12.8.2014
S-ryhmässä toteutettujen kulusäästöjen ansiosta kaupparyhmän tammi-kesäkuun tulos parani viime vuodesta. Vähittäismyynti oli lähes 5,5 miljardia euroa, eli viime vuoden vastaavan ajan tasolla.
S-ryhmän tammi-kesäkuun 2014 yhteenlaskettu tulos ennen satunnaisia eriä ja veroja oli 122 miljoonaa euroa, kun edellisenä vuonna vastaavaan aikaan tulos oli 61 miljoonaa euroa.
Myös SOK-yhtymän alkuvuoden tulos ennen veroja parani merkittävästi toiminnan tehostamisen ansiosta. Kulusäästöjen lisäksi tulosta kohensi S-Pankin ja LähiTapiola Pankin fuusio. Yhtymän jatkuvien toimintojen tulos ennen veroja oli 35,4 miljoonaa euroa sen oltua edellisvuonna -13,8 miljoonaa euroa.
S-ryhmän operatiivinen tulos oli 62,4 miljoonaa euroa, kun vuonna 2013 vastaavaan aikaan se oli 32,2 miljoonaa euroa. SOK-yhtymän operatiivinen tulos oli puolestaan 1,0 miljoonaa euroa oltuaan edellisvuonna -22,1 miljoonaa euroa.
S-ryhmän koko vuoden tuloksen odotetaan paranevan hieman viime vuodesta. Tulos on kuitenkin riippuvainen talouden yleisestä kehityksestä.
Suomalaisen vähittäiskaupan tilanne on nyt vaikea, mikä on näkynyt myynnin laskuna. Laskusuunnan ennustetaan jatkuvan lähikuukausina.
– Kuluttajien ostovoima on heikentynyt ja heikentyy yhä ennen kaikkea tällä hallituskaudella toteutettujen viiden miljardin veronkorotusten takia. Kauppa toivookin, että hallitus tukisi myös työllistäviä kotimarkkinoita keventämällä kansalaisten verotaakkaa, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä linjaa.
S-ryhmän vähittäismyynti (alv 0 %) oli 5 468 miljoonaa euroa tammi-kesäkuussa 2014. Vaikka alkuvuoden myynti väheni 1,1 prosenttia, vertailukelpoinen myynti oli edellisvuoden tasolla ja laski vain 0,1 prosenttia.
Alueosuuskauppojen vähittäismyynti laski myös vain 0,1 prosenttia vuoden 2013 tammi-kesäkuuhun verrattuna ja oli 5 071 miljoonaa euroa. Osuuskauppojen osuus S-ryhmän myynnistä oli 92,7 prosenttia ja SOK-yhtymän 7,3 prosenttia.
S-ryhmä investoi alkuvuonna 239 miljoonaa euroa. Vuonna 2013 vastaavaan aikaan investoinnit olivat 351 miljoonaa euroa.
– Investointien määrä jäänee koko vuonnakin noin sata miljoonaa alle viimevuotisen. Investointimme keskittyvät nyt etupäässä pienempiin toimipaikkoihin ja vanhojen uudistamiseen, pääjohtaja Heikkilä sanoo.
Kesäkuun lopussa toimipaikkojen kokonaislukumäärä oli 1 641. Määrä väheni seitsemällä edellisvuoteen verrattuna.
Tiivistelmä:
S-ryhmän myynti ja taloudellinen kehitys tammi-kesäkuussa 2014
S-ryhmä kokonaisuudessaan
SOK-yhtymä (SOK + tytäryhtiöt)
S-ryhmän vähittäismyynti liiketoiminta-alueittain 1–6/2014 (alv 0%)
|
1.1.-30.6.2014 |
1.4.-30.6.2014 |
|||
Milj. euroa |
Muutos-% |
Milj. euroa |
Muutos-% |
||
Marketkauppa* |
3 820,80 |
1,2 |
2 019,1 |
1,2 |
|
Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa |
878,34 |
-0,8 |
478,8 |
1,6 |
|
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa |
151,41 |
-0,9 |
74,1 |
-3,2 |
|
Matkailu- ja ravitsemiskauppa* |
380,96 |
-1,5 |
195,5 |
-3,1 |
|
Auto- ja autotarvikekauppa** |
155,79 |
-34,0 |
76,0 |
-34,8 |
|
Maatalouskauppa |
75,35 |
-13,1 |
46,2 |
-8,7 |
|
Muut |
5,81 |
4,2 |
3,2 |
3,4 |
|
Yhteensä |
5 468,46 |
-1,1 |
2 892,8 |
-0,8 |
* Sisältää lähialueiden (Baltia ja Pietari) vähittäismyynnin.
** Vähittäismyynnin vähennys, -34,0 prosenttia, johtuu vuonna 2013 toteutuneesta SOK Autokauppa Oy:n liiketoiminnan myynnistä/lopettamisesta. Vertailukelpoinen myynti nousi 3,7 prosenttia.
Marketkauppa
S-ryhmän marketkaupan myynti kasvoi 1,2 prosenttia tammi-kesäkuussa 2014. Tähän sisältyvät Prismojen, S-marketien, Sale- ja Alepa-myymälöiden, Kodin Terrojen, S-Rautojen sekä muiden marketkaupan yksiköiden päivittäistavara- ja käyttötavaramyynnit.
Erikseen tarkasteltuna S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynnin arvo nousi 1,5 prosenttia ja oli 3 451 miljoonaa euroa. Käyttötavarakauppa puolestaan laski 1,4 prosenttia edellisvuodesta ja oli 639 miljoonaa euroa.
Talouden huonot ajat ovat perinteisesti näkyneet erityisesti kestokulutus- ja käyttötavaroiden myynnissä. Kulutuksen väheneminen näkyy kuitenkin poikkeuksellisen vahvana myös Suomen päivittäistavarakaupassa, jonka myynnin määrä on alentunut jo kahdeksan peräkkäisen kvartaalin ajan.
Marketkaupan toimipaikkojen lukumäärä lisääntyi vuoden lopusta viidellä toimipaikalla ja kesäkuun lopussa niitä oli yhteensä 940.
Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa
Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan myynti laski alkuvuonna niukasti vajaan prosentin. Toimipaikkoja oli vuoden lopussa 236 ja kaikki S-ryhmän jakelupisteet huomioiden 438. S-ryhmän liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa hoitaa ABC-ketju.
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa
Tavaratalo- ja erikoisliikekaupan vähittäismyynti laski niukasti 0,9 prosenttia. Sokos-tavarataloja oli kesäkuun lopussa 21 (sis. verkkokaupan) ja Emotion-myymälöitä 35.
Matkailu- ja ravitsemiskauppa
Matkailu- ja ravitsemiskaupan vähittäismyynti laski 1,5 prosenttia. Myynnin lasku johtui esimerkiksi venäläisturistien vähentyneestä määrästä ja anniskelumyynnin hiipumisesta.
Hotelleja oli kesäkuun lopussa 64 ja erillisiä ravintolatoimipaikkoja 260. Kun otetaan huomioon muiden toimipaikkojen yhteydessä olevat yksiköt, ravintolatoimipaikkoja oli yhteensä 754. Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuja ovat Sokos Hotels ja Radisson Blu Hotels sekä lukuisat ravintolaketjut
Auto- ja autotarvikekauppa
Auto- ja autotarvikekaupan vähittäismyynnin vähennys, -34,0 prosenttia, johtuu vuonna 2013 toteutuneesta SOK Autokauppa Oy:n liiketoiminnan myynnistä/lopettamisesta. Vertailukelpoinen myynti nousi 3,7 prosenttia.
Auto- ja autotarvikekaupan toimipaikkoja oli S-ryhmässä kesäkuun lopussa 37. S-ryhmässä autokauppaliiketoimintaa harjoitetaan edelleen 11 alueosuuskaupan alueella.
Maatalouskauppa
Maatalouskaupan myynti laski 13,1 prosenttia. Maatalouskaupan ketjuja ovat Agrimarketit ja Multasormi-myymälät. Kokonaan S-ryhmän hallussa olevia maatalouskaupan toimipaikkoja oli kesäkuun lopussa yhteensä 15. Maatalouskauppaa harjoittavat Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa, Suur-Seudun Osuuskauppa ja Kymen Seudun Osuuskauppa.
Lähialueet (Baltia ja Pietari)
Lähialueiden liiketoimintojen vähittäismyynti oli 292 miljoonaa euroa, jossa on lisäystä 7,4 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Lähialueiden päivittäistavarakaupan myynti oli 270 miljoonaa euroa ja se kasvoi 9,0 prosenttia. Huhtikuussa 2014 avattiin uusi Prisma Liettuaan.
Pankkitoiminta
S-Pankin alkuvuoden merkittävin tapahtuma oli kombinaatiofuusio LähiTapiola Pankin kanssa. Fuusiossa vanhojen pankkien toiminta lakkasi ja toimintaa jatkamaan perustettiin uusi S-Pankki. Uusi pankki aloitti toimintansa toukokuun ensimmäisenä päivänä. S-ryhmä omistaa uudesta pankista 75 prosenttia ja LähiTapiola-ryhmä 25 prosenttia. Fuusion aiheuttama tulos SOK-yhtymässä oli 32 miljoonaa euroa.
S-Pankilla oli kesäkuun lopussa noin 2,7 miljoonaa asiakasta ja S-Pankin kansainvälinen maksukortti oli käytössä lähes 1,5 miljoonalla asiakkaalla. Aktiivisten asiakkaiden määrä kasvaa koko ajan, ja S-Pankki on nousemassa koko kansan kakkospankin asemasta yhä useamman asiakkaansa pääasialliseksi pankiksi.
S-Pankin talletuskanta oli kesäkuun lopussa 4 139,5 miljoonaa euroa, josta henkilöasiakkaiden talletuksia 3 454,9 miljoonaa euroa ja yritysasiakkaiden talletuksia 684,6 miljoonaa euroa.
Asiakasomistajuus
Asiakasomistajat eli osuuskauppojen jäsenet omistavat S-ryhmän osuuskaupat, muita omistajia niillä ei ole. Asiakasomistajuus on S-ryhmän tapa toteuttaa osuustoiminnallista yritysmuotoaan ja tuottaa palveluja ja etuja asiakasomistajilleen.
S-ryhmän osuuskauppojen jäsenmäärän kasvu jatkui alkuvuonna. Bonusjärjestelmään kuuluviin osuuskauppoihin liittyi tammi-kesäkuussa 33 156 uutta asiakasomistajaa. Kesäkuun lopussa asiakasomistajien kokonaislukumäärä oli 2 117 313.
Asiakasomistajien ostot S-ryhmästä eli ryhmän bonusmyynti oli noin 4,5 miljardia euroa.
Lisätiedot:
Pääjohtaja Taavi Heikkilä, SOK, p. 010 76 80200
Johtaja, CFO Jari Annala, SOK, p. 010 76 82040
SOK-yhtymän osavuosikatsaus julkaistaan kokonaisuudessaan 28.8.
osoitteessa www.s-kanava.fi
1.11.2024 | Kampanja | Sokos / Sokos Emotion
28.10.2024 | Kampanja | Sokos / Sokos Emotion