Tulevana kesänä pääset asiakasomistajana edullisemmin katsomaan Tampereen Komediateatterin Dingo-musikaalia ja Peppi Pitkätossu -esitystä.

Dingo-musikaali

Dingo-musikaali kertoo uskomattoman kiihkeän ja nopean menestystarinan, joka on osa suomirockin historiaa. Suomi koki jotain ainutlaatuista vuonna 1984, kun porilaisen Dingon Sinä ja minä -kappaleen musiikkivideo näytettiin Levyraadissa. Hysteria sai alkunsa ja rikkoi kaikki sen aikaiset konsertti- ja levymyyntiennätykset. Vuonna 1986 menestyskokoonpano ilmoitti hajoavansa. Uutinen oli niin suuri, että sitä käsiteltiin kaikkialla television uutisia ja ajankohtaisohjelmia myöten.

Dingo-musikaalissa ilmiötä käsitellään bändin keulahahmon Pertti ”Nipa” Neumannin kautta. Näytelmän ovat käsikirjoittaneet Kaisa Kuikkaniemi ja Otto Kanerva.

Saat seuraavan edun S-Etukortilla: -5 euroa peruslipun hinnasta eli 37 €/kpl (norm. peruslippu 42 €). Max. 2 lippua/S-Etukortti, vain Komediateatterin Lipputoimistosta.

Näytösajat:

Peppi Pitkätossu

Tampereen Komediateatteri on aina tarjonnut kesäisin katsottavaa myös perheen pienimmille. Kesällä 2024 nähdään Astrid Lindgrenin ehkä tunnetuin sankari Peppi ystävineen Komediateatterin päänäyttämöllä. Tämä koko perheen musiikkinäytelmä on kenties rakastetuin Lindgrenin laajasta tuotannosta.

Saat seuraavan edun S-Etukortilla: -4 euroa peruslipun hinnasta, eli 20,50 €/kpl (norm. peruslippu 24,50 €). Max. 2 lippua/S-Etukortti, vain Komediateatterin Lipputoimistosta.

Näytösajat:

 

Lue lisää Komediateatterin verkkosivuilta ja osta liput: komediateatteri.fi/ohjelmisto/

Tammikuussa on oiva tilaisuus ottaa kaveri mukaan Nokia Arenalle katsomaan Ilveksen jääkiekko-ottelua. Asiakasomistajat saavat S-Etukortilla -50 %:n lippuedun normaalihintaisista lipuista seuraaviin otteluihin:

Osta liput osoitteesta lippu.fi (lippujen hinnoista on valmiiksi vähennetty 50 %). Ostoista ei kerry Bonusta. Nähdään peleissä!

Pirkanmaan Osuuskaupalla on ilo isännöidä kaksi Tapparan jääkiekko-ottelua Nokia Arenalla. Isännöinnin kunniaksi tarjoamme asiakasomistajille edun – S-Etukortilla saat normaalihintaiset liput puoleen hintaan! Ostoista ei kerry Bonusta.

POK:n isännöimät ottelut:

Osta liput osoitteesta lippu.fi (lippujen hinnoista on valmiiksi vähennetty 50 %). Nähdään peleissä!

Tampereen opiskelija-asuntosäätiön suurin rakennushanke, TOAS Hippos, saa oman lähikaupan, kun Pirkanmaan Osuuskauppa POK avaa opiskelijakortteliin Sale-myymälän kesällä 2025 .

– Opiskelijat saavat nopeasti ruokaostokset oman kodin alakerrassa sijaitsevasta Salesta. Huomioimme valikoimaa rakentaessamme opiskelijoiden tarpeita, Pirkanmaan Osuuskaupan Sale-ketjujohtaja Asta Kantola kertoo.

Uuden myymälän avaaminen parantaa asukkaiden viihtyvyyttä ja arjen sujuvuutta, ja samalla siitä hyötyvät myös kaikki lähiympäristössä asuvat ja liikkuvat tamperelaiset. Opiskelijakorttelin asukkaat saavat myymälästä myös lämpöä, sillä kylmälaitteiden lauhdelämpöä hyödynnetään korttelin lämmityksessä.

TOAS Hippoksen rakentaminen alkoi kesällä 2022. Työt ovat jatkuneet aikataulujen mukaisesti ja harjannostajaisia vietetäänkin jo tämän syksyn aikana. Ensimmäiset asukkaat pääsevät muuttamaan TOAS Hippokseen kesällä 2024.

Lue lisää TOAS:n tiedotteesta.

S-ryhmä ja Pirkanmaan Osuuskauppa kokeilevat tulevana syksynä uudenlaista itsepalvelukauppaa, joka toimii pääsääntöisesti ilman myymälähenkilökuntaa Täysin automatisoidusti toimiva, 24/7 auki oleva Sale Automaatti avautuu Tampereelle Sale Puutarhakadun myymälän tiloihin elo-syyskuun vaihteessa.

S-ryhmässä kokeillaan ja kehitetään aktiivisesti erilaisia digitaalisia ratkaisuja, joiden tavoitteena on tarjota asiakasomistajille entistä parempia palveluja. Kaupparyhmän ensimmäisen, automatisoituun ostamiseen pohjautuvan Sale Automaatin tavoitteena on testata itsepalvelukaupan valikoiman ja uuden teknologian toimivuutta yhdessä asiakkaiden kanssa.

Vastaavaa itsepalvelukauppaa ei Suomessa tällä hetkellä ole.

– Lähdemme rohkeasti kokeilemaan itsepalvelukauppaa yhdessä asiakkaidemme kanssa. Valikoima tulee jo ensivaiheessa kattamaan koko viikon keskeiset ostostarpeet päivittäistavaratuotteiden osalta ja täydentyy asiakastarpeiden mukaan. Lisäksi voin jo sen verran paljastaa, että Sale Automaatti tulee olemaan auki 24/7 eli ostoksia voi tehdä vapaasti mihin kellon aikaan tahansa, valottaa Pirkanmaan Osuuskaupan Sale-ketjujohtaja Asta Kantola.

Teknologia pohjautuu älykkääseen tuoteseurantaan

Kumppanina pilotissa on kotimainen start up -yritys Blockstore Group Oy, jonka kehittämään teknologiaan Sale Automaatti pohjautuu. Teknologian keskiössä ovat hahmonseuranta sekä älykäs, digitaalinen ja reaaliaikainen tuoteseurantajärjestelmä.

Kokeilun tulosten perusteella arvioidaan, miten Sale Automaatin konseptia mahdollisesti jatkokehitetään ja miten se voisi täydentää Sale-ketjun palveluja tulevaisuudessa.

– Sale Puutarhakadun myymälä muutetaan Sale Automaatiksi, ja asiakkaat pääsevät sinne ostoksille elo-syyskuun taitteessa. Samaan liiketilaan avataan myös Prisman ruoan verkkokaupan noutopiste. Sale Puutarhakadun henkilöstö jatkaa meillä töissä uudella työnkuvalla, Kantola kertoo.

Pirkanmaan Osuuskauppa ja Pirkanmaan Martat järjestävät Tampereella taas tutut Ässäkokki-kurssit. Noin 8–12-vuotiaille pikkukokeille tarkoitettu kurssi on oiva paikka päästää luovuus lentoon sekä samalla oppia herkullisesta kotiruoasta ja ravitsevista välipaloista. Kokkailun lomassa juttelemme mm. terveellisestä ruoasta, kierrättämisestä ja turvallisen keittiön pelisäännöistä.

Ilmoittautuminen käynnissä

Ilmoittautuminen kesäkuun kursseille on parhaillaan käynnissä. Jokaiselle kurssille mahtuu mukaan 10 ensimmäistä.

Kurssipäivät ja ilmoittautuminen:

Orivesi: ke 7.6. klo 13–16 (ilmoittaudu tästä)
Ikaalinen: to 8.6. klo 13–16 (ilmoittaudu tästä)
Tampere: ke 14.6. klo 13–16 (ilmoittaudu tästä)
Tampere: to 15.6. klo 13–16 (ilmoittaudu tästä)

Kurssit ovat maksuttomia!

Sokos-tavarataloketju ja second hand -muodin verkkokauppa Emmy aloittavat yhteistyön, jonka odotetaan kasvattavan vaatteiden kierrättämistä sekä käytettyjen vaatteiden markkinaa merkittävästi Suomessa. Kaikkiin 20 Sokos-tavarataloon tulee Emmy-myyntilaatikot. Lisäksi Tampereen Sokokselle avautuu Suomessa aivan ainutlaatuinen kestävän muodin kerros, jonne tulee second hand -osasto sekä pukeutumisen ompelu-, korjaus- ja tuunauspalveluja.

(Pääkuvassa Sustinaren luova johtaja Elina Korri sekä Tampereen Sokoksen myyntipäällikkö Tuula Markkula.)

Sokos on Suomessa ensimmäinen tavarataloketju, joka tuo vaatteiden kierrätysmahdollisuuden asiakkaiden ulottuville tällä laajuudella. Suomalaisten vaatekaapeissa lymyää käyttämättömänä rahanarvoisia aarteita. Yhteistyön tavoitteena on pidentää vaatteiden, asusteiden ja jalkineiden käyttöikää ja helpottaa käyttökelpoisten ja hyväkuntoisten vaatteiden kierrättämistä.

Jatkossa kaikissa maan Sokoksissa on mahdollisuus jättää myyntiin tarkoitettuja vaatteita Emmy x Sokos -laatikkoon. Tätä ennen asiakkaan tulee täyttää myyntilähete verkossa osoitteessa emmy.fi.

– Etsimme keinoja vaatteiden arvostuksen kasvattamiseksi, käyttöiän pidentämiseksi ja hoitamiseksi asiakkaalle helpolla tavalla. Tuomalla kestävän kuluttamisen palvelut lähelle arjen asiointia kynnys niiden käyttämiseksi madaltuu. Tätä asiakkaammekin ovat toivoneet, sanoo kehitysjohtaja Päivi Juntunen, S-ryhmän tavaratalo- ja erikoisliikekaupasta.

– Yhteistyö on kiertotaloudellisesti historiallinen. Neljän miljardin euron vaatemarkkinasta käytettyjen osuus on nyt vain 1–2 prosenttia ja arvioimme, että nyt käynnistyvä yhteistyö voi kasvattaa käytettyjen vaatteiden markkinaa jopa 40 prosentilla. Kyse on tähän saakka Suomen suurimmasta käytettyjen vaatteiden markkinan laajentamisoperaatiosta, taustoittaa Emmy Clothing Company Oy:n toimitusjohtaja Timo Huhtamäki.

Jotain aivan uutta Suomessa: tavarataloon vaatteiden korjausta, tuunausta, lähimuotia ja second handia

Sokos Tampereelle avautuu maaliskuun aikana ennennäkemätön kestävän muodin kerros, jossa toimii myös Emmyn ensimmäinen second hand -muodin kivijalkamyymälä. Yli tuhannen tuotteen second hand -osastolla on satsattu erityisesti esillepanoon, jotta eri vaatekokoja, värejä ja tyylejä olisi saatavilla monipuolisesti.

Tampereen Sokokselle on nyt avattu second hand -muodin verkkokauppa Emmyn ensimmäinen kivijalkamyymälä.

Neljänteen kerrokseen rakentuvaan osastokokonaisuuteen tulee aivan uudenlaisia palveluita, kuten Sustinaren tarjoamaa vaatteiden korjausompelua ja kierrätysmateriaalista valmistettua muotia. Myös paikallisten muotisuunnittelijoiden DesignOnTampere-osasto kasvaa. Lisäksi Sokoksen neljänteen kerrokseen tulee hukkatekstiilien keräyspiste.

DesignOnTampere-osastolta saa tamperelaisten huippusuunnittelijoiden vaatteita, asusteita, laukkuja, koruja, keramiikkaa ja lasia. Brändit: Aarrelabel, Leena Hyttinen, Dead Birds & Lion heart, FeelK, Pispala Clothing, FAU, Viona Blu, Nouki, MUKA VA, Kuppitehdas Uoma ja Humbugi.

– Kestävän muodin kerroksemme on aivan uudenlaista Suomessa. Otamme Tampereella nyt tärkeän harppauksen kestävän kuluttamisen saralla yhdessä edelläkävijäkumppaneidemme ja asiakkaidemme kanssa. Meillä isoilla toimijoilla on tärkeä vastuu kehittää ja luoda uudenlaisia kestävän muodin ja kiertotalouden palveluja kohti parempaa huomista, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan palveluliiketoiminnan kehityspäällikkö Mia Häkkinen.

Sustinaren palveluihin tulevat lukeutumaan vaatteiden, jalkineiden ja asusteiden korjaus, huolto, ompelu ja tuunaus. Sustinaren luova johtaja Elina Korri odottaa innolla uuden osaston valmistumista.

Tampereen Sokoksen uusi kestävän muodin kerros avautuu asteittain huhtikuuhun mennessä. Sokoksen ja Emmyn yhteistyötä on tarkoitus syventää jatkossa. Tampereen Sokokselle avautuvasta kestävän muodin kerroksesta kerätään oppeja ja kokemuksia koko tavarataloketjua varten.

Yhteenveto kestävän muodin kerroksen kumppaneista ja palveluista:

Lisätietoja:

Päivi Juntunen, kehitysjohtaja, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan ketjuohjaus, paivi.juntunen(at)sok.fi, puh. puh. 010 768 1023
Mia Häkkinen, Pirkanmaan Osuuskaupan palveluliiketoiminnan kehityspäällikkö, mia.k.hakkinen(at)sok.fi, puh. 010 767 2527
Timo Huhtamäki, Emmy Clothing Company Oy:n toimitusjohtaja, timo(at)emmy.fi, puh. 040 714 0705
Lasse Huuhka, toimitusjohtaja, Sustinare Oy, lasse(at)sustinare.fi, puh. 040 744 2022

Kuvat: Karri Harju.

Tampereen Sokoksen neljännessä kerroksessa toimii myös Kuopus, jonka monipuolinen valikoima kattaa lasten sisä- ja ulkovaatteet, tarvikkeet ja lelut. Myymälän lisäksi Kuopus palvelee verkossa osoitteessa kuopus.fi.

Vieras keittokomerossa on haastattelusarja, jossa pirkanmaalaiset kertovat herkullisesta arjestaan. Tällä kertaa vieraana on Suomalainen menestysresepti -televisiosarjassa kilpaillut Mattila Bros.:n toimitusjohtaja Tero Sivula, jolla on keittiössä yksi erityisen ihana salainen ase.

1. Mitä löytyy viimeisimmältä ostoskuitiltasi?

Maito, leipä ja juusto.

Vaimoni Essi tekee meillä ruoan 99-prosenttisesti. Minä syön kaikkea, mutta lapsista yksi ei syö sitä ja toinen toista. Listasimme juuri eilen lasten kanssa, mitä kukakin haluaisi syödä. Yksi aanelonen siitä tuli.

2. Millainen ruoanlaittaja olet?

Suoraviivainen ja reipas. Valmista pitää tulla mieluiten nopeasti.

3. Miten Suomalaiseen menestysreseptiin osallistuminen näkyi arjessasi?

Kun lähdimme kisaan, meille sanottiin, että kalenteri kannattaa tyhjentää kokonaan. Meillä oli kuitenkin tehdas pyöritettävänä kisailun rinnalla, eli hoppua on ollut! Kaiken tekemisen määrä yllätti varoituksista huolimatta. Yhteishenki kilpakumppanien kanssa oli mahtava: vaikka kyse oli kilpailusta, kaikki tsemppasivat toisiaan ja tekivät juttua yhdessä. Ihmiset ovat alkaneet tunnistaa kadulla, ja jo pitkään on kyselty, milloin kisatuotteet tulevat kauppoihin.

4. Mitä ilman et tule toimeen keittiössä?

Suolaa.

5. Millä ruoka-annoksella pelastat päivän?

Jauhelihalla. Pääkallopasta maistuu koko perheelle ja jauhelihakeitto on jonkinlainen bravuurini, jota lapset haluavat usein. Jos Essi on tehnyt keiton, lapsille pitää sanoa, että se on iskän tekemää.

6. Suurin salaisuutesi keittiössä?

Ehdottomasti Essi.

7. Paras makumuistosi?

Niitä on monta, ja kaikkia yhdistää vahvat tunteet: Saunapalvikinkusta tehty pasta. Essin tekemä savupekonirisotto. Aamiainen Mauritiuksella, kun tuoreet hedelmät kannetaan huoneeseen. Santa Polassa suihkulähteen reunalla nautittu kanakikkarin kokonainen broileri ja aioli. Yksi parhaista oli myös illallinen Pyreneiden juurella: Satuin yksin moottoripyöräillessäni yöpymään paikalliseen omakotitaloon, jonka omistajapariskunta kutsui minut illalliselle. Söimme pastaa ja possua ja keskustelimme Google-kääntäjän avulla, isäntä soitti pillillä vuoristolaismusiikkia. Kun kysyin, mitä olen illallisesta velkaa, rouva vastasi: ”Olet lahja Jumalalta, tämä ruoka on lahja meiltä.”

8. Mikä on mieleenpainuvin keittiökommelluksesi?

Valmistauduimme Essin kanssa 20 vuotta sitten ensimmäiseen yhteiseen joulunviettoon. Minulla ei ollut silloin vielä kosketusta elintarvikebisnekseen muuta kuin syöjän roolissa. Sain Essiltä ohjeeksi laittaa silavapäällysteisen ulkofileen uuniin. Kun Essi tuli pitkän päivän jälkeen töistä, hän totesi fileen lepäävän uunissa silavapuoli alaspäin. Ateriamme oli kuin keinulauta, jonka päällä oli lihapallo. Nauruhan siinä tuli!

9. Tänä keväänä…

… tapahtuu mahtavia asioita: Saamme tehdä töitä hyvässä ja avoimessa ilmapiirissä. Tuotteemme kulkevat kaupasta sukkana ja joudumme ponnistelemaan, että saamme tuotteita kauppaan. Valmistun terapeutiksi, olen läsnä, perhe-elämäni ja parisuhteeni kukoistaa. Pidän myös lomaa ja huolehdin hyvinvoinnistani. Kun hyviä asioita manifestoi tarpeeksi, niin ne kyllä tapahtuvat.

ProAgria, S-ryhmä ja LähiTapiola tukevat maatalouden ja maaseudun yritysten tulevaisuutta Tulevaisuusvalmennuksilla. Alueellisia valmennuksia järjestetään vuonna 2023 viidellä alueella, joista yksi on Pirkanmaa. 

Mitä asioita maatalous- tai maaseutuyrityksen tulee ymmärtää oman yrityksen strategiaan, ilmastoasioihin ja kuluttajien ostokäyttäytymiseen liittyen tulevaisuudessa?

Tulevaisuusvalmennus on S-ryhmän ja ProAgria Etelä-Suomen vuonna 2019 käynnistämä ja pilotoima valmennuskonsepti. Sen kautta halutaan tuoda toimintaansa kehittäville maatiloille ja maaseutuyrityksille osaamisen kehittämisen mahdollisuuksia ja luoda näkymää ajankohtaisiin ja uutta menestystä luoviin tekijöihin.

– Uudesta tavasta toimia ja tuoda esiin ajankohtaisia asioita saatiin pilottiin osallistuneilta yrittäjiltä kannustavaa palautetta. Vuoden 2023 alusta käynnistyykin viisi Tulevaisuusvalmennusta, viidellä uudella alueella. Tämä valmennus antaa uudenlaisen pohjan nähdä tulevaisuuden asioita, verkostoitua kollegoiden kanssa ja saada omaan yritykseen kehityssuunnitelma, joka kantaa tulevaisuuteen, kehityspäällikkö Tuula Repo ProAgria Etelä-Suomi ry:stä kertoo.

S-ryhmälle valmennukset tuovat toivotun uuden suoran kontaktin alkutuottajiin ja mahdollistavat vuoropuhelun.

– Suomalaista ruokaa ei ole ilman sen tuottajia. Yrittäjät ovat oman tilansa parhaita asiantuntijoita, mutta haluamme osaltamme tuoda näkymää niihin asioihin, joista meillä kaupalla on näkemystä ja tietoa. Se tarkoittaa syventäviä puheenvuoroja esimerkiksi kuluttajaymmärryksestä, ostokäyttäytymisen trendeistä tai alati kiristyvistä vastuullisuusvaatimuksista. On myös tärkeää kuulla, millaisia toiveita ja odotuksia tuottajille on meille kaupalle, Pirkanmaan Osuuskaupan lähiruokalähettiläs Elina Kaukonen sanoo.

Uutena yhteistyökumppanina mukaan tuli LähiTapiola.

– Kukaan ei varmuudella tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan, mutta yllätyksiin voi kuitenkin varautua. Investointi, tuotantosuunnan muutos tai uusien toimintatapojen omaksuminen on pitkäjänteistä, vaativaa ja haasteellista ilmankin, että sattuu vahinkoja. Pidetään riskien hallinta ja varautuminen keskiössä, niin yrittäjä voi keskittyä tärkeimpään; itsensä, yrityksensä ja bisnesideansa kehittämiseen. LähiTapiola haluaa olla mukana tässä työssä rakentamassa suomalaisen maatalouden tulevaisuutta, kiteyttää kehityspäällikkö Teppo Raininko LähiTapiolalta.

Viisi uutta Tulevaisuusvalmennusta järjestetään vuoden 2023 aikana Etelä-Pohjanmaalla, Etelä-Savossa, Hämeessä, Pirkanmaalla sekä Satakunnassa yhteistyössä S-ryhmän alueosuuskauppojen sekä LähiTapiolan alueyhtiöiden kanssa. Lisäksi ilmastoviisas maatila -polussa on mukana BSAG.

Kolme suurta tulevaisuuden teemaa

Valmennuksissa syvennytään strategiaan ja johtamiseen, ilmastoviisaan maatilayrityksen teemoihin sekä asiakasymmärrykseen ja kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Valmennus sisältää kaikki kolme eri polkua, joissa valittavana useita eri moduuleja.

Strategia ja johtaminen -polussa tärkeinä asioina käsitellään strategian muodostumista ja riskien hallinnan teemoja.  Ilmastoviisas maatilayritys -polku pureutuu maan kasvukuntoon ja maanviljelyyn ilmastoasioiden näkökulmasta. Polussa luodaan myös katsaus siihen, miten tulevaisuudessa ilmastoasiat vaikuttavat tuotteen arvoon. Asiakasymmärrys ja kuluttajien ostokäyttäytyminen -polku tuo esiin tulevaisuuden asiakkaiden tarpeita sekä esittelee ruoantuotannon menestystarinoita. Mukana on puhetta ruoasta ja oman yrityksen ja tuotteiden tarinallistamista.

– Tulevaisuusvalmennus oli vuorovaikutusta ja sparrausta parhaimmillaan. Useimmille osallistujista valmennus toimi alkusysäyksenä omalle kehittymiselle. Tärkeää oli soveltaa yhdessä opittua heti käytäntöön ja näin saatiin aikaan oman yrityksen kehittymissuunnitelma. Se suuntasi pitkälle tulevaisuuteen ja toimi konkreettisena tiekarttana. Tätä toimintatapaa on jatkettu useiden valmennukseen osallistuneiden yrittäjien kanssa. Näillä tiloilla kilpailukyky on kehittynyt merkittävästi, kokoaa kokemuksia yhteen pilottivalmennuksessa valmentajana toiminut kehityspäällikkö Ari Nopanen ProAgria Keskusten Liitosta.

Tulevaisuusvalmennus sisältää myös 10.1.2023 järjestettävät paikalliset tuottajille suunnatut valmennusten sisältöä avaavat tilaisuudet, joiden yhteinen osuus streamataan verkkoon kaikkien katsottavaksi.

Lisätietoa valmennusten sisällöistä ja ilmoittautumiset: www.proagria.fi/tulevaisuusvalmennus

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskauppa, lähiruokalähettiläs ja valikoimapäällikkö Elina Kaukonen, puh. 010 767 2557, elina.kaukonen@sok.fi

ProAgria Etelä-Suomi ry, Tuula Repo, kehityspäällikkö, puh. 040 588 0958, tuula.repo@proagria.fi

LähiTapiola, Teppo Raininko, kehityspäällikkö, puh. 044 461 0048

Nopeasti muuttuva maailma on kirittänyt Pirkanmaan Osuuskauppaa etsimään uusia keinoja toteuttaa osuustoiminnan ydinajatusta. Osuustoiminnan ideasta ja tulevaisuuden kuluttajan muotokuvasta on rakentunut resepti kumppanuusmalliin. Uudistumisen ansiosta 120-vuotias Pirkanmaan Osuuskauppa on nyt haluttu yhteistyökumppani ja yksi The Most Startup Friendly Company in Finland -kilpailun finalisteista.

Tuhannet Pirkanmaan Osuuskaupan asiakkaat pääsivät kertomaan viime vuonna, mitä hyvinvointi tarkoittaa heille. Muun muassa tämän kyselyn pohjalta Osuuskauppa alkoi muokata toimintaansa vastaamaan entistä paremmin nykyasiakkaan hyvinvointia ja helppoutta koskeviin odotuksiin.

– 120-vuotiaskin voi olla ketterä ja vastata terävästi megatrendeihin. Emme voi kuitenkaan tehdä kaikkea yksin, vaan solmimme erilaisia kumppanuuksia eri toimialueille. Pirkanmaan Osuuskaupan historiassa on tehty vahva pohjatyö ja luotu laaja toimipaikkaverkosto, joka kasvaa tulevinakin vuosina. Tämä mahdollistaa meille nyt uudenlaisen tavan kehittää palvelujamme ja tarjota alustaa monenlaisille kumppaneille, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko.

Asiakkaille kumppanuudet näkyvät muun muassa yhteistyönä start‑upien ja innovaattoreiden kanssa sekä ruokakauppojen grocerant-kumppanuuksina. Näistä tuoreimpia esimerkkejä ovat käytettyjä puhelimia myyvä Swappie ja tamperelainen siipiravintola Siipiweikot.

Kokeiluja ja skaalaamista

Parin vuoden aikana yhteistyöneuvotteluja on käyty yli viidenkymmenen uuden kumppaniehdokkaan kanssa, joista noin kymmenen kanssa yhteistyö on viety päätyyn asti asiakkaiden saataville. Kokeileminen puolin ja toisin on yksi kumppanuusyhteistöiden kantavista ajatuksista. Kokeilemiseen kuuluu yhteistyön kehittäminen asiakkaan tarpeita vastaavaksi.

– Kokeilemalla kumppanuustoimintamme kehittyy ja etsii uomaansa. Aina yhteistyöt eivät syystä tai toisesta onnistu odotusten mukaisesti, ja silloin meidän on osattava päästää irti. Jos kumppanille ei löydy kasvupolkua meidän alustaltamme, haluamme mahdollistaa heidän kehittymisensä ja polkunsa jossain muualla, sanoo kumppanuusmallia Pirkanmaan Osuuskaupalle muovannut palveluliiketoiminnan kehityspäällikkö Mia Häkkinen.

Uuden kumppanin palveluita pilotoidaan yleensä ensin yhdessä tai muutamassa Pirkanmaan Osuuskaupan toimipaikassa. Jos kysyntä ja tarjonta kohtaavat, kumppanille voi avautua mahdollisuus tarjota palvelujaan laajemmin POK:n yli sadassa toimipaikassa sekä digitaalisesti. Pirkanmaan Osuuskaupan kautta tie voi puolestaan aueta valtakunnallisesti koko S-ryhmään.

Yhteistyöpaletti on värikäs mutta harkittu

Pirkanmaan Osuuskauppa kutsuttiin tänä vuonna mukaan The Most Startup Friendly Company in Finland -kilpailuun. Kilpailussa painotetaan osallistujayritysten merkittävää kehittymistä ja kunnianhimoista otetta start-up-yhteistöissä sekä kumppanuuksien laatua ja innovatiivisuutta. Kilpailun voittaja ratkeaa joulukuussa.

– Tampereen kaupunkiseudun tilanne tarjoaa tekemisellemme kiintoisan kulman. Pirkanmaan alue kasvaa nyt voimakkaimmin koko Suomessa, ja kehittymisen tahti on ollut viime aikoina hurja. Se luo hyvän pohjan sille, että alueella on monella alalla vireää ja uudenlaista yritystoimintaa, jopa maailmanluokan tekijöitä, jotka voivat hyötyä yhteistyöstä kanssamme, kertoo toimialajohtaja Ville Jylhä.

Kumppanuuksien kautta asiakkaat hyötyvät elämää helpottavista ja hyvinvointia luovista palveluista ja digisovelluksista, kestävää kehitystä mahdollistavista tuotepalveluista sekä ravintolakumppanuuksista kaupan sisällä. Lähituottajayhteistyöhön panostetaan jatkuvasti esimerkiksi auttamalla uusia lähituotteita kauppojen hyllyille koko Pirkanmaalla. Kivijalkaruokakaupat tarjoavat hyvän asiakasvirran ja vuokrattavia liiketiloja paikallisille yrityksille ja yrittäjille sujuvoittaen ihmisten arkea.

– Hyvän yhteistyön salaisuus on tunnistetun ongelman ratkaiseminen yhdessä tai kumppanimme uuden idean kehittäminen sekä yhteistyön rakentaminen win-win-win-periaatteelle, Ville summaa.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Osuuskauppa, toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko, puh. 010 767 0070, timo.maki‑ullakko@sok.fi

Pirkanmaan Osuuskauppa, toimialajohtaja Ville Jylhä, puh. 010 767 0079, ville.jylha@sok.fi

Pirkanmaan Osuuskauppa, palveluliiketoiminnan kehityspäällikkö Mia Häkkinen, puh. 010 767 2527, mia.k.hakkinen@sok.fi

https://pirkanmaanosuuskauppa.fi/yrityksille/

Kuva: Palveluliiketoiminnan kehityspäällikkö Mia Häkkinen luotsaa Pirkanmaan Osuuskaupan B2B-yhteistöitä.