19.9.2019
Food Market Herkun uusi aika alkaa tänään, kun täysin uudistunut myymälä juhlii avajaisiaan. Kaupan toimintojen siirryttyä Stockmannilta Pirkanmaan Osuuskaupalle vuoden 2017 lopulla keskityttiin pistämään prosessit kuntoon. Sillä ei lunastettu asiakkaiden odotuksia ja luottamusta. Oli pysähdyttävä, peruutettava ja pyöräytettävä tekeminen päälaelleen.
Juhannuksesta startanneessa remontissa päätettiin kyseenalaistaa melkeinpä kaikki ja unohtaa ”näin on aina tehty” -ajattelu. Miten Herkusta rakennettiin yhdistelmä kauppahallia, herkkukauppaa ja bistroa?
– Kulkusuunnat muutettiin loogisemmiksi, hedelmävihannesosaston tuotteet järjestettiin niin, että ne löytyvät helpommin, kassa-alue siirrettiin asiakkaiden toivomaan paikkaan lähemmäksi sisäänkäyntiä ja samalla mukaan tuotiin itsepalvelukassat. Leipomo-, valmisruoka-, kala- ja lihatiskit saivat lisää neliömetrejä. Myymälän avaruutta ja viihtyisyyttä lisättiin kauttaaltaan rauhallisemmalla värimaailmalla ja matalammilla kalusteilla. Lisäksi uudistuneen juustotiskin viereen avattiin Bistro, mistä saa muuten kaupungin parasta kalakeittoa, maistuvia tapaksia sekä viiniä ja virvokkeita, Herkusta vastaava ryhmäpäällikkö Mikko Korpela vinkkaa.
Food Market manager Jukka-Pekka Alanko on yhä fiiliksissä onnistuneesta projektista.
– Olemme saaneet niitä ihastuksen huokauksia ja hihkaisuja, joita etukäteen toivoimme. Tämä on urani ensimmäinen myymäläuudistus, jonka aikana en ole kuullut ainuttakaan negatiivista kommenttia mistään, edes kaupan remonttijärjestelyistä tai tuotteiden tiuhaan vaihtuneista paikoista. Se kertoo mielestäni yhdestä asiasta – asiakkaat olivat odottaneet tätä uudistusta yhtä paljon kuin mekin, J-P iloitsee.
Identiteetin kirkastus kiikarissa – tuotevalikoima kasvaa yli tuhannella
Herkun uudistus erosi tavanomaisesta myös siten, että asiakkaat osallistettiin suunnitteluun. Kauppa kutsui keväällä potentiaalisia ja nykyisiä asiakkaita sekä paikallisia vaikuttajia myymälävierailulle ja ideoimaan uutta.
– Hullunkurista, että olemme yrittäneet itse arvailla, mitä asiakkaat haluavat, emmekä ole kysyneet sitä. Meitä onneksi haastettiin paljon, ja voin ilokseni kertoa, että hyvin moni toive on saatu toteutettua. Koska juustotiskimme keräsi erityisen paljon kiitosta, päätimme olla kajoamatta siihen. Joku asiakkaista taisi kuvailla sitä koko myymälän sydämeksi ja toinen kruununjalokiveksi. Aika komeat kehut, marketkaupan toimialajohtaja Mirkka Saikanmäki tuulettaa.
Valtaosa palautteista oli hyvin konkreettisia ja niihin oli helppo löytää ratkaisu. Asiakkaille ei kuitenkaan ole auennut, minkälaiseksi ruokakaupaksi Herkku profiloituu jatkossa. Uudistuksen myötä valikoima päivittyy yli 1 000 uudella tuotteella ja elää entistä vahvemmin viikonpäivien mukaan.
– Meidän identiteettimme ei ole välittynyt selkeästi, ja tämä remontti oli luonteva hetki pysähtyä asian äärelle. Aiomme olla kaupungin elämyksellisin ruokakauppa, joka toimii inspiraation lähteenä niin arkeen kuin juhlaankin. Alkuviikosta asiakkaiden ostoskorit täyttyvät kevyellä ja nopealla ruoalla, loppuviikosta herkutellaan ja hemmotellaan. Hintoja onkin perustuotteiden osalta laskettu kautta linjan, minkä lisäksi Herkun omat tuorevalmistuotteet, Prepsit, ja palvelutiskien antimet tuovat kiireeseen helpotusta. Nautiskeluun taas suosittelen itse tehtyjen pizzojemme, erikoisjuustojen ja vastapaistettujen leipien lisäksi Herkun omia pestoja, tryffeli-tattitahnoja, makusokereita ja kastikkeita, J-P ehdottaa.
Lisätiedot:
Mirkka Saikanmäki, marketkaupan toimialajohtaja, Pirkanmaan Osuuskauppa, mirkka.saikanmaki@sok.fi,
010 767 0081
Mikko Korpela, Food Market Herkun ryhmäpäällikkö, Pirkanmaan Osuuskauppa, mikko.korpela@sok.fi, 010 7672597
1.11.2024 | Kampanja | Sokos / Sokos Emotion
28.10.2024 | Kampanja | Sokos / Sokos Emotion