Pirkanmaalaiset hullaantuivat kurpitsoista


4.10.2016

Satokausi- eli sesonkiajattelu oli Suomesta kadoksissa vuosikymmenien ajan, mutta nyt se on tehnyt vahvan paluun. Iso askel otettiin tasan vuosi sitten, kun S-ryhmä ja Satokausikalenteri päättivät yhdessä nostaa satokauden parhaat kasvikset kuukausittain esiin kaikissa Prismoissa ja S-marketeissa.

Pirkanmaan Osuuskaupan vuoden aikana eniten myyntiään kasvattaneiden kuukauden satokausituotteiden lista näyttää tältä:

1. kesäkaali

2. suomalainen vesimeloni

3. aprikoosi

4. keltajuuri

5. klementiini

6. mustajuuri

7. raitajuuri

8. kurpitsa

9. pensaspapu

10. nauris
 

– On mahtavaa huomata, että pirkanmaalaiset ovat uskaltautuneet tomaatti- ja kurkkulinjalta uusien kasvisten pariin. Valikoimiin tuli vuoden aikana monia uusia tuttavuuksia. Vuosi sitten, satokausiajattelun startatessa, kurpitsaa myytiin lähes 20-kertainen määrä edelliseen vuoteen verrattuna ja tänä vuonna määrät ovat edelleen kasvussa. Harva olisi vuosi sitten uskonut, että kuukauden hittituotteiksi nousevat sellaiset kasvikset kuin myskikurpitsa ja tankoparsa, valikoimapäällikkö Jenni Keskinen Pirkanmaan Osuuskaupasta kertoo.

 

Kasvisinto kiihtyy

Kasvisten kokonaismyynti on kasvanut Pirkanmaan Osuuskaupassa vuoden aikana lähes 1,5 miljoonaa kiloa. Kasvisten kulutus on jo pidempään ollut kasvussa ja niiden terveysvaikutukset tunnetaan yhä paremmin. Nyt voidaankin puhua kasvisbuumista ja megatrendistä. – On hienoa nähdä, miten asiakkaiden kiinnostus kasviksiin kasvaa. Työ kasvisten kulutuksen lisäämiseksi on hyvässä alussa, mutta vielä on matkaa ravitsemussuositusten mukaiselle tasolle. Suunta on kuitenkin lukujen perusteella juuri oikea, päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Mirkka Saikanmäki kertoo.

 

Lisätietoja:

Päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Mirkka Saikanmäki, 010 76 70081
Valikoimapäällikkö Jenni Keskinen, 010 767 0084