Valkeakoskella vihertää – eikä ainoastaan keskikesän merkkinä. Prisman rakentamisesta kaupunkiin on puhuttu jo pitkään, ja hanke alkaa viimein versoa. Vastikään jätetty kaavoitushakemus tähtää siihen, että kauppakeskus Koskikarassa sijaitseva S-market laajennetaan parin seuraavan vuoden aikana hypermarketiksi, joka vastaa entistä paremmin juuri valkeakoskelaisten tarpeisiin.

Pirkanmaan Osuuskauppa on jättänyt kaavoitushakemuksen S-market Valkeakosken laajentamisesta Prismaksi. Kauppakeskus Koskikarassa sijaitsevaa S-marketia on tavoitteena kasvattaa remontilla nykyisestä 3 400 neliömetristä noin 5 600 neliömetriin siten, että kauppa laajenee sekä kauppakeskuksen sisällä että uudisosaan.

Suunnitelmien toteutuessa valkeakoskelaisten saataville tulee Prisman myötä paitsi markkinan edullisiin ruokakori myös entistä helpommat arjen ratkaisut: Paikan päällä ruokailuun ja mukaan otettavaan heti valmiiseen ruokaan tuodaan runsaasti lisää vaihtoehtoja, kun marketin Ruokatori-palvelutiski laajenee. Prisman myötä myös paikkakunnan käyttötavaravalikoima monipuolistuu esimerkiksi pukeutumisen, urheilun, pienkoneiden ja viihteen osalta.

– Valikoimia pohditaan tarpeiden pohjalta, ja kysymme muutostöiden edetessä asiakkailta, mitä he toivovat hypermarketiltaan. Se on tärkeä vaikuttamisen paikka, sanoo Pirkanmaan Osuuskaupan Prisma-ketjujohtaja Karlos Kotkas.

Parannuksia myös kulkemiseen

Prisma-hankkeen toteuttaminen Valkeakoskella edellyttää asemakaavamuutosta. Prisman suunnittelua edistetään kaavaprosessin rinnalla. Jos suunnitelmat toteutuvat, Prisma voitaisiin avata vuoden 2024 aikana.

Hankkeen tavoitteena on myös helpottaa liikennöintiä kauppakeskus Koskikaraan: Yhtenä aikeena on parantaa Koskikaran asiakasliikennettä uudella ulosajorampilla. Lisäksi suunnitelmissa olevan uuden lastausjärjestelyn myötä raskasta liikennettä saataisiin pois ydinkeskustasta, ja kauppakeskuksen pysäköintipaikkaa laajennettaisiin.

Hankkeen monenlaiset työllisyysvaikutukset

Liikkeelle lähtiessään Prisma-hanke tuo paikkakunnalle uusia työpaikkoja ja toisaalta myös monipuolistaa nykyisestä S-marketista Prismaan siirtyvien työntekijöiden tehtävänkuvia.

– Paikallisten työllistämiseen pyrimme vaikuttamaan myös esimerkiksi valikoimien kautta. Panostamme Valkeakoskellakin vahvasti lähiruokaan ja sen monipuoliseen saatavuuteen, Karlos kertoo.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan Prisma-ketjujohtaja Karlos Kotkas, puh. 010 767 2520, karlos.kotkas@sok.fi

Länsi-Tampereen voimakas kehitys nostaa alueen kaupallisten palveluiden rimaa. Asiakaskunnan toiveisiin vastataan Lielahden Prisman uudistuksella, jonka tavoitteena on kehittää arjen palveluiden ympärille entistä monipuolisempi ja helposti saavutettava kokonaisuus. Elämyksellistä, vastuullista ja aikansa etunenässä kulkevaa kauppaa alettiin suunnitella yhdessä asiakkaiden kanssa jo viime vuoden puolella.

Lielahden Prisman uudistuksen myötä saman katon alle on tarkoituksena tuoda parin seuraavan vuoden aikana alueen kattavin ruoan kokonaistarjooma, joka taipuu erilaisiin tarpeisiin: kivijalkakaupasta kotiin vietäväksi, paikan päällä nautittavaksi, verkkokaupasta noudettavaksi tai kotiinkuljetukseen.

Tämän paketin sisältöön on vaikuttanut joukko Prisman henkilökuntaa, kaupunginosan asukkaita ja muita Prismassa asioivia: Loppuvuonna järjestetyissä työpajoissa käytiin läpi Prisman palvelupolun eri pisteitä ja kehitettiin asioimiseen liittyviä teemoja useista näkökulmista. Esille nousivat etenkin piha-alueen liikennejärjestelyjen parantaminen sekä lähiruoan tarjonnan lisääminen.

Nyt suunnitelmissa on kasvattaa kauppakeskuskokonaisuutta Lielahdenkadun varren pysäköintialueelle ja laajentaa maanalaista pysäköintihallia ja verkkokaupan tiloja.

– Haluamme vahvistaa Lielahden Prisman asemaa täyden palvelun Prismana läntisellä Tampereella ja vastata voimakkaasti kehittyvän alueen ihmisten tarpeisiin kokonaispalvelutarjoomaa laajentamalla, kiteyttää Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Ville Jylhä.

Muutoksia toteutetaan vaiheittain

Prisman laajennukseen tähtäävä kaavoitus on alkanut ja rakennustyöt on tarkoitus saada käyntiin kesällä 2023. Jos tällä aikataululla päästään etenemään, valmista tulee loppuvuonna 2024. Uudistustyöt alkavat näkyä nykyisen kiinteistön sisällä kuitenkin jo tänä vuonna, kun Prisman ravintolat vaihtavat paikkaa ja uudistuvat.

– Laajennus yhdistää Prismakeskuksen ja kauppakeskus Liken entistä tiiviimmin yhteen, ja keskittymästä muodostuu Lielahden sydän. Lähiasutuksen kasvu edellyttää toimivia jalankulku- ja pyöräilyreittejä. Kun vielä raitiotien pistoraiteen pysäkki on tulossa Prisman välittömään läheisyyteen, keskuksen saavutettavuus paranee kaikilla kulkumuodoilla, Ville tuumii.

Laajennushankkeen edetessä yhteistyötä asiakkaiden kanssa jatketaan, kun täsmätoiveita pääsee jättämään muun muassa sähköisen asiakaskyselyn kautta.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskauppa, toimialajohtaja Ville Jylhä, ville.jylha@sok.fi, 010 767 0079

Vasta valmistunut myymälä arkea helpottavine palveluineen avautuu sastamalalaisille keskiviikkona 25.5. Prisma on tuttuun tapaan yhtä halpa kuin halvin, mutta Sastamalassa se on myös vihrein. Ojansuun kaupunginosaan rakennettu uusi hypermarket tekee historiaa olemalla koko Suomen ensimmäinen päästötön Prisma.

Sastamalan Prisma on Pirkanmaan Osuuskaupan yhdeksäs Prisma ja neljästoista päästötön toimipaikka. Päästöttömäksi Prisman tekee kaupan kylmälaitoksessa käytettävä luonnollinen hiilidioksidikylmäaine ja maalämpö, jonka ansiosta rakennuksessa voidaan hyödyntää maaperään varastoitunutta uusiutuvaa energiaa yhdistettynä S-ryhmässä käytettävään päästöttömään sähköön. Prismassa hyödynnetään myös muita energiatehokkaita ratkaisuja, kuten aurinkopaneeleita, joilla sähköä tuotetaan paikallisesti marketin tarpeisiin.

– Olen iloinen, että olemme näin konkreettisesti menossa kohti tavoitettamme olla osuuskauppana ja S-ryhmänä hiilinegatiivinen vuonna 2025, lausuu Pirkanmaan Osuuskaupan Prisma-ketjujohtaja Karlos Kotkas.

Palveluiden paletti pohjautuu asiakastoiveisiin

Asiakastoivekyselyn kautta toiveitaan Prismalle jätti talven ja kevään aikana yli tuhat asiakasta. Toiveiden kärkipäässä olivat lähiruoka ja monipuolinen heti valmiin ruoan valikoima.

– Lähes 80 prosenttia myymästämme ruoasta on kotimaista, ja panostamme Prismassa myös hyperpaikallisuuteen. Sastamalan S-marketin valikoimassa on ollut lähemmäs tuhat lähituotetta, ja Prismaan niitä tulee vielä enemmän. Pirkanmaan Osuuskaupan lähiruokalähettiläs Elina Kaukonen tuo asiakkaiden toivomia tuotteita Prisman ja muidenkin myymälöidemme valikoimiin ja pitää huolta siitä, että ne löytyvät kaupasta vaivatta, Karlos kertoo.

Ajan säästöä tarjoaa Prisman sydän, Ruokatori-palvelutiski, jonka antimista voi koota helpon kotiruokalounaan mukaan otettavaksi tai paikan päällä nautittavaksi. Tarjolla on esimerkiksi itse valmistettuja lämpimiä ruokia, salaatteja ja täytettyjä patonkeja, sushia ja pehmistä. Prisman 80-paikkaiseen kahvila-ravintolaan voi jäädä nauttimaan myös Prismassa toimivan ravintola Pancho Villan ruoka-annoksia.

Prisman myötä myös paikkakunnan käyttötavaravalikoima laajenee toiveisiin osuvalla valikoimalla, kuten koko perheen vaatetuksella ja urheiluvälineillä. Uusina palveluina Prisma tuo asiakkailleen ostosreissuja nopeuttavat Kerää ja skannaa -laitteet, ruoan verkkokaupan keräily- ja noutopalvelun sekä Prisma parturi-kampaamon.

Viisi päivää avajaishumua

Avajaispäivänä jännitys alkaa tiivistyä jo ennen aamuyhdeksältä tapahtuvaa seremoniallista nauhan leikkausta ja ovien avautumista: Sastamalan Prisman Facebook-tilillä pääsee klo 8.30 alkaen seuraamaan suoraa lähetystä Prismassa käytävästä paneelikeskustelusta. Paneelissa prismalaiset keskustelevat kaupunginjohtaja Jarkko Malmbergin kanssa muun muassa Sastamalan elinvoimaisuudesta.

Avajaisohjelmaa Prismassa on keskiviikosta sunnuntaihin. Kahvia ja kakkua maistellaan keskiviikkona ja lauantaina, ja jokaisena päivänä ohjelmassa on mukana ripaus taikaa. Avajaisohjelma löytyy kokonaisuudessaan osoitteesta pirkanmaanosuuskauppa.fi/ajankohtaista

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan Prisma-ketjujohtaja Karlos Kotkas, puh. 010 767 2520, karlos.kotkas@sok.fi

Toukokuun 25. päivänä avattavan Pirkanmaan yhdeksännen Prisman suunnittelussa yhtenä lähtökohtana on ollut paikallisuus: kauppa palveluineen rakennetaan sastamalalaisille, sastamalalaisten toiveista käsin. Sopiva paletti on rakentunut marraskuussa avatun asiakastoivekyselyn lähes tuhannesta toiveesta. Suosituimpiin toiveisiin vastaavat nyt prismalaiset itse.

 

Toivoisin oikeasti eettisesti lähellä tuotettuja tuotteita. Pientuottajille omat hyllyt, altaat tai kaapit, jotta ei sekoa massaan.

80 prosenttia myymästämme ruoasta on kotimaista, ja panostamme Prismassa myös hyperpaikallisuuteen. Sastamalan S-marketin valikoimassa lähituotteita on ollut yli 800, ja Prismaan niitä tulee vielä enemmän.

@Lähiruokalähettiläs Elina tuo asiakkaiden toivomia tuotteita Prisman valikoimiin ja pitää huolta myös siitä, että ne löytyvät myymälästä vaivatta. Apuna tässä ovat lähiruokakalusteet, hyllynreunaopasteet ja tuottajajulisteet, joissa kuuluu tuottajan oma ääni – ihmiseltä ihmiselle.

– päivittäistavaran myyntipäällikkö Maarit Pihlajamäki

 

Toivoisin edullista lounasravintolaa mistä saa kunnon kotiruokaa. Ja muutenkin toivon useampia ruokapaikkoja Prismaan.

Prisman sydän on Ruokatori-palvelutiski, jonka valikoimassa on muun muassa lihaa, kalaa, lämpimiä ruokia ja grillituotteita sekä itse valmistettuja salaatteja ja täytettyjä patonkeja, vegaanisia tuotteita ja sushia. Useissa tuoteryhmissä on tarjolla myös erikoisruokavalioita huomioivia tuotteita.

Kotiruokalounaan voi koota Ruokatorin buffetin antimista unohtamatta kahvia, kahvilatuotteita ja pehmisbuffaa. Prismassa toimii myös ravintola Pancho Villa, jolla on tarjolla lounasbuffet ja lista-annoksia. Valinnanvaraa ja vaihtelua siis on, ja tästä kaikesta voi nauttia paikan päällä 80-paikkaisessa ravintolasalissamme tai kesäaikaan pienellä terassillamme.

– Ruokatorin projektipäällikkö Tytti Saxman

 

Toivon laajaa valikoimaa vaate- ja kenkäpuolelle. Erityisesti sesonkivaatteissa saisi olla kunnolla valinnanvaraa.

Pukeutuminen on tärkeä osa uuden Prisman käyttötavaravalikoimaa. Valikoima on koottu osuvaksi siten, että kauden ajankohtaisia ja trendikkäitä tuotteita on saatavilla koko perheelle. Pukeutumisen valikoimista tulee löytymään myös suosittuja Finlayson Arkismi ja Antti Tapani -tuotteita.

– käyttötavaran myyntipäällikkö Kimmo Blomqvist

 

Hyvä urheiluosasto mistä löytyy varusteita moneen lajiin ja harrastukseen.

Prismasta löytyy niin urheilukamppeet sesonkien perinteisiin lajeihin kuin e-urheilussa tarvittavat pelivälineet. Outdoor-valikoimastamme on erityisesti retkeillessä ja luonnossa liikkuessa käteviä tuotteita. Lemmikkien kanssa touhuamiseen Prisma tarjoaa myös monenlaista.

– käyttötavaran myyntipäällikkö Kimmo Blomqvist

 

Toivon verkkokauppaan laajaa valikoimaa ja noutopisteen erilliseksi niin, että siihen on helppo päästä autolla viereen ja nouto on sujuvaa. Käytän noutopalvelua viikoittain.

Osoitteessa S-kaupat.fi Sastamalan Prismalle voi tilata ostosten keräilyn ja noudon. Ostokset voi noutaa laajalla aikahaitarilla lokerikolta, jonka ovelle pääsee kätevästi ja nopeasti suoraan autolla – vaikka kesämökille ajellessa.

– ruoan verkkokaupan myyntipäällikkö Tommi Nieminen

 

Vihdoinkin Prisma tulee riittävän lähelle. Toiveena on, että pyörätuolilla sopii kunnolla kulkemaan ja ulottuu arjessa tarvittaviin tavaroihin kunnolla. Vanhastaan tiedän, että Prisman tavaravalikoima on riittävän kattava kaikin osin normaalin ihmisen tarpeisiin.

Prisman suunnittelussa esteettömyys on huomioitu siten, että kulkuväylät, parkkipaikat, wc-tilat ja kassakäytävät ovat avaria ja käytännöllisiä. Asiakkaiden käyttöön tulee myös pyörätuoli, inva-ostosvaunut ja seniorikärryjä. Kauppareissulla auttavat lisäksi ihanat myyjämme.

– palvelupäällikkö Piia Perälä

 

Sastamalasta ei löydy ainoatakaan Type2-latausta nopeampaa latauspistettä sähköautoille, joten sellaisille olisi todella tilausta! Toivottavasti latauspaikkoja tulee muutenkin tarpeeksi, sillä tarve ei varmasti tulevaisuudessa ainakaan pienene.

Sastamalan Prismalle tulee yhteensä kahdeksan sähköautojen latauspaikkaa. Neljässä parkkiruudussa on saatavilla suurteholataus (max. 150kW eli 2xCCS2) ja neljässä parkkiruudussa peruslataus (2xType2 AC 22 kW).

– palvelupäällikkö Piia Perälä

 

Prisma voisi tuottaa sähkönsä aurinko- tai tuulivoimalla.

Sastamalan Prisman katolla komeilee aurinkopaneeleita, jotka tuottavat sähköä päästöttömästi. Prismassa on muutenkin kiinnitetty huomiota siihen, että olemme kovaa vauhtia menossa kohti tavoitettamme olla hiilinegatiivinen vuonna 2025.

– ryhmäpäällikkö Anni Valtanen

 

Toivon, että tällä kertaa panostettaisiin erityisesti palveluammatissa työskenteleviin myyjiin. Panostakaa valinnoissanne erityisesti iloiseen ja osaavaan joukkoon. Pitäkää heistä huolta, jotta he myös pysyvät sellaisina.

Sastamalan Prismaan haki töihin lähes 400 upeaa tyyppiä, ja valinnoissamme ratkaisi hakijoiden asenne. Kaikkiin tehtäviin annamme hyvän perehdytyksen ja jokaiselle mahdollisuudet kehittää omaa ammattitaitoaan, tulipa työntekijä meille myyjäksi, vastuutehtäviin tai vaikkapa parturi-kampaajaksi.

Pirkanmaan Osuuskauppa on saanut vuodesta 2016 alkaen joka vuosi Suomen innostavimmat työpaikat -tunnustuksen. Tunnustus on Eezy Flow’n vuosittain myöntämä työelämän tunnustus, joka osoitetaan henkilöstötutkimuksessa poikkeuksellisen korkeat pisteet saaneille yrityksille. Pidämme parhaamme mukaan huolen siitä, että meillä viihdytään!

– ryhmäpäällikkö Anni Valtanen

 

Olisi kiva pysyä kärryillä eduista ja Prismassa tapahtuvista jutuista, kuten uutuuksista.

Se on helppoa! Laitahan seurantaan Prisma Sastamala -tili Facebookissa, niin kuulet kauppasi asioista ensimmäisten joukossa. Ja jos puhelimestasi löytyy S-mobiili, edut ja sovelluksen muut hyödylliset palvelut ovat aina kätesi ulottuvilla.

– ryhmäpäällikkö Anni Valtanen

 

Kauppareissut Kalevassa herkullistuvat pian kertaheitolla, kun Jungle Juice Barin, Siipiweikkojen, Golden Unicornin ja jo ennestään Prismassa toimivan Itsudemon muodostama uusi ravintolakatu aukeaa keskelle myymälää. Kauppa uudistuu myös muilta osin: hevi- ja leipäosasto remontoidaan, ja käyttötavarapuolelle saadaan ulkoilulle omistettu outdoor-osasto.

Yli sataneliöinen ravintolakatu valmistuu maaliskuun aikana ja se palvelee maanantaista perjantaihin kello 10.30–21, lauantaisin kello 10.30–20 ja sunnuntaisin kello 12–18.

– Grocerant-ilmiö eli kaupan ja ravintolan yhdistyminen yleistyy Suomessa kovaa vauhtia. Ravintolaruoan tuominen asiakkaan luokse vapauttaa kiireisestä arjesta aikaa, kun ostosreissun jälkeen ei ole pakko ryhtyä heti kokkaamaan – ja silti saa nauttia laadukkaasta ateriasta. Tämä mielessä olemme viimeisen parin vuoden aikana uudistaneet Prismojen ja S-marketien Ruokatorien puitteet ja tuotteistuksen, tuoneet valikoimiin lähituottajien tuorepakkaamia valmisruokia sekä ryhtyneet shop-in-shop-yhteistyöhön muun muassa arvostettujen paikallisbrändien kanssa, Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Ville Jylhä kertoo.

Esimerkiksi vuosi sitten auenneen Pirkkalan Prisman myymäläkierrosta löytyvät Sitkon, Itsudemon, Siipiweikkojen ja Nygrenin myyntipisteet. Vastaavia shop-in-shopeja on toivottu muuallekin.

– Päivän sana on elämyksellisyys. Ruoan tuoreus ja laatu konkretisoituvat, kun annokset valmistuvat asiakkaan silmien edessä. Olemme saaneet shop-in-shopeista paljon positiivista palautetta, mikä on vahvistanut tulevaisuuden suunnitelmiamme. Kalevan ohella muutamissa muissakin Prismoissa aloittaa mielenkiintoisia ravintolatoimijoita vielä tämän vuoden puolella, Ville valottaa.

Viidakosta lennähdys street foodiin

Ravintolakadun monipuolisuus ja asiakastoiveet olivat suunnittelutyössä tärkeässä roolissa.

Kalevan Prisma on Jungle Juice Barille Pirkanmaan ensimmäinen ruokakauppalokaatio. Jatkossa hyllyväleissä voikin kierrellä smoothieta siemaillen.

– Mahtavaa päästä tarjoamaan Kalevan asiakkaille viidakkokeidas, josta napata mukaan tuore ja terveellinen smoothie – siinä saa isompikin nälkäkiukku kyytiä. Ravintolakadulle tulee myös spesiaalituote, hyvikkimehu, jonka toteutamme yhteistyössä Prisman kanssa. Hyvikkimehut valmistetaan paikan päällä kaupan hedelmäosaston hävikkihedelmistä päivittäisen saatavuuden mukaan, Jungle Juice Barin toimitusjohtaja Elli Holappa vinkkaa.

Himo rapeisiin siipiin ei katso aikaa eikä paikkaa – tämän tietää jokainen tamperelainen. Myös Siipiweikkojen markkinointi- ja kasvujohtaja Joonas Koivumaa odottaa ravintolakadun valmistumista innolla. Pirkkalan Prisman tapaan myös Kalevassa nähdään Siipiweikot Mini, jonka siipibuffetista pääsee koostamaan mieleisensä kombon siipiä, dippejä, kastikkeita ja muita höysteitä.

Perheomisteisen Golden Unicornin Danni Ma puolestaan lupaa ravintolakadulle aasialaista street foodia parhaimmillaan: luvassa on niin korealaisen, thaimaalaisen, kiinalaisen kuin filippiiniläisenkin keittiön väriloistoa.

Susheistaan tunnettu Itsudemo on ennättänyt toimia Kalevan Prismassa vuodesta 2019 lähtien, ja nykyisin sen shop-in-shop-pisteitä on jo viidessä muussakin Pirkanmaan Prismassa.

Kerää ja skannaa -palvelu useisiin Prismoihin

Kalevan ravintolakatua pystytettäessä myös sen viereiset hevi- ja leipäosasto remontoidaan. Samoin käyttötavarapuolelle lanseerataan uusi monipuolinen outdoor-osasto, jonne tulee laaja valikoima muun muassa retkeilytarvikkeita ja -vaatteita. Korona-aika on lisännyt ulkoiluharrastusta merkittävästi.

Lisäksi Kalevaan saadaan Linnainmaan Prismassa pilotoitu Kerää ja skannaa -palvelu, joka otetaan käyttöön myös kesällä valmistuvassa Sastamalan Prismassa, ja loppuvuoden aikana Pirkkalassa ja Lielahdessa. Palvelu perustuu siihen, että asiakas piippaa käsiskannerilla itse ostoksensa sitä mukaa, kun valitsee tuotteita hyllystä. Laitetta palauttaessa tulostuu koontikuitti, jonka voi maksaa ripeästi pikakassalla. Skanneri aktivoidaan vilauttamalla S-Etukorttia myymälän sisäänkäynnin luona olevan skanneripisteen lukijalle.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskauppa, toimialajohtaja Ville Jylhä, ville.jylha@sok.fi, 010 767 0079

Jungle Juice Bar, toimitusjohtaja Elli Holappa, elli@junglejuicebar.com, 040 509 4786

Golden Unicorn, omistaja Danni Ma, danni.ma13913@gmail.com, 050 540 5718

Siipiweikot, markkinointi- ja kasvujohtaja Joonas Koivumaa, joonas.koivumaa@siipiweikot.fi, 040 370 7330

Itsudemo, markkinointi ja liiketoiminnan kehityspäällikkö Hao Cao, hao.cao@spartao.fi, 045 204 7508

Tänä vuonna tulee kuluneeksi viisikymmentä vuotta siitä, kun Suomen ensimmäinen Prisma-myymälä avattiin Jyväskylässä vuonna 1971. Nimensä kauppa – ja sittemmin koko kauppaketju – sai automarketin yhteyteen rakennetusta prisman muotoisesta maamerkistä. Ketjun ensimmäinen toimipaikka Pirkanmaalla, Kalevan Prisma, kulki ensihetkensä leikkisästi nimellä peltomarket.

Tästä kaikki alkoi

Vuonna 1979 Tampereelle avattiin Sokos-market, joka opittiin pian tuntemaan Kalevan Prismana. Kaupunkilaisia kuskattiin ”peltomarketiin” ostoksille bussikyydeillä, koska ajatus asutuskeskuksen ulkopuolella sijaitsevasta isosta kauppapaikasta oli aivan outo ja uusi. Prismasta löytyi edullisesti kaikkea, mitä kaivata saattoi. Myyjät palvelivat, mutta asiakkaat keräsivät itse ostoksensa kärryihin. Ostosreissun lopuksi kassakoneesta tulostui uusinta uutta oleva koontikuitti.

Ketjukonsepti pelasti lamalta: yhteistyöstä kaupan ydin

Vaikka Prisman toiminta-ajatus on pysynyt koko sen historian ajan samana, kauppa on muuttunut merkittävästi maailman mukana. 1980-luvun lopulla alettiin rakentaa yhtenäistä Prisma-ketjukonseptia, jonka peruja on muun muassa Prisman vihreä tunnusväri.

– Moni osuuskauppa oli ollut 1980-luvun alussa konkurssin partaalla. Osuuskauppafuusioiden, hankintojen keskittämisen ja ketjutoiminnan käynnistämisen myötä saatiin käyntiin S-ryhmätasoinen tervehdyttämisohjelma, joka selätti tappiollisen liiketoiminnan ja määritteli Prisman suunnan. Voimien yhdistäminen auttoi Prismaa myös selviämään 1990-luvun lamasta, Pirkanmaan Osuuskaupan Prisma-ketjujohtaja Karlos Kotkas kertoo.

Kilpailijoiden kirimistä ja kasvojen uudistamista

Toisen murroksen Prisma kävi läpi 2000-luvun alussa, kun kauppakulttuuri muuttui. Verkkokauppa yleistyi ja Suomeen rantautui lukuisia isoja käyttötavaraketjuja. Prisman täytyi keksiä uusia keinoja erottautua kilpailussa.

– Tuotevalikoimaa ja erityisesti käyttötavarakauppaa alettiin uudistaa määrätietoisesti. Prisman omat tuotemerkit ja uudenlaisen myymäläkonseptin rakentaminen ovat sittemmin muokanneet Prismasta muun muassa Suomen suosituimman vaatekaupan, Karlos lisää.

Entistä monipuolisempi työ

Moni asia on muuttunut myös myyjien työssä sen jälkeen, kun Elina Kattelus (kuvassa) aloitti uraansa Kangasalan Prismassa vuonna 1999. Työtehtävät oli aikoinaan määrätty kullekin osastolle ja tekijälle hyvin tarkoin, eikä niistä sopinut lipsua. Nykyistä työnkuvaansa käyttötavaran apulaispäällikkönä toimiva Elina kuvailee monipuoliseksi ja kiinnostavaksi:

– Samana päivänä voin purkaa kuormaa, palvella asiakkaita maaliosastolla tai auttaa vaikka valitsemaan kukkasia. Tykkään siitä, että työnantaja kannustaa kehittymään työssä ja kokeilemaan erilaisia hommia.

Teknologialoikka muokkasi kauppakulttuuria 

Elina lisää, että teknologian kehitys on tehnyt myymälätyöstä nopeampaa ja tehokkaampaa. Vielä kaksikymmentä vuotta sitten tilaukset tehtiin itse ja osa lähetyslistoista laitettiin eteenpäin faksilla. Nyt esimerkiksi itsepalvelukassat, Kerää ja skannaa -palvelu ja verkkokauppa kuuluvat myymälätyön arkeen.

– Eri osastoille saa helposti yhteyden, ja tavaroiden varastotilanteen voi tarkistaa parilla klikkauksella. Tekniikka hoitaa tilaukset automaattisesti, joten asiakkaiden kohtaamiseen ja palvelemiseen jää paljon enemmän aikaa, Elina iloitsee.

Pirkanmaan Prisma-perhe kasvaa

 Prisman kivijalkoja ovat aina olleet markkinoiden edullisin ostoskori, laajin valikoima sekä asioinnin helppous ja sujuvuus. Näillä piirteillään se on vuosikymmenten saatossa vakiinnuttanut asemansa Suomen suurimpana hypermarketketjuna. Suomessa on nyt yli 70 Prismaa, joista kahdeksan sijaitsee Pirkanmaalla.

– Pirkanmaan yhdeksäs Prisma juhlii Sastamalassa avajaisiaan toukokuussa, ja vuonna 2023 Tampereen keskusta saa ensimmäisen hypermarketinsa, kun Sokoksen alakertaan aukeaa kaksikerroksinen Prisma. Lähivuosina Prisma levittäytyy myös Valkeakoskelle ja Ylöjärvelle, Karlos avaa.

Elämysten janoon ja nälkään

Prismalaiset ottavat asiakastoiveita ilolla vastaan, ja asiakastyytyväisyyttä mitataan säännöllisesti. Tällä hetkellä kauppareissuilta haetaan entistä enemmän elämyksellisyyttä.

– Uusinta uutta on grocerant-ajattelu: eräänlainen kaupan ja ravintolan yhdistyminen. Lisäksi paikallisuus korostuu sekä ruoassa että käyttötavaroissa. Voi olla, että viidenkymmenen vuoden päästä asiakas käy virtuaali-Prismassa kotisohvaltaan, mutta ihan varmasti silloinkin ostosten lomassa voi vaihtaa kuulumiset tutun myyjän kanssa, Karlos visioi.

 

Pirkanmaan Prismoissa tapahtuu

Pirkanmaan Osuuskaupan verollinen myynti nousi viime vuonna ennätykselliseen 1,2 miljardiin euroon ja veroton myynti ensi kertaa historiassa yli miljardin euron. Toiminnan tulos oli hieman yli 25 miljoonaa euroa. Hyvän myynnin myötä myös Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajille maksetun Bonuksen määrä kipusi viime vuonna kaikkien aikojen korkeimpaan lukuun, 35 miljoonaan euroon. Ennätyksellinen Bonus ja markkinoiden edullisimmat päivittäistavarahinnat toteuttivat osuuskaupan perustehtävää hyvin. Hienosti sujuneen ruokahuollon ja yhä suurempien asiakasvirtojen hyvän hoidon johdosta Pirkanmaan Osuuskaupan työntekijöille maksetaan vuosipalkkion lisäksi poikkeuksellinen koronabonus.

Pirkanmaan Osuuskaupan myynti kasvoi viime vuonna yhteensä 6 prosenttia edellisvuodesta. Päivittäistavarakauppa kasvoi 4,1 prosenttia, käyttötavarakauppa kasvoi 7 prosenttia ja ravintolakaupan myynti laski 10 prosenttia. Polttoneste- ja autopesukaupan myynti kasvoi peräti 24 prosenttia.

Vuonna 2021 S-ryhmän ruoan verkkokaupan tilausjärjestelmä uusiutui, ja samalla Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokaupan noutopisteiden määrää kasvatettiin edelleen. Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokaupan myynti on tuplaantunut sekä vuonna 2020 että 2021, eli uuden palvelun kysynnän kasvu on kova. Päivittäistavaran verkkokaupassa Pirkanmaan markkina on toiseksi suurin markkina pääkaupunkiseudun jälkeen.

Investointeja tehtiin yhteensä 35,5 miljoonalla eurolla: Useissa S-marketeissa ja Saleissa jatkettiin edellisenä vuonna käynnistyneitä liikeidea- ja miljööuudistuksia ja tehtiin asiakaspalvelua ja energiatehokkuutta parantavia kiinteistö- ja kalustouudistuksia, joilla otetaan askelia kohti S-ryhmän yhteistä hiilinegatiivisuustavoitetta. Lisäksi sähköautojen latausverkostoa laajennettiin, ja ABC-palveluita uudistettiin useilla paikkakunnilla. Sastamalaan avattiin uusi ABC-autonpesuyksikkö ja -automaattiasema, ja Sastamalan Prisman rakentaminen käynnistettiin.

Bonusta Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajille maksettiin ennätysmäärä, hieman yli 35 miljoonaa euroa. Vuonna 2020 maksetun Bonuksen määrä oli 33,4 miljoonaa euroa.

Työntekijöille koronabonus erinomaisesta työstä

Koko Pirkanmaan Osuuskaupan henkilökunta kuuluu vuosipalkkiojärjestelmään. Vuosipalkkiota maksetaan hyvästä viime vuodesta ja toimipaikan yhteisiin tavoitteisiin pääsystä työntekijöille maksimissaan 2000 euroa. Osa-aikaisille työntekijöille vuosipalkkio maksetaan suhteessa tehtyihin työtunteihin.

Kiitoksena erinomaisesta työstä Pirkanmaan Osuuskauppa maksaa jokaiselle työntekijälleen vuodesta 2021 lisäksi poikkeuksellisen koronabonuksen. Bonus maksetaan suhteessa tehtyihin työtunteihin ja on maksimissaan 500 euroa kokoaikaiselle työntekijälle.

– Jokainen Pirkanmaan Osuuskaupan työntekijä on koronan keskellä venynyt työssään yhteiskunnan huoltovarmuuden turvaamiseksi ja asiakkaidemme turvallisen asioinnin edistämiseksi – jo toisena vuonna peräkkäin. Jokainen työntekijämme on ansainnut erinomaisesta työstään ja asenteestaan ylimääräisen palkkion, kiittää Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko, puh. 010 767 0070, timo.maki-ullakko@sok.fi

Tiesitkö, että iso osa Prismojen ja S-marketien Ruokatorien valikoimasta tulee pirkanmaalaisilta lähituottajilta? Laadukkaiden raaka-aineiden lisäksi tiskissä komeilevat Ruokatori-ammattilaisten paikan päällä valmistamat heti valmiit herkut, joilla ratkeavat monet lounasajan ja illallisen ruokapulmat. Myyjä Johanna Luiro-Ojanen muistuttaa, että hän ja muut ruokatorilaiset antavat mielellään vinkkejä ruoanvalmistukseen.

Johanna nappaa Kalevan Prisman Ruokatorin altaasta tottuneesti ison lohen ja fileoi sen asiakkaalle. Aikaisemmin päivällä eräs rouva pyysi paloittelemaan kalan valmiiksi lohisoppaa varten, ja tokihan sekin onnistui. Taannoin tuli leikattua toisen asiakkaan graavilohisiivuista ruskeat rasvaraidat yksitellen pois, kun hän ei niistä tykännyt.

– Kiinnostavan valikoiman ohella meidän ruokatorilaisten tärkein tehtävä on helpottaa asiakkaan arkea vinkeillä ja laadukkaalla palvelulla. Tuotetta ojentaessa on kiva huikata helpoista marinadeista ja maustesekoituksista, Johanna kertoo.

Kalevan tiskistä löytyy metrikaupalla erilaisia lihoja ja leikkeleitä, kaloja, salaatteja, tapaksia ja meheviä eväspatonkeja. Raaka-aineita voi ostaa käsittelemättöminä ja valmiiksi maustettuina.

– Valmistamissamme tuotteissa on aina huomioitu ravitsemussuositukset muun muassa siinä, että suolaa käytetään maustamiseen maltillisesti. Viime aikoina erityisesti heti valmiin ruoan osuus Ruokatoreilla on kasvanut: lämpimiä ruoka-annoksia suosivat niin lounasruokailijat kuin arki-iltoihin helpotusta hakevat perheetkin. Viikonloppuisin taas halutaan usein hifistellä ruoan äärellä ajan kanssa. Moni asiakas onkin sanonut, että valtava palvelutiskimme on tärkein syy tulla juuri meidän Prismaan ruokaostoksille – se on aika ihana palaute, Johanna toteaa.

Paikallisten parhaita saaliita

Ruokatorilta löytyy runsaasti pirkanmaalaisten tuottajien raaka-aineita. Naudanlihat saapuvat kangasalalaiselta Karppilan tilalta ja possut Paijan tilalta Urjalasta. Tarjolla on usein myös seudun metsästäjienpyytämää riistaa. Kala on pääsääntöisesti lähikalastajien saalista.

Lisäksi tarjolla on muun muassa tofua ja kasvispastaa. Kasvisruoan osuus Ruokatorien myynnistä kasvaakin koko ajan. Yksi S-ryhmän vastuullisuustavoitteista on kasvattaa kasvisten ja kasvispohjaisten ruokien määrä 65 prosenttiin kaikesta myydystä ruoasta vuoteen 2030 mennessä.

– Asiakkaamme toivovat kasvisruokia, ja niiden menekki ja valikoima kasvavat tasaisesti, Johanna vahvistaa.

Planetaarinen ruokavalio on hyväksi sinulle ja luonnolle

Ruokatorin tarjonta noudattaa planetaarista ruokavaliota, joka edistää terveyttä ja hillitsee maapallon ilmastonmuutosta.

– Planetaarisen ruokavalion vaihtoehdot näkyvät meillä erityisesti monipuolisessa kalavalikoimassa, salaattien ja kasvisruokien kirjossa sekä terveellisissä jälkiruoissa – esimerkiksi hedelmäsalaatista tykätään paljon, Johanna täsmentää.

Valikoima vaihtuu isommin eri sesonkien mukana kolme kertaa vuodessa. Kevätpuolella panostetaan maukkaaseen ja terveelliseen ruokaan, kesällä grillataan ja syksyllä heittäydytään sadonkorjuun tunnelmiin. Lisäksi tarjoomaa värittävät juhlapyhät.

– Näin alkuvuodesta meillä on erityisen paljon kevyitä ja terveellisiä vaihtoehtoja. Kauden erikoisherkku on made, joka maistuu keitossa tai savustettuna. Kannattaa kokeilla ennakkoluulottomasti myös raikasta uunimadetta, jonka voi maustaa yrteillä ja veriappelsiinisiivuilla, aiemmin ravintolakokkina työskennellyt Johanna suosittelee.

Maistuisiko mutka vai herkutellaanko hedelmäsalaatilla?

Lihapullat ja perunamuusi ovat Kalevan Ruokatorin kysytyimpiä lounasruokia. Ikisuosikin asemaakaan ei tarvitse Tampereella arvailla:

– Asiakkaat älähtävät varmasti, jos mustamakkara pääsee loppumaan! Tätä pirkanmaalaisten herkkua myydään mutkissa. Menopaluu on suosituin mitta, Johanna nauraa.

Ruokatoreilla huomioidaan myös asiakkaiden toiveet, ja erityisesti isompien ruokatilausten reseptiikkaa voidaan räätälöidä tarpeen mukaan. Herkkuja haetaan paitsi arkeen myös juhliin ja erilaisiin tilaisuuksiin.

– Isompia määriä tilataan muun muassa työpaikkojen ja opiskelijoiden kekkereille. Lisäksi yksittäisille asiakkaille voidaan etukäteispyynnöstä varata vaikkapa isompi satsi suosittua hirven jauhelihaa, Johanna vinkkaa.

Sinustako työkaveri Ruokatorin herkkutaikureille?

Monella Ruokatorin ammattilaisella on kokkitausta, mutta työssä loistamisen kannalta kaikkein tärkeintä on Johannan mukaan halu palvella ihmisiä ja oppia uutta. Kaikilta löytyy hygieniapassi, ja moni on myös opiskellut oppisopimuskoulutuksessa Ruokatori-osaajaksi.

– Meitä Ruokatorien myyjiä yhdistää intohimo ruokaan ja asiakaspalveluun. Uusia Ruokatori-osaajia koulutetaan neljän kuukauden mittaisella oppisopimuskoulutuksella kaksi kertaa vuodessa, alkukeväällä ja syksyllä.

Avoimet paikat löytyvät osoitteesta www.pokrekry.fi.

Kalaherkut Nygren on pirkanmaalaisille kuin synonyymi tuoreelle paikalliselle kalalle ja loistavalle palvelulle. Eikä ihme, sillä nämä ovat painavimmat syyt, miksi Nygrenien tinkimätön työ kantaa hedelmää jo kolmannessa sukupolvessa. Yrittäjäperheen matka Pirkkalan Prismaan on kuitenkin vasta alkua.

Vuosi oli 1970, kun Timo Nygren perusti kalakaupan Tampereen Kauppahalliin. Pian koukkuun jäi Timon poika Petri, joka jatkoi isänsä ansiokasta työtä. Tällä hetkellä Nygrenin arjen pyörityksestä vastaavat Petrin lapset niin Kauppahallissa, Tammelantorilla kuin Pirkkalan Prismassakin. Kalakaupan laajentaminen juuri Pirkkalaan oli luonnollista.

– Me sisarukset olemme eläneet ja kasvaneet Pirkkalassa, joten tämä oli tavallaan kuin paluu kotiin, kertoo Kalaherkut Nygrenin markkinoinnista vastaava Valtteri Nygren.

Reilut kymmenen vuotta Nygrenin toimintaa pyörittäneet kolmannen polven tekijät puhuivat laajentamisesta ja uuden kalatiskin avaamisesta ensi kerran pari vuotta sitten. Liikkeet olivat nopeita, sillä Nygrenin apajista on
Pirkkalan Prismassa voinut nauttia jo vuoden päivät.

– Halusimme olla paremmin asiakkaiden saavutettavissa ja kysyimme Facebook-sivullamme, mistä sellainen paikka löytyisi. Pirkanmaan Osuuskaupalta oltiin yhteydessä jo seuraavana päivänä, ja pian homma olikin sovittu, Valtteri muistelee.

Laatu, tuoreus ja henkilökohtainen palvelu

Vuosi Pirkkalassa on sujunut vauhdikkaasti. Tiskien valikoima niin Kauppahallissa kuin Prismassakin on pidetty samankaltaisena: monipuolisena ja tuoreena.

– Karkeasti voi sanoa, että tuotteet ovat samat tiskistä riippumatta, mutta asiakkaissa ja heidän toiveissaan on eroja. Pirkkalan Prismassa asiakkaat liputtavat erityisesti helpon ja nopean nimeen. Usein se on lohta ruodottomana fileenä tai valmiiksi kokattuna. Meille on tärkeää kuunnella asiakkaita ja muokata valikoimaa toiveiden mukaan, toimitusjohtaja Verneri Nygren kertoo.

Alkuviikosta Nygrenin tiskiin saapuu kotimaisten kalastajien saaliita lähivesiltä ja rannikolta. Valikoima täydentyy torstaisin ulkomaan kuormalla. Parhaimmillaan tiskin valikoimasta löytyy yli sata eri tuotetta.

– Lähialueen kalat ovat olleet yrityksemme perustamisesta alkaen keskeisessä roolissa. Tätä valikoimaa tuemme viikoittain eksoottisemmilla herkuilla, kuten ravuilla, simpukoilla, mustekaloilla tai millä ikinä keksimmekään. Mahdollisuuksia on paljon, ja se näkyy valikoimassamme, Verneri kehuu.

Tuore Näsijärven tai Pyhäjärven kuha on nostanut päätään viime vuosina. Sitä Nygren myykin joinain sesongin parhaina päivinä syys–tammikuussa jopa enemmän kuin lohta. Tämä on mieluinen uutinen Nygrenin veljeksille, jotka asiakkaat voivat tavata usein Pirkkalan Prismankin kalatiskillä.

– Teemme kovasti töitä, jotta saamme ihmiset tutustumaan eri kaloihin. Tarjoamme reseptiikkaa ja valmistelemme kalan asiakkaan toiveiden mukaan. Uusimpia juttuja on perjantaimyyssit, joissa myymme raaka-aineet ja reseptit pakettina. Myyssit voivat sisältää kaikkea kalatacoista rapuihin. Tilauksen voi tehdä Facebook-sivuillamme, Verneri ja Valtteri vinkkaavat.

Uusille apajille

Vaikka Nygrenit avasivat pisteensä Pirkkalan Prismaan vasta vuosi sitten, on seuraavia siirtoja jo suunnitteilla: tällä hetkellä etsinnässä on tila tuotantolaitokselle.

– Tuotantolaitoksessa haluamme suunnitella ja valmistaa tuotteita, joita ei muualla tehdä. Uskomme, että pienenä laatuun ja tuotekehitykseen panostavana toimijana pystymme luomaan jotain uutta ja mullistavaa, Verneri sanoo.

Tuotantolaitosta ei siis suunnitella huvikseen, vaan kaikki tähtää isompaan muutokseen eli siihen, että monipuoliset kalaruoat löytävät tiensä suomalaisten patoihin ja -kattiloihin.

– Meidän missio on tehdä jokaisesta pirkanmaalaisesta monipuolisesti kalaruokia syövä ihminen. Katsotaan, mitä kaikkea keksimme asiakkaidemme pään menoksi, Verneri nauraa.

 

Nygrenin kalatiski Pirkkalan Prismassa palvelee jouluna:

22.–23.12.  klo 8–22
24.12.  klo 8–12

Vielä ehdit päivittää vaatekaappisi kylmenevän sään varalta ja hankkia liikuntavälineet ja varusteet loppusyksyn ulkoiluun. Nyt on myös hyvä aika panostaa pihamaan ja kodin pimenevään tunnelmaan ja lähestyvään jouluun.

Ostosten keskittäminen kannattaa, sillä Pirkanmaan Prismojen Asiakasomistajapäivillä saat S-Etukorttia vilauttamalla käyttötavaraostoksistasi jopa 15 % alennusta keskiviikosta sunnuntaihin 17.–21.11.

Prismasta löydät valtavan valikoiman tuotteita kengistä ulkovarusteisiin sekä kirjoista kotiteattereihin ja konsolipeleihin – kaikki kätevästi saman katon alta!

Lämpimästi tervetuloa!

Edut ovat voimassa Pirkanmaan Prismoissa ja prisma.fi-verkkokaupassa 17.–21.11.2021.

Saat S-Etukortilla 15 % näistä tuoteryhmistä:

Autoilutuotteet, jalkineet, kasvomaskit, keittiötarvikkeet, kirjat, paperi- ja toimistotarvikkeet, kodintarvikkeet, kodintekstiilit, kukat, elektroniikka, kuten kuulokkeet, kaiuttimet, puhelin- ja elektroniikkatarvikkeet, kamerat, navigointilaitteet, tulostimet, näytöt, kotiteatterit ja digiboxit, laukut, lelut ja pelit, liikunta- ja urheiluvälineet, musiikki, elokuvat, pc- ja konsolipelit sekä -tarvikkeet, pienet kodinkoneet kuten kahvinkeittimet, leivänpaahtimet, imurit, hiustenkuivaajat ja partakoneet, piha- ja puutarhatuotteet, pyöräilytarvikkeet, rakentamisen ja remontoinnin tuotteet, sisustustuotteet, vaatteet ja asusteet sekä valaisimet, lamput, paristot ja taskulamput.

Saat S-Etukortilla 5 % näistä tuoteryhmistä:

Polkupyörät, puhelimet ja televisiot, pelikonsolit, tabletit, tietokoneet, isot kodinkoneet, kuten jää-, viileä- ja kylmäkaapit sekä pakastimet, liedet, uunit, liesituulettimet, pesukoneet ja kuivausrummut.

*Alennus ei koske päivittäistavaroita, kosmetiikkaa, luontais- ja hygieniatuotteita, kynttilöitä, siivousvälineitä ja -tarvikkeita, pakastus- ja alumiinivuokia, wc- ja talouspapereita, sanoma- ja aikakauslehtiä, postimerkkejä, puhelin- ja dataliittymiä, lahjakortteja, urheiluravinteita, kuljetus- ja asennuspalveluita, tilaus- ja toimitusmyyntituotteita, oheispalvelutuotteita, kuten Veikkaus, arvat, Toto ja bussikortin lataus tai digitaalisia lataustuotteita, kuten Microsoft- ja PS-lataussetelit.

Liittyessäsi asiakasomistajaksi maksat osuuskaupan osuusmaksun (100 euroa). Voit maksaa maksun kerralla tai voit maksaa 20 euroa, jolloin loppuosa maksetaan ostoksistasi kertyvällä Bonuksella 24 kuukauden kuluessa.

Bonus alkaa kertyä yleisimmin 50 euron kuukausiostoksilla. Asiakasomistajaksi liittymisen aikana antamasi ja asiakkuutesi aikana kertyneet tiedot tallentuvat S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin. Lisätietoa asiakasomistajuudesta saat osoitteesta: S-kanava.fi tai puhelimitse asiakasomistajapalvelusta, ma–to 9–20 ja pe 9–18, p. 010 76 5858 (0,084 €/min).