Jättitilaukset hidastavat ruoan verkkokauppaa mutta kysyntään pystytään vastaamaan koko ajan paremmin


27.3.2020

Kauppakassi-tilauksen naputtelu on ruokaostosten hoitamista helpoimmillaan, ja näin korona-aikana ruoan verkkokauppa on myös monen riskiryhmään kuuluvan asiakkaan pelastus. Palvelun mahdollistaa vikkelä ja tarkka keräilijöiden tiimi, jossa on tällä viikolla aloittanut tusinan verran uusia työntekijöitä. Kasvaneeseen tarpeeseen vastataan myös uusilla ruoan verkkokaupan yksiköillä.

On aamu ja Koivistonkylän Prisman käytävillä viilettää runsas joukko Kauppakassi-verkkopalvelun keräilijöitä. Kärryihin pinottuihin sinisiin koreihin sujahtaa asiakkaiden tilaamia tuotteita porkkanoista maitopurkkeihin ja saippuapulloista kuivahiivaan. Yksi työntekijöistä on Alli Untala, joka päätyi keräilijäksi etsiessään mielenkiintoisia työmahdollisuuksia välivuotensa ajaksi.

– Aamut alkavat melkein aina aikaisin, viideltä tai kuudelta. Pääosin keräämme ja pakkaamme asiakkaiden verkkokaupasta tilaamia ostoksia. Niistä osan viemme Koivistonkylän noutolokerikkoon asiakkaiden noudettavaksi, osan lähetämme muihin toimipaikkoihin sekä kuljetettaviksi koteihin, hän kuvailee tyypillistä työpäiväänsä.

Verkkokaupan kapasiteettia kasvatetaan jatkuvasti

Allilla ja muilla työporukkaan kuuluvilla riittää nyt tekemistä, sillä Kauppakassi-palvelun suosio on suorastaan räjähtänyt koronavirusepidemian aiheuttaman poikkeustilanteen myötä.

Alli ja ruoan verkkokaupan myyntipäällikkö Erika Vakkilainen antavat Kauppakassin vakiväelle ja uusille tekijöille kiitosta hyvästä asenteesta:

– Jokainen on mahdollisuuksien mukaan joustanut tässä haastavassa tilanteessa, ja olemme saaneet tärkeitä apuja myös oman tiimin ulkopuolelta. Toisiamme autamme paljon niin pienissä kuin suurissakin ongelmissa. Tässä työssä parasta onkin mahtava työporukka ja tekemisen meininki, Alli suitsuttaa.

– Noutoikkunoita on ollut hyvin vaikeaa saada samalle viikolle. Tilaukset ovat olleet suuruudeltaan jopa kolminkertaisia normaaliin nähden. Saamme paljon yli 500 euron tilauksia, ja viime viikon suurin tilaus oli jopa 1400 euron arvoinen, Erika valottaa palvelun viimeaikaista tilannetta.

Tällä hetkellä meneillään on useita toimenpiteitä kapasiteetin kasvattamiseksi. Sokos Herkussa polkaistiin alkuviikosta pikavauhtia käyntiin ruoan kotiinkuljetus- ja noutopalvelu, myös Food Market Herkku pilotoi noutopalvelua. Valkeakosken S-marketissa keräily aloitetaan lähiviikkoina. Kauppakassi-lokerikko on myös nousemassa Kalevan Prismaan.

– Alun perin tavoitteenamme oli aloittaa keräily Kalevassa pääsiäisen jälkeen, mutta teemme kaikkemme, että pystyisimme aikaistamaan avausta, Erika kertoo.

Alli tarkastaa asiakkaan tilausta iPadiltaan. Keräilijältä vaaditaan tarkkuutta, jotta tilaaja saa varmasti oikeat tuotteet. 

 

Turvallisuus ja hymy edellä

Alli tarkastelee keräilykärryyn kiinnitetyltä iPadilta asiakkaan tilausta. Seuraavaksi suunnataan hedelmä- ja vihannesosastolle. Poikkeusaikana keräilijöitä on muistutettu pitämään erityisen hyvää huolta omasta terveydestä, turvallisuudesta ja jaksamisesta. Työpaikalla hygieniaan kiinnitetään tarkasti huomiota.

– Keräilijöiden työssään tarvitsemia iPadeja, skannereita, kärryjä ja kassojen näppäimistöjä desinfioidaan aktiivisesti. Sama pätee noutolokerikkojen näyttöihin ja luukkujen kahvoihin. Työskentelyssä pyritään pitämään vähintään metrin etäisyys asiakkaisiin ja muihin työntekijöihin, Erika kertoo turvatoimista.

Ruokaostoksilla käyvät asiakkaat ehtivät epidemiasta huolimatta jäädä joskus myös hetkeksi jutulle.

– On kiitelty tärkeästä työstä ja toivotettu hyviä vointeja. On hienoa huomata, että kriisi tuo meitä myös lähemmäs toisiamme, Alli hymyilee ja nappaa hedelmäpussiin punaposkisia omenoita.

Ruoan verkkokauppa palvelee

Foodie.fi-sivuston kautta ostokset voi tilata Koivistonkylän, Lielahden, Linnainmaan ja Nokian Prisman noutolokerikkoon. Valkeakosken S-marketille noudon voi tilata lähiviikkoina. Kotiinkuljetuksen voi tilata Tampereen, Pirkkalan ja Kangasalan alueelle, pois lukien Teisko ja Terälahti.

Food Market Herkun tilausohjeet löytyvät osoitteesta: https://www.foodmarketherkku.fi/artikkelit/tampereen-keraily-ja-noutopalvelu/. Tilaukset sähköpostilla herkkutilaus.tampere@sok.fi tai soittamalla 010 767 1750. Tuotteet kerätään ja toimitetaan valinnan mukaan Aimo-park tai P-Hämppi pysäköintitaloon. Mahdollisuus myös kotiinkuljetukselle.

Sokos Herkun tilauksen Tampereen keskustaan ja sen lähiympäristöön voi tehdä osoitteessa herkku.tilaukset@sokos.fi, lisätiedot puh. 010 767 0950