Jankan Salessa voi piipahtaa pikaisesti tai tulla palveltavaksi ajan kanssa


30.9.2020

Sini Hämäläiselle työn suola on monipuolisuus. Pienessä kaupassa tehtäviä riittää laidasta laitaan, ja samalla voi jutustella päivän kuulumiset asiakkaiden kanssa.

Vuoden verran ovat Jankan asukkaat saaneet asioida häikäisevän palvelun Salessa. Paikalliset ovat ottaneet kaupan omakseen, ja ostoksilla näkyy paljon niin opiskelijoita, perheitä kuin ikäihmisiäkin. Palvelun lisäksi Jankassa on panostettu runsaaseen valikoimaan ja asioinnin helppouteen.

– Mehukoneesta on moni ollut fiiliksissä. Paistopistetuotteet ovat suosittuja, ja asiakkaat ovat kiitelleet niiden laajaa valikoimaa. Etenkin aamuisin ja viikonloppuisin ihmiset hakevat leivonnaisia aamupalapöytään tai töihin evääksi. Kahviautomaatista voi samalla napata tuoreet kahvit mukaan, kertoo Salen työntekijä Sini Hämäläinen.

Helpompaa arkea lähikaupassa

Arjen asioinnin helpottamiseksi kauppaan on saatu muun muassa pakettiautomaatti, Veikkauksen piste sekä kaksi itsepalvelukassaa.

– Etenkin pienten ostosten kanssa asiakkaat menevät mielellään itsepalvelukassalle ja pääsevät nopeasti jatkamaan matkaa. Jos niiden käyttöä arkailee, me opastamme kyllä, Sini rohkaisee.

Toki kaupassa onnistuu myös isompien ostosten tekeminen ajan kanssa. Tavallisella kassalla pääsee ihmisen palveltavaksi kuten ennenkin, ja valikoimasta löytyvät kaikki perustuotteet ja monet harvinaisemmatkin.

– Erityisesti iäkkäämpi väki hakee mielellään meiltä kaikki arjen tarpeet. He saavat tehdä ostokset kaikessa rauhassa, ja meiltä saa aina apua, Sini sanoo.

Värikäs heviosasto toivottaa lähikauppaan tervetulleeksi.

Hyvä palvelu on ihmisen kohtaamista

Ennen kaupan avaamista myymäläpäällikkö Ritva Helmisen missiona oli häikäistä Jankan asukkaat loistavalla palvelulla. Siinä koko Salen tiimi on onnistunut, kuten asiakas palautteetkin osoittavat.

– Meillä kohdataan ja huomioidaan jokainen asiakas yksilönä. Kaikkia tervehditään iloisesti. Jos asiakas näyttää olevan hukassa hyllyjen välissä, lähdemme auttamaan. Siinä voidaan yhdessä miettiä sopivia tuotteita, Sini kertoo.

Sinin mukaan koko henkilökunta on helposti lähestyttävää väkeä. Moni vakioasiakas jääkin juttelemaan kuulumiset hyllyjen väliin tai kassalle.

– Koronakeväänä korostui entisestään se, että kauppareissu voi olla monelle päivän ainoa kontakti muihin. Näin työntekijänä parasta pienessä kaupassa onkin se, että on aina aikaa asiakkaille, Sini iloitsee.

Itsepalvelukassan kautta on helppo kipaista eväät päiväksi.