Hellepiikin vaikutukset kaupassa – katso nousijat ja laskijat


18.5.2018

Mitä suomalaiset ostivat, kun lämpötilat nousivat hellerajoille? Näkyikö ”seksihelle” ostoskoreissa? Nousijoissa ja laskijoissa on yllätyksiä ja itsestäänselvyyksiä.

S-ryhmän asiantuntijat tutkivat suomalaisten ostokäyttäytymistä markettien myyntidatasta 12.-16.5.2018. Tätä verrattiin viime vuoden vastaavaan, selvästi kylmempään ajanjaksoon. 
 
– Hellejakso pisti ihmiset liikkeelle. Ruokakaupan puolella asiakasmäärät kasvoivat 14 prosenttia ja käyttötavarapuolellakin 5 prosenttia, toteaa S-ryhmän vähittäiskaupan kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu

Hellejakson nousijat ja laskijat

Hellepiikki kiihdytti selvästi ulkona olemiseen ja tekemiseen liittyvien tuotteiden myyntiä.

  • Piha- ja puutarhatuotteet +40%
  • Polkupyörät ja pyöräilytarvikkeet +20%
  • Palloilu- ja mailapelituotteet +30%
  • Lasten ulkolelut +50%
  • Ruuan tarjoiluun liittyvät tuotteet +30%
  • Kertakäyttöastiat +15%
  • Yleispuhdistusaineet +40%
  • Miesten pukeutuminen +50%
  • Kaikki pukeutuminen +30%
Sandaalien myynti kolminkertaistui, aurinkovoiteiden myynti kymmenkertaistui ja grillihiilien myynti tuplaantui.
 
Laskussa puolestaan olivat kotoiluun ja sisällä puuhasteluun liittyvät tuotteet
  • Musiikki, elokuvat ja pelit -35%
  • Neulelangat -35%
  • Kirjat -30%
  • Pannut ja kattilat -30%

Grillikausi starttasi vahvasti

Helle pisti ihmiset liikkeelle ja syömään ulkosalla. Makkaroiden myynti kasvoi  viidenneksen ja porsaanlihan reilut 10 prosenttia. Lievänä yllätyksenä voidaan pitää sillisäilykkeiden 50 prosentin myynninkasvua – näin siksi, että emme ole vielä varsinaisesti sesongissa ja kotimaisen varhaisperunan satokautta vielä odotellaan.
 
– Ilmeinen nousija oli myös jäätelö, jonka myynti kaksinkertaistui. Virvoitusjuomat kasvoivat kolmanneksella, kivennäisvesien myynti tuplaantui ja mehutkin kasvoivat 20 prosentilla. Olutkauppa vilkastui sen sijaan vain 16 prosentilla, S-ryhmän vähittäiskaupan valikoimajohtaja Katja Tapio kertoo.
 
Myös tiettyjen hedelmien, vihannesten ja kasvisten myynti kasvoi reippaasti.
  • Nektariini +80%
  • Melonit +25%
  • Rypäleet +15%
  • Ananas +15%
  • Salaatit +10%
Helle myös rokotti tiettyjen tuotteiden myyntiä. Laskussa olivat melko luonnollisesti esimerkiksi kuumat juomat:
  • kahvit -5 %
  • teet -10 %
  • kaakao -20 %
  • leivontamargariinit ja paistorasvat -12 %
  • jauhot -20 %, sokerit -10 %
  • pakastetaikinat -20 %
  • suklaa -20 %

Totuus seksihelteen vaikutuksesta

Suomessa viime vuosina usein nähty ”seksihelle” termi joutui nyt todelliseen happotestiin. S-ryhmän asiantuntijat tarttuivat haasteeseen yhdestä kulmasta. Mitä siis tapahtui kondomien myynnille?
 
– Sitähän luulisi, että hellekelit synnyttävät monenlaista väreilyä. Näin ei nyt näyttänyt käyvän, sillä tarkastelujaksolla esimerkiksi kondomien myynnissä ei näkynyt mitään muutosta. Tämä saattaa selittyä sillä, että samaan aikaan käynnissä olleet jääkiekon MM-kisat ovat ehkä vieneet fokusta romantiikalta, spekuloi Katja Tapio.