Hämeenkadun tähti loistaa kohta yhä kirkkaammin


29.3.2022

Ikoninen Sokos on elänyt tamperelaisten mukana viidenkymmenen vuoden ajan. Nyt tätä kaikkien tuntemaa ostospaikkaa lähdetään uudistamaan yhdessä sinun, muiden asiakkaidemme ja sokoslaisten kanssa. Ensimmäiset uudenkarheat osastot ja palvelut valmistunevat jo syksyllä.

Kauneuden palvelupäällikkö Anne Sarnan kanssa keskustellessa käy hyvin pian ilmi, että hän on unelmiensa ammatissa. Tehtäviin kuuluvat kosmetiikkaosaston 17-henkisen tiimin luotsaaminen, tavarantoimittajien ja kumppaneiden yhteyshenkilönä toimiminen sekä kampanjoiden, lanseerausten ja esillepanojen näyttävyydestä vastaaminen. Ei siis ihme, että kysymys Sokoksen uudistumisen merkityksestä saa naisen silmät säihkymään.

– Tämä on todella iso ja toivottu tuulahdus. Meillä työskentelee sataviisikymmentä oman alansa huippuammattilaista ruokakaupassa, muodin, kauneuden ja kodin osastoilla, S-Pankissa, kioskissa, asiakaspalvelussa, Kukittamossa sekä ravintoloissa. Asiakaspalvelu on jokaiselle sokoslaiselle kunnia-asia ja olemme siitä tunnettuja. Nyt kun saamme vielä puitteet hiottua viimeisen päälle upeiksi, pystymme viemään asiointikokemuksen aivan uudelle tasolle. Shoppailuympäristöltä odotetaan koko ajan enemmän visuaalisuutta, elämyksellisyyttä ja yllätyksellisyyttä. Olen aina kutsunut Sokosta Hämeenkadun tähdeksi, ja pian se loistaa vieläkin kirkkaampana, Anne hehkuttaa.

Maailma muuttuu maskara kerrallaan

Anne tietää, mistä puhuu. Takataskusta löytyy liki kolmenkymmenen vuoden mittainen ura erilaisissa muodin ja kauneuden esihenkilötehtävissä. Sokoksen kesäapulaiseksi 22-vuotiaana pääseminen oli toiveiden täyttymys. Alati muuttuva ala ja valpas työnantaja ovat tarjonneet koko ajan niin osuvia uusia mahdollisuuksia ja kutkuttavia haasteita, ettei sanavalmis tekijäluonne ole malttanut toisaalle lähteä.

Matkan varrella Anne on nähnyt läheltä kulutuskäyttäytymisen radikaalin murroksen. Isoimmat mullistukset on koettu niin monikanavaisuudessa kuin vastuullisuudessakin.

– Verkko- ja kivijalkakauppa nähdään usein toistensa vastakohtina. Itse ajattelen, että ne pikemminkin täydentävät toisiaan, ja molemmille on omat oikeat hetkensä. Kosmetiikka-osastolla inspiroiva ympäristö syntyy kauniiden tuotteiden taidokkaista esillepanoista ja ihanasta tuoksumaailmasta, Anne listaa ja jatkaa, että kaikista tärkeintä paikan päällä asioidessa on kuitenkin henkilökohtainen palvelu.

– Kosmetiikkaosaston myyjä tuntee parhaimmillaan jopa tuhansia kauneudenhoitotuotteita. Meidän osaajamme ovat paikalla juuri sinua varten, ja rohkaisenkin kääntymään heidän puoleensa, jos esimerkiksi etsit uutta meikkivoidetta. Myyjät auttavat enemmän kuin mielellään löytämään tuotteen, jossa on juuri sinun ihollesi oikea sävy ja koostumus. Meikkien lisäksi tietysti uusien tuoksujen ja ihonhoitotuotteiden testaamiseen on mukavaa saada apua, sillä sokkona netistä tilaamalla valinnat voivat mennä pieleen. Jos tuttu tuote loppuu tai sitä ei tarvitse päästä kokeilemaan, kätevintä on klikata se Sokoksen verkko-kaupasta kotiovelle.

Anne kertoo, että kosmetiikkabrändien ekologisuus ja nollatoleranssi eläinkokeille ovat nykyään tärkeitä arvoja erityisesti nuoremmille sukupolville.

– Ympäristön vaaliminen vastuullisten tuotteiden ja pakkausten kautta vaikuttaa koko ajan enenevissä määrin ihmisten ostopäätöksiin. Juuri eilen esittelin eräälle asiakkaalle vaihtoehtoisia ripsivärejä ja kun kerroin yhden tuotteen vegaanisuudesta, ostopäätös syntyi sillä sekunnilla. Ja juuri se on tässä ajassa hienoa: jokainen meistä voi vaikuttaa pienillä valinnoillaan isoihin asioihin. Luontaistuotteiden ja kotimaisten tuotesarjojen kysyntä on hurjassa kasvussa, ja niille tullaan- toivottavasti antamaan osastomme uudistuksessa lisää painoarvoa, Anne visioi.

Taikasauvan kosketus ulottuu katolle asti

Mittava muodonmuutos koskettaa koko kuusikerroksista Sokosta. Ensimmäisenä päästään nauttimaan uusista käyttötavaraosastoista sekä ravintoloista, joiden on tarkoitus valmistua loppuvuodesta. Suunnitteilla on myös ruokakaupan konseptin vaihtuminen Sokos Herkusta Prismaksi ja laajentuminen kerroksiin –1 ja –2, vuoden 2023 aikana.

Asiakkaiden ja sokoslaisten toiveet ja ideat tulevat olemaan tärkeä osa suunnittelutyötä. Asiakastoiveita on kerätty tammikuusta lähtien teema kerrallaan osoitteessa uusisokostampere.fi. Viimeinen, muotia ja kauneutta koskeva teemakysely on toivesivulla auki viikolla 14.

– Toivesivulla on käynyt kertomassa palautteitaan ja ideoitaan jo yli 1 500 asiakastamme. Asiakastoiveiden ohella myös me sokoslaiset olemme uudistuksessa tiiviisti ja innolla mukana. Eihän tässä enää malttaisi odottaa, miltä lopputulos näyttää. Mutta yksi asia on kuitenkin varmaa: siitä tulee varmasti säihkyvä!