Grocerant-ilmiö eli kaupan ja ravintolan yhdistyminen yleistyy Suomessa kovaa kyytiä. Ravintolaruoan tuominen asiakkaan arkeen helposti saataville vapauttaa kiireisestä päivästä aikaa, kun ostosreissun jälkeen ei ole pakko ryhtyä heti kokkaamaan – ja silti saa nauttia laadukkaasta ateriasta. Pirkanmaan Prismoista löytyy tällä hetkellä lukuisten ravintolakumppaneiden shop-in-shop-pisteitä. Yksi näistä on pirkanmaalainen perheyritys Siipiweikot.

Siipiweikot operoi tällä hetkellä kahden Prisman, Kalevan ja Pirkkalan, sisällä omalla Siipiweikot Mini -konseptillaan. Siipiä saa pisteiltä mukaansa paitsi perinteisinä annoksina, myös buffetista.

– Asiakkaat ovat hämmästelleet konseptin helppoutta: siipiannoksen voi koostaa itse, maksaa pikakassalle ja viidessä minuutissa olet jo jatkamassa matkaasi, Siipiweikkojen markkinointi- ja kasvujohtaja Joonas Koivumaa hehkuttaa.

Uutta vesi kielellä kokeillen

Yhteistyö arvostettujen paikallisbrändien kanssa on vakiintunut jo useammassa Pirkanmaan Prismassa. Esimerkiksi Pirkkalan Prismasta löytyy Sitkon ja Nygrenin omat pisteet, ja Kalevasta Jungle Juice Bar, Golden Unicorn ja Itsudemo. Siipiweikot kuuluu molempien toimipaikkojen tarjoamaan. Lielahden Prismaan puolestaan aukesi huhtikuussa Nygrenin kalatiski.

– Meillä Siippareilla tykätään testata kaikkia uusia juttuja, joten tietysti lähdettiin heti mukaan kokeilemaan, onko Pirkkalassakin siipi ihmisen sydämessä. Ja olihan se! Tuon jälkeen Siipiweikot Mini avattiin tänä keväänä Kalevan Prisman ravintolakadun yhteyteen, ja kesän aikana Linnainmaan Prisma saa oman Siippari-pisteensä, Joonas hehkuttaa.

Hän uskoo, että grocerant-kumppanuusmallin kysyntä tulee voimistumaan entisestään.

– Helpottaahan se elämää, kun kauppareissulla voi napata valmiit siivet mukaan, eikä kotona tarvitse heti ruveta kokkaamaan. Kun asiakkaat hymyssä suin lähtevät siipiaterian kanssa Prismasta, mekin olemme tyytyväisiä. Meiltä on muuten tulossa uutuutena Siipiweikot Blue Cheese Dip Mix, josta saa itse sekoitettua mainiota aurajuustodippiä siipien tai minkä tahansa muunkin aterian höysteeksi, mies vinkkaa.

Kun unelma lennähti Floridasta Pirkanmaalle

Siipiweikkojen tarina on jo pirkanmaalainen legenda. Toinen perustaja, Pekka Yli-Houhala, rakastui tulisiin kanansiipiin aikoinaan ravireissuillaan rapakon takana Floridassa ja päätti tuoda herkun Suomeen. Ensimmäinen varsinainen Siipiweikot-ravintola avattiin Tampereen Aleksanterinkadulle 1993, joten pian perheyrityksessä juhlitaan jo kolmekymppisiä.

Voitaneen sanoa, että Siipiweikkojen ansiosta Tampereesta tuli Suomen siipipääkaupunki. Aluksi konstailematon ruokalaji oli lähinnä ravi- ja jääkiekkopiirien herkku, mutta pian se löysi tiensä vahvaksi osaksi tamperelaista kulttuuriruokaperinnettä.

– Kyllä se on se makujen pyhä kolminaisuus, joka tuo ihmiset uudestaan ja uudestaan siipien äärelle. Hyvä, laadukas kotimainen siipi, Siippareiden omalla reseptillä tehty kastike ja siihen vielä napakka dippi. Siinä on sellainen balanssi, ettei paremmasta väliä, Joonas summaa.

Kaiken vaivan arvoista

Kesäkuun aurinkoisiin päiviin Joonas suosittelee piknikiä manselaiseen makuun: buffetista siivet mukaan rannalle tai puistoon.

– Siivet on siitä harvinainen herkku, että ne oikeastaan vain paranevat ajan kanssa, kun saavat rauhassa muhia kastikkeessa. Siihen auradippi ja Prismasta kylkeen limukat tai oluen ystävälle joku kiva lager tai pilsner, niin siinähän alkaa olla jo aika hyvän piknikin ainekset.

Siipien suosion Joonas uskoo perustuvan siihen, että pientä näpertelyä ja keskittymistä vaativa ruoka houkuttelee ihmisiä pysähtymään arjen kiireiden keskellä ja omistamaan hetken nautinnolle:

– Olisiko niissä vähän samaa kuin pistaasipähkinöissä tai lappilaisten kuivalihassa? Kun joutuu näkemään pientä vaivaa ruokaa syödessä, se maistuukin maittavammalta.

 

Shop-in-shopit ruokakaupoissa

Grocerant-ilmiö (tulee sanoista grocery ja restaurant) nousi muutama vuosi sitten monien tietoisuuteen sushibuffetien yleistyttyä ruokakaupoissa. Koronapandemian aikana laadukkaan take away’n suosio kasvoi entisestään. Pirkanmaan S-ruokakauppojen viimeaikaisia kumppanuuksia:

Kuvassa Pirkkalan pisteen apulaisravintolapäällikkö Katja Jääskeläinen.

Ravintola Puistoa on vuoden verran kipparoinut monessa liemessä keitetty ravintola-alan konkari Anette Mellin, jonka rakkaus lähiruokaan näkyy myös uudella ruokalistalla.

Hämeensillan kupeessa sijaitseva Puisto terasseineen on monelle tamperelaiselle ja turistille aurinkoisen kesäpäivän suosikkikohde. Katutason kahvilan terassille on helppo poiketa Hämeenkadun vilinästä. Alakerran à la carte -ravintolan 200-paikkainen patio puolestaan tarjoilee tunnelmallisen hetken hyvän ruoan ja juoman äärellä. Koskinäkymistä nautitaan myös Puiston uudessa kabinetissa, jota voi varata niin pieniin perhejuhliin kuin yritystapaamisiinkin.

Käsityönä omasta leipomosta

Puiston kahvila ja ravintola ovat mukana Visit Tampereen Valitse vastuullisemmin -palvelussa, jossa kaikki toimijat sitoutuvat tekemään vastuullisia valintoja. Puiston lounaalta ja kahvilasta yli jäänyt ruoka myydäänkin edulliseen hintaan ResQ Club -sovelluksen kautta, jolloin ruokahävikkiä ei pääse syntymään.

Vastuullisesti tuotettu lähiruoka on ollut jo pitkään Aneten sydäntä lähellä, ja se näkyy myös Puiston sesonkeja mukailevalla ruokalistalla.

– Puisto ei ole ketjuravintola. Valitsemme itse pieteetillä, mitä upeita lähituottajien raaka-aineita ja tuotteita hyödynnämme minäkin sesonkina. Pirkanmaalla on mieletöntä ruokaosaamista. Lisäsimme juuri uudelle listalle muun muassa Penttilän Tilan ihanan perunarieskan, Anette kertoo lempiaiheestaan.

Muutoin Puistossa tarjoiltava leipä ja leivonnaiset valmistetaan kaikki käsityönä paikan päällä omassa leipomossa. Lisäksi tarjolla on aina paikallisia juustoja, Nakki-Hannun makkaraa sekä Pirkanmaan Paahtimon kahveja.

– Meillä saa nauttia kansainvälistä mutta tamperelaista ruokaa, Anette kiteyttää.

Ei kesää ilman Puiston pistaasijätskipalloa

Näin kesäkuussa Puiston kotimaisesta maidosta paikan päällä valmistetut artesaanijäätelöt kiinnostavat monia herkuttelijoita. Joskus jonot ulottuvat Hämeenkadulle asti.

– Keittiömestarimme Meri Sumanen päättää intuitiolla, mitä makuja tehdään. Toki klassikoita on aina tarjolla. Monet mainitsevat lempparikseen Puiston pistaasijäätelön, mutta oma gelato-suosikkini on ehdottomasti salmiakkisuklaa, Anette makustelee.

Koronan tuomista haasteista huolimatta Nakki-Hannun premium-raakamakkara on parin viime vuoden aikana löytänyt saparo ojossa reittinsä pirkanmaalaisten lautasille. Aivan helppoa maakuntavalloitus ei kuitenkaan ole ollut. Nakki-Hannun voitokasta polkua on tasoittanut muun muassa alueen laaja makkarafanikunta ja yrityksen apuna kulkenut lähiruokalähettiläs.

Tuotantovastaava Aliisa Salminen (kuvassa) valmistaa Nakki-Hannun Ylöjärven tehtaalla premium-raakamakkaroita ja -nakkeja, joita myydään ympäri Pirkanmaata ja pian myös kauempanakin. Premium-tuote tarkoittaa laadukkaita raaka-aineita ja täyskäsityötä. Valmistusprosessi alkaa sillä, että kotimainen liha leikataan käsin. Seuraavaksi valmistetaan mausteseokset ja leikataan yrtit ja muut makkaroita maustavat ainekset, kuten chilit tai jalapenot. Makkaramassan Aliisa valmistaa sekoituskoneella, ja makkarapuristimesta syntyvät makkarat hän pyörittää valmiiksi yksi kerrallaan. Lopuksi tuotteet pakataan, ja pakkauksen päälle liimataan monelle laadun synonyymiksi muodostunut pinkki tarra.

Huippuravintolan keittiöstä makkara-alan yritykseen siirtynyt Aliisa on Nakki-Hannun ensimmäinen rekrytoitu työntekijä, mutta ei suinkaan ainoa ravintola-alan osaaja. Nakki-Hannun perusti vuonna 2020 Tampereen ravintola-skenestä lomautetuksi jäänyt Hande Huhtinen, joka tarjosi yrityksestä työtä myös muutamalle saman kohtalon kokeneelle kollegalleen. Makkaraa valmistettiin niin ravintoloihin kuin ruokakauppoihinkin, mutta koronan pitkittyessä ja sulkiessa ravintolapuolta, kaupan rooli liiketoiminnassa korostui.

Lähiruokalähettiläs apuna maakunnan valloituksessa

Kaupan puolelta hyväksi tuttavuudeksi osoittautui Elina Kaukonen, Pirkanmaan Osuuskaupan lähiruokalähettiläs, jonka tehtävänä on jo lähes kahden vuoden ajan ollut auttaa Pirkanmaalla valmistettuja lähituotteita myymälöiden hyllyille, suuremman asiakaskunnan tietoisuuteen.

– Alkutaipaleellamme emme uskaltaneet edes haaveilla pääsystä Prismojen ja muiden S-ryhmän kauppojen valikoimiin, etenkään sillä laajuudella millä olemme nyt päässeet toimimaan, kertoo Nakki-Hannun toimitusjohtaja
Antti Viherkorpi.

Lähiruokalähettilään yhteistyön myötä yritykselle avautui mahdollisuuksia myydä tuotteita ympäri maakuntaa eri kokoisissa kaupoissa ja erilaisille asiakaskunnille. Tuotteita oli alkuun myynnissä 13:ssa Pirkanmaan Osuuskaupan myymälässä: Kurussa, Korkeakoskella, Mäntässä, Nokialla, Orivedellä, Pirkkalassa, Tampereella, Urjalassa, Virroilla ja Ylöjärvellä. Tänä kesänä makkaroiden on määrä valloittaa kylmähyllyt jo 28:ssa Pirkanmaan Osuuskaupan myymälässä ympäri maakunnan.

– Pienelle toimijalle on ollut ensiarvoisen tärkeää saada Elinalta jatkuvaa palautetta ja sparrailuapua. Viime kesän jälkeen saamamme palautteen perusteella olemme pystyneet kehittämään yritystämme ja sen toimintoja merkittävästi, ja olemmekin nyt valmiita vastaamaan siihen positiiviseen kasvuun, jota Ellu on ollut osaltaan mahdollistamassa, Antti iloitsee.

Pirkanmaa on perinteinen makkaramahti

Valitsemalla ostoskoriin lähiruokaa voi hyvin konkreettisesti tukea paikallista ruoantuotantoa ja pirkanmaalaista elinkeinoelämää. Nakki-Hannu on elävä esimerkki lähiruoan työllistävästä vaikutuksesta. Mutta jotta lähituote voi lähteä lentoon, sen pitää olla laadukas ja maistuva – ja houkutella ostajia yhä uudestaan.

– Sillä, että asiakkaat valitsevat meidän tuotteemme, on ollut valtava merkitys yrityksen kasvulle. Lähtökohdat ovat olleet meille suotuisat, sillä Pirkanmaalla lähituotantoa on osattu arvostaa jo pidemmän aikaa. Meihin uskovien asiakkaiden ansiosta olemme saaneet mahtavan startin, Antti kertoo.

Seuraavaksi Nakki-Hannu lähtee valloittamaan pääkaupunkiseudun makkaramarkkinoita.

– Laajenemisessamme pirkanmaalaisista juuristamme ei ole varsinaisesti haittaa. Pirkanmaa tunnetaan pitkistä perinteistään makkaranvalmistuksen saralla, ja saamme kiittää niitä pioneereja, jotka ovat ennen meitä tehneet pirkanmaalaista makkarakulttuuria tunnetuksi muualla Suomessa. 

Omalaatuista ja monikäyttöistä raakamakkaraa

Klassikot ovat Nakki-Hannun tuotevalikoiman vaalittu osa, mutta yritys haluaa tuoda makkaramaailmaan myös jotain uniikkia ja omaperäistä.

– Tuotteemme eivät pyri kompromisseihin tai miellyttämään kerralla kaikkia. Osa tuotteistamme jakaa varmasti mielipiteitä, mutta toivomme, että mahdollisimman moni löytää oman suosikkinsa valikoimistamme. Raakamakkarakulttuuri on Pirkanmaalla vielä verrattain nuori, mutta tuotteille on jo löytynyt hyvin erilaisiakin asiakassegmenttejä, Antti kertoo.

Antin mukaan makkaraa käytetään Suomessa tyypillisesti melko suoraviivaisesti joko nuotiolla, grillissä tai makkarakeitossa. Raakamakkaran kanssa ihmiset ovat oppineet hiukan laajentamaan näkemyksiään ja tottumuksiaan.

– Olemme saaneet valtavasti palautetta siitä, kuinka monipuolisesti tuotteitamme on hyödynnetty erilaisissa ruoissa. Raakamakkaran massaa voi käyttää esimerkiksi piiraissa ja pastoissa maustetun jauhelihan tavoin.

Kesän varmat nakit

Kesäkaudella Aliisan makkarapuristimesta lautasille löytää takuuvarmasti viisi tuotetta: cheddar-jalapeno, punajuuri-aurajuusto, chorizo, mausteinen merguez-lammasmakkara ja Italialainen Aamiaisnakki. Näistä jälkimmäisen Akateeminen Kiuas-Seura ry kruunasi maistelussaan vuoden 2021 raakamakkarasarjan voittajaksi.

– Aamiaisnakki on ehdottomasti sellainen, jota muilta tuottajilta ei löydy. Se on maustettu fenkolilla ja sitruunalla, jotka eivät ole suomalaisille raakamakkaroille kovin tyypillisiä makuja, Aliisa kertoo.

Takuuvarmoiksi valinnoiksi raakamakkara-aloittelijankin kesägrilliin Aliisa vinkkaa cheddar-jalapenon ja chorizon.

– Ihan kaikki makkaramme toimivat loistavasti grillissä ja monipuolisesti muussakin ruoanlaitossa. Inspiraatiota makkararuokiin saa esimerkiksi nettisivuillemme koottujen kuukauden reseptien avulla. Kesän aikana resepteihin on tulossa muun muassa risottoa, pyttipannua ja quesadilloja.

Valkeakoskella vihertää – eikä ainoastaan keskikesän merkkinä. Prisman rakentamisesta kaupunkiin on puhuttu jo pitkään, ja hanke alkaa viimein versoa. Vastikään jätetty kaavoitushakemus tähtää siihen, että kauppakeskus Koskikarassa sijaitseva S-market laajennetaan parin seuraavan vuoden aikana hypermarketiksi, joka vastaa entistä paremmin juuri valkeakoskelaisten tarpeisiin.

Pirkanmaan Osuuskauppa on jättänyt kaavoitushakemuksen S-market Valkeakosken laajentamisesta Prismaksi. Kauppakeskus Koskikarassa sijaitsevaa S-marketia on tavoitteena kasvattaa remontilla nykyisestä 3 400 neliömetristä noin 5 600 neliömetriin siten, että kauppa laajenee sekä kauppakeskuksen sisällä että uudisosaan.

Suunnitelmien toteutuessa valkeakoskelaisten saataville tulee Prisman myötä paitsi markkinan edullisiin ruokakori myös entistä helpommat arjen ratkaisut: Paikan päällä ruokailuun ja mukaan otettavaan heti valmiiseen ruokaan tuodaan runsaasti lisää vaihtoehtoja, kun marketin Ruokatori-palvelutiski laajenee. Prisman myötä myös paikkakunnan käyttötavaravalikoima monipuolistuu esimerkiksi pukeutumisen, urheilun, pienkoneiden ja viihteen osalta.

– Valikoimia pohditaan tarpeiden pohjalta, ja kysymme muutostöiden edetessä asiakkailta, mitä he toivovat hypermarketiltaan. Se on tärkeä vaikuttamisen paikka, sanoo Pirkanmaan Osuuskaupan Prisma-ketjujohtaja Karlos Kotkas.

Parannuksia myös kulkemiseen

Prisma-hankkeen toteuttaminen Valkeakoskella edellyttää asemakaavamuutosta. Prisman suunnittelua edistetään kaavaprosessin rinnalla. Jos suunnitelmat toteutuvat, Prisma voitaisiin avata vuoden 2024 aikana.

Hankkeen tavoitteena on myös helpottaa liikennöintiä kauppakeskus Koskikaraan: Yhtenä aikeena on parantaa Koskikaran asiakasliikennettä uudella ulosajorampilla. Lisäksi suunnitelmissa olevan uuden lastausjärjestelyn myötä raskasta liikennettä saataisiin pois ydinkeskustasta, ja kauppakeskuksen pysäköintipaikkaa laajennettaisiin.

Hankkeen monenlaiset työllisyysvaikutukset

Liikkeelle lähtiessään Prisma-hanke tuo paikkakunnalle uusia työpaikkoja ja toisaalta myös monipuolistaa nykyisestä S-marketista Prismaan siirtyvien työntekijöiden tehtävänkuvia.

– Paikallisten työllistämiseen pyrimme vaikuttamaan myös esimerkiksi valikoimien kautta. Panostamme Valkeakoskellakin vahvasti lähiruokaan ja sen monipuoliseen saatavuuteen, Karlos kertoo.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan Prisma-ketjujohtaja Karlos Kotkas, puh. 010 767 2520, karlos.kotkas@sok.fi

Oletko tullut ajatelleeksi, missä sinun aamupalasämpyläsi leivotaan? Tarkistapa pussin kyljestä – olen melko varma, että leipäsi on peräisin ihan naapurista, kenties Aallon Leipomosta Ylöjärveltä.

Saatamme valita ostoskärryihimme lähiruokaa useammin kuin tulemme ajatelleeksi. Pirkanmaan Osuuskaupan hyllyiltä nimittäin löytyy jo noin 3 000 lähiruokatuotetta liki 200 paikalliselta tuottajalta. Lähiherkkuja on nyt myös entistä helpompaa bongata ruokakaupoistamme näyttävien, varta vasten lähiruoalle suunniteltujen esillepanojen ja omien myymäläkalusteiden ansiosta.

Lähileipien ja -leivonnaisten lisäksi saamme maistella pirkanmaalaisia vihanneksia, makkaroita, juustoja, leikkeleitä, hunajia, juomia ja monia muita herkkuja. Oma suosikkini on tällä hetkellä Kumpulan tilan uunipaahdettu kurpitsasose, joka sopii niin sadepäivien lämpimiin laatikkoruokiin kuin grillijuhlien jännittäväksi lisukkeeksikin.

Lähiruoan arvostus on viime vuosina ollut kovassa nousussa. Lähiruoka on ennen kaikkea herkullista ja puhdasta, mutta sen avulla voi myös tukea paikallisia yrittäjiä. Usein lähiruoka on ekologinen valinta, koska sen kuljetus ja varastointi hoituu keskimääräistä kevyemmin. Lisäksi se tarjoaa nostalgisia makumuistoja. Itse mietin aina lämmöllä isovanhempiani, kun maistelen lähileipomon ruisleipää.

On mukavaa syödä ruokaa, kun tietää sen alkuperän. Kun seuraavan kerran käyt kaupassa, pysähdyhän lukemaan lähiruokahyllyn vierestä löytyviä julisteita, joissa ruoantuottajat kertovat itsestään ja tuotteistaan. Seuraamalla Pirkanmaan Osuuskauppaa somessa kuulet ensimmäisenä tuoreimmista lähiruokauutuuksistamme ja pääset sukeltamaan vielä syvemmälle tuottajien tarinoihin.

Kesä on loistavaa aikaa syventyä lähiruokaan, kun hyllyt notkuvat tuoreita, paikallisia vihanneksia. Kokeile tehdä vaikkapa ruokaisa salaatti lempääläläisen Tervensin kikhernepastasta ja Ikaalisten Luomun salaateista ja yrteistä. Tai vielä parempaa: kata juhannuksen juhlapöytään pelkkää lähiruokaa!

Kerrothan minullekin, miten onnistuit lähiruokajuhlissasi ja jaa kuva kattauksestasi Instagramissa tunnisteella #lahiruokalahettilas!
Löydät minut nimellä @lahiruokalahettilas.

Herkullisia lähimakumatkoja toivotellen,

Elina Kaukonen
Pirkanmaan Osuuskaupan lähiruokalähettiläs

Pirskeisiin ja juhlapöytiin panostetaan tänä kesänä enemmän kuin koskaan. Tarjottavien paikallisuus on juhlien ja illanistujaisten järjestäjän ylpeydenaihe. Pöytään käyville vieraille lähiruoka on osoitus arvostuksesta, ehkä myös mukava kuriositeetti. Lähiruokalähettiläs Elina Kaukonen kävi jututtamassa pirkanmaalaisia tuottajia ja kuulemassa tarinat uniikkien lähiruokien taustalta.

Kesäisiin iltamiin Elina valitsee premium-raakamakkaraa Ylöjärveltä, perinnereseptillä valmistettua kangasalalaista hapankaalia ja helmeilevää uutuus-spritzeriä Pälkäneeltä. Annoksen kuin annoksen kruunaavat tuoreet kasvikset ja yrtit. 

Kesällä ruoanlaitto keskittyy usein grillin ympärille. Heitetäänpä siis ensimmäisenä tirisemään ylöjärveläisen Nakki-Hannun käsityönä valmistetut raakamakkarat, jotka yllättävät monet jauhoisempien serkkujensa haukkaajat.

– Tuotteemme eivät pyri kompromisseihin tai miellyttämään kerralla kaikkia. Osa makkaroistamme jakaa taatusti mielipiteitä, hymyilee Nakki-Hannun toimitusjohtaja Antti Viherkorpi.

Kesäkaudella makkaravalikoimaan kuuluvat cheddar-jalapeno, punajuuri-aurajuusto, chorizo, mausteinen merguez-lammasmakkara ja Italialainen Aamiaisnakki. Näistä jälkimmäisen Akateeminen Kiuas-Seura ry kruunasi maistelussaan vuoden 2021 raakamakkarasarjan voittajaksi. Fenkolilla ja sitruunalla maustettu nakki on sellainen, jota ei muilta tuottajilta löydy.

– Ehdottomasti kokeiluun siis. Kesä on liian lyhyt tasapaksulle ja perusvarmalle, Elina virnistää.

Aliisa Salminen valmistaa Nakki-Hannun tuotteet käsityönä Ylöjärvellä.

Makkaroiden maakunnanvalloitus

Raakamakkarakulttuuri on Pirkanmaalla vielä verrattain nuori. Pari vuotta sitten koronalomautuksen seurauksena perustetun Nakki-Hannun tuotteet löytyvät kuitenkin tänä kesänä jo lähes 30:stä Pirkanmaan Osuuskaupan myymälästä, mikä on yli tuplat yrityksen alkutaipaleen myymälämäärästä.

Lähiruokalähettiläs ja Antti ovat tehneet tiivistä yhteistyötä, mikä on avannut Nakki-Hannulle mahdollisuuksia myydä tuotteita ympäri maakuntaa eri kokoisissa kaupoissa ja erilaisille asiakaskunnille.

– Olemme ilolla huomanneet, kuinka erilaisia asiakassegmenttejä meidän tuotteillemme on löytynyt. Yrityksen kehittymiselle on ollut aivan olennaista, että pirkanmaalaiset ovat valinneet ostoskoreihinsa juuri meidän tuotteitamme. Lähiruoan työllistämisvaikutus on todella konkreettinen, Antti kiittää.

Asiakkaat eivät antaneet lopettaa

Kun lautaselle nostetaan makkaraa, mikä olisikaan sille perinteisempi ja parempi kaveri kuin hapankaali?

– Hapankaali, jolle on laulettu, tietää Elina.

Kangasalalaisen Torkkelin perheen hapankaalia on saanut kaupoista jo reilun vuosikymmenen, ja tuotteista on kehitetty erilaisia versioita. Rehellisyyden nimissä menneisyydessä on ollut kuitenkin hetki, jolloin Torkkelit ovat halunneet pistää pillit pussiin.

Musikaalisen perheen yritys syntyi alun perin tukemaan kulttuuriprojektia, jonka tarkoituksena oli kerätä varoja lasten filharmonisen orkesterin perustamiseen.

– Kun filharmoniahanke ei toteutunut, halusimme lopettaa. Meidän oli kuitenkin jatkettava hapankaalin valmistusta, sillä saimme asiakkailtamme niin erinomaista palautetta, nauraa Tanja Torkkeli.

Torkkelin hapankaalin salaisuus on kotimaisissa raaka-aineissa.

– Kokeilimme erimaalaisia kaaleja, mutta suomalainen valkokaali on paras. Täällä maa on puhdas, ja siinä on omanlaisensa ominaisuudet. Valmistamme tuotteet käsin ja maistelemme jokaista erää, sillä olemme hyvin tarkkoja laadusta, Tanja kertoo.

Sielun hapankaaliin puhaltaa perheen poika Leo, jonka kuullaan usein kajauttavan valmistumassa oleville hapankaalipytyille komeita lauluja.

Leo, Tanja ja Vitali kiertävät markkinoilla myymässä muun muassa hapankaalia ja suolakurkkuja. ”On mukavaa tavata asiakkaita henkilökohtaisesti. Yrittäjälle leipä tulee kuitenkin helpommin, kun tuote pääsee kaupan hyllyille,” Tanja sanoo.

Nuoret vanhan perinteen perässä

Torkkelin hapankaali valmistetaan vanhalla reseptillä, joka on kulkenut Karjalassa suvusta sukuun.

– Keski-iän ylittäneet tuntevat hapankaalin ja vanhat reseptit, mutta on ollut mukavaa huomata, että nykyään hapankaalia ostavat myös monet 15–25-vuotiaat, Tanja kertoo.

– Ihmiset, jotka miettivät mitä suuhunsa laittavat, osaavat etsiä hapankaalia. Sen maitohappobakteeri edesauttaa ruoansulatusta, mikä puolestaan vähentää vaikkapa rasvaisesta ruoasta muutoin aiheutuvia vatsavaivoja.

– Hapankaali on myös monikäyttöinen tuote: sitä voi myös lämmittää ja sekoittaa vaikka salaatin tai majoneesin sekaan ja laittaa hodarin tai hampparin väliin, vinkkaa puolestaan Elina.

Trendijuoma viedään käsistä

Pelkkiä perinteitä lähiruoka ei ole, vaan se voi myös viedä matkalle aivan uusiin ulottuvuuksiin. Kesän uutuutena lähiruokalähettiläs Elina on metsästänyt S-kauppojen hyllyille mielenkiintoista pälkäneläistä palanpainiketta.

Viinipohjaiset, hiilihapotetut spritzerit ovat olleet nosteessa jo hyvän aikaa, mutta marjaviinistä valmistettuna juoma tuo pöytään jotain yllättävää.

– Mustaherukasta ja punaherukasta valmistetut spritzerimme ovat mietoja ja kevyitä kesäjuomia, joiden maut ovat peräisin aidoista raaka-aineista. Ei ihmekään, että spritzerit on välillä myyty meiltä loppuun, kertoo Rönnvikin viinitilan vanha emäntä Eila Rönni.

Tilan päärakennuksen rakennutti aikoinaan kihlakunnan kirjurina toiminut kamreeri Schrey, joka tunnettiin raittiuden kannattajana. Lähes kolmenkymmenen vuoden kokemuksella Eila kertoo, että alkoholin ympärille on tullut enemmän sallivuutta – kamreerikin varmasti pitäisi Morsiamestaan ja Muusastaan.

Rönnvikin viinitilan Kamreerin Morsianta ja Kamreerin Muusaa on tähän saakka myyty vain viinitilan omassa myymälässä Pälkäneellä. Juomat ovat nyt myynnissä Prismoissa Kalevassa, Kangasalla, Linnainmaalla, Lielahdessa ja Pirkkalassa, Sokoksella sekä S-market Pendoliinossa, Pälkäneellä ja Kangasalla.

Etsi oma henkilökohtainen makusi

Juomista puhuttaessa Elinan suunnitteleman illanistujaismenun ylle nousee kuitenkin yksi tumma pilvi: sopiiko spritzer yhteen makkaran ja hapankaalin kanssa?

– Spritzer sopii keveisiin kesäpöytiin, mutta ihan yhtä hyvin makkaran kanssa, Eila vakuuttaa.

– Ihmisten makeustottumukset ovat menneet juomissa vuosien varrella kuivempaan suuntaan. Enää ei myöskään ajatella esimerkiksi, että valkoviiniä saa nauttia vain kalan kanssa ja punaista tummemman lihan kanssa.

Eila kehottaakin jokaista etsimään oman makunsa.

– Makuaistimukset ovat henkilökohtaisia. Mikä omassa suussa tuntuu parhaalta, se on se paras.


Kuka lähiruokalähettiläs?

Vasta valmistunut myymälä arkea helpottavine palveluineen avautuu sastamalalaisille keskiviikkona 25.5. Prisma on tuttuun tapaan yhtä halpa kuin halvin, mutta Sastamalassa se on myös vihrein. Ojansuun kaupunginosaan rakennettu uusi hypermarket tekee historiaa olemalla koko Suomen ensimmäinen päästötön Prisma.

Sastamalan Prisma on Pirkanmaan Osuuskaupan yhdeksäs Prisma ja neljästoista päästötön toimipaikka. Päästöttömäksi Prisman tekee kaupan kylmälaitoksessa käytettävä luonnollinen hiilidioksidikylmäaine ja maalämpö, jonka ansiosta rakennuksessa voidaan hyödyntää maaperään varastoitunutta uusiutuvaa energiaa yhdistettynä S-ryhmässä käytettävään päästöttömään sähköön. Prismassa hyödynnetään myös muita energiatehokkaita ratkaisuja, kuten aurinkopaneeleita, joilla sähköä tuotetaan paikallisesti marketin tarpeisiin.

– Olen iloinen, että olemme näin konkreettisesti menossa kohti tavoitettamme olla osuuskauppana ja S-ryhmänä hiilinegatiivinen vuonna 2025, lausuu Pirkanmaan Osuuskaupan Prisma-ketjujohtaja Karlos Kotkas.

Palveluiden paletti pohjautuu asiakastoiveisiin

Asiakastoivekyselyn kautta toiveitaan Prismalle jätti talven ja kevään aikana yli tuhat asiakasta. Toiveiden kärkipäässä olivat lähiruoka ja monipuolinen heti valmiin ruoan valikoima.

– Lähes 80 prosenttia myymästämme ruoasta on kotimaista, ja panostamme Prismassa myös hyperpaikallisuuteen. Sastamalan S-marketin valikoimassa on ollut lähemmäs tuhat lähituotetta, ja Prismaan niitä tulee vielä enemmän. Pirkanmaan Osuuskaupan lähiruokalähettiläs Elina Kaukonen tuo asiakkaiden toivomia tuotteita Prisman ja muidenkin myymälöidemme valikoimiin ja pitää huolta siitä, että ne löytyvät kaupasta vaivatta, Karlos kertoo.

Ajan säästöä tarjoaa Prisman sydän, Ruokatori-palvelutiski, jonka antimista voi koota helpon kotiruokalounaan mukaan otettavaksi tai paikan päällä nautittavaksi. Tarjolla on esimerkiksi itse valmistettuja lämpimiä ruokia, salaatteja ja täytettyjä patonkeja, sushia ja pehmistä. Prisman 80-paikkaiseen kahvila-ravintolaan voi jäädä nauttimaan myös Prismassa toimivan ravintola Pancho Villan ruoka-annoksia.

Prisman myötä myös paikkakunnan käyttötavaravalikoima laajenee toiveisiin osuvalla valikoimalla, kuten koko perheen vaatetuksella ja urheiluvälineillä. Uusina palveluina Prisma tuo asiakkailleen ostosreissuja nopeuttavat Kerää ja skannaa -laitteet, ruoan verkkokaupan keräily- ja noutopalvelun sekä Prisma parturi-kampaamon.

Viisi päivää avajaishumua

Avajaispäivänä jännitys alkaa tiivistyä jo ennen aamuyhdeksältä tapahtuvaa seremoniallista nauhan leikkausta ja ovien avautumista: Sastamalan Prisman Facebook-tilillä pääsee klo 8.30 alkaen seuraamaan suoraa lähetystä Prismassa käytävästä paneelikeskustelusta. Paneelissa prismalaiset keskustelevat kaupunginjohtaja Jarkko Malmbergin kanssa muun muassa Sastamalan elinvoimaisuudesta.

Avajaisohjelmaa Prismassa on keskiviikosta sunnuntaihin. Kahvia ja kakkua maistellaan keskiviikkona ja lauantaina, ja jokaisena päivänä ohjelmassa on mukana ripaus taikaa. Avajaisohjelma löytyy kokonaisuudessaan osoitteesta pirkanmaanosuuskauppa.fi/ajankohtaista

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan Prisma-ketjujohtaja Karlos Kotkas, puh. 010 767 2520, karlos.kotkas@sok.fi

Kuohuva ostosten lomassa, kahvihetki ystävän kanssa, raikas salaattilounas vai kuuma kulhollinen maailman makuja? Tätä kaikkea on pian luvassa Sokoksen asiakkaille uusien ravintoloiden myötä. Katutasoon avattava kahvila-deli Bacaro Doppio herkullistaa shoppailuhetkiä italialaisilla herkuilla ja viineillä. Neljännen kerroksen tuore tulokas puolestaan on Sokos 4 -niminen ravintolakokonaisuus, joka pitää sisällään kahvila Kaffen, legendaarisia Sokoksen salaatteja tarjoilevan Saladin sekä filippiiniläisestä ja skandinaavisesta keittiöstä makuja ammentavan Filpan.

Asiakastoiveita uudistuvaan Sokokseen kerättiin erillisellä toivesivulla osasto kerrallaan koko kevät. Toiveita sai jättää niin Sokoksen ravintoloihin, shop-in-shop-kumppaneihin, käyttötavaravalikoimaan, muotiin ja kauneuteen kuin alakertaan avautuvan Prisman ruokatarjoomaankin.

– Toiveensa unelmien Sokokseen kertoi toivesivullamme yli 1 700 asiakastamme. Määrä yllätti meidät täysin ja kertoo siitä, kuinka ikonisen ja tamperelaisille tärkeän ostospaikan uudistuksesta tässä on kyse. Halusimmekin varmistaa, että toiveet käydään huolellisesti läpi ja tehtävää varten koostettiin innokkaista sokoslaisista oma raati. Kunkin teemakyselyn jälkeen raati puntaroi toiveita työpajoissa ja toi asiantuntemuksellaan valtavasti lisäarvoa suunnittelutyöhön, Sokos-uudistushankkeesta vastaava ryhmäpäällikkö Mikko Korpela.

Sokos-uudistuksen lähtökohtana on asiakastoiveiden toteuttaminen nykyistä kunnioittaen. Tämä näkyi myös tulevia ravintolakonsepteja luodessa.

– Vaikka koko talo uudistuu nyt isolla pensselillä, toimivista ja asiakkaiden arvostamista asioista ei ole tarkoitus luopua. Esimerkiksi Ravintola Herkun juuret ulottuvat aina 80-luvulle ja sen salaatit ovat yhä kaupungin tunnetuimmat ja suosituimmat. Toivesivulla tulikin hurja määrä pyyntöjä säilyttää ne ja niin aiomme tehdä. Sokoksen asiakaspalvelusta sataa jatkuvasti kehuja ja nyt on viimein aika saattaa puitteet sen kanssa samalle huipputasolle, Mikko jatkaa.

Arjen pientä luksusta

Vaaleaa kaakelia, raikasta turkoosia ja kauniita yksityiskohtia. Ensimmäisen kerroksen uutuuden, Bacaro Doppion, inspiraationlähteenä ovat toimineet venetsialaiset koko kansan olohuoneet, bacari-baarit.

– Luvassa on paikka nautiskelijoille italialaisten laatukahvien, käsintehdyn gelaton, kuohuvan ja leivonnaisten äärellä. Bacaro Doppio aukeaa paraatipaikalle Hämeenkadun ja Kuninkaankadun kulmaan kera terassin, joka toimii kesäisin kahvilan tunnelmallisena jatkeena. Lisäksi kahvilan viereen tulee oma erillinen salaattibaari, josta kiireiset lounastajat voivat napata Ravintola Herkusta tutut salaatit mukaan, ravintoloiden toimialajohtaja Mikko Hautasaari valottaa pohjapiirustuksia.

Bacaro Doppion sisustuksessa nähdään raikas yhdistelmä valkoista sekä murrettua turkoosia ja punaista. Kuva: Tilako.

Kolme makukirjoa ja yhdessäoloa

Neljännen kerroksen Sokos 4:ssä kantava teema on valinnanvapaus. Filpalle, Kaffelle ja Saladille tulee yhteinen ruokailualue, jolloin jokainen seurueen jäsen voi valita mieleisensä ravintolan ja silti nauttia yhteisestä hetkestä saman pöydän ääressä.

– Nelosen ravintola-alueesta tulee suhteellisen suuri, joten siihen luodaan pienempiä viihtyisiä tiloja tilassa: korokkeita ja katoksia – jokaiseen makuun sopiva soppi. Voin paljastaa, että tilan havainnekuvat näyttävät jo nyt upeilta. Sisustukseen on valittu tyylikäs yhdistelmä aasialaista ja skandinaavista selkeyttä, Mikko kuvailee.

Filpassa kaikki lähtee tuoreista raaka-aineista, mauista ja filippiiniläiselle keittiölle tunnusomaisesta ruoan koristeellisesta esillepanosta.

– Tamperelaiset rakastavat aasialaista ruokaa ja Filpalla halutaan tarjota siihen täysin uudenlainen vivahde. Monet saattavatkin yllättyä, kun annokset eivät olekaan sitä tyypillisintä aasialaista: tulista ja voimakkaasti maustettua. Sen sijaan maut ovat miedompia, mutta sitäkin syvempiä. Menua on ollut luomassa osaava ravintolatiimimme, johon lukeutuvat myös filippiiniläiset kokkimme, Mikko iloitsee.

Neljännen kerroksen nykyiseltä kahvila-ravintolalta löytyy oma vankka fanijoukkonsa, mikä on huomioitu Kaffea luodessa. Tuttujen suosikkien ohella valikoimaan lisätään asiakkaiden toiveesta entistä enemmän myös lähituottajien suolaisia ja makeita.

Saladin konsepti puolestaan nojaa nimensä mukaisesti Ravintola Herkusta tuttuihin itsetehtyihin salaatteihin ja kastikkeisiin.

– Unkarilainen kastike, caesarsalaatti ja yrttikana-pestopastasalaatti keräsivät toivesivulla eniten hehkutuksia ja ne säilyvät valikoimassa sellaisenaan. Myös muita Ravintola Herkun salaatteja ja kastikkeita tulee Saladiin saataville hieman hiotulla reseptiikalla.

Filppa ammentaa makuja sekä filippiiniläisestä että skandinaavisesta keittiöstä. 

Uusista ravintoloista nautitaan loppuvuodesta

Muutostyöt alkoivat ostospaikan toisesta kerroksesta huhtikuun alussa, ja katutason osalta ne on tarkoitus aloittaa kesällä. Uusien ravintoloiden on määrä aueta loppuvuoden aikana.

– Caffe Patio palvelee siihen saakka, kunnes Bacaro Doppio on valmistunut. Samoin –2 kerroksen Ravintola Herkku on avoinna, kunnes Sokos 4 toivottaa ensimmäiset asiakkaansa tervetulleiksi, Mikko lupaa.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan ryhmäpäällikkö, Sokos-kehityshankkeen hankepäällikkö Mikko Korpela, puh. 010 767 2597, mikko.korpela@sok.fi

Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Mikko Hautasaari, puh. 010 767 0080, mikko.hautasaari@sok.fi

Bacaro Doppio tulee sijoittumaan Hämeenkadun ja Kuninkaankadun kulmaan, jota myötäilee L-kirjaimen mallinen terassi. Kuva: Jukka Salminen.

Osuuskaupan ikioma ja samalla Suomen ainoa lähiruokalähettiläs Elina Kaukonen (oik.) on viimeisen vuoden aikana tuonut Pirkanmaan Prismojen, S-marketien ja Salejen hyllyille jo parisataa uutta lähiruokatuotetta, ja tahti vain kiihtyy. Omilta kulmilta tuleva ruoka on puhdasta ja luo alueellemme työpaikkoja.

Uusiin lähiruokatuotteisiin tutustumisen ohella Elina on viime kuukausina organisoinut kauppojen hyllynreunoihin tummanvihreitä lappuja ja pientuottaja-julisteita. Kyseessä ovat lähiruokatuotteista kertovat uudet myymäläopasteet, jotka helpottavat pirkanmaalaisten herkkujen bongaamista ruokaostoksilla.

– Tärkein tehtäväni on auttaa pientuottajia saamaan tuotteitaan isomman asiakaskunnan saataville sekä kasvattaa lähiruoan arvostusta ja tunnettuutta. Pirkan–maan S-kauppojen valikoimista löytyi jo ennen viime vuotta yli tuhat lähiruokatuotetta. Näiden parinsadan uuden paikallisherkun myötä totesimme, että lähituotteiden erottumista myymälöissä voisi parantaa. Myymälöissä kannattaakin siis nyt etsiä katseella vihreää, Elina innostaa.

Uunituoreena ostoskoriin

Elina kertoo asiakkaiden kiinnostuksen lähiruokaa kohtaan kasvaneen viime vuosina ilahduttavan paljon. Tuotteet löytävät tiensä ostoskoreihin yhä useammin ja uusista paikallistuotteista sataa kaupoille toiveita.

– Tunnen todella tekeväni merkityksellistä työtä – lähiruoka on hienoa niin monella eri tapaa. Paitsi että se on laadukkaasti ja usein käsityönä valmistettua, sen tuoreus on aivan omaa luokkaansa: paikallistuotteet valmistetaan usein samana aamuna kun ne saapuvat kauppoihin. Myös kuljetuksen päästöt pysyvät lyhyen matkan vuoksi maltillisina ja kaiken lisäksi lähiruokaa ostamalla tietää tukevansa oman asuinalueensa omavaraisuutta ja yrittäjiä, Elina listaa.

Pirkanmaalaiset tärpit ystävänpäivään

Intohimo lähiruokaan värittää myös Elinan vapaa-aikaa. Kokatessa tulee suosittua monenlaista lähiruokaa ja kokeiltua innolla uusia makuja. Suosikeikseen hän nimeää Poikain Parhaat -teet ja Mokkamestareiden kahvit.

– Rakastan myös Soosipoikien kastikkeita, enkä voi liikaa kehua Heikkilän Juustolan kermajuustoa. Pian saakin herkutella Leipomo Sorttiinan runebergintortuilla ja laskiaispullilla sekä Jussinhannan Leivän leivoksilla – kyllä sen maistaa, kun on rakkaudella leivottu!

Näin lähiruoka tekee hyvää

 

Seuraa lähiruokalähettilästä Instagramissa ja vinkkaa hyvistä lähiruokaideoista! @lahiruokalahettilas

Kesän korvalla Akaaseen avattavan uuden täysverisen ruokaravintolan visiona on olla paikallisten arjen piristys ja kolmostiellä kulkevien pelastus. Sijainti valtatien varressa on monelle asiakkaalle mitä oivallisin mutta samalla myös hankkeen kuriositeetti: ravintola Pizza&Buffa rakennetaan nimittäin Toijalan ABC:n sydämeen. Valmiiseen pöytään pääsee toukokuussa, ja kevään aikana koko liikenneaseman miljöötä ja palveluita uudistetaan.

– Koronakriisi on kurittanut merkittävästi matkailu- ja ravitsemiskauppaa, mutta uskomme vahvasti sen elpymiseen ja alalle investoimiseen. Vaikka henkilökunnan määrä alalla on tilapäisesti supistunut, Akaaseen avattavan uuden ravintolan myötä tavoitteenamme on myös luoda alueelle uusia työpaikkoja, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan ryhmäpäällikkö Jukka-Pekka Pesonen.

Ennen kuin pizzaa päästään paistamaan liikenneasemalla tehdään monenlaisia uudistustöitä. Miljöö piristyy kauttaaltaan, ja asiakkaan arkea helpotetaan tuomalla uusia palveluita ja täydennysostamisen mahdollisuuksia kätevämmin saataville: ABC-marketin tuotevalikoimaa ja paistopistettä laajennetaan, ja Hesburgeriin rakennetaan itsepalvelukassoja. Ravintola Pizza&Buffan konsepti sisältää pizzatarjoaman lisäksi muun muassa runsaan salaatinoutopöydän ja kotiruokalounaan.

Noin 2,4 miljoonan euron remontti alkaa pääsiäisen jälkeen, ja palveluiden pariin päästään vaiheittain toukokuussa. ABC-market palvelee koko uudistuksen ajan, mutta ravintolapalvelut ovat kahvia ja pikku purtavaa lukuun ottamatta hetken tauolla.

Kiinnostava konsepti paikallisille ja poikkeaville

Pirkanmaalla Pizza&Buffa on entuudestaan tuttu Kalevan Prisman ravintolamaailmasta.

– Konsepti tuo kilpailijoihin verrattuna uutta siinä, että viikonloppuina ja sesonkiaikoina buffetin tuotteet vaihtuvat lounasajan päätyttyä koko perheen buffetiksi ja ovat silloin tarjolla pitkälle iltaan asti. Myös uusi jälkkärisirkus voi olla osalle asiakkaista syy pysähtyä nimenomaan Toijalassa. Sitä ei ole Suomen muilla ABC-liikenneasemilla, Jukka-Pekka vinkkaa.

Liikenneasemalla buffetruokailu palvelee sekä nopeasti ruokailemaan poikkeavia että pidempään viihtyviä. Vaikka konseptiin kuuluu tuotteiden buffet-tyylinen esillepano, asiakkaalla on kulloistakin mielitekoa helpottavia valinnanmahdollisuuksia, sillä kokkia voi pyytää valmistamaan pizzaa haluamillaan täytteillä.

– Erilaisia nopean syömisen ravintolakonsepteja on nykyiselläänkin teiden varsilla, mutta me tuomme liikennemyymälään kokonaisen ravintolakonseptin sisustusta myöten. Toijalan ravintola rakennetaan viihtymisominaisuuksiltaan ensiluokkaiseksi, jotta paikalliset perheetkin haluavat lähteä sinne illanviettoon, Jukka-Pekka hymyilee.

Koko Suomen mittakaavassa ravintolakonseptin tuominen ABC-liikenneasemalle on merkittävä pilotti. Hanke on S-ryhmän ABC-liikennemyymälä- sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjujen yhteisponnistus, jossa ketjujen perinteiset rajat eivät pidättele. Toijalassa kerättävät kokemukset näyttävät, yleistyykö ravintolakonseptien yhdistyminen liikenneasematoimintaan muuallakin Suomessa.

Energiatehokkuusratkaisuilla päästöttömäksi liikenneasemaksi

Toijalan ABC:n uudistuksella otetaan myös askel kohti S-ryhmän yhteistä hiilinegatiivisuustavoitetta: remontti kohentaa liikenneaseman energiatehokkuutta.

Kevään aikana kylmälaitos uusitaan siten, että kylmälaitteiden jäähdytysaineena voidaan jatkossa käyttää ympäristöystävällisesti hiilidioksidia. Myös kylmälaitteiden tuottamaa lauhdelämpöä hyödynnetään.

Uudistetussa liikennemyymälässä hukkalämpövirtojen hyödyntäminen pyritään maksimoimaan. Kiinteistön lämmitysmuodoksi valittu maalämpö puolestaan mahdollistaa ylimääräisen lauhdelämmön varastoimisen maaperään lämmityskauden ulkopuolella. Lisäksi maaperästä voidaan hyödyntää ilmaisenergiana vapaajäähdytystä.

Näiden toimenpiteiden myötä liikenneasemasta tulee päästötön.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskaupan ABC-sisäkaupan ryhmäpäällikkö Jukka-Pekka Pesonen, puh. 010 767 0053, jukka-pekka.pesonen@sok.fi