Juhlistimme vappuaattona kaupunkipyöräkauden alkua koko perheen Sale-pyörä-päivässä Tampereen keskustassa – lämmin kiitos kaikille kävijöille, teitä oli hurja määrä! Entistä laajempi Sale-pyörä-verkosto kattaa tänä kesänä 700 pyörää ja 95 asemaa.

Kuvat: Pasi Tiitola

Hervantajärven luonnonläheinen kaupunginosa rakentuu hiljalleen Tampereen raitiotien päätepysäkin ympärille. Päätepysäkin ei kuitenkaan enää kovin pitkään tarvitse olla paikka, johon matka loppuu. Makkarajärvenkadulle ratikkapysäkin viereen valmistuu nimittäin Pirkanmaan seuraava Sale-lähikauppa, joka voi olla alku vaikkapa maukkaalle illalle, pyöräretkelle tai grillijuhlille.

Hervantajärveläisten oman Salen rakennustyöt ovat alkaneet, ja avajaisia arvioidaan vietettävän kevättalvella 2023. Kauppa valmistuu kerrostalon kivijalkaan ja on 288 myyntineliöllään tavanomaista optimaalisen Salen kokoluokkaa.

Liiketilan tekee mielenkiintoiseksi se, että kaupan kylmälaitoksen lauhdelämpöä voidaan hyödyntää kerrostalon asuntojen lämmityksessä yhdessä kiinteistön maalämpöjärjestelmän kanssa. Maaperään voidaan varastoida kesällä lauhdelämpöenergiaa sen sijaan, että se hukattaisiin ulkoilmaan.

Lähikaupan tuotevalikoimaan pyydetään toiveita alueella asioivilta.

– Tarjoamme jo tämän vuoden puolella asiakkaille mahdollisuuden jättää kaupalle toiveita, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan Sale-ketjujohtaja Asta Haapanen.

– Vuoropuheluun Salen porukan kanssa pääsee loppuvuonna kaupalle avattavan Facebook-tilin kautta. Se on myös hyvä kanava tirkistellä naapuriin: missä vaiheessa rakennustyöt ja vaikkapa rekrytoinnit kulloinkin ovat.

Naapuritunnus on vielä salaisuus

Sale tulee Hervantajärvellekin tuoreessa ulkoasussa, jota on viime vuodesta alkaen nähty uudistetuissa Sale-myymälöissä ympäri Pirkanmaata. Myymälämiljöössä vuorottelevat tutun punaisen lisäksi pehmeä kaura ja vihreän eri sävyt. Niitä nähdään myös tänä vuonna uudistuvissa salelaisten työvaatteissa, joiden suunnittelussa työntekijät ovat itse olleet mukana.

Naapuruus on olennainen osa ketjun identiteettiä, sillä Sale on aina asiakasta lähellä. Sale-myymälöiden pyöreistä valokylteistä voikin bongata oman lähikaupan uniikin paikallistunnuksen, joka kertoo alueen tarinaa persoonallisesti, rennosti ja ripauksella huumoria.

– Pirkanmaan Sale-tunnusten kuvaideat ovat peräisin kunkin Salen henkilökunnalta. Hervantajärven Salen tunnusta on jo pohdittu salelaisten kesken, mutta suurelle yleisölle se paljastuu vasta lähempänä avajaisia, Asta hymyilee.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan Sale-ketjujohtaja Asta Haapanen, puh. 010 767 2891, asta.haapanen@sok.fi

 

Kuva: Peab

Bonus on osuuskaupalle tapa palkita asiakasomistajiaan ja tämä onkin asiakkaille yksi tärkeä syy kuulua osuuskauppaan. Siksi kiitoksena Bonusta saa S-Etukortilla 7.–13.3.2022 tehdyistä ostoista kaksin verroin – voit saada Bonusta jopa 10 %.

Bonukset ovat oikeaa riihikuivaa rahaa, ja keskittämällä ostokset fiksusti voit kerryttää sievoisen summan vaikkapa lomakassaan tai kevään hankintoihin. Kun maksat ostoksesi S-Etukortilla, saat Bonuksen lisäksi vielä puoli prosenttia maksutapaetua S-ryhmän toimipaikoissa tehdyistä ostoista.

Bonusta saa tuplasti nyt Pirkanmaan Osuuskaupan Prismoissa, S-marketeissa, Saleissa, ruoan verkkokaupassa, Sokoksella, Sokos Herkussa, Sokoksen Hyvä Olo -hoitolassa, Prisma parturi-kampaamoissa, S-market Orivesi parturi-kampaamossa, Emotioneissa ja Kukittamoissa. Kampanja ei ole voimassa liikenneasemien Sale-myymälöissä.

Bonus on rahaa takaisin ostoistasi ja nyt sitä saa tuplana

Kun ostoja kertyy esimerkiksi viidellä sadalla eurolla kuukauden aikana, saa 3 %:n sijaan kampanja-ajan ostoista Bonusta 6 %. Yli 900 euron kuukausiostoilla bonusprosentti on 5 %, jolloin kampanjaostoista maksetaan 10 % Bonusta. Nyt siis voi saada jopa kymmenen prosenttia rahaa takaisiin jokaisesta käyttämästään eurosta! Lisäksi maksaessasi S-Etukortilla ostoistasi kertyy aina 0,5 % maksutapaetua.

Bonus tuplana kirjautuu automaattisesti ja se maksetaan normaalin Bonuksen mukana. Bonuskertymää on helppoa seurata S-mobiilista.

Kampanjaan kuuluvien ketjujen osalta Bonusta tai maksutapaetua ei kuitenkaan kerry yrityskortilla maksetuista tai yrityksille tehdyistä ostoista, sopimushinnoitelluista tai laskutettavista ostoista, välitysmyynnistä, kuten Veikkauksen Online- ja arpamyynnistä ja pääsylipuista, yli 1,2 % alkoholia sisältävistä juomista ja yli 2,8 % alkoholia sisältävistä elintarvikkeista, tupakkatuotteista, tupakan vastikkeista, tupakointivälineistä, tupakkajäljitelmistä, sähkösavukkeista ja nikotiininesteistä, tax free -ostoista, matkakorttien latauksista, pullopanttien palautuksista eikä lahjakorttien ostosta. Bonus tuplana -kampanjaostojen bonusprosentti määräytyy koko kuukauden bonusostojesi mukaan. Jos kaikki kuukausiostosi oikeuttavat 5 %:n Bonukseen, saat kampanja-aikana kampanjaan kuuluvista toimipaikoista tehdyistä ostoista 10 % Bonusta.

Lue lisää: bonustuplana.fi

Pirkanmaan Osuuskaupan verollinen myynti nousi viime vuonna ennätykselliseen 1,2 miljardiin euroon ja veroton myynti ensi kertaa historiassa yli miljardin euron. Toiminnan tulos oli hieman yli 25 miljoonaa euroa. Hyvän myynnin myötä myös Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajille maksetun Bonuksen määrä kipusi viime vuonna kaikkien aikojen korkeimpaan lukuun, 35 miljoonaan euroon. Ennätyksellinen Bonus ja markkinoiden edullisimmat päivittäistavarahinnat toteuttivat osuuskaupan perustehtävää hyvin. Hienosti sujuneen ruokahuollon ja yhä suurempien asiakasvirtojen hyvän hoidon johdosta Pirkanmaan Osuuskaupan työntekijöille maksetaan vuosipalkkion lisäksi poikkeuksellinen koronabonus.

Pirkanmaan Osuuskaupan myynti kasvoi viime vuonna yhteensä 6 prosenttia edellisvuodesta. Päivittäistavarakauppa kasvoi 4,1 prosenttia, käyttötavarakauppa kasvoi 7 prosenttia ja ravintolakaupan myynti laski 10 prosenttia. Polttoneste- ja autopesukaupan myynti kasvoi peräti 24 prosenttia.

Vuonna 2021 S-ryhmän ruoan verkkokaupan tilausjärjestelmä uusiutui, ja samalla Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokaupan noutopisteiden määrää kasvatettiin edelleen. Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokaupan myynti on tuplaantunut sekä vuonna 2020 että 2021, eli uuden palvelun kysynnän kasvu on kova. Päivittäistavaran verkkokaupassa Pirkanmaan markkina on toiseksi suurin markkina pääkaupunkiseudun jälkeen.

Investointeja tehtiin yhteensä 35,5 miljoonalla eurolla: Useissa S-marketeissa ja Saleissa jatkettiin edellisenä vuonna käynnistyneitä liikeidea- ja miljööuudistuksia ja tehtiin asiakaspalvelua ja energiatehokkuutta parantavia kiinteistö- ja kalustouudistuksia, joilla otetaan askelia kohti S-ryhmän yhteistä hiilinegatiivisuustavoitetta. Lisäksi sähköautojen latausverkostoa laajennettiin, ja ABC-palveluita uudistettiin useilla paikkakunnilla. Sastamalaan avattiin uusi ABC-autonpesuyksikkö ja -automaattiasema, ja Sastamalan Prisman rakentaminen käynnistettiin.

Bonusta Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajille maksettiin ennätysmäärä, hieman yli 35 miljoonaa euroa. Vuonna 2020 maksetun Bonuksen määrä oli 33,4 miljoonaa euroa.

Työntekijöille koronabonus erinomaisesta työstä

Koko Pirkanmaan Osuuskaupan henkilökunta kuuluu vuosipalkkiojärjestelmään. Vuosipalkkiota maksetaan hyvästä viime vuodesta ja toimipaikan yhteisiin tavoitteisiin pääsystä työntekijöille maksimissaan 2000 euroa. Osa-aikaisille työntekijöille vuosipalkkio maksetaan suhteessa tehtyihin työtunteihin.

Kiitoksena erinomaisesta työstä Pirkanmaan Osuuskauppa maksaa jokaiselle työntekijälleen vuodesta 2021 lisäksi poikkeuksellisen koronabonuksen. Bonus maksetaan suhteessa tehtyihin työtunteihin ja on maksimissaan 500 euroa kokoaikaiselle työntekijälle.

– Jokainen Pirkanmaan Osuuskaupan työntekijä on koronan keskellä venynyt työssään yhteiskunnan huoltovarmuuden turvaamiseksi ja asiakkaidemme turvallisen asioinnin edistämiseksi – jo toisena vuonna peräkkäin. Jokainen työntekijämme on ansainnut erinomaisesta työstään ja asenteestaan ylimääräisen palkkion, kiittää Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko, puh. 010 767 0070, timo.maki-ullakko@sok.fi

Aamupalapöytään tuore lämmin leipä tai illan leffaherkut kouraan kotoa poistumatta? Tampereen kahdessa Salessa alkoi tällä viikolla kahden uudenlaisen ruoan kotiinkuljetuspalvelun pilotointi. Tampellan Salessa testataan Sale Klubia, jossa lähialueen asukkaat voivat tilata euron päivähinnalla isoja tai pieniä ruokaostoksia kotiovelle kuusi kertaa päivässä. Puutarhakadun Salessa puolestaan kokeillaan alle neljän euron hintaista pikatoimitusta, joka lupaa ostokset asiakkaalle tunnin sisällä.

Sale Klubiin etukäteen ilmoittautuneet Tampellan asukkaat pääsevät kokeilemaan huolettomampaa arkea seuraavat kaksi kuukautta. Klubi-jäsenillä on mahdollisuus tilata ruokaostokset kotiin tunnin varoajalla jopa kuusi kertaa päivässä. Jäsenyys maksaa euron päivässä, eikä tilauksille ole euro- tai tuotemäärään sidottua minimi- tai maksimirajaa.

– Tampellan testiryhmään on vielä muutama paikka vapaana ja siihen voi ilmoittautua osoitteessa Saleklubi.fi. Arvelemme Sale Klubin istuvan erityisen hyvin juuri keskustan hektiseen sykkeeseen. Nyt saa elää hetkessä oikein luvan kanssa, kun viikon ruokia ei tarvitse suunnitella etukäteen ­– mielekkään lounaan saa päättää vasta nälän kurniessa eikä aamullakaan ole syytä huolestua, jos huomaa kahvimaidon loppuneen. Apu löytyy nopeasti, Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokaupan kehittämispäällikkö Iida Dimov (kuvassa) nauraa.

Uudenlaista herkkua Suomessa

Klubi-asiakkaan tulee tilata ostokset viimeistään tuntia ennen haluttua toimitusaikaa. Tilaaminen, maksaminen ja toimituksen seuranta hoituvat S-ryhmän uuden ruoan verkkokaupan, S-kaupat-sovelluksen kautta.

Klubilaisten tilausvalikoima kattaa koko Tampellan Salen tarjooman. Toimituksen aikaikkunoita löytyy arkisin ja lauantaisin kuusi, sunnuntaisin neljä. Klubi-kokeilu on tarjolla reitin varrella asuville asiakkaille, ja tilaukset toimittaa Sale Klubin oma kuski.

– Ruoan verkkokaupan klubimalli on Suomessa vielä uudenlainen juttu, ja lähdemme innolla testaamaan ja kehittämään tätä palvelua yhdessä asiakkaidemme kanssa, Iida hehkuttaa.

Puutarhakadulta pikatoimitetaan alle tunnissa

Tampellan Salen lisäksi myös toinen Tampereen keskusta-Sale aloitti tällä viikolla oman kuljetuspalvelunsa testaamisen. Puutarhakadun Salesta pystyy tilaamaan marras- ja joulukuun ajan maanantaista sunnuntaihin kello 10–21 3,90 euron hintaisia pikatoimituksia, jotka lupaavat ruokaostokset kotiovelle tunnin sisällä. Tilaus tehdään tässäkin tapauksessa S-kaupat-sovelluksen kautta, eli asiakas kerryttää samalla Bonusta. Pikatoimituksissa ostosten minimitilaus on kymmenen euroa.

– Puutarhakadun Salen pikatoimitukset ovat kaikkien lähialueen asukkaiden saatavilla joulukuun loppuun asti. Toisinaan ruokaostosten täydennystarve on äkillinen, eikä perinteinen ruoan verkkokauppa taivu siihen. Näiden pilottien avulla pääsemme haastamaan itseämme ja testaamaan, mitä uutta ja erilaista Salen helppous ja nopeus voivat asiakkaalle tarkoittaa, Iida kuvailee.

Tampereen lisäksi myös HOK-Elanto testaa parhaillaan klubimallia Wallininkujan ja Herttoniemen Alepoissa sekä pikatoimituksia Sellon ja Elielin Alepoiden lähialueilla.

Ruoan verkkokaupan kasvu kiihtyy

Pilottien ohella Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokauppa on kahden vuoden aikana kasvattanut muskeleitaan monella saralla. Verkkokaupan myymäläverkosto on laajentunut neljästä toimipaikasta 25:een ja henkilöstömäärä kolmestakymmenestä työntekijästä 140:een. Kotiinkuljetus kattaa tällä hetkellä Tampereen, Pirkkalan, Lempäälän, Nokian, Ylöjärven ja Kangasalan.

–  Ruoan verkkokaupan kysyntä kasvaa koko ajan ja sen kehittäminen on yksi tärkeimmistä tulevien vuosien painopisteistämme. Verkoston kasvattamisen lisäksi palvelun parantaminen on tarkoittanut esimerkiksi uusien toimintamallien ennakkoluulotonta testaamista. Siirrymme parhaillaan myös Foodie.fi-palvelusta uuteen helppokäyttöiseen tilausalustaan: Jo auki oleva uusi S-kaupat-sovellus tulee kokoamaan yhteen kaikki S-ryhmän ruoan verkkokaupan myymälät ja palvelut, Iida valottaa.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokaupan kehittämispäällikkö Iida Dimov, iida.dimov@sok.fi, 010 767 2893

Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokaupan noutopisteet:

Uudistuvat Salet ovat hyvän mielen kauppoja, joiden päivitetty miljöö huokuu iloa ja raikkautta. Kauppaan tullessa katse kannattaa suunnata ylöspäin: katossa paistattelevat veikeät valokyltit, joista voit bongata lähikauppasi uniikin paikallistunnuksen. Uudenkarheiden myymälöiden omat tunnukset kertovat alueensa tarinaa persoonallisesti, rennosti ja ripauksella huumoria.

Pirkanmaalaisista Sale-tunnuksista voit löytää paikallisia maamerkkejä, alueiden erikoisuuksia ja omaleimaisia ominaisuuksia. Kuvaideat ovat peräisin kunkin Salen henkilökunnalta. Metsäkylän Salessa liikkeelle lähdettiin perusasioista:

– Totesimme, että Metsäkylässä ei ole varsinaista maamerkkiä, joka olisi ottanut paikkansa tunnisteesta. Metsä ja kylä olivat selkeä valinta kuvaksi, myymäläpäällikkö Terhi Pentinmäki (ylemmässä kuvassa) kertoo.

Paikallistunnusten kautta Salet kiinnittyvät kotikulmiinsa entistäkin vahvemmin. Naapuruus on olennainen osa ketjun identiteettiä, sillä Sale jos jokin on lähellä asiakasta. Pienessä myymälässä ystävällinen tervehdys ja hymy tulevat aivan eri tavalla lähelle kuin hypermarketissa.

– Sale kulkee koko elämän kirjoa asiakkaidensa kanssa. Välillä hyllyjen välissä kuullaan hurjia kertomuksia ja huoliakin, ja sitten taas iloitaan yhdessä, kuvaa Pirkanmaan Osuuskaupan Sale-ketjujohtaja Asta Haapanen (alemmassa kuvassa).

Metsäkylässä ollaan kirjaimellisesti naapureita

Ylöjärven Metsäkylän pientaloalueella Sale on todella naapurissa ja päivittäin läsnä asukkaiden elämässä. Alueensa ainoana kauppana se on ennen kaikkea arjen helpottaja. Vaivattomat ratkaisut korostuvat, kun asiakaskuntaan kuuluu paljon lapsiperheitä.

– Olemme panostaneet asioinnin helppouteen. Siihen liittyy myös päivitetyn myymälämiljöön avaruus ja valoisuus. Meiltä löytyvät tärkeät perusjutut ripeästi, ja itsepalvelukassat nopeuttavat asiointia entisestään, Terhi toteaa.

Metsäkylästä löytyy nyt myös Sale-ketjussa harvinainen asiakas-WC ja lastenhoitohuone, joiden tarve nousi esiin niin asiakasdatasta kuin henkilökunnan havainnoistakin: -perheitä ja pienten lasten vanhempia asioi Salessa paljon. Vessalle saatiin näppärästi paikka, kun myymälää laajennettiin remontissa viereisen vuokratilan puolelle.

– Halusimme ottaa asiakkaat mukaan suunnitteluun, joten tapetti valittiin äänestyksellä. Ääniä tuli paljon, ja nyt lastenhoitohuoneen seinällä kajastaa aamuaurinko usvaisessa metsässä, Terhi kertoo.

Paikallisuus näkyy hyllyssä asti

Uusissa Saleissa houkuttelevat etenkin herkullinen hevi ja laaja leipäkattaus. Valikoima muotoutuu paikalliseen makuun, kun asiakkaat pääsevät itse äänestämään, halutaanko hyllyyn esimerkiksi enemmän vege- vai lähituotteita.

Uudistuksen myötä myös erikoisoluet saapuvat Saleihin entistä laajemmin ja näyttävämmin. Osassa myymälöistä kahvinurkkaus houkuttelee nappaamaan mukaan kupin kaakaota, ja tuoreet pullatkin löytyvät kotiin viemisiksi. Take away -valikoima laajenee jatkuvasti uusilla makuyllätyksillä sushista premium-valmisruokiin.

– Meiltä käy moni hakemassa ohikulkumatkalla työpäiväksi lounaan. Syksyn pimentyessä mehukoneesta saa sutjakkaasti vitamiinitkin matkaan, Terhi vinkkaa.

Paikallisuus näkyy myös lähituottajien herkullisina tuotteina. Muutamassa myymälässä testissä on lähiruoan esillepanoa parantava oma kalusteensa, jonka tienviitat osoittavat etäisyyden tuottajaan. Kesällä heviosastolla voivat punertaa melkein kulman takaa poimitut tomaatit. 

Uudet Salet ovat raikkaita ja moderneja

Pirkanmaan Osuuskauppa on valtakunnallisen Sale-uudistuksen etunenässä: vuoden 2021 loppuun mennessä pirkanmaalaisista Saleista on uusittu 65 prosenttia. Useimmissa myymälöissä muutos syntyy kevyellä miljööpäivityksellä. Metsäkylässä laitettiin kuitenkin koko kauppa uusiksi – vain katto ja seinät jäivät. Uudennäköinen kauppa oli monelle yllätys.

– Kaikki kalusteet menivät vaihtoon, ja jopa lattia hiottiin. Siinä rytäkässä joku asiakas ehtikin jo ristiä kaupan Metsäkylän Prismaksi, nauraa Terhi.

Salen myymälämiljöön uutta värimaailmaa haettiin valtakunnallisessa pilotissa. Kokeilujen jälkeen paletille asettuivat tutun punaisen lisäksi pehmeä kaura ja vihreän eri sävyt. Heviosastolla nähdään Prismoista ja S-marketeista tuttuja kaarihyllyjä, jotka tuovat tuoreet hedelmät ja vihannekset uudella tapaa esille. Viihtyisyyttä ja tilaa antavat lämmin puupinta ja matalammat kalusteet.

– Vaikka osassa kaupoista on saatettu jopa tiivistää hivenen hyllyvälejä, olemme saaneet paljon palautetta myymälöiden avaruudesta ja valoisuudesta, Asta kertoo.

Mutta mistä kaupasta löytyy Pirkanmaan suurin Sale-paikallistunnus? Asta tietää:

– Härmälänrannan Sale sijaitsee korkeassa tilassa vanhan lentokonetehtaan rakennuksessa. Siellä on Sale-tunnus, jonka halkaisija on kaksi metriä. Tämä on epävirallinen -Suomen ennätys. Kerro, jos bongaat jostain vielä suuremman tunnuksen!

Monen puutarhaintoilijan mielestä tuleva kesä on jo kulman takana. Nyt on hyvä hetki mutustella säilöttyä satoa ja suunnitella seuraavaa kasvukautta. Kotiviljelijä Karoliina Tuukkanen tietää, kuinka onnelliseksi mullan möyhiminen voi ihmisen tehdä.

Kun syyskuun illat viilenevät Tampereen Nekalassa, Karoliina sulkee haikeana siirtolapuutarhamökkinsä oven. Hedelmäpuiden varjossa on ollut ihanaa natustella mökkipuutarhan raparpereja, hunajamarjoja ja yrttejä perennapenkkien huumaavasta tuoksusta nautiskellen. Nyt sato on säilötty talven varalle: pakkanen pullistelee vadelmia, kellari hilloja ja etikkasäilykkeitä.

– Puutarhanhoito on minulle parasta hyvinvointia. Pulssi laskee joka kerta, kun astun mökin portista sisään. Istutusten parissa puuhastelu on hyvää kuntoliikuntaa, ja itse kasvatetun ruoan syöminen on palkitsevaa, Karoliina myhäilee.

Mökkipalstalla viihtyvät niin punajuuret kuin perennatkin

Karoliina innostui kotiviljelystä jo lapsena touhutessaan äitinsä seurana kotipihan kasvimaalla. Parikymppisenä hän hankki ensimmäisen oman vuokrapalstansa, ja kuusi vuotta sitten viljelyharrastajalle tarjoutui mahdollisuus ostaa oma siirtolapuutarhamökki.

– Ihastuin paikkaan niin päätä pahkaa, että en voinut pidätellä itseäni. Mökin piha on lähes 400-neliöinen, joten siellä mahtuu kasvattamaan kaikenlaista. Panostan puutarhassani etenkin erikoisempiin hyötykasveihin, kuten violetteihin porkkanoihin ja keltaisiin punajuuriin. Rakastan myös kukkia ja yrttejä, Karoliina kertoo.

Kaupunkiviljely on Karoliinalle läheistä myös työn kautta. Hän on perehtynyt urbaanin viljelyn saloihin pitkään, ja tällä hetkellä hän on mukana Tampereen kaupungin kestävän ruoantuotannon transitiohankkeessa.

– Kotiviljely on elänyt mahtavaa nousukautta viimeiset kymmenen vuotta. On hienoa, että kotiviljelyn muotoja pohditaan nyt myös kaupunkisuunnittelun tasolla. Omavaraisuus kiinnostaa ihmisiä, ja pienenkin viljelyharrastuksen myötä saa paremman käsityksen siitä, mistä ruoka tulee, Karoliina pohtii.

Kasvilamput ja versottaminen tuovat kesän talven keskelle

Talvisaikaan Karoliina keskittyy huonekasviensa hoitamiseen, mutta välitöntä tuoreen ruoan kaipuutaan hän hoitaa idättämällä ja versottamalla. Esimerkiksi ihan tavallisia kaupan hyllystä löytyviä kuivia herneitä voi liottaa vedessä ja kasvattaa sitten syötäviksi versoiksi vaikkapa ikkunalaudalla.

– Suomen talvi on kotiviljelijälle haastavaa aikaa, sillä ulkona on liian kylmä, eivätkä valo ja kosteus riitä sisätiloissakaan kasvattamiseen. Kasvivalojen ja vesikiertojärjestelmien avulla voi kuitenkin pitää esimerkiksi yrtit ja salaatit hengissä pimeimpäänkin aikaan. Välineiden avulla vannoutuneet viljelyharrastajat onnistuvat talvella kasvatuspuuhissakin, Karoliina vinkkaa.

Blokgarden-viljelylaatikko on matalan kynnyksen ratkaisu

Talvella on myös aikaa pohtia seuraavaa kasvukautta. Karoliinan multasormia alkaa syyhyttää viimeistään sydäntalvella, kun postilaatikosta kolahtaa Hyötykasviyhdistyksen katalogi.

Karoliina tunnustautuu kuitenkin surkeaksi taimikasvattajaksi. Viime kesänä viljelyskauden sujumista helpotti Blokgardenin kotiviljelylaatikko valmiine taimineen. Blokgardenin mobiiliapplikaatio antoi kesän mittaan vinkkejä siitä, millaisia hoitotoimenpiteitä laatikon kasvit kulloinkin kaipasivat, ja kasvukauden jälkeen lainalaatikko haettiin pois puutarhasta.

– Se oli älyttömän kätevä juttu! Ajattelin hommata samanlaisen laatikon äitienpäivälahjaksi äidilleni parvekeviljelyyn. Laatikon avulla aloittelijakin pääsee helposti kotiviljelyn makuun, eikä parvekeviljelijän tarvitse murehtia, missä säilyttäisi mullat talven yli, Karoliina kiittelee.

Kotiviljelyn alkuun lähikaupan kautta

Pirkanmaan Osuuskauppa tekee pilottiyhteistyötä Blokgardenin kanssa. Menneenä kesänä viljelylaatikon sai edullisesti kotiin Salejen ja Kalevan Prisman kautta.

– Asiakas pystyi ostamaan kivijalkamyymälästä koodikortin, jonka avulla hän sai tilata Blokgardenin nettisivuilta haluamansa viljelylaatikon. Kun palvelun hankki Pirkanmaan Osuuskaupan kautta, laatikko tuotiin kotiin ja haettiin pois maksutta, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan palveluliiketoiminnan kehityspäällikkö Mia Häkkinen.

Yhteistyö Blokgardenin kanssa liittyy Pirkanmaan Osuuskaupan tavoitteeseen kehittää ekologisia ja vastuullisia palveluita. Keskustelut jatkosta ovat vauhdikkaasti käynnissä, ja tulevan kesän laatikot ovat jo ennakkovarattavissa suoraan Blokgardenin sivuilta.

– On upeaa, että tällainen kestävän kehityksen palvelu on nyt keskusta-asukkaidenkin saatavilla. Jatkossa haluamme jalostaa ja laajentaa kaupunkiviljelyyn liittyviä palveluitamme yhä enemmän, Mia lupaa.

Karoliinan vinkit kotipuutarhurille

  1. Vaali ja rakasta viljelyksiäsi. Tarjoa niille valoa, vettä ja luonnollisia ravinteita. Muista myös pölyttäjähyönteisiä.
  2. Ole sinnikäs. Kotiviljely opettaa kärsivällisyyttä ja nöyryyttä.
  3. Etsi tietoa. Lue kirjoja, lehtiä ja nettipalstoja. Kokeneemmilta viljelijöitä saa hyviä vinkkejä!

Millainen viljelylaatikko sinulle sopisi?

Blokgardenin viljelylaatikkoon saat valita juuri niitä kasveja, joita itse haluaisit kasvattaa. Taimet toimitetaan kasvatuslaatikkoon istutettuina kotiovellesi.

Tutustu valikoimaan osoitteessa blokgarden.com!

Hedelmien ja vihannesten hävikkipussit ovat niin suosittuja, että Hervannan S-marketin edessä on usein avaamisaikaan jono. Hävipussit ovat vähentäneet Pirkanmaan Osuuskaupan hevihävikkiä yli 150 000 kiloa vuodessa.

50 sentin hintaisia hävipusseja myydään Pirkanmaan Osuuskaupalla noin 180 000 kappaletta vuosittain, ja ne ovat niin suosittuja, että niitä jopa kärkytään.

– Usein kun täytän ja siivoan hevihyllyjä, ympärille kertyy asiakkaita kyselemään, tuleeko kohta hävipusseja. Jotkut asiakkaat myös tietävät, milloin päivämäärämerkityt hedelmät kuten hunajamelonit vanhenevat, joten he saattavat jo samana päivänä kysellä, saisiko niitä jo edullisesti, kertoo Hervannan S-marketin myyjä Jonna Jauhiainen.

Hävikkiherkut maistuvat kaikille

Hävipussit lanseerattiin Sokos Herkussa, Parkanon S-marketissa ja Valkekosken Salessa keväällä 2020. Sittemmin niitä on alettu myydä kaikissa muissakin Pirkanmaan S-marketeissa, Saleissa ja ABC-myymälöissä sekä joissakin Prismoissa.

Pussien suosio on yllättänyt positiivisesti. Myyntiin kelpaamattomia mutta syötäväksi vielä mainiosti soveltuvia vihanneksia ja hedelmiä haluavat kaikenlaiset asiakkaat. Hervannan S-marketissa hävipussit ovat erityisesti
opiskelijoiden suosiossa.

– Varsinkin hintatietoiset asiakkaat ja kierrätystietoiset nuoret aikuiset ovat kiinnostuneita hävipusseista, mutta kyllä niitä haluavat kaikki. Hävikkihedelmistä voi valmistaa vaikkapa smoothieita, ja vihanneksia voi paistella öljyssä pääruoan lisukkeeksi. Monesti pussin antimista saa myös tehtyä lounassalaatin, Jonna vinkkaa.

Pikkuisen reppanoita, mutta yhä syötäviä hedelmiä ja vihanneksia

Hävipussien tarkoitus on ennen kaikkea vähentää vihannesten ja hedelmien hävikkimäärää. Tavoitteessa onkin onnistuttu oivallisesti, sillä vuositasolla hevihävikki on keventynyt Pirkanmaan Osuuskaupan ruokakaupoissa jo yli
150 000 kiloa.

Hervannan S-marketissa hävipusseihin päätyy päivittäin syötävää keskimäärin banaanilaatikollisen verran.

– Määrä tietysti vaihtelee sesongin mukaan: esimerkiksi omena-aikaan hävikkiä syntyy enemmän. Hävipusseihin valitaan tuotteita, joita ei enää voisi myydä normaalihinnalla, mutta jotka kuitenkin kelpaavat vielä syötäviksi. Esimerkiksi toiselta puolelta pehmenneen paprikan toinen poski kelpaa vielä mainiosti ruoanlaittoon tai leivän päälle, Jonna selventää.

Hevihävikki käy hyvin ruuanlaittoon, leivälle tai vaikkapa smoothieen, vinkkaa Jonna.

Edullinen hinta houkuttelee makumatkalle

Hävipussien paino ja sisältö vaihtelevat tarjonnan mukaan, mutta puolen euron hinta on aina sama. Valmiiksi hinnoitellut pussit löytyvät myymälöistä helposti omista koreistaan. Joissakin toimipisteissä pusseihin voi päätyä sekalainen hevikokoelma, mutta Hervannan S-marketissa pyritään siihen, että pusseissa on keskenään samankaltaisia tuotteita.

– Toivomme, ettei hävipusseistakaan päätyisi mitään hävikkiin, joten emme sekoita keskenään erilaisia vihanneksia, joista jollekin asiakas voi vaikka olla allerginen. Samassa pussissa voi olla vihreitä ja tummia viinirypäleitä, mutta ei esimerkiksi sipulia ja paprikaa, Jonna selventää.

Parhaimmillaan hävipussista voi löytyä kilokaupalla syötävää. Eräskin asiakas bongasi peräti kolmen kilon banaanipussin ja riemuitsi herkuttelevansa pari päivää banaaniletuilla.

– Välillä pusseihin päätyy myös eksoottisempia ja siten hintavampia hedelmiä. Jos ei ole koskaan maistanut karambolaa, edullinen hinta kyllä houkuttelee kokeilemaan, Jonna hymyilee.

Hävikistä tulee hyvikkiä, kun ruokaa ei heitetä hukkaan

Hävipussien ansiosta säästyy sekä rahaa että luontoa. Asiakkaat tietävät, ettei ole viisasta laivata toiselta puolelta maailmaa hienoja hedelmiä kauas pohjolaan vain roskiin heitettäviksi. Hävipussien ostamista ei siis nolostella, ennemminkin päinvastoin.

– Asiakkaat ovat aina innoissaan, kun onnistuvat saamaan hävipussin omakseen. Paras hetki syynätä hävikori on aamuisin heti kaupan avaamisen jälkeen. Joskus ovella onkin jo jono, kun päästän asiakkaat sisään, Jonna sanoo.

Myyjä kertoo kuulevansa usein hyviä hävikkihedelmien resepti- ja käyttövinkkejä. Jos kaikkea ei pysty syömään heti, myös säilöntä onnistuu.

– Esimerkiksi viinirypäleet ja pilkotut banaanit ovat ihania myös pakastettuina. Hedelmiä ja juureksia voi myös viipaloida ja kuivata. Jotkut kertovat keittävänsä hilloja tai valmistavansa etikkasäilykkeitä. Kaikkea kannattaa kokeilla! Jonna kannustaa.

Nappaa reseptit talteen!

Herkkuletut hävikkIbanaaneista

2 banaania

1 kananmuna

1 dl mantelijauhoja

Öljyä tai voita paistamiseen

Sekoita ainekset keskenään sauvasekoittimella. Anna taikinan turvota hetki ja paista sitten pannulla maukkaita lettuja vaikka aamiaiseksi!

Raikas hävikkismoothie

1 banaani

Puntti minttua tai sitruunamelissaa

Salaattipussi, lehtikaalia tai muuta vihreää

Puolikkaan sitruunan mehu

Noin 1 dl vettä

(2 rkl rahkaa tai jogurttia)

Sekoita ainekset keskenään blenderissä ja nauti! Sovella reseptiä hävikkipussin annin mukaan. Voit käyttää myös pakastettuja hedelmiä.

Keskittämisestä palkitaan

Bonus on tapa palkita asiakkaat ja tutkitusti asiakkaille tärkeä syy kuulua osuuskauppaan. Kiitoksena keskittämisestä Bonusta saa 9.–15.8.2021 tehdyistä ostoista kaksinkertaisen määrän Pirkanmaan Osuuskaupan Prismoissa, S-marketeissa, Saleissa, ruoan verkkokaupassa, Sokoksella, Sokos Herkussa, Sokoksen Hyvä Olo -hoitolassa, Prisma parturi-kampaamoissa, S-market Orivesi parturi-kampaamossa, Emotioneissa ja Kukittamoissa. Kampanja ei ole voimassa liikenneasemien Sale-myymälöissä.

Bonus on oikeaa rahaa ja nyt sitä saa tuplana

Kun ostoja kertyy esimerkiksi viidellä sadalla eurolla kuukauden aikana, saa 3 %:n sijaan kampanja-ajan ostoista Bonusta 6 %. Yli 900 euron kuukausiostoilla bonusprosentti on 5 %, jolloin kampanjaostoista maksetaan 10 % Bonusta. Nyt siis voi saada jopa kymmenen prosenttia rahaa takaisiin jokaisesta käyttämästään eurosta! Lisäksi maksaessasi S-Etukortilla ostoistasi kertyy aina 0,5 % maksutapaetua.

Bonus tuplana kirjautuu automaattisesti ja se maksetaan normaalin Bonuksen mukana. Bonuskertymää on helppoa seurata S-mobiilista.

Kampanjaan kuuluvien ketjujen osalta Bonusta tai maksutapaetua ei kuitenkaan kerry yrityskortilla maksetuista tai yrityksille tehdyistä ostoista, sopimushinnoitelluista tai laskutettavista ostoista, välitysmyynnistä, kuten Veikkauksen Online- ja arpamyynnistä ja pääsylipuista, yli 1,2 % alkoholia sisältävistä juomista ja yli 2,8 % alkoholia sisältävistä elintarvikkeista, tupakkatuotteista, tupakan vastikkeista, tupakointivälineistä, tupakkajäljitelmistä, sähkösavukkeista ja nikotiininesteistä, tax free -ostoista, matkakorttien latauksista, pullopanttien palautuksista eikä lahjakorttien ostosta. Bonus tuplana -kampanjaostojen bonusprosentti määräytyy koko kuukauden bonusostojesi mukaan. Jos kaikki kuukausiostosi oikeuttavat 5 %:n Bonukseen, saat kampanja-aikana kampanjaan kuuluvista toimipaikoista tehdyistä ostoista 10 % Bonusta.

Mehukone, kahvikone, runsas paistopiste ja lämmin keitto – nämä eväät ilahduttavat hervantalaisia niin kesän piknikillä kuin kiireisten työpäivien lomassakin. Keväällä Hervannan Saleen tehty remontti toi mukanaan avarammat tilat ja paremmin alueen asiakkaita palvelevan valikoiman.

Helmi–maaliskuussa Hervannan Salessa myllersi. Tutut tuotteet saattoivat vaihtaa paikkaa yhdessä yössä, kun myymälää remontoitiin uuteen uskoon. Vaikka isoimmat työt pyrittiin ajoittamaan ilta- ja yöaikaan, asiakkaat kokivat myös hämmennyksen hetkiä.

– Joka vuoron alussa tein kierroksen myymälässä ja katsoin, missä mitäkin on. Niin pystyin paremmin opastamaan asiakkaita, jotka olivat toki vähän ihmeissään muuttuvien hyllypaikkojen kanssa. Hienosti he ymmärsivät tilannetta, kun luvassa oli uutta ja parempaa vanhan tilalle, muistelee Hervannan Salen myyjä Monna Keinänen (kuvassa vas.).

Heviosasto ihastuttaa tuoreudellaan ja avaruudellaan

– Näkyvimpiä muutoksia on ollut hedelmä- ja vihannesosaston uudistuminen. Uudella heviosastolla tuotteet ovat houkuttelevasti esillä, ja niitä menee tosi paljon joka päivä. Olemme saaneet kovasti kiitosta asiakkailta tuotteiden hyvästä laadusta ja saatavuudesta, Monna sanoo.

Heviosaston aiempaa matalammat kalusteet tuovat paljon avaruutta myymälään. Kapeissa hyllyväleissä tilantuntua on luotu tarkkaan harkitulla kalusteiden ja tuotteiden sijoittelulla sekä valaistuksella.

– Kauppa tuntuu suuremmalta kuin ennen, vaikka neliömäärä ei olekaan kasvanut. Asiakkaat kehuvat myös myymälän uusia värejä, kertoo Monnan työkaveri, myyjä Susanna Kuivasaari (kuvassa oik.).

Hyvä perusvalikoima täydentyylähituotteilla ja asiakastoiveilla

Kaikilla ei ole halua tai mahdollisuutta lähteä kauemmas isoon kauppaan. Siksi on tärkeää, että lähikaupasta saa kaikki arjen perustuotteet ja vähän niitä erikoisempiakin. Uudistuneesta valikoimasta löytyy esimerkiksi lähituottajien tuotteita erityisesti juoma- ja leipähyllyiltä.

– Olemme tuoneet mahdollisuuksien mukaan useampia vaihtoehtoja tutuille tuotteille. Saamme runsaasti asiakastoiveita, ja niitä myös toteutetaan paljon. Asiakkaan toivetuotteen tunnistaa hintalapun vieressä olevasta merkinnästä, Monna kertoo.

Uusi Sale yllättää asiakkaat monilla sellaisilla tuotteilla ja palveluilla, joille lähikaupoissa ei yleensä ole tilaa. Kaupan sisäänkäynnin tienoilta löytyvät kahvi- ja mehukoneet, ja paistopisteeseen on tullut lisää herkkuja.

– Myös päivän keitto on ollut todella pidetty ja tullut tarpeeseen. Keväällä kun ravintolat ovat olleet kiinni, kotona töitä tekevät etätyöläiset ja alueella muuten töissä käyvät ovat saaneet meiltä lämmintä ruokaa mukaan, Susanna sanoo.

Myymälä uudistui, mutta lähikaupan lämmin henki säilyi

Hervannan Salessa iloinen tervehdys on taattu. Myyjien kanssa voi rupatella kuulumiset ja tarvittaessa heiltä saa apua vaikkapa ostosten pakkaamiseen. Mukavassa ilmapiirissä tuntee ujompikin asiakas olonsa tervetulleeksi, kuten Susanna pääsi keväällä todistamaan.

– Meillä on käynyt vakioasiakkaana pikkupoika, joka oli ennen erittäin ujo. Kun keväällä viikoittain morjestin häntä ja vaihdoin kuulumisia, hän alkoi tulla kuorestaan. Sen jälkeen hän on kovasti kysellyt kotona, milloin mennään taas kauppaan ja onko siellä se ihana kaupan täti. Siitä tuli olo, että olen juuri oikeassa paikassa töissä, Susanna hymyilee.

 

Syksyyn mennessä uudistuvat myös:

Sale Amuri

Sale Metsäkylä

Sale Haukiluoma

Sale Suuppa

Sale Härmälänranta

Sale Järvensivu

Sale Hatanpää

Sale Valkeakoski

Sale Kämmenniemi