Mistä tuotteet tulevat ruokakaupan hyllyihin? Mitä tuotepakkauksista selviää? Mistä tunnistaa kotimaisen ruuan? Millaisia valintoja kannattaa tehdä voidakseen hyvin?
Retki kauppaan on S-ryhmän ja Ruokatieto Yhdistyksen suunnittelema opintokokonaisuus, jonka tarkoitus on tukea opetussuunnitelman ”ulos luokasta oppimaan” -ajattelua ja kannustaa löytämään oppimisympäristöjä myös koulun ulkopuolelta. Opettajat valitsevat tarjotusta materiaalista luokalle sopivan kokonaisuuden, josta osa toteutetaan kaupassa ja osa luokassa ennen ja jälkeen retken.
Retken taustalla on S-ryhmän kesällä 2017 julkaisema Ruokamanifesti, jonka tavoitteena on luoda valoisaa tulevaisuutta suomalaiselle ruualle. Yksi manifestin teeseistä on lupaus edistää lasten terveellistä syömistä. Sen innoittamana syntyi idea koululaisten retkestä kauppaan.
Retkikohteena S-market Orivesi
Marraskuun alussa Hirsilän koulun 3.-4.– luokkalaiset vierailivat S-market Orivedellä. 16 oppilaan ryhmä pääsi marketpäällikkö Mika Rannan johdolla tutustumaan tiloihin ja kaupan arkeen. Kierroksen aikana pohdittiin esimerkiksi tuotteiden alkuperämaita ja mietittiin mistä ruokahävikki syntyy.
Erityisen jännittävää oli päästä kulkemaan kaupan takatiloihin ovesta, josta on asiakkailta pääsy kielletty. Jätelavojen luona pohdittiin kierrätystä, pullohuoneessa ihmeteltiin suurta pulloja lajittelevaa konetta ja isossa pakastimessa käytiin muistelemassa miltä talvi ja -21 °C pakkanen tuntuu.
Ennen retkeä koululla oli valmistauduttu kaupassa suoritettaviin tehtäviin. Nyt tehtäviä jatkettiin ja pienissä ryhmissä selvitettiin mistä kala kauppaan tulee, vertailtiin maitojen hintoja, tutustuttiin pakkausmerkintöihin sekä etsittiin terveellisiä välipalavaihtoehtoja.
Viivi, Aino ja Miska etsivät hedelmä- ja vihannesosastolta kotimaisia sekä ulkomaisia tuotteita. Ananasta ei kasva Suomessa, joten se päätyi tuontituotteiden listalle.