Lupaus lunastettu: ”Food Market Herkun ruokakorin hinta laski roimasti”


25.4.2019

– Asetimme Food Market Herkulle kaksi selkeää tavoitetta: ”kohti eurooppalaista kärkeä” ja ”hinnat laskevat kyllä”. Herkku nousi jo aiemmin kansainvälisesti arvostetun tutkimuslaitoksen IGD:n listaukseen ja Herkku mainittiin maailman 16 kiinnostavimman uuden ruokakaupan joukossa. Herkumpi ei ole kalliimpi, se on nyt selvää, toteaa valikoimajohtaja Antti Oksa S-ryhmän vähittäiskaupan ketjuohjauksesta.

Herkun taival ei ole ollut pelkästään ruusuilla tanssimista. Tarvittiin suurempi muutos koko konseptin osalta. Herkuista halutaan rakentaa valikoimiltaan ainutlaatuisia kauppoja, jotka ovat hintatasoltaan yhä useamman ihmisen saavutettavissa.

– Food Market Herkku on meille mahtava oppimisen paikka. Herkuissa on mahdollista irrotella uusimpien palvelu- ja tuoteinnovaatioiden kanssa. Kun tämä yhdistetään osuuskauppojen ketjuosaamiseen ja Herkun ruoka- ja palveluosaamiseen, on tuloksena timmi yhdistelmä, HOK-Elannon toimialajohtaja Kimmo Nikula pohtii.

Yksi keskeisiä ongelmia Herkussa on ollut hävikki, joka ei ole ollut aiemmin säällisellä tasolla.

– Pystymme vaikuttamaan hävikin pienentämiseen valikoimien tarkemmalla suunnittelulla ja hinnoittelulla sekä ennakoimalla kysyntää. Meillä on käytössä Zero waste -hinnoittelu, jolla vauhditetaan niiden tuotteiden myyntiä, jotka ovat vaarassa mennä hävikkiin, kertoo Helsingin keskustan Herkun Food Market Manager Milli Teivaala.