Tapola – Muutakin kuin mustaa


20.3.2017

Tapolan Savulenkin myynti on lähes kaksinkertaistunut halpuuttamisen myötä. Yhtiön toimitusjohtaja Kristian Tapolan mukaan muidenkin halpuutettujen tuotteiden menekkikäyrät osoittavat vahvasti ylöspäin.

Muualla Suomessa tamperelaisuus assosioituu vahvasti mustamakkaraan ja siten myös Tapolaan. Vaikka ”musta” onkin yli miljoonan kilon vuosimyynnillään yhtiön tärkein yksittäinen tuote, on Tapola edelläkävijä myös muiden lihajalosteiden toimittajana. – Esimerkiksi Pirkanmaan Osuuskaupan kevään halpuuttamisessa mukana oleva Aurella on yksi Suomen ensimmäisistä juustomakkaroista, toimitusjohtaja Kristian Tapola kertoo.

Vastuullinen perheyritys

Vuonna 1953 perustettu Tapola Oy on vuosien saatossa laajentunut pienestä Tammelan toimitilasta palkituksi lihanjalostusalan toimijaksi, joka työllistää nykyään yli 60 henkeä. Harjuntaustassa toimivaa yritystä johtava Kristian Tapola on suvun tuorein lenkki perheyrityksen johdossa. – Perheen muodostama tukiverkko on yksi Tapolan menestyksen kulmakivistä, isäänsä Jarmoa toimitusjohtajan tehtävässä seurannut Kristian kertoo.

Toimitusjohtaja Kristian Tapola johtaa perheyritystä jo neljännessä polvessa. Tapolan Tulikeppi puolestaan on yksi Pirkanmaan Osuuskaupan maaliskuussa halpuuttamista pirkanmaalaisista herkuista.

Vuosien varrella Tapola Oy on lukuisten tuotteidensa lisäksi palkittu muun muassa työllistämisen ja ympäristön hyväksi tehdystä työstä. Vuonna 2015 yritykselle myönnettiin Elintarviketurvallisuuden hallintajärjestelmän laatusertifikaatti FSSC 22000, jonka ansaitsemiseksi yhtiön tuotantotiloihin tehtiin mittavat investoinnit. – Laatu ja tuoteturvallisuus ovat meille kunnia-asia, Kristian Tapola toteaa.

Osuuskauppa on hyvä asiakas

Pirkanmaan Osuuskauppaa Kristian kehuu luotettavaksi yhteistyökumppaniksi. – Osuuskauppa on meille tärkeä ja hyvä asiakas, joka ottaa yleensä uutuudetkin hyvin vastaan ja pitää paikallisten ihmisten puolia.

Entä mitä mieltä toimitusjohtaja on tuotteidensa halpuuttamisesta? – Tosi hyvä juttuhan se on, Kristian hymyilee. –Myynti on kasvanut halpuuttamisen myötä selvästi eikä hintamuutosta ole otettu meidän pussistamme, Kristian kertoo. Yhden toiveen hän kuitenkin haluaa esittää osuuskaupan suuntaan. – Toivottavasti otatte ensi kesän uutuudetkin valikoimiin, niitähän voi sitten vaikka halpuuttaa myöhemmin, toimitusjohtaja vinkkaa pilke silmäkulmassaan.