialajohtaja Mikko Hautasaari iloitsee.

Gluteeniton on uusi musta

Lempääläläinen Gluteeniton leipomo ILONA Oy on tunnettu käsinleivotuista gluteenittomista herkuistaan. Kymmenvuotias toimija työllistää tällä hetkellä 15 ammattilaista. ILONA:n perustaja Mira Lindqvist ja työpari Piia Iso-Jussila ovat aina halunneet poistaa gluteenittomiin leivonnaisiin liitetyt vanhanaikaiset käsitykset.

– Tahtotilamme on, että gluteenittomat leivonnaiset eivät häviä maussa yhtikäs millekään. On tärkeää, että gluteenittomiin tuotteisiin panostetaan, sillä niistä voivat nauttia kaikki. Sokoksen molempien uusien kahviloiden valikoimissa on meidän sämpylöitä, pullia ja kausituotteita. Samoin olemme kehittäneet yhteistyössä sokoslaisten kanssa ihanan piirakkapohjan, josta Bacaro Doppion ja Kaffen piirakat leivotaan, Mira kertoo.

Kohahduksesta kipinän saanut makkaratuoteperhe

Käsityön nimeen vannovat myös Patrick ja Roslyn Rafferty, joiden valmistamaa raakamakkaraa käytetään Filppa-ravintolan annoksissa. Pariskunta pyörittää raakamakkarayritystään Sausages Finland Oy:tä Ikurin teollisuusalueella kompaktin kokoisessa tehdasrakennuksessa. Omistajapariskunnan juuret vievät Etelä-Afrikkaan, missä Patrick oppi tekemään makkaraa sukulaistensa farmilla jo lapsena.

Makkaranvalmistuksesta tuli sittemmin harrastus ja myöhemmin työ, kun mies menetti pitkäaikaisen työpaikkansa Nokia Networksilla. Osana pakkoirtisanomisia henkilöstölle tarjottiin yrittäjyysvalmennusta, jossa kaikilla tuli olla oma bisnesideansa.

– Muiden ideat liittyivät luonnollisesti teknologiaan, ja sain kyllä aikaan melkoisen hämmennyksen, kun kerroin perustavani makkaratehtaan. Eli yritysidea lähti kyllä puoliksi vitsistä ja puoliksi harrastuksesta, Patrick hymyilee.

Nykyisin yritys tunnetaan paremmin sloganistaan, More than Makkara. Asioiden tekeminen omalla tavalla on ollut Roslynille ja Patrickille alusta saakka selvää. Makkarat valmistetaan Patrickin suvun resepteillä valtaosin käsityönä, parhaista raaka-aineista, ja niiden lihapitoisuus on 90–95 prosenttia.

– Säilöntä-, väri- tai makuaineita ei näihin makkaroihin mahdu. Lisäksi makkaramme ovat laktoosittomia ja gluteenittomia. Filpalle valmistamamme makkarat kuuluvat filippiiniläisiin Longganisa-makkaroihin ja ne eroavat suomalaisesta perinteisestä makkarasta parillakin eri tavalla. Longganisoissa on enemmän purutuntumaa, niitä ei ole emulgoitu ja makuprofiili on kompleksisempi: makea, hieman hapan ja mausteinen samaan aikaan, Patrick kuvailee.

Sokos maistuu mansikalta

Hämeenkyrön vehreissä maisemissa nelisenkymmentä vuotta toiminut Frantsila on myös yksi Sokos-ravintoloiden kumppaneista. Yhteistyö maistuu niin uusissa salaateissa kuin Sokokselle varta vasten suunnitellussa omassa mansikkaisessa makuvedessäkin. Makuvettä voi nauttia neljännen kerroksen Kaffe-kahvilassa, katutason Bacaro Doppiossa sekä ostaa mukaan. Tuotteessa ei ole säilöntä-, lisä- tai makeutusaineita.

– Miedosti hiilihapotettu ja vähäsokerinen Sokoksen makuvesi sisältää luomuyrttitilamme pelloilla viljeltyä sitruunamelissaa, Poikain Parhaat -mansikkatäysmehua ja puhdasta suomalaista vettä. Sanoisin sen sopivan sekä ruokajuomaksi että janojuomaksi sellaisenaan. Mansikka auttaa kehoa puhdistumaan ja sitruunamelissa rentoutumaan, yrttitilan perustaja Virpi Raipala-Cormier avaa.

Virpi oli aktiivisesti mukana myös Saladin ja katutason Salad take awayn tuotekehityksessä.

– Meillä on Salad take awayssä oma nimikkosalaattimme, Frantsilan tomaatti-mozzarellasalaatti, johon suosittelen lorauttamaan meidän Optimi-omegaöljyä sisältävää vinegretteä, Virpi vinkkaa.

Myös legendaarisesta Ravintola Sokos Herkusta tuttuja tuotteita jäi asiakkaiden toiveesta ja äänestämänä listalle – näitä ovat unkarilainen kastike, kana-caesarsalaatti sekä yrttikana-pastasalaatti.

Ostospaikan kokonaisuudistus etenee

Ravintoloiden lisäksi Sokoksen uudet muodin ja kodin osastot kerroksissa 2 ja 3 ovat valmiita. Alkuvuodesta 2023 Kukittamo-kukkakauppa muuttaa alakerrasta entisen Caffe Pation tiloihin kauppahallin kainaloon. Samoin aikoihin käynnistyy myös kaksikerroksisen Prisman rakentaminen kiinteistön kerroksiin –1 ja –2.

– Mikäli kaikki etenee suunnitelmien mukaan, Tampereen ikioman ”city-Prisman” avajaisia on tarkoitus juhlia ensi syksynä. Lisäksi meillä on vielä yksi yllätys paljastamatta, nimittäin talon neljännen kerroksen loput suunnitelmat. Kerromme niistä lähikuukausina lisää, Mikko paljastaa.

Lisätietoja:

Sokoksen uusia ravintoloita koskevat tiedustelut | Pirkanmaan Osuuskaupan mara-toimialajohtaja Mikko Hautasaari, puh. 010 767 0080, mikko.hautasaari@sok.fi

Sokos-kokonaisuudistusta koskevat tiedustelut | Pirkanmaan Osuuskaupan ryhmäpäällikkö, Sokos-kehityshankkeen hankepäällikkö Mikko Korpela, puh. 010 767 2597, mikko.korpela@sok.fi

Pirkanmaan Osuuskauppa tarkoittaa ruokaa, palveluita ja loistavia asiakaskokemuksia. Meidät omistaa 210 000 asiakasomistajaa. Osuuskauppana tavoitteemme on luoda asiakkaillemme helpompia hetkiä ja lisätä hyvinvointia. Annamme toimintamme hyödyn asiakasomistajille edullisimpina hintoina, palkitsemisena ja vastuullisesti rakennetuilla, laadukkailla palveluilla yli sadassa liikepaikassa ja verkossa 3 000 työntekijän voimin.

Syyslomaviikolla ei tarvitse suunnata kauas etelään, sillä lomafiilis valtaa Pirkanmaan S-marketit 14.–23. lokakuuta. Myymälöissä vietetään lähilomaa, jonka teemana on paikallinen ruoka. Tuliaisiksi omasta kaupasta voi napata mukaan vaikkapa koko perheelle maistuvia sadonkorjuuherkkuja suoraan lähituottajalta.

Parhaat asiat löytyvät usein läheltä. Siinä missä lomareissuilla ihastelemme ja testaamme paikallisia ruokakulttuureja ennakkoluulottomasti, emme tule usein miettineeksi, että voisimme heittäytyä samaan moodiin myös kotopuolessa – ja löytää tutuilta kulmilta uusia, jopa eksoottisia yllätyksiä.

Pirkanmaan kaikissa S-marketeissa vietetään syyslomaviikolla lähiruokalomaa, jonka tavoitteena on tarjota koko perheen makuelämys omassa lähikaupassa. Pääosassa ovat tietysti paikalliset lähituotteet, joita Pirkanmaan S-kaupoista löytyy jo useampi tuhat ja lisää tulee koko ajan.

– Tapahtuma tarjoaa oivallisen tilaisuuden tutustua oman S-marketin lähiruokavalikoimaan ja päästä jutustelemaan pientuottajien kanssa kasvotusten. Myymälöissä on luvassa erilaisia lähiruokamaistatuksia, jotka antavat inspiraatiota lomaviikon kokkailuihin, paljastaa tapahtumaa suunnitellut Pirkanmaan Osuuskaupan kentän tuen päällikkö Jenni Keskinen.

Helpotusta perheiden syysloman ruokasuunnitteluun

Syysloma on monelle perheelle tervetullut hengähdystauko arjen pyörityksen keskelle. Kun pikkuväki on jälleen päivät kotona, on syömistä mietittävä tavallista enemmän. Jotta ruoanlaittaminen olisi lomalla helppoa ja hauskaa, tarjoavat S-marketit lähiruokatapahtuman aikana sadonkorjuuteemaisia tuotevinkkejä ja -testailuja. Luvassa on värikäs valikoima, sillä näin lokakuussa kypsyvät parahiksi esimerkiksi kotimaiset juurekset.

Pirkanmaan Osuuskaupalla 15 vuotta työskennellyt ja Hyhkyn S-marketin päällikkönä syyskuussa aloittanut Maria Niemi (kuvassa vas.) tietää perheellisten janoavan hyviä ja vastuullisia ruokavinkkejä.

– 3-vuotiaan pojan äitinä otan kaikki vinkit ilolla vastaan. Uskon, että tapahtuma antaa kipinän lähiruokaan ja auttaa bongailemaan lähellä tuotettuja herkkuja entistä enemmän oman S-marketin hyllystä.

Lähiruokatuotteita löytyy myymälöistä melkein jokaisesta tuoteryhmästä, ja ne on merkitty hyllyissä omin lähiruokatunnuksin. Tapahtuman aikana kannattaakin kiinnittää huomioita juuri näihin merkintöihin ja valita syyslomaruokiin paikallisia raaka-aineita.

S-marketeista löytyy lähiruokaa jokaiseen hetkeen

Pirkanmaa on todellinen ruoan aarreaitta, ja siksi paikalliset tuotteet ovatkin S-marketien kulmakivi. Valikoima on lisääntynyt vuosien varrella, samoin asiakkaiden kiinnostus.

– Lähiruoka on erityisen ajankohtaista juuri nyt. Epävakaa maailmantilanne kääntää katseet usein omavaraisuuteen
ja paikalliseen tuotantoon, Maria miettii.

Hänen kotipellossaan kasvaa ainakin perunaa, mansikkaa ja salaattitupsuja. Ja se, mitä ei innokkaan kotiviljelijän pihalta saa, löytyy varmasti paikalliselta pientuottajalta. Pirkanmaan Osuuskaupalla on nimittäin yli sata paikallista tavarantoimittajaa ja yli 3 000 paikallista tuotetta aina limpusta lihaan ja kurkusta kombuchaan. Valikoima kattaa lähiruoan kaikkiin hetkiin: lomaan, juhliin, viikonloppuihin ja arkeen.

– Meiltä löytyy jääkaapista aina paikallista Lihajalosteen lenkkiä. Se on luottotuote, joka toimii pohjana niin -keitoille kuin kastikkeille, Maria kehuu.

– Perheille lähiruoka on myös helppo tapa valita vastuullisesti. Se on puhdasta ja aitoa ruokaa, josta tietää, mistä se on peräisin. Se ei matkaa maailmalla, vaan päätyy lyhintä reittiä tuoreena pöytään. Lähiruoka tuo -hyvinvointia paitsi kuluttajille myös tuottajille, ympäristölle ja koko asuinseudulle, Jenni summaa.

 

Mitä tuliaisiksi lähilomalta?

Lähihunaja. Paikallisen hunajan valikoima on parhaimmillaan – sitä kannattaa nauttia sekä syksyn flunssakautta torjumaan että kesän marjasadon höysteeksi vaikkapa jogurtin tai rahkan kanssa. Kokeile esimerkiksi Pajulan Mehiläistarhojen hunajaa, joka tulee Kangasalta.

Tamperelaiset glögit. Joulufiilistely voi alkaa! Lokakuussa hyllyihin ilmestyvät paikalliset glögit. Kokeile iltojen lämmikkeeksi vaikkapa tamperelaisia Poikain Parhaiden käsityöläisglögejä.

Paikalliset leipomotuotteet. Herkullisia lämpimäisiä on Pirkanmaa pullollaan. Esimerkiksi Pieni Juurileipomo Virroilla
leipoo erilaisia juurileipiä, jotka ovat makua ja hyvinvointia tulvillaan.

Tampereen Sokoksen kokonaisuudistus on saavuttanut puolivälin. Loppuvuoden 2022 aikana viimeistellään ostospaikan kerroksia 1–4, joissa sijaitsevat Sokoksen kauneuden, muodin ja kodin osastot sekä ravintolat. Mittavat muutostyöt ovat ulottuneet osastojen sijoitteluun, miljööseen ja tuotteistukseen. Alkuvuodesta 2023 kiinteistön kerroksiin –1 ja –2 alkaa rakentua Suomen ensimmäinen suurkaupungin keskusta-Prisma, josta tulee monella tapaa uniikki yksilönsä. Muun muassa ikoniset suosikkiravintolat Evin ja Golden Unicorn avaavat ruokakaupan sisälle omat herkkupisteensä.

Kyseessä tulee olemaan Pirkanmaan kymmenes Prisma. Valikoimaa muodostaessa on nojattu vahvasti alkuvuodesta kerättyihin asiakastoiveisiin ja sokoslaisten asiantuntijuuteen – keskiössä ovat erityisesti keskustassa asuvien ja asioivien tarpeet. Päivittäistavaralle on varattu kokonaan kerros –1 ja käyttötavaralle –2.

– Kaksikerroksinen Prisma tulee tarkoittamaan asiakkaillemme ylivoimaisesti parasta edullisuuden, herkullisuuden ja laajan tarjooman yhdistelmää. Toiveita ja ideoita kuultiin keväällä eri kanavissa sekä asiakkailta että sokoslaisilta. Tämän pohjalta päätettiin, mihin tuotekategorioihin halutaan laaja valikoima vaativampaankin makuun – esimerkiksi pastoihin, öljyihin, kastikkeisiin ja kahveihin tulee spesiaalituotteita, Sokos-uudistuksesta vastaava hankepäällikkö Mikko Korpela kertoo.

Mikäli remontti etenee suunnitellusti, Prisman avajaisia juhlitaan syksyllä 2023.

– Asiointia helpottamaan Prismaan on tulossa oma suora sisäänkäyntinsä Hämeenkadun puolelle ja uudet kävelyportaat Hallituskadun puolelle. Tarkoitus on, että ruokakauppa pystytään pitämään auki koko muutostöiden ajan. Sokos Herkun huikeat ammattilaisemme jatkavat Prisman vihreissä, minkä lisäksi myös uusia työkavereita toivotetaan tervetulleiksi. Rekrytoinnit alkavat keväällä osoitteessa www.pokrekry.fi, Mikko vinkkaa.

Maailman makuja sukupolvien kokemuksella

Evinin ja Golden Unicornin myyntipisteissä tulee työskentelemään ravintoloiden oma henkilökunta. Lisäksi Sokoksen Prismaan on luvassa Fazer Myymäläleipomo sekä monipuolinen Ruokatori-palvelutiski.

– Asiakastoiveissa toistuivat Aasian ja Lähi-idän ruokakulttuurit sekä kasvisruoka, ja saamme nyt kelkkaan kyllä kovat kaverit. Molemmilla ravintoloilla on Tampereella pitkät perinteet ja intohimo hyvään ruokaan, joten tämä tuntui täydelliseltä matchilta. Grocerant-ilmiölle on isoa kysyntää, Mikko vahvistaa.

Golden Unicornilla on jo ennestään oma myyntipiste Kalevan Prisman ravintolakadulla. Myös Sokoksen Prismassa tullaan näkemään vaikutteita japanilaisesta, korealaisesta, thaimaalaisesta, kiinalaisesta ja vietnamilaisesta keittiöstä. Pieni maistiainen tulevasta saadaan jo tämän vuoden puolella, kun Golden Unicornin sushit ja erilaiset lämpimät ruoat tulevat Sokos Herkkuun saataville.

– Kalevan myyntipisteemme vastaanotto on ollut huikea ja inspiroinut meitä koko ajan lisää. Esimerkiksi viime viikolla toimme testiin teriyakiankkaa, tällä viikolla korealaiseen tyyliin tehtyjä frittisiipiä. Sokoksella nähdään freesi yhdistelmä sushia, perinteisiä pääruokia ja rentoa street foodia. Lisäksi haluamme tarjota myös vegaanisia vaihtoehtoja, kuten tofua korealaisittain ja thaimaalaista tahmariisiä, ravintoloitsija Danni Ma paljastaa.

Golden Unicornin juuret ulottuvat Dannin perheessä kolmenkymmenen vuoden päähän.

– Autenttiset maut ja laadukas tekeminen ovat aina olleet tärkeitä, vaikka sukupolvenvaihdoksen jälkeen ”me nuoret” olemmekin modernisoineet asioita. Opin tämän läheltä, kun kummitätini ohjasi Golden Unicornin keittiötä jämptillä otteella lähes seitsemänkymppiseksi saakka. Meille on kunnia-asia, että olemme saaneet edustaa aasialaisen keittiön ilosanomaa Suomen ravintolakentässä jo kolme vuosikymmentä.

Prismaan yhdistelmä tuttua ja uutta Eviniä

Pizzoistaan ja kebabeistaan tunnettu Evin sai alkunsa keväällä 2001, kun yhtiökumppanit Armi ja Kawa Tasin ostivat ja remontoivat Kalevasta pienen lounaskahvilan. Lämmin palvelu ja taidokkaasti valmistettu ruoka pistivät sanan kiirimään. Sittemmin perheyritys on palkittu Sammon Yrittäjien Vuoden Yrittäjänä ja voittanut Tamperelaisen yleisöäänestyksen kaupungin parhaana kebabravintolana viidesti peräkkäin. Kolme vuotta sitten Evin muutti Sammonkadulla isompiin tiloihin.

– Evin tarkoittaa kurdiksi rakkautta ja olemme alusta saakka halunneet, että se näkyy kaikessa tekemisessämme. Ravintolamme tarina saa nyt uudenlaisen luvun, kun pääsemme avaamaan oman myyntipisteen Prismaan. Tämä on meille merkityksellinen askel, josta kiitos kuuluu asiakkaillemme ja henkilökunnallemme, Kawa kiittää.

Evin tuo Prismaan raikkaan tuulahduksen Lähi-idän ja Välimeren makuja. Tuttujen annosten ohella listaa värittävät kevyemmöt kasvis- ja vegaaniruoat. Liharuokien valmistuksessa tullaan hyödyntämään lihanleikkuurobottia, joka leikkaa lihan hellävaraisesti ja tasaisesti antaen sille paremman maun. Samalla myös hävikki pienenee.

– Salaattibuffetin lisäksi myyntipisteellemme tulee meze-buffet, joka on osittain vegaaninen. Myös lämpimät kasvisruoat kuuluvat valikoimaan, kuten vegaaniset falafelimme, jotka on kehitetty Kawan syyrialaisen isoäidin reseptistä. Ei silti huolta – emme ole unohtaneet asiakkaidemme kestosuosikkeja eli kyllä, Sokoksen Prismasta saa myös kebabia ranskalaisilla, Aura-rullaa, iskenderiä ja gyrosta. Kuuntelemme toiveita herkällä korvalla, Kawa hymyilee.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskauppa, Sokos-kehityshankkeen hankepäällikkö Mikko Korpela, puh. 010 767 2597, mikko.korpela@sok.fi

Pirkanmaan Osuuskauppa, Prisma-ketjujohtaja Karlos Kotkas, puh. 010 767 2520, karlos.kotkas@sok.fi

Kebab Pizzeria Evin, omistaja Kawa Tasin, 040 777 4547, kawatasin@gmail.com

Golden Unicorn, omistaja Danni Ma, 050 540 5718, danni.ma13913@gmail.com (EN)