Pirkanmaan Osuuskaupan asiakkaat kokivat vuonna 2016 vähintään 3,1 miljoonaa henkilökunnan tekemää sydäntekoa


24.1.2017

Vuodesta 2015 alkaen Pirkanmaan Osuuskaupassa on panostettu erityisesti loistavaan asiakaskokemukseen ja asiakkaiden arjen helpottamiseen. Henkilökuntaa on kannustettu kohtaamaan rohkeasti asiakkaita, auttamaan ja olemaan aidosti läsnä palvelutilanteissa. Näitä työntekijöiden onnistumisia, arjen sydäntekoja, kirjattiin ylös joka päivä.  Vuoden 2016 aikana sydäntekoja tehtiin huikeat 3,1 miljoonaa. Sydänteoista on julkaistu kirja, joka löytyy verkosta osoitteesta:
www.s-kanava.fi/web/pirkanmaa/sydantekoja.

Pirkanmaan Osuuskaupan verollinen myynti vuonna 2016 oli 994,3 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi edellisestä vuodesta 6 %, selvästi markkinoiden kehitystä paremmin. Osuuskaupan henkilöstön määrä kasvoi yli 3000 henkilöön ja asiakasomistajien määrä ylitti 192 000. Asiakasomistajille jaettiin Bonusta, maksutapaetua sekä osuuspääoman korkoa yhteensä 33,2 miljoonaa euroa.


Myynti kasvoi selvästi markkinoiden yleistä kehitystä paremmin

Laajentuneet aukioloajat, halpuuttaminen, sydänteot ja mm. käyttötavarakaupan valikoimien kehittyminen lisäsivät asiakasmääriä ja olivat osaltaan kasvattamassa koko osuuskaupan viime vuoden myyntiä.

Päivittäistavarakaupan myynti lisääntyi 7 prosentilla käynti- ja ostomäärien kasvamisen myötä. Pirkanmaalla tuotteiden hintatasoa laskettiin valtakunnallisen halpuuttamisen lisäksi paikallisia tuotteita halpuuttamalla. Satokausiajattelu lisäsi kasvisten myyntiä Pirkanmaalla lähes 1,5 miljoonaa kiloa vuodessa.

Haastavassa markkinatilanteessa käyttötavarakauppa onnistui kasvattamaan myyntiä 4 prosenttia. Prismojen käyttötavaramyynnin kehittymistä tukivat hypermarketien asiakasmäärien kasvu ja käyttötavaravalikoimien kehittyminen sekä Prisma Kalevan uudistuksen ja laajennuksen valmistuminen loppuvuodesta. Myös tavaratalo- ja erikoisliikekaupassa myynti kehittyi muuttuneessa kilpailutilanteessa selkeästi markkinaa paremmin.

Polttoneste- ja autopesukaupan euromääräinen myynti kasvoi prosentin edellisvuodesta. Polttonestelitroilla mitattuna myynti puolestaan kehittyi peräti 8 prosenttia.

Myös ravintolat onnistuivat kasvattamaan myyntiään. Uudistuksia tehtiin useissa ravintoloissa ja Prismojen ravintolamaailmoissa. Myös ABC-liikennemyymälöiden myynti kehittyi hyvin huolimatta aukiololainsäädännön rajusta muutoksesta.

Osuuskaupan henkilöstömäärä kasvoi jälleen ollen vuoden päättyessä 3006 henkilöä, kokoaikaisiksi muutettuna lähes 2000 henkilöä. Vapautuneet aukioloajat, halpuuttaminen ja arjen sydänteot vaikuttivat hienosti myynnin kasvuun ja näin pystyimme tarjoamaan omalle henkilöstöllemme reilusti lisätöitä, 80 henkilötyövuotta enemmän kuin edellisenä vuonna. Kesällä lähes 1300 kesätyöntekijää ja -harjoittelijaa sai arvokasta työkokemusta osuuskaupan toimipaikoissa.

Ennakkotietojen mukaan Pirkanmaan Osuuskaupan toiminnan tulos tullee olemaan edellisen vuoden tasolla. Sekä valtakunnallisen että paikallisen halpuuttamisen myötä päivittäistavarakaupan tulos laski, mutta erityisesti käyttötavarakaupassa tulos parani. 

 

Lisätietoja: toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko, 010 7670070