26.5.2013
Matkailukaupan muuttuvassa maailmassa on yhä erilaisempia matkailijoita, yhä erilaisemmin tarpein, yhä erikoisemmissa hotelleissa ja aina online. Miten haasteeseen vastataan S-ryhmän hotelleissa?
– Kuka haluaa olla standardiketjun standardihotellin standardihuoneen standardiasiakas? Eri ihmisten tarpeet ovat erilaisia ja samankin asiakkaan odotukset vaihtelevat tilanteesta toiseen. Kaiken kaikkiaan asiakkaiden vaatimustaso on noussut. Hotellin on erotuttava muista – ei pelkästään hinnalla ja laadulla, vaan innovatiivisuudella, ketjujohtaja Harri Ojanperä SOK Matkailukaupan ketjuohjauksesta kuvailee.
Pärjätäkseen hotellin on menestyttävä myös digi- ja some-maailmassa.
– Tänä päivänä asiakkaan palvelukokemus alkaa jo ennen hotelliin saapumista netissä ja jatkuu vielä vierailun jälkeen sosiaalisessa mediassa. Eivätkä ihmiset shoppaile enää pelkkiä tuotteita ja puitteita, vaan myös niiden merkityksiä. Parhaiten erottuvat ja menestyvät tunnelatautuneet tuotteet ja palvelut, Ojanperä summaa.
Miten Suomen johtava hotelliketju, Sokos Hotels -ketju vastaa matkailukaupan muutoksiin?
– Koska me kaikki emme ole samanlaisia, haluamme myös hotellikokemuksiltamme vaihtelua. Juuri tähän tarpeeseen Sokos Hotellien kolme uutta hotellityyppiä Original, Break ja Solo vastaavat. Niiden myötä voimme olla iskulauseemme mukaisesti ”yksilöllisiä monille”. Samalla näytämme, että ketjutoimintakin taipuu erilaistumiseen, Harri Ojanperä toteaa.
Hotellien kesän varausasteet ovat olosuhteisiin nähden kohtuulliset. Suurin osa kesäkaupasta tehdään lyhyellä varoajalla vasta lomakaudella, joten lopullinen kuva kirkastuu myöhemmin.
– Laskusuhdanne voi kääntyä kotimaan matkailun eduksi, kun lomaillaan lähellä. Toiveissa on aktiivinen kesä, joka saa ihmiset liikkeelle ja hotelleihin – eli hyviä kesätapahtumia ja sopivaa, ei liian helteistä eikä liian sateista säätä, liiketoimintajohtaja Tomi Peitsalo Sokotel Oy:stä toteaa.
Peitsalon mukaan näyttää siltä, että taloudellinen epävarmuus vaikuttaa venäläisten matkustamiseen länsimaalaisia vähemmän. Se on hyvä, sillä suurin osa Suomeen ulkomailta tulevista matkailijoista on venäläisiä.
– Pitkässä juoksussa Suomen vetovoima kasvanee verrattuna moneen perinteiseen matkailukohteeseen. Yksi valteistamme on turvallisuus, hän lisää.
27.12.2024 | Kampanja | Sokos / Sokos Emotion
19.12.2024 | Paikallisia uutisia | Prisma | Vastuullisuus
18.12.2024 | Paikallisia uutisia | Sokos / Sokos Emotion