Hallinto ja johto


Pirkanmaan Osuuskauppa tarjoaa asiakasomistajilleen laadukkaiden palveluiden ja hyvien etujen ohella mahdollisuuden osallistua päätöksentekoon.

Osuuskauppakin tarvitsee ketteryyttä

(Juttu on julkaistu vuoden 2022 vuosikertomuksessa.)

Finnairin operatiivinen johtaja Jaakko Schildt liittyi Pirkanmaan Osuuskaupan hallitukseen vuonna 2022. Vaikka päivätyö on vaativaa ja vastuu laaja, istui POK-hallitustyö mielenkiintoon ja sopivasti kalenteriin. POK:n näköalapaikka on tuntunut pirkkalalaiselle antoisalta, vastaanotto lämpimältä ja toiminta dynaamiselta. Päivittäistavarakaupan on kuitenkin pysyttävä mukana muuttuvissa asiakastarpeissa.

Ilman vastuullisuutta ei ole menestystä

Jaakon kokemus suuren pörssiyhtiön johdosta on tuonut toivottua osaamista POK:n hallitukseen. Kun Jaakkoa pyydettiin päättäjäpaikalle, hänen ensimmäinen ajatuksensa oli: olisiko hänellä osuuskauppatoimintaan annettavaa. Hetken mietittyään hän löysi riittävästi yhtymäkohtia ja toisaalta uusia näkökulmia.

– Toimialan erilaisuus tuntui kiinnostavalta. Molemmilla aloilla on samoja elementtejä, kuten kysymys asiakaskäyttäytymisestä ja asiakasuskollisuudesta. Liiketoimintamalli osuuskuntana oli itselleni uutta, Jaakko kertoo.

Osuuskauppa-aate on Jaakon mukaan tärkeä, ja sen merkitys kuluttajille on syytä pitää kirkkaana: kyse on oman alueen kehittymisestä ja demokratiasta.

Ensimmäinen hallintovuosi on kiinnittänyt Jaakon huomion lisäksi kahteen seikkaan: POK:n voimakkaaseen investointikantaan sekä strategian vahvuuteen.

– Strategiaa on kalibroitu ja muun muassa vastuullisuus on kasvavassa roolissa. Tänä päivänä organisaatiolla ei ole menestymismahdollisuuksia ilman vastuullisuusohjelmaa, ja POK:lla se on hyvin monimuotoinen ja -tasoinen, ruokahävikistä ihmisiin. Tätä työtä pitää jatkaa alati.

Uutta liiketoimintaa datan pohjalta

Kun tavoitellaan kasvua, on tärkeä pystyä reagoimaan nopeasti. Markkinaosuuden kasvattaminen vaatii usein myös uusien liiketoiminta-alojen omaksumista. Ketjuohjatussa osuuskaupassa voi silloin tulla haasteita.

– Keskitetyn ketjuohjauksen terävyys ja paikallisen organisoitumisen mahdollisuus on tärkeä pitää balanssissa. Maakunnissa ja kasvukeskuksissa tarpeet ovat erilaisia. Olemassa olevilla liiketoiminta-alueillaan Osuuskauppa on hyvin ketterä ja pilotoi uusia palvelumalleja, mutta samaa tarvitaan uusilla liiketoiminta-alueilla, Jaakko sanoo.

Mistä uutta liiketoimintaa tulisi hakea? Jaakko katsoisi dataa.

– Jo nyt bonusjärjestelmä tarjoaa valtavan määrän tietoa asiakasomistajista, kohderyhmistä ja kuluttajakäyttäytymisestä. Sieltä liiketoiminnan kehittämiseen tarjoutuu eväitä.

Entä omat eväät, mistä ne Pirkanmaalla hankitaan?

– Suosikkini on Pirkkalan Prisma, jossa on uudistettu ruokapuoli ja loistavia partnermalleja esimerkiksi Siipiweikkojen kanssa. Partnermalli on yksi kasvumahdollisuus, Jaakko huomauttaa.