Maijusta tuli ekoluksuksen edelläkävijä


26.3.2020

Kalevan Emotionin kosmetiikkamyyjä Maiju Kela on viime vuosina havainnut asiakkaiden muuttaneen kosmetiikan kulutustottumuksiaan kestävämpään suuntaan. Samaan aikaan kuitenkin luksustuotteiden suosio kasvaa. Maiju alkoi perehtyä nämä kaksi maailmaa yhdistävään uuteen ilmiöön, ekoluksukseen, ja teki trendaavasta aiheesta YAMK-opinnäytetyönsä. Tutkimus on kerännyt kiitosta, kiinnostusta ja tunnustusta.

Maiju ei arvannut lopputyönsä aihetta valitessa, kuinka merkittävä teema hänellä oli käsissään. Ekoluksus on ilmiönä uusi ja ympäristötietoisuuden kasvaessa ajankohtaisempi kuin koskaan ennen.

– Ekoluksus ei ole Suomessa vielä yleisesti tunnettu, mutta sen ensimerkkejä on havaittavissa. Ekoälykästä kosmetiikkaa on olemassa, mutta saavuttaakseen luksustason sen pitäisi olla houkuttelevampaa ja ylellisempää. Ekoluksuskosmetiikassa myös raaka-aineiden laatu ja sertifiointi ovat huippuluokkaa ja vastuullisuuden on toteuduttava tuotteen valmistusketjussa jokaisella osa-alueella, Maiju avaa.

Koska trendi on vasta nousemassa, tarjonta ei vielä kohtaa kysyntää. Piilevää potentiaalia on kuitenkin paljon.

–  Ekoluksus on mielenkiintoinen ilmiö, sillä se tavoittaa myös sellaiset kuluttajat, joita tavanomainen luksus ei kiinnosta. Ekologisuus ja luksus muodostavat tulevaisuudessa luovan synteesin ja voidaan ajatella, että luksus pyrkii taiteen asemaan; se on luksusta vain niille, jotka sitä arvostavat. Näen ekoluksuksen tulevaisuuden kovana kilpailuetuna yrityksille, sillä kuluttajat haluavat edustaa valinnoillaan omaa ekoälykkyyttään koko ajan vahvemmin, Maiju kertoo.

Luovaa luonnonkosmetiikkaa

Maijulla tulee tässä kuussa täyteen 11 vuotta osuuskauppalaisena. Ennen Kalevan Emotionia hän työskenteli Lielahden toimipisteessä ja Sokoksen kosmetiikkaosastolla. Ala on kehittynyt vuosien varrella merkittävästi. Maiju kertoo, että tällä hetkellä suosiossa ovat erityisesti niin sanotut yhdistelmätuotteet.

– Näiden monitoimituotteiden ideana on mahdollisimman monipuoliset käyttötarkoitukset, esimerkiksi tällaisia ovat CC-voiteet. Tuotteita haetaan paljon myös blogi- ja Instagram suositusten perusteella. Samoin korealainen kosmetiikka, probiootit, prebiootit sekä superfoodit näkyvät kosmetiikassa vahvasti. Ekoluksuksen kulmakiviä taas ovat aidot luomuraaka-aineet.

Ekologisuus sekä ruoka- ja hyvinvointitrendit näkyvät usein kosmetiikan uusissa aalloissa niin tuotteiden raaka-aineissa kuin pakkauksissakin.

– Emotionin luonnonkosmetiikkavalikoima kasvaa koko ajan ja useiden sarjojen pakkaukset muuttuvat ekologisemmiksi: sellofaanien ja muovien käyttö on vähentynyt ja osa lasipurkeista muuttunut kierrätettäviksi. Esimerkiksi suomalaisen Sulapac Oy:n biohajoava ja täysin muoviton pakkausinnovaatio on saanut paljon kansainvälistä huomiota kosmetiikan markkinoilla. Yrityksen kosmetiikkarasiat valmistetaan puuhakkeesta ja ne muuttuvat hajotessaan pelkäksi vedeksi, hiilidioksidiksi ja biomassaksi, Maiju selostaa.

Pulpe de Vie -luonnonkosmetiikkasarja puolestaan käyttää raaka-aineinaan pientuottajilta ostettuja hävikkivihanneksia ja -hedelmiä.

– Tällaisia elintarviketeollisuuden sivuvirroista nousevia raaka-aineita tullaan jatkossa näkemään enemmän myös suomalaisissa tuotteissa – uusia pieniä kotimaisia brändejä on tullut markkinoille paljon.

Laatupalvelua oman intohimon parissa

Maijun mukaan parasta työssä ovat alati muuttuva ja inspiroiva työympäristö sekä kollegat, joiden kanssa jaetaan oppeja. Jokaisen ammattilaisen uniikit osaamisalueet täydentävät toisiaan Emotionin arjessa.

– Vaikka verkko-ostaminen yleistyy, se ei mielestäni korvaa kivijalkakauppaa. Moni arvostaa asiakaspalvelun lisäksi mahdollisuutta tutustua kosmetiikkaan paikan päällä. Myös miehet ovat aiempaa kiinnostuneita ihon- ja parranhoidosta ja hakevat kevyitä meikkituotteita. Emotionissa on helppo ja nopea poiketa ruokaostosten yhteydessä – meiltä saa takuulla jokainen apua oikeiden tuotteiden valitsemiseen, Maiju vinkkaa.

Kiinnostus alaan on valunut vapaa-ajallekin: Maijulta löytyy taskusta estenomin AMK- ja YAMK-tutkinnot. Mikä ekoluksuksessa alun perin kiehtoi?

– Olen työskennellyt pitkään luksuskosmetiikkabrändien parissa. Osallistuin YAMK-opintojeni aikana kansainväliseen The Mark Challenge 2019 -kilpailuun, jossa tarkoituksena oli luoda luksusliiketoimintakonsepti yhteiskuntavastuullisilla reunaehdoilla. Tiimini voitti Suomen osakilpailun ja siinä vaiheessa olin jo syvällä luksusmaailmassa. Trendiraporteista ja tieteellisistä artikkeleista alkoi nousta signaaleja, että ekoluksus on aihe, jossa ollaan jonkin merkittävän äärellä. Ja niinhän siinä oltiin.

Maiju seuraa aktiivisesti paitsi kosmetiikkamaailman myös vastuullisuusasioiden kehittymistä.

– Koen pystyväni palvelemaan asiakkaita hyvin perusteellisesti, kun saan työskennellä oman intohimon parissa, Maiju hymyilee.

S-ryhmän oppimis- ja valmennuskeskus Jollas Instituutti myönsi Maijulle opinnäytetyöstään 500 euron arvoisen stipendin. Tutustu työhön ”Ekoluksus – Ilmentyminen ja tulevaisuus, uudesta ilmiöstä tuottavaa vastuullisuutta” täällä.