Suomalainen menestysresepti 2023: Ei savua ilman tunteen paloa


2.2.2023

Mattilan savusaunassa palaa samaa harmaaleppää kuin sata vuotta sitten. Silloin aikoinaan Essi Sivulan isovaari Iivari tunnusteli kädellä saunan ovenkahvasta, onko possu kypsää, ja kuljetti palviherkun hevoskärryillä Kankaanpään torille myyntiin. Rehellisyys ja käsityötaito näkyy myös Mattilan voitokkaissa valmisruokatuotteissa: Suomalainen menestysresepti 2023 ei ole hakemalla haettu hitti vaan intohimon hedelmä.

Aitous, aika ja savu; ne ratkaisivat Suomalainen menestysresepti -kilpailun voiton Veljekset Mattilalle.

– Jos yksikin niistä puuttuu, tuote jää vajaaksi. Smokehouse-tuoteperheemme maut ovat tosi täyteläisiä ja valmisruokaosastolla täysin poikkeavia, heruttelee Mattilan toimitusjohtaja Tero Sivula.

Perinteikäs lihajaloste-alan yritys kulkee tätä nykyä virallisesti nimellä Mattila Bros. mutta on edelleen tuttu, pieni ylöjärveläinen savustamo, jossa kaikki tehdään oikeasti käsityönä kokonaisista lihoista.

– Kuin kotona Amerikassa, Tero virnistää.

Amerikka-yhteys ei ole tuulesta temmattu: Mattilan ensimmäiset porsaat ostettiin 50-luvulla Kanadassa tienatuilla rahoilla, ja Suomalainen menestysresepti -kilpailun voittajatuotteet ammentavat pohjoisamerikkalaisesta smokehouse-kulttuurista.

Siis mistä?

Valmisruokahyllyn ihana hidastelija

Smokehouse-tuotteille tyypillistä on pitkään ja matalassa lämpötilassa kypsyttäminen, barbeque-tyyppinen pintamaustaminen, barkin eli kaarnan muodostuminen lihan pintaan ja tietenkin savu. Savustus ei kuitenkaan ole perinteistä suomalaistyyppistä savuaromilla dominoimista. Savua kohdellaan yhtenä mausteena muiden joukossa.

Alun perin smokehouse-tuotteita on valmistettu esimerkiksi Yhdysvalloissa kauppojen takatiloissa, joista niitä on nostettu myyntiin palvelutiskeille. Suomessa kiinnostus smokehouse-tuotteisiin on tällä hetkellä jyrkässä kasvussa. Hidastamisen trendi on valunut ruokakulttuuriin ja heti valmiiseen ruokaan.

– Neljänneksellä kotitalouksista kiire on yksi ruoanlaiton suurimmista esteistä. Me annamme laadukkaalla valmisruoalla ihmisille aikaa. Me teemme pitkät kypsytykset asiakkaan puolesta ja voimme olla vilpittömästi tosi ylpeitä tuotteistamme, Tero sanoo.

Mattilan SmokehouseTuotannon savusaunan ovella poseeraavat Johannes Nykänen, Tero ja Essi Sivula sekä Maarit Seilonen ja Tuula Kujala.

Kasvisvariantti yllätti

Mattilalla smokehouse-kulttuuria vaalivat muun muassa tuotekehittäjä Johannes Nykänen ja lihaosaaja Kaarle Muukka, Teron sanoin Hot Scandinavian Barbeque Boys. Ideoita tuotteisiin saadaan myös tuotannon työntekijöiltä ja verkosta ympäri maailmaa. Suomalainen menestysresepti -kisan jälkeen tuotekehitysprosessi on muuttanut muotoaan ja kisasta on saatu tulevaisuuden varalle arvokasta tietoa.

– Nyt lanseeraamassamme tuoteperheessä on mukana tietenkin perinteinen possu mutta myös valtakunnan paras kanatuote. Johanneksen kehittämä kanavariantti otettiin mukaan, koska se on yksinkertaisesti niin herkullinen, että olisi ollut tyhmää olla tuomatta sitä kauppoihin, Tero sanoo.

Sarjaa täydentämään haluttiin kasvisvaihtoehto, sillä laadukkaan kasvisruoan kysyntä kasvaa jatkuvasti.

– Emme halunneet lähteä tarjoamaan jotakin puolihuolimattomasti sarjan jatkoksi tekaistua kasvisruokaa vain siksi, että sellainen olisi hyvä olla. Halusimme, että kasvisruoka sopii tuoteperheeseemme saumattomasti. Smoked halloumi & roots pan istuu sarjaan kuin hansikas. Jos jo possu ja kana olivat täydellisiä, niin kasvisruoasta tehdyssä kuluttajatutkimuksessa saimme vielä paremmat arviot, Tero kertoo.

Mutta niinhän se on: hyvin tekemällä ei voi tulla kuin hyvää.

 

Kurkkaa kaikki Pirkanmaan Osuuskaupan myymälöissä myytävät lähiruokatuotteet osoitteessa: s-ravinto.fi/lahiruoka