Pirkanmaan Osuuskaupan myynti kasvoi haastavissa olosuhteissa 2,8 prosenttia


3.2.2014

Kovenevassa kilpailussa osuuskauppa ylsi 955,1 miljoonan euron myyntiin
Pirkanmaan Osuuskaupan verollinen myynti oli 955,1 miljoonaa euroa vuonna 2013, mikä on 2,8 prosenttia edellistä vuotta enemmän (+ 26,0 milj. €). Toimialoista paras myynnin kasvu, 4,1 %, oli ABC-liiketoiminnassa. Myyntiä kasvattivat uuden liikennemyymälän avaaminen Ylöjärven Teivossa ja uudet automaattiasemat Pälkäneellä, Koivistonkylässä ja Tesomalla. Suurimman toimialan, eli päivittäis- ja käyttötavarakaupan, myynnin kasvu oli 2,7 %. Vuonna 2013 avattiin uusi Sale Ylöjärven Asemantielle ja 16 S-marketissa tehtiin uudistuksia. Ravintoloiden myynti supistui yleisen taloustilanteen heikkouden ja kahden toimipisteen lopettamisen vuoksi.

Kustannustehokkuuden parantaminen mahdollistaa uudistumisen
Kaupan alan yritysten sanotaan elävän yhdessä suurimmista murroksista, tämä näkyy myös Pirkanmaalla. Tampereen seudun kiinnostavat markkinat vetävät uusia kilpailijoita, nettikauppa muuttaa perinteistä kaupan alaa. Kilpailussa, etenkin hintakilpailussa, pärjätäkseen yritysten on parannettava omaa kilpailukykyään. Tehokkuuden parantamisen kautta syntyy mahdollisuus panostaa uudistumiseen.

Pirkanmaan Osuuskaupassa tuottavuutta ja tehokkuutta onnistuttiin parantamaan viime vuonna
Pirkanmaan Osuuskaupassa käynnistettiin viime vuonna kustannustehokkuusohjelma, jonka avulla onnistuttiin säästämään yli kaksi miljoonaa euroa. Keskeisiä kohteita olivat muut kiinteät kustannukset kuin henkilöstökustannukset. Säästöjä saavutettiin tehostamalla markkinointia, hallintoa, tilankäyttöä, siivousta, energiankäyttöä ja muita kiinteistöön liittyviä kustannuksia. Yksi esimerkki hallintokustannusten pienentämisestä oli konttorin muutto keskustasta Koivistonkylän Prisman toiseen kerrokseen. Henkilöstöresurssien tehokkaaseen käyttöön kiinnitettiin myös erityistä huomiota.

Vuoden 2013 kehittämistyö painottui toimipaikkojen kilpailukykyisyyden parantamiseen henkilökunnan koulutusten, kalusteuudistusten, valikoimien lisäämisen ja miljööuudistusten kautta, investoinnit olivat n. 30 milj. euroa. Asiakasomistajien määrä vuoden lopussa oli 174 535, kasvua 4 862. Bonusta jaettiin 32,8 milj. euroa. Toiminnan tuloksen ennakoidaan olevan edellisen vuoden tasolla, n. 22,5 milj. euroa.

Henkilöstömäärä kasvoi haastavasta taloustilanteesta huolimatta
Haastavasta taloudellisesta tilanteesta huolimatta osuuskaupan henkilöstömäärä kasvoi vuoden 2013 aikana 52 työntekijällä ollen vuoden lopussa 2 888. Tässä luvussa ei ole mukana kausityöntekijöitä. Osuuskauppa oli kesällä merkittävä nuorten työllistäjä tarjoten työpaikan noin 350:lle kesätyöntekijälle ja lisäksi noin 500:lle 14–17-vuotiaalle nuorelle Tutustu ja tienaa -työharjoittelussa.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko, puh. 010 767 0070