10.6.2020
Prisman kokoisessa kompleksissa tilasuunnittelu koostuu monesta asiasta: esteettömyydestä, viihtyisyydestä, toimivuudesta ja turvallisuudesta.
− Koko hypermarket suunnitellaan käyttötarkoituksen sekä henkilökunnan ja asiakkaiden tarpeiden mukaan. Konkreettisia esimerkkejä ovat kulkuväylien, parkkipaikkojen, hissien, wctilojen ja kassakäytävien avaruus ja käytännöllisyys. Jokainen kohde on omanlaisensa, Pirkanmaan Osuuskaupan myymäläkalustamisen projektipäällikkö Sanna Nummela kuvailee.
Mikko asioi lähikaupassaan yleensä pari kertaa viikossa. Esteettömyys on hänen mukaansa muutoin mallillaan, mutta vinkkaa muutamasta kehityskohdasta.
− Kierrätyspisteellä pahvia ja muovia keräävän koneen aukot ovat hieman liian korkealla. Kaupan sisäpuolella puolestaan Fazer Leipomon tuotevaakaan on hankala ylettää, eli sitä voisi laskea hieman alemmas. Vihreät ostoskorit ovat muuten hyviä, mutta kantaessani koria sylissäni niiden pohjakuvio painaa jalkoja melko paljon. Kun koreja seuraavan kerran uusitaan, onkohan mahdollista saada tasapohjaisia koreja, Mikko pohtii.
Sen sijaan väljät käytävät ja tuotteiden onnistunut sijoittelu saavat kiitosta.
− Kulkeminen Prisman sisällä ja ulkona on pääosin esteetöntä: esimerkiksi parkkihallissa ja ulkona on
sinisellä maalilla ja kylteillä merkittyjä invapysäköintiruutuja riittävästi. Päivittäistavaratuotteet ovat hyvin saavutettavissa, ja jos jokin tuote on liian korkealla, saan aina apua henkilökunnalta tai avuliailta asiakkailta, Mikko kertoo.
Näppärä tekniikka huomioi kaikki
Tilasuunnittelun takana on arkkitehdeistä, laitevalmistajista ja myymäläkalustamisen asiantuntijoista koostuva monipäinen joukko. Esimerkiksi Lielahden Prismaan vastikään tullut pullonpalautusautomaatti on laitevalmistaja Tomralta Suomen ensimmäinen tarkoituksellisesti matalalle asennettu automaatti.
− Laitteiden kehitys on ollut viimeisen kymmenen vuoden aikana huimaa: automaattien tunnistusnopeus on kasvanut merkittävästi. Lielahden uuden automaatin valmistus aloitettiin alun perin Australian markkinoille muutama vuosi sitten. Kyseisessä laitemallissa tölkkien ja pullojen palautusaukko on totuttua matalammalla, jolloin kaikki ylettävät siihen. Laitetarve arvioidaan jokaisen toimipaikan kohdalla erikseen. Palautteen saaminen niin asiakkailta kuin kaupan työntekijöiltäkin on meille arvokasta, Tomran avainasiakaspäällikkö Marko Voutilainen sanoo.
4.12.2024 | Prisma | Ruoan verkkokauppa | Tiedote