11.9.2017
Noin 900 S-ruokakaupassa saa 11.9. alkaen punalaputetuista elintarvikkeista viimeisinä aukiolotunteina -60 prosentin alennuksen.
Punalaputuksella tarkoitetaan vanhenemassa oleviin tuotteisiin laitettavaa alennustarraa, jossa on useimmiten alennusprosenttina 30. Ilta-alen aikaan punalaputetuista elintarvikkeista saa alennusta 60 prosenttia.
– Iltaa kohti kiihtyvällä alennuksella haluamme kannustaa asiakkaitamme ostamaan punalaputettuja tuotteita. Alennukset ovat edullinen ja pidetty ostosmahdollisuus asiakkaille, suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen S-ryhmän vähittäiskaupasta kertoo.
Myymälöissä tiedotetaan ilta-alesta esimerkiksi kuulutuksilla ja julisteilla. Alennuksen saa kassalla.
Noin 500 myymälää aloittaa 60 prosentin alennukset kello 21 ja lähes 300 myymälää jo kello 20. Ilta-alen alkamisajankohdan voi tarkistaa ja kysyä omasta kaupasta sekä Patarummussa olevasta myymälälistasta.
– Ilta-alennuskäytännöt vaihtelevat, sillä kukin osuuskauppa päättää myöhäisten iltatuntien alennuksien käyttöönotosta ja kellonajoista myymäläkohtaisesti, Mika Lyytikäinen korostaa.
Ilta-ale on ollut käytössä jo pari vuotta muutamissa osuuskaupoissa, muun muassa pääkaupunkiseudulla. Asiakkaiden palaute ilta-alesta on ollut erittäin positiivista.
– Joidenkin myymälöiden hävikki on pienentynyt ilta-alennusten ansioista edelleen jopa yli 10 prosenttia, Lyytikäinen kertoo.
Vanhenemassa olevien tuotteiden myyminen alennuksella on tehokas keino vähentää hävikkiä. S-ryhmässä niitä on myyty alennuksella jo vuosia. S-ruokakaupat myyvät vuodessa noin 50 miljoonaa punalaputettua tuotetta.
Ruokahävikin vähentäminen on kaupalle tärkeää niin taloudellisesti kuin vastuullisuusnäkökulmia ajatellen. Hävikkiä tulee kuitenkin vääjäämättä monista sitä vähentävistä toimenpiteistä huolimatta.
Vuonna 2016 S-ryhmän ruokahävikki oli 1,63 prosenttia. Luku sisältää myös hyväntekeväisyyteen lahjoitetut tuotteet.
– Hävikin määrä suhteessa myyntiin on pienentynyt jo yli 10 vuoden ajan. Tavoitteenamme on edelleen pienentää sitä 15 prosenttia vuodesta 2015 vuoteen 2020 mennessä, Lyytikäinen kertoo.
S-ruokakauppojen hävikistä noin 45 % on kasviksia, 20 % leipää ja 15 % maitotaloustuotteita. Loput 20 % jakaantuvat melko tasaisesti eri tuoteryhmien kesken.
– Kaupoistamme ei mene mitään elintarvikejätettä kaatopaikalle. Hävikkiruoka lahjoitetaan ensisijaisesti hyväntekeväisyyteen. Jos se ei ole mahdollista, annamme leipää bioetanolin valmistukseen. Jäljelle jäävä muu hävikki ohjataan hyötykäyttöön energiantuotantoon, Mika Lyytikäinen kertoo.
1.11.2024 | Kampanja | Sokos / Sokos Emotion
28.10.2024 | Kampanja | Sokos / Sokos Emotion