Hervannassa toteutetaan nyt toiveita ja leivotaan tuoreita lämpimäisiä


13.10.2020

Hervannan S-marketissa kävi kesällä myllerrys, kun myymälä remontoitiin uuteen asuun osana valtakunnallista S-marketien uudistusta. Suuressa kaupunginosassa asiakaskunta ei asetu yhteen kategoriaan, joten kaupan ja sen valikoiman on venyttävä hyvin monenlaiseen makuun. Uudistunut S-market palvelee hervantalaisia yhä monipuolisemmin ja nykyaikaisemmin.

S-market on monelle läpikulkupaikka matkalla töihin ja kouluun, mutta helpon ja nopean asioinnin lisäksi ostosreissuihin tuotiin uudistuksella pientä arjen luksusta. Remontissa noin puolet myymälästä muutettiin ruokatorimaiseksi tuoreen ruoan keitaaksi.

– Meiltä löytyvät muun muassa odotetut Itsudemon sushit. Alkuvuodesta 2021 taas saamme myymälään Fazerin minileipomon, joka taikoo tuoreet leivät ja pullat vaikka viikonlopuksi. Ruokatorille olemme tuoneet itsepalvelukalusteet, joista lämpimän lounaan saa mukaansa jonottamatta. Haluamme palvella sujuvasti myös aamuasiakkaita, jotka käyvät nappaamassa päivän eväät ja kahvin mukaan edullisesti ja juoksevat sitten ratikalle, kertoo marketpäällikkö Heidi Tiisala.

Juoma- ja heviosastot säväyttävät niin ikään uudella ulkomuodollaan ja kasvaneilla valikoimillaan. Ympäri kauppaa hyllyihin saadaan hiljalleen lisää myös asiakastoiveita, joille ei ole aiemmin ollut tilaa.

– Keräsimme toiveita jo remontin aikana. Kun urakka oli valmis, ryhdyimme tuomaan niitä valikoimiin. Esimerkiksi kansainvälisiä makuja ja uutuuksia on pyydetty paljon ja niitä on ilo päästä nyt tarjoamaan. Hyllyssä toivetuotteen tunnistaa Asiakkaan toiveesta -lapusta, vinkkaa Heidi.

Toimivat tilat uusissa väreissä

Heidi iloitsee S-marketin uutukaisesta värimaailmasta, jossa keltainen ja sininen ovat antaneet tilaa raikkaille ja moderneille sävyille.

– Visuaalinen muutos on radikaali, eikä sitä voi olla huomaamatta. Kalusteissa on mustaa ja harmaata sekä ripaus lämmintä puupintaa. Ovelliset ja kannelliset kylmä- ja pakastelaitteet parantavat myös energiatehokkuutta. Tuoreet uutuustuotteetkin tulevat aivan uudella tapaa esiin tyylikkäistä hyllypäädyistä.

Palveluiden paikkoja on harkittu uudelleen niin, että arki kaupassa olisi mahdollisimman sujuvaa niin asiakkaille kuin henkilökunnallekin. Pikakassojen siirtäminen kassalinjan loppupäästä heti sisääntulon viereen on kerännyt positiivista palautetta.

– Nyt on erityisen helppo tulla ja mennä. Pikakassojen viereen sijoitimme asiakasomistajapisteen, jolla voit vaikkapa tarkistaa taloutesi bonuskertymän. Kassoilla työskentelevä pystyy tarvittaessa auttamaan. Henkilökunta kiittää myös remontoiduista henkilökunnan tiloista. Pienetkin muutokset tekevät ihmeitä arjessa, valaisee Heidi.

Tunnelma katossa – tonnikalat kadoksissa

Kevään koronatilanne vaikutti laitetoimituksiin ja sitä myötä työjärjestykseen, mutta kesän remonttiaikataulu piti. Työt myymälän puolella ajoittuivat juuri sopivasti aikaan, jolloin koronarajoituksia purettiin. Opiskelijakaupunginosassa kesäkuukaudet ovat hiljaisempia ja siksi otollinen hetki remontoida. Heidi on ylpeä siitä, kuinka henkilökunta pärjäsi muutosten keskellä.

– Yllätyksiä tuli, niin kuin remonteissa aina, mutta nopeilla liikkeillä keksittiin aina porukalla suunnitelma B. Esimerkiksi pakastekalusteet jouduttiin vaihtamaan kerralla, kun loputkin vanhat laitteet sanoivat sopimuksen irti. Hetken teki tiukkaa, mutta toisaalta uudet laitteet saatiin sitten nopeammin pystyyn, kertoo Heidi.

Palvelu oli remontin aikana erityisen asiakaslähtöistä, kun muuttuneeseen ympäristöön tutustuttiin yhdessä ja tuotteita etsittiin välillä kissojen ja koirien kanssa.

– Eräänäkin päivänä asiakas kysyi tonnikaloja. Totesin, että tässä ne eilen olivat, mutta minnehän ovat mahtaneet tehdä muuttoliikettä tänään. Aika monta kertaa menimme edestakaisin, mutta löytyivät ne lopulta, nauraa Heidi.

Hänen mukaansa asiakkaat olivat ennen kaikkea ymmärtäväisiä ja kiinnostuneita remontin etenemisestä.

– Kauppa kävi hyvin myös kesällä, eli kyllä tänne haluttiin tulla katsomaan, mitä tapahtuu. Hyvä fiilis, positiivinen meininki ja vähän hurttia huumoria, siinä olivat onnistumisen ainekset. Sekä tietysti se, että kaikki suunniteltiin alusta asti tarkkaan. Nautin itse haasteista esimiestyössä, ja remontti oli ihanaa aikaa olla töissä. Tunnelma oli katossa niin kuin se muulloinkin on, Heidi hehkuttaa.

Kuvat aiemmin keväällä remontoiduista myymälöistä.