Jari Malisen bonusteluharrastus lihottaa S-Tiliä melkein satasella joka kuukausi


5.7.2021

Yksin asuva tamperelainen Jari Malinen keskittää kaikki mahdolliset ostoksensa S-ryhmän toimipisteisiin. Bonus tuo turvaa, kun pyykkikone pamahtaa tai remonttikuume iskee. Kertymästä piisaa euroja myös sijoituksiin ja hemmotteluhetkiin.

Jari istahtaa joka perjantai Tampereen Tornihotellin ravintolaan aamupalalle. Runsas buffetaamiainen tuo kiireisen erityisluokanopettajan elämään ripauksen ylellisyyttä – ja kerryttää samalla Bonusta S-Tilille.

– Käyn myös usein kahvilla Puistossa tai Sokoksen yläkerrassa. Syön ABC-asemien ravintoloissa tai Hesburgereissa, ja iltapäiviä istun toisinaan Amarillossa. Valitsen ravintolan sen perusteella, saako sieltä Bonusta. Ystäviäni tämä joskus huvittaa, mutta minulle bonustelu on harrastus ja jopa elämäntapa, Jari paljastaa.

Jari on kerryttänyt Bonusta aktiivisesti jo 20 vuoden ajan. Hän innostui S-Etukortti-järjestelmästä opiskeluaikanaan, kun huomasi pystyvänsä keskittämällä säästämään rahaa ja saamaan monenlaisia etuja ja alennuksia. Sittemmin Bonusta on kertynyt tilille kuukausittain muutama kymppi.

– Keskimääräinen kuukausikertymäni on 60–80 euroa. Yksin asuvan kukkarossa se on ihan merkittävä rahasumma. Bonus tuplana -kampanjaviikoilla ja joulun alla voi kertyä yli satanenkin, Jari laskeskelee.

Jarin kilot karisevat, mutta Bonus-tili paisuu

Keskittäminen on Jarin mielestä arjessa helppoa. Hän hoitaa ruoka- ja päivittäistavaraostoksensa joko lähikaupassaan S-market Pendoliinossa tai työmatkan varrelle sattuvassa Koivistonkylän Prismassa.

– Yleensä teen isommat viikko-ostokset Prismassa ja täydennän ruokakaappia tarpeen mukaan lähikaupan antimilla. Syön aika paljon valmisruokia, mutta pyrin monipuolisuuteen, Jari pohtii.

Jari kertoo tehneensä kuluneen vuoden aikana elämäntaparemontin ja pudottaneensa painoaan lähes 20 kiloa. Ruokapuolta on siksi tullut tarkkailtua entistä tiukemmin, ja samalla panostus liikuntaan on kasvanut.

– Harrastan kuorolaulua ja teatteria. Kun harjoitukset ovat koronan vuoksi olleet tauolla, olen keskittynyt juoksemiseen ja muuhun kuntoiluun. Lenkkikengistä ja kuntoiluvälineistä on niistäkin kertynyt mukavasti Bonusta, reippailija toteaa.

Bonusta on satanut niin kodin kuin hampaidenkin remonteista

Jari on itse remontoinut Etu-Kalevassa sijaitsevaa kaksiotaan. Kylpyhuoneen kalusteet, maalit, paneelit ja muut tarvikkeet on vuosien varrella tullut hankittua Prisman remonttiosastolta ja Kodin Terrasta.

– Välillä ihan yllättää, mistä kaikesta Bonusta kertyykään! Melkein kaiken muun saa S-ryhmän liikkeistä paitsi huonekalut, Jari miettii.

Bonusta on kilahtanut S-Tilille myös korvalehtien rei’ityksestä, kasvohoidoista, laivaristeilyistä, vakuutuksista, hammashoidoista sekä sähkö-, puhelin- ja vesilaskuista.

– Tallinnassa ilahduin, kun sama vihreä kortti kävi sikäläisessäkin Prismassa. On mukavaa, että Bonus-järjestelmä kattaa laajan alueen. Kun tapaan ystäviäni ympäri Suomea, voin S-mobiilista tarkistaa, millaisia etuja eri paikkakunnilla on saatavilla. Bonustahan saattaa kertyä myös monista tapahtumalipuista, kulttuurinystävä iloitsee.

Säästöt pelastivat, kun tekniikka petti

Jari kertoo olevansa tarkan euron vartija. Bonustelussa häntä jaksaakin vuodesta toiseen innostaa aktiivisen keskittämisen tuomat selvät taloudelliset edut. Viime aikoina Jari on alkanut sijoittaa kertynyttä Bonusta S-Rahastoon.

– En ohjaa Bonuksia suoraan sijoituksiin, vaan yleensä varaan kertymää S-Tilille yllätyshankintoja varten. Viime kesänä esimerkiksi pamahti televisio ja pyykkikone samaan aikaan, mutta säästöjen ansiosta pystyin heti hankkimaan uudet tilalle. Jos tilille jää pitkäksi aikaa pyörimään ylimääräistä rahaa, sen ohjaan sitten sijoituksiin.

Tavallisesti Jari odottaa Bonus tuplana -kampanjaa ennen kuin hankkii hintavampia kodinkoneita tai elektroniikkaa. Muulloin hän ostelee kirjoja, elokuvia, palapelejä ja Lego Architecture -sarjan rakennuspakkauksia.

– Erikois-Legoja olen tilannut Prisman verkkokaupasta. Asiakaspalautteeni ansiosta keräilysarjoja on kyllä välillä saanut myymälästäkin, Jari huomauttaa.

Asiakasomistajan kelpaa nauttia elämästä

Sosiaalinen Jari kertoo olevansa innokas palautteenantaja. Hän jättää mielellään kiitoksia hyvästä palvelusta eikä jää yksin nurisemaan silloinkaan, jos kokee jossain olevan kehittämistä. Aktiivisuutensa ansiosta Jari kokee tulleensa asiakasomistajana hyvin kuulluksi, mikä innostaa panostamaan entistä enemmän Osuuskaupan palveluihin.

– Monista asiakaspalvelijoista on tullut tuttuja, ja kassojen kanssa vaihdetaan kuulumiset. S-ryhmän vakioasiakkaana olen saanut myös kivoja yllätyksiä. Esimerkiksi Tornihotellin henkilökunta on pari kertaa muistanut minua aamiaislahjakortilla, Jari kiittelee.

Jari on tyytyväinen Bonus-järjestelmään ja kannustaa muitakin yksin tai kaksin eläviä rohkeasti keskittämään. Vaikka viikossa ei ostaisikaan kassikaupalla ruokaa ja vaatteita, pienistä Bonus-puroista kertyy vähitellen suurempia virtoja, jotka tuovat elämään vakautta – ja ripauksen luksustakin.

– Kerran kuukaudessa käyn Sokoksen Hyvä Olo -hoitolassa kuumakivihieronnassa tai jossain muussa hoidossa. Onhan se mahtavaa, että itsensä hemmottelustakin kertyy Bonusta, nautiskelija hymyilee.