Kuulolla-äänestys
Usein kysytyt kysymykset

Mikä on Kuulolla?
Pirkanmaan Osuuskauppa testaa uudenlaista vaikuttamisen tapaa, Kuulolla-äänestystä. Ensimmäiseen Kuulolla-äänestykseen tuodaan osuuskaupan jäsenten päätettäväksi iso asia: seuraava Bonus tuplana -kampanjan ajankohta.
Miksi Kuulolla on olemassa?
Osuuskaupan omistavat sen asiakkaat. Pirkanmaan Osuuskauppa haluaa antaa omistajilleen lisää mahdollisuuksia osallistua liiketoimintaan vaikuttaviin asioihin. Kuulolla-äänestyksen tarkoitus on toteuttaa tätä tavoitetta.
Kuka voi osallistua Kuulolla-äänestykseen?
Äänestyskutsu on lähetetty sähköpostilla kaikille täysikäisille asiakasomistajillemme, joilla on asiakastiedoissaan sähköpostiosoite ja jotka eivät ole kieltäneet lähettämästä tutkimuskutsuja. Jos kuulut tähän ryhmään etkä saanut kutsua, tarkistathan sähköpostisi roskapostikansion.
Miten Kuulolla-äänestykseen voi osallistua?
Vastaamalla sähköpostilla tulleeseen kyselyyn.
Olen asiakasomistaja, mutta en ole saanut sähköpostia jolla osallistua. Miten toimin?
Äänestys on käynnissä 3.10. alkaen. Koska äänestämään pääsevät kaikki Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajat, siis noin 200 000 henkilöä, sähköposteljoonilla on suuri työ. Osa sähköposteista saattaa lähteä vastaanottajille vasta 4. tai 5.10.
Muistathan kurkata myös roskapostin siltä varalta, että viesti on joutunut sinne.
Viesti lähetetään kaikille Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajille, joiden sähköposti on asiakastiedoissa. Jos lisäät sähköpostiosoitteesi asiakastietoihisi 10.10.2022 mennessä, ehdit vielä mukaan!
Lisää sähköpostiosoitteesi S-mobiilissa (osiossa Minä/ Omat tiedot) tai selaimen kautta:
Miksi osuuskauppa kyselee asioita asiakasomistajiltaan? Eikö siellä itse tiedetä?
Kyllä mekin kaikenlaista tiedämme, mutta emme ihan kaikkea. Nyt ollaan vähän uudessa tilanteessa, ja haluamme kuulla, mitä asiakasomistajamme ajattelevat asiasta. Tämä on vähän sekä että tilanne: joillekin Bonus tuplana marraskuulle ja rahat tilille joulukuussa on parempi malli, se tuo helpotusta heti. Toisilla taas tarvetta on enemmän Bonuksen tuplaukselle joulukuussa siten, että rahaa tipahtaa tilille enemmän tammikuussa. Emme aidosti tiedä kumpi on useammalle parempi malli ja siksi teemme nyt Kuulolla-äänestyksen.
Miksi osuuskaupan pitää tehdä tulosta? Miksi tulosta ei ohjata suoraan ruoan hintoihin?
Käytämme liiketoiminnan tulostamme toimintamme kehittämiseen tavoitteena entistä paremmat palvelut asiakasomistajille. Samaan aikaan on kuitenkin niin, että meidän täytyy reagoida aikaan. Tuloksemme antaa vaikeana aikana myöten ylimääräiselle palkitsemiselle, ja nyt jos koskaan on oikea aika toteuttaa se.
Perustehtävämme on puolustaa edullisia hintoja Pirkanmaalla. Tänäkin vuonna olemme tehneet lukuisia toimenpiteitä edullisen ostoskorin varmistamiseksi. Ostoskorivertailut todistavat, Prisma onkin halvin - ja Bonukset päälle. Koko kuukauden mittainen Bonus tuplana -kampanja on lisätoimenpide näiden tekojen päälle. Asiakkailla on kullakin omat intressinsä valita ostamansa tuotteet. Pistemäinen hintojen alentaminen pitäisi kohdistaa esimerkiksi vain joihinkin tuotteisiin ja se voisi suosia toisia tavarantoimittajia ja tuottajia toisten kustannuksella. Näinä epävarmoina aikoina raaka-aineiden hintamuutokset ovat voimakkaita ja nopeita. Yksittäinen, kuukausia aiemmin suunniteltu toimenpide voisi valua asiakkaan näkökulmasta hukkaan. Arvioimme, että Bonus tuplana -kampanja on tasapuolisempi teko asiakkaille ja yhteistyökumppaneille.
Miksi osuuskauppa ei mieluummin maksa asiakasomistajille ylijäämänpalautusta?
Pirkanmaan Osuuskauppa maksaa ylijäämän palautusta, kun sen operatiivinen tulos ylittää 28 miljoonaa euroa. Tavoitteemme on ylittää tuo 28 miljoonan tulos muutaman vuoden kuluttua, kun käynnissä olevat Prisma-hankkeet on saatu maaliin. Siihen saakka tulosta käytetään toimipaikkojen palvelun parantamiseen sekä uusien myymälöiden ja ravintoloiden perustamiseen kasvavalla Pirkanmaalla. Loppuvuoden Bonus tuplana -kampanja on kertaluontoinen lisäpalkitseminen, jonka 120-vuotias osuuskauppa haluaa toteuttaa taloudellisesti haastavana aikana.
Kumpi äänestysvaihtoehto on osuuskaupalle parempi? Ohjaatteko valintaa jotenkin?
Molemmilla vaihtoehdoilla on puolensa. Mutta tässä ajassa on vaikea sanoa, kumpi vaihtoehto on enemmistön mielestä parempi. Emme ohjaa valintaa, vaan menemme asiakasomistajiemme tahdon mukaan.
Onko tämä kertaluontoinen? Tulee tällaisia äänestyksiä lisää?
Pirkanmaan Osuuskaupalla on suunnitelmissa toteuttaa Kuulolla-äänestyksiä myös jatkossa. Ensimmäisestä Kuulolla-äänestyksestä kerätään kokemusta, ja mallia kehitetään eteenpäin. Samoin pohditaan ja testaan aiheita, joita tuodaan Kuulolla-äänestyksiin.
Kaikki viisaus ei asu osuuskaupan väen omassa päässä. Tuskin edes puolet viisaudesta. Tiedämme, että ihmisillä on halu vaikuttaa asioihin, joilla on suora vaikutus omaan arkeen ja elämään. Haluamme kuulla, mitä ihmiset ajattelevat.
Mistä tiedän, paljonko saan Bonusta?
- Lataa S-mobiili
S-mobiili toimii useimpien pankkien pankkitunnuksilla täysin maksutta, ja sisältää runsaasti hyödyllisiä palveluja. S-mobiili on saatavilla Applen iOS- ja Googlen Android-puhelimelle. - Kirjaudu Omalle S-kanavalle
Kirjaudu Oma S-kanavalle. - Asioi S-Pankin verkkopankin kautta
Myös S-Pankin verkkopankista pääset Omalle S-kanavalle tarkastelemaan bonustietojasi. - Lue kuukausittainen sähköpostikirje
Saat kuukausittain sähköpostiin tiedon maksetun Bonuksen määrästä, jos yhteystiedoistasi löytyy vahvistettu sähköpostiosoite. Voit päivittää yhteystiedot omissa tiedoissasi Omalla S-kanavalla.
Lue lisää osoitteesta www.s-kanava.fi.
Miten voin liittyä asiakasomistajaksi?
Voit liittyä asiakasomistajaksi lataamalla S-mobiilin tai verkkosivuillamme Liity asiakasomistajaksi ja hanki S-Etukortti (s-kanava.fi). Halutessasi voit varata ajan asiakaspalvelupisteellemme liittymistä varten: Varaa aika asiakaspalvelupisteeseen | S-Pankki.
Etkö löydä vastausta kysymykseesi?
Ota yhteyttä asiakasomistajapalveluumme: asiakasomistajapalvelut.pirkanmaa@sok.fi.