Kolumni: Täällä määräät sinä


9.2.2013

Arajärvi, Arhinmäki, Bryggare, Kiviniemi, Saukkonen, Järvinen. Pääluottamusmies, lastentarhanopettaja, professori, kulttuuriministeri, leipomotyöntekijä, pastori, päihdetyöntekijä.

Mitä väkeä tämä on? Muutama nimi HOK-Elannon edustajistosta 2012–2016. Kuten voit huomata, S-ryhmän osuuskaupan ylin päättävä elin vetää puoleensa tuttuja nimiä. Ammattivaikuttajia, kuten entisiä ja nykyisiä ministereitä.

Mutta yhtä lailla mukaan mahtuu muita asiakaskomistajia sairaanhoitajista ja kätilöistä maalareihin. Niin kuin kuuluukin, kun toimitaan osuuskaupassa.

Osuuskaupan asiakasomistajana sinulla on oikeus vaikuttaa toiminnan ja palveluiden kehittämiseen äänestämällä edustajiston vaaleissa. Asiakasomistajat valitsevat edustajiston keskuudestaan vaaleilla, joissa jokaisella on yksi ääni.

Pistä vaalikampanja pystyyn

Kun haluat vaikuttaa isoihin asioihin, tee niin kuin Arhinmäki ja muut. Asetu ehdolle edustajistovaaleihin. Ehdokkaaksi voi asettua kuka tahansa osuuskaupan alueella asuva täysi-ikäinen ja täysivaltainen osuuskaupan henkilöjäsen. Äänioikeus on jo 15 vuotta täyttäneillä.

Jos pääset läpi, olet mukana päättämässä muun muassa osuuskauppasi tuloksenjaosta. Kuten siitä jaetaanko tänä vuonna ylijäämänpalautusta tai kenties osuusmaksun korkoa. Lisäksi voit tehdä aloitteita hallitukselle.

Vaikuttaa voit myös jaloin

Vaalit ja edustajisto ovat kuitenkin vain yksi tapa vaikuttaa oman osuuskaupan asioihin.

Ei pidä unohtaa arkista jalkatyötä. Konkreettisimmin vaikutat joka päivä ohjaamalla polkusi S-ryhmän toimipaikkoihin. Siellä se tulos lopulta tehdään.

Ja se on myös antoisin tapa sinulle. Ostoksilla keräät itselle Bonukset, mutta samalla kasvatat osuuskauppasi yhteistä pottia, jolla tuotetaan palveluja ja hyvinvointia omalle alueellesi.

Voinee sanoa, että yksityinen ja yhteinen etu yhdistyy harvoin maailmassa näin kauniisti.

Paneelit, Facebook, Twitter,…

Kun ollaan arjessa läsnä, niin ollaan sitten kunnolla. Se on S-ryhmän yksi kantavia ajatuksia. Ja internet jos mikä on arkea tänä päivänä.

Siksi S-ryhmä on yhä voimallisemmin läsnä myös sosiaalisessa mediassa. Ei huvin vuoksi, vaan antaakseen uusia vuorovaikutusväyliä asiakasomistajille. Esimerkiksi foursquaresta löydät jokaisen toimipaikan ”kotisivun” erikseen.

Tai ryhdy panelistiksi. Löydät asiakaspaneelit Omalta S-kanavalta. Tutustu ja valitse, mihin paneeleihin haluat osallistua. Saat tietyin väliajoin sähköpostiisi kyselyn, johon vastaamalla voit vaikuttaa siihen, että osuuskauppasi palvelut vastaavat odotuksiasi.

Kuka siis osuuskaupassa määrää: asiakasomistaja määrää. Se olet sinä.