Lassi Rantanen

Kaupan alan tulokas eteni pika-ajassa Prisman palveluvastaavaksi

Pirkkalan Prisman palveluvastaava Lassi Rantanen on edennyt urapolullaan vauhdikkaasti lyhyessä ajassa. Lassin kiinnostus työntekijöiden hyvinvointiin näkyy hänen työnsä jokaisella osa-alueella: palveluvastaavana toimimisen lisäksi Lassi on Prisman työympäristövastaava sekä Pirkanmaan Osuuskaupan kaupan puolen varapääluottamusmies.

Sosiaalinen ja hyväntuulinen Lassi käyttää vapaa-aikansa sisustaen taloaan puolisonsa kanssa sekä suomalaisia lasista valmistettuja design-tuhkakuppeja keräillen. Paljon aikaa vievä mutta mielenkiintoinen sisustusharrastus tukee tasapainoa työn ja vapaa-ajan välillä.

Tarjoilijasta ruokatori-ammattilaiseksi

Nuorena tarjoilijan ja näyttelijän urasta haaveillut Lassi siirtyi kaupan alalle ravintoloiden maailmasta vasta pari vuotta sitten.

– Oon aina kadehtinut niitä ihmisiä, jotka on uskaltaneet vaihtaa työpaikkaa, Lassi kertoo.

Tutusta ja turvallisesta työpaikasta lähteminen oli kynnyksen takana, mutta kiinnostus kaupan alaa kohtaan vei mukanaan.

– Periaatteessa se on samaa työtä kuin tarjoilijanakin, mutta eri paketissa, Lassi naurahtaa.

Asiakaspalvelutyö sekä kiinnostus kaupan alaa kohtaan sai Lassin jättämään hakemuksen Osuuskaupalle. Palveluvastaavan paikka ei ensimmäisellä yrityksellä auennut, mutta avoin hakemus johti työhön Linnainmaan Prisman Ruokatorille.

– Perusperiaatteiltaan työ oli samanlaista kuin ravintola-alalla, mutta kuitenkin todella erilaista. Vahvalla ravintola-alan taustalla jatkumo tarjoilijasta Ruokatorille oli tavallaan luonnollinen.

Palveluvastaavalla on monipuolinen rooli

Lassin urapolku jatkui nopeasti työkokeilun kautta infopisteelle, joka oli häntä alun perin eniten kiinnostanut työtehtävä. Vain puolen vuoden jälkeen Lassi haki uudelleen palveluvastaavan paikkaa uudesta valmistumassa olleesta Pirkkalan Prismasta ja sai sen.

Parasta työssä on Lassin mielestä se, kun saa piristää ja innostaa työkavereita sekä luoda hyvää fiilistä. Nähdä, että ihmiset ovat aidosti iloisia, hyvällä tuulella ja uskaltavat myös nauraa. 

Mutta mikä oikeastaan kuuluu palveluvastaavan työhön? Lassi on myyjä ja lähiesihenkilö, jolla on työvuoron vetovastuu kassalinjaston päässä. Hänen tehtäviään ovat kassojen, Postin ja infon sekä yleisesti työvuorojen sujuvuudesta vastaaminen.

– Huolehdin siitä, että kassoilla on tarpeeksi työntekijöitä. Jos on hiljaista, niin kassojen työntekijät voivat siirtyä osastolle muihin hommiin ja toisin päin. Tsemppaan myös pitämään hyvää asiakaspalvelua yllä ja kannustan työntekijöitä olemaan spontaaneja, Lassi kertoo hymyillen.

Palveluvastaavan tehtäviin kuuluu myös niin sanottua äänetöntä työskentelyä.

– Taustatyö ei välttämättä näy muille myyjille, koska työtä tehdään suljetun oven takana, Lassi toteaa.

Välillä voi olla, että pitää fiksata kassapaikka- tai työvuorolistoja esimerkiksi sairaspoissaolojen vuoksi, jolloin Lassin tehtävänä on huolehtia, että miehitys kassoilla on kunnossa.

Palveluvastaava, työympäristövastaava ja varapääluottamusmies

Tällä hetkellä Lassi toimii palveluvastaavan tehtävän lisäksi myös Pirkkalan Prisman työympäristövastaavana sekä Osuuskaupan kaupan puolen varapääluottamusmiehenä. Kaikkia näitä kolmea työtehtävää yhdistää Lassin kiinnostus työntekijöiden hyvinvointia kohtaan.

– Monet sanovat, että sähän keräilet noita titteleitä, Lassi nauraa.

– Mutta tavallaan ajattelen, että varapääluottamusmies ja työympäristövastaava menevät kuitenkin samaan kategoriaan, sillä molemmissa huolehditaan nimenomaan työyhteisöstä. Yhdistävä tekijä on työntekijöistä välittäminen.

Työympäristövastaavan tehtäviin kuuluu muun muassa turvallisuudesta ja kierrätyksestä huolehtiminen. Työpaikalla Lassi haluaa panostaa hyvän fiiliksen ylläpitämiseen.

– Mun mielestä töissä kuuluu kaikkien olla hyvällä tuulella, sillä kun on oikeasti hyvä meno, ei edes huomaa kahdeksan tunnin työpäivän olevan jo ohi.

”Olen tarttunut mahdollisuuksiin talon sisällä”

– Pirkanmaan Osuuskauppa on hyvä työnantajana, koska työntekijät otetaan aina huomioon. Itsensä kehittäminen onnistuu esimerkiksi vastuuvalmennuksien kautta ja eteneminen talon sisällä on helppoa sisäisten siirtojen avulla. Myös työkokeilut antavat pelivaraa, sillä niiden kautta pystytään huomioimaan työntekijöiden muuttuvat elämäntilanteet.

– Näen sen vain hyvänä asiana, että voi edetä samassa työpaikassa, Lassi toteaa.

– Kun yritys, sen arvot ja työympäristö ovat jo valmiiksi tuttuja, ei kaikkea tarvitse aloittaa alusta. Samalla myös työnantaja tuntee ja tietää osaamisalasi ja voi tarjota kiinnostavia tehtäviä.

Lassi itse kokee olevansa juuri oikeassa paikassa töissä.

– Ei edellisessäkään ollut mitään vikaa, mutta nyt uskaltaa vaihtaa toimipaikkaa herkemmin. Jos vain mahdollista, niin kokeilkaa ihmeessä jotain uutta, Lassi kannustaa.