Varalan ja Pirkanmaan Osuuskaupan hyvinvointivalmennuksesta avaimet parempaan arkeen


31.5.2021

Kun kiire ja huolet vievät arjesta energiaa, ihmiset kaipaavat helppoja ja elämään vaivattomasti sujahtavia tapoja huolehtia hyvinvoinnistaan. Osana hyvinvointipalveluiden kehitystyötä Pirkanmaan Osuuskauppa löi hynttyyt yhteen Varalan Urheiluopiston kanssa ja lähti pilotoimaan Ravinnolla vireäksi -verkkovalmennusta.

– Osuustoiminnallisena yrityksenä meillä on mahdollisuus ja velvollisuuskin edistää asiakasomistajien hyvää elämää ja sujuvaa arkea. Haluamme, että asiakkaillamme on tilaisuus päästä hyvinvointipalveluiden äärelle matalalla kynnyksellä ja että hyvinvointia edistävien valintojen tekeminen on stressitöntä ja helppoa, korostaa Pirkanmaan Osuuskaupan liiketoimintamuotoilija Sini Tiainen.

Keväällä 300 asiakasomistajaa pääsi maksutta kokeilemaan Ravinnolla vireäksi -verkkovalmennusta, joka tarjosi osallistujille konkreettisia ohjeita, ideoita ja inspiraatiota terveellisempään arkeen. Osuuskauppa on ruoan ja arjen asiantuntija, mutta varsinaista hyvinvoinnin valmennusosaamista talon sisältä ei löydy. Siinä käännyttiin kokeneen kumppanin puoleen.

– Olimme tehneet Varalan Urheiluopiston kanssa yhteistyötä henkilöstön hyvinvoinnin puolella, joten se oli meille luonteva yhteistyökumppani myös asiakasomistajille suunnattuihin valmennuksiin, kertoo palveluliiketoiminnan kehityspäällikkö Mia Häkkinen Pirkanmaan Osuuskaupalta.

Valmennuksesta saa enemmän heviä elämään

Evelina Aromäki on yksi valmennuspilottiin osallistuneista asiakasomistajista. Hän tekee laborantin töitä, opiskelee yliopistossa ja pyörittää arkea kahden lapsen kanssa. Ajasta ja paikasta riippumaton verkkovalmennus on kiireen keskellä juuri sopiva tapa pitää huolta omasta ja perheen hyvinvoinnista. Jutun teon hetkellä neljän viikon valmennuksesta on viikko takana.

– Erityisesti toivon, että saan valmennuksesta ideoita kasvisten ja hedelmien monipuolisempaan käyttöön. Haluaisin myös hyödyntää paremmin sesongin vihanneksia ja hedelmiä, Evelina kertoo tavoitteistaan.

Nokialla asuva Evelina tekee arjen ruokaostoksensa joko Myllyhaan S-marketissa tai Nokian Prismassa. Jo ensimmäisen valmennusviikon jälkeen hän katseli kaupan hedelmä- ja vihannesosaston laareja uusin silmin.

– Olen tehnyt useamman kerran dippivihanneksia, jotka uppoavat tosi hyvin myös lapsille. Niitä varten ostin muun muassa kukkakaalia, jota harvemmin tulee syötyä. Mukaan tarttui myös mango. Itselleni se maistui, mutta lapset suhtautuivat epäluuloisesti. He tarvitsevatkin yleensä useamman maistelukerran uusien ruokien kanssa, Eveliina kertoo.

Hyvästit pakastepizzalle – Ruokatorilta paremmat pikaruoat

Jo valmennuksen alkupuolella Evelina on saanut monta hyvää vinkkiä, joista osa jää varmasti pysyviksi tavoiksi. Parasta antia ovat olleet videot, joissa herätellään tekemään kauppareissulla pieniä parempia valintoja.

– Ihminen helposti kangistuu rutiineihin ja vanhoihin tapoihin. Kun ostan kiireessä valmista ruokaa, päädyn usein nappaamaan eineslihapullia tai pakastepizzaa mukaan. Valmennusvideolla muistutettiin, että kaupan palvelutiskiltä saa vaivattomasti valmista ruokaa mukaan, ja vaihtoehdot ovat usein muita valmisruokia terveellisempiä. Palvelutiskiltä löytyy esimerkiksi monipuolisesti valmiita salaatteja, Evelina sanoo.

Ravintokeskustelu käy yhteiskunnassa kiivaana, ja ruokaan ja syömiseen liittyy paljon uskomuksia ja ääri-ilmiöitä. Yksi valmennuksen päätavoitteista onkin tuoda arkeen tasapainoa ja armollisuutta itseä kohtaan sen sijaan, että elämä ja tavat rysäytettäisiin kertaheitolla uusiksi.

– Ihmiset kaipaavat järkevästi paketoitua ja helposti sovellettavaa tietoa. Kaikki esimerkiksi tietävät, että energiansaannin pitää olla tasapainossa. Monelle on kuitenkin epäselvää, mitä se tarkoittaa käytännössä. Mistä saan proteiinit ja oikeanlaiset rasvat? Kuinka monta banaania voin ottaa? Pitääkö ostaa ruisleipää, vai voinko valita sämpylöitä? Mia kuvailee.

Hyvinvointiteemoja kehitetään yhdessä asiakasomistajien kanssa

Koska asiakasomistajia ja elämäntilanteita on laidasta laitaan, myös hyvinvoinnin puolella tarpeet ja toiveet ovat hyvin moninaiset. Valmennuspilotin yhteydessä osallistujia haastatellaan, ja tiedon pohjalta Pirkanmaan Osuuskauppa kehittää hyvinvointipalveluitaan asiakkaiden tarpeisiin sopiviksi.

– Vuoden mittaan pohdimme, mitä hyvinvointi tarkoittaa esimerkiksi lapsiperheille ja ikäihmisille. Mitä he tarvitsevat voidakseen paremmin ja miten me voimme siinä auttaa? Asiakkaita haastattelemalla ja asiakasomistajadataa tutkimalla pystymme kehittämään palveluita, jotka helpottavat kunkin asiakasryhmän elämää, Sini kertoo.

Evelina tietää jo, millaiset hyvinvointiteemat häntä seuraavaksi kiinnostaisivat.

– Hurahdin kevään mittaan uudelleen juoksemiseen. Juoksutekniikan valmennus voisi olla todella hyödyllinen, Evelina miettii.

ASIAKASOMISTAJAETUNA

Ravinnolla vireäksi -valmennus –30 %
Syötä etukoodi ”POK30”
osoitteessa www.varalashop.fi.
Voimassa 31.8.2021 asti.