24.6.2018
Slowtv-lähetys Hihna247:n ääreen Prisman Facebookiin kerääntyi juhannusaattona satoja tuhansia katsojia seuraamaan ja kommentoimaan suomalaisten juhannusostoksia. Katsojien kommentteja livelähetykseen satoi liki 25 000.
Hihna247 tavoitti noin 500 000 suomalaista. Suorassa netti-tv-lähetyksessä kuvattiin Helsingin Prisma Kaaren kassahihnaa 12 tunnin ajan kello 16–04.
Hihna247 järjestettiin nyt toista kertaa juhannuksena, mutta Hihnan ääreen kokoontunut some-kansa puhui jo juhannusperinteestä ja juhannuksen jokavuotisesta pelastuksesta.
– On syntynyt sitoutunut hihnaheimo. Heille hihna edustaa modernia juhannuskokkoa, jonka ääreen kokoonnutaan yhdessä pitkäksikin aikaa. Tyypillinen hihnaheimolainen on 18–34-vuotias pääkaupunkiseudulla asuva nainen, Juha-Matti Levo SOK vähittäiskaupan viestinnästä kertoo.
Hihnastudion myötä hihnakansa toivoi tuleville tuotantokausille liveselostusta koko Hihnan ajaksi. Monen mielestä Hihnan pitäisi pyöriä muinakin juhlapyhinä, esimerkiksi jouluna.
– Hihnakansan mielipiteellä on painoarvoa, joten ehdottomasti jatkamme Hihnan parissa. On hienoa nähdä, että Hihna on kerännyt ympärilleen todella sitoutuneen yhteisön, SOK Median julkaisujohtaja Anne Sassi-Leivonen fiilistelee.
Hihna houkutteli tänäkin vuonna asiakkaita loihtimaan kassahihnalle pieniä performansseja. Somekansa nimesi muun muassa itumiehen, kiljumiehen ja nuudelimiehen.
Hihnalla nähtiin erikoisen paljon multasäkkejä, jotka kirvoittivat suomalaisten kielenkantoja. Myös juhannuksen suosikkipeli mölkky innosti ja hinnalla nähtiin myös erikoisen pitkä sukkahousupakettien jono.
Kamerassa vilahti myös tunnettuja hahmoja kuten supersankari Hulk vihreine ostoksineen.
– Keskustelua herätti myös ihmisten tapa latoa tuotteita hihnalle. Hihna247:n keskustelijat profiloivat asiakkaita ”asettelijoiksi” ja ”kasaajiksi”. Myös ostosten väliin kuuluvan kapulan paikasta ja siitä, kenen kapula kuuluu hihnalle laittaa, käytiin hauskaa keskustelua, Marko Kulmala SOK vähittäiskaupan viestinnästä sanoo.
Tänä vuonna Facebookin livelähetysten höysteenä oli Hihnastudio, jonka toteuttivat Laajasalon Opiston viestinnän opiskelijat. Hihnastudio rakennettiin Kaaren Prismaan ja lähetys näkyi Youtubessa klo 20–22.30.
– Opiskelijat istuivat rennosti sohvilla, selostivat Hihnan tapahtumia ja bongasivat myös asiakkaita vieraaksi sohville. Erityisesti Youtube-kommentoijia puhutti mopoilla liikenteessä ollut kaksikko ja heidän musiikkiprojektinsa, Hihnan moderaattorina kaikissa lähetyksissä toiminut Juha-Matti Levo kertoo.
Hihna247 lähetykset voi katsoa Prisman Facebookista.
Laajasalon Opiston Hihnastudion tallenteen voi katsoa täältä.
1.11.2024 | Kampanja | Sokos / Sokos Emotion
28.10.2024 | Kampanja | Sokos / Sokos Emotion