3.7.2018
Ruokaketjun läpinäkyvyys ottaa kesän aikana harppauksen, kun asiakkaat voivat tarkistaa Kotimaista-kuhansa kalastuspaikat Kuhatutka-sovelluksen avulla. S-ryhmän vähittäiskaupan sovellus on rakennettu blockchain- eli lohkoketjuteknologialla, jota kokeillaan elintarvikealalla nyt ensimmäistä kertaa Suomessa.
Asiakkaat voivat jäljittää kuhan sen kotivesistöön Kotimaista-kuhafileen pakkauksessa olevan QR-koodin avulla tai kirjautumalla osoitteeseen s-kanava.fi/kalat/kuha.
Jäljitettävyys perustuu lohkoketjuteknologiaan, jonka avulla kerätään tietoa kalan pyyntihetkestä kaupan hyllylle saakka.
Lohkoketjun idea on, että jokainen ketjun toimija eli niin kutsuttu lohko pystyy tallentamaan omalta osaltaan tietoa, jota muut lohkot hyödyntävät. Lohkoketjun jäljitettävyyden luotettavuus perustuu siihen, että kerran syötettyä tietoa ei voida enää muuttaa.
Lohkoketju on maailmalla käytössä rahoitusalalla, mutta elintarvikeketjussa teknologian käyttö on varsin uutta.
– Näemme lohkoketjussa paljon mahdollisuuksia, sillä ajatus tiedon jakamisesta ja luotettavuudesta sopii ruokaketjun prosessien läpinäkyvyyden lisäämiseen ja varmistamiseen todella hyvin, vastuullisuuspäällikkö Senja Forsman S-ryhmän vähittäiskaupasta kertoo.
– Kuhatutka saakin nyt kunnian olla edelläkävijä läpinäkyvyyden edistäjänä, hän lisää.
Kesä on sovelluksen testausaikaa ja sitä kehitetään koko ajan, kun ketjun osapuolilta saadaan palautetta.
Lohkoketjuteknologian testaukseen valittiin kotimainen kalaketju, koska sen jäljitettävyydestä on lainsäädännöllisiä vaatimuksia ja koska kotimaisten kumppanien kanssa projekti on ulkomaista ruokaketjua hallittavampi. S-ryhmän kumppaneina Kuhatutkan kehitystyössä ovat teknologiayritys IBM sekä kalanjalostustalo Hätälä Oy.
– Haluamme olla mukana työssä, joka edistää kotimaisten kalastajien työn ja kotimaisten kalojen arvostusta. Suomalainen kala on arvokas raaka-aine, josta kehitetään koko ajan lisää maukkaita tuotteita. Ja edistäähän kotimaisten kalatuotteiden syönti myös hyvinvointia, Hätälä Oyn varatoimitusjohtaja Matti Isohätälä sanoo.
Taustalla on myös S-ryhmän viime kesänä julkaisema Ruokamanifesti, jonka teeseissä kaupparyhmä sitoutuu muun muassa lisäämään kotimaisen kalan arvostusta ja tarjontaa yhdessä kotimaisten kalastajien ja kalanjalostajien kanssa.
– Kotimaisessa kalassa on mieletön potentiaali. Uskomme vahvasti, että kunhan saamme lisää tarjontaa, on kalapäivä suomalaiskodeissa nykyistä huomattavasti useammin, valikoimajohtaja Antti Oksa S-ryhmän vähittäiskaupasta uskoo.
Aluksi sovellus tarjoaa tietoa kuhan pyyntipaikoista, mutta tulevaisuudessa voisi olla mahdollista tarjota enemmän tietoa esimerkiksi kalastajista.
– Ruoan reitin läpinäkyvyys lisää sen arvostusta, kun ruokapöydässä tiedetään, mistä ja kuka kotimaisen maukkaan kalan on pyytänyt, Antti Oksa uskoo.
23.9.2024 | Ravintolat | Tiedote
18.9.2024 | Etu | Kimpassa | Tapahtumat
18.9.2024 | Etu | Kimpassa | Tapahtumat