Ympäristövastuu on huolenpitoa maapallostamme ja hyvää asiakaspalvelua

25.1.2021

Energiatehokkuus myymälöissä, ruokahävikin vähentäminen ja asiakkaiden tukeminen kohti vähähiilisempää elämää – nämä ovat Pirkanmaan Osuuskaupalla tehokkaimmat keinot pitää huolta ympäristöstä ja samalla ihmisistä. Niin isoja kuin pieniäkin vastuullisuustekoja ympäristön hyväksi tarvitaan, kun yhdessä pyrimme kohti hiilinegatiivisuutta vuoteen 2025 mennessä.

– Uskon, että hyvin monille asiakkaistamme on tärkeää, että he voivat omassa arjessaan tehdä vastuullisia tekoja. Isona toimijana meidän kuuluu kantaa vastuuta ja olla asiakkaiden tukena vastuullisen arjen rakentamisessa, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan vastuullisuudesta ja vastuullisuustyön koordinoinnista vastaava kiinteistövarallisuuspäällikkö Maarit Eklund (kuvassa).

Konkreettisin teoin kohti hiilinegatiivisuutta

Vuoden 2020 alussa S-ryhmä julkaisi kunnianhimoisen tavoitteen olla oman toimintansa osalta hiilinegatiivinen vuonna 2025. Pirkanmaan Osuuskaupan toimipaikoissa on viime vuosina otettu iso harppaus kohti hiilinegatiivisuuden tavoitetta.

Monissa myymälöissä on tänäkin vuonna tehty kalustouudistuksia, joiden yhteydessä on toteutettu myös energiansäästöön tähtääviä toimenpiteitä. Vaikka kauppojen muutostyöt sekoittavat hetkellisesti työntekijöiden ja asiakkaiden arkea, ne ovat vaikuttavuudeltaan todella isoja ja tärkeitä panostuksia.

– Myymälöiden uudistusten yhteydessä on toteutettu esimerkiksi lauhdelämpöjärjestelmiä, joissa kylmälaitteiden jäähdytyksessä syntyvä lämmin ilma hyödynnetään myymälän lämmityksessä. Kylmäjärjestelmiä ja kylmälaitteita on vaihdettu energiatehokkaampiin ja valaistus on vaihdettu ledeihin. Myymälöiden osalta on myös kartoitettu ne yksiköt, joiden energiantuotannossa voisi hyödyntää myös aurinkopaneeleja, Maarit kertoo.

Tesoman uuden S-marketin energiatehokkuus yllätti

Pirkanmaan alueen asukasmäärän kasvaessa on tarpeen vahvistaa Osuuskaupan toimipaikkaverkostoa ja aika ajoin uudistaa olemassa olevia toimipaikkoja. Tämä antaa hyvän pohjan tehdä energiainvestointeja ja ottaa käyttöön uudenlaisia keinoja energiatehokkaaseen toimintaan. Vuosi sitten avattu Tesoman S-market on toinen erinomainen esimerkki siitä, miten vastuullisuus on jo itsestäänselvyys uuden suunnittelussa: se on energiakulutuksensa perusteella koko Suomen energiatehokkain S-market. S-market-ketjun keskimääräinen ominaiskulutus on vuodessa 358 kWh/brm2a. Tesomalla ominaiskulutus on rutkasti pienempi, eli näillä näkymin noin 125 kWh/brm2a.

– Uudessa kaupassa tavoiteltiin jo alun perin hyvää energiatehokkuutta, mutta toteutunut kulutus on päässyt odotuksiinkin nähden positiivisesti yllättämään. Meillä on oikea asenne ja aito tahtotila ottaa näitä isojakin askelia kohti ympäristöystävällisempää toimintaa, Maarit iloitsee.

Myös joulukuussa avatun Pirkkalan Prisman suunnittelussa vastuullisuus oli alusta asti mukana monesta eri näkökulmasta. Energiatehokkuus on sielläkin kärkiteemoja. Lisäksi esimerkiksi take away -ruoan astioissa on huomioitu biomateriaalit ja kierrätettävyys, ja heviosastolla suositaan biopusseja.

Ympäristöteot ovat parhaimmillaan myös hyvää asiakaspalvelua

Toimipaikkojen energiatehokkuuden lisäksi merkittävät askeleet kohti kestävää kulutusta ovat ruokahävikin pienentäminen ja asiakkaiden auttaminen kestävän kulutuksen polulla.

– Vastuullisuus on iso ja kasvava trendi. Me olemme tärkeä osa ihmisten arkea, joten me voimme parhaassa tapauksessa antaa työkaluja, joilla omaa kulutusta voi ohjata kestävämpään suuntaan, Maarit kuvaa.

Konkreettinen vastuullisen kuluttamisen työkalu on S-mobiili, joka näyttää, mistä oma ruokakori koostuu. Sen avulla jokainen pystyy seuraamaan, mikä on vaikkapa omien ostosten kotimaisuusaste, hiilijalanjälki ja vihannesten osuus. Vastuullista arkea helpottavat myös sähköautojen latauspisteet, joiden verkostoa on jatkuvasti vahvistettu. Ruokahävikin pienentämisen eteen tehdään jatkuvasti töitä ja esimerkiksi ruokalahjoitusyhteistyötä on laajennettu vuosi vuodelta. Sen rinnalle on ideoitu ja kehitetty uusia tapoja hävikin pienentämiseen.

– Viime vuonna uutena tuotteena Pirkanmaan S-marketeihin, Saleihin, Sokos Herkkuun ja ABC-liikennemyymälöihin tulleet Hävi-pussit ovat olleet mukava mahdollisuus myös asiakkaille toimia hävikkiä vastaan, Maarit kertoo.