Intohimona arjen kaunistaminen
Tampereen Sokoksen kauneudesta sekä Emotion-myymälöistä vastaava Suvi Manninen (toinen vasemmalta) muistaa vielä kahdenkymmenenkin vuoden jälkeen ensikohtaamisen pomonsa kanssa. ”Tuija hymyili leveästi ja hänestä huokui mieletön energia. Tuntui kuin olisin tullut kotiin. Päätin, että minäkin haluan vielä joskus myyntipäälliköksi: ottaa ihmiset samalla lämmöllä vastaan ja auttaa heitä loistamaan työssään joka päivä."
Tuo hetki on kesältä 2002. Yo-merkonomiksi valmistunut Suvi oli juuri muuttanut jatko-opintojensa perässä Tampereelle. Samalla hän oli joutunut irtisanoutumaan Porin Sokokselta, josta oli jo ehtinyt muodostua rakas työpaikka. Uuden kotikaupungin Sokos oli ehdoton ykköstoive seuraavaksi työpaikaksi.
Silloinen tuleva pomo, myyntipäällikkö Tuija Laaksonen, teki Suviin heti suuren vaikutuksen työhaastattelussa – ja niin taisi Suvikin tehdä häneen. Seuraavat seitsemän vuotta Suvi työskenteli naisten muodin ja aluspukeutumisen parissa. Välissä hän kävi työn ohella S-ryhmän esihenkilövalmennuksen edeten Tuijan apulaispäälliköksi. Kun Pirkanmaan ensimmäinen Emotion avattiin Ylöjärven Kauppakeskus Eloon vuonna 2009, Suvi aloitti sen myymäläpäällikkönä.
– Vaikka olin aina ollut kiinnostunut kauneudenhoidosta ja kosmetiikasta, minulla ei vielä tuolloin ollut näistä syvällisempää työkokemusta. Onneksi luotin omaan intohimooni ja asenteeseeni ja uskalsin silti hakea paikkaa. Olen aina ollut sitä mieltä, että kaiken oppii, kun oikeasti haluaa. Emotionin avaaminen oli mieletön kokemus. Pääsin rakentamaan alueellisesti täysin uutta konseptia upouuteen kauppakeskukseen sekä rekrytoimaan siihen oman dream teamin, Suvi muistelee.
Jotta voi johtaa muita, on johdettava ensin itseään
Arjen johtaminen ja tiimin hyvinvoinnista huolehtiminen tuntuivat hyvältä. Seuraavien vuosien aikana Emotion-ketju kasvoi, ja Suvi pääsi avaamaan uusia myymälöitä Ideaparkin, Lielahden ja Kalevan Prismojen yhteyteen. Pian hänelle tarjoutui unelmien mahdollisuus, kun vastuualueeseen liitettiin myös Sokoksen kosmetiikan ja Hyvä Olo -hoitolan luotsaaminen. Tämä tarkoitti kolmea liikeideaa, viittä toimipaikkaa ja lähes sataa työntekijää. Itsensä johtamista piti opetella uudella tavalla.
– Tuo siirtymä nykyiseen rooliini oli urani opettavaisinta aikaa ja nautin siitä täysillä. Jotta pystyn olemaan hyvä esihenkilö ja muille paras versio itsestäni, on minun pitänyt opetella itseni johtamista, muutosjohtamista ja ajanhallintaa täysin uudessa mittakaavassa. Tiimieni tukeminen on tärkein tehtäväni – kun työpaikalla voidaan hyvin, se hehkuu välittömästi asiakkaille. Sokoksen asiakaspalvelu onkin ollut läpi vuosikymmenten isoin ylpeyden aiheemme.
Tällä hetkellä Suvi vastaa myös tavaratalo- ja erikoisliike-kaupan markkinoinnista, Sokoksen ja Emotioneiden uuden palvelumallin kehittämisestä sekä on mukana erilaisissa kehitysryhmissä.
Omannäköinen polku ruokkii luovuutta
Suvi on kiitollinen nykyisestä sekä uransa varrella kohtaamistaan esihenkilöistä, ja haluaa johtaa omiakin tiimejään yhtä kannustavalla, empaattisella ja innostavalla tavalla.
– En olisi tässä ilman pomojani. Minuun on aina luotettu, olen saanut täyden vastuun ja kömmähdykset on korjattu yhdessä rakentavasti – sellainen esihenkilö tahdon itsekin olla. Saan joka päivä työskennellä aivan mielettömien huippuammattilaisten kanssa, jotka eivät pelkää ottaa arjessa vastuuta. Luottamuksella ja avoimuudella selvitään monesta mutkasta.
Myös mahdollisuus itsensä kehittämiseen on ollut Suville matkan varrella tärkeää. Kaksikymmentä vuotta samalla työnantajalla ei ole itsestäänselvyys.
– Pirkanmaan Osuuskaupalla on mahtavat mahdollisuudet luoda omannäköistä polkua ja kehittää itseään, olen siitä hyvä esimerkki. Kaupparyhmämme sisäisten koulutusten lisäksi olen töiden ohella edistänyt kauppatieteen opintojani yliopistossa sekä viimeisimpänä saanut luottamuksen opiskella EMBA-tutkintoa, joka on lopputyötä vaille valmis. Uuden oppiminen ruokkii luovuutta ja sitten haluaa taas oppia lisää, Suvi nauraa.
Kauneusbisneksestä kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin
Kauneusalan nopeatempoinen kehitys ja ostoympäristön monikanavaistuminen ovat saaneet ihastumaan työhön yhä uudelleen ja uudelleen.
– Kauneusalan käsite ja merkitys ovat vuosien varrella muuttuneet paljon, ja puhuisinkin mieluummin kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämisestä. Se on pientä ja isoa hemmottelua arjen keskellä. Välillä kyse on uudesta huulipunasta, toisinaan pitkästä hieronnasta meidän Hyvä Olossa tai asiakkaan auttamista oman tyylin löytämisessä. Kivijalkakauppaan tullaan elämysten ja kohtaamisten perässä ja niiden tarjoaminen on asiantuntijoidemme intohimo. Myös uudet kanavat tarjoavat meille jatkuvasti erilaisia mahdollisuuksia.
Hyvinvoinnista puhuttaessa Suvi ei malta olla mainitsematta työhyvinvointia.
– Asiakaskohtaamisten lisäksi parasta sokoslaisena on eittämättä työkaverit, meillä on upea kulttuuri koko talossa. Mikään vuoro ei myöskään ole samanlainen, ja se saa syttymään joka päivä. Sokos on täynnä kauniita tavaroita, tunnelmaa ja tapahtumia – voiko inspiroivampaa työympäristöä ollakaan? Ja edelleen minulla on se sama tunne, kuin ekana päivänä. Aivan kuin olisin tullut kotiin – ja niinhän minä oikeastaan tulinkin.